Zrównoważona odbudowa Ukrainy i jej integracja ze wspólnotą euroatlantyckąRezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie zrównoważonej odbudowy Ukrainy i jej integracji ze wspólnotą euroatlantycką (2023/2739(RSP))
(C/2024/490)
(Dz.U.UE C z dnia 23 stycznia 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie Ukrainy, zwłaszcza te przyjęte po eskalacji rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie w lutym 2022 r.,
- uwzględniając podpisany w 2014 r. układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi a Ukrainą 1 oraz towarzyszącą mu pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu,
- uwzględniając wniosek o członkostwo w UE złożony przez Ukrainę 28 lutego 2022 r. oraz przyznanie jej przez Radę Europejską statusu kraju kandydującego 23 czerwca 2022 r.,
- uwzględniając wspólne oświadczenie z 24. szczytu UE-Ukraina, który odbył się 3 lutego 2023 r. w Kijowie,
- uwzględniając deklarację ze szczytu NATO w Bukareszcie z 3 kwietnia 2008 r.,
- uwzględniając oświadczenie przywódców G-7 z 27 czerwca 2022 r. w sprawie wsparcia dla Ukrainy oraz najnowsze oświadczenie przywódców G-7 z 19 maja 2023 r.,
- uwzględniając oświadczenie wiceprzewodniczącego Komisji / wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa Josepa Borrella i komisarza ds. zarządzania kryzysowego Janeza Lenarcica w sprawie zniszczenia zapory w Nowej Kachowce 6 czerwca 2023 r.,
- uwzględniając dokument końcowy konferencji na rzecz odbudowy Ukrainy (URC2022), która odbyła się w Lugano 4 i 5 lipca 2022 r., oraz zbliżającą się URC2023 w Londynie 21 i 22 czerwca 2023 r.,
- uwzględniając wyniki międzynarodowej konferencji ekspertów w sprawie odbudowy, rekonstrukcji i modernizacji Ukrainy, która odbyła się w Berlinie 25 października 2022 r.,
- uwzględniając art. 132 ust. 2 i 4 Regulaminu,
A. mając na uwadze, że od 24 lutego 2022 r., kiedy Rosja wznowiła niesprowokowaną, nieuzasadnioną i nielegalną wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, sytuacja geopolityczna w Europie uległa gruntownej zmianie; mając na uwadze, że ta wojna napastnicza stanowi jawne i rażące naruszenie Karty Narodów Zjednoczonych i podstawowych zasad prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że zbrodnie popełnione przez Rosję przeciwko Ukrainie, w tym zbrodnia agresji, zbrodnie wojenne i zbrodnie przeciwko ludzkości, które mogą stanowić ludobójstwo, wymagają pełnego rozliczenia urzędników rządowych, przywódców wojskowych, propagandystów medialnych i innych sprawców, zgodnie z prawem międzynarodowym; mając na uwadze, że Ukraina i jej obywatele wykazali się determinacją w swoim oporze wobec rosyjskiej wojny napastniczej i że skutecznie obronili swój kraj, choć było to okupione wysokim kosztem w postaci ofiar cywilnych i wojskowych, zniszczenia infrastruktury cywilnej i krytycznej oraz zniszczenia środowiska naturalnego i obiektów dziedzictwa kulturowego; mając na uwadze, że jedna trzecia ludności Ukrainy uciekła ze swoich domów, a szacuje się, że produkt krajowy brutto (PKB) tego kraju zmniejszył się w 2022 r. o co najmniej jedną trzecią; mając na uwadze, że działania Rosji w Ukrainie w ciągu ostatnich 16 miesięcy nadal zagrażają pokojowi i bezpieczeństwu w Europie i na świecie;
B. mając na uwadze, że Ukraina, jako niepodległy i suwerenny kraj, posiada podstawowe prawo do decydowania o własnej przyszłości; mając na uwadze, że obejmuje to swobodę wyboru sojuszy, ustanawiania własnych strategii politycznych i realizowania interesów narodowych zgodnie z wolą obywateli; mając na uwadze, że silna, stabilna i niezależna Ukraina ma zasadnicze znaczenie dla stabilności obszaru euroatlantyckiego i jest kluczowa dla wzmocnienia pokoju i stabilności w Europie i na świecie oraz przestrzegania zasad demokracji i prawa międzynarodowego;
