SPIS TREŚCII. WPROWADZENIE
II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2023
A. Główne cele finansowe
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2023 r
I) Podejście ogólne
II) Budżet 2023
III) Budżet na 2023 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2023 R
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2023 r
I) Posiedzenia
II) Działania o charakterze ustawodawczym
III) Modernizacja administracyjna
IV) Realizacja celów w 2023 r
B. Dochody
C. Wydatki w 2023 r
I) Zmiana budżetu w 2023 r
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2019-2023
III) Wykonanie środków według kategorii w 2023 r
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r
II) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r
I. WPROWADZENIE
Niniejszy dokument, sporządzony zgodnie z art. 249 rozporządzenia finansowego 1 , stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2023.
Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2023 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2023. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2023 r.
Wykonanie budżetu na 2023 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku I.
II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2023
A. Główne cele finansowe
Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2023 r. były następujące:
- zapewnianie bieżącego procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie;
- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z utrzymującą się presją inflacyjną i związanymi z nią podwyżkami cen wynikającymi z indeksacji kontraktów;
- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i odpowiedniego wykorzystania zasobów.
B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2023 r.
I) Podejście ogólne
Sporządzając propozycję budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2023 r., SGR obliczył budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską, w tym przyjętą jesienią 2022 r. zmianą parametrów aktualizacji wynagrodzeń jesienią 2022 r. ze względu na inflację.
W odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami celem ogólnym było nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2022 r. o więcej niż 2 %. Zwiększenia środków w obszarach wydatków związanych z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub w dziedzinach uznanych za podstawowe dla funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do projektów.
W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:
- przekształcenie 5 stanowisk AST w 5 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;
- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu - 2,5 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.
II) Budżet 2023
Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. na poziomie 647,9 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 36,4 mln EUR (+6 %) w porównaniu z 2022 r.
Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. pozostał stabilny - liczbę stanowisk ustalono na 3 029.
Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2023 r. według poszczególnych kategorii.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. w porównaniu z budżetem na 2022 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Budżet 2022 |
Budżet 2023 |
Zmiana 2023/2022 |
1 |
2 |
3=2/1 |
Plan zatrudnienia |
354 837 746 |
386 034 757 |
8,8 % |
Inne wydatki związane z personelem |
28 877 500 |
30 069 000 |
4,1 % |
Budynki (z wył. nabycia) |
57 527 560 |
59 203 000 |
2,9 % |
Systemy komputerowe |
48 115 000 |
52 823 000 |
9,8 % |
Meble |
981 000 |
1 051 000 |
7,1 % |
Wyposażenie techniczne |
6 891 000 |
3 577000 |
- 48,1 % |
Transport |
2 550 000 |
2 080 000 |
- 18,4 % |
Koszty podróży służbowych delegacji |
15 505 000 |
15 505 000 |
0,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego |
80 000 000 |
80 000 000 |
0,0 % |
Posiedzenia i konferencje |
6490000 |
7 090 000 |
9,2 % |
Informacja |
8 291 250 |
9 104 000 |
9,8 % |
Różne |
1 407 500 |
1 372 000 |
- 2,5 % |
Rezerwa |
|
|
|
Ogółem (z wył. nabycia) |
611 473 556 |
647 908 757 |
6,0 % |
Nabycie nieruchomości |
|
|
|
Suma całkowita |
611 473 556 |
647 908 757 |
6,0 % |
III) Budżet na 2023 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2019-2023. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się w tym okresie z 5,9 % w 2019 r. do 5,7 % w 2023 r.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2019-2023
(Kwoty w cenach bieżących) |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
mln EUR |
zmiana |
Dział 7 |
9 945 |
2,9 % |
10 222 |
2,8 % |
10 443 |
2,2 % |
10 620 |
1,7 % |
11 311 |
6,5 % |
RE/Rada |
582 |
1,6 % |
591 |
1,5 % |
594 |
0,6 % |
611 |
2,9 % |
648 |
6,0 % |
Udział RE/ Rady w dziale 7 |
5,9 % |
5,8 % |
5,7 % |
5,8 % |
5,7 % |
III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2023 R.
A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2023 r.
W sprawozdaniu z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.
I) Posiedzenia
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2019-2023.
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2019-2023
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Fizyczne |
Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe |
OGÓŁEM |
Fizyczne |
Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe |
OGÓŁEM |
Fizyczne |
Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe |
OGÓŁEM |
Fizyczne |
Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe |
OGÓŁEM |
Szczyty |
17 |
7 |
18 |
25 |
14 |
7 |
21 |
15 |
1 |
16 |
10 |
1 |
11 |
Rady |
80 |
35 |
86 |
121 |
79 |
38 |
117 |
102 |
7 |
109 |
94 |
3 |
97 |
Coreper |
124 |
152 |
|
152 |
123 |
|
123 |
158 |
|
158 |
156 |
|
156 |
Coreper (art. 50) |
28 |
3 |
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grupy robocze |
3 706 |
1 387 |
1 233 |
2 620 |
1 237 |
2 793 |
4 030 |
3 468 |
663 |
4 131 |
3 902 |
263 |
4 165 |
Grupa robocza ad hoc (art. 50) |
28 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Europejska Wspólnota Polityczna (EWP) |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
Ogółem |
3 983 |
1 584 |
1 337 |
2 921 |
1 453 |
2 838 |
4 291 |
3 744 |
671 |
4 415 |
4 162 |
267 |
4 429 |
W 2023 r. jeszcze bardziej zintensyfikowano podstawowe działania Rady Europejskiej i Rady, a łączna liczba zorganizowanych posiedzeń była o ponad 11 % wyższa niż w poprzedzającym pandemię roku 2019. Liczba posiedzeń fizycznych wzrosła o 11 % w porównaniu z 2022 r., natomiast liczba posiedzeń odbywających się za pośrednictwem wideokonferencji lub w trybie hybrydowym znacznie spadła - o ponad 60 %.
