Sprawa C-373/24, Ramavić: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska

(Sprawa C-373/24, Ramavić 1 )

(C/2024/5493)

Język postępowania: chorwacki

(Dz.U.UE C z dnia 23 września 2024 r.)

Sąd odsyłający

Općinski sud u Puli-Pola

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: NI

Druga strona postępowania: Republika Hrvatska zastępowana przez Općinsko državno odvjetništvo u Rijeci

Pytania prejudycjalne

1. Czy stanowisko prokuratorskie strony powodowej (zastępcy prokuratora rejonowego/prokuratora rejonowego) wchodzi w zakres pojęcia "pracownika" z art. 1 ust. 3 dyrektywy 2003/88 2  w związku z art. 31 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, to znaczy, czy do celów stosowania tych samych warunków pracy do wszystkich pracowników prokuratury można uznać funkcjonariusza prokuratury za pracownika?

2. W związku z pierwszym pytaniem prejudycjalnym, czy art. 2 dyrektywy 89/391 3 , do którego odnosi się dyrektywa 2003/88 w art. 1 ust. 3, należy interpretować w ten sposób, że zezwala ona państwom członkowskim na wyłączenie funkcjonariuszy prokuratury (zastępcy prokuratora rejonowego/prokuratora rejonowego) ze stosowania przepisów zapewniających transpozycję tej dyrektywy, łącznie z przepisami art. 2 pkt 1 i 2 dyrektywy 2003/88, w którym zostały zdefiniowane czas pracy i okres odpoczynku?

3. a) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i odpowiedzi przeczącej na pytanie drugie, do Trybunału kieruje się pytanie, czy w rozumieniu przepisów dyrektywy 2003/88/WE dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (w szczególności art. 2 pkt 1 i innych) bierny dyżur zdarzeniowy funkcjonariuszy prokuratury należy uważać za czas pracy w świetle ograniczeń, jakim podlega funkcjonariusz prokuratury w trakcie biernego dyżuru zdarzeniowego z powodu obowiązków służbowych i zadań, które funkcjonariusz wykonuje w trakcie biernego dyżuru zdarzeniowego zgodnie z Opća uputa Državnog odvjetništva Republike Hrvatske o radu službe dežurstva (ogólnymi zaleceniami prokuratury krajowej Republiki Chorwacji dotyczącymi pełnienia dyżurów) nr 0-8/11-1 z dnia 13 października 2011 r. zmienionymi w dniu 12 października 2012 r., oraz zgodnie z przepisami Zakon o kaznenom postupku (kodeksu postępowania karnego) (Narodne novine nr 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 80/22 i 36/24), zgodnie z którymi funkcjonariuszowi prokuratury jako pracownikowi znacząco ogranicza się możliwość wykonywania innych czynności, pomimo faktu, że zgodnie z wymienionymi Opća uputa (ogólnymi zaleceniami) pracodawcy jest on zobowiązany wykonywać zadania biernego dyżuru zdarzeniowego w swoim domu?

3. b) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i odpowiedzi przeczącej na pytanie drugie, do Trybunału kieruje się pytanie, czy w rozumieniu przepisów dyrektywy 2003/88/WE dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy (w szczególności art. 2 pkt 1 i innych) aktywny dyżur zdarzeniowy funkcjonariuszy prokuratury należy uważać za czas pracy z uwagi na obowiązki służbowe i zadania, które funkcjonariusz prokuratury wykonuje w trakcie aktywnego dyżuru zdarzeniowego zgodnie z Opća uputa Državnog odvjetništva Republike Hrvatske o radu službe dežurstva (ogólnymi zaleceniami prokuratury krajowej Republiki Chorwacji dotyczącymi pełnienia dyżurów) nr 0-8/11-1 z dnia 13 października 2011 r. zmienionymi w dniu 12 października 2012 r., oraz zgodnie z przepisami Zakon o kaznenom postupku (kodeksu postępowania karnego) (Narodne novine nr 152/08, 76/09, 80/11, 121/11, 91/12, 143/12, 56/13, 145/13, 152/14, 70/17, 126/19, 80/22 i 36/24), zgodnie z którymi funkcjonariusz prokuratury wykonuje zadania aktywnego dyżuru zdarzeniowego w zwykłym miejscu pracy lub w innym miejscu, które określi pracodawca (oględziny i inne)?

1 Niniejszej sprawie została nadana fikcyjna nazwa. Nie odpowiada ona rzeczywistej nazwie ani rzeczywistemu nazwisku żadnej ze stron postępowania.
2 Dyrektywa 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy (Dz.U. 2003, L 299, s. 9).
3 Dyrektywa Rady z dnia 12 czerwca 1989 r. w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w miejscu pracy (89/391/EWG) (Dz.U. 1989, L 183, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5493

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-373/24, Ramavić: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Općinski sud u Puli-Pola (Chorwacja) w dniu 24 maja 2024 r. - NI/Republika Hrvatska
Data aktu: 23/09/2024
Data ogłoszenia: 23/09/2024