Wprowadzenie i podstawa prawna
(Dz.U.UE C z dnia 16 sierpnia 2024 r.)
W dniu 17 października 2023 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010 i (UE) 2021/523 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego 1 (zwany dalej "projektem rozporządzenia"). W dniu 12 marca 2024 r. Parlament Europejski przyjął sprawozdanie w sprawie projektu rozporządzenia (zwane dalej "sprawozdaniem Parlamentu Europejskiego") 2 .
Europejski Bank Centralny (EBC) uważa, że projekt rozporządzenia wchodzi w zakres jego kompetencji, w związku z czym zdecydował się skorzystać z przysługującego mu prawa, przewidzianego w art. 127 ust. 4 zdanie drugie oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, do wydania opinii z inicjatywy własnej.
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 oraz art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia mające wpływ na zadania EBC w zakresie zbierania informacji statystycznych zgodnie z art. 5 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") oraz szczególne zadania powierzone EBC w zakresie polityki związanej z nadzorem ostro- żnościowym nad instytucjami kredytowymi, zgodnie z art. 127 ust. 6 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie z art. 17 ust. 5 zdanie pierwsze Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
1. Uwagi ogólne
1.1 Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 3 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) nr 1093/2010 4 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 5 , rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 6 (zwanych dalej łącznie "rozporządzeniami dotyczącymi Europejskich Urzędów Nadzoru") oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/523 7 . EBC z zadowoleniem przyjmuje cel projektu rozporządzenia, jakim jest dostosowanie wymogów sprawozdawczych, uniknięcie podwójnego przekazywania danych nadzorczych oraz zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla instytucji finansowych, w szczególności poprzez usprawnienie wymiany informacji między Europejskimi Urzędami Nadzoru a Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) i właściwymi organami, które mogą obejmować EBC w ramach jego funkcji nadzorczej. Zasadniczo EBC popiera przedmiotową inicjatywę na rzecz lepszej wymiany danych nadzorczych, zakładającą wprowadzenie systemu, który będzie dostarczał organom nadzoru na szczeblu unijnym i krajowym dokładnych, spójnych i terminowych danych, minimalizując jednocześnie łączne obciążenia sprawozdawcze dla instytucji finansowych. Ponadto EBC dostrzega korzyści płynące z projektu rozporządzenia w zakresie unikania powielania wniosków o przekazanie informacji, w przypadku gdy wiele organów jest uprawnionych do regularnego zbierania określonych danych od instytucji finansowych, ale brakuje im wyraźnej podstawy prawnej do wzajemnego przekazywania sobie tych danych.
1.2 Na przestrzeni lat EBC opracował różne narzędzia i fora wymiany informacji z szeregiem organów, do których odnoszą się projekt rozporządzenia i sprawozdanie Parlamentu Europejskiego, m.in. opracował wspólne słowniki danych. Przykładowo najnowsze inicjatywy przeprowadzono pod auspicjami Wspólnego Komitetu ds. Sprawozdawczości Banków (Joint Banking Reporting Committee - JBRC), w odniesieniu do którego w marcu 2024 r. EBC i Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) podpisały porozumienie, zgodnie z art. 430c ust. 2 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 8 , przewidujące ustanowienie wspólnego komitetu ds. stworzenia i wdrożenia zintegrowanego systemu sprawozdawczości, w skład którego wejdą co najmniej EUNB i Europejski System Banków Centralnych (ESBC) 9 . Innym przykładem są prace podejmowane przez EBC na rzecz ustanowienia zintegrowanych ram sprawozdawczości w celu zintegrowania wymogów sprawozdawczości statystycznej dla banków, co stanowi pierwszy krok w kierunku szerszej integracji danych statystycznych, nadzorczych oraz danych dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji 10 .