C. mając na uwadze, że Ukraina jest krajem kandydującym do członkostwa w UE i otrzymuje od niej ogromne wsparcie we wszystkich obszarach; mając na uwadze, że Ukraina poczyniła wymierne postępy w realizacji kluczowych reform i wykazuje jednoznaczne zaangażowanie na rzecz integracji z UE i NATO; mając na uwadze, że w październiku 2023 r. Komisja przedstawi sprawozdanie z postępów Ukrainy we wdrażaniu siedmiu zaleceń wskazanych w opinii Komisji z 17 czerwca 2022 r. w sprawie wniosku tego kraju o członkostwo w UE; mając na uwadze, że na posiedzeniu w grudniu 2023 r. Rada Europejska ma podjąć decyzję w sprawie gotowości Ukrainy do członkostwa w UE i dalszych kroków na jej drodze do integracji europejskiej;
D. mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie, wraz z partnerami międzynarodowymi i sojusznikami z NATO, zapewniają znaczne wsparcie wojskowe, aby pomóc Ukrainie w wykonywaniu jej uzasadnionego prawa do samoobrony przed rosyjską wojną napastniczą;
E. mając na uwadze, że w deklaracji ze szczytu NATO w Bukareszcie sojusznicy z zadowoleniem przyjęli euroatlantyckie aspiracje Ukrainy i uzgodnili, że kraj ten zostanie członkiem NATO; mając na uwadze, że w każdej rundzie rozszerzenia NATO przestrzegano zasady, że powinno ono przynieść obecnym członkom dodatkowy element bezpieczeństwa; mając na uwadze, że podczas szczytu NATO w Wilnie w lipcu 2023 r. będzie trzeba rozważyć, jakie działania podjąć w związku z deklaracją poparcia dla członkostwa Ukrainy wydaną w Bukareszcie w 2008 r.;
F. mając na uwadze, że zagrożenia dla pokoju międzynarodowego znacznie wzrosną, jeżeli Ukraina nie odniesie zwycięstwa, ponieważ zaszkodziłoby to nieodwracalnie samym fundamentom ładu międzynarodowego, a jednocześnie ośmieliłoby wrogie autokracje na całym świecie, by powielały imperialistyczne zapędy Rosji i dopuszczały się podobnych aktów agresji;
G. mając na uwadze, że 6 czerwca 2023 r. w drodze aktu terrorystycznego celowo zniszczono zaporę w Nowej Kachowce na Dnieprze, na okupowanym przez Rosję terenie w południowej Ukrainie; mając na uwadze, że wybuch przerwał zaporę i doprowadził do zalania terenów w dolnym biegu rzeki w kierunku Chersonia; mając na uwadze, że przerwanie zapory spowodowało ofiary śmiertelne, wymusiło ewakuację ludności cywilnej, zniszczyło infrastrukturę, budynki i przyrodę oraz doprowadziło do zanieczyszczenia wody chemikaliami przemysłowymi i ropą naftową; mając na uwadze, że Ukraina oszacowała, iż dziesiątki tysięcy ludzi utknęło na zalanym obszarze, a setki tysięcy zostały pozbawione dostępu do czystej wody pitnej; mając na uwadze, że powódź podmyła miny lądowe, co wywołało poważne obawy dotyczące bezpieczeństwa; mając na uwadze, że zniszczeniu uległy dziesiątki tysięcy hektarów gruntów rolnych, a wskutek opróżnienia zbiornika w Nowej Kachowce nienawadnianych będzie 584 000 hektarów gruntów; mając na uwadze, że ogromny zbiornik dostarczał wodę chłodzącą do elektrowni jądrowej w Zaporożu, a spadek poziomu wody stanowi dodatkowe zagrożenie dla tej elektrowni;
