Język postępowania: niemiecki
(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2024 r.)
Sąd odsyłający
Bundesverwaltungsgericht
Strony w postępowaniu głównym
Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: AR, YT, DI, RN
Druga strona postępowania: Österreichische Datenschutzbehörde
Przy udziale: Nationale Anti-Doping Agentur Austria GmbH (NADA Austria), Österreichische Anti-Doping Rechtskommission (ÖADR)
Pytania prejudycjalne
1. Czy przetwarzanie danych osób, w następstwie którego ich nazwisko, uprawiana dyscyplina sportu, popełnione naruszenie przepisów antydopingowych, kara oraz początek i koniec kary są publikowane na ogólnodostępnej części strony internetowej Nationale Anti-Doping Agentur Austria GmbH (krajowej agencji antydopingowej Austria sp. z o.o.) (NADA Austria) https://www.nada.at/de/recht/suspendierungen-sperren w formie wpisu w tabeli oraz w ogólnodostępnych komunikatach prasowych Österreichische Anti-Doping Rechtskommission (austriackiej komisji prawnej ds. antydopingu) (ÖADR) pod adresem https://www.oeadr.at, są objęte zakresem zastosowania prawa Unii w rozumieniu art. 16 ust. 2 zdanie pierwsze TFUE, w związku z czym do takiego przetwarzania danych osobowych ma zastosowanie rozporządzenie (UE) 2016/679 1 ?
W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:
2. Czy informacja o tym, że dana osoba dopuściła się określonego naruszenia antydopingowego i z powodu tego naruszenia została wyłączona w związku z dyskwalifikacją z udziału w zawodach (krajowych i międzynarodowych), stanowi "dan[e] dotycząc[e] stanu zdrowia" w rozumieniu art. 9 RODO?
3. Czy RODO - w szczególności w świetle art. 6 ust. 3 akapit drugi RODO - stoi na przeszkodzie uregulowaniu krajowemu przewidującemu publikację nazwisk osób, których dotyczy orzeczenie wydane przez Österreichische AntiDoping Rechtskommission lub Unabhängige Schiedskommission (niezależną komisję arbitrażową), okresu dyskwalifikacji oraz przyczyn dla zastosowania tego środka, przy czym nie ma możliwości wyciągnięcia wniosków co do danych dotyczących zdrowia danej osoby? Czy ma znaczenie fakt, że zgodnie z uregulowaniem krajowym można zrezygnować z opublikowania tych informacji jedynie w przypadku, gdy osoba, której dane dotyczą, jest sportowcem rekreacyjnym, osobą niepełnoletnią lub osobą, przez ujawnienie informacji lub inne wskazówki istotnie przyczyniła się do wykrycia potencjalnych naruszeń przepisów antydopingowych?
4. Czy RODO - w szczególności w świetle zasad określonych w art. 5 ust. 1 lit. a) i lit. c) - wymaga przed opublikowaniem w każdym wypadku wyważenia interesów, z jednej strony interesów osobistych danej osoby dotkniętej publikacją i z drugiej strony interesu społeczeństwa w informacji dotyczącej naruszenia antydopingowego popełnionego przez sportowca?
5. Czy informacja o tym, że dana osoba dopuściła się określonego naruszenia antydopingowego i z powodu tego naruszenia została wyłączona w związku z dyskwalifikacją z udziału w zawodach (krajowych i międzynarodowych), stanowi przetwarzanie danych osobowych dotyczących wyroków skazujących oraz czynów zabronionych w rozumieniu art. 10 RODO?
W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie piąte:
6. Czy działania lub decyzje organu, któremu zgodnie z art. 10 RODO powierzono nadzór nad przetwarzaniem danych osobowych dotyczących wyroków skazujących oraz czynów zabronionych lub powiązanych środków bezpieczeństwa muszą podlegać kontroli sądowej?
7. Czy skarga, o której mowa w art. 77 RODO, dotycząca podniesionego naruszenia na podstawie art. 17 RODO, przy czym w momencie wniesienia skargi do organu nadzorczego i wydania przez organ nadzorczy decyzji, nie miało jeszcze miejsca przetwarzanie danych osobowych osoby, której dane dotyczą, jednak przetwarzanie wystąpiło w toku postępowania przed sądem rozpoznającym środek prawny, jest dopuszczalna lub stanie się później dopuszczalna, jeżeli w chwili wniesienia skargi istnieją konkretne przesłanki wskazujące, że przetwarzanie danych osobowych przez administratora jest nieuchronne lub nastąpi w bliskiej przyszłości?
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5407 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-474/24, NADA Austria i in.: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (Austria) w dniu 4 lipca 2024 r. - AR i in |
Data aktu: | 16/09/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/09/2024 |