Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej UE-Kanada (CETA) (2023/2001(INI))

P9_TA(2024)0026
Wdrażanie kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej UE-Kanada (CETA)

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania kompleksowej umowy gos- podarczo-handlowej UE-Kanada (CETA) (2023/2001(INI))

(C/2024/5717)

(Dz.U.UE C z dnia 17 października 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając kompleksową umowę gospodarczo-handlową (CETA) między Kanadą a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi 1 ,

- uwzględniając Wspólny instrument interpretacyjny dotyczący kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej między Kanadą a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi (CETA) 2 ,

- uwzględniając partnerstwo strategiczne w zakresie surowców krytycznych między Kanadą a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, uzgodnione i zainicjowane na szczycie UE-Kanada w dniach 14-15 czerwca 2021 r.,

- uwzględniając decyzję nr X/2023 Wspólnego Komitetu CETA w sprawie wykładni niektórych warunków określonych w art. 8.10, załączniku 8-A i art. 8.39,

- uwzględniając swoje stanowisko z 15 lutego 2017 r. dotyczące projektu decyzji Rady w sprawie zawarcia kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej (CETA) między Kanadą a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi 3 ,

- uwzględniając opinię 2/15 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 16 maja 2017 r. wydaną na podstawie art. 218 ust. 11 TFUE w sprawie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Republiką Singapuru 4 ,

- uwzględniając wspólne deklaracje wewnętrznych grup doradczych UE i Kanady,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 11 października 2022 r. z wdrażania i egzekwowania umów handlowych UE (COM(2022)0730),

- uwzględniając komunikat Komisji z 22 czerwca 2022 r. pt. "Siła partnerstw handlowych: współpraca na rzecz zielonego i sprawiedliwego wzrostu" (COM(2022)0409),

- uwzględniając sprawozdanie Wspólnego Komitetu CETA z 31 marca 2023 r. po jego trzecim posiedzeniu,

- uwzględniając swoją rezolucję z 23 czerwca 2022 r. w sprawie przyszłości polityki UE dotyczącej inwestycji międzynarodowych 5 ,

- uwzględniając zalecenia Wspólnego Komitetu CETA z 26 września 2018 r. w sprawie handlu, działań w dziedzinie klimatu i porozumienia paryskiego, w sprawie handlu i płci oraz w sprawie małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP),

- uwzględniając komunikat Komisji z 5 marca 2020 r. pt. "Unia równości: strategia na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025" (COM(2020)0152),

- uwzględniając sprawozdania różnych wyspecjalizowanych komitetów, Forum Społeczeństwa Obywatelskiego i Forum Współpracy Regulacyjnej,

- uwzględniając szóste sprawozdanie oceniające Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) opublikowane 20 marca 2023 r.,

- uwzględniając kolejne audyty Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności Komisji Europejskiej przeprowadzone w latach 2014, 2019 i 2022 oraz dotyczące identyfikowalności i jakości istniejących systemów kontroli regulujących produkcję mięsa wołowego i wieprzowego przeznaczonego na wywóz do Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu oraz art. 1 ust. 1 lit. e) i załącznik 3 do decyzji Konferencji Przewodniczących z 12 grudnia 2002 r. dotyczącej procedury udzielania zgody na sporządzenie sprawozdań z własnej inicjatywy,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Handlu Międzynarodowego (A9-0400/2023),

A. mając na uwadze, że CETA była jedną z pierwszych (po Korei Południowej) umów handlowych, które UE zawarła z inną znaczącą gospodarką OECD; mając na uwadze, że była to również najbardziej ambitna i kompleksowa umowa zawarta wówczas przez UE i Kanadę, obejmująca m.in. bezprecedensowy dostęp do zamówień publicznych na szczeblu federalnym i niższym niż federalny;

B. mając na uwadze, że CETA jest tymczasowo stosowana od 21 września 2017 r., tj. od ponad sześciu lat;

C. mając na uwadze, że nadal nie stosuje się istotnych przepisów tej umowy, w szczególności dotyczących ochrony inwestycji, ponieważ nie wszystkie państwa członkowskie ratyfikowały umowę;