W 2023 r. odbyły się dwa szczyty wielostronne:
- 17 i 18 lipca 2023 r. w Brukseli odbył się trzeci szczyt UE-CELAC pod hasłem: "Odnowienie partnerstwa między obydwoma regionami w celu wzmocnienia pokoju i zrównoważonego rozwoju". W szczycie, zorganizowanym osiem lat po ostatnim posiedzeniu w 2015 r., wzięli udział przywódcy 60 państw z UE i Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów (CELAC). Szczyt był okazją do ustanowienia odnowionego partnerstwa politycznego między obydwoma regionami oraz do stworzenia bardziej ustrukturyzowanych ram współpracy politycznej na szczeblu dwuregionalnym, przewidujących bardziej regularne szczyty i dwuregionalny plan działania UE-CELAC na lata 20232025 w celu ukierunkowania prac.
- Rok po szczycie zorganizowanym w 2022 r. w Tiranie przywódcy UE i Bałkanów Zachodnich spotkali się 13 grudnia 2023 r. w Brukseli na czwartym dorocznym szczycie. Szczyt był okazją do potwierdzenia kluczowego znaczenia strategicznego partnerstwa między UE a Bałkanami Zachodnimi oraz do ponownego zapewnienia o perspektywach członkostwa Bałkanów Zachodnich w UE, a także o potrzebie osiągania przez partnerów trwałych i nieodwracalnych postępów w zakresie reform, w oparciu o wartości i zasady UE.
Ponadto 14 i 15 czerwca 2023 r. Unia Europejska przewodniczyła siódmej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". 15 czerwca na spotkaniu ministerialnym wysokiego szczebla w ramach tej konferencji zebrali się - poza przedstawicielami instytucji UE - przedstawiciele 57 krajów, w tym państw członkowskich UE, oraz ponad 30 organizacji międzynarodowych, w tym ONZ. Wydarzenie to było najważniejszą konferencją darczyńców na rzecz Syrii i regionu w 2023 r. i pozwoliło zmobilizować znaczną pomoc dla Syryjczyków poprzez międzynarodowe zobowiązania na 2023 r. i kolejne lata.
II) Działania o charakterze ustawodawczym
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz. U.) (tabela 4). W 2023 r. w Dz.U. opublikowano 1 545 aktów prawnych. Publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2019-2023
|
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. |
1 326 |
1 328 |
1 340 |
1 517 |
1 545 |
Różne środki - w tym system sankcji - wprowadzone w następstwie trwającej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, jak również intensywna działalność ustawodawcza w związku ze zbliżającym się końcem pięcioletniego cyklu legislacyjnego w 2024 r., wyjaśniają wzrost liczby opublikowanych aktów prawnych w porównaniu z poprzednimi latami.
III) Modernizacja administracyjna
W 2023 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej oraz służące realizacji celu, jakim jest transformacja cyfrowa, zgodnie z priorytetami strategii cyfrowej SGR na lata 2022-2025:
- Wdrożono lub udoskonalono szereg narzędzi informatycznych w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Obejmuje to m.in. usprawnienia narzędzia eConsilium i systemu zarządzania tłumaczeniami (TMS), a także aktywację systemu zarządzania jakością legislacji (QLMS). Wprowadzono uwierzytelnianie wieloskładnikowe dla wszystkich użytkowników (personelu SGR i delegatów) pragnących uzyskać dostęp do Portalu Delegatów. Ta ostatnia zmiana ma zwiększyć bezpieczeństwo danych i pomóc w zapobieganiu wyciekom danych spowodowanym nieuprawnionym dostępem do konta.
- Program implementacji zarządzania dokumentami i aktami (DFMI) był kontynuowany w 2023 r. w ramach prac zmierzających do wdrożenia systemu zarządzania ewidencją (RMS) w całym SGR w oparciu o HAN/ARES (ogólny rejestr wewnętrzny), w tym projektu dotyczącego wdrożenia nowej bazy danych dotyczącej postępowań sądowych przeznaczonej dla Służby Prawnej. W 2023 r. wprowadzono również nową politykę SGR w zakresie archiwizacji poczty elektronicznej.
