(Odesłanie prejudycjalne - Wspólna polityka rolna - Rozporządzenie (UE) 2016/1012 - Zwierzęta hodowlane czystorasowe - Procedura uznawania związków hodowców - Procedura zatwierdzenia programów hodowlanych - Możliwość odmowy zatwierdzenia kolejnego programu hodowlanego dla tej samej rasy dotyczącego tego samego terytorium, jeżeli zatwierdzenie to może zagrozić już istniejącemu programowi hodowlanemu - Prawo hodowców zwierząt czystorasowych do wyboru spośród różnych istniejących programów hodowlanych)(C/2024/5777)
Język postępowania: rumuński
(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2024 r.)
Sąd odsyłający
Curtea de Apel Braşov
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: Asociaț ia Crescătorilor de Vaci "Bălț ată Românească" Tip Simmental
Druga strona postępowania: Genetica din Transilvania Cooperativă Agricolă, Agenț ia Naț ională pentru Zootehnie "Prof. Dr. G.K. Constantinescu"
Sentencja
1) Artykuł 4 ust. 3 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1012 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie zootechnicznych i genealogicznych warunków dotyczących hodowli zwierząt hodowlanych czystorasowych i mieszańców świń, handlu nimi i wprowadzania ich na terytorium Unii oraz handlu ich materiałem biologicznym wykorzystywanym do rozrodu i jego wprowadzania na terytorium Unii oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 652/2014, dyrektywy Rady 89/608/EWG i 90/425/EWG i uchylającego niektóre akty w dziedzinie hodowli zwierząt (rozporządzenie w sprawie hodowli zwierząt) w związku z częścią 1 załącznika I do tego rozporządzenia oraz w świetle motywu 24 owego rozporządzenia
należy interpretować w ten sposób, że:
nie stoi on na przeszkodzie uznaniu za związek hodowców wnioskodawcy, który - w celu wykazania, że posiada wystarczająco dużą populację zwierząt hodowlanych i dysponuje wystarczająco dużą liczbą hodowców - powołuje się na zobowiązania dotyczące uczestnictwa podpisane przez hodowców, którzy zostali już zarejestrowani w programie hodowlanym innego uznanego związku hodowców.
2) Artykuł 10 rozporządzenia 2016/1012 w związku z art. 13 oraz pkt 2 lit. a) części 1 sekcji B załącznika I do tego rozporządzenia, w świetle motywów 21 i 24 owego rozporządzenia,
należy interpretować w ten sposób, że:
z jednej strony, w przypadku gdy program hodowlany, którego głównym celem jest doskonalenie danej rasy zwierząt, jest w trakcie realizacji w państwie członkowskim, właściwy organ tego państwa może zatwierdzić nowy program hodowlany przedłożony przez inny związek hodowców, dotyczący tej samej rasy zwierząt i tego samego obszaru geograficznego, któremu to programowi przyświeca ten sam cel i w ramach którego zwierzęta hodowlane zostały wybrane spośród populacji hodowlanej programu hodowlanego będącego już w toku, a z drugiej strony, jeżeli zatwierdzenie to może zagrozić jednemu lub większej liczbie elementów, o których mowa w art. 10 ust. 1 lit. a)-c) rozporządzenia 2016/1012, ten sam organ ma możliwość odmowy zatwierdzenia nowego programu hodowlanego.