D. mając na uwadze, że Kanada i UE przygotowują ostateczny projekt decyzji Wspólnego Komitetu CETA w sprawie wykładni niektórych warunków określonych w art. 8.10, załączniku 8-A i art. 8.39 doprecyzowującej zakres uprawnień do wprowadzania regulacji w kontekście rozdziału dotyczącego ochrony inwestycji oraz ułatwienia dostępu MŚP do systemu sądów ds. inwestycji w ramach CETA;

E. mając na uwadze, że UE była trzecim co do wielkości partnerem handlowym Kanady po Stanach Zjednoczonych i Chinach i odpowiadała za 8,2 % jej handlu towarami na świecie w 2022 r.; mając na uwadze, że w tym samym roku Kanada zajęła 14. miejsce wśród międzynarodowych partnerów handlowych UE, a jej wymiana handlowa z UE stanowiła niemal 1,4 % całkowitego zewnętrznego handlu towarami UE;

F. mając na uwadze, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie ukazała potrzebę dywersyfikacji umów handlowych i zmniejszenia zależności od ograniczonej liczby partnerów handlowych, jeśli chodzi o przywóz i wywóz, oraz znaczenie zawierania umów handlowych z partnerami o zbieżnych poglądach;

G. mając na uwadze, że skuteczne wdrożenie i monitorowanie umów handlowych UE jest kluczowym priorytetem Parlamentu, Rady i Komisji do celów monitorowania, oceny i dostosowywania wspólnej polityki handlowej UE; mając na uwadze, że sprawozdania dotyczące wdrażania umowy z Kanadą stanowią szybki i użyteczny wkład w refleksję nad funkcjonowaniem umów handlowych UE;

H. mając na uwadze, że ramy instytucjonalne CETA są obecnie w pełni wdrożone i obejmują 19 wyspecjalizowanych komitetów, Forum Współpracy Regulacyjnej i Forum Społeczeństwa Obywatelskiego, a ich programy i sprawozdania są publicznie dostępne;

I. mając na uwadze, że Kanada była pierwszym krajem, z którym UE nawiązała partnerstwo strategiczne w sprawie surowców krytycznych, uzupełnione następnie inicjatywą na rzecz zielonego sojuszu, partnerstwem cyfrowym UE-Kanada i partnerstwem oceanicznym;

J. mając na uwadze, że Kanada bierze czynny udział w dialogu WTO na temat zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi

i handlu zrównoważonymi środowiskowo tworzywami sztucznymi oraz pracach komisji WTO ds. handlu i środowiska, lecz nie przystąpiła do inicjatywy na rzecz reformy dotacji do paliw kopalnych (FFSR);

K. mając na uwadze, że zebrano wystarczającą ilość doświadczeń, danych i informacji statystycznych, aby ocenić tymczasowe wdrażanie CETA;

L. mając na uwadze, że Kanada jest światowym liderem współtworzenia polityki publicznej na rzecz gospodarki społecznej i solidarnej, oraz mając na uwadze, że w niektórych prowincjach, np. w Quebecu, gospodarka społeczna i solidarna stanowi niemal 10 % produktu krajowego brutto, zapewniając ok. 210 000 miejsc pracy;

Główne wnioski i zalecenia

1. podkreśla, że podstawą CETA są stosunki oparte na zasadach i wartościach, które sprzyjają bezpieczniejszemu i stabilniejszemu otoczeniu gospodarczemu między partnerami handlowymi, co jest szczególnie ważne w kontekście zwiększonej niepewności geopolitycznej, w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju i poszanowanie praw człowieka oraz normy pracy i środowiska; uważa, że taka przewidywalność może sprzyjać wzrostowi gospodarczemu, wymianie towarów, świadczeniu usług, uczestnictwu w zamówieniach publicznych, atrakcyjności inwestycji, jakości zatrudnienia, tworzeniu większej liczby lepiej płatnych miejsc pracy oraz poprawie warunków życia i pracy; zauważa jednak, że CETA powinna jeszcze bardziej wzmocnić zrównoważony rozwój, szanować prawa człowieka i prawa pracownicze oraz chronić klimat;

