Sprawa T-309/24: Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2024 r. - Hanseatic Energy Hub/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2024 r. - Hanseatic Energy Hub/Komisja
(Sprawa T-309/24)

(C/2024/4736)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Hanseatic Energy Hub (Hamburg, Niemcy) (przedstawiciele: C. von Hammerstein, H. Heller i S. Schneider, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji strony pozwanej z dnia 27 lipca 2023 r. (State Aid SA.102163 (2023/N) - Germany, Aid for the construction and operation of the Brunsbüttel on-shore LNG 1  Terminal);

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi następujące zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący braku efektu zachęty z powodu wystarczającej wykonalności przedsięwzięcia bez pomocy państwa

Zdaniem strony skarżącej zatwierdzona pomoc nie jest odpowiednia do wspierania niektórych działań gospodarczych w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, ponieważ nie wywiera efektu zachęty dla beneficjentów. Beneficjenci wybudowaliby planowany termin LNG także bez przyznania pomocy. Strona skarżąca buduje własny terminal LNG, co dowodzi jej zdaniem tego, że beneficjenci nie musieli zostać zachęceni do budowy państwowymi pieniędzmi. Luka w finansowaniu, na którą powołali się beneficjenci, jest tak mała, że mogłaby zostać wypełniona przez dostosowanie cen długoterminowych umów o rezerwację przepustowości o jedynie 2 %. Klienci zgodziliby się na to niewielkie dopasowanie cen choćby z uwagi na własny interes w budowie terminalu, zwłaszcza że beneficjenci żądali zdecydowanie zbyt niskich cen.

2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że pomoc nie jest konieczna i odpowiednia z powodu braku zawodności rynku

Zdaniem strony skarżącej pomoc nie jest ani konieczna, ani odpowiednia, ponieważ nie występuje zawodność rynku. Luka w finansowaniu, na którą powołała się strona pozwana, nie stanowi dowodu na istnienie zawodności rynku, ponieważ została ona spowodowana wyłącznie niegospodarnym działaniem beneficjentów, którzy zawarli swoje długoterminowe umowy zakupu za zbyt niską cenę i na podstawie zbyt niskiego oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Zwykły podmiot gospodarczy obliczyłby cenę przy uwzględnieniu znacznie wyższego oczekiwanego zwrotu z inwestycji i żądałby w związku z tym wyższych cen od swoich klientów. Dzięki temu zostałaby wypełniona luka w finansowaniu i terminal mógłby zostać wybudowany bez pomocy państwa.

3. Zarzut trzeci dotyczący nieodpowiedniości z powodu niezrozumiałego obliczenia luki w finansowaniu i wysokości pomocy

Zdaniem strony skarżącej pomoc przekracza wskazaną lukę w finansowaniu. Strona pozwana nie uwzględnia okoliczności, że nie tylko uprzywilejowana dywidenda, ale także udział państwa w przedsięwzięciu stanowi sam w sobie pomoc. Inwestor prywatny zamiast państwa nie wziąłby udziału w przedsięwzięciu - niezależnie od mechanizmu dywidend stanowiących pomoc - ze względu na brak oczekiwanego zwrotu z inwestycji. Ponadto wysokość pomocy może być znacznie wyższa z powodu podwyższenia kapitału własnego (w szczególności z powodu wyższych kosztów budowy).

4. Zarzut czwarty dotyczący nieodpowiedniości z powodu braku zachęty do efektywnego zarządzania po stronie beneficjentów

Zdaniem strony skarżącej pomoc stwarza fałszywą zachętę dla beneficjentów do wygospodarowania niskiego zwrotu z inwestycji poprzez wysokie koszty budowy, zbyt niskie ceny lub w inny sposób, gdyż w ten sposób wysokość pomocy może zostać zmaksymalizowana.

5. Zarzut piąty dotyczący istotnego zakłócenia konkurencji na rynku terminalów przywozowych LNG oraz na hurtowym rynku gazu niższego szczebla

Zdaniem strony skarżącej pomoc prowadzi do istotnych zakłóceń konkurencji na rynku terminali przywozowych LNG oraz na hurtowym rynku gazu niższego szczebla, ponieważ umożliwia ona beneficjentom pobieranie niższych cen niż ich konkurenci, oraz zapewnia klientom beneficjentów przywóz LNG po znacznie niższych cenach niż klientom innych terminali LNG.

6. Zarzut szósty dotyczący naruszenia art. 296 TFUE z powodu braku uzasadnienia

Zdaniem strony skarżącej strona pozwana nie przedstawiła żadnego uzasadnienia w odniesieniu do niewystępowania zakłócenia konkurencji. Uczynione przez stronę pozwaną odesłanie do decyzji tej instytucji o przyznaniu zwolnienia jest nietrafne, ponieważ w grę wchodzą skutki pomocy, a nie wyłączenia regulacyjnego dla konkurencji.

7. Zarzut siódmy dotyczący braku wszczęcia formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE mimo poważnych trudności

Zdaniem strony skarżącej strona pozwana nie wszczęła formalnego postępowania wyjaśniającego na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE mimo istnienia poważnych trudności. Trudności te wynikają z pozostałych zarzutów skargi, złożoności pomocy oraz długiego czasu trwania badania wstępnego.

1 Liquefied Natural Gas (skroplony gaz ziemny).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4736

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-309/24: Skarga wniesiona w dniu 18 czerwca 2024 r. - Hanseatic Energy Hub/Komisja
Data aktu: 05/08/2024
Data ogłoszenia: 05/08/2024