Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 109/24/COL z dnia 10 lipca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vy Buss AS - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka

Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 109/24/COL z dnia 10 lipca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vy Buss AS
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
(C/2024/5515)

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Procedura

30 marca 2021 r. Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") otrzymał skargę zawierającą zarzut, że władze norweskie przyznały niezgodną z prawem pomoc państwa przedsiębiorstwu Vygruppen AS ("Vy") i jego spółce zależnej Vy Buss AS ("Vy Buss") w formie zastrzyku kapitałowego od Vy dla Vy Buss.

9 kwietnia 2022 r. skarżący przedłożył Urzędowi Nadzoru EFTA uwagi uzupełniające, dodatkowo rozszerzając skargę o inny rzekomo niezgodny prawem i z rynkiem wewnętrznym środek pomocy dotyczący finansowania przez Vy nabycia Flygbussarna AB w 2020 r.

18 kwietnia 2023 r. Urząd Nadzoru EFTA otrzymał dodatkową skargę, która pod względem zakresu, uzasadnienia i dowodów była taka sama jak wcześniej złożone skargi.

Opis środków pomocy

Vy jest państwową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która jest w całości własnością państwa norweskiego za pośrednictwem Ministerstwa Transportu. Vy świadczy usługi kolejowych przewozów pasażerskich w Norwegii. Vy świadczy również usługi autobusowych przewozów pasażerskich - w Norwegii za pośrednictwem swojej spółki zależnej Vy Buss AS, a w Szwecji za pośrednictwem Vy AB.

Decyzja dotyczy dwóch następujących środków:

- zastrzyk kapitałowy dokonany przez VY w wysokości 1 000 mln NOK na rzecz Vy Buss w 2018 r. (zwany dalej "zastrzykiem kapitałowym");

- pożyczka udzielona przez Vy na rzecz Vy Buss na przejęcie Flybussarna AB.

Podwyższenia kapitału dokonano poprzez subskrypcję nowych udziałów w Vy Buss zgodnie z sekcją 10-1 norweskiej Ustawy o spółkach. Według władz norweskich zastrzyk kapitałowy został dokonany w celu wsparcia normalnej działalności gospodarczej Vy Buss w sektorze autobusowym.

Przejęcie Flygbussarna AB stanowiło część strategicznych celów i ambicji Vy w zakresie rozszerzenia działalności w Szwecji. Zostało ona sfinansowane z pożyczki wewnętrznej udzielonej przez Vy na rzecz Vy Buss.

Wstępna ocena istnienia pomocy zgodnie z art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG

Władze norweskie twierdzą, że środki nie kwalifikują się jako pomoc państwa, ponieważ nie można ich przypisać państwu w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. Ponadto władze norweskie twierdzą, że środki były realizowane na zasadach rynkowych.

W swojej decyzji Urząd doszedł do wstępnego wniosku, że środki mogą spełniać wszystkie kryteria określone w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG i w związku z tym stanowić pomoc państwa.

Możliwość przypisania środków

Pierwszym warunkiem określonym w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, który należy uwzględnić, jest to, czy środki zostały przyznane przez państwo, czy przy użyciu zasobów państwowych oraz czy można je przypisać państwu.

Zasoby państwowe mogą być przekazywane poprzez dotacje bezpośrednie, kredyty i pożyczki, gwarancje, inwestycje bezpośrednie i świadczenia rzeczowe. Zasoby przedsiębiorstw publicznych również uznaje się za zasoby państwowe w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG, ponieważ państwo może kierować ich użytkowaniem. Transfery w ramach grupy publicznej, takie jak transfery dokonywane przez spółkę dominującą na rzecz jej spółki zależnej, również mogą stanowić pomoc państwa.

Sam fakt, że środek jest wprowadzany przez przedsiębiorstwo publiczne, nie jest wystarczający, aby móc przypisać ten środek państwu. Koniecznie jest również ustalenie, czy organy publiczne można uznać za zaangażowane, w taki czy inny sposób, w przyjęcie danego środka. Możliwość przypisania środka podjętego przez przedsiębiorstwo publiczne można wywnioskować na podstawie zestawu wskaźników wynikających z okoliczności danej sprawy oraz kontekstu, w którym podjęto dany środek.

Urząd Nadzoru EFTA wstępnie stwierdza, że zastrzyk kapitałowy i pożyczka wiążą się z przekazaniem zasobów państwowych. Urząd wyraził wątpliwości, czy ministerstwo uczestniczyło w podejmowaniu decyzji o dokonaniu zastrzyku kapitałowego i udzieleniu pożyczki. Urząd nie może wykluczyć, że środki można przypisać państwu norweskiemu. Urząd zwraca się do władz norweskich o dostarczenie dalszych informacji w tej kwestii.

Przyznanie korzyści

Pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG nie obejmuje środka przyznanego przedsiębiorstwu przy użyciu zasobów państwowych, jeżeli przedsiębiorstwo to mogłoby uzyskać taką samą korzyść w okolicznościach odpowiadających normalnym warunkom rynkowym. Oceny warunków, na jakich przyznano taką korzyść, dokonuje się przez zastosowanie testu prywatnego inwestora.

Urząd Nadzoru EFTA ma wątpliwości, czy oba środki są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora. Aby ocenić środki w odniesieniu do testu prywatnego inwestora, Urząd Nadzoru EFTA wymagałby od władz norweskich dostarczenia wszystkich istotnych informacji umożliwiających mu zastosowanie tego testu. W związku z tym Urząd Nadzoru EFTA zwraca się do władz norweskich o przekazanie dodatkowych informacji w celu ustalenia, czy środki są zgodne z zasadą testu prywatnego inwestora.

Ocena zgodności

Władze Norwegii nie przedstawiły informacji dotyczących zgodności środków z jednym z odstępstw od zakazu pomocy państwa określonych w art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W związku z tym Urząd ma wątpliwości co do zgodności środków z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

Niemniej jednak Urząd określił możliwe podstawy zgodności i zwrócił się do władz norweskich o przedstawienie uwag na ten temat. Te podstawy prawne obejmują zgodność z art. 61 ust. 2 lub 3 lub art. 59 ust. 2 Porozumienia EOG.

grafika

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5515

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Urzędu Nadzoru EFTA nr 109/24/COL z dnia 10 lipca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie domniemanej pomocy państwa dla Vy Buss AS - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
Data aktu: 10/07/2024
Data ogłoszenia: 12/09/2024