- W dziedzinie polityki kadrowej w 2023 r. przeprowadzono czwartą od 2018 r. ankietę pracowniczą, która jest przydatnym narzędziem służącym usprawnieniu organizacji, określeniu obszarów wymagających poprawy i utrzymaniu statusu SGR jako atrakcyjnego miejsca pracy. Wszyscy kierownicy sektorów, którzy mają co najmniej roczne doświadczenie na obecnym stanowisku, zostali uwzględnieni w 360-stopniowej ocenie, opracowanej w celu przekazania osobom z kadry kierowniczej wiedzy potrzebnej do ich stałego rozwoju zawodowego. Ponadto w SGR wprowadzono analizy i sprawozdawczość w zakresie zasobów ludzkich, aby wspierać proces kształtowania polityki i proces decyzyjny, a także bieżące zarządzanie w dziedzinie zasobów ludzkich w większym stopniu oparte na dowodach.
- Zgodnie z polityką SGR w dziedzinie zarządzania środowiskowego, która zapewnia określanie i realizację działań i celów w różnych dziedzinach (energia, papier, mobilność, odpady, ślad węglowy itp.), rozpoczęto projekt służący zwiększeniu terenu przeznaczonego na punkty ładowania pojazdów elektrycznych i zaplanowano system płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych.
IV) Realizacja celów w 2023 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2023 można podsumować następująco:
- Plan zatrudnienia
1 stycznia 2023 r. w SGR obsadzonych było 2 917 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2023 r. obsadzonych było 2 951 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 34 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.
Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.
- Zarządzanie finansami
Aby zapewnić wydajne wykorzystanie swojego budżetu, w 2023 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego procesy zarządzanie finansami:
- Zintegrowane planowanie zarządzania, którego celem jest zapewnienie ram zarządzania łączących planowanie krótko-, średnio- i długoterminowe, zostało dodatkowo usprawnione poprzez włączenie elementu zasobów ludzkich i umiejętności z myślą o przyjęciu całościowego podejścia do oceny wyników i przewidywania przyszłych potrzeb.
- Jeżeli chodzi o procesy finansowe, poczyniono znaczne postępy w kierunku pełnej cyfryzacji obiegu zadań poprzez wprowadzenie podpisów elektronicznych na potrzeby zleceń i umów zakupu, przy czym do końca roku od 30 do 40 % zleceń i umów zakupu w każdym miesiącu było podpisywanych drogą elektroniczną. Docelowo obieg środków finansowych ma odbywać się całkowicie bez użycia dokumentów papierowych, począwszy od otwarcia postępowań o udzielenie zamówienia aż po opłacanie faktur drogą elektroniczną.
- Na podstawie informacji przekazanych przez działy zatwierdzające powołano kilka grup zadaniowych, aby przedstawić sugestie dotyczące usprawnienia i uproszczenia procesów finansowych w SGR. Grupy te mają kontynuować prace w 2024 r.
- Miesięczna tablica wskaźników finansowych, przedstawiająca kluczowe wskaźniki efektywności we wszystkich służbach SGR, została jeszcze bardziej udoskonalona i nadal służyła wspieraniu przejrzystości, procesów decyzyjnych i poprawie wyników w całym SGR.
- W 2023 r. rozpoczęto proces usprawniania infolinii finansowej poprzez zintegrowanie jej z samoobsługowym portalem informatycznym. Proces ten będzie kontynuowany poprzez wzmocnienie zespołu infolinii, który codziennie zapewnia wsparcie użytkownikom finansowym w SGR.
Aby zapewnić terminową realizację płatności i uniknąć odsetek za zwłokę, średni termin płatności faktur w 2023 r. znacznie się skrócił z 18 do 13 dni, przy czym maksymalny termin wynosił 30 dni kalendarzowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 .
- Polityka w zakresie nieruchomości
Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona w czerwcu 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.
SGR analizuje obecnie nowe metody pracy (NWOW) zgodnie z zaleceniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartym w sprawozdaniu pt. "Pomieszczenia biurowe instytucji UE - dobre praktyki zarządcze, ale i rozmaite uchybienia" 3 . W budynkach Europa i Justus Lipsius przeprowadzono projekt pilotażowy. Sprawozdanie końcowe z oceny projektu pilotażowego zostało zatwierdzone w grudniu 2023 r.
SGR ocenia również skutki trwającej transformacji cyfrowej. Decyzje, które mogą zostać podjęte w tym kontekście, mogą mieć wpływ na budynki SGR i jego politykę w zakresie nieruchomości.
SGR analizuje również różne scenariusze dotyczące remontu budynku Justus Lipsius. Projekt ten jest konieczny w celu zagwarantowania prawidłowego funkcjonowania obu instytucji w perspektywie długoterminowej, zapewnienia wysokiego poziomu efektywności środowiskowej, a w szczególności charakterystyki energetycznej w świetle mających zastosowanie przepisów, a także zapewnienia optymalnego, przyjaznego, stymulującego i bezpiecznego środowiska pracy.
W 2023 r., aby stawić czoła gwałtownemu wzrostowi cen energii i obniżyć zużycie energii, dostosowano ogólny poziom temperatury w poszczególnych częściach budynków.
B. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2023 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2022 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2022 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2023 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2023 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2023 r.