1.3 Ponadto EBC jest również gotów w przyszłości prowadzić tego rodzaju wymianę informacji z innymi organami, aby ułatwić ich skuteczniejszy przepływ. Jako organ monetarny i nadzorczy EBC odnosi znaczne korzyści z dostępu do danych gromadzonych przez organy europejskie, na przykład w kontekście rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 11 . Jednocześnie EBC powinien również korzystać z dostępu do gromadzonych przez organy nadzoru danych nadzorczych dotyczących funduszy inwestycyjnych, instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych, co znacznie zmniejszyłoby obciążenie sprawozdawcze tych nadzorowanych podmiotów.
1.4 W dziedzinie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) i finansowaniu terroryzmu (CFT) EBC, w swojej opinii 12 w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia ustanawiającego Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu 13 (zwanego dalej "rozporządzeniem AMLAR"), przedstawił konkretne propozycje mające na celu zwiększenie poziomu i skuteczności wymiany informacji między organami oraz zminimalizowanie obciążeń sprawozdawczych; niektóre z tych propozycji zostały uwzględnione przez współprawodawców w ostatecznej wersji rozporządzenia. Konkretne zmiany do rozporządzenia AMLAR zaproponowane w tym względzie przez EBC miały na celu zapewnienie skutecznej wymiany informacji między organami sprawującymi nadzór w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu a organami odpowiedzialnymi za nadzór ostrożnościowy nad instytucjami kredytowymi, w tym m.in. wymóg, aby Urząd ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu (AMLA) również z własnej inicjatywy przekazywał informacje z centralnej bazy danych dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu organom nadzoru sprawującym nadzór w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu i organom nadzoru spoza tego obszaru. Ponadto EBC zaproponował nałożenie na AMLA ogólnego obowiązku zapewnienia proporcjonalnego i skutecznego wykorzystania narzędzi współpracy w celu ułatwienia wymiany informacji między organami sprawującymi nadzór w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu a organami nadzoru ostrożnościowego. EBC będzie nadal wspierać opracowywanie instrumentów regulacyjnych służących skutecznej współpracy między organami ds. przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu a organami nadzoru ostrożnościowego w oparciu o kompleksową, uproszczoną, terminową i skuteczną wymianę informacji.
1.5 W tym kontekście, aby umożliwić osiągnięcie celów projektu rozporządzenia, należy doprecyzować niektóre jego postanowienia. W szczególności doprecyzowania wymaga zakres projektu rozporządzenia. Należy również przeanalizować, czy projekt rozporządzenia przewiduje odpowiednie narzędzia do osiągnięcia tych celów, ponieważ jego postanowienia mogą mieć niezamierzony skutek w postaci zagrożenia skuteczności zestawu narzędzi nadzorczych.
1.6 EBC zauważa, że w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego rozszerzono zakres projektu rozporządzenia w odniesieniu do:
1) informacji, które mają być przedmiotem wymiany 14 ,
2) uczestniczących organów 15 oraz
3) utworzenia jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości w terminie trzech lat od daty wejścia w życie projektu rozporządzenia 16 . EBC skorzysta z okazji, by w niniejszej opinii przedstawić dodatkowe uwagi na temat tych aspektów sprawozdania Parlamentu Europejskiego.
2. Uwagi dotyczące projektu rozporządzenia
2.1 Zakres informacji objętych projektem rozporządzenia
2.1.1 Zakres informacji, które mają być przedmiotem wymiany, nie został określony w projekcie rozporządzenia. Nie jest zatem jasne, czy zakres ten ograniczałby się do informacji będących przedmiotem regularnej sprawozdawczości, jak wynika z uzasadnienia projektu rozporządzenia, czy też obejmowałby on również wertykalne, zdecentralizowane i nieustrukturyzowane informacje otrzymywane przez EBC od banków w ramach jego funkcji nadzorczej na zasadzie doraźnej. W szczególności, podczas gdy w uzasadnieniu mowa jest o gromadzeniu "danych" od instytucji finansowych na podstawie "obowiązków sprawozdawczych" 17 , postanowienia projektu rozporządzenia odnoszą się ogólnie do "informacji [...] uzyskanych od instytucji finansowych" 18 . Ta rozbieżność terminologiczna mogłaby pozwolić na szerszą, niż potencjalnie zakładano, interpretację obejmującą wszelkie działania nadzorcze w kontekście zadań nadzorczych EBC. Wydaje się, że to szersze podejście zostało również przyjęte w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego 19 .
