(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2024 r.)
W dniu 18 czerwca 2024 r. Komisja zatwierdziła treść projektu rozporządzenia Komisji uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 93, 107 i 108 Traktatu.
Projekt rozporządzenia Komisji stanowi załącznik do niniejszego komunikatu. Projekt rozporządzenia Komisji jest otwarty do konsultacji publicznych na stronie:
https://competition-policy.ec.europa.eu/public-consultations_en
Rozporządzenie Komisji uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach transportu kolejowego, transportu wodnego śródlądowego i transportu multimodalnego za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 93, 107 i 108 Traktatu
PROJEKT
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2022/2586 z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie stosowania art. 93, 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii pomocy państwa w sektorze transportu kolejowego, żeglugi śródlądowej i transportu multimodalnego 1 , w szczególności jego art. 1,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
WSPÓLNE PRZEPISY
Zakres
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Warunki wyłączenia
Programy pomocy, pomoc indywidualną przyznaną w ramach programów pomocy oraz pomoc ad hoc uznaje się za zgodne z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 93 Traktatu i wyłącza się z obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 Traktatu, jeżeli odnośna pomoc spełnia wszystkie warunki określone w rozdziale I oraz szczególne warunki dotyczące odnośnej kategorii pomocy ustanowione w rozdziale II.
Progi pomocy powodujące obowiązek zgłoszenia
Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania w przypadku przekroczenia następujących progów wyrażonych jako maksymalne kwoty pomocy:
Przejrzystość pomocy
Efekt zachęty
Intensywność pomocy i koszty kwalifikowalne
Kumulacja
Publikacja i informacja
0,1-0,5;
0,5-1;
1-2;
2-5;
5-10;
10-15;
15 i więcej.
PRZEPISY SZCZEGÓŁOWE DOTYCZĄCE RÓŻNYCH KATEGORII POMOCY
Pomoc operacyjna
Pomoc operacyjna na zmniejszenie zewnętrznych kosztów transportu
Pomoc na zmniejszenie zewnętrznych kosztów transportu
Podsekcja B
Pomoc operacyjna na uruchomienie nowych połączeń komercyjnych
Pomoc na uruchomienie nowych połączeń komercyjnych
Pomoc inwestycyjna
Pomoc inwestycyjna na obiekty infrastruktury kolejowej i infrastruktury żeglugi śródlądowej oraz bocznice prywatne na potrzeby transportu jedno- i multimodalnego
Pomoc na budowę, modernizację i odnowienie obiektów infrastruktury kolejowej i infrastruktury żeglugi śródlądowej na potrzeby transportu jedno- i multimodalnego
Pomoc na budowę, modernizację i odnowienie bocznic prywatnych
niematerialne i prawne bezpośrednio związane z budową, modernizacją i odnowieniem bocznicy prywatnej. Koszty inwestycji mogą obejmować studia wykonalności i topologiczne oraz koszty planowania i instalacji. Perony do załadunku/rozładunku oraz wyposażenie wykorzystywane do załadunku/rozładunku pociągów na terenie należącym do wyspecjalizowanych użytkowników nie są uwzględniane w kosztach kwalifikowalnych.
Subsekcja B
Pomoc inwestycyjna na zakup środków transportu kolejowego lub transportu wodnego śródlądowego oraz wyposażenia na potrzeby zrównoważonego transportu multimodalnego
Pomoc na zakup środków transportu kolejowego lub transportu wodnego śródlądowego
Pomoc na zakup intermodalnych jednostek ładunkowych i dźwigów montowanych na pokładzie statków
Podsekcja C
Pomoc inwestycyjna na interoperacyjność oraz na dostosowanie techniczne i modernizację
Pomoc na interoperacyjność
Pomoc na dostosowanie techniczne i modernizację środków transportu kolejowego lub transportu wodnego śródlądowego oraz wyposażenia na potrzeby zrównoważonego transportu multimodalnego.