H. mając na uwadze, że w drugiej szybkiej ocenie szkód i potrzeb przeprowadzonej przez rząd Ukrainy, Grupę Banku Światowego, Komisję i Organizację Narodów Zjednoczonych, opublikowanej 23 marca 2023 r., szacuje się, że koszty odbudowy Ukrainy wzrosły do co najmniej 383 mld EUR; mając na uwadze, że kwota ta prawdopodobnie jeszcze wzrośnie z uwagi na coraz większe zniszczenia i uszkodzenia infrastruktury, co pokazuje niedawne zniszczenie zapory w Nowej Kachowce; mając na uwadze, że 26 stycznia 2023 r. uruchomiono wielostronną platformę koordynacji darczyńców na rzecz Ukrainy, skupiającą urzędników wysokiego szczebla z Ukrainy, UE, państw grupy G-7 i międzynarodowych instytucji finansowych, takich jak Europejski Bank Inwestycyjny, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Międzynarodowy Fundusz Walutowy i Bank Światowy; mając na uwadze, że platforma ta ma służyć jako katalizator, mobilizując międzynarodowe zobowiązania niezbędne do zaspokojenia potrzeb Ukrainy;
1. ponownie wyraża niezachwianą solidarność z odważnym narodem ukraińskim i jego przywódcami, którzy odważnie bronią suwerenności, niepodległości i integralności terytorialnej swojego kraju, i składa im hołd;
2. po raz kolejny zdecydowanie, w najostrzejszych słowach, potępia niesprowokowaną, bezprawną i nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, a także zaangażowanie w nią reżimu białoruskiego; wzywa Rosję, aby natychmiast zaprzestała wszelkich działań wojskowych w Ukrainie oraz w pełni i bezwarunkowo wycofała wszystkie siły, popleczników i sprzęt wojskowy z całego uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, zaprzestała przymusowych deportacji ukraińskich cywilów i zwolniła wszystkich zatrzymanych i deportowanych obywateli ukraińskich, a zwłaszcza dzieci;
3. potwierdza swoją determinację, by nadal wspierać Ukrainę do czasu pełnego przywrócenia jej granic uznanych przez społeczność międzynarodową i odzyskania pełnej kontroli nad nimi oraz przez cały proces zrównoważonej odbudowy Ukrainy; wyraża uznanie dla odporności i determinacji narodu ukraińskiego w dążeniu do wartości demokratycznych, w wysiłkach na rzecz reform i dążeniu do integracji z euroatlantycką wspólnotą narodów;
4. z całą mocą potępia zniszczenie przez Rosję zapory w Nowej Kachowce 6 czerwca 2023 r., które spowodowało rozległą powódź i doprowadziło do katastrofy środowiskowej i ekobójstwa w Ukrainie oraz stanowi zbrodnię wojenną; przypomina, że wszystkie osoby odpowiedzialne za takie zbrodnie wojenne, w tym za zniszczenie zapory, zostaną pociągnięte do odpowiedzialności zgodnie z prawem międzynarodowym; z zadowoleniem przyjmuje szybkie uruchomienie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności; wzywa Komisję i państwa członkowskie do udzielenia wszelkiej pomocy niezbędnej na zalanych terenach, w szczególności sprzętu i maszyn do niesienia pomocy oraz zapewnienia wody pitnej i żywności; wyraża zaniepokojenie, że zniszczenie zapory w Nowej Kachowce może również zagrozić bezpieczeństwu elektrowni jądrowej w Zaporożu; popiera śledztwo Międzynarodowego Trybunału Karnego w sprawie zniszczenia zapory w Nowej Kachowce;
5. wyraża stałe zaniepokojenie sytuacją w elektrowni jądrowej w Zaporożu, która jest nielegalnie okupowana i kontrolowana przez Federację Rosyjską; domaga się, aby personel Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej (MAEA) uzyskał natychmiastowy dostęp do wszystkich obiektów w elektrowni jądrowej w Zaporożu; popiera wysiłki na rzecz utrzymania stałej obecności MAEA w elektrowni jądrowej w Zaporożu; podkreśla wagę wzmocnienia międzynarodowych ram ochrony obiektów jądrowych przeznaczonych do celów pokojowych, w tym w konfliktach zbrojnych; ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie szeroko rozumianym długoterminowym wpływem konfliktu na środowisko; przypomina o wcześniejszych rosyjskich aktach ekobójstwa wymierzonych w florę i faunę Ukrainy, w tym wyrąb ukraińskich lasów, zaminowywanie dużych obszarów oraz zatruwanie powietrza i wody, a także potępia te akty;
