(C/2024/5188)(Dz.U.UE C z dnia 22 sierpnia 2024 r.)
Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 10 lipca 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjorvar, Kyrre Isaksena i Melpo-Menie Joséphidès, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE, dostosowanego do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia, przez niedoprowadzenie do zawarcia wcześniejszych ustaleń między organami ds. badania zdarzeń lotniczych a innymi organami zaangażowanymi w działania związane z badaniem zdarzeń lotniczych oraz niepowiadomienie Urzędu o takich ustaleniach, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia uchybiła zobowiązaniom wynikającym z art. 12 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylającego dyrektywę 94/56/WE, dostosowanego do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego Porozumienia, przez niedoprowadzenie do zawarcia wcześniejszych ustaleń i niepowiadomienie Urzędu o takich ustaleniach.
- Po wymianie listów i innej komunikacji z grudnia 2018 r. Urząd skierował 4 maja 2022 r. do Islandii wezwanie do usunięcia uchybienia.
- Pismem z 7 lipca 2022 r. Islandia poinformowała Urząd, że nie zawarto formalnego porozumienia w sprawie wcześniejszych ustaleń, ale że przewiduje podpisanie takiego porozumienia jesienią 2022 r.
- Urząd wydał 10 maja 2023 r. uzasadnioną opinię, w której Islandia była zobowiązana do wprowadzenia środków niezbędnych do zastosowania się do uzasadnionej opinii.
- 6 czerwca 2023 r. Islandia udostępniła Urzędowi projekt porozumienia w sprawie wcześniejszych ustaleń. Uzgodniono, że Islandia udostępni Urzędowi ostateczną wersję porozumienia do 10 lipca 2023 r., czyli w terminie określonym w uzasadnionej opinii.
- 7 lipca 2023 r. Islandia poinformowała Urząd o opóźnieniu w udzieleniu odpowiedzi na uzasadnioną opinię.
4 sierpnia 2023 r. Islandia zwróciła się o przedłużenie terminu określonego w uzasadnionej opinii do dnia 1 listopada 2023 r. Urząd nie przyjął wniosku o przedłużenie i po dalszej komunikacji między stronami Islandia odpowiedziała na uzasadnioną opinię pismem z 19 października 2023 r. W piśmie tym Islandia wskazała, że ma nadzieję, iż porozumienie zostanie podpisane do końca 2023 r.
- W wiadomości e-mail z 27 grudnia 2023 r. Islandia poinformowała Urząd, że porozumienie nie zostanie sfinalizowane przed końcem roku. Urząd nie otrzymał od Islandii żadnych dalszych informacji na ten temat.