Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.10896 - Orange/MásMóvil/JV

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa M.10896 - Orange/MasMóvil/JV

(C/2024/4553)

(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2024 r.)

1. 13 lutego 2023 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której Orange S.A. ("Orange")

i Lorca JVCo Limited ("Lorca", łącznie "strony") miały przejąć wspólną kontrolę w rozumieniu art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2  nad nowo założoną spółką będącą wspólnym przedsiębiorcą łączącym Orange Espagne S.A.U. i MasMóvil Ibercom S.A.U. ("proponowana transakcja") 3 .

2. 3 kwietnia 2023 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ponieważ na pierwszym etapie postępowania wyjaśniającego Komisji pojawiły się poważne wątpliwości co do zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym. 20 kwietnia 2023 r. strony przedstawiły Komisji uwagi dotyczące tej decyzji.

3. 27 kwietnia 2023 r., na wniosek stron, Komisja przedłużyła przewidziany w przepisach termin przeprowadzenia

postępowania o 10 dni roboczych na podstawie art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie pierwsze rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

4. W dniu 26 czerwca 2023 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do stron. W tym samym dniu oficjalnie powiadomiono strony o pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, a strony mogły przekazać swoje odpowiedzi do dnia 10 lipca 2023 r.

5. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja wstępnie uznała, że proponowana transakcja znacząco zakłóciłaby skuteczną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w rozumieniu art. 2 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na następujących rynkach:

a) rynku detalicznych usług telefonii ruchomej w Hiszpanii;

b) rynku detalicznych usług stacjonarnego dostępu do internetu w Hiszpanii;

c) potencjalnym rynku detalicznych dostaw pakietów "multiple-play" (oraz potencjalnie węższym rynku detalicznych dostaw pakietów "multiple-play" bez płatnych usług telewizyjnych premium zawierających treści związane z piłką nożną) w Hiszpanii; oraz

d) potencjalnym rynku detalicznych dostaw pakietów FMC (oraz potencjalnie węższym rynku detalicznych dostaw pakietów FMC bez płatnych usług telewizyjnych premium zawierających treści związane z piłką nożną) w Hiszpanii.

6. 27 czerwca 2023 r. strony otrzymały dostęp do akt w drodze przekazania plików za pomocą One Drive. Dodatkowe

dokumenty, w tym mniej okrojone wersje już przekazanych dokumentów, zostały udostępnione stronom w dniach 28 i 30 czerwca oraz 5 i 7 lipca 2023 r., częściowo w odpowiedzi na wnioski stron skierowane do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji ("DG ds. Konkurencji"). Stronom udzielono dalszego dostępu do akt w dniach 26 lipca i 22 grudnia 2023 r. oraz 12 stycznia 2024 r.

7. Biuro urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające otrzymywało kopie wiadomości w ramach niektórych wymian informacji między stronami a DG ds. Konkurencji i nie otrzymałam od stron żadnych skarg ani wniosków dotyczących dostępu do akt.

8. 10 lipca 2023 r. strony odpowiedziały na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. Strony nie wystąpiły o formalne złożenie

ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym.

9. 27 lipca 2023 r. Komisja przyjęła decyzję na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia

przedsiębiorstw, w której zobowiązała strony do odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji. Ze względu na fakt, że strony nie udzieliły odpowiedzi na wezwanie do udzielenia informacji w terminie określonym w decyzji, bieg terminów przeglądu połączenia przedsiębiorstw został zawieszony. Obowiązujący termin, o którym mowa w art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, zawieszono począwszy od 27 lipca do 11 grudnia 2023 r. włącznie.

10. 1 września 2023 r. Komisja przyjęła pismo przedstawiające okoliczności faktyczne zawierające dalsze dowody na

poparcie ustaleń zawartych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń. Strony przekazały swoją odpowiedź na pismo przedstawiające okoliczności faktyczne 22 września 2023 r.

11. W trakcie postępowania dopuściłam, zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE, siedem przedsiębiorstw jako zainteresowane osoby trzecie.

12. DG ds. Konkurencji poinformowała zainteresowane osoby trzecie w tej sprawie o charakterze i przedmiocie postępowania za pomocą niepoufnego streszczenia pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń ("streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń") oraz wezwała je do przedstawienia uwag na piśmie w wyznaczonym terminie. Odpowiedzi udzieliły cztery zainteresowane osoby trzecie.

13. 22 sierpnia 2023 r. jedna z zainteresowanych osób trzecich, które otrzymały streszczenie pisemnego zgłoszenia

zastrzeżeń, złożyła do mnie wniosek na podstawie art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE, w którym skarżyła się, że streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń nie jest wystarczająco szczegółowe. Zwróciła się z wnioskiem o otrzymanie wersji niepoufnej pełnego pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń lub bardziej szczegółowego streszczenia. Decyzją z 26 września 2023 r. odrzuciłam ten wniosek, uznając, że w streszczeniu pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń ujawniono rynki, w odniesieniu do których Komisja wstępnie stwierdziła, że proponowana transakcja znacznie zakłóciłaby skuteczną konkurencję, i określono główne elementy, które potwierdzają ten wniosek. W związku z tym stwierdziłam, że zawiera ono informacje wystarczające do poinformowania zainteresowanej osoby trzeciej o charakterze i przedmiocie postępowania w rozumieniu art. 16 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 4 .

14. DG ds. Konkurencji poinformowała mnie, że jedna zainteresowana osoba trzecia zamiast otrzymać streszczenie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń została poinformowana przez DG ds. Konkurencji o charakterze i przedmiocie postępowania za pomocą innych środków. Nie otrzymałam wniosku na podstawie art. 7 ust. 2 lit. d) decyzji 2011/695/UE od tej zainteresowanej osoby trzeciej.

15. 12 grudnia 2023 r. strony przedstawiły propozycję zobowiązań zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie

kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG. 12 grudnia 2023 r. Komisja przeprowadziła test rynkowy tych zobowiązań.

16. 30 stycznia 2024 r., po otrzymaniu od Komisji informacji zwrotnych na temat przedstawionych wcześniej zobowiązań, strony przedstawiły zmienione i ostateczne zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w celu zapewnienia zgodności proponowanej transakcji z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG ("zobowiązania ostateczne").

17. 31 stycznia 2024 r., w porozumieniu ze stronami, Komisja przedłużyła przewidziany w przepisach termin przeprowadzenia postępowania o 5 dni roboczych na podstawie art. 10 ust. 3 akapit drugi zdanie trzecie rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

18. W projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG pod warunkiem pełnego przestrzegania ostatecznych zobowiązań.

19. Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałam przeglądu projektu decyzji i stwierdzam, że odnosi się on jedynie do zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.

20. Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, 15 lutego 2024 r.

DOROTHE DALHEIMER

1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (rozporządzenie WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw) (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1) ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
3 2 marca 2023 r. hiszpański organ ochrony konkurencji zwrócił się o odesłanie sprawy na podstawie art. 9 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, w związku z czym przedłużono termin etapu I o 15 dni roboczych.
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1) ("rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"). Zgodnie z art. 25 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/914 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 22) rozporządzenie wykonawcze do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw zostało uchylone ze skutkiem od dnia 1 września 2023 r., ale nadal ma zastosowanie do koncentracji zgłoszonych w dniu 31 sierpnia 2023 r. lub przed tą datą, takich jak proponowana transakcja.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4553

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - Sprawa M.10896 - Orange/MásMóvil/JV
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 19/07/2024