6. podkreśla, że pokój osiągnięty przez zwycięstwo Ukrainy musi zostać zabezpieczony przez włączenie Ukrainy do UE i NATO; w tym kontekście ponownie wyraża poparcie dla decyzji Rady Europejskiej o przyznaniu Ukrainie statusu kraju kandydującego do UE; oczekuje pozytywnego zalecenia Komisji w związku z wypełnieniem siedmiu kroków określonych w opinii Komisji w sprawie wniosku Ukrainy o członkostwo w UE; apeluje do Rady i Komisji, aby określiły jasną ścieżkę rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych, bazującą na podejściu etapowym i skupiającą się na zapewnieniu wymiernych korzyści dla społeczeństwa i obywateli Ukrainy od samego początku procesu; wzywa Komisję i państwa członkowskie do dalszego wspierania Ukrainy, tak aby w tym roku można było rozpocząć negocjacje w sprawie przystąpienia Ukrainy do UE, i zauważa, że w tych samych ramach czasowych można by zorganizować konferencję międzyrządową; niezmiennie opowiada się za członkostwem Ukrainy w UE, które jest geostrategiczną zmianą i inwestycją w jedność i siłę Europy;
7. ponownie wzywa do innowacyjnego, komplementarnego i elastycznego powiązania trwających prac nad wdrożeniem obowiązującego układu o stowarzyszeniu i negocjacji akcesyjnych, co pozwoli Ukrainie na stopniową integrację z jednolitym rynkiem UE i udział w programach sektorowych, w tym da jej dostęp do funduszy unijnych w odpowiednich obszarach; wzywa państwa członkowskie, aby powstrzymały się od wszelkich jednostronnych działań, które ograniczałyby dostęp Ukrainy do jednolitego rynku UE;
8. podkreśla, że proces przystąpienia do UE musi przebiegać zgodnie z art. 49 Traktatu o Unii Europejskiej, z poszanowaniem odpowiednich procedur i pod warunkiem spełnienia ustalonych kryteriów - w szczególności kryteriów kopenhaskich dotyczących członkostwa w Ue - i pozostaje procesem opartym na wynikach, który wymaga przyjęcia i wdrożenia odpowiednich reform, zwłaszcza w dziedzinie demokracji, praworządności, praw człowieka, gospodarki rynkowej i wdrażania dorobku prawnego UE; wzywa Ukrainę do priorytetowego potraktowania kwestii wzmocnienia praworządności, kontynuacji reformy sądownictwa i walki z korupcją, ponieważ postępy w tych dziedzinach nie tylko zadecydują o jej postępach na drodze do integracji europejskiej, ale także o sukcesie jej odbudowy; jest głęboko przekonany, że stabilna i oparta na wynikach perspektywa członkostwa Ukrainy w UE leży w interesie politycznym i gospodarczym samej Unii oraz w interesie jej bezpieczeństwa;
9. zachęca UE i jej państwa członkowskie do zapewnienia Ukrainie większego wsparcia i pomocy na drodze do przystąpienia do UE, w tym w zakresie wiedzy technicznej, budowania zdolności i reform instytucjonalnych niezbędnych do spełnienia kryteriów członkostwa; podkreśla, że sama Unia musi przeprowadzić niezbędne reformy na potrzeby przyszłych rozszerzeń;
10. z zadowoleniem przyjmuje decyzję szczytu Rady Europy z 17 maja 2023 r. w Reykjaviku o utworzeniu rejestru szkód spowodowanych rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, co stanowi jeden z pierwszych kroków w kierunku międzynarodowego mechanizmu odszkodowań dla ofiar rosyjskiej wojny napastniczej; wzywa pozostałych członków Rady Europy, aby jak najszybciej przystąpili do porozumienia; w tym kontekście ponownie wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do ambitnego przyspieszenia prac nad ustanowieniem podstawy prawnej do konfiskaty rosyjskiego majątku publicznego w celu sfinansowania odbudowy Ukrainy i wypłaty odszkodowań ofiarom rosyjskiej agresji; podkreśla swoje głębokie przekonanie, że po zakończeniu wojny należy nakazać Rosji zapłatę reparacji, aby zagwarantować, że znacznie przyczyni się ona do obudowy Ukrainy;
