P9_TA(2024)0019 - Rtęć: amalgamat stomatologiczny i inne produkty z dodatkiem rtęci objęte ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 stycznia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi (COM(2023)0395 - C9-0309/2023 - 2023/0272(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2024)0019
Rtęć: amalgamat stomatologiczny i inne produkty z dodatkiem rtęci objęte ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 stycznia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi (COM(2023)0395 - C9-0309/2023 - 2023/0272(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/5753)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 1a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(1a) Rtęć jest substancją chemiczną zagrażającą środowisku na skalę ogólnoświatową ze względu na jej przenoszenie w powietrzu na dalekie odległości, trwałość po antropogenicznym wprowadzeniu do środowiska oraz zdolność do bioakumulacji w ekosystemach. Rtęć również bardzo negatywnie wpływa na zdrowie ludzi i jest przekazywana przez matki potomstwu przez łożysko lub w mleku w trakcie karmienia piersią. Zanieczyszczenie środowiska rtęcią może wynikać z działalności antropogenicznej, w tym nieprawidłowego gospodarowania odpadami rtęciowymi, kremacji lub niewłaściwego wdrożenia obowiązkowych separatorów w gabinetach stomatologicznych.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4) Biorąc pod uwagę dostępność alternatyw bezrtęciowych, należy zakazać stosowania amalgamatu stomatologicznego w leczeniu stomatologicznym wszystkich grup ludności, przy jednoczesnym utrzymaniu możliwości stosowania amalgamatu stomatologicznego u pacjentów o szczególnych potrzebach medycznych. Aby zapobiec produkcji amalgamatu stomatologicznego, który jest zakazany na rynku unijnym, w celu wywozu z Unii, niezbędne jest wprowadzenie zakazu produkcji i wywozu amalgamatu stomatologicznego. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/852. (4) Biorąc pod uwagę dostępność alternatyw bezrtęciowych, przystępność cenową alternatywnych materiałów i obecne przechodzenie na wypełnienia bezrtęciowe w wielu państwach członkowskich, należy zakazać stosowania amalgamatu stomatologicznego w leczeniu stomatologicznym wszystkich grup ludności, przy jednoczesnym utrzymaniu możliwości stosowania amalgamatu stomatologicznego u pacjentów o szczególnych potrzebach medycznych. Przejście na bezrtęciowe alternatywy w przypadku wypełnień stomatologicznych w wielu państwach członkowskich jest już dość zaawansowane, co wskazuje na wykonalność i potrzebę wprowadzenia takiego zakazu jako racjonalnego pod względem kosztów sposobu zapobiegania dodatkowemu zanieczyszczeniu rtęcią. Aby zapobiec produkcji amalgamatu stomatologicznego, który jest zakazany na rynku unijnym, w celu wywozu z Unii, niezbędne jest wprowadzenie zakazu produkcji i wywozu amalgamatu stomatologicznego. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 10 rozporządzenia (UE) 2017/852.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4a) Krematoria są istotnym źródłem uwolnień rtęci do atmosfery i mimo stopniowego wycofywania amalgamatu stomatologicznego będą nadal przyczyniać się do zanieczyszczenia rtęcią powietrza, wody i gleby. Konieczne jest gromadzenie informacji na temat środków wdrożonych przez państwa członkowskie oraz opracowanie wytycznych dotyczących krematoriów, aby zadbać o odpowiednie zapobieganie zanieczyszczeniom oraz zmniejszyć ich wpływ na środowisko i zdrowie ludzkie.

