Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2023 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI FINANSOWEJ ZA ROK 2023
Sekcja II - Rada Europejska i Rada
(C/2024/4996)

SPIS TREŚCI

I. WPROWADZENIE

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2023

A. Główne cele finansowe

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2023 r

I) Podejście ogólne

II) Budżet 2023

III) Budżet na 2023 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2023 R

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2023 r

I) Posiedzenia

II) Działania o charakterze ustawodawczym

III) Modernizacja administracyjna

IV) Realizacja celów w 2023 r

B. Dochody

C. Wydatki w 2023 r

I) Zmiana budżetu w 2023 r

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2019-2023

III) Wykonanie środków według kategorii w 2023 r

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r

II) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r

I. WPROWADZENIE

Niniejszy dokument, sporządzony zgodnie z art. 249 rozporządzenia finansowego 1 , stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2023.

Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2023 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.

W rozdziale II niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2023. W rozdziale III przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2023 r.

Wykonanie budżetu na 2023 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku I.

II. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2023

A. Główne cele finansowe

Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2023 r. były następujące:

- zapewnianie bieżącego procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie;

- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych, szczególnie w związku z utrzymującą się presją inflacyjną i związanymi z nią podwyżkami cen wynikającymi z indeksacji kontraktów;

- kontynuowanie procesu cyfrowej modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i odpowiedniego wykorzystania zasobów.

B. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2023 r.

I) Podejście ogólne

Sporządzając propozycję budżetu Rady Europejskiej i Rady na 2023 r., SGR obliczył budżet na wydatki związane z wynagrodzeniami zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez Komisję Europejską, w tym przyjętą jesienią 2022 r. zmianą parametrów aktualizacji wynagrodzeń jesienią 2022 r. ze względu na inflację.

W odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami celem ogólnym było nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2022 r. o więcej niż 2 %. Zwiększenia środków w obszarach wydatków związanych z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub w dziedzinach uznanych za podstawowe dla funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez poprawę wydajności oraz ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do projektów.

W odniesieniu do personelu SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:

- przekształcenie 5 stanowisk AST w 5 stanowisk AD oraz 10 stanowisk AST w 10 stanowisk SC w ramach kontynuacji modernizacji administracyjnej, ze skutkiem neutralnym dla budżetu;

- dostosowanie ryczałtowej obniżki do poziomu - 2,5 %, co odzwierciedla wydajniejszą organizację obsadzania wolnych stanowisk.

II) Budżet 2023

Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. na poziomie 647,9 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 36,4 mln EUR (+6 %) w porównaniu z 2022 r.

Plan zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. pozostał stabilny - liczbę stanowisk ustalono na 3 029.

Tabela 1 przedstawia w zarysie budżet na 2023 r. według poszczególnych kategorii.

Tabela 1

Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2023 r. w porównaniu z budżetem na 2022 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2022 Budżet 2023 Zmiana 2023/2022
1 2 3=2/1
Plan zatrudnienia 354 837 746 386 034 757 8,8 %
Inne wydatki związane z personelem 28 877 500 30 069 000 4,1 %
Budynki (z wył. nabycia) 57 527 560 59 203 000 2,9 %
Systemy komputerowe 48 115 000 52 823 000 9,8 %
Meble 981 000 1 051 000 7,1 %
Wyposażenie techniczne 6 891 000 3 577000 - 48,1 %
Transport 2 550 000 2 080 000 - 18,4 %
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 15 505 000 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 80 000 000 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 6490000 7 090 000 9,2 %
Informacja 8 291 250 9 104 000 9,8 %
Różne 1 407 500 1 372 000 - 2,5 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 611 473 556 647 908 757 6,0 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 611 473 556 647 908 757 6,0 %

III) Budżet na 2023 r. a dział 7 wieloletnich ram finansowych budżetu UE

Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2019-2023. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych zmniejszył się w tym okresie z 5,9 % w 2019 r. do 5,7 % w 2023 r.

Tabela 2

Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 7 (poprzedni dział 5) wieloletnich ram finansowych w latach 2019-2023

(Kwoty w cenach bieżących) 2019 2020 2021 2022 2023
mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana mln EUR zmiana
Dział 7 9 945 2,9 % 10 222 2,8 % 10 443 2,2 % 10 620 1,7 % 11 311 6,5 %
RE/Rada 582 1,6 % 591 1,5 % 594 0,6 % 611 2,9 % 648 6,0 %
Udział RE/ Rady w dziale 7 5,9 % 5,8 % 5,7 % 5,8 % 5,7 %

III. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2023 R.

A. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2023 r.

W sprawozdaniu z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.

I) Posiedzenia

Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2019-2023.

Tabela 3

Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2019-2023

2019 2020 2021 2022 2023
Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM Fizyczne Wideo- konfe- rencje/ hybrydowe OGÓŁEM
Szczyty 17 7 18 25 14 7 21 15 1 16 10 1 11
Rady 80 35 86 121 79 38 117 102 7 109 94 3 97
Coreper 124 152 152 123 123 158 158 156 156
Coreper (art. 50) 28 3 3
Grupy robocze 3 706 1 387 1 233 2 620 1 237 2 793 4 030 3 468 663 4 131 3 902 263 4 165
Grupa robocza ad hoc (art. 50) 28
Europejska Wspólnota Polityczna (EWP) 1
Ogółem 3 983 1 584 1 337 2 921 1 453 2 838 4 291 3 744 671 4 415 4 162 267 4 429

W 2023 r. jeszcze bardziej zintensyfikowano podstawowe działania Rady Europejskiej i Rady, a łączna liczba zorganizowanych posiedzeń była o ponad 11 % wyższa niż w poprzedzającym pandemię roku 2019. Liczba posiedzeń fizycznych wzrosła o 11 % w porównaniu z 2022 r., natomiast liczba posiedzeń odbywających się za pośrednictwem wideokonferencji lub w trybie hybrydowym znacznie spadła - o ponad 60 %.

W 2023 r. odbyły się dwa szczyty wielostronne:

- 17 i 18 lipca 2023 r. w Brukseli odbył się trzeci szczyt UE-CELAC pod hasłem: "Odnowienie partnerstwa między obydwoma regionami w celu wzmocnienia pokoju i zrównoważonego rozwoju". W szczycie, zorganizowanym osiem lat po ostatnim posiedzeniu w 2015 r., wzięli udział przywódcy 60 państw z UE i Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów (CELAC). Szczyt był okazją do ustanowienia odnowionego partnerstwa politycznego między obydwoma regionami oraz do stworzenia bardziej ustrukturyzowanych ram współpracy politycznej na szczeblu dwuregionalnym, przewidujących bardziej regularne szczyty i dwuregionalny plan działania UE-CELAC na lata 20232025 w celu ukierunkowania prac.