Tabela 5
Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2023 r. (w EUR)
Rozdział |
Ustalone prawa za 2022 r. |
Odzyskane dochody z 2022 r. |
Ustalone prawa za 2023 r. |
Odzyskane dochody z 2023 r. |
Ustalone prawa ogółem 2022 +2023 |
Kwoty odzyskane ogółem 2022 +2023 |
Kwoty do odzyskania w 2024 r. |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5=1 + 3 |
6=2+4 |
7=5-6 |
3 0 |
Dochody związane z personelem |
|
|
68 516 247 |
68 516 247 |
68 516 247 |
68 516 247 |
|
3 1 |
Dochody związane z własnością |
3 549 |
3 549 |
528 068 |
507295 |
531617 |
510 844 |
20 773 |
3 2 |
Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania robót |
75 862 |
62 229 |
1 602 305 |
1 596 844 |
1 678 167 |
1 659 074 |
19 093 |
3 3 |
Inne dochody administracyjne |
2 578 971 |
2 173 683 |
29 093 548 |
28 157 572 |
31 672 519 |
30 331 255 |
1 341 264 |
4 0 |
Dochody z inwestycji i rachunków |
|
|
22 342 |
22 342 |
22 342 |
22 342 |
|
Ogółem |
2 658 382 |
2 239 461 |
99 762 510 |
98 800 300 |
102 420 892 |
101 039 761 |
1 381131 |
Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2023 r. 102,4 mln EUR. Z tej kwoty 101,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2023, a 1,4 mln EUR zostanie pobrane w 2024 r.
Większość odzyskanych dochodów ogółem (68 %, czyli 68,5 mln EUR z kwoty 101,0 mln EUR) w 2023 r. dotyczy podatków i składek solidarnościowych od wynagrodzeń, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 36,5 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 32,0 mln EUR odpowiada składkom emerytalnym pracowników.
Pozostała część, czyli 32 % (32,5 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2022 i 2023 (13,5 mln EUR, rozdział 33);
- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (12,9 mln EUR, rozdział 33);
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,5 mln EUR, rozdział 33);
- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego, które dzielą z Radą (0,8 mln EUR, rozdział 32);
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,0 mln EUR, rozdział 33);
- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 31);
- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,09 mln EUR, rozdział 33).
C. Wydatki w 2023 r.
I) Zmiana budżetu w 2023 r.
W trakcie roku budżetowego 2023 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2019-2023.
Tabela 6
Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2019-2023
Zmiana |
Rok |
Rodzaj |
Podstawa prawna |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Budżet korygujący |
art. 44 RF |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Przesunięcie B |
art. 29 RF |
39 |
44 |
41 |
58 |
38 |
Przesunięcie C |
art. 29 RF |
2 |
2 |
2 |
6 |
3 |
Przesunięcie D |
art. 31 RF |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
41 |
46 |
43 |
64 |
41 |
W 2023 r. dokonano trzech przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):
- przesunięcie typu C1 w kwocie 350 000 EUR dokonane 27 marca 2023 r. w celu:
- pokrycia kosztów transportu delegacji i gości zaproszonych na dodatkowy wielostronny szczyt UE-CELAC zaplanowany na lipiec 2023 r. (350 000 EUR);
- przesunięcie typu C2 w kwocie 2 200 000 EUR dokonane 18 lipca 2023 r. w celu:
- pokrycia potrzeb związanych z sprzątaniem pomieszczeń w budynkach, a także niedoboru stwierdzonego w związku z indeksacją umów o konserwację w drugiej połowie roku (1 300 000 EUR);
- pokrycia dodatkowego zapotrzebowania na energię elektryczną do końca roku, szacowanego według cen rynkowych (900 000 EUR);
- przesunięcie typu C3 w kwocie 3 826 000 EUR dokonane 21 listopada 2023 r. w celu:
- pokrycia potrzeb związanych z zagospodarowaniem i instalacją, w szczególności w celu zapewnienia niezbędnej konserwacji budynku Europa (412 000 EUR);
- sfinansowania wymiany przestarzałego systemu radiowego, wykorzystywanego codziennie przez zespoły ds. bezpieczeństwa, ochrony i protokołu, aby zapewnić jego pełne funkcjonowanie w trzech głównych budynkach SGR, a także w celu zapewnienia nowego narzędzia zarządzania wnioskami o staż (520 000 EUR);
- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie zewnętrznej pomocy informatycznej w dziedzinie zarządzania informacjami w odniesieniu do dokumentów Rady i świadczenia doradztwa prawnego, w zakresie bezpieczeństwa (w tym udzielania dostępu do informacji zastrzeżonych w UE i wprowadzenia uwierzytelniania wieloskładnikowego dla niektórych systemów) oraz w zakresie nowego oprogramowania do planowania i realizacji wydarzeń organizowanych przez Radę (2 797 000 EUR);
- sfinansowania analizy mającej na celu określenie rentownych zastosowań sztucznej inteligencji dostosowanych do potrzeb i ograniczeń SGR w zakresie komunikacji cyfrowej oraz w celu pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie wdrażania istniejących głównych produktów i inicjatyw komunikacyjnych dotyczących studentów i młodzieży (97 000 EUR).
Budżet Rady Europejskiej i Rady w 2023 r. został ponadto zmodyfikowany w drodze 38 przesunięć wewnętrznych typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 4 zmodyfikowane w 2023 r. w drodze wewnętrznej realokacji środków.
