Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

P9_TA(2023)0222
Projekt budżetu korygującego nr 1/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r. - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))

(C/2024/497)

(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęty przez Komisję 16 marca 2023 r. (COM(2023)0150),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 17 maja 2023 r. (08566/2023 - C9-0173/2023),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0209/2023),

A. mając na uwadze, że projektu budżetu korygującego nr 1/2023 ma przede wszystkim na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 niezbędnych zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w szczególności w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) oraz unijnego programu bezpiecznej łączności;

B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 obejmuje również dostosowania wkładu Unii lub liczby pracowników różnych agencji w celu uwzględnienia zmian w ich mandatach oraz w planie zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, a także zwiększenie poziomu środków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) na finansowanie opłat prawnych w następstwie wzrostu liczby spraw sądowych związanych ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO);

C. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2023 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 52,6 mln EUR oraz że nie wnioskuje się o dodatkowe środki na płatności;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przedstawiony przez Komisję;

2. przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawiać projekty budżetów korygujących zawierające tylko jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

3. przypomina, że Komisja powinna przedstawić szczegółowe informacje na temat różnych proponowanych zmian, takich jak ocena skutków finansowych regulacji, aby umożliwić władzy budżetowej właściwą ocenę zmian budżetowych;

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 odzwierciedla zmienioną ocenę skutków finansowych regulacji wynikającą z decyzji prawodawcy w sprawie bardziej scentralizowanego modelu zarządzania CBAM; uważa, że taki model stanowi wyraźny przykład europejskiej wartości dodanej i przyznaje, że wymaga on pewnego poziomu dodatkowych zasobów ludzkich i budżetowych; jest zaniepokojony, że odpowiednie środki pochłaniają część i tak już bardzo niewielkiego pozostałego nieprzydzielonego marginesu w dziale 3, co sprawia, że odnośne linie budżetowe, w tym jego wieloletnie priorytety, takie jak program LIFE, konkurują ze sobą i znajdują się w niekorzystnej sytuacji; wzywa Komisję do dopilnowania, by kwestia ta została uwzględniona w przyszłym wniosku dotyczącym przeglądu wieloletnich ram finansowych, oraz do zaproponowania odpowiednio zwiększonych zasobów dla odpowiedniego działu;

5. przyjmuje do wiadomości jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie finansowania zasobów ludzkich dla CBAM, zgodnie z którym Komisja będzie potrzebowała dodatkowych zasobów; przypomina, że instytucje Unii powinny dysponować odpowiednim personelem i odpowiednimi zasobami, aby mogły wykonywać swoje zadania, oraz że struktura wybrana przez prawodawcę prawdopodobnie będzie ogólnie tańsza dla państw członkowskich niż model zdecentralizowany zaproponowany przez Komisję; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólny interes Unii, jakim jest zapewnienie odpowiedniego personelu i zasobów, został zaakceptowany przez współustawodawców;

6. podkreśla znaczenie zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania RODO i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje propozycję zwiększenia środków dla EIOD;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.497

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 13 czerwca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 1/2023 na rok budżetowy 2023 - Dostosowania techniczne wynikające z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w tym w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 oraz unijnego programu bezpiecznej łączności (COM(2023)0150 - C9-0173/2023 - 2023/0080(BUD))
Data aktu: 13/06/2023
Data ogłoszenia: 23/01/2024