Język postępowania: francuski
(Dz.U.UE C z dnia 5 sierpnia 2024 r.)
Strony
Wnosząca odwołanie: WV (przedstawiciel: E. Boigelot, adwokat)
Druga strona postępowania: Europejska Służba Działań Zewnętrznych
Żądania wnoszącego odwołanie
Wnosząca odwołanie wnosi do Trybunału o:
- uchylenie wyroku Sądu Unii Europejskiej z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie T-371/21, WV/ESDZ, [...], w zakresie, w jakim Sąd oddalił jej pierwotną skargę o stwierdzenie nieważności decyzji ESDZ z dnia 26 sierpnia 2020 r., w której ESDZ nałożyło na nią karę wydalenia ze służby bez obniżenia praw do emerytury oraz nakazało jej naprawienie w całości poniesionej szkody, i obciążył ją kosztami postępowania;
- obciążenie strony pozwanej w pierwszej instancji wszystkimi kosztami postępowania, w tym kosztami postępowania przed [Sądem Unii Europejskiej], zgodnie z art. 184 regulaminu postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
- przekazanie sprawy Sądowi Unii Europejskiej do ponownego rozpoznania, aby ten orzekł w przedmiocie pierwotnej skargi wnoszącej odwołanie.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie odwołania wnosząca je podnosi dwa zarzuty główne:
Tytułem zarzutu pierwszego wnosząca odwołanie twierdzi, że skład orzekający Sądu, który wydał wyrok, od którego wnosi ona odwołanie, nie spełnia wymogów art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 6 ust. 1 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, ustanawiających zasadę sędziego powołanego zgodnie z prawem, oraz wymogów art. 18 akapit drugi statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ponieważ jeden z sędziów wchodzących w skład izby, która wydała wyrok, od którego wnoszone jest odwołanie, powinien był się wyłączyć lub zostać wyłączony z orzekania przez prezesa Sądu, jako że nie daje on pełnej gwarancji bezstronności, jakiej wymagają zarówno zasada sędziego powołanego zgodnie z prawem, jak i zasady rzetelnego procesu.
Jeden z sędziów, którzy wydali wyrok, od którego wnoszone jest odwołanie, pracował uprzednio w służbie i miał kontakt z członkiem ESDZ posiadającym uprawnienia organu powołującego oraz zatrudnionym uprzednio, jak ów sędzia, w stałym przedstawicielstwie przy Unii Europejskiej. Skutkuje to co najmniej uzasadnioną obawą, że orzeczenie, od którego wnoszone jest odwołanie, także w świetle kluczowych motywów zawartych w tym orzeczeniu, nie zostało wydane w pełni niezależnie - zostało wydane z naruszeniem postanowień wymienionych w tym zarzucie odwołania.
Tytułem zarzutu drugiego, obejmującego cztery części, które mogą się ze sobą łączyć, wnosząca odwołanie twierdzi, że sąd pierwszej instancji, wydając wyrok, od którego wnosi ona odwołanie, w sposób oczywisty nie zastosował i nie zinterpretował poprawnie następujących norm i zasad:
- część pierwsza: przeinaczenie okoliczności faktycznych w wyroku, od którego wnoszone jest odwołanie, oczywiste błędy w ocenie i sprzeczności prowadzące do błędnego uzasadnienia oraz niewłaściwych konsekwencji prawnych;
- część druga: naruszenie art. 21 statutu Trybunału, art. 120 lit. c) i d) regulaminu postępowania przed Trybunałem, a także art. 76 akapit pierwszy lit. d) i e) oraz art. 84 § 1 regulaminu postępowania przed Sądem, przekroczenie kompetencji przez Sąd i naruszenie art. 270 TFUE oraz art. 91 regulaminu pracowniczego, naruszenie zakazu orzekania ultra petita;
- część trzecia: naruszenie zasady powagi rzeczy osądzonej;
- część czwarta: nieuwzględnienie wszystkich materiałów zawartych w aktach sprawy oraz zarzutów wnoszącej odwołanie, naruszenie zasady swobodnego doboru środków dowodowych i pojęcia łańcucha zgodnych poszlak, a tym samym naruszenie zasad dotyczących ciężaru dowodu.
Zdaniem wnoszącej odwołanie sąd pierwszej instancji celowo pominął szereg argumentów i dokumentów, nie uwzględniając ich wszystkich w sposób całościowy i spójny, lub wyciągnął z nich niezgodne z prawem konsekwencje - czy to ze względu na oczywiście błędną ocenę, czy to przeinaczenie przedstawionych mu okoliczności faktycznych, czy to przez nieuwzględnienie wspomnianych argumentów lub dokumentów.
Dalej, zdaniem wnoszącej odwołanie, Sąd zmienił również, w sposób wyraźny i radykalny, jedną z kluczowych części uzasadnienia zakwestionowanej na początku przez wnoszącą odwołanie decyzji o usunięciu jej ze stanowiska, dodając do tej decyzji nowe elementy i przekształcając spór ponad to, co zostało mu przedstawione, przekraczając tym samym swoje kompetencje, które zabraniają mu zastępowania własnym uzasadnieniem uzasadnienia podanego przez organ powołujący w akcie, który przed owym sądem zaskarżono. Postępując w ten sposób, sąd pierwszej instancji obszedł nawet, zdaniem wnoszącej odwołanie, prawomocny wyrok wydany przez Trybunał w sprawie pomiędzy tymi samymi stronami, odrzucający uzasadnienie podane przez organ powołujący, zmienione właśnie w sposób zasadniczy przez sąd pierwszej instancji.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4708 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa C-243/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 24 stycznia 2024 r. w sprawie T-371/21, WV/ESDZ, wniesione w dniu 2 kwietnia 2024 r. przez WV |
Data aktu: | 05/08/2024 |
Data ogłoszenia: | 05/08/2024 |