Tabela 7
Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2023 r. (w EUR)
Pozycja |
Treść |
Początkowy budżet 2023
|
Przesunięcia |
Ostateczne środki |
Różnica |
1 1 0 5 |
Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe |
1 290000 |
- 390000 |
900 000 |
-30 % |
1 1 0 6 |
Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy |
1 985 000 |
430 000 |
2415000 |
22 % |
1 3 2 0 |
Służba medyczna |
720 000 |
- 265 000 |
455 000 |
-37 % |
1 3 2 2 |
Żłobki i świetlice |
2956000 |
448 368 |
3 404 368 |
15 % |
2 0 0 3 |
Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją |
10 171000 |
1 412 527 |
11 583 527 |
14 % |
2 0 0 5 |
Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków |
1 083 000 |
- 730 737 |
352263 |
-67 % |
2 0 1 1 |
Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie |
6 302 000 |
2 074 000 |
8 376 000 |
33 % |
2 0 1 2 |
Ochrona i nadzór nad budynkami |
18 758 000 |
- 500000 |
18 258 000 |
-3 % |
2 1 0 0 |
Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego |
14 085 000 |
2 176 455 |
16 261 455 |
15 % |
2 1 0 1 |
Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych |
29 376 000 |
2455 941 |
31 831 941 |
8 % |
2 1 0 2 |
Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania |
7867000 |
- 1 184 941 |
6 682059 |
-15 % |
2 1 3 2 |
Wynajem, konserwacja i naprawa parku samochodowego |
1 410 000 |
350 000 |
1 760000 |
25 % |
2 2 0 0 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
15 505 000 |
- 5 686 212 |
9 818 789 |
-37 % |
II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2019-2023
W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 92,3 % do 97,0 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.
Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2019-2023 wyniósł średnio 82,2 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2019-2023
grafika
W odniesieniu do 2023 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
III) Wykonanie środków według kategorii w 2023 r.
Analiza wydatków w 2023 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.
W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2023 r., a co za tym idzie - anulowanym.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na 2023 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Budżet 2023 (początkowy) |
Budżet 2023 (ostateczny (*)) |
Zobowiązania |
Wskaźnik wykonania |
Środki anulowane |
1 |
2 |
3 |
4=3/2 |
5=2-3 |
Plan zatrudnienia |
386 034 757 |
386 034 757 |
376 150 669 |
97,4 % |
9 884 088 |
Inne wydatki związane z personelem |
30 069 000 |
30 069 000 |
26 582 182 |
88,4 % |
3486818 |
Budynki (z wył. nabycia) |
59 203 000 |
61 147 000 |
60 776 095 |
99,4 % |
370 905 |
Systemy komputerowe |
52 823 000 |
56 140 000 |
56 128 630 |
100,0 % |
11 370 |
Meble |
1 051 000 |
1 051 000 |
1 048 546 |
99,8 % |
2 454 |
Kategoria |
Budżet 2023 (początkowy) |
Budżet 2023 (ostateczny (*)) |
Zobowiązania |
Wskaźnik wykonania |
Środki anulowane |
1 |
2 |
3 |
4=3/2 |
5=2-3 |
Wyposażenie techniczne |
3 577000 |
3 326 000 |
3268 758 |
98,3 % |
57 242 |
Transport |
2 080 000 |
2430000 |
2 382 015 |
98,0 % |
47 985 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
15 505 000 |
9 818 789 |
9 818 789 |
100,0 % |
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
80 000 000 |
79 979 212 |
75 354 196 |
94,2 % |
4 625 016 |
Posiedzenia i konferencje |
7 090 000 |
7 340000 |
6 668 752 |
90,9 % |
671 248 |
Informacja |
9 104 000 |
9201000 |
9 200 926 |
100,0 % |
74 |
Różne |
1 372000 |
1 372000 |
1 156 841 |
84,3 % |
215159 |
Rezerwa |
|
|
|
|
|
Ogółem (z wył. nabycia) |
647 908 757 |
647 908 757 |
628 536 397 |
97,0 % |
19 372 360 |
Nabycie nieruchomości |
|
|
|
|
|
Suma całkowita |
647 908 757 |
647 908 757 |
628 536 397 |
97,0 % |
19 372 360 |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2023 r. wynosi 97,0 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 9,9 mln EUR (2,6 % ostatecznego budżetu na personel). To niepełne wykorzystanie środków wynika głównie z mniejszego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (3,2 mln EUR), na dodatek na gospodarstwo domowe, dodatek zagraniczny i dodatek z tytułu zamieszkiwania za granicą (0,7 mln EUR) oraz na dostosowanie wynagrodzeń (4,9 mln EUR). Inne czynniki przyczyniające się do niepełnego wykorzystania środków to mniejsze zapotrzebowanie na świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby (0,4 mln EUR) i na wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (0,1 mln EUR).
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 40 % niepełnego wykorzystania (1,4 mln EUR z kwoty 3,5 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych członków i personelu instytucji. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,6 mln EUR. Kolejne 0,7 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.
