(C/2024/497)(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęty przez Komisję 16 marca 2023 r. (COM(2023)0150),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023 przyjęte przez Radę dnia 16 maja 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 17 maja 2023 r. (08566/2023 - C9-0173/2023),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0209/2023),
A. mając na uwadze, że projektu budżetu korygującego nr 1/2023 ma przede wszystkim na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 niezbędnych zmian technicznych wynikających z porozumień politycznych osiągniętych w sprawie kilku wniosków ustawodawczych, w szczególności w odniesieniu do REPowerEU, mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM) oraz unijnego programu bezpiecznej łączności;
B. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 obejmuje również dostosowania wkładu Unii lub liczby pracowników różnych agencji w celu uwzględnienia zmian w ich mandatach oraz w planie zatrudnienia Agencji Wykonawczej ds. Zdrowia i Cyfryzacji, a także zwiększenie poziomu środków Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) na finansowanie opłat prawnych w następstwie wzrostu liczby spraw sądowych związanych ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO);
C. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 1/2023 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 52,6 mln EUR oraz że nie wnioskuje się o dodatkowe środki na płatności;
1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 1/2023 przedstawiony przez Komisję;
2. przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawiać projekty budżetów korygujących zawierające tylko jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;
3. przypomina, że Komisja powinna przedstawić szczegółowe informacje na temat różnych proponowanych zmian, takich jak ocena skutków finansowych regulacji, aby umożliwić władzy budżetowej właściwą ocenę zmian budżetowych;
4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że projekt budżetu korygującego nr 1/2023 odzwierciedla zmienioną ocenę skutków finansowych regulacji wynikającą z decyzji prawodawcy w sprawie bardziej scentralizowanego modelu zarządzania CBAM; uważa, że taki model stanowi wyraźny przykład europejskiej wartości dodanej i przyznaje, że wymaga on pewnego poziomu dodatkowych zasobów ludzkich i budżetowych; jest zaniepokojony, że odpowiednie środki pochłaniają część i tak już bardzo niewielkiego pozostałego nieprzydzielonego marginesu w dziale 3, co sprawia, że odnośne linie budżetowe, w tym jego wieloletnie priorytety, takie jak program LIFE, konkurują ze sobą i znajdują się w niekorzystnej sytuacji; wzywa Komisję do dopilnowania, by kwestia ta została uwzględniona w przyszłym wniosku dotyczącym przeglądu wieloletnich ram finansowych, oraz do zaproponowania odpowiednio zwiększonych zasobów dla odpowiedniego działu;
5. przyjmuje do wiadomości jednostronne oświadczenie Komisji w sprawie finansowania zasobów ludzkich dla CBAM, zgodnie z którym Komisja będzie potrzebowała dodatkowych zasobów; przypomina, że instytucje Unii powinny dysponować odpowiednim personelem i odpowiednimi zasobami, aby mogły wykonywać swoje zadania, oraz że struktura wybrana przez prawodawcę prawdopodobnie będzie ogólnie tańsza dla państw członkowskich niż model zdecentralizowany zaproponowany przez Komisję; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wspólny interes Unii, jakim jest zapewnienie odpowiedniego personelu i zasobów, został zaakceptowany przez współustawodawców;
6. podkreśla znaczenie zapewnienia prawidłowego i spójnego stosowania RODO i w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje propozycję zwiększenia środków dla EIOD;
7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 1/2023;
8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 1/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.