11. podkreśla znaczenie powiązania odbudowy Ukrainy z przygotowaniami tego kraju do przystąpienia do UE i trwającymi reformami krajowymi; przypomina, że uszkodzona infrastruktura i potencjał przemysłowy należy odbudować zgodnie z zasadą "lepszego odbudowywania" i celami Europejskiego Zielonego Ładu, tak aby promować bezemisyjną i cyfrową gospodarkę oraz przekształcić Ukrainę w nowoczesne europejskie państwo opiekuńcze i gospodarkę rynkową;
12. podkreśla, że należy priorytetowo potraktować pakiet UE na rzecz odbudowy Ukrainy, który powinien koncentrować się na natychmiastowej, średnio- i długoterminowej pomocy i odbudowie; apeluje, aby poprzeć pakiet na rzecz odbudowy wiarygodnym i odpowiadającym na potrzeby finansowaniem ze strony UE, i oczekuje na wnioski Komisji dotyczące śródokresowego przeglądu obecnych wieloletnich ram finansowych oraz finansowania wysiłków na rzecz odbudowy Ukrainy w nadchodzących latach z instrumentu RebuildUkraine po jego ustanowieniu;
13. docenia pracę wykonaną przez Ukrainę, UE, grupę G-7, międzynarodowe instytucje finansowe i innych partnerów o zbieżnych poglądach w celu opracowania planu odbudowy dla Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje i popiera w szczególności siedem zasad przewodnich zawartych w deklaracji z Lugano; wzywa Komisję, aby wraz z międzynarodowymi partnerami UE i Ukrainy zwołała kolejną konferencję wysokiego szczebla poświęconą procesowi odbudowy Ukrainy, która opierałaby się na wynikach międzynarodowych konferencji, które odbyły się w 2022 r. w Lugano i Berlinie, oraz nadchodzącej konferencji londyńskiej, a także przyczyniłaby się do ściślejszego powiązania procesu odbudowy z procesem integracji europejskiej Ukrainy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że UE zamierza odgrywać wiodącą rolę, w szczególności poprzez platformę koordynacji darczyńców uzgodnioną z Ukrainą, grupą G-7, międzynarodowymi instytucjami finansowymi i innymi kluczowymi partnerami; podkreśla potrzebę zaangażowania Parlamentu Europejskiego w charakterze obserwatora; podkreśla znaczenie dobrej koordynacji i właściwego podziału pracy między darczyńcami a Ukrainą; podkreśla potrzebę zapewnienia pełnej odpowiedzialności Ukrainy za proces odbudowy, przy ścisłym zaangażowaniu organizacji społeczeństwa obywatelskiego i władz lokalnych; wzywa UE, państwa członkowskie i międzynarodowe instytucje finansowe do udzielania dotacji warunkowych, a nie pożyczek;
14. podkreśla, że rozminowywanie i usuwanie niewybuchów należy do wstępnych warunków odbudowy Ukrainy, w tym jej produkcji rolnej, która ma zasadnicze znaczenie dla gospodarki tego kraju oraz dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego; przypomina, że ogromna część terytorium Ukrainy jest zanieczyszczona minami i niewybuchami; podkreśla, że obecne wysiłki w zakresie rozminowywania i usuwania min nie pokrywają zapotrzebowania na te działania; podkreśla, że należy przyspieszyć rozminowywanie i usuwanie niewybuchów, aby móc udzielić niezbędnej pomocy tym częściom kraju, które najbardziej ucierpiały w wyniku rosyjskiej agresji; podkreśla, że wysiłki te będą wymagały kompleksowego, długoterminowego finansowania;
