Pismem z dnia 20 czerwca 2024 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie klauzulą poufności ich tożsamości lub fragmentów zgłaszanych uwag.
TEKST STRESZCZENIA
Procedura:
1 marca 2013 r. Flamandzkie Stowarzyszenie na rzecz Równych Praw w zakresie Zarządzania Przyrodą (Vlaamse Vereniging Gelijkberechtiging Natuurbeheer) złożyło do Komisji skargę, twierdząc, że Region Flamandzki i gminy flamandzkie przyznawały niezgodną z prawem pomoc państwa trzem uznanym organizacjom ekologicznym zarządzającym terenami. 31 lipca 2013 r. służby Komisji przekazały skargę władzom belgijskim i zwróciły się o dodatkowe informacje, które władze belgijskie przekazały 25 października 2013 r. Dodatkowe informacje zostały przekazane przez władze belgijskie 4 sierpnia 2014 r. W dniu 13 listopada 2014 r. służby Komisji przesłały skarżącemu wstępną ocenę. Skarżący udzielił odpowiedzi 12 grudnia 2014 r., domagając się formalnej decyzji Komisji. Pismem z dnia 19 lutego 2024 r. skarżący oficjalnie poinformował Komisję, że w przypadku niepodjęcia przez nią działań w terminie dwóch miesięcy, wniesie skargę na bezczynność na podstawie art. 265 TFUE.
Opis:
Domniemanymi beneficjentami pomocy są trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami, zajmujące się ochroną przyrody w Regionie Flamandzkim: Natuurpunt Beheer, Limburgs Landschap i Durme. Wszystkie trzy podmioty są organizacjami nienastawionymi na zysk, utworzonymi na mocy prawa belgijskiego.
Podstawową działalnością organizacji ekologicznych zarządzających terenami jest ochrona przyrody oraz informowanie i edukacja w zakresie ochrony przyrody. Oprócz tej działalności organizacje ekologiczne zarządzające terenami zajmowały się również pewnymi formami działalności drugorzędnej, takimi jak: sprzedaż drewna, sprzedaż bydła/mięsa (zwierząt wypasanych), sprzedaż siana, przyznawanie uprawnień do polowań i połowów, sprzedaż broszur i książek oraz sprzedaż żywności i napojów w kawiarniach w ośrodkach informacyjnych.
W latach 2003-2017 trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami otrzymywały dotacje państwowe pokrywające 100 % kosztów zakupu niektórych rodzajów gruntów w Regionie Flamandzkim. Zakupione grunty miały być zagospodarowane, przekształcone w formalnie uznane rezerwaty przyrody i prowadzone jako takie.
W latach 2005-2017 trzy organizacje ekologiczne zarządzające terenami otrzymywały dotacje państwowe pokrywające do 100 % kosztów poniesionych w związku z prowadzeniem ośrodków informacyjnych, które oferowały warsztaty, wykłady, spacery z przewodnikiem i wycieczki. Zdaniem władz belgijskich nie pobierano żadnych opłat za wejście na teren uznanych rezerwatów, bezpłatnie udostępniane były mapy turystyczne i każdy z ośrodków informacyjnych miał obowiązek zorganizowania przynajmniej raz w miesiącu bezpłatnych, powszechnie dostępnych zajęć.
Ocena:
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że działalność w zakresie ochrony przyrody i związanej z nią edukacji nie ma charakteru gospodarczego. Organizacje ekologiczne zarządzające terenami nie byłyby zatem uznane za przedsiębiorstwa w odniesieniu do ich działalności w zakresie ochrony przyrody i edukacji. Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że dotacje państwowe na taką działalność nie stanowią pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
W odniesieniu do działalności drugorzędnej Komisja wyraża wstępną opinię, że chociaż wpływ tej działalności może być ograniczony, nie można wykluczyć, że ma ona charakter gospodarczy i może zakłócać konkurencję oraz wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
W związku z tym Komisja wstępnie zajmuje stanowisko, że nie można wykluczyć, iż środek, w zakresie w jakim przynosił on korzyści w drugorzędnej działalności gospodarczej, stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Jeżeli środek zostałby zakwalifikowany jako pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie ocenić jego zgodności z rynkiem wewnętrznym.
PISMO
grafika