- Rok po szczycie zorganizowanym w 2022 r. w Tiranie przywódcy UE i Bałkanów Zachodnich spotkali się 13 grudnia 2023 r. w Brukseli na czwartym dorocznym szczycie. Szczyt był okazją do potwierdzenia kluczowego znaczenia strategicznego partnerstwa między UE a Bałkanami Zachodnimi oraz do ponownego zapewnienia o perspektywach członkostwa Bałkanów Zachodnich w UE, a także o potrzebie osiągania przez partnerów trwałych i nieodwracalnych postępów w zakresie reform, w oparciu o wartości i zasady UE.

Ponadto 14 i 15 czerwca 2023 r. Unia Europejska przewodniczyła siódmej brukselskiej konferencji pt. "Wspieranie przyszłości Syrii i regionu". 15 czerwca na spotkaniu ministerialnym wysokiego szczebla w ramach tej konferencji zebrali się - poza przedstawicielami instytucji UE - przedstawiciele 57 krajów, w tym państw członkowskich UE, oraz ponad 30 organizacji międzynarodowych, w tym ONZ. Wydarzenie to było najważniejszą konferencją darczyńców na rzecz Syrii i regionu w 2023 r. i pozwoliło zmobilizować znaczną pomoc dla Syryjczyków poprzez międzynarodowe zobowiązania na 2023 r. i kolejne lata.

II) Działania o charakterze ustawodawczym

Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz. U.) (tabela 4). W 2023 r. w Dz.U. opublikowano 1 545 aktów prawnych. Publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.

Tabela 4

Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2019-2023

2019 2020 2021 2022 2023
Akty prawne opublikowane w Dz.U. 1 326 1 328 1 340 1 517 1 545

Różne środki - w tym system sankcji - wprowadzone w następstwie trwającej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, jak również intensywna działalność ustawodawcza w związku ze zbliżającym się końcem pięcioletniego cyklu legislacyjnego w 2024 r., wyjaśniają wzrost liczby opublikowanych aktów prawnych w porównaniu z poprzednimi latami.

III) Modernizacja administracyjna

W 2023 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej oraz służące realizacji celu, jakim jest transformacja cyfrowa, zgodnie z priorytetami strategii cyfrowej SGR na lata 2022-2025:

- Wdrożono lub udoskonalono szereg narzędzi informatycznych w celu modernizacji i cyfryzacji kluczowych procesów biznesowych związanych z procesem decyzyjnym Rady. Obejmuje to m.in. usprawnienia narzędzia eConsilium i systemu zarządzania tłumaczeniami (TMS), a także aktywację systemu zarządzania jakością legislacji (QLMS). Wprowadzono uwierzytelnianie wieloskładnikowe dla wszystkich użytkowników (personelu SGR i delegatów) pragnących uzyskać dostęp do Portalu Delegatów. Ta ostatnia zmiana ma zwiększyć bezpieczeństwo danych i pomóc w zapobieganiu wyciekom danych spowodowanym nieuprawnionym dostępem do konta.

- Program implementacji zarządzania dokumentami i aktami (DFMI) był kontynuowany w 2023 r. w ramach prac zmierzających do wdrożenia systemu zarządzania ewidencją (RMS) w całym SGR w oparciu o HAN/ARES (ogólny rejestr wewnętrzny), w tym projektu dotyczącego wdrożenia nowej bazy danych dotyczącej postępowań sądowych przeznaczonej dla Służby Prawnej. W 2023 r. wprowadzono również nową politykę SGR w zakresie archiwizacji poczty elektronicznej.

- W dziedzinie polityki kadrowej w 2023 r. przeprowadzono czwartą od 2018 r. ankietę pracowniczą, która jest przydatnym narzędziem służącym usprawnieniu organizacji, określeniu obszarów wymagających poprawy i utrzymaniu statusu SGR jako atrakcyjnego miejsca pracy. Wszyscy kierownicy sektorów, którzy mają co najmniej roczne doświadczenie na obecnym stanowisku, zostali uwzględnieni w 360-stopniowej ocenie, opracowanej w celu przekazania osobom z kadry kierowniczej wiedzy potrzebnej do ich stałego rozwoju zawodowego. Ponadto w SGR wprowadzono analizy i sprawozdawczość w zakresie zasobów ludzkich, aby wspierać proces kształtowania polityki i proces decyzyjny, a także bieżące zarządzanie w dziedzinie zasobów ludzkich w większym stopniu oparte na dowodach.

- Zgodnie z polityką SGR w dziedzinie zarządzania środowiskowego, która zapewnia określanie i realizację działań i celów w różnych dziedzinach (energia, papier, mobilność, odpady, ślad węglowy itp.), rozpoczęto projekt służący zwiększeniu terenu przeznaczonego na punkty ładowania pojazdów elektrycznych i zaplanowano system płatności za ładowanie pojazdów elektrycznych.

IV) Realizacja celów w 2023 r.

Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2023 można podsumować następująco:

- Plan zatrudnienia

1 stycznia 2023 r. w SGR obsadzonych było 2 917 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, 31 grudnia 2023 r. obsadzonych było 2 951 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 34 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.

Uwaga: obsadzone stanowiska obejmują również stanowiska zajmowane przez pracowników niepobierających wynagrodzenia zgodnie z definicją określoną w regulaminie pracowniczym.

- Zarządzanie finansami

Aby zapewnić wydajne wykorzystanie swojego budżetu, w 2023 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego procesy zarządzanie finansami:

- Zintegrowane planowanie zarządzania, którego celem jest zapewnienie ram zarządzania łączących planowanie krótko-, średnio- i długoterminowe, zostało dodatkowo usprawnione poprzez włączenie elementu zasobów ludzkich i umiejętności z myślą o przyjęciu całościowego podejścia do oceny wyników i przewidywania przyszłych potrzeb.

- Jeżeli chodzi o procesy finansowe, poczyniono znaczne postępy w kierunku pełnej cyfryzacji obiegu zadań poprzez wprowadzenie podpisów elektronicznych na potrzeby zleceń i umów zakupu, przy czym do końca roku od 30 do 40 % zleceń i umów zakupu w każdym miesiącu było podpisywanych drogą elektroniczną. Docelowo obieg środków finansowych ma odbywać się całkowicie bez użycia dokumentów papierowych, począwszy od otwarcia postępowań o udzielenie zamówienia aż po opłacanie faktur drogą elektroniczną.

- Na podstawie informacji przekazanych przez działy zatwierdzające powołano kilka grup zadaniowych, aby przedstawić sugestie dotyczące usprawnienia i uproszczenia procesów finansowych w SGR. Grupy te mają kontynuować prace w 2024 r.

- Miesięczna tablica wskaźników finansowych, przedstawiająca kluczowe wskaźniki efektywności we wszystkich służbach SGR, została jeszcze bardziej udoskonalona i nadal służyła wspieraniu przejrzystości, procesów decyzyjnych i poprawie wyników w całym SGR.

- W 2023 r. rozpoczęto proces usprawniania infolinii finansowej poprzez zintegrowanie jej z samoobsługowym portalem informatycznym. Proces ten będzie kontynuowany poprzez wzmocnienie zespołu infolinii, który codziennie zapewnia wsparcie użytkownikom finansowym w SGR.