Poprawka 16

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 4 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4b) Aby ograniczyć skutki społecznoekonomiczne, które przejście na wypełnienia bezrtęciowe spowoduje dla kosztów opieki stomatologicznej dla pacjentów i dla dentystów, państwa członkowskie powinny dążyć do zapewnienia odpowiedniej refundacji alternatywnych produktów bezrtęcio- wych. Wycofywaniu amalgamatu stomatologicznego powinny towarzyszyć, w stosownych przypadkach, szkolenia zawodowe dla dentystów, które pozwolą im dostosować się do nowych technik.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5) W art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE (44)zakazuje się wprowadzania do obrotu i przywozu do Unii określonego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zawierającego rtęć. W załączniku III do tej dyrektywy wymieniono między innymi określone lampy z dodatkiem rtęci zwolnione z wymienionego zakazu do dat wskazanych w tym załączniku. Dnia 13 kwietnia 2016 r. zwolnienie wygasło w odniesieniu do lamp innych niż liniowe z luminoforem halofosforanowym, a w dniu 24 lutego 2023 r. lub 24 lutego 2027 r. wygaśnie w odniesieniu do niektórych kompaktowych lamp fluorescencyjnych, liniowych lamp fluorescencyjnych oraz wysokoprężnych lamp sodowych stosowanych na potrzeby oświetlenia ogólnego, jak również lamp innych niż liniowe lampy fluorescencyjne z luminoforem trójpasmowym. Ponadto w odniesieniu do niektórych liniowych lamp fluorescencyjnych stosowanych na potrzeby oświetlenia ogólnego przewidziano nałożenie zakazu w przyszłości w decyzji MC-4/3 przyjętej na czwartym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, które odbyło się w dniach od 21 do 25 marca 2022 r. (45)Decyzję tę poparła Unia w drodze decyzji Rady (UE) 2022/549 (46). Zważywszy, że lampy te nie są obecnie objęte częścią A załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/852, w celu zachowania spójności należy je włączyć do tego załącznika, aby zakazać ich produkcji i wywozu od dat zgodnych z załącznikiem III do dyrektywy 2011/65/UE oraz najbardziejambitnych dat wskazanych w decyzji MC-4/3. (5) W art. 4 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE (44)zakazuje się wprowadzania do obrotu i przywozu do Unii określonego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zawierającego rtęć. W załączniku III do tej dyrektywy wymieniono między innymi określone lampy z dodatkiem rtęci zwolnione z wymienionego zakazu do dat wskazanych w tym załączniku. Dnia 13 kwietnia 2016 r. zwolnienie wygasło w odniesieniu do lamp innych niż liniowe z luminoforem halofosforanowym, w dniu 24 lutego 2023 r. wygaśnie w odniesieniu do niektórych kompaktowych lamp fluorescencyjnych, a w dniu 24 sierpnia 2023 r. - w odniesieniu do liniowych lamp fluorescencyjnych stosowanych na potrzeby oświetlenia ogólnego. W przypadku innych niż liniowe lamp fluorescencyjnych z luminoforem trójpasmowym zwolnienie wygasa z dniem 24 lutego 2025 r. Zwolnienie dotyczące większości wysokoprężnych lamp sodowych na potrzeby oświetlenia ogólnego o podwyższonym wskaźniku oddawania barw wygasło w dniu 24 lutego 2023 r., natomiast w przypadku pozostałych lamp oraz innych wysokoprężnych lamp sodowych stosowanych na potrzeby oświetlenia ogólnego zwolnienie wygaśnie w dniu 24 lutego 2025 r. Ponadto w odniesieniu do niektórych liniowych lamp fluorescencyjnych stosowanych na potrzeby oświetlenia ogólnego przewidziano nałożenie zakazu w przyszłości w decyzji MC-4/3 przyjętej na czwartym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci, które odbyło się w dniach od 21 do 25 marca 2022 r. (45)Decyzję tę poparła Unia w drodze decyzji Rady (UE) 2022/549 (46). Ponieważ należy jak najszybciej zakazać wywozu z Unii pozostałych lamp z dodatkiem rtęci" a niektóre z tych lamp nie są obecnie objęte częścią A załącznika II do rozporządzenia (UE) 2017/852, w celu zachowania spójności należy je włączyć do tego załącznika, aby zakazać ich produkcji i wywozu od dat określonych w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE oraz najbardziej ambitnych dat wskazanych w decyzji MC-4/3. Ponadto znaczne dodatkowe korzyści można osiągnąć dzięki jak najszybszemu zaprzestaniu wywozu lamp z dodatkiem rtęci, zważywszy, że bezrtęciowe alternatywy są bardziej energooszczędne i dzięki nim dałoby się uniknąć emisji wielu ton CO2.
(44) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011). (44) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. L 174 z 1.7.2011).
(45) Decyzja Rady (UE) 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 78). (45) Decyzja Rady (UE) 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty w sprawie rtęci w odniesieniu do przyjęcia decyzji w sprawie zmiany załączników A i B do tej konwencji (Dz.U. L 107 z 6.4.2022, s. 78).
(46) Decyzja Rady (UE) 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Mina- maty (46) Decyzja Rady (UE) 2022/549 z dnia 17 marca 2022 r. w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na drugim etapie czwartego posiedzenia Konferencji Stron Konwencji z Minamaty

Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5a) Wobec szkodliwego wpływu rtęci i związków rtęci na zdrowie ludzkie i środowisko należy w jak największym stopniu zminimalizować narażenie na nie i ich emisje. Najnowsze raporty pokazują, że europejskie przedsiębiorstwa produkują i eksportują związki rtęci, które służą do niedozwolonych zastosowań, zwłaszcza w kosmetykach. W związku z tym Komisja powinna przedstawić sprawozdanie z wdrażania i egzekwowania konwencji z Minamaty, w szczególności w odniesieniu do stosowania rtęci i związków rtęci w kosmetykach oraz produkcji, przywozu i wywozu rtęci i związków rtęci do niedozwolonych zastosowań. Komisja powinna dokonać dokładniejszej oceny pozostałych zastosowań rtęci., na przykład w porozymetrii, latarniach morskich i szczepionkach, a także zbadać potrzebę zmiany wykazu dużych źródeł odpadów oraz w stosownych przypadkach zaproponować środki mające na celu stopniową rezygnację z takich zastosowań i uregulowanie produkcji, przywozu i wywozu do takich celów.

Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Motyw 5 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(5b) Ze względu na brak odpowiednich systemów zbiórki produktów z dodatkiem rtęci jako odpadów nieelektronicznych i elektronicznych nadal występują wtórne emisje rtęci ze składowisk i spalarni odpadów, co wskazuje na potrzebę prowadzenia zbiórki takich odpadów oddzielnie i w sposób bezpieczny dla środowiska.

Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 - litera a

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 10 - ustęp 2 a

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
2a. Od dnia 1 stycznia 2025 r. amalgamatu stomatologicznego nie można stosować w leczeniu stomatologicznym u żadnej grupy ludności, z wyjątkiem sytuacji, w których lekarz dentysta uzna to za absolutnie niezbędne z uwagi na szczególne potrzeby medyczne pacjenta.; 2a. Od dnia 1 stycznia 2025 r. amalgamatu stomatologicznego nie można stosować w leczeniu stomatologicznym u żadnej grupy ludności, z wyjątkiem sytuacji, w których lekarz dentysta uzna to za absolutnie niezbędne z uwagi na należycie uzasadnione szczególne potrzeby medyczne pacjenta.";

Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 a (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 11 - akapit 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1a) w art. 11 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Produkty z dodatkiem rtęci., które nadal znajdują się w obiegu i których nie można już używać, uznaje się za odpady i prowadzi się ich zbiórkę oddzielnie i w sposób bezpieczny dla środowiska.";

Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 b (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 18 - ustęp 3 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1b) w art. 18 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3a. Do dnia 30 czerwca 2024 r., a następnie co dwa lata, państwa członkowskie składają Komisji sprawozdanie na temat planowanych i wdrożonych środków mających na celu ograniczenie emisji i uwolnień rtęci z krematoriów.

Komisja podaje do wiadomości publicznej dane dotyczące środków zgłoszonych przez państwa członkowskie zgodnie z akapitem pierwszym.";

Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 c (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 19 - ustęp 1 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1c) w art. 19 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"1a. Do dnia 31 grudnia 2025 r. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie w sprawie ograniczenia emisji i uwolnień rtęci z krematoriów na podstawie sprawozdań, o których mowa w art. 18 ust. 3a, oraz w stosownych przypadkach, z uwzględnieniem istniejących wytycznych, projekt wytycznych dotyczących technologii ograniczenia emisji, mających na celu kontrolę i ograniczenie emisji i uwolnień rtęci z krematoriów.";

Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 d (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 19 - ustęp 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
1d) w art. 19 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Do dnia 30 czerwca 2026 r. Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające wykonalność wycofania do 2030 r. zwolnień dotyczących stosowania amalgamatu stomatologicznego, o których mowa w art. 10. W sprawozdaniu tym Komisja przedstawi również wpływ na zdrowie pacjentów ogółem i pacjentów zdanych na wypełnienia z amalgamatu.

