Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

P9_TA(2023)0222
Projekt budżetu korygującego nr 1/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r. - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

(C/2024/497)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęty przez Komisję 16 marca 2023 r. (COM(2023)0150),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 17 maja 2023 r. (08566/2023 - C9-0173/2023),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0209/2023),

A. mając na uwadze, że projektu budżetu korygującego nr 1/2023 ma przede wszystkim na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 niezbędnych zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w szczególności w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) oraz unijnego programu bezpiecznej łączności;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 obejmuje również dostosowania wkładu Unii lub liczby pracowników różnych agencji w celu uwzględnienia zmian w ich mandatach oraz w planie zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, a także zwiększenie poziomu środków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) na finansowanie opłat prawnych w następstwie wzrostu liczby spraw sądowych związanych ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO);

C. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2023 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 52,6 mln EUR oraz że nie wnioskuje się o dodatkowe środki na płatności;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przedstawiony przez Komisję;

2. przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawiać projekty budżetów korygujących zawierające tylko jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

3. przypomina, że Komisja powinna przedstawić szczegółowe informacje na temat różnych proponowanych zmian, takich jak ocena skutków finansowych regulacji, aby umożliwić władzy budżetowej właściwą ocenę zmian budżetowych;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 odzwierciedla zmienioną ocenę skutków finansowych regulacji wynikającą z decyzji prawodawcy w sprawie bardziej scentralizowanego modelu zarządzania CBAM; uważa, że taki model stanowi wyraźny przykład europejskiej wartości dodanej i przyznaje, że wymaga on pewnego poziomu dodatkowych zasobów ludzkich i budżetowych; jest zaniepokojony, że odpowiednie środki pochłaniają część i tak już bardzo niewielkiego pozostałego nieprzydzielonego marginesu w dziale 3, co sprawia, że odnośne linie budżetowe, w tym jego wieloletnie priorytety, takie jak program LIFE, konkurują ze sobą i znajdują się w niekorzystnej sytuacji; wzywa Komisję do dopilnowania, by kwestia ta została uwzględniona w przyszłym wniosku dotyczącym przeglądu wieloletnich ram finansowych, oraz do zaproponowania odpowiednio zwiększonych zasobów dla odpowiedniego działu;

5. przyjmuje do wiadomości jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie finansowania zasobów ludzkich dla CBAM, zgodnie z którym Komisja będzie potrzebowała dodatkowych zasobów; przypomina, że instytucje Unii powinny dysponować odpowiednim personelem i odpowiednimi zasobami, aby mogły wykonywać swoje zadania, oraz że struktura wybrana przez prawodawcę prawdopodobnie będzie ogólnie tańsza dla państw członkowskich niż model zdecentralizowany zaproponowany przez Komisję; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólny interes Unii, jakim jest zapewnienie odpowiedniego personelu i zasobów, został zaakceptowany przez współustawodawców;

6. podkreśla znaczenie zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania RODO i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje propozycję zwiększenia środków dla EIOD;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.497

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))
Data aktu: 13/06/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2024