Aby zapewnić terminową realizację płatności i uniknąć odsetek za zwłokę, średni termin płatności faktur w 2023 r. znacznie się skrócił z 18 do 13 dni, przy czym maksymalny termin wynosił 30 dni kalendarzowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 .

- Polityka w zakresie nieruchomości

Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona w czerwcu 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.

SGR analizuje obecnie nowe metody pracy (NWOW) zgodnie z zaleceniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartym w sprawozdaniu pt. "Pomieszczenia biurowe instytucji UE - dobre praktyki zarządcze, ale i rozmaite uchybienia" 3 . W budynkach Europa i Justus Lipsius przeprowadzono projekt pilotażowy. Sprawozdanie końcowe z oceny projektu pilotażowego zostało zatwierdzone w grudniu 2023 r.

SGR ocenia również skutki trwającej transformacji cyfrowej. Decyzje, które mogą zostać podjęte w tym kontekście, mogą mieć wpływ na budynki SGR i jego politykę w zakresie nieruchomości.

SGR analizuje również różne scenariusze dotyczące remontu budynku Justus Lipsius. Projekt ten jest konieczny w celu zagwarantowania prawidłowego funkcjonowania obu instytucji w perspektywie długoterminowej, zapewnienia wysokiego poziomu efektywności środowiskowej, a w szczególności charakterystyki energetycznej w świetle mających zastosowanie przepisów, a także zapewnienia optymalnego, przyjaznego, stymulującego i bezpiecznego środowiska pracy.

W 2023 r., aby stawić czoła gwałtownemu wzrostowi cen energii i obniżyć zużycie energii, dostosowano ogólny poziom temperatury w poszczególnych częściach budynków.

B. Dochody

Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2023 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2022 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2022 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2023 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2023 r." dotyczy procedur odzyskiwania środków przeprowadzonych w 2023 r.

Tabela 5

Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2023 r. (w EUR)

Rozdział Ustalone prawa za 2022 r. Odzyskane dochody z 2022 r. Ustalone prawa za 2023 r. Odzyskane dochody z 2023 r. Ustalone prawa ogółem 2022 +2023 Kwoty odzyskane ogółem 2022 +2023 Kwoty do odzyskania w 2024 r.
1 2 3 4 5=1 + 3 6=2+4 7=5-6
3 0 Dochody związane z personelem 68 516 247 68 516 247 68 516 247 68 516 247
3 1 Dochody związane z własnością 3 549 3 549 528 068 507295 531617 510 844 20 773
3 2 Dochody z tytułu dostaw towarów, świadczenia usług i wykonywania robót 75 862 62 229 1 602 305 1 596 844 1 678 167 1 659 074 19 093
3 3 Inne dochody administracyjne 2 578 971 2 173 683 29 093 548 28 157 572 31 672 519 30 331 255 1 341 264
4 0 Dochody z inwestycji i rachunków 22 342 22 342 22 342 22 342
Ogółem 2 658 382 2 239 461 99 762 510 98 800 300 102 420 892 101 039 761 1 381131

Łączna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2023 r. 102,4 mln EUR. Z tej kwoty 101,0 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego 2023, a 1,4 mln EUR zostanie pobrane w 2024 r.

Większość odzyskanych dochodów ogółem (68 %, czyli 68,5 mln EUR z kwoty 101,0 mln EUR) w 2023 r. dotyczy podatków i składek solidarnościowych od wynagrodzeń, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 36,5 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 32,0 mln EUR odpowiada składkom emerytalnym pracowników.

Pozostała część, czyli 32 % (32,5 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych, głównie z następujących źródeł:

- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2022 i 2023 (13,5 mln EUR, rozdział 33);

- płatności dokonanych przez państwa członkowskie z tytułu dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na żądanie w niektórych językach (12,9 mln EUR, rozdział 33);

- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,5 mln EUR, rozdział 33);

- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego, które dzielą z Radą (0,8 mln EUR, rozdział 32);

- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (1,0 mln EUR, rozdział 33);

- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,5 mln EUR, rozdział 31);

- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu płatności za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,09 mln EUR, rozdział 33).

C. Wydatki w 2023 r.

I) Zmiana budżetu w 2023 r.

W trakcie roku budżetowego 2023 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2019-2023.

Tabela 6

Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2019-2023

Zmiana Rok
Rodzaj Podstawa prawna 2019 2020 2021 2022 2023
Budżet korygujący art. 44 RF 0 0 0 0 0
Przesunięcie B art. 29 RF 39 44 41 58 38
Przesunięcie C art. 29 RF 2 2 2 6 3
Przesunięcie D art. 31 RF 0 0 0 0 0
Ogółem 41 46 43 64 41

W 2023 r. dokonano trzech przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):

- przesunięcie typu C1 w kwocie 350 000 EUR dokonane 27 marca 2023 r. w celu:

- pokrycia kosztów transportu delegacji i gości zaproszonych na dodatkowy wielostronny szczyt UE-CELAC zaplanowany na lipiec 2023 r. (350 000 EUR);

- przesunięcie typu C2 w kwocie 2 200 000 EUR dokonane 18 lipca 2023 r. w celu:

- pokrycia potrzeb związanych z sprzątaniem pomieszczeń w budynkach, a także niedoboru stwierdzonego w związku z indeksacją umów o konserwację w drugiej połowie roku (1 300 000 EUR);

- pokrycia dodatkowego zapotrzebowania na energię elektryczną do końca roku, szacowanego według cen rynkowych (900 000 EUR);

- przesunięcie typu C3 w kwocie 3 826 000 EUR dokonane 21 listopada 2023 r. w celu:

- pokrycia potrzeb związanych z zagospodarowaniem i instalacją, w szczególności w celu zapewnienia niezbędnej konserwacji budynku Europa (412 000 EUR);

- sfinansowania wymiany przestarzałego systemu radiowego, wykorzystywanego codziennie przez zespoły ds. bezpieczeństwa, ochrony i protokołu, aby zapewnić jego pełne funkcjonowanie w trzech głównych budynkach SGR, a także w celu zapewnienia nowego narzędzia zarządzania wnioskami o staż (520 000 EUR);

- pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie zewnętrznej pomocy informatycznej w dziedzinie zarządzania informacjami w odniesieniu do dokumentów Rady i świadczenia doradztwa prawnego, w zakresie bezpieczeństwa (w tym udzielania dostępu do informacji zastrzeżonych w UE i wprowadzenia uwierzytelniania wieloskładnikowego dla niektórych systemów) oraz w zakresie nowego oprogramowania do planowania i realizacji wydarzeń organizowanych przez Radę (2 797 000 EUR);

- sfinansowania analizy mającej na celu określenie rentownych zastosowań sztucznej inteligencji dostosowanych do potrzeb i ograniczeń SGR w zakresie komunikacji cyfrowej oraz w celu pokrycia dodatkowych potrzeb w zakresie wdrażania istniejących głównych produktów i inicjatyw komunikacyjnych dotyczących studentów i młodzieży (97 000 EUR).