MONITOROWANIE
Wycofanie przywileju wyłączenia grupowego
Jeżeli państwo członkowskie przyznaje pomoc, która jest rzekomo wyłączona z obowiązku zgłoszenia na podstawie niniejszego rozporządzenia, ale nie spełnia warunków określonych w rozdziałach I-II, Komisja może, po umożliwieniu zainteresowanemu państwu członkowskiemu przedstawienia swojego stanowiska, przyjąć decyzję stwierdzającą, że całość lub część przyszłych środków pomocy przyjętych przez dane państwo członkowskie, które w innych okolicznościach spełniałyby wymogi niniejszego rozporządzenia, podlega obowiązkowi zgłoszenia do Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu. Środki podlegające zgłoszeniu mogą zostać ograniczone do środków przyznających niektóre rodzaje pomocy lub na rzecz niektórych beneficjentów lub do środków przyjętych przez niektóre organy danego państwa członkowskiego.
Sprawozdawczość
Państwa członkowskie przesyłają Komisji:
Ocena
Monitorowanie
PRZEPISY KOŃCOWE
Przepisy przejściowe
Sporządzono w Brukseli dnia [...] r.
Definicja MŚP
Przedsiębiorstwo
Za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Zalicza się tu w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub stowarzyszenia prowadzące regularną działalność gospodarczą.
Pułapy zatrudnienia oraz pułapy finansowe określające kategorię przedsiębiorstwa
Rodzaje przedsiębiorstw brane pod uwagę przy obliczaniu liczby zatrudnionych i kwot finansowych
Przedsiębiorstwo można jednak zakwalifikować jako samodzielne i w związku z tym niemające żadnych przedsiębiorstw partnerskich, nawet jeśli niżej wymienieni inwestorzy osiągnęli lub przekroczyli pułap 25 %, pod warunkiem że nie są oni powiązani w rozumieniu ust. 3, indywidualnie ani wspólnie, z danym przedsiębiorstwem:
Zakłada się, że wpływ dominujący nie istnieje, jeżeli inwestorzy wymienieni w ust. 2 akapit drugi nie angażują się bezpośrednio lub pośrednio w zarządzanie danym przedsiębiorstwem, bez uszczerbku dla ich praw jako udziałowców/akcjonariuszy.
Przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym ze związków opisanych w akapicie pierwszym za pośrednictwem co najmniej jednego przedsiębiorstwa, lub jednego z inwestorów, o których mowa w ust. 2, również uznaje się za powiązane.
Przedsiębiorstwa pozostające w jednym z takich związków za pośrednictwem osoby fizycznej lub grupy osób fizycznych działających wspólnie również uznaje się za przedsiębiorstwa powiązane, jeżeli prowadzą one swoją działalność lub część działalności na tym samym rynku właściwym lub rynkach pokrewnych.
Za "rynek pokrewny" uważa się rynek dla danego produktu lub usługi znajdujący się bezpośrednio na wyższym lub niższym szczeblu rynku w stosunku do rynku właściwego.
Dane wykorzystywane w celu określania liczby zatrudnionych i kwot finansowych oraz okres odniesienia
Liczba zatrudnionych
Ustalenie danych przedsiębiorstwa
Dane, o których mowa w pierwszym akapicie, uzupełnia się danymi dotyczącymi każdego przedsiębiorstwa partnerskiego znajdującego się bezpośrednio na wyższym lub niższym szczeblu rynku w stosunku do danego przedsiębiorstwa. Uzupełnienie danych jest proporcjonalne do procentowego udziału w kapitale lub prawach głosu (zależnie od tego, która z tych wartości jest większa). W przypadku holdingów typu cross-holding stosuje się większy udział procentowy.