2.1.2 Szeroki zakres zastosowania, obejmujący niewielkie lub jednorazowe wnioski o udostępnienie danych nadzorczych kierowane do nadzorowanych podmiotów, a także treść spotkań i wszelkich dokumentów, byłoby trudny i kosztowny do wdrożenia. Z operacyjnego punktu widzenia uwzględnienie takich doraźnych wniosków o udostępnienie danych nadzorczych miałoby również negatywny wpływ na skuteczność nadzoru, jak wyjaśniono poniżej.
2.1.3 Zakres informacji, które mają być udostępniane na mocy projektu rozporządzenia, powinien zatem zostać doprecyzowany, np. poprzez ograniczenie go do ustrukturyzowanej, regularnej sprawozdawczości nadzorczej z wykorzystaniem standardowych wzorów sprawozdawczych 20 , a tym samym poprzez wyłączenie doraźnych wniosków o udostępnienie informacji nadzorczych oraz analiz i danych przetworzonych. Pozwoliłoby to również na doprecyzowanie, że projekt rozporządzenia nie stoi w sprzeczności z innymi rozwiązaniami regulacyjnymi, które określają dostęp organów nadzoru do informacji pochodzących ze źródeł innych niż sprawozdawczość nadzorcza, takich jak informacje statystyczne zbierane przez ESBC lub Europejski System Statystyczny.
2.2 Wymogi dotyczące gromadzenia i wymiany informacji
2.2.1 Projekt rozporządzenia może mieć wpływ na skuteczność nadzoru. Po pierwsze, wymóg sprawdzenia, czy dane informacje są już dostępne dla innych organów przed zwróceniem się o informacje do instytucji finansowych, jak wyraźnie przewidziano w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego 21 , byłby trudny do wdrożenia w poszczególnych przypadkach. Chociaż EBC nie kwestionuje znaczenia tego wymogu dla osiągnięcia celu projektu rozporządzenia, wymóg ten mógłby zagrozić zdolności EBC do identyfikowania ryzyk w odpowiednim czasie i uniemożliwić mu podejmowanie natychmiastowych działań w razie potrzeby w celu realizacji jego zadań w zakresie nadzoru ostrożnościowego, ponieważ EBC byłby zobowiązany do oczekiwania na odpowiedź od różnych organów unijnych i krajowych przed uzyskaniem informacji od odpowiedniego nadzorowanego podmiotu. Analogiczne uwagi dotyczą potencjalnego wpływu takiego wymogu na działalność nadzorczą prowadzoną przez właściwe organy krajowe w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, na którego ogólne funkcjonowanie nowy wymóg mógłby mieć negatywny wpływ. Dotyczy to w szczególności wniosków o udzielenie informacji, w przypadku których czas jest szczególnie istotny, na przykład w sytuacjach nadzwyczajnych. W związku z tym projekt rozporządzenia powinien przewidywać zwolnienie z tego wymogu w odniesieniu do wniosków, w przypadku których czas ma istotne znaczenie.
2.2.2 Po drugie, jak wspomniano w pkt 2.1.3, konieczność ustalenia, czy inne organy są również uprawnione do żądania informacji od instytucji finansowych lub innych właściwych organów przed udostępnieniem im takich informacji 22 , będzie wymagać dodatkowych i czasochłonnych wysiłków operacyjnych, które mogą jeszcze bardziej opóźnić zdolność EBC i właściwych organów krajowych do podejmowania działań w odpowiednim czasie 23 . Dotyczy to organów Unii, a w szczególności organów krajowych, ponieważ wymaga oceny krajowych przepisów mających zastosowanie do organu będącego odbiorcą.