Budżet Rady Europejskiej i Rady w 2023 r. został ponadto zmodyfikowany w drodze 38 przesunięć wewnętrznych typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 4  zmodyfikowane w 2023 r. w drodze wewnętrznej realokacji środków.

Tabela 7

Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2023 r. (w EUR)

Pozycja Treść Początkowy budżet

2023

Przesunięcia Ostateczne środki Różnica
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 290000 - 390000 900 000 -30 %
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 985 000 430 000 2415000 22 %
1 3 2 0 Służba medyczna 720 000 - 265 000 455 000 -37 %
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2956000 448 368 3 404 368 15 %
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 171000 1 412 527 11 583 527 14 %
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 1 083 000 - 730 737 352263 -67 %
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 6 302 000 2 074 000 8 376 000 33 %
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 758 000 - 500000 18 258 000 -3 %
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 14 085 000 2 176 455 16 261 455 15 %
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 29 376 000 2455 941 31 831 941 8 %
2 1 0 2 Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania 7867000 - 1 184 941 6 682059 -15 %
2 1 3 2 Wynajem, konserwacja i naprawa parku samochodowego 1 410 000 350 000 1 760000 25 %
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 - 5 686 212 9 818 789 -37 %

II) Przegląd wykonania budżetu w latach 2019-2023

W ciągu ostatnich pięciu lat (wykres 1) ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wzrósł z 92,3 % do 97,0 %. Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przyjętego budżetu.

Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2019-2023 wyniósł średnio 82,2 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).

Wykres 1

Ogólne wykonanie budżetu w latach 2019-2023

grafika

W odniesieniu do 2023 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone, a usługi wyświadczone, lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.

III) Wykonanie środków według kategorii w 2023 r.

Analiza wydatków w 2023 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.

W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2023 r., a co za tym idzie - anulowanym.

Tabela 8

Przegląd wykonania budżetu na 2023 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2023 (początkowy) Budżet 2023 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Plan zatrudnienia 386 034 757 386 034 757 376 150 669 97,4 % 9 884 088
Inne wydatki związane z personelem 30 069 000 30 069 000 26 582 182 88,4 % 3486818
Budynki (z wył. nabycia) 59 203 000 61 147 000 60 776 095 99,4 % 370 905
Systemy komputerowe 52 823 000 56 140 000 56 128 630 100,0 % 11 370
Meble 1 051 000 1 051 000 1 048 546 99,8 % 2 454
Kategoria Budżet 2023 (początkowy) Budżet 2023 (ostateczny (*)) Zobowiązania Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3 4=3/2 5=2-3
Wyposażenie techniczne 3 577000 3 326 000 3268 758 98,3 % 57 242
Transport 2 080 000 2430000 2 382 015 98,0 % 47 985
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 9 818 789 9 818 789 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 79 979 212 75 354 196 94,2 % 4 625 016
Posiedzenia i konferencje 7 090 000 7 340000 6 668 752 90,9 % 671 248
Informacja 9 104 000 9201000 9 200 926 100,0 % 74
Różne 1 372000 1 372000 1 156 841 84,3 % 215159
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 647 908 757 647 908 757 628 536 397 97,0 % 19 372 360
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 647 908 757 647 908 757 628 536 397 97,0 % 19 372 360
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2023 r. wynosi 97,0 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:

- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 9,9 mln EUR (2,6 % ostatecznego budżetu na personel). To niepełne wykorzystanie środków wynika głównie z mniejszego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (3,2 mln EUR), na dodatek na gospodarstwo domowe, dodatek zagraniczny i dodatek z tytułu zamieszkiwania za granicą (0,7 mln EUR) oraz na dostosowanie wynagrodzeń (4,9 mln EUR). Inne czynniki przyczyniające się do niepełnego wykorzystania środków to mniejsze zapotrzebowanie na świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby (0,4 mln EUR) i na wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych (0,1 mln EUR).

- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 40 % niepełnego wykorzystania (1,4 mln EUR z kwoty 3,5 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych członków i personelu instytucji. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 0,6 mln EUR. Kolejne 0,7 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i z tytułu innych usług zewnętrznych.

- Wydatki związane z budynkami zrealizowano, w ujęciu ogólnym, na poziomie 99,4 %, pozostawiając niewykorzystaną kwotę w wysokości 0,4 mln EUR. Z tej kwoty 0,3 mln EUR pochodzi z oszczędności w zakresie nadzoru i działań prewencyjnych związanych z budynkami. Wykonanie budżetu na wodę, gaz, energię elektryczną i paliwo wyniosło 100 %.

- W przypadku wydatków na informatykę i umeblowanie wykonanie budżetu wyniosło, odpowiednio, 100 % i 99,8 %.

- Wykonanie budżetu w dziedzinie wyposażenia technicznego i transportu wyniosło powyżej 98 %.

- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 9,8 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 15,5 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 9,6 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 13 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 5 . Z technicznej puli środków na tłumaczenia ustne finansowane są częściowo języki używane obecnie jako języki pośrednie; rozwiązanie to stosuje się jako element pośredniczący między różnymi kombinacjami językowymi, co jest niezbędne dla zapewnienia komunikacji wielojęzycznej.

- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 4,6 mln EUR. Te niewykorzystane środki są następstwem przesunięcia kwoty 9,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 6 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 13 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wykonania technicznej puli środków.

- Kwota 0,3 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 0,7 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla mniejsze niż zabudżetowane potrzeby związane z organizacją wydarzeń i cateringiem.

- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.

- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,2 mln EUR wynika głównie z kosztów postępowań sądowych i kosztów prawnych, które były niższe niż szacowano (0,14 mln EUR).

D. Środki przeniesione

I) Środki przeniesione automatycznie z 2022 r. na 2023 r.

Jak przedstawiono w tabeli 9, z 2022 r. na 2023 r. przeniesiono kwotę 77,4 mln EUR na płatności, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego.

Tabela 9

Wykonanie środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Środki przeniesione z 2022 r. Płatności 2023 Wskaźnik wykonania Środki anulowane
1 2 3=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 470 797 457639 97,2 % 13 158
Inne wydatki związane z personelem 2180896 1 587034 72,8 % 593 862
Budynki 19 539 241 15763633 80,7 % 3 775 607
Systemy komputerowe 27 821 485 27 364 377 98,4 % 457 108
Meble 490 796 485 836 99,0 % 4 960
Wyposażenie techniczne 1 191104 1 136 513 95,4 % 54 591
Transport 601851 276294 45,9 % 325 557
Koszty podróży służbowych delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 19 826 193 19 766 872 99,7 % 59 322
Posiedzenia i konferencje 2085072 1 757 321 84,3 % 327 750
Informacja 2 175 945 2119085 97,4 % 56 861
Różne 1 004 392 676 616 67,4 % 327 775
Rezerwa
Ogółem 77 387 772 71 391 221 92,3 % 5996551

Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2022 r. wyniósł 92,3 %, co stanowi kontynuację tendencji wzrostowej z ostatnich trzech lat.

