Sprawa T-419/24: Skarga wniesiona w dniu 13 sierpnia 2024 r. - Hypo Vorarlberg Bank/SRB

Skarga wniesiona w dniu 13 sierpnia 2024 r. - Hypo Vorarlberg Bank/SRB
(Sprawa T-419/24)

(C/2024/5648)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 30 września 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Hypo Vorarlberg Bank AG (Bregencja, Austria) (przedstawiciele: G. Eisenberger, A. Brenneis i J. Holzmann, Rechtsanwälte)

Strona pozwana: Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności ze skutkiem natychmiastowym decyzji SRB/ES/2024/20 CRU z dnia 11 czerwca 2024 r. ponownie przyjmującej decyzję w sprawie obliczenia składek ex ante za 2021 r. na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji, o których mowa w załączniku I do tej decyzji, wraz z załącznikami, a w każdym razie w zakresie, w jakim decyzja ta dotyczy skarżącej;

- obciążenie SRB kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia art. 69 ust. 2 i art. 70 ust. 2 rozporządzenia nr 806/2014 1  oraz art. 4 ust. 2 rozporządzenia delegowanego 2015/63 2 , poprzez brak prawidłowego określenia przez SRB rocznego poziomu docelowego i ustalenie zbyt wysokiego rocznego poziomu docelowego z naruszeniem tych przepisów.

2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia art. 6 ust. 5 i 7, art. 7 ust. 4 rozporządzenia delegowanego 2015/63 i załącznika I krok 2 do tego rozporządzenia, poprzez nieprawidłowe zastosowanie i zważenie przez CRU wskaźnika "Przynależność do instytucjonalnego systemu ochrony" (IPS) z naruszeniem tych przepisów.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia istotnych wymogów proceduralnych, poprzez wydanie zaskarżonej decyzji bez odpowiedniego uzasadnienia, z naruszeniem art. 296 akapit drugi TFUE oraz art. 41 ust. 1 i 2 lit. c) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej 3 .

4. Zarzut czwarty dotyczący niezgodności z prawem rozporządzenia wykonawczego 2015/81 4  jako podstawy prawnej zaskarżonej decyzji, ponieważ ani to rozporządzenie, ani podstawa upoważniająca zawarta w art. 70 ust. 7 rozporządzenia nr 806/2014 nie są uzasadnione zgodnie z art. 296 akapit drugi TFUE oraz art. 8 rozporządzenia wykonawczego 2015/81 wykracza poza granice wyznaczone przez połączone przepisy art. 70 ust. 7 rozporządzenia nr 806/2014 i art. 291 TFUE.

5. Zarzut piąty, tytułem żądania ewentualnego, dotyczący niezgodności z prawem art. 69 ust. 1 i 2 i art. 70 ust. 2 rozporządzenia nr 806/2014 oraz art. 102 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/59 5  jako podstawy prawnej rozporządzenia delegowanego 2015/63, rozporządzenia wykonawczego 2015/81 i zaskarżonej decyzji, ponieważ przepisy te naruszają Kartę praw podstawowych (w szczególności jej art. 16, 17, 41 i 47) oraz zasadę pewności prawa, obowiązek uzasadnienia aktów i zasadę proporcjonalności.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. 2014, L 225, s. 1).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/63 z dnia 21 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz mechanizmów finansowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 11, s. 44).
3 Dz.U. 2012, C 326, s. 391.
4 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2015/81 z dnia 19 grudnia 2014 r. określające jednolite warunki stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 w odniesieniu do składek ex ante wnoszonych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. 2015, L 15, s. 1).
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/EU oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. 2014, L 173, s. 190).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5648

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-419/24: Skarga wniesiona w dniu 13 sierpnia 2024 r. - Hypo Vorarlberg Bank/SRB
Data aktu: 30/09/2024
Data ogłoszenia: 30/09/2024