2. z satysfakcją zauważa, że handel towarami między UE a Kanadą wzrósł o 66 % w latach 2016-2022, podczas gdy handel usługami między UE a Kanadą wzrósł o 46 %, a wartość ta przewyższa inny handel zewnętrzny UE; odnotowuje fakt, że wywóz towarów z UE do Kanady wzrósł o 47 % w ciągu pierwszych pięciu lat tymczasowego stosowania umowy, a największe zyski odnotowano w przypadku produktów wytworzonych, produktów chemicznych, żywności i produktów pochodzenia zwierzęcego; zauważa, że większość wątpliwości wyrażonych przed rozpoczęciem tymczasowego stosowania umowy dotyczących napływu kanadyjskich produktów rolnych na rynek UE okazała się bezpodstawna; zauważa, że wywóz towarów z Kanady do UE wzrósł o 46,4 %, a największe zyski odnotowano w przypadku rud, kamieni i metali szlachetnych oraz paliw mineralnych i olejów mineralnych;

3. wskazuje na znaczny wzrost dwustronnej wymiany handlowej żywnością i produktami rolnymi między UE a Kanadą, w ramach której wywóz unijnych produktów rolno-spożywczych do Kanady wzrósł o 62 %, a przywóz do UE takich produktów z Kanady wzrósł o 52 % od początku tymczasowego stosowania CETA; zwraca uwagę, że przyniosło to znaczne korzyści producentom i eksporterom po obu stronach, a także przyczyniło się do tworzenia miejsc pracy; z zadowoleniem przyjmuje znaczny wzrost liczby unijnych mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw eksportujących do Kanady, a także wzrost wartości wywożonych produktów, i zwraca uwagę, że umowa w znacznym stopniu służy ich interesom;

4. podkreśla, że przy wdrażaniu CETA, podobnie jak w przypadku wszystkich innych umów handlowych UE, trzeba należycie uwzględnić poszanowanie zrównoważonej produkcji rolnej, wzajemność i utrzymanie wysokich norm, w szczególności norm sanitarnych, fitosanitarnych i weterynaryjnych, a także prowadzenie odpowiednich kontroli i monitorowanie wzajemnej zgodności z tymi normami;

5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepływy handlowe między stronami ogólnie okazały się odporne w czasie pandemii, a także w czasie trudnej sytuacji spowodowanej rosyjską wojną napastniczą w Ukrainie, opierając się presji na łańcuchy dostaw i przyczyniając się do wzmocnienia bezpieczeństwa żywnościowego; uważa, że CETA powinna służyć jako narzędzie ułatwiające współpracę i wspólne działania na rzecz odbudowy Ukrainy po zakończeniu wojny;

6. podkreśla, że eksport z UE ma kluczowe znaczenie dla zatrudnienia; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że CETA przyczyniła się do nowych możliwości zatrudnienia, ponieważ liczba miejsc pracy wspieranych przez eksport z UE do Kanady wzrosła z 624 000 w 2017 r. do ponad 700 000 w 2021 r.;

7. podkreśla znaczenie ułatwień w zakresie mobilności pracowników przyznanych w ramach CETA, ponieważ pomaga to zapewnić odpowiedni transfer umiejętności między UE a Kanadą i uniknąć niedoborów wykwalifikowanej siły roboczej; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje pomyślne zawarcie w 2022 r. pierwszej umowy o wzajemnym uznawaniu kwalifikacji architektów w ramach CETA; jest zdania, że niebieska karta UE mogłaby jeszcze bardziej ułatwić wymianę między dwiema konkurencyjnymi gospodarkami o wysoko wykształconym społeczeństwie; podkreśla, że programy wymiany między instytucjami naukowymi z UE i Kanady mogą w większym stopniu przyczynić się do niezbędnej mobilności pracowników w perspektywie długoterminowej;