Główne przyczyny niepełnego wykorzystania środków w wysokości nieco poniżej 6 mln EUR to:

- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku;

- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2024 r.

II) Środki przeniesione automatycznie z 2023 r. na 2024 r.

Środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. wyniosły ogółem 85,5 mln EUR.

Tabela 10

Środki przeniesione z 2023 r. na 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Budżet 2023 (początkowy) Budżet 2023 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2023 Środki przeniesione na 2024 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Plan zatrudnienia 386 034 757 386 034 757 376 150 669 375 688 750 461 919 0,1 %
Inne wydatki związane z personelem 30 069 000 30 069 000 26 582 182 24 832 118 1 750064 6,6 %
Budynki 59 203 000 61 147000 60 776 095 42 478 242 18 297 853 30,1 %
Systemy komputerowe 52 823 000 56 140 000 56 128 630 26 632 905 29 495 724 52,6 %
Meble 1 051 000 1 051 000 1 048 546 766231 282 314 26,9 %
Wyposażenie techniczne 3 577 000 3 326 000 3 268 758 1 234 242 2 034 516 62,2 %
Transport 2080000 2 430 000 2 382 015 1 868 009 514 005 21,6 %
Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000 9 818 789 9 818 789 9 818 789 0,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000 79 979 212 75 354 196 47 708 094 27646102 36,7 %
Posiedzenia i konferencje 7 090 000 7 340 000 6 668 752 5 322 317 1 346434 20,2 %
Informacja 9 104 000 9 201 000 9 200 926 6 054 618 3 146 308 34,2 %
Kategoria Budżet 2023 (początkowy) Budżet 2023 (ostateczny (*)) Zobowiązania Płatności 2023 Środki przeniesione na 2024 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4 5=3-4 6=5/3
Różne 1 372 000 1 372 000 1 156 841 611 384 545 457 47,2 %
Rezerwa
Ogółem (z wył. nabycia) 647 908 757 647 908 757 628 536 397 543 015 700 85 520 696 13,6 %
Nabycie nieruchomości
Suma całkowita 647 908 757 647 908 757 628 536 397 543 015 700 85 520 696 13,6 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Kwoty przeniesione z 2023 r. na 2024 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:

- systemy komputerowe: 29,5 mln EUR, z czego 18,9 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 8,5 mln - zakupu sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,6 mln EUR - usług informatycznych i konserwacji informatycznej, a 0,5 mln EUR - telekomunikacji;

- 27,6 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2023 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały jeszcze uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej w momencie zamknięcia;

- budynki: 18,3 mln EUR, z czego 8,7 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 3,5 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,0 mln EUR - ochrony i zdrowia oraz bezpieczeństwa, 1,8 mln EUR - wody, gazu, energii elektrycznej i ogrzewania, 1,7 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 0,2 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków;

- wydatki na informacje: 3,1 mln EUR, z czego 2,2 mln EUR dotyczy informacji i wydarzeń o charakterze publicznym, a 0,9 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę;

- wyposażenie techniczne: 2,0 mln EUR, co odpowiada w większości zakupowi i konserwacji sprzętu audiowizualnego i konferencyjnego;

- inne wydatki związane z personelem: 1,8 mln EUR, głównie w odniesieniu do wydatków na dalsze szkolenia (0,5 mln EUR), kosztów delegacji (w tym podróży personelu) (0,5 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR) oraz środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR);

- posiedzenia i konferencje: 1,3 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady oraz szczytów wielostronnych w 2023 r., w szczególności za catering (0,9 mln EUR);

- wydatki różne: 0,5 mln EUR, co obejmuje głównie koszty postępowań sądowych (0,2 mln EUR), materiały biurowe (0,2 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,04 mln EUR);

- transport: 0,5 mln EUR na pokrycie kosztów wynajmu i naprawy parku samochodowego;

- plan zatrudnienia: 0,5 mln EUR, co odpowiada środkom niezwiązanym z wynagrodzeniami pokrywającym należności wynikające z regulaminu pracowniczego związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy (koszty podróży, dodatek na zagospodarowanie/koszty przeprowadzki itp.);

- meble: 0,3 mln EUR, co odpowiada głównie zakupom mebli do sal posiedzeń i odnowieniu zapasów mebli.

E. Dochody przeznaczone na określony cel

I) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. wyniosły 28,7 mln EUR.

Tabela 11

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2023 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2023 Płatności 2023 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 3 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 1 034691 1 034691 900 000 100,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 327 867 1 327 840 1 321 335 100,0 % 26
Budynki 850 484 850 127 792 481 100,0 % 357
Systemy komputerowe 916 750 915 989 618277 99,9 % 761
Meble
Wyposażenie techniczne 10 953 10 953 10 532 100,0 %
Transport 16 545 9 728 9 728 58,8 % 6 816
Koszty podróży służbowych delegacji 13 041 050 13 041 050 13 041 050 100,0 %
Koszty tłumaczenia ustnego 11 310 294 11 310 294 11 310 294 100,0 %
Posiedzenia i konferencje 105 518 104838 101 901 99,4 % 680
Informacja 100 005 99 975 46 590 100,0 % 30
Różne 40 40 40 100,0 %
Ogółem RE/Rada 28 714 196 28 705 525 28 152 228 100,0 % 8 672
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 28 714 196 28 705 525 28 152 228 100,0 % 8 672
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Z łącznej kwoty dochodów przeznaczonych na określony wynoszącej 28,71 mln EUR, w 2023 r. należycie zaciągnięto zobowiązania na kwotę 28,70 mln EUR. Pozostała kwota 0,01 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.

II) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności

Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. i przeniesionych z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 1,5 mln EUR.

Tabela 12

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2023 r. i przeniesionych z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2023 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia 911793 911793 100,0 %
Inne wydatki związane z personelem 118428 98 485 83,2 % 19 943
Budynki 20 494 13 139 64,1 % 7 355
Systemy komputerowe 291 067 286012 98,3 % 5 055
Meble
Wyposażenie techniczne 144 144 100,0 %
Transport
Koszty podróży służbowych delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 5 470 5 470 100,0 %
Posiedzenia i konferencje
Informacja 137239 136 609 99,5 % 630
Różne 613 613 100,0 %
Ogółem RE/Rada 1 485 248 1 452 264 97,8 % 32 983
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 1 485 248 1 452 264 97,8 % 32 983

III) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania w 2022 r., ale nie dokonano płatności, i które przeniesiono na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności, wyniosły łącznie 0,2 mln EUR.