2.2.3 Po trzecie, przewiduje się, że wymóg informowania nadzorowanych podmiotów za każdym razem, gdy informacje są udostępniane innym organom 24 , zwiększy obciążenie operacyjne EBC, a także właściwych organów krajowych i może negatywnie wpłynąć na ich zdolność do poufnej wymiany informacji z innymi organami w związku z prowadzonymi czynnościami dochodzeniowymi bez jednoczesnego alarmowania podmiotów, których te czynności dotyczą. W szczególności, jeżeli zakres informacji, które mają być udostępniane na podstawie projektu rozporządzenia, nie jest ograniczony do informacji przekazywanych w ramach regularnej sprawozdawczości regulacyjnej na standardowych wzorach sprawozdawczych, EBC uważa, że wymóg informowania nadzorowanych podmiotów o dalszym udostępnianiu ich informacji może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego, zwłaszcza gdy takie informacje dotyczą zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W odniesieniu do dalszych obowiązków sprawozdawczych w przypadku udostępniania informacji między dwoma organami, obowiązek organu udostępniającego informacje w zakresie informowania "innego właściwego organu" o takim udostępnianiu powinien dotyczyć wyłącznie właściwego organu, od którego pochodzą informacje przekazywane przez organ udostępniający informacje organowi trzeciemu.
2.3 Pewność prawna
2.3.1 Projekt rozporządzenia przewiduje, że w przypadku gdy zawarte w nim postanowienia są sprzeczne z przepisami innych aktów prawnych Unii, które regulują wymianę informacji między organami, pierwszeństwo mają przepisy takich innych aktów prawnych Unii 25 .
2.3.2 EBC zauważa, że projekt rozporządzenia wprowadza do rozporządzeń dotyczących Europejskich Urzędów Nadzoru zmiany, które są sprzeczne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi tajemnicy służbowej i wymiany informacji z innymi organami 26 . W szczególności projekt rozporządzenia jest sprzeczny z aktualnie obowiązującą swobodą decyzyjną organów w zakresie udostępniania informacji innym organom, ponieważ przewiduje w tym zakresie obowiązek. Ponadto EBC zauważa, że klauzula pierwszeństwa nie jest stosowana konsekwentnie w zmienianych rozporządzeniach (np. w zmianach rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 określonych w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego 27 ). Tym samym znaczenie postanowienia dotyczącego pierwszeństwa sprzecznych z projektem rozporządzenia przepisów prawa Unii jest nieprecyzyjne i pozostawia miejsce na wątpliwości.
2.4 Informacje, które mają być udostępniane ERRS
2.4.1 Z treści sprawozdania Parlamentu Europejskiego nie wynika jasno, czy obowiązek udostępniania informacji i analiz EBC ma zastosowanie do celów zadań ERRS, czy też również do zadań innych organów 28 . Podobnie wydaje się, że proponowane zmiany rozporządzeń dotyczących Europejskich Urzędów Nadzoru 29 nie ograniczają obowiązku udostępniania informacji w kontekście zadań ERRS, ale rozszerzają go na zadania Europejskich Urzędów Nadzoru. Z drugiej strony proponowany art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 określony w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego ponownie odnosi się jedynie do obowiązku wymiany informacji i analiz w celu realizacji jej (tj. ERRS) misji, celów i zadań 30 . EBC postuluje zatem wprowadzenie w projekcie rozporządzenia jasnych i zharmonizowanych odniesień.
2.4.2 EBC zauważa, że sprawozdanie Parlamentu Europejskiego wydaje się znacznie ułatwiać wymianę informacji i analiz nadzorczych między Europejskimi Urzędami Nadzoru a ERRS 31 . Przepisy regulujące wymianę informacji z ERRS są jednak niejednoznaczne, jeśli chodzi o wymogi dotyczące regularnego udostępniania takich poufnych informacji niezbędnych do wykonywania zadań ERRS oraz udostępniania informacji poufnych na wniosek ERRS, co należy doprecyzować.
