Język postępowania: grecki
(Dz.U.UE C z dnia 29 lipca 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: RY (przedstawiciel: G. Trantas, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Skarżący wnosi do Sądu o:
- zasądzenie na jego rzecz kwoty 1 000 000,00 EUR (1 mln EUR) tytułem poniesionej szkody i trwałego pogorszenia zdrowia;
- zobowiązanie Komisji do zapłaty skarżącemu równowartości wynagrodzenia i dodatków, które otrzymywałby jako pracownik Komisji zatrudniony na stałe w grupie zaszeregowania AD 12 od dnia 1 listopada 2019 r. do odejścia na emeryturę w 2028 r.;
- zobowiązanie Komisji do zwrotu kwoty, która została bezprawnie potrącona z wynagrodzenia, jakie pobierał od Parlamentu Europejskiego w okresie niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy z Komisją, która to kwota stanowi integralną część należnego mu odszkodowania z powodu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy, zgodnie z wyrokiem z dnia 10 stycznia 2019 r., RY/Komisja (T-160/17, EU:T:2019:1);
- zasądzenie na rzecz skarżącego kwoty 1 000 000,00 EUR (1 mln EUR) tytułem rozsądnego zadośćuczynienia za krzywdę, której doznał i wciąż doznaje z powodu bezprawnego i zawinionego działania Komisji;
- nakazanie, aby usunięcie naruszenia jego dóbr osobistych zostało opublikowane w mediach drukowanych i elektronicznych o szerokim zasięgu i częstotliwości w Brukseli;
- obciążenie Komisji kosztami skarżącego (koszty postępowania sądowego i honoraria adwokatów).
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi skarżący podnosi następujące zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że z powodu niezgodnego z prawem i zawinionego usunięcia ze służby - nieważność której to decyzji została w międzyczasie stwierdzona przez Sąd w wyroku z dnia 10 stycznia 2019 r., RY/Komisja (T-160/17, EU:T:2019:1) - nie tylko pogorszyła się jego sytuacja zawodowa, ale miało to także bezpośredni wpływ na jego zdrowie. Przedstawione przy okazji usunięcia ze służby twierdzenia o rzekomym nienależytym wykonywaniu przez niego obowiązków i utracie zaufania do niego ze strony Komisji - które to twierdzenia są zresztą absolutnie niesłuszne i pozbawione uzasadnienia - szkodzą jego dobremu imieniu, w szczególności w odniesieniu do jego reputacji zawodowej i wiarygodności, oraz niezwykle utrudniają mu ubieganie się o odpowiedzialne stanowiska w ramach instytucji wspólnotowych oraz kontakty z nimi.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że o ile wprawdzie Komisja przyznała mu - po stwierdzeniu nieważności niezgodnej z prawem decyzji o usunięciu ze służby - prawo do udziału w konkursie wewnętrznym COM/2/AD 12/18, o tyle struktura egzaminów oraz ich wymogi obiektywnie uniemożliwiały skarżącemu pomyślne przejście tego konkursu. Ta niemożliwość polegała na tym, że po pierwsze, termin przyznany skarżącemu na zgłoszenie kandydatury do udziału w konkursie i wypełnianie formularza zgłoszeniowego w formie elektronicznej (Talent Screener) - na którego wyłącznej podstawie dokonano jego oceny - wynosił jedynie cztery dni, podczas gdy inni współuczestnicy konkursu mieli do dyspozycji ponad sześć tygodni. Ponadto okres, w którym pozostawał poza służbą z powodu niezgodnego z prawem usunięcia ze służby, nie został zaliczony jako okres rzeczywistej służby i nie przyznano mu odpowiedniej liczby punktów, które pomogłyby mu w procesie oceny i selekcji. Kryteria dotyczące rzeczywistego stażu pracy i doświadczenia były bowiem jedynymi uwzględnianymi kryteriami oceny, jak potwierdziła Komisja Europejska w piśmie z dnia 17 maja 2019 r. oddalającym zarzuty skarżącego.
3. Zarzut trzeci dotyczący żądania przez skarżącego kwot, których Komisja niezgodnie z prawem nie wypłaciła - podnosząc, że zostały one potrącone z wynagrodzenia, jakie otrzymał skarżący z tytułu zatrudnienia w Parlamencie Europejskim w okresie bezprawnego rozwiązania stosunku pracy z Komisją - i które stanowią integralną część odszkodowania należnego mu z powodu bezprawnego rozwiązania stosunku pracy, zgodnie z wyrokiem z dnia 10 stycznia 2019 r., RY/Komisja (T-160/17, EU:T:2019:1). Kwoty te, których Komisja niesłusznie mu nie wypłaciła, zostały potrącone z wynagrodzenia otrzymanego za pracę faktycznie wykonaną w działach o innym poziomie i charakterze; zarówno ze względu na swój charakter, jak i cel, praca ta nie jest tożsama ani nie może być zaliczona na poczet należnego odszkodowania. Należne odszkodowanie, które winno być naliczone i wypłacone w pełnej wysokości, rekompensuje szkodę poniesioną przez powoda, a także ma na celu ukaranie działania w postaci bezprawnego usunięcia skarżącego ze służby, zgodnie z wyrokiem z dnia 10 stycznia 2019 r., RY/Komisja (T-160/17, EU:T:2019:1).
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4599 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Sprawa T-246/24: Skarga wniesiona w dniu 9 maja 2024 r. - RY/Komisja Europejska |
| Data aktu: | 29/07/2024 |
| Data ogłoszenia: | 29/07/2024 |