Tabela 13

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2022 r. i przeniesione na 2023 r. z przeznaczeniem na płatności (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2022 r. z przeznaczeniem na płatności Płatności 2023 Wskaźnik wykonania Anulowane dochody przeznaczone na określony cel
1 2 4=2/1 4=1-2
Plan zatrudnienia
Inne wydatki związane z personelem 57 890 57 890 100,0 %
Budynki
Systemy komputerowe 6 399 6 138 95,9 % 261
Meble
Wyposażenie techniczne 11 965 11 965 100,0 %
Transport
Koszty podróży służbowych delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego
Posiedzenia i konferencje
Informacja 140272 132 431 94,4 % 7 842
Różne
Ogółem RE/Rada 216 527 208 424 96,3 % 8 103
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 216 527 208 424 96,3 % 8 103

IV) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2023 r., wyniosły łącznie 0,6 mln EUR i zostały przeniesione z 2023 r. na 2024 r. z przeznaczeniem na płatności.

Tabela 14

Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2023 r. i przeniesione na 2024 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel przed 2023 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2023 Płatności 2023 Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2024 r. Wskaźnik przeniesienia
1 2 3 4=2-3 5=4/2
Plan zatrudnienia 1 034691 1 034 691 900 000 134691 13,0 %
Inne wydatki związane z personelem 1 327 867 1 327 840 1 321 335 6 505 0,5 %
Budynki 850 484 850127 792 481 57 646 6,8 %
Systemy komputerowe 916 750 915989 618277 297 712 32,5 %
Meble
Wyposażenie techniczne 10 953 10 953 10 532 422 3,9 %
Transport 16 545 9 728 9 728 0,0 %
Koszty podróży służbowych 13 041 050 13 041 050 13 041 050 0,0 %
delegacji
Koszty tłumaczenia ustnego 11 310294 11 310294 11 310294 0,0 %
Posiedzenia i konferencje 105 518 104 838 101 901 2 936 2,8 %
Informacja 100 005 99 975 46 590 53 385 53,4 %
Różne 40 40 40 0,0 %
Ogółem RE/Rada 28 714 196 28 705 525 28 152 228 553 297 1,9 %
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 28 714 196 28 705 525 28 152 228 553 297 1,9 %
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Przeniesione kwoty odnoszą się głównie do zewnętrznej pomocy informatycznej (0,3 mln EUR), planu zatrudnienia (0,1 mln EUR), utrzymania budynków i bieżącego zagospodarowania (0,06 mln EUR) oraz usług nadawczych (host broadcaster) i usług strumieniowej transmisji wideo (0,05 mln EUR).

V) Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r.

Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2023 r. wyniosły 32,5 mln EUR.

Tabela 15

Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2023 r. (według kategorii, w EUR)

Kategoria Dochody przeznaczone na określony cel 2023 (ostateczne (*)) Zobowiązania 2023 Płatności 2023 Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań Środki dostępne na płatności
1 2 3 4=1-2 5=2-3
Plan zatrudnienia 1 495 175 1 495 175
Inne wydatki związane z personelem 1 751 275 468 607 273010 1 282 668 195 597
Budynki 763146 37 592 841 725 554 36 752
Systemy komputerowe 1 525 687 904 532 150 621156 904382
Meble
Wyposażenie techniczne 21 427 4 830 16 596 4 830
Transport 2 275 2 275 2 275
Koszty podróży służbowych delegacji 13 494 011 13 494 011
Koszty tłumaczenia ustnego 12 860 098 278 922 278 922 12 581 176
Posiedzenia i konferencje 543 378 83 955 83 955 459 423
Informacja 40 472 40 472
Różne 26 179 26 179
Ogółem RE/Rada 32 523 124 1 780 713 639 152 30 742 411 1 141 561
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ
Suma całkowita 32 523 124 1 780 713 639 152 30 742 411 1 141 561
(*) w tym wewnętrzne realokacje środków

Dochody przeznaczone na określony cel w 2023 r. związane z działalnością SGR wyniosły 32,5 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 1,8 mln EUR, zaś kwota 30,7 mln EUR została przeniesiona na 2024 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 rozporządzenia finansowego.

Około 41,5 % dochodów przeznaczonych na określony cel (13,5 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych. Kolejne 39,5 % (12,9 mln EUR) odpowiada płatnościom dokonanym przez państwa członkowskie w celu pokrycia kosztów tłumaczenia ustnego przekraczających ich pule językowe.

Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady, takimi jak składki rodziców na żłobek Rady (1,0 mln EUR) w kategorii "Inne wydatki na personel".

ZAŁĄCZNIK  I

RADA WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW NA 2023 R.