2.4.3 Co więcej, proponowana zmiana dotycząca obowiązku przekazywania ERRS informacji i analiz statystycznych z ESBC może budzić wątpliwości 32 . Aktualne brzmienie rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 33 przewiduje już bowiem obowiązek ESBC w zakresie dostarczania ERRS wszelkich informacji niezbędnych do realizacji jej zadań, w tym informacji statystycznych, ale wyłącznie "zgodnie z przepisami unijnymi". Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 34 ma zastosowanie do poufnych informacji statystycznych, a jego obecne brzmienie przewiduje jedynie możliwość, a nie obowiązek, przekazywania przez ESBC poufnych informacji statystycznych ("może przekazywać") organom odpowiedzialnym za nadzór nad systemem finansowym lub za jego stabilność, i to na ściśle określonych warunkach 35 . Proponowane zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1092/2010, mające na celu ułatwienie udostępniania danych nadzorczych, nie powinny zmieniać sposobu, w jaki udostępnianie poufnych informacji statystycznych jest regulowane innymi przepisami (co może mieć miejsce np. na mocy proponowanego art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 zawartego w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego, w którym wprowadzono zastrzeżenie, posługując się sformułowaniem "niezależnie od innych przepisów [...]").
2.4.4 Ponadto, jak wskazano w pkt 2.3.2, wydaje się, że klauzula pierwszeństwa zawarta w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego 36 nie ma zastosowania do niektórych przepisów rozporządzenia (UE) nr 1092/2010.
2.5 Jednolity zintegrowany system sprawozdawczości zgodnie z propozycją zawartą w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego
2.5.1 W sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego proponuje się zmianę projektu rozporządzenia w celu ustanowienia jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości 37 . W szczególności EBC rozumie, że sprawozdanie Parlamentu Europejskiego ma na celu nałożenie obowiązku m.in. na ERRS i EBC 38 " przy współpracy z innymi organami. Obowiązek ten ma na celu stworzenie, w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia stosowania projektu rozporządzenia, sprawozdania i planu działania w zakresie technicznych szczegółów ustanowienia jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości, w tym wspólnego słownika danych w celu zapewnienia spójności i jasności wymogów sprawozdawczych oraz standaryzacji danych, wspólnego repozytorium wymogów sprawozdawczych i wymogów dotyczących ujawniania informacji, centralnej przestrzeni danych, w tym projektu technicznego służącego do gromadzenia i wymiany informacji, a także stałego pojedynczego punktu kontaktowego dla podmiotów w celu zgłaszania przypadków podwójnej sprawozdawczości oraz zbędnych lub nieaktualnych wymogów sprawozdawczych lub wymogów dotyczących ujawniania informacji. Ponadto w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego przewiduje się utworzenie jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości w ciągu trzech lat od daty wejścia w życie projektu rozporządzenia 39 ..
2.5.2 EBC rozumie ogólny cel ustanowienia jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości jako części długoterminowego projektu opracowania scentralizowanego narzędzia gromadzenia danych obejmującego funkcje udostępniania i integracji danych. Jednakże przed skierowaniem wysiłków na nowe inicjatywy, które potencjalnie mogą okazać się bardzo kosztowne, EBC zaleca konsolidację projektów i narzędzi będących już przedmiotem prac w Unii, w tym projektu rozporządzenia. Ten model koordynacji jest również przewidziany w strategii Komisji dotyczącej danych nadzorczych w dziedzinie usług finansowych w Unii 40 , która może potencjalnie pokrywać się z jednolitym zintegrowanym systemem sprawozdawczości.
