Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

P9_TA(2023)0222
Projekt budżetu korygującego nr 1/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r. - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

(C/2024/497)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęty przez Komisję 16 marca 2023 r. (COM(2023)0150),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 17 maja 2023 r. (08566/2023 - C9-0173/2023),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0209/2023),

A. mając na uwadze, że projektu budżetu korygującego nr 1/2023 ma przede wszystkim na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 niezbędnych zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w szczególności w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) oraz unijnego programu bezpiecznej łączności;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 obejmuje również dostosowania wkładu Unii lub liczby pracowników różnych agencji w celu uwzględnienia zmian w ich mandatach oraz w planie zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, a także zwiększenie poziomu środków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) na finansowanie opłat prawnych w następstwie wzrostu liczby spraw sądowych związanych ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO);

C. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2023 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 52,6 mln EUR oraz że nie wnioskuje się o dodatkowe środki na płatności;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przedstawiony przez Komisję;

2. przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawiać projekty budżetów korygujących zawierające tylko jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

3. przypomina, że Komisja powinna przedstawić szczegółowe informacje na temat różnych proponowanych zmian, takich jak ocena skutków finansowych regulacji, aby umożliwić władzy budżetowej właściwą ocenę zmian budżetowych;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 odzwierciedla zmienioną ocenę skutków finansowych regulacji wynikającą z decyzji prawodawcy w sprawie bardziej scentralizowanego modelu zarządzania CBAM; uważa, że taki model stanowi wyraźny przykład europejskiej wartości dodanej i przyznaje, że wymaga on pewnego poziomu dodatkowych zasobów ludzkich i budżetowych; jest zaniepokojony, że odpowiednie środki pochłaniają część i tak już bardzo niewielkiego pozostałego nieprzydzielonego marginesu w dziale 3, co sprawia, że odnośne linie budżetowe, w tym jego wieloletnie priorytety, takie jak program LIFE, konkurują ze sobą i znajdują się w niekorzystnej sytuacji; wzywa Komisję do dopilnowania, by kwestia ta została uwzględniona w przyszłym wniosku dotyczącym przeglądu wieloletnich ram finansowych, oraz do zaproponowania odpowiednio zwiększonych zasobów dla odpowiedniego działu;

5. przyjmuje do wiadomości jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie finansowania zasobów ludzkich dla CBAM, zgodnie z którym Komisja będzie potrzebowała dodatkowych zasobów; przypomina, że instytucje Unii powinny dysponować odpowiednim personelem i odpowiednimi zasobami, aby mogły wykonywać swoje zadania, oraz że struktura wybrana przez prawodawcę prawdopodobnie będzie ogólnie tańsza dla państw członkowskich niż model zdecentralizowany zaproponowany przez Komisję; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólny interes Unii, jakim jest zapewnienie odpowiedniego personelu i zasobów, został zaakceptowany przez współustawodawców;

6. podkreśla znaczenie zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania RODO i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje propozycję zwiększenia środków dla EIOD;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.497

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))
Data aktu: 13/06/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2024