8. zauważa, że dwie najważniejsze kategorie produktów, które UE i Kanada eksportują między sobą, to maszyny i sprzęt transportowy, które odpowiadają za około 34 % zarówno wywozu, jak i przywozu, oraz produkty chemiczne, farmaceutyczne i produkty z tworzyw sztucznych, stanowiące około 20 % całkowitego wywozu i przywozu; zauważa jednak, że sektor górnictwa i wydobycia, zwłaszcza sektor nawozów, niklu, uranu i piasków bitumicznych, ma duże znaczenie w przypadku importu z Kanady w porównaniu z innymi partnerami handlowymi, gdyż odpowiada za prawie 20 % całkowitego przywozu z Kanady do UE; podkreśla, że dostęp do surowców krytycznych od wiarygodnych partnerów handlowych, w tym Kanady, jest kluczowym elementem strategii UE w zakresie surowców krytycznych oraz ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia zrównoważonej transformacji ekologicznej;

9. podkreśla, że współpraca w zakresie dostępu do surowców krytycznych ma zasadnicze znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej, a także dla ekologicznej i sprawiedliwej transformacji, i z zadowoleniem przyjmuje podpisanie w lipcu 2021 r. strategicznego partnerstwa UE-Kanada w sprawie surowców krytycznych w ramach CETA, które powinno pomóc w integracji łańcuchów wartości surowców UE i Kanady oraz wspierać współpracę w dziedzinie nauki, technologii i innowacji; zauważa, że stanowi to istotny element europejskiej strategii bezpieczeństwa gospodarczego; jest przekonany, że surowce należy wydobywać z poszanowaniem norm środowiskowych, praw pracowniczych i praw człowieka, w tym praw ludności rdzennej;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przedsiębiorstwa europejskie i kanadyjskie coraz częściej i stale korzystają z preferencji przyznanych na mocy CETA, przy czym wskaźniki wykorzystania preferencji zarówno w przypadku UE, jak i Kanady wyniosły 60 % w 2022 r. w porównaniu z, odpowiednio, 40 % i 52 % w 2018 r.; zauważa z zainteresowaniem, że mniejsze przedsiębiorstwa korzystają z preferencji w większym stopniu niż duże przedsiębiorstwa oraz że wskaźniki wykorzystania są znacznie wyższe w przypadku przemysłu rolno-spożywczego w porównaniu z przemysłem wytwórczym; podkreśla, że niskie wskaźniki wykorzystania w kluczowych sektorach w kilku państwach członkowskich UE wskazują na utracone oszczędności kosztów i zmniejszenie korzyści społecznych wynikających z umowy; zachęca obie strony, by w dalszym ciągu promowały działania na rzecz podnoszenia świadomości na temat CETA wśród zainteresowanych stron w obu regionach, w tym za pośrednictwem unijnej platformy "Access2Markets"; podkreśla znaczenie udostępnienia nowych możliwości przedsiębiorstwom i konsumentom za pomocą handlu cyfrowego zgodnie ze standardami unijnymi;

11. zauważa, że wskaźnik wykorzystania kontyngentu taryfowego na przywóz wołowiny i cielęciny do UE wyniósł jedynie 3 % w 2021 r. oraz że eksporterzy z UE zwiększyli swój udział w rynku w Kanadzie, w związku z czym UE eksportuje do Kanady więcej mrożonej wołowiny niż z niej importuje; zauważa jednak, że wskaźnik wykorzystania kontyngentu taryfowego z biegiem czasu może ulec zmianie w wyniku wahań na innych rynkach eksportowych Kanady, zwłaszcza w USA i Chinach;