2.5.3 EBC uważa, że dodatkowe wyzwania związane z proponowanym ustanowieniem jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości wynikają z jego zakresu i ambitnego harmonogramu przewidzianego dla jego ustanowienia, najpóźniej trzy lata od daty wejścia w życie projektu rozporządzenia, co zbiega się z harmonogramem przewidzianym dla zapewnienia niezbędnych zasobów finansowych, ludzkich i informatycznych na potrzeby jego ustanowienia 41 .
2.5.4 Należy wyjaśnić, że zakres stosowania jednolitego zintegrowanego systemu sprawozdawczości ogranicza się do informacji nadzorczych i nie obejmuje informacji statystycznych gromadzonych przez EBC na podstawie art. 5 Statutu ESBC i udostępnianych ERRS na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1096/2010 42 . Ze względu na wskazaną podstawę prawną przyjęcia tego rozporządzenia oraz związaną z nim procedurę ustawodawczą w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego nie zawarto propozycji jego zmian. Sposoby wsparcia analitycznego, statystycznego, administracyjnego i logistycznego udzielanego ERRS przez EBC są określone w rozporządzeniu (UE) nr 1096/2010, a zasady poufności mające zastosowanie do poufnych informacji statystycznych są określone w rozporządzeniu (UE) nr 2533/98, z których żadne nie może zostać zmienione w sposób zgodny ze stanowiskiem Parlamentu Europejskiego w ramach zwykłej procedury prawodawczej.
2.6 Propozycja zawarta w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego dotycząca przedłożenia przez Komisję wniosku w celu zmiany rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego
2.6.1 W sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego proponuje się, aby Komisja, w stosownych przypadkach, w terminie trzech miesięcy od daty wejścia w życie projektu rozporządzenia, przedłożyła Radzie wniosek ustawodawczy w celu uspójnienia zmian do rozporządzeń (UE) nr 1092/2010, (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010, (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 806/2014 i przyszłego rozporządzenia AMLAR z rozporządzeniem w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego 43 .
2.6.2 Procedura zmiany rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego została określona w art. 127 ust. 6 Traktatu, nie zaś w art. 114 Traktatu (który to artykuł stanowi podstawę projektu rozporządzenia). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 44 , tych dwóch podstaw prawnych nie można łączyć jako podstawy prawnej projektu rozporządzenia ze względu na różne procedury. W szczególności środki przyjmowane na podstawie art. 114 Traktatu są przyjmowane przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym (oraz, w stosownych przypadkach, z EBC zgodnie z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu). Natomiast rozporządzenia przyjmowane na podstawie art. 127 ust. 6 Traktatu są przyjmowane wyłącznie przez Radę, w ramach specjalnej procedury ustawodawczej, w której Rada stanowi jednomyślnie, po konsultacji z Parlamentem Europejskim i EBC.
2.6.3 W sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego nie określono, jaki miałby być zakres wniosku Komisji dotyczącego zmiany rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. EBC rozumie jednak, że jego zakładanym celem jest dostosowanie rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego do treści projektu rozporządzenia. EBC rozumie ponadto, że zmiana ta ma na celu zobowiązanie EBC w ramach jego funkcji nadzorczej do spełnienia tych samych wymogów, co pozostałe instytucje i agencje, o których mowa w sprawozdaniu Parlamentu Europejskiego. Takie podejście stwarza jednak ryzyko przesądzenia o możliwych zmianach rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego, co jest trudne do pogodzenia z odmienną procedurą ustawodawczą dotyczącą wprowadzania zmian do rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego. Ponadto wszelkie zmiany rozporządzenia w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego mogłyby mieć skutki prawne jedynie dla EBC w jego funkcji w zakresie nadzoru ostrożnościowego, a nie dla jego funkcji banku centralnego.
W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 21 czerwca 2024 r.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.5048 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 21 czerwca 2024 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych w dziedzinach usług finansowych i wsparcia inwestycyjnego (CON/2024/21) |
Data aktu: | 21/06/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/08/2024 |