15. wzywa rząd Ukrainy, by dalej wzmacniał samorząd lokalny oraz by włączył sukces reformy decentralizacyjnej do ogólnej struktury procesu naprawy i odbudowy Ukrainy, między innymi poprzez przyznanie władzom lokalnym znaczącej roli w podejmowaniu decyzji dotyczących projektów odbudowy; zwraca uwagę na Stowarzyszenie Miast Ukraińskich i zainicjowany 30 czerwca 2022 r. Europejski Sojusz Miast i Regionów na rzecz Odbudowy Ukrainy, które mają pomóc w określeniu lokalnych i regionalnych potrzeb Ukrainy;
16. wyraża przekonanie, że proces odbudowy Ukrainy musi być mocno oparty na zasadach sprawiedliwości społecznej i integracji, równości płci, zrównoważonego rozwoju i ekologicznej transformacji, odpowiedzialności lokalnej, przejrzystości i rozliczalności, i powinny mu towarzyszyć skuteczne mechanizmy monitorujące jego wdrażanie; podkreśla znaczenie przejrzystej struktury zarządzania, rozliczalności i należytego zarządzania finansami; podkreśla potrzebę wykorzystania ocen oddziaływania na środowisko w przyszłych projektach odbudowy, zwłaszcza na obszarach chronionych, takich jak obszary górskie Karpat;
17. ostrzega przed wykorzystywaniem przyszłych działań na rzecz odbudowy do zmiany przepisów w sposób przynoszący korzyści niektórym partykularnym interesom kosztem równych warunków działania i przejrzystości; apeluje do prezydenta Zełenskiego, by nie podpisywał projektu ustawy 5655 w sprawie rozwoju obszarów miejskich;
18. ponadto podkreśla konieczność uwzględnienia obaw, potrzeb i wiedzy fachowej osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, ponieważ ich reintegracja ze społecznościami lokalnymi będzie miała kluczowe znaczenie dla wzmocnienia społecznej i instytucjonalnej odporności oraz jedności Ukrainy; przypomina o nadchodzącym wyzwaniu, jakim jest zajęcie się cierpieniem ofiar i weteranów, z których wielu będzie miało trudności z pełnym powrotem do życia społecznego po zakończeniu wojny, zwłaszcza w przypadku osób zatrzymanych, torturowanych, zgwałconych lub w inny sposób skrzywdzonych przez rosyjskie siły okupacyjne; przypomina, że wiele z tych osób będzie wymagało długoterminowej pomocy psychologicznej i rehabilitacji medycznej oraz wsparcia w reintegracji;
19. raz jeszcze podkreśla, że przedstawiciele samorządu lokalnego i społeczeństwa obywatelskiego w Ukrainie muszą być aktywnie zaangażowani w proces odbudowy, który musi spełniać najwyższe standardy przejrzystości i rozliczalności; wzywa do zwrócenia szczególnej uwagi na potrzeby i oczekiwania młodych i słabszych grup społecznych;
20. wzywa instytucje UE i państwa członkowskie do utrzymania jedności UE i wywarcia większej presji na Rosję i jej sojuszników, między innymi za pomocą kolejnych pakietów sankcji mających na celu strategiczne osłabienie potencjału wojennego Rosji; potępia zachowanie państw, podmiotów i osób, które pomagają Rosji uniknąć skutków sankcji UE; wzywa Komisję i państwa członkowskie do opracowania mechanizmu zapobiegania obchodzeniu sankcji; wzywa Komisję i państwa członkowskie do rozszerzenia sankcji o całkowity zakaz wprowadzania do obrotu we wszystkich państwach członkowskich i cięcia diamentów pochodzących z Rosji lub reeksportowanych przez Rosję oraz do obniżenia pułapu cen rosyjskiej ropy naftowej; ponawia swój apel do europejskich przedsiębiorstw o wycofanie działalności z Rosji; wzywa państwa członkowskie do podjęcia szczególnych środków w celu zadbania o to, aby zaawansowane produkty technologiczne eksportowane do krajów spoza UE nie trafiały do Rosji; wzywa państwa członkowskie do bardzo