- Wydatki związane z budynkami zrealizowano, w ujęciu ogólnym, na poziomie 99,4 %, pozostawiając niewykorzystaną kwotę w wysokości 0,4 mln EUR. Z tej kwoty 0,3 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie nadzoru i działań prewencyjnych związanych z budynkami. Wykonanie budżetu na wodę, gaz, energię elektryczną i paliwo wyniosło 100 %.
- W przypadku wydatków na informatykę i umeblowanie wykonanie budżetu wyniosło, odpowiednio, 100 % i 99,8 %.
- Wykonanie budżetu w dziedzinie wyposażenia technicznego i transportu wyniosło powyżej 98 %.
- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 9,8 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 9,6 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 13 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 5 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie; rozwiązanie to stosuje się jako element pośredniczący między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.
- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 4,6 mln EUR. Te niewykorzystane środki są następstwem przesunięcia kwoty 9,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 6 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 13 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.
- Kwota 0,3 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,7 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z organizacją wydarzeń i cateringiem.
- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z kosztów postępowań sądowych i kosztów prawnych, które były niższe niż szacowano (0,14 mln EUR).
D. Środki przeniesione
I) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.
Jak przedstawiono w tabeli 9, z 2022 r. na 2023 r. przeniesiono kwotę 77,4 mln EUR na płatności, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego.
Tabela 9
Wykonanie środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Środki przeniesione z 2022 r. |
Płatności 2023 |
Wskaźnik wykonania |
Środki anulowane |
1 |
2 |
3=2/1 |
4=1-2 |
Plan zatrudnienia |
470 797 |
457639 |
97,2 % |
13 158 |
Inne wydatki związane z personelem |
2180896 |
1 587034 |
72,8 % |
593 862 |
Budynki |
19 539 241 |
15763633 |
80,7 % |
3 775 607 |
Systemy komputerowe |
27 821 485 |
27 364 377 |
98,4 % |
457 108 |
Meble |
490 796 |
485 836 |
99,0 % |
4 960 |
Wyposażenie techniczne |
1 191104 |
1 136 513 |
95,4 % |
54 591 |
Transport |
601851 |
276294 |
45,9 % |
325 557 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
|
|
|
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
19 826 193 |
19 766 872 |
99,7 % |
59 322 |
Posiedzenia i konferencje |
2085072 |
1 757 321 |
84,3 % |
327 750 |
Informacja |
2 175 945 |
2119085 |
97,4 % |
56 861 |
Różne |
1 004 392 |
676 616 |
67,4 % |
327 775 |
Rezerwa |
|
|
|
|
Ogółem |
77 387 772 |
71 391 221 |
92,3 % |
5996551 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2022 r. wyniósł 92,3 %, co stanowi kontynuację tendencji wzrostowej z ostatnich trzech lat.
Główne przyczyny niepełnego wykorzystania środków w wysokości nieco poniżej 6 mln EUR to:
- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2024 r.
II) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r.
Środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. wyniosły ogółem 85,5 mln EUR.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Budżet 2023 (początkowy) |
Budżet 2023 (ostateczny (*)) |
Zobowiązania |
Płatności 2023 |
Środki przeniesione na 2024 r. |
Wskaźnik przeniesienia |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=3-4 |
6=5/3 |
Plan zatrudnienia |
386 034 757 |
386 034 757 |
376 150 669 |
375 688 750 |
461 919 |
0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem |
30 069 000 |
30 069 000 |
26 582 182 |
24 832 118 |
1 750064 |
6,6 % |
Budynki |
59 203 000 |
61 147000 |
60 776 095 |
42 478 242 |
18 297 853 |
30,1 % |
Systemy komputerowe |
52 823 000 |
56 140 000 |
56 128 630 |
26 632 905 |
29 495 724 |
52,6 % |
Meble |
1 051 000 |
1 051 000 |
1 048 546 |
766231 |
282 314 |
26,9 % |
Wyposażenie techniczne |
3 577 000 |
3 326 000 |
3 268 758 |
1 234 242 |
2 034 516 |
62,2 % |
Transport |
2080000 |
2 430 000 |
2 382 015 |
1 868 009 |
514 005 |
21,6 % |
Koszty podróży służbowych delegacji |
15 505 000 |
9 818 789 |
9 818 789 |
9 818 789 |
|
0,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego |
80 000 000 |
79 979 212 |
75 354 196 |
47 708 094 |
27646102 |
36,7 % |
Posiedzenia i konferencje |
7 090 000 |
7 340 000 |
6 668 752 |
5 322 317 |
1 346434 |
20,2 % |
Informacja |
9 104 000 |
9 201 000 |
9 200 926 |
6 054 618 |
3 146 308 |
34,2 % |
Kategoria |
Budżet 2023 (początkowy) |
Budżet 2023 (ostateczny (*)) |
Zobowiązania |
Płatności 2023 |
Środki przeniesione na 2024 r. |
Wskaźnik przeniesienia |
1 |
2 |
3 |
4 |
5=3-4 |
6=5/3 |
Różne |
1 372 000 |
1 372 000 |
1 156 841 |
611 384 |
545 457 |
47,2 % |
Rezerwa |
|
|
|
|
|
|
Ogółem (z wył. nabycia) |
647 908 757 |
647 908 757 |
628 536 397 |
543 015 700 |
85 520 696 |
13,6 % |
Nabycie nieruchomości |
|
|
|
|
|
|
Suma całkowita |
647 908 757 |
647 908 757 |
628 536 397 |
543 015 700 |
85 520 696 |
13,6 % |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Kwoty przeniesione z 2023 r. na 2024 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:
- systemy komputerowe: 29,5 mln EUR, z czego 18,9 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 8,5 mln - zakupu sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,6 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;
- 27,6 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2023 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały jeszcze uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej w momencie zamknięcia;
- budynki: 18,3 mln EUR, z czego 8,7 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 3,5 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,0 mln EUR - ochrony i zdrowia oraz bezpieczeństwa, 1,8 mln EUR - wody, gazu, energii elektrycznej i ogrzewania, 1,7 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,2 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków;
- wydatki na informacje: 3,1 mln EUR, z czego 2,2 mln EUR dotyczy informacji i wydarzeń o charakterze publicznym, a 0,9 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę;
- wyposażenie techniczne: 2,0 mln EUR, co odpowiada w większości zakupowi i konserwacji sprzętu audiowizualnego i konferencyjnego;
- inne wydatki związane z personelem: 1,8 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na dalsze szkolenia (0,5 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży personelu) (0,5 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR) oraz środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR);
- posiedzenia i konferencje: 1,3 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2023 r., w szczególności za catering (0,9 mln EUR);
- wydatki różne: 0,5 mln EUR, co obejmuje głównie koszty postępowań sądowych (0,2 mln EUR), materiały biurowe (0,2 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR);
- transport: 0,5 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;
- plan zatrudnienia: 0,5 mln EUR, co odpowiada środkom niezwiązanym z wynagrodzeniami pokrywającym należności wynikające z regulaminu pracowniczego związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy (koszty podróży, dodatek na zagospodarowanie/koszty przeprowadzki itp.);
- meble: 0,3 mln EUR, co odpowiada głównie zakupom mebli do sal posiedzeń i odnowieniu zapasów mebli.
E. Dochody przeznaczone na określony cel
I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. wyniosły 28,7 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przed 2023 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2023 |
Płatności 2023 |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 |
2 |
3 |
4=2/1 |
4=1-2 |
Plan zatrudnienia |
1 034691 |
1 034691 |
900 000 |
100,0 % |
|
Inne wydatki związane z personelem |
1 327 867 |
1 327 840 |
1 321 335 |
100,0 % |
26 |
Budynki |
850 484 |
850 127 |
792 481 |
100,0 % |
357 |
Systemy komputerowe |
916 750 |
915 989 |
618277 |
99,9 % |
761 |
Meble |
|
|
|
|
|
Wyposażenie techniczne |
10 953 |
10 953 |
10 532 |
100,0 % |
|
Transport |
16 545 |
9 728 |
9 728 |
58,8 % |
6 816 |
Koszty podróży służbowych delegacji |
13 041 050 |
13 041 050 |
13 041 050 |
100,0 % |
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
11 310 294 |
11 310 294 |
11 310 294 |
100,0 % |
|
Posiedzenia i konferencje |
105 518 |
104838 |
101 901 |
99,4 % |
680 |
Informacja |
100 005 |
99 975 |
46 590 |
100,0 % |
30 |
Różne |
40 |
40 |
40 |
100,0 % |
|
Ogółem RE/Rada |
28 714 196 |
28 705 525 |
28 152 228 |
100,0 % |
8 672 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
|
|
|
|
|
Suma całkowita |
28 714 196 |
28 705 525 |
28 152 228 |
100,0 % |
8 672 |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Z łącznej kwoty dochodów przeznaczonych na określony wynoszącej 28,71 mln EUR, w 2023 r. należycie zaciągnięto zobowiązania na kwotę 28,70 mln EUR. Pozostała kwota 0,01 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.
II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności
Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. i przeniesionych z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 1,5 mln EUR.
Tabela 12
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. i przeniesionych z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności |
Płatności 2023 |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 |
2 |
4=2/1 |
4=1-2 |
Plan zatrudnienia |
911793 |
911793 |
100,0 % |
|
Inne wydatki związane z personelem |
118428 |
98 485 |
83,2 % |
19 943 |
Budynki |
20 494 |
13 139 |
64,1 % |
7 355 |
Systemy komputerowe |
291 067 |
286012 |
98,3 % |
5 055 |
Meble |
|
|
|
|
Wyposażenie techniczne |
144 |
144 |
100,0 % |
|
Transport |
|
|
|
|
Koszty podróży służbowych delegacji |
|
|
|
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
5 470 |
5 470 |
100,0 % |
|
Posiedzenia i konferencje |
|
|
|
|
Informacja |
137239 |
136 609 |
99,5 % |
630 |
Różne |
613 |
613 |
100,0 % |
|
Ogółem RE/Rada |
1 485 248 |
1 452 264 |
97,8 % |
32 983 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
|
|
|
|
Suma całkowita |
1 485 248 |
1 452 264 |
97,8 % |
32 983 |
III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2022 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności, wyniosły łącznie 0,2 mln EUR.