Dane, o których mowa w pierwszym i drugim akapicie, uzupełnia się pełnymi danymi każdego przedsiębiorstwa, które jest bezpośrednio lub pośrednio powiązane z danym przedsiębiorstwem, jeśli dane te nie zostały podane wcześniej w ramach skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Do celów stosowania tego samego ust. 2 dane przedsiębiorstw, które są powiązane z danym przedsiębiorstwem, pochodzą z ich ksiąg rachunkowych i innych danych, w tym skonsolidowanego sprawozdania finansowego, o ile istnieje. Dane te uzupełnia się proporcjonalnie danymi każdego ewentualnego przedsiębiorstwa partnerskiego takiego przedsiębiorstwa powiązanego, znajdującego się na wyższym lub niższym szczeblu rynku, chyba że zostały one już ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w stosunku co najmniej proporcjonalnym do udziału określonego w ust. 2 akapit drugi.
Środki objęte rozporządzeniem TBER oraz środki, które należy zgłosić na podstawie wytycznych w sprawie transportu lądowego i multimodalnego ("wytyczne LMT")
Główny cel pomocy | TBER | Wytyczne LMT | ||||
Środek | Dozwolona intensywność | Środek | Dozwolona intensywność | |||
Pomoc operacyjna na zmniejszenie zewnętrznych kosztów transportu | Programy pomocy |
50 % kosztów kwalifikowalnych [60] % kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy przyznanej na przewozy z wykorzystaniem transportu kombinowanego |
Pomoc ad hoc Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER Programy pomocy, w przypadku których nie korzysta się z podręcznika Komisji |
75 % kosztów kwalifikowalnych | ||
Pomoc operacyjna na uruchomienie nowych połączeń komercyjnych |
Programy pomocy Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu < 15 mln EUR na projekt |
80 % kosztów kwalifikowalnych w pierwszym roku działania, 70 % w drugim roku, 60 % w trzecim roku, 50 % w czwartym roku i 40 % w piątym roku |
Pomoc ad hoc Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu > 15 mln EUR na projekt |
80 % kosztów kwalifikowalnych w pierwszym roku działania, 70 % w drugim roku, 60 % w trzecim roku, 50 % w czwartym roku i 40 % w piątym roku | ||
Pomoc inwestycyjna na budowę, modernizację i odnowienie obiektów infrastruktury kolejowej lub infrastruktury żeglugi śródlądowej na potrzeby transportu jedno- lub multimodalnego |
Programy pomocy Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu < 20 mln EUR na projekt Pomoc ad hoc na zrównoważone multimodalne terminale towarowe < 10 mln EUR |
50 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy < 3 mln EUR na projekt 50 % kosztów kwalifikowalnych, ale w granicach różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji w jej ekonomicznym cyklu życia oraz wartości końcowej, jeżeli pomoc > 3 mln EUR na projekt |
Pomoc ad hoc Pomoc ad hoc na zrównoważone multimodalne terminale towarowe > 10 mln EUR Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu > 20 mln EUR na projekt Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER |
Luka w finansowaniu jest ograniczona do 100 % kosztów kwalifikowalnych Brak progu w przypadku pomocy ad hoc przyznanej w drodze procedury przetargowej zgodnej z zasadami konkurencji |
||
Pomoc inwestycyjna na budowę, modernizację i odnowienie bocznic prywatnych |
Programy pomocy Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu < 2 mln EUR na projekt |
50 % kosztów kwalifikowalnych w przypadku pomocy < 500 000 EUR na projekt 50 % kosztów kwalifikowalnych, ale w granicach różnicy między kosztami kwalifikowalnymi a zyskiem operacyjnym z inwestycji w jej ekonomicznym cyklu życia oraz wartości końcowej, jeżeli pomoc > 500 000 EUR na projekt |
Pomoc ad hoc Kwota pomocy indywidualnej przyznanej w ramach programu > 2 mln EUR na projekt Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER |
Luka w finansowaniu jest ograniczona do 100 % kosztów kwalifikowalnych | ||
