united kingdom
ukraine

Sprawa C-373/24, Ramavić: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska

(Sprawa C-373/24, Ramavić 1 )

(C/2024/5493)

Język postępowania: chorwacki

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Općinski sud u Puli-Pola

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: NI

Druga strona postępowania: Republika Hrvatska zastępowana przez Općinsko državno odvjetništvo u Rijeci

Pytania prejudycjalne

1. Czy stanowisko prokuratorskie strony powodowej (zastępcy prokuratora rejonowego/prokuratora rejonowego) wchodzi w zakres pojęcia "pracownika" z art. 1 ust. 3 dyrektywy 2003/88 2  w związku z art. 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, to znaczy, czy do celów stosowania tych samych warunków pracy do wszystkich pracowników prokuratury można uznać funkcjonariusza prokuratury za pracownika?

2. W związku z pierwszym pytaniem prejudycjalnym, czy art. 2 dyrektywy 89/391 3 , do którego odnosi się dyrektywa 2003/88 w art. 1 ust. 3, należy interpretować w ten sposób, że zezwala ona państwom członkowskim na wyłączenie funkcjonariuszy prokuratury (zastępcy prokuratora rejonowego/prokuratora rejonowego) ze stosowania przepisów zapewniających transpozycję tej dyrektywy, łącznie z przepisami art. 2 pkt 1 i 2 dyrektywy 2003/88, w którym zostały zdefiniowane czas pracy i okres odpoczynku?

3. a) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i odpowiedzi przeczącej na pytanie drugie, do Trybunału kieruje się pytanie, czy w rozumieniu przepisów dyrektywy 2003/88/WE dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (w szczególności art. 2 pkt 1 i innych) bierny dyżur zdarzeniowy funkcjonariuszy prokuratury należy uważać za czas pracy w świetle ograniczeń, jakim podlega funkcjonariusz prokuratury w trakcie biernego dyżuru zdarzeniowego z powodu obowiązków służbowych i zadań, które funkcjonariusz wykonuje w trakcie biernego dyżuru zdarzeniowego zgodnie z Opća uputa Državnog odvjetništva Republike Hrvatske o radu službe dežurstva (ogólnymi zaleceniami prokuratury krajowej Republiki Chorwacji dotyczącymi pełnienia dyżurów) nr 0-8/11-1 z dnia 13 października 2011 r. zmienionymi w dniu 12 października 2012 r., oraz zgodnie z przepisami Zakon o kaznenom postupku (kodeksu postępowania karnego) (Narodne novine nr 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 80/22 i 36/24), zgodnie z którymi funkcjonariuszowi prokuratury jako pracownikowi znacząco ogranicza się możliwość wykonywania innych czynności, pomimo faktu, że zgodnie z wymienionymi Opća uputa (ogólnymi zaleceniami) pracodawcy jest on zobowiązany wykonywać zadania biernego dyżuru zdarzeniowego w swoim domu?

3. b) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i odpowiedzi przeczącej na pytanie drugie, do Trybunału kieruje się pytanie, czy w rozumieniu przepisów dyrektywy 2003/88/WE dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (w szczególności art. 2 pkt 1 i innych) aktywny dyżur zdarzeniowy funkcjonariuszy prokuratury należy uważać za czas pracy z uwagi na obowiązki służbowe i zadania, które funkcjonariusz prokuratury wykonuje w trakcie aktywnego dyżuru zdarzeniowego zgodnie z Opća uputa Državnog odvjetništva Republike Hrvatske o radu službe dežurstva (ogólnymi zaleceniami prokuratury krajowej Republiki Chorwacji dotyczącymi pełnienia dyżurów) nr 0-8/11-1 z dnia 13 października 2011 r. zmienionymi w dniu 12 października 2012 r., oraz zgodnie z przepisami Zakon o kaznenom postupku (kodeksu postępowania karnego) (Narodne novine nr 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 80/22 i 36/24), zgodnie z którymi funkcjonariusz prokuratury wykonuje zadania aktywnego dyżuru zdarzeniowego w zwykłym miejscu pracy lub w innym miejscu, które określi pracodawca (oględziny i inne)?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz.U. 2003, L 299, s. 9).
3 Dyrektywa Rady z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (89/391/EWG) (Dz.U. 1989, L 183, s. 1).

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5493

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-373/24, Ramavić: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska
Data aktu: 23/09/2024
Data ogłoszenia: 23/09/2024