Język postępowania: niderlandzki
(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Igor Albertovich Kesaev (Usowo, Rosja) (przedstawiciel: R. Moeyersons, adwokat)
Strona pozwana: Rada Unii Europejskiej
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji Rady (WPZiB) 2024/847 z dnia 12 marca 2024 r. zmieniającej decyzję 2014/145/WPZiB w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi 1 oraz rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2024/849 z dnia 12 marca 2024 r. wykonującego rozporządzenie (UE) nr 269/2014 w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających 2 w zakresie, w jakim akty te dotyczą skarżącego;
- obciążenie Rady kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi następujące zarzuty:
1. Zarzut pierwszy dotyczący niezgodności z prawem
- Naruszenie domniemania niewinności i prawa do obrony (art. 48 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej) z uwagi na to, że wszyscy wiodący przedsiębiorcy rosyjscy zostali uznani za winnych wspierania rządu rosyjskiego i uzyskiwania od niego korzyści.
- Naruszenie zasady niedyskryminacji (art. 21 Karty i art. 19 TFUE) z uwagi na to, że w ramach sankcji Unii Europejskiej jako kryterium zostało zastosowane pochodzenie społeczne ("wiodący przedsiębiorcy").
- Naruszenie zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TFUE).
Zaskarżone akty prawne naruszają zasadę proporcjonalności. Po pierwsze, na podstawie kryterium "przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorach gospodarki zapewniających istotne źródło dochodów" sankcjami mogą być teraz objęci także przedsiębiorcy niebędący wiodącymi przedsiębiorcami, co nie jest proporcjonalne w świetle celu środków ograniczających. Po drugie, objęcie sankcjami przedsiębiorców, którzy nie znajdują się u podstaw odnośnego źródła dochodów, w oparciu o kryterium "przedsiębiorcy prowadzący działalność" nie jest proporcjonalne w świetle zamierzonego celu środków ograniczających. Po trzecie, kryterium "wszyscy wiodący przedsiębiorcy prowadzący działalność w Rosji" nie wprowadza już rozróżnienia między wiodącymi przedsiębiorcami. Po czwarte, nieproporcjonalny charakter wynika również z inflacji środków.
- Naruszenie zasady pewności prawa i zasady ochrony uzasadnionych oczekiwań.
Wskutek ciągłego, nieomal arbitralnego zmieniania i rozszerzania podstaw sankcji przepisy nie są już przewidywalne, a dostosowanie swojego postępowania w tym względzie stało się dla przedsiębiorców niemożliwe. Ponadto środki ograniczające nie są oparte na jasnych i obiektywnych kryteriach, choć mają bardzo dalekosiężne konsekwencje dla zainteresowanych.
2. Zarzut drugi dotyczący naruszenia obowiązku uzasadnienia ze względu na to, że przyczyny umieszczenia skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji są błędne pod względem faktycznym lub nieistotne.
- Sektor tytoniu nie jest dziedziną służącą rządowi Federacji Rosyjskiej jako istotne źródło dochodów.
- Skarżący nie prowadzi działalności w sektorze tytoniu, ponieważ odnośny zakład Megapolis prowadzi działalność w sektorze dystrybucji.
- Sam fakt, że skarżący dysponuje znacznym majątkiem, nie wystarcza do tego, by uznać go za wiodącego przedsiębiorcę.
- Skarżący nie jest prezesem Mercury Group.
3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności (art. 5 ust. 4 TFUE) z uwagi na to, że decyzja o umieszczeniu i pozostawieniu nazwiska skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji jest nieproporcjonalna, ponieważ sankcje nie odnoszą się do skarżącego.
4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia zakazu dyskryminacji (art. 21 Karty - art. 18 TFUE): decyzja o umieszczeniu i pozostawieniu nazwiska skarżącego w wykazie dotyczącym sankcji jest spowodowana obywatelstwem skarżącego.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4861 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-296/24: Skarga wniesiona w dniu 5 czerwca 2024 r. - Kesaev/Rada |
Data aktu: | 12/08/2024 |
Data ogłoszenia: | 12/08/2024 |