Sprawa T-1070/23: Skarga wniesiona w dniu 9 listopada 2023 r. - Federcasse i in./Komisja

Skarga wniesiona w dniu 9 listopada 2023 r. - Federcasse i in./Komisja
(Sprawa T-1070/23)

(C/2024/448)

Język postępowania: włoski

(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Federazione Italiana delle Banche di Credito Cooperativo e Casse Rurali (Rzym, Włochy) i 12 innych skarżących (przedstawiciele: A. Pera i F. Salerno, adwokaci)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Skarżący wnoszą do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 8 marca 2023 r. (w odpowiedzi na formalny wniosek ministra gospodarki i finansów G. Giorgettiego z dnia 15 grudnia 2022 r.) odmawiającej zatwierdzenia koniecznego do obniżenia poziomu docelowego puli środków finansowych proporcjonalnej do kwoty gwarantowanych depozytów banków będących członkami Fondo di Garanzia dei Depositanti del Credito Cooperativo, podpisanej przez komisarz ds. usług finansowych M. McGuinness [sygnatura Ares (2023) 1696845-08/03/2023];

- obciążenie Komisji kosztami niniejszego postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Skarżący podnoszą cztery zarzuty na poparcie skargi.

1. Zarzut pierwszy dotyczący istotnego uchybienia proceduralnego.

Decyzja składa się z pisma i załącznika. Jednakże ten ostatni jest całkowicie pozbawiony daty, podpisu lub jakiegokolwiek innego odniesienia wskazującego na jego pochodzenie. Zatem w zakresie, w jakim decyzja składa się z nieuwierzytelnionego i niepoświadczonego aktu, którego pochodzenie i data są niepewne, jest ona sprzeczna z istotnym wymogiem proceduralnym w rozumieniu art. 263 TFUE, który sam w sobie powoduje, że można stwierdzić jej nieważność.

2. Zarzut drugi dotyczący braku uzasadnienia.

Decyzja jest w znacznym stopniu wewnętrznie sprzeczna i niekompletna, ponieważ (i) stanowi uzasadnienie częściowo ograniczone a częściowo zawarte w niepoświadczonym akcie zewnętrznym, (ii) nie wyjaśnia powodu, dla którego włoski system bankowy należy uznać za jedną całość, (iii) nie wyjaśnia powodu, dla którego nie jest spełnione kryterium, o którym mowa w art. 10 ust. 6 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE 1  z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów (zwanej dalej "dyrektywą") w odniesieniu do funduszu, (iv) nie wyjaśnia powodu, dla którego weryfikacja kryterium, o którym mowa w art