skrupulatnego ścigania osób lub podmiotów uczestniczących w obchodzeniu sankcji UE; wzywa do zaostrzenia środków ograniczających wobec białoruskiego reżimu, które mimo licznych apeli nie odzwierciedlają sankcji nałożonych na Rosję, mimo że reżim białoruski stale udziela Moskwie wsparcia politycznego, finansowego, operacyjnego i logistycznego w jej agresji na Ukrainę i angażuje się we wspólne działania hybrydowe przeciwko UE, takie jak wykorzystywanie migracji jako broni, w celu destabilizacji UE i osłabienia wsparcia dla Ukrainy;
21. podkreśla, że UE udziela nie tylko wsparcia cywilnego, ale i dalekosiężnego wsparcia w dziedzinie wojskowości; wzywa UE, państwa członkowskie i partnerów o zbieżnych poglądach do zacieśnienia współpracy wojskowej z Ukrainą, w tym przez zapewnienie większych zdolności, szkolenie i budowanie zdolności, aby zwiększyć możliwości obronne Ukrainy do poziomu koniecznego do wyzwolenia uznanego przez społeczność międzynarodową terytorium Ukrainy, a także by powstrzymać dalszą agresję; ponownie wyraża poparcie dla tych środków i ich znacznego rozszerzenia oraz uważa, że należy w związku z tym w pełni wykorzystać Europejski Instrument na rzecz Pokoju;
22. podkreśla, że dzięki skutecznemu powstrzymaniu rosyjskiej agresji ukraińska armia okazała się jedną z najbardziej sprawdzonych w walce i doświadczonych armii na świecie; docenia i pochwala znaczący wkład Ukrainy w bezpieczeństwo obszaru euroatlantyckiego i obronę jego wartości dzięki oporowi wobec rosyjskiej wojny napastniczej; przypomina o ryzyku związanym z pozostawieniem Ukrainy w szarej strefie bezpieczeństwa, co zachęciłoby Rosję do podtrzymania działań wojennych w perspektywie długoterminowej;
23. wzywa sojuszników NATO, by wywiązali się ze swojego zobowiązania dotyczącego członkostwa Ukrainy w NATO, i oczekuje, że zbliżające się szczyty w Wilnie i Waszyngtonie utorują drogę do wystosowania zaproszenia dla Ukrainy do przystąpienia do NATO oraz że proces akcesyjny rozpocznie się po zakończeniu wojny i zostanie zakończony jak najszybciej; wzywa UE, państwa członkowskie, sojuszników NATO i partnerów o podobnych poglądach, aby ściśle współpracowali z Ukrainą nad opracowaniem tymczasowych ram gwarancji bezpieczeństwa, które zostaną wdrożone natychmiast po wojnie, do momentu uzyskania pełnego członkostwa w NATO; podkreśla, że integracja Ukrainy z NATO i UE zwiększyłaby bezpieczeństwo regionalne i globalne, promowałaby stabilność i wzmocniła więzi współpracy i wspólnych wartości między Ukrainą a wspólnotą euroatlantycką;
24. wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby usprawniły komunikację strategiczną i udzielały odpowiednich informacji o wzajemnych korzyściach i możliwościach wynikających z rozszerzenia zarówno dla Ukrainy, jak i państw członkowskich, co będzie sprzyjać dalszemu wzrostowi poparcia dla procesu akcesyjnego i jego lepszemu zrozumieniu; wzywa Komisję, Europejską Służbę Działań Zewnętrznych i państwa członkowskie, aby zwiększyły widoczność finansowania ze środków unijnych i jego wymiernych rezultatów w Ukrainie; nalega, aby unijne i ukraińskie społeczeństwo obywatelskie odgrywało aktywną rolę w realizacji tych celów;
25. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, rządom i parlamentom państw członkowskich, prezydentowi, rządowi i Radzie Najwyższej Ukrainy, sekretarzowi generalnemu NATO i przewodniczącemu Zgromadzenia Parlamentarnego NATO, prezydentowi, rządowi i parlamentowi Federacji Rosyjskiej, a także Radzie Europy i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.