Linia budżetowa Początkowe środki Przesunięcia/ Korekty Ostateczne środki Środki na zobowiązania Środki na płatności Przeniesienie na podstawie uprawnienia na rok Przeniesienie na podstawie decyzji na rok Środki anulowane
2023 2023 2023 2023 2023 2024 2024
1 2 3 4 5 6 7 8 = 3 - 5 - 6 - 7
1 0 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 400 000,00 400 000,00 383 304,96 383 304,96 16 695,04
1 0 0 1 Należności związane z zajmowanym stanowiskiem 82 000,00 82 000,00 78 267,54 78 267,54 3 732,46
1 0 0 2 Należności związane z osobistą sytuacją pracownika 39 000,00 39 000,00 27 517,44 27 517,44 11 482,56
1 0 0 3 Zabezpieczenie społeczne 20 000,00 20 000,00 14 495,76 14 495,76 5 504,24
1 0 0 4 Inne wydatki na zarządzanie 1 478 000,00 1 478 000,00 560 308,19 433 180,09 127 128,10 917 691,81
1 0 0 Wynagrodzenie i inne należności 2 019 000,00 2 019 000,00 1 063 893,89 936 765,79 127 128,10 955 106,11
Ogółem rozdział 10 - Członkowie instytucji 2 019 000,00 2 019 000,00 1 063 893,89 936 765,79 127 128,10 955 106,11
1 1 0 0 Wynagrodzenie podstawowe 288 855 757,00 288 855 757,00 285 649 909,71 285 649 909,71 3 205 847,29
1 1 0 1 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z zajmowanym stanowiskiem 1 831 000,00 - 203 000,00 1 628 000,00 1 466 967,44 1 466 967,44 161 032,56
1 1 0 2 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z osobistą sytuacją pracownika 72 824 000,00 213 000,00 73 037 000,00 72 270 411,82 72 270 411,82 766 588,18
1 1 0 3 Zabezpieczenie społeczne 11 934 000,00 11 934 000,00 11 627 393,38 11 627 393,38 306 606,62
1 1 0 4 Wskaźniki korygujące 153 000,00 - 50 000,00 103 000,00 95 213,91 95 213,91 7 786,09
1 1 0 5 Wynagrodzenia za godziny nadliczbowe 1 290 000,00 - 390 000,00 900 000,00 788 482,83 788 482,83 111 517,17
1 1 0 6 Należności wynikające z regulaminu pracowniczego, związane z objęciem stanowiska, przeniesieniem i ustaniem stosunku pracy 1 985 000,00 430 000,00 2 415 000,00 2 415 000,00 1 953 081,37 461 918,63
1 1 0 7 Dostosowanie wynagrodzeń 4 899 000,00 4 899 000,00 4 899 000,00
1 1 0 Wynagrodzenie i inne należności 383 771 757,00 383 771 757,00 374 313 379,09 373 851 460,46 461 918,63 9 458 377,91
1 1 1 0 Świadczenia w przypadku odwołania ze stanowiska w interesie służby 2 263 000,00 2 263 000,00 1 837 289,97 1 837 289,97 425 710,03
1 1 1 Ustanie stosunku pracy 2 263 000,00 2 263 000,00 1 837 289,97 1 837 289,97 425 710,03
Ogółem rozdział 11 - Urzędnicy i pracownicy zatrudnieni na czas określony 386 034 757,00 386 034 757,00 376 150 669,06 375 688 750,43 461 918,63 9 884 087,94
1 2 0 0 Inni pracownicy 12 554 000,00 12 554 000,00 12 093 519,93 12 091 519,93 2 000,00 460 480,07
1 2 0 1 Oddelegowani eksperci krajowi 1 334 000,00 1 334 000,00 1 323 337,39 1 323 337,39 10 662,61
1 2 0 2 Staże 825 000,00 825 000,00 793 614,14 761 492,04 32 122,10 31 385,86
1 2 0 3 Usługi zewnętrzne 322 000,00 322 000,00 139 184,37 85 165,19 54 019,18 182 815,63
1 2 0 4 Usługi dodatkowe dla służb tłumaczeniowych 406 000,00 406 000,00 90 000,00 32 604,00 57 396,00 316 000,00
1 2 0 7 Coroczne dostosowanie wynagrodzeń 160 000,00 160 000,00 160 000,00
1 2 0 Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 15 601 000,00 15 601 000,00 14 439 655,83 14 294 118,55 145 537,28 1 161 344,17
Ogółem rozdział 12 - Inni pracownicy i usługi zewnętrzne 15 601 000,00 15 601 000,00 14 439 655,83 14 294 118,55 145 537,28 1 161 344,17
1 3 0 0 Różne wydatki związane z rekrutacją personelu 158 000,00 158 000,00 106 901,17 42 668,98 64 232,19 51 098,83
1 3 0 1 Doskonalenie zawodowe 2 518 000,00 2 518 000,00 2 032 367,40 1 534 958,60 497 408,80 485 632,60
1 3 0 Wydatki związane z zarządzaniem personelem 2 676 000,00 2 676 000,00 2 139 268,57 1 577 627,58 561 640,99 536 731,43
1 3 1 0 Pomoc w szczególnych przypadkach 25 000,00 - 2 560,00 22 440,00 1 199,62 1 199,62 21 240,38
1 3 1 1 Kontakty pozasłużbowe między pracownikami 133 000,00 22 560,00 155 560,00 154 660,00 132 935,97 21 724,03 900,00
1 3 1 2 Dodatkowa pomoc dla osób z niepełnosprawnościami 250 000,00 250 000,00 250 000,00 159 885,42 90 114,58
1 3 1 3 Inne wydatki socjalne 74 000,00 - 20 000,00 54 000,00 53 640,50 29 775,58 23 864,92 359,50
1 3 1 Środki wsparcia dla personelu instytucji 482 000,00 482 000,00 459 500,12 323 796,59 135 703,53 22 499,88
1 3 2 0 Służba medyczna 720 000,00 - 265 000,00 455 000,00 385 949,87 258 329,55 127 620,32 69 050,13
1 3 2 2 Żłobki i świetlice 2 956 000,00 448 368,00 3 404 368,00 3 373 518,34 3 114 468,34 259 050,00 30 849,66
1 3 2 3 Współpraca międzyinstytucjonalna w dziedzinie zarządzania personelem 1 260 000,00 - 183 368,00 1 076 632,00 857 433,60 857 433,60 219 198,40
1 3 2 Działalność dotycząca wszystkich osób związanych z instytucją 4 936 000,00 4 936 000,00 4 616 901,81 4 230 231,49 386 670,32 319 098,19
1 3 3 1 Koszty delegacji Sekretariatu Rady 2 855 000,00 2 855 000,00 2 552 142,61 2 218 947,76 333 194,85 302 857,39
1 3 3 2 Koszty podróży pracowników w związku z Radą Europejską 1 500 000,00 1 500 000,00 1 310 819,00 1 250 630,46 60 188,54 189 181,00
1 3 3 Delegacje 4 355 000,00 4 355 000,00 3 862 961,61 3 469 578,22 393 383,39 492 038,39
Ogółem rozdział 13 - Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji 12 449 000,00 12 449 000,00 11 078 632,11 9 601 233,88 1 477 398,23 1 370 367,89
OGÓŁEM TYTUŁ 1 - Osoby pracujące dla instytucji 416 103 757,00 416 103 757,00 402 732 850,89 400 520 868,65 2 211 982,24 13 370 906,11
2 0 0 0 Czynsze 444 000,00 - 183 374,40 260 625,60 260 625,60 260 625,60
2 0 0 3 Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją 10 171 000,00 1 412 526,94 11 583 526,94 11 551 264,27 2 829 321,86 8 721 942,41 32 262,67
2 0 0 4 Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków 2 142 000,00 - 86 415,40 2 055 584,60 2 055 584,60 329 879,18 1 725 705,42
2 0 0 5 Wstępne wydatki związane z nabyciem, budową i zagospodarowaniem budynków 1 083 000,00 - 730 737,14 352 262,86 351 756,26 147 788,70 203 967,56 506,60
2 0 0 Budynki 13 840 000,00 412 000,00 14 252 000,00 14 219 230,73 3 567 615,34 10 651 615,39 32 769,27
2 0 1 0 Sprzątanie i utrzymanie obiektów 19 036 000,00 170 000,00 19 206 000,00 19 200 438,74 15 672 424,17 3 528 014,57 5 561,26
2 0 1 1 Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie 6 302 000,00 2 074 000,00 8 376 000,00 8 376 000,00 6 585 196,12 1 790 803,88