12. podkreśla, że według sprawozdania z audytu przeprowadzonego przez Dyrekcję Generalną ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa Żywności Komisji Europejskiej Kanada nie wdrożyła jeszcze w zadowalający sposób zaleceń sformułowanych w ramach audytu dyrekcji generalnej dotyczących identyfikowalności i jakości istniejących systemów kontroli regulujących produkcję mięsa wołowego i wieprzowego przeznaczonego na wywóz do Unii Europejskiej;

13. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie zharmonizowanego unijnego świadectwa wywozowego na wywóz świeżego drobiu z upoważnionych państw członkowskich, które to świadectwo zaczęło być stosowane w 2021 r.; wzywa Komisję do dalszych postępów w sprawie podobnych świadectw dla przetworzonego mięsa oraz mięsa baraniego lub koziego, przy jednoczesnym zwiększeniu wysiłków na rzecz zapewnienia lepszych systemów identyfikowalności produktów mięsnych; wzywa Komisję, aby w ramach Komitetu Zarządzającego oraz we współpracy z władzami Kanady i państwami członkowskimi poczyniła postępy w uznawaniu pozostałych systemów kontroli mięsa, tak aby umożliwić pozostałym państwom członkowskim wywóz mięsa do Kanady;

14. ubolewa, że w umowie CETA zasadniczo nie stosuje się zasady regionalizacji i uznaje się UE za jeden obszar produkcji jedynie w przypadku produkcji zwierzęcej, ale nie w odniesieniu do sektora owoców i warzyw, co oznacza, że każde państwo członkowskie musi negocjować i uzgadniać indywidualnie wymogi eksportowe dla każdego produktu; wzywa do jak najszybszego usunięcia tego uchybienia w ramach Wspólnego Komitetu Zarządzającego UE-Kanada;

15. wzywa Komisję do ułatwienia bieżącej współpracy z władzami kanadyjskimi, której celem jest zwrócenie większej uwagi na zabezpieczenia dotyczące norm dobrostanu zwierząt w CETA oraz ocena wykonalności przyjęcia w przyszłości klauzul lustrzanych w tej dziedzinie, aby zagwarantować równoważność norm dobrostanu zwierząt, a tym samym równe warunki działania dla unijnych i przywożonych produktów pochodzenia zwierzęcego;

16. przypomina, że polityka handlowa UE, a w szczególności umowa CETA, mają duży wpływ gospodarczy na regiony najbardziej oddalone, w związku z czym podkreśla potrzebę ochrony interesów tych regionów podczas przyszłych negocjacji lub ewentualnego przeglądu umowy;

17. uważa, że część taryf i kontyngentów przyznawanych produktom unijnym należy przydzielić podmiotom zarejestrowanym w regionach najbardziej oddalonych ze względu na ich sytuację gospodarczą; podkreśla, że zróżnicowane traktowanie podmiotów gospodarczych w regionach najbardziej oddalonych ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia konkurencyjności przedsiębiorstw oraz sprawiedliwego podziału taryf i kontyngentów między przedstawicieli handlowych, tak aby uniknąć sytuacji, w której korzyści byłyby ograniczone do niewielkiej liczby podmiotów;

18. odnotowuje fakt, że wskaźnik wykorzystania kontyngentów taryfowych wynosi średnio 98 % w przypadku wywozu sera z UE; apeluje jednak o bardziej przejrzysty i elastyczny kanadyjski system zarządzania kontyngentami taryfowymi na przetwory mleczne, w szczególności kontyngentem na ser, i wzywa władze kanadyjskie do jak najszybszego przeprowadzenia ewentualnego przeglądu tego systemu;

19. podkreśla znaczenie uznania systemu oznaczeń geograficznych jako kluczowego elementu umowy; podkreśla potrzebę dalszego skutecznego egzekwowania ochrony oznaczeń geograficznych w odniesieniu do unijnych posiadaczy praw w Kanadzie, aby zapewnić zaufanie do prawidłowego funkcjonowania umowy;

