Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:EFTA Surveillance Authority
Registry
Avenue des Arts 19H
1000 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
registry@eftasurv.int
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
STRESZCZENIE
Procedura
30 marca 2021 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał skargę zawierającą zarzut, że władze norweskie przyznały niezgodną z prawem pomoc państwa przedsiębiorstwu Vygruppen AS ("Vy") i jego spółce zależnej Vy Buss AS ("Vy Buss") w formie zastrzyku kapitałowego od Vy dla Vy Buss.
9 kwietnia 2022 r. skarżący przedłożył Urzędowi Nadzoru EFTA uwagi uzupełniające, dodatkowo rozszerzając skargę o inny rzekomo niezgodny prawem i z rynkiem wewnętrznym środek pomocy dotyczący finansowania przez Vy nabycia Flygbussarna AB w 2020 r.
18 kwietnia 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA otrzymał dodatkową skargę, która pod względem zakresu, uzasadnienia i dowodów była taka sama jak wcześniej złożone skargi.
Opis środków pomocy
Vy jest państwową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest w całości własnością państwa norweskiego za pośrednictwem Ministerstwa Transportu. Vy świadczy usługi kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii. Vy świadczy również usługi autobusowych przewozów pasażerskich - w Norwegii za pośrednictwem swojej spółki zależnej Vy Buss AS, a w Szwecji za pośrednictwem Vy AB.
Decyzja dotyczy dwóch następujących środków:
- zastrzyk kapitałowy dokonany przez VY w wysokości 1 000 mln NOK na rzecz Vy Buss w 2018 r. (zwany dalej "zastrzykiem kapitałowym");
- pożyczka udzielona przez Vy na rzecz Vy Buss na przejęcie Flybussarna AB.
Podwyższenia kapitału dokonano poprzez subskrypcję nowych udziałów w Vy Buss zgodnie z sekcją 10-1 norweskiej Ustawy o spółkach. Według władz norweskich zastrzyk kapitałowy został dokonany w celu wsparcia normalnej działalności gospodarczej Vy Buss w sektorze autobusowym.
Przejęcie Flygbussarna AB stanowiło część strategicznych celów i ambicji Vy w zakresie rozszerzenia działalności w Szwecji. Zostało ona sfinansowane z pożyczki wewnętrznej udzielonej przez Vy na rzecz Vy Buss.
Wstępna ocena istnienia pomocy zgodnie z art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG
Władze norweskie twierdzą, że środki nie kwalifikują się jako pomoc państwa, ponieważ nie można ich przypisać państwu w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto władze norweskie twierdzą, że środki były realizowane na zasadach rynkowych.
W swojej decyzji Urząd doszedł do wstępnego wniosku, że środki mogą spełniać wszystkie kryteria określone w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG i w związku z tym stanowić pomoc państwa.
Możliwość przypisania środków
Pierwszym warunkiem określonym w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, który należy uwzględnić, jest to, czy środki zostały przyznane przez państwo, czy przy użyciu zasobów państwowych oraz czy można je przypisać państwu.
Zasoby państwowe mogą być przekazywane poprzez dotacje bezpośrednie, kredyty i pożyczki, gwarancje, inwestycje bezpośrednie i świadczenia rzeczowe. Zasoby przedsiębiorstw publicznych również uznaje się za zasoby państwowe w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, ponieważ państwo może kierować ich użytkowaniem. Transfery w ramach grupy publicznej, takie jak transfery dokonywane przez spółkę dominującą na rzecz jej spółki zależnej, również mogą stanowić pomoc państwa.
Sam fakt, że środek jest wprowadzany przez przedsiębiorstwo publiczne, nie jest wystarczający, aby móc przypisać ten środek państwu. Koniecznie jest również ustalenie, czy organy publiczne można uznać za zaangażowane, w taki czy inny sposób, w przyjęcie danego środka. Możliwość przypisania środka podjętego przez przedsiębiorstwo publiczne można wywnioskować na podstawie zestawu wskaźników wynikających z okoliczności danej sprawy oraz kontekstu, w którym podjęto dany środek.
Urząd Nadzoru EFTA wstępnie stwierdza, że zastrzyk kapitałowy i pożyczka wiążą się z przekazaniem zasobów państwowych. Urząd wyraził wątpliwości, czy ministerstwo uczestniczyło w podejmowaniu decyzji o dokonaniu zastrzyku kapitałowego i udzieleniu pożyczki. Urząd nie może wykluczyć, że środki można przypisać państwu norweskiemu. Urząd zwraca się do władz norweskich o dostarczenie dalszych informacji w tej kwestii.
Przyznanie korzyści
Pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG nie obejmuje środka przyznanego przedsiębiorstwu przy użyciu zasobów państwowych, jeżeli przedsiębiorstwo to mogłoby uzyskać taką samą korzyść w okolicznościach odpowiadających normalnym warunkom rynkowym. Oceny warunków, na jakich przyznano taką korzyść, dokonuje się przez zastosowanie testu prywatnego inwestora.
Urząd Nadzoru EFTA ma wątpliwości, czy oba środki są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora. Aby ocenić środki w odniesieniu do testu prywatnego inwestora, Urząd Nadzoru EFTA wymagałby od władz norweskich dostarczenia wszystkich istotnych informacji umożliwiających mu zastosowanie tego testu. W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA zwraca się do władz norweskich o przekazanie dodatkowych informacji w celu ustalenia, czy środki są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora.
Ocena zgodności
Władze Norwegii nie przedstawiły informacji dotyczących zgodności środków z jednym z odstępstw od zakazu pomocy państwa określonych w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W związku z tym Urząd ma wątpliwości co do zgodności środków z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
Niemniej jednak Urząd określił możliwe podstawy zgodności i zwrócił się do władz norweskich o przedstawienie uwag na ten temat. Te podstawy prawne obejmują zgodność z art. 61 ust. 2 lub 3 lub art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG.
grafika