Sprawa C-407/24, VTL Vámügynökség: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 11 czerwca 2024 r. - VTL Vámügynökség Kft./Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 11 czerwca 2024 r. - VTL Vámügynökség Kft./Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebb- viteli Igazgatósága
(Sprawa C-407/24, VTL Vámügynökség)

(C/2024/4957)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 19 sierpnia 2024 r.)

Sąd odsyłający

Fővárosi Törvényszék

Strony w postępowaniu głównym

Strona inicjująca postępowanie przed sądem odsyłającym: VTL Vámügynökség Kft.

Druga strona postępowania: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Pytania prejudycjalne

1) Czy art. 140 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 1  z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (zwanego dalej "rozporządzeniem wykonawczym") należy interpretować w ten sposób, że w przypadku towarów luzem, które nie mają indywidualnych lub szczególnych cech, praktyka prawna organów celnych, zgodnie z którą istnieją uzasadnione wątpliwości co do tego, czy zadeklarowana wartość transakcyjna jest ceną rzeczywiście zapłaconą lub należną za towar - w oparciu o okoliczności, że pomimo wielokrotnych wezwań organu celnego podatnik nie przedstawił dowodu rzeczywistej zapłaty ceny nabycia lub przeniesienia ceny nabycia i nie udostępnił organowi celnemu ewidencji księgowej dotyczącej zapłaty ceny nabycia ani korespondencji handlowej dotyczącej transakcji (oferty, potwierdzenia oferty i zamówienia w języku węgierskim), a także w oparciu o fakt, że płatność zadeklarowanej wartości transakcyjnej nie została potwierdzona przez instytucję finansową prowadzącą rachunek - jest zgodna z tym przepisem?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pierwsze pytanie prejudycjalne, czy art. 74 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (zwanego dalej "kodeksem celnym") należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego, który wyłącza również stosowanie metod zastępczych określonych w art. 74 ust. 2 lit. a)-d) tego kodeksu, z tego względu, iż nie można ich zastosować, ponieważ podatnik nie przedstawił informacji dotyczących istotnych cech towarów (cech fizycznych, jakości, renomy), jest zgodna z tym przepisem?

3) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na drugie pytanie prejudycjalne, czy okoliczność, że organ celny nie skorzystał, mimo iż mógł to uczynić, z uprawnienia do pobrania próbek towaru, co umożliwiłoby mu ustalenie cech towaru, wyklucza zastosowanie metod zastępczych, o których mowa w art. 74 ust. 2 lit. a)-d) kodeksu celnego?

4) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytania prejudycjalne drugie i trzecie, czy art. 74 ust. 3 kodeksu celnego należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego, zgodnie z którą organ ten stosuje przewidzianą w art. 144 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego metodę ustalania wartości celnej, gdy nie zna cech (cech fizycznych, jakości, renomy) towaru, którego wartość ma zostać ustalona, ze względu na to, iż podatnik nie przedstawił informacji dotyczących tych cech pomimo wielokrotnych wezwań organu celnego, jest zgodna z tym przepisem?

5) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na czwarte pytanie prejudycjalne, czy art. 74 ust. 3 kodeksu celnego należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego, zgodnie z którą organ ten stosuje przewidzianą w art. 144 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego metodę ustalenia wartości celnej, nie korzystając, mimo iż mógł to uczynić, z uprawnienia do pobrania próbek towaru, co umożliwiłoby mu ustalenie cech (cech fizycznych, jakości, renomy) towaru, jest zgodna z tym przepisem?

6) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na czwarte pytanie prejudycjalne, czy art. 144 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego należy interpretować w ten sposób, że zezwala on organowi celnemu na ustalenie wartości celnej jako zwykłej średniej arytmetycznej ceny jednostkowej za kilogram towarów wybranych poprzez filtrowanie danych dokonane przy użyciu krajowej bazy danych celnych, odpowiadających towarom dopuszczonym do obrotu w dniu przyjęcia zgłoszenia celnego i w ciągu ostatnich 90 dni, mających ten sam kod TARIC co towary luzem objęte kontrolą, które nie mają indywidualnych lub szczególnych cech, w przypadku gdy znane są jedynie nazwa i kod TARIC oraz kraj pochodzenia (Chiny) towarów objętych kontrolą, organ celny nie posiada informacji dotyczących istotnych cech (cech fizycznych, jakości, renomy) towarów, których wartość ma zostać ustalona, a podatnik nie przedstawił informacji innych niż nazwa towarów i kod TARIC pomimo wielokrotnych wezwań organu celnego?

7) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na czwarte pytanie prejudycjalne, czy art. 22 ust. 7 kodeksu celnego i, w tym kontekście, przewidziane w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo do dobrej administracji należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego w zakresie wykładni i stosowania - zgodnie z którą organ ten jedynie informuje w swojej decyzji, że wybrał w krajowej bazie danych, zgodnie ze wskazanymi i zastosowanymi przez siebie kryteriami, towary przywożone z tego samego kraju i o tym samym kodzie TARIC co towary objęte kontrolą celną, nie wskazując ponadto działań podjętych w celu filtrowania i zawężenia bazy danych, aby ustalić wartość celną towaru objętego kontrolą celną - jest zgodna z tymi przepisami?

8) Czy art. 22 ust. 7 kodeksu celnego i, w tym kontekście, przewidziane w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo do dobrej administracji należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego, polegająca na poinformowaniu podatnika, w związku z porównaniem, o wynikach filtrowania dokonanego w krajowej bazie danych towarów przywożonych z tego samego kraju i o tym samym kodzie TARIC co towary objęte kontrolą celną w ten sposób, że elektroniczny dokument sporządzony przez organ celny, w którym rejestruje się wszystkie wykorzystane dane jest opracowywany w formacie (arkusz kalkulacyjny MS Excel), w którym ewentualne zmiany wprowadzone przez organ celny nie mogą zostać sprawdzone i, w odpowiednim przypadku, skorygowane w późniejszym terminie, jest zgodna z tymi przepisami?

9) Czy art. 22 ust. 7 kodeksu celnego i, w tym kontekście, przewidziane w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej prawo do dobrej administracji należy interpretować w ten sposób, że praktyka organu celnego, polegająca na poinformowaniu podatnika, w związku z porównaniem, o wynikach filtrowania dokonanego w krajowej bazie danych towarów przywożonych z tego samego kraju i o tym samym kodzie TARIC co towary objęte kontrolą celną w ten sposób, że decyzja nie zawiera danych wynikających z porównania uwzględnionych przy ustaleniu wartości, lecz dane te są udostępniane podatnikowi jako nieodłączny załącznik do decyzji, jest zgodna z tymi przepisami?

1 Dz.U. 2015, L 343, s. 558.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4957

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-407/24, VTL Vámügynökség: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 11 czerwca 2024 r. - VTL Vámügynökség Kft./Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Data aktu: 19/08/2024
Data ogłoszenia: 19/08/2024