2 0 1 2 Ochrona i nadzór nad budynkami 18 758 000,00 - 500 000,00 18 258 000,00 17 934 237,51 15 903 197,91 2 031 039,60 323 762,49
2 0 1 3 Ubezpieczenie 622 000,00 - 29 000,00 593 000,00 592 909,40 531 989,83 60 919,57 90,60
2 0 1 4 Inne wydatki związane z budynkami 645 000,00 - 183 000,00 462 000,00 453 278,81 217 818,94 235 459,87 8 721,19
2 0 1 Wydatki związane z budynkami 45 363 000,00 1 532 000,00 46 895 000,00 46 556 864,46 38 910 626,97 7 646 237,49 338 135,54
Ogółem rozdział 20 - Budynki i koszty dodatkowe 59 203 000,00 1 944 000,00 61 147 000,00 60 776 095,19 42 478 242,31 18 297 852,88 370 904,81
2 1 0 0 Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego 14 085 000,00 2 176 455,33 16 261 455,33 16 261 032,97 7 778 353,78 8 482 679,19 422,36
2 1 0 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych 29 376 000,00 2 455 941,06 31 831 941,06 31 820 993,11 12 920 814,58 18 900 178,53 10 947,95
2 1 0 2 Serwisowanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania 7 867 000,00 - 1 184 940,74 6 682 059,26 6 682 059,23 5 078 506,86 1 603 552,37 0,03
2 1 0 3 Telekomunikacja 1 495 000,00 - 130 455,65 1 364 544,35 1 364 544,35 855 229,98 509 314,37
2 1 0 Systemy komputerowe i telekomunikacja 52 823 000,00 3 317 000,00 56 140 000,00 56 128 629,66 26 632 905,20 29 495 724,46 11 370,34
2 1 1 1 Zakup i wymiana mebli 990 000,00 50 000,00 1 040 000,00 1 039 990,53 762 658,58 277 331,95 9,47
2 1 1 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa mebli 61 000,00 - 50 000,00 11 000,00 8 555,00 3 572,50 4 982,50 2 445,00
2 1 1 Meble 1 051 000,00 1 051 000,00 1 048 545,53 766 231,08 282 314,45 2 454,47
2 1 2 0 Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych 2 150 000,00 - 51 599,41 2 098 400,59 2 085 771,24 505 362,06 1 580 409,18 12 629,35
2 1 2 1 Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją oraz rozbudową wyposażenia i instalacji technicznych 100 000,00 100 000,00 95 000,00 71 802,30 23 197,70 5 000,00
2 1 2 2 Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych 1 327 000,00 - 199 400,59 1 127 599,41 1 087 986,63 657 077,81 430 908,82 39 612,78
2 1 2 Wyposażenie i instalacje techniczne 3 577 000,00 - 251 000,00 3 326 000,00 3 268 757,87 1 234 242,17 2 034 515,70 57 242,13
2 1 3 1 Zakup i wymiana parku samochodowego
2 1 3 2 Koszty wynajmu, utrzymania i naprawy samochodów służbowych 1 410 000,00 350 000,00 1 760 000,00 1 758 912,56 1 244 907,39 1 087,44
2 1 3 3 Plan mobilności 670 000,00 670 000,00 623 101,95 623 101,95 46 898,05
2 1 3 Transport 2 080 000,00 350 000,00 2 430 000,00 2 382 014,51 1 868 009,34 514 005,17 47 985,49
Ogółem rozdział 21 - Systemy komputerowe, wyposażenie i umeblowanie 59 531 000,00 3 416 000,00 62 947 000,00 62 827 947,57 30 501 387,79 32 326 559,78 119 052,43
2 2 0 0 Koszty podróży służbowych delegacji 15 505 000,00 - 5 686 211,50 9 818 788,50 9 818 788,50 9 818 788,50
2 2 0 1 Inne koszty podróży służbowych 500 000,00 500 000,00 322 800,00 282 451,11 40 348,89 177 200,00
2 2 0 2 Koszty tłumaczenia ustnego 80 000 000,00 - 20 788,50 79 979 211,50 75 354 196,00 47 708 094,03 27 646 101,97 4 625 015,50
2 2 0 3 Koszty reprezentacyjne 195 000,00 195 000,00 136 894,34 86 427,05 50 467,29 58 105,66
2 2 0 4 Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne 5 305 000,00 200 000,00 5 505 000,00 5 373 937,69 4 414 603,53 959 334,16 131 062,31
2 2 0 5 Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń 1 090 000,00 50 000,00 1 140 000,00 835 119,54 538 835,64 296 283,90 304 880,46
2 2 0 Posiedzenia i konferencje 102 595 000,00 - 5 457 000,00 97 138 000,00 91 841 736,07 62 849 199,86 28 992 536,21 5 296 263,93
2 2 1 0 Wydatki na dokumentację i bibliotekę 2 885 000,00 - 135 655,00 2 749 345,00 2 749 288,17 1 803 532,63 945 755,54 56,83
2 2 1 2 Publikacje ogólne 268 000,00 122 000,00 390 000,00 389 984,52 354 057,21 35 927,31 15,48
2 2 1 3 Informacje i wydarzenia o charakterze publicznym 5 951 000,00 110 655,00 6 061 655,00 6 061 653,02 3 897 027,91 2 164 625,11 1,98
2 2 1 Informacja 9 104 000,00 97 000,00 9 201 000,00 9 200 925,71 6 054 617,75 3 146 307,96 74,29
2 2 3 0 Materiały biurowe 398 000,00 31 595,00 429 595,00 429 027,67 200 619,21 228 408,46 567,33
2 2 3 1 Opłaty pocztowe 35 000,00 16 500,00 51 500,00 51 499,91 14 399,49 37 100,42 0,09
2 2 3 2 Koszty badań, analiz i konsultacji 45 000,00 - 16 500,00 28 500,00 19 500,00 19 500,00 9 000,00
2 2 3 4 Przeprowadzki 33 000,00 8 000,00 41 000,00 41 000,00 35 755,04 5 244,96
2 2 3 5 Opłaty finansowe 20 000,00 20 000,00 6 880,00 5 601,48 1 278,52 13 120,00
2 2 3 6 Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty 550 000,00 550 000,00 375 637,14 142 865,28 232 771,86 174 362,86
2 2 3 7 Inne wydatki operacyjne 291 000,00 - 39 595,00 251 405,00 233 296,44 192 643,43 40 653,01 18 108,56
2 2 3 Wydatki różne 1 372 000,00 1 372 000,00 1 156 841,16 611 383,93 545 457,23 215 158,84
Ogółem rozdział 22 - Wydatki operacyjne 113 071 000,00 - 5 360 000,00 107 711 000,00 102 199 502,94 69 515 201,54 32 684 301,40 5 511 497,06
OGÓŁEM TYTUŁ 2 - Budynki, wyposażenie i wydatki operacyjne 231 805 000,00 231 805 000,00 225 803 545,70 142 494 831,64 83 308 714,06 6 001 454,30
BUDŻET OGÓŁEM 647 908 757,00 647 908 757,00 628 536 396,59 543 015 700,29 85 520 696,30 19 372 360,41
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych (Dz.U. L 48 z 23.2.2011, s. 1).
3 Europejski Trybunał Obrachunkowy, sprawozdanie specjalne nr 34/2018.
4 Kwota netto > 250 000 EUR.
5 Zgodnie z art. 10 ust. 3 decyzji 54/18 Sekretarza Generalnego Rady co roku należy dokonywać przesunięcia kwoty odpowiadającej kosztom podróży służbowych delegatów niewykorzystanej w poprzednim roku do pul środków na tłumaczenia ustne. W 2023 r. kwota ta wyniosła 13 mln EUR.
6 Zgodnie z art. 10 ust. 1 decyzji 54/18 SGR dokonuje przesunięcia 66 % niewykorzystanych kwot dostępnych w pulach językowych na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegatów do wykorzystania w tym samym roku budżetowym. W 2023 r. kwota ta wyniosła 9,6 mln EUR.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4996

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2023 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada
Data aktu: 19/08/2024
Data ogłoszenia: 19/08/2024