Pomoc inwestycyjna na zakup środków transportu kolejowego lub transportu wodnego śródlądowego | Programy pomocy | Kwota nominalna pożyczki bazowej < koszty kwalifiko- walne Wartość gwarancji < 80 % wartości pożyczki bazowej |
Pomoc ad hoc Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER |
Kwota nominalna pożyczki bazowej < koszty kwalifi- kowalne Wartość gwarancji < 90 % wartości pożyczki bazowej | ||
Pomoc inwestycyjna na zakup ILU i dźwigów montowanych na pokładzie statków | Programy pomocy |
30 % kosztów kwalifikowalnych (w przypadku ILU) 20 % kosztów kwalifikowalnych (w przypadku dźwigów montowanych na pokładzie statków) |
Nie dotyczy | |||
Pomoc inwestycyjna na interoperacyjność | Programy pomocy |
50 % kosztów kwalifikowalnych 80 % kosztów kwalifikowalnych (w przypadku ERTMS i DAC) |
Pomoc ad hoc Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER lub na inwestycje nieuwzględnione w wykazie objętym TBER |
50 % kosztów kwalifikowalnych 80 % kosztów kwalifikowalnych (w przypadku ERTMS i DAC) Luka w finansowaniu jest ograniczona do 100 % kosztów kwalifikowalnych |
||
Pomoc inwestycyjna na dostosowanie techniczne i modernizację środków transportu i wyposażenia na potrzeby zrównoważonego transportu multimodalnego | Programy pomocy | 20 % kosztów kwalifikowalnych |
Pomoc ad hoc Programy pomocy o intensywności wyższej niż programy zatwierdzone na podstawie TBER lub na inwestycje nieuwzględnione w wykazie objętym TBER |
20 % kosztów kwalifikowalnych Luka w finansowaniu jest ograniczona do 100 % kosztów kwalifikowalnych |
INFORMACJE DOTYCZĄCE POMOCY PAŃSTWA WYŁĄCZONEJ NA WARUNKACH NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA
CZĘŚĆ II - Informacje, które należy przekazać za pomocą systemu elektronicznej notyfikacji udostępnionego przez Komisję, jak określono w art. 19
Proszę wskazać, który przepis TBER ma zastosowanie do danego środka pomocy.
Główny cel pomocy | Maksymalna intensywność pomocy | Całkowity budżet |
Program pomocy operacyjnej na zmniejszenie zewnętrznych kosztów (art. 10) | ... % | ... w walucie krajowej (na projekt rocznie) |
Program pomocy operacyjnej na uruchomienie nowych połączeń komercyjnych (art. 11) | ... % | ... w walucie krajowej |
Programy pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę (art. 12) | ... % | ... w walucie krajowej |
Pomoc inwestycyjna ad hoc na zrównoważone multimodalne terminale towarowe (art. 12) | ... % | ... w walucie krajowej (na projekt) |
Programy pomocy inwestycyjnej na bocznice prywatne (art. 13) | ... % | ... w walucie krajowej |
Program pomocy inwestycyjnej na zakup środków transportu kolejowego lub transportu wodnego śródlądowego (art. 14) | ... % | ... w walucie krajowej |
Program pomocy inwestycyjnej na zakup ILU i dźwigów montowanych na pokładzie statków (art. 15) | ... % | ... w walucie krajowej |
Programy pomocy inwestycyjnej na interoperacyjność (art. 16) | ... % | ... w walucie krajowej |
Program pomocy inwestycyjnej na dostosowanie techniczne i modernizację (art. 17) | ... % | ... w walucie krajowej |
Przepisy dotyczące publikowania informacji określonych w art. 9
Publikuje się następujące informacje o każdym przypadku przyznania pomocy indywidualnej zgodnie z art. 9 ust. 1 lit. c):
Gwarancja, Korzyść podatkowa lub zwolnienie podatkowe, Finansowanie ryzyka, Inne (proszę określić))
Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.4539 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Komunikat Komisji - Zatwierdzenie treści projektu rozporządzenia Komisji uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach transportu kolejowego, transportu wodnego śródlądowego i transportu multimodalnego za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 93, 107 i 108 Traktatu |
Data aktu: | 19/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2024 |