20. odnotowuje fakt, że w ciągu pierwszych sześciu lat tymczasowego stosowania CETA eksport usług z UE do Kanady i import usług z Kanady do UE wzrósł odpowiednio o 54 % i 74 %, przy czym największe zyski odnotowano w usługach transportowych, biznesowych, informacyjnych, informatycznych i telekomunikacyjnych, z korzyścią w szczególności dla mniejszych państw członkowskich UE, w których usługi odgrywają znaczną rolę w krajowej strukturze gospodarczej;

21. z zadowoleniem przyjmuje konkretne wysiłki na rzecz ułatwienia dostępu do zamówień publicznych, takie jak pojedynczy punkt dostępu w Kanadzie; jest zdania, że nawet jeśli znacznie więcej przedsiębiorstw z UE z powodzeniem uczestniczy w przetargach kanadyjskich, np. dotyczących regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w Ontario lub mostów w Montrealu, dostawcy z UE mogliby w jeszcze większym stopniu korzystać z oferowanych możliwości, w szczególności w odniesieniu do projektów infrastrukturalnych i przetargów na zamówienia w prowincjach i gminach;

22. wzywa strony, by udzieliły MŚP wszelkiego wsparcia prawnego i administracyjnego oraz udostępniły im potrzebne narzędzia, co pozwoli im angażować się w handel i inwestycje w ramach CETA w celu zwiększenia wymiany i uczestnictwa, tak aby mogły czerpać korzyści z CETA, w tym poprzez aktywne środki ułatwiające umiędzynarodowienie MŚP, uproszczenie procedur i wyeliminowanie barier technicznych w handlu, które w sposób nieproporcjonalny dotykają MŚP; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje zalecenie w sprawie MŚP przyjęte przez Wspólny Komitet w 2018 r. oraz późniejsze plany działania, w tym konkretne działania, takie jak uruchomienie platformy Access2Markets w październiku 2020 r., która wspiera MŚP za pomocą praktycznych informacji na temat umów handlowych i barier w handlu; oczekuje, że ocena ex post dostarczy danych na temat rozwoju udziału MŚP w handlu między UE i Kanadą; wzywa strony do rozważenia możliwości uwzględnienia pełnoprawnego rozdziału dotyczącego MŚP na wzór rozdziałów w umowach zawartych z Nową Zelandią i Chile;

23. w świetle znaczenia sektora gospodarki społecznej i solidarnej w Kanadzie oraz planu działania na rzecz gospodarki społecznej przyjętego przez Komisję 9 grudnia 2021 r. 6  wzywa Wspólny Komitet do wskazania konkretnych środków, które można by wdrożyć w celu wsparcia zacieśnionej współpracy transatlantyckiej między podmiotami gospodarki społecznej i solidarnej;

24. zachęca obie strony do kontynuowania działań informacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP oraz podmiotów gospodarki społecznej i solidarnej, w celu podnoszenia świadomości na temat możliwości oferowanych przez CETA poprzez ukierunkowane kampanie informacyjne, przy jednoczesnym zapewnieniu równego podziału korzyści płynących z umowy między mężczyzn a kobiety;

25. z zadowoleniem odnosi się do przyjęcia zalecenia w sprawie handlu i płci przez Wspólny Komitet CETA już w 2018 r., które obejmuje zobowiązanie do dzielenia się metodami i procedurami gromadzenia danych segregowanych według kryterium płci, stosowania wskaźników, metod monitorowania i oceny oraz analizy statystyk dotyczących handlu ukierunkowanych na aspekt płci; podkreśla, że wymiana handlowa powinna przynosić korzyści wszystkim, a zwłaszcza wzmacniać upodmiotowienie ekonomiczne kobiet; zdecydowanie zachęca Wspólny Komitet CETA do dalszego monitorowania wpływu umowy na kwestie dotyczące płci; jest zdania, że prace prowadzone w ramach wspólnie przyjętego planu działania mogą służyć za przykład dla innych umów handlowych, nawet jeżeli w samej umowie nie ma specjalnych rozdziałów dotyczących handlu i płci; przypomina o rezolucji Parlamentu w sprawie trzeciego unijnego planu działania w sprawie równości płci 7  oraz zachęca Komisję do publikowania łatwiej dostępnych danych segregowanych według kryterium płci na temat stosowania umowy, zwłaszcza w odniesieniu do rozdziałów dotyczących zamówień publicznych oraz handlu i pracy;

