Sprawa T-247/24: Skarga wniesiona w dniu 11 maja 2024 r. - Evroins inshurans grup/EIOPA

Skarga wniesiona w dniu 11 maja 2024 r. - Evroins inshurans grup/EIOPA
(Sprawa T-247/24)

(C/2024/5106)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 26 sierpnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Evroins inshurans grup AD (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciele: A. Morogai, H. Drăghici i F. Giurgea, lawyers)

Strona pozwana: Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji Odwoławczej Europejskich Urzędów Nadzoru z dnia 11 marca 2024 r. (BoA-D-2024-02) ("zaskarżona decyzja"), a w konsekwencji decyzji EIOPA nr EIOPA-23-719 z dnia 19 września 2023 r. o niewszczynaniu dochodzenia w sprawie potencjalnego naruszenia prawa Unii Europejskiej w odniesieniu do cofnięcia zezwolenia Euroins România Asigurare-Reasigurare SA; lub, ewentualnie,

- nakazanie Komisji Odwoławczej Europejskich Urzędów Nadzoru dokonania ponownej oceny odwołania wniesionego przez Euroins Insurance Group AD od decyzji nr EIOPA-23-719;

- obciążenie Europejskich Urzędów Nadzoru i EIOPA kosztami postępowania poniesionymi przez Euroins.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące główne zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący naruszenia przez Komisję Odwoławczą Europejskich Urzędów Nadzoru rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 1 , dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE 2 , regulaminu proceduralnego Komisji Odwoławczej Europejskich Urzędów Nadzoru oraz traktatu FUE:

- Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru naruszyła prawo, stwierdzając, że decyzja EIOPA-23-719 o niewszczynaniu dochodzenia nie stanowi "decyzji" w rozumieniu rozporządzenia nr 1094/2010;

- Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru naruszyła prawo, stwierdzając, że decyzja EIOPA-23-719 nie stanowi "decyzji" w rozumieniu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej;

- Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru nie stwierdziła naruszenia przepisów dyrektywy 2009/138 przez właściwy krajowy organ nadzoru ("właściwy organ krajowy");

- zaskarżona decyzja nie odnosi się do naruszenia traktatu FUE przez EIOPA.

2. Zarzut drugi dotyczący wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem ogólnych zasad prawa Unii:

- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem zasady równego traktowania, głównie w związku z tym, że Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru nie rozważyła, czy EIOPA działał w sposób nieobiektywny i dyskryminujący wobec skarżącej;

- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem zasady proporcjonalności. Komisja Odwoławcza Europejskich Organów Nadzoru nie zweryfikowała zgodności decyzji nr EIOPA-23-719 z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, głównie w zakresie tego, czy wspomniana decyzja była odpowiednia do osiągnięcia zamierzonego celu;

- zaskarżona decyzja została wydana z naruszeniem zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań. Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru nie zweryfikowała dochowania przez EIOPA i właściwy organ krajowy obowiązku działania w sposób spójny, przejrzysty i przewidywalny;

- zasada skutecznej ochrony sądowej ma zastosowanie nie tylko do egzekwowania prawa Unii, ale także do ochrony praw przyznanych przez prawo Unii. Prawo do zwrócenia się do Komisji Odwoławczej Europejskich Urzędów Nadzoru nie było jednak skuteczne, ponieważ komisja ta odmówiła właściwej oceny rzeczywistego charakteru decyzji nr EIOPA-23-719 i sprawdzenia jej faktycznych skutków;

- zaskarżona decyzja nie odnosi się do braku uzasadnienia odmowy wszczęcia dochodzenia z naruszeniem zasady podawania uzasadnienia.

3. Zarzut trzeci dotyczący wydania zaskarżonej decyzji z naruszeniem Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"):

Naruszono postanowienia art. 47 Karty, ponieważ prawo skarżącej do odwołania się od decyzji nr EIOPA-23-719 przed Komisją Odwoławczą Europejskich Urzędów Nadzoru było iluzoryczne, a więc nieskuteczne ze względu na to, że komisja ta nie przeprowadziła rozsądnej oceny faktów i dowodów przedstawionych przez skarżącą.

4. Zarzut czwarty dotyczący wydania decyzji nr EIOPA-23-719 z przekroczeniem uprawnień EIOPA uregulowanych w dyrektywie 2009/138 i rozporządzeniu nr 1094/2010:

- odmawiając wszczęcia dochodzenia przeciwko właściwemu organowi krajowemu, EIOPA działał z przekroczeniem swoich kompetencji regulowanych na mocy rozporządzenia nr 1094/2010 oraz poza swoimi upoważnieniami prawnymi i zakresem uprawnień. EIOPA działał w sprzeczności z powierzoną mu misją zapewnienia zbieżności nadzoru w całej Unii Europejskiej;

- Komisja Odwoławcza Europejskich Urzędów Nadzoru nie zbadała dokładnie wszystkich czynników powodujących konieczność wszczęcia dochodzenia.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/79/WE (Dz.U. 2010 L 331, s. 48).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (przekształcenie) (Dz.U. 2009 L 335, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.5106

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-247/24: Skarga wniesiona w dniu 11 maja 2024 r. - Evroins inshurans grup/EIOPA
Data aktu: 26/08/2024
Data ogłoszenia: 26/08/2024