Tabela 13
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności |
Płatności 2023 |
Wskaźnik wykonania |
Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 |
2 |
4=2/1 |
4=1-2 |
Plan zatrudnienia |
|
|
|
|
Inne wydatki związane z personelem |
57 890 |
57 890 |
100,0 % |
|
Budynki |
|
|
|
|
Systemy komputerowe |
6 399 |
6 138 |
95,9 % |
261 |
Meble |
|
|
|
|
Wyposażenie techniczne |
11 965 |
11 965 |
100,0 % |
|
Transport |
|
|
|
|
Koszty podróży służbowych delegacji |
|
|
|
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
|
|
|
|
Posiedzenia i konferencje |
|
|
|
|
Informacja |
140272 |
132 431 |
94,4 % |
7 842 |
Różne |
|
|
|
|
Ogółem RE/Rada |
216 527 |
208 424 |
96,3 % |
8 103 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
|
|
|
|
Suma całkowita |
216 527 |
208 424 |
96,3 % |
8 103 |
IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2023 r., wyniosły łącznie 0,6 mln EUR i zostały przeniesione z 2023 r. na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności.
Tabela 14
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel przed 2023 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2023 |
Płatności 2023 |
Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2024 r. |
Wskaźnik przeniesienia |
1 |
2 |
3 |
4=2-3 |
5=4/2 |
Plan zatrudnienia |
1 034691 |
1 034 691 |
900 000 |
134691 |
13,0 % |
Inne wydatki związane z personelem |
1 327 867 |
1 327 840 |
1 321 335 |
6 505 |
0,5 % |
Budynki |
850 484 |
850127 |
792 481 |
57 646 |
6,8 % |
Systemy komputerowe |
916 750 |
915989 |
618277 |
297 712 |
32,5 % |
Meble |
|
|
|
|
|
Wyposażenie techniczne |
10 953 |
10 953 |
10 532 |
422 |
3,9 % |
Transport |
16 545 |
9 728 |
9 728 |
|
0,0 % |
Koszty podróży służbowych |
13 041 050 |
13 041 050 |
13 041 050 |
|
0,0 % |
delegacji |
|
|
|
|
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
11 310294 |
11 310294 |
11 310294 |
|
0,0 % |
Posiedzenia i konferencje |
105 518 |
104 838 |
101 901 |
2 936 |
2,8 % |
Informacja |
100 005 |
99 975 |
46 590 |
53 385 |
53,4 % |
Różne |
40 |
40 |
40 |
|
0,0 % |
Ogółem RE/Rada |
28 714 196 |
28 705 525 |
28 152 228 |
553 297 |
1,9 % |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
|
|
|
|
|
Suma całkowita |
28 714 196 |
28 705 525 |
28 152 228 |
553 297 |
1,9 % |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Przeniesione kwoty odnoszą się głównie do zewnętrznej pomocy informatycznej (0,3 mln EUR), planu zatrudnienia (0,1 mln EUR), utrzymania budynków i bieżącego zagospodarowania (0,06 mln EUR) oraz usług nadawczych (host broadcaster) i usług strumieniowej transmisji wideo (0,05 mln EUR).
V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. wyniosły 32,5 mln EUR.
Tabela 15
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2023 r. (według kategorii, w EUR)
Kategoria |
Dochody przeznaczone na określony cel 2023 (ostateczne (*)) |
Zobowiązania 2023 |
Płatności 2023 |
Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań |
Środki dostępne na płatności |
1 |
2 |
3 |
4=1-2 |
5=2-3 |
Plan zatrudnienia |
1 495 175 |
|
|
1 495 175 |
|
Inne wydatki związane z personelem |
1 751 275 |
468 607 |
273010 |
1 282 668 |
195 597 |
Budynki |
763146 |
37 592 |
841 |
725 554 |
36 752 |
Systemy komputerowe |
1 525 687 |
904 532 |
150 |
621156 |
904382 |
Meble |
|
|
|
|
|
Wyposażenie techniczne |
21 427 |
4 830 |
|
16 596 |
4 830 |
Transport |
2 275 |
2 275 |
2 275 |
|
|
Koszty podróży służbowych delegacji |
13 494 011 |
|
|
13 494 011 |
|
Koszty tłumaczenia ustnego |
12 860 098 |
278 922 |
278 922 |
12 581 176 |
|
Posiedzenia i konferencje |
543 378 |
83 955 |
83 955 |
459 423 |
|
Informacja |
40 472 |
|
|
40 472 |
|
Różne |
26 179 |
|
|
26 179 |
|
Ogółem RE/Rada |
32 523 124 |
1 780 713 |
639 152 |
30 742 411 |
1 141 561 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ |
|
|
|
|
|
Suma całkowita |
32 523 124 |
1 780 713 |
639 152 |
30 742 411 |
1 141 561 |
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2023 r. związane z działalnością SGR wyniosły 32,5 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,8 mln EUR, zaś kwota 30,7 mln EUR została przeniesiona na 2024 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego.
Około 41,5 % dochodów przeznaczonych na określony cel (13,5 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych. Kolejne 39,5 % (12,9 mln EUR) odpowiada płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.
Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady, takimi jak składki rodziców na żłobek Rady (1,0 mln EUR) w kategorii "Inne wydatki na personel".