26. wzywa Komisję, by zapobiegła osłabieniu zasady ostrożności jako podstawowej zasady Unii Europejskiej zapisanej w traktatach oraz gwarantującej ochronę europejskich rolników i obywateli; podkreśla, że należy promować zasadę ostrożności we wszystkich aspektach handlu i zapewnić jej stosowanie, jednocześnie unikając nieuzasadnionych barier w handlu;

27. podkreśla, że CETA zapewnia ramy sprzyjające zarówno handlowi, jak i działaniom w dziedzinie klimatu poprzez włączenie zobowiązań do współpracy w kwestiach środowiskowych związanych z handlem będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, takich jak zmiana klimatu, co wykazano w zaleceniu w sprawie handlu, działań w dziedzinie klimatu i porozumienia paryskiego, w szczególności przez propagowanie czystych technologii; podkreśla znaczenie globalnej produkcji energii w Kanadzie dla przyspieszenia transformacji w kierunku czystej energii dzięki wytwarzaniu energii ze źródeł odnawialnych; z zadowoleniem przyjmuje wzrost handlu towarami ekologicznymi o 27 % od rozpoczęcia tymczasowego stosowania; zauważa jednak, że Kanada uznała elementy europejskich inicjatyw ustawodawczych i nieustawodawczych w odniesieniu do Europejskiego Zielonego Ładu za bariery techniczne w handlu; zachęca strony do znalezienia synergii z wdrażaniem mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) i innych inicjatyw w UE oraz do wspólnego wsparcia działań na rzecz opracowania wspólnych lub porównywalnych metod w zakresie emisji dwutlenku węgla na szczeblu międzynarodowym;

28. z zadowoleniem przyjmuje nawiązanie partnerstwa cyfrowego UE-Kanada jako kluczowy czynnik umożliwiający zieloną i cyfrową transformację; wzywa obie strony do zacieśnienia współpracy w zakresie wdrażania CETA w odniesieniu do strategicznych obszarów wspólnego zainteresowania, takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i zwalczanie dezinformacji;

29. z zadowoleniem przyjmuje aktywne zaangażowanie i monitorowanie wdrażania CETA przez wewnętrzne grupy doradcze i Forum Społeczeństwa Obywatelskiego, w skład których wchodzą setki przedstawicieli z całej UE i Kanady, w tym przedsiębiorstw, organizacji środowiskowych i pracowniczych, społeczeństwa obywatelskiego, środowiska akademickiego oraz przedstawicieli ludności rdzennej z Kanady, a także aktywny wkład w prace, w szczególności Komitetu ds. Handlu i Zrównoważonego Rozwoju, poprzez wspólne oświadczenia; wzywa Komisję i Radę ds. Handlu i Zrównoważonego Rozwoju do realizacji przedstawionych propozycji; podkreśla, że mandat wewnętrznych grup doradczych powinien także uwzględniać wpływ całej umowy na zrównoważony rozwój; podkreśla znaczenie uwzględnienia w ich pracach rozważań na temat wpływu rozdziału dotyczącego ochrony inwestycji na zrównoważony rozwój i prawa człowieka;

30. wzywa obie strony do zapewnienia lepszej integracji drobnych rolników i konsumentów w ramach wewnętrznych grup doradczych w kontekście odnowienia tych grup;