W stosownych przypadkach wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w akapicie pierwszym, Komisja zaproponuje stosowne środki.

Najpóźniej do dnia 31 grudnia 2026 r. Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie dotyczące:

a) wdrożenia i egzekwowania konwencji, w tym w odniesieniu do stopniowego wycofania rtęci z kosmetyków przez strony konwencji do 2025 r. oraz kontroli i eliminowania produkcji, przywozu i wywozu związków rtęci na potrzeby nielegalnych praktyk w Unii i na świecie;

b) potrzeby stopniowej rezygnacji z pozostałych zastosowań rtęci, takich jak w latarniach morskich i w porozymetrii;

c) konieczności rozszerzenia wykazu źródeł odpadów rtęciowych, o których mowa w art. 11.

Wraz ze sprawozdaniem, o którym mowa w akapicie trzecim niniejszego ustępu, w stosownych przypadkach Komisja zaproponuje odpowiednie środki, takie jak przegląd rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/20121a oraz ograniczenie wywozu amidochlorku rtęci (HgNH2cl). (Ia)

(1a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649)2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60).".

Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 e (nowy)

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Artykuł 19 - ustęp 3

Tekst obowiązujący Poprawka
3. W stosownych przypadkach Komisja przedstawia wniosek ustawodawczy wraz ze swoimi sprawozdaniami, o których mowa w ust. 1 i 2. 1e) art. 19 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W stosownych przypadkach Komisja przedstawia wniosek ustawodawczy wraz ze swoimi sprawozdaniami, o których mowa w niniejszym artykule. ";

Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Załącznik - akapit 1 - punkt 2

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Załącznik II - część A - pozycja 4a

Tekst proponowany przez Komisję
"4a. Lampy z luminoforem trójpasmowym stosowane na potrzeby oświetlenia ogólnego nieobjęte pozycją 4 lit. a). 31.12.2027
Poprawka
"4a. Lampy z luminoforem trójpasmowym stosowane na potrzeby oświetlenia ogólnego nieobjęte pozycją 4 lit. a). 31.12.2025

Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Załącznik - akapit 1 - punkt 2

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Załącznik II - część A - pozycja 4c

Tekst proponowany przez Komisję
4c. Lampy inne niż liniowe z luminoforem trójpasmowym. 31.12.2027
Poprawka
4c. Lampy inne niż liniowe z luminoforem trójpasmowym. 31.12.2025

Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Załącznik - akapit 1 - punkt 3

Rozporządzenie (UE) 2017/852

Załącznik II - część A - pozycja 5a

Tekst proponowany przez Komisję
5a. Wysokoprężne lampy rtęciowo-sodowe (HPMV) na potrzeby oświetlenia ogólnego. 31.12.2025
Poprawka
5a. Wysokoprężne lampy rtęciowo-sodowe (HPMV) na potrzeby oświetlenia ogólnego, gdy przy:

a) P ≤ 105 W ilość Hg przekracza 16 mg;

b) 105 W < P ≤ 155 W ilość Hg przekracza 20 mg;

c) P > 155 W ilość Hgprzekracza 25 mg.

31.12.2025
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0002/2024).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5753

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2024)0019 - Rtęć: amalgamat stomatologiczny i inne produkty z dodatkiem rtęci objęte ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 17 stycznia 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci w odniesieniu do amalgamatu stomatologicznego i innych produktów z dodatkiem rtęci objętych ograniczeniami produkcji oraz ograniczeniami przywozowymi i wywozowymi (COM(2023)0395 - C9-0309/2023 - 2023/0272(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 17/10/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024