(decyzja notyfikowana jako dokument C(2024) 5654 final)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(C/2024/5942)
(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2024 r.)
W dniu 5 sierpnia 2024 r. Komisja przyjęła decyzję nadającą wiążący charakter zobowiązaniu na podstawie art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE 1 . Zgodnie z przepisem art. 80 tego rozporządzenia Komisja niniejszym publikuje nazwy stron oraz najważniejsze elementy decyzji, w tym ewentualne nałożone sankcje, z poszanowaniem prawnie uzasadnionego interesu odnośnej bardzo dużej platformy internetowej lub bardzo dużej wyszukiwarki internetowej oraz każdej osoby trzeciej w zakresie ochrony ich informacji poufnych.
1. WPROWADZENIE
1) Zgodnie z art. 71 rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja niniejszą decyzją nadaje wiążący charakter zobowiązaniu, którego podjęcie zaproponowało przedsiębiorstwo TikTok Technology Limited ("TTTL") w sprawie DSA.100121, i oświadcza, że nie ma dalszych podstaw do podejmowania działań w tej sprawie.
2) Decyzja dotyczy dochodzenia w sprawie podejrzenia naruszeń rozporządzenia (UE) 2022/2065 w związku z uruchomieniem aplikacji TikTok Lite w Unii. Komisja podejrzewała, że dostawca TikToka naruszył art. 34 rozporządzenia (UE) 2022/2065, ponieważ nie dokonał z należytą starannością identyfikacji, analizy i oceny ryzyka systemowego w Unii wynikającego z programu nagród TikTok Lite przed uruchomieniem tej funkcji w Unii. Komisja podejrzewała ponadto, że dostawca TikToka naruszył art. 35 rozporządzenia (UE) 2022/2065, ponieważ nie wprowadził rozsądnych, proporcjonalnych i skutecznych środków zmniejszających ryzyko, które są dopasowane do konkretnego ryzyka systemowego, które stwarza program nagród TikTok Lite w Unii.
2. PROCEDURA
3) Decyzją z dnia 25 kwietnia 2023 r. Komisja wskazała TikTok jako bardzo dużą platformę internetową ("VLOP") na podstawie art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2065 2 .
4) Zgodnie z art. 33 ust. 6 i art. 92 rozporządzenia (UE) 2022/2065 dostawca TikToka był zobowiązany zastosować się do wymogów tego rozporządzenia w odniesieniu do TikToka od dnia 28 sierpnia 2023 r.
5) W dniu 22 kwietnia 2024 r. Komisja wszczęła postępowanie w sprawie DSA.100121 na podstawie art. 66 rozporządzenia (UE) 2022/2065 w odniesieniu do uruchomienia programu TikTok Lite Rewards w Unii ("decyzja o wszczęciu postępowania").
6) Pismem z dnia 22 lipca 2024 r. TTTL, nie uznając, że doszło do naruszenia rozporządzenia (UE) 2022/2065, zaproponował podjęcie dwóch zobowiązań na podstawie art. 71 tego rozporządzenia w celu zapewnienia zgodności z przepisami tego rozporządzenia, na które powołała się Komisja w decyzji o wszczęciu postępowania.
3. DOSTAWCA TIKTOKA
7) Komisja uważa, że dostawcą TikToka w Unii jest zarówno TTTL, jak i ByteDance Limited ("ByteDance"), podmiot prawny najwyższego szczebla ostatecznie kontrolujący grupę przedsiębiorstw, do której należy TTTL.
4. OPIS PROGRAMU TIKTOK LITE REWARDS
8) W kwietniu 2024 r. dostawca TikToka uruchomił program "TikTok Lite Rewards" 3 , w ramach którego użytkownicy mogli gromadzić wirtualne punkty ("punkty"), biorąc udział w pięciu różnych zadaniach ("zadania"): oglądaniu treści ("zadanie - obejrzyj"), polubieniu treści ("zadanie - polub"), obserwowaniu twórców ("zadanie - obserwuj"), polecaniu znajomym aplikacji TikTok Lite ("zadanie - poleć") oraz codziennym logowaniu się do aplikacji ("zadanie - zaloguje się"). Użytkownicy mogli wymieniać punkty na dwa rodzaje nagród ("nagrody") w centrum nagród:
(i) karty podarunkowe od partnerów zewnętrznych (takich jak Amazon i PayPal); oraz
(ii) wirtualne monety ("monety"), które mogą być wykorzystywane do przesyłania prezentów twórcom na TikToku.
5. PODEJRZENIA KOMISJI
9) Po pierwsze, Komisja podejrzewała, że dostawca TikToka naruszył art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, ponieważ nie przeprowadził oceny ryzyka ad hoc przed uruchomieniem programu TikTok Lite Rewards w Unii.
10) Dostawca TikToka uznał, że nie jest prawnie zobowiązany do przeprowadzenia takiej oceny ryzyka ad hoc przed uruchomieniem programu TikTok Lite Rewards w Unii, ponieważ po przeprowadzeniu wstępnej analizy stwierdził, że program ten nie powinien mieć krytycznego wpływu na ryzyko systemowe.
11) W swoim wstępnym stanowisku Komisja stwierdziła jednak, że program TikTok Lite Rewards prawdopodobnie będzie miał decydujący wpływ na ryzyko związane z rozwojem problematycznego korzystania z mediów społecz- nościowych i uzależnieniem behawioralnym, w związku z czym dostawca TikToka był prawnie zobowiązany do przeprowadzenia oceny ryzyka ad hoc przed uruchomieniem programu TikTok Lite Rewards w Unii. Komisja podejrzewała, że wykorzystanie w TikTok Lite wielu mechanizmów mających na celu zatrzymanie użytkowników w serwisie może mieć decydujący wpływ na ryzyko rozwoju problematycznego korzystania z mediów społecznościowych i uzależnienia behawioralnego u odbiorców tej usługi.
12) Po drugie, Komisja podejrzewała, że dostawca TikToka naruszył art. 35 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065, ponieważ nie wprowadził rozsądnych, proporcjonalnych i skutecznych środków zmniejszających ryzyko, dopasowanych do konkretnego ryzyka systemowego zidentyfikowanego na podstawie art. 34.
13) Dostawca TikToka stał na stanowisku, że odpowiednio zapewnił ograniczenie ryzyka związanego z programem TikTok Lite Rewards.
14) Komisja podejrzewała jednak, że żadne ze środków wskazanych przez dostawcę TikToka jako zmniejszające ryzyko związane z uruchomieniem programu TikTok Lite Rewards nie wydają się stanowić rozsądnych, proporcjonalnych i skutecznych środków w rozumieniu rozporządzenia (UE) 2022/2065, które mają na celu ograniczenie ryzyka systemowego, jakie stwarza TikTok Lite w Unii, lub przynajmniej wydaje się, że nie są one dopasowane do konkretnego ryzyka, które należało zidentyfikować zgodnie z art. 34 rozporządzenia (UE) 2022/2065.
6. PROPONOWANE ZOBOWIĄZANIA
15) 22 lipca 2024 r. TTTL, jako główna jednostka organizacyjna dostawcy TikToka w Unii, przedłożył następujące zobowiązania ("zobowiązania") w celu zapewnienia zgodności z art. 34 i 35 rozporządzenia (UE) 2022/2065:
1. Zobowiązanie do wycofania: TTTL zobowiązuje się do wycofania z Unii Europejskiej zawieszonego obecnie programu TikTok Lite Rewards, który został uruchomiony we Francji i Hiszpanii w kwietniu 2024 r. i był powodem wszczęcia postępowania w sprawie DSA.100121 (pkt 10 decyzji Komisji z dnia 22 kwietnia 2024 r.).
2. Zobowiązanie do przeciwdziałania obchodzeniu: w celu zapewnienia, aby zobowiązanie do wycofania było skuteczne i nie mogło być obchodzone, TTTL zobowiązuje się nie uruchamiać (ponownie) w Unii Europejskiej programu, którego celem lub skutkiem jest bezpośrednie lub pośrednie obejście zobowiązania do wycofania, z myślą o uniknięciu konieczności przestrzegania tego zobowiązania.
7. WNIOSKI
16) Przedstawione zobowiązania stanowią adekwatną odpowiedź na wstępne zastrzeżenia zgłoszone przez Komisję.
17) Zobowiązanie do wycofania gwarantuje, że dostawca TikToka będzie przestrzegał art. 34 i 35 rozporządzenia (UE) 2022/2065, ponieważ wycofanie programu TikTok Lite Rewards skutecznie eliminuje funkcje tego programu, a mianowicie nagrody i zachęty, w tym wykorzystanie zadań w połączeniu z wieloma szkodliwymi schematami mającymi na celu przykuwanie uwagi, które bezpośrednio nagradzają regularne korzystanie z TikTok Lite i wydłużoną interakcję z tą aplikacją. Te funkcje związane z nagrodami i zachętami z założenia stwarzają ryzyko problematycznego korzystania z mediów społecznościowych i uzależnienia behawioralnego, powodując rzeczywiste lub przewidywalne poważne negatywne konsekwencje dla dobrostanu fizycznego lub psychicznego użytkowników, rzeczywiste lub przewidywalne negatywne skutki w odniesieniu do ochrony małoletnich oraz rzeczywiste lub przewidywalne negatywne skutki dla wykonywania praw dziecka. W świetle obaw, że program TikTok Lite Rewards z założenia przyczynia się do tego ryzyka wystąpienia problematycznego korzystania z mediów społecznościowych i uzależnienia behawioralnego, Komisja uważa, że nie można skutecznie wyeliminować tego ryzyka poprzez wprowadzenie dodatkowych środków zmniejszających ryzyko.
18) Zobowiązanie do przeciwdziałania obchodzeniu zapewnia skuteczność zobowiązania do wycofania, które, jak wskazano powyżej, stanowi adekwatną odpowiedź na podejrzenia Komisji w niniejszej sprawie, ponieważ uniemożliwia dostawcy TikToka (ponowne) uruchomienie w Unii programu, którego celem lub skutkiem jest bezpośrednie lub pośrednie obejście zobowiązania do wycofania.
19) Komisja uważa również, że ze względu na charakter tych zobowiązań oraz istotę podejrzenia niedopełnienia przez dostawcę TikToka ciążących na nim obowiązków, czemu stara się on zaradzić, realizację tych zobowiązań można łatwo monitorować. Zgodnie z art. 34 ust. 1 i art. 42 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2022/2065 dostawca TikToka jest zobowiązany do przeprowadzenia oceny ryzyka ad hoc przed wprowadzeniem jakiejkolwiek nowej funkcji, która może mieć krytyczny wpływ na ryzyko systemowe zidentyfikowane zgodnie z art. 34 tego rozporządzenia, oraz do niezwłocznego przekazania sprawozdania zawierającego wyniki tej oceny ryzyka ad hoc Komisji oraz koordynatorowi ds. usług cyfrowych właściwemu dla miejsca siedziby. Jak wyjaśniono w podpunkcie 11, Komisja uważa, że funkcja bezpośrednio nagradzająca regularne korzystanie z TikToka lub wydłużoną interakcję z tym serwisem może mieć krytyczny wpływ na ryzyko systemowe zidentyfikowane zgodnie z art. 34 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2065. W związku z tym Komisja musi być informowana przed uruchomieniem takiej funkcji w Unii i w związku z tym będzie w stanie skutecznie monitorować przestrzeganie wspomnianych zobowiązań.
20) Komisja uważa, że zaproponowane zobowiązania są zgodne z zasadą proporcjonalności, ponieważ dostawca TikToka nie zaproponował żadnych mniej uciążliwych zobowiązań, które w podobnie adekwatny sposób rozwiałyby podejrzenia Komisji.
21) Komisja stwierdza, że zobowiązanie do wycofania i zobowiązanie do przeciwdziałania obchodzeniu są konieczne i proporcjonalne, aby w adekwatny sposób rozwiać podejrzenia Komisji.
22) W świetle zaproponowanych zobowiązań Komisja uważa, że należy zakończyć postępowanie w sprawie DSA.100121.
23) Decyzja nadaje - na czas nieokreślony - prawnie wiążący charakter zobowiązaniom zaproponowanym przez TTTL, jako główną jednostkę organizacyjną dostawcy TikToka w Unii.