31. nalega na skuteczną realizację szczegółowych zobowiązań związanych z postanowieniami dotyczącymi handlu i zrównoważonego rozwoju - co obejmuje również wciąż niezrealizowany wczesny przegląd tych postanowień zapowiadany we Wspólnym instrumencie interpretacyjnym - które to postanowienia stanowią integralną część CETA i są niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów; zauważa, że w 2024 r. Komisja przeprowadzi ocenę ex post CETA, w tym rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju, z udziałem niezależnych ekspertów, która będzie okazją do jej oceny pod kątem nowego podejścia Komisji z czerwca 2022 r. oraz do rozważenia uwzględnienia konkretnych propozycji przedstawionych przez Kanadę w 2020 r. w celu nadania niektórym postanowieniom tego rozdziału bardziej wiążącego zakresu; przypomina, że Wspólny Komitet może podjąć wiążącą decyzję ustanawiającą plan działania na rzecz wdrażania umowy w celu zacieśnienia współpracy w obszarach, w których ocena ex post ujawniłaby niedociągnięcia, a także oczekuje aktywnego działania w tym zakresie; uważa, że starania na rzecz lepszej realizacji postanowień rozdziału dotyczącego handlu i zrównoważonego rozwoju lub jego przegląd należy poprzedzić istotnymi konsultacjami z wszystkimi zainteresowanymi stronami;

32. zauważa, że po rozpoczęciu tymczasowego stosowania CETA Zjednoczone Królestwo wystąpiło z Unii Europejskiej; zauważa, że Zjednoczone Królestwo i Kanada uzgodniły szereg dwustronnych umów handlowych, aby uwzględnić ten stan rzeczy, w tym w odniesieniu do wykorzystywania i kumulacji kontyngentów taryfowych; zauważa, że niektóre z tych umów przestaną obowiązywać po 2024 r., co może prowadzić do drobnych zakłóceń w utrwalonych łańcuchach dostaw; wzywa Komisję do przeanalizowania możliwości zawarcia nowych umów w przypadkach, w których zakłócenia te mogą mieć niekorzystny wpływ na podmioty gospodarcze w Unii;

33. wzywa strony, by dokonały przeglądu CETA po jej ratyfikacji, wykorzystując klauzulę przeglądową, w celu wprowadzenia odpowiedniego i skutecznego mechanizmu rozstrzygania sporów w dziedzinie handlu i zrównoważonego rozwoju, w tym uwzględnienia - wśród różnych metod egzekwowania - sankcji jako środka odstraszającego, które należy stosować w ostateczności w przypadku poważnych naruszeń; podkreśla, że w ramach tego przeglądu chciałby rozważyć instytucjonalizację trwającej współpracy w zakresie handlu i płci; podkreśla, że w ramach tego przeglądu należy również rozważyć wprowadzenie konkretnych i solidnych postanowień dotyczących praw ludności rdzennej, w tym konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy nr 169 oraz Deklaracji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach ludności rdzennej;

34. wzywa Belgię, Bułgarię, Cypr, Francję, Grecję, Irlandię, Polskę, Słowenię, Węgry i Włochy do szybkiej ratyfikacji CETA, ponieważ będzie to również niezbędne do aktualizacji umowy, i ponownie podkreśla znaczenie pełnego stosowania CETA, w tym jej postanowień dotyczących ochrony inwestycji;

35. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządowi i parlamentowi Kanady.

1 Dz.U. L 11 z 14.1.2017, s. 23.
2 Dz.U. L 11 z 14.1.2017, s. 3.
3 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 348.
4 Opinia Trybunału z 16 maja 2017 r. wydana na podstawie art. 218 ust. 11 TFUE w sprawie umowy o wolnym handlu między Unią Europejską a Republiką Singapuru, ECLI:EU:C:2017:376.
5 Dz.U. C 32 z 27.1.2023, s. 96.
6 Komunikat Komisji z 9 grudnia 2021 r. pt. "Budowanie gospodarki służącej ludziom: plan działania na rzecz gospodarki społecznej" (COM(2021)0778).
7 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z 10 marca 2022 r. w sprawie trzeciego unijnego planu działania w sprawie równości płci (Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 150).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5717

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2024 r. w sprawie wdrażania kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej UE-Kanada (CETA) (2023/2001(INI))
Data aktu: 17/01/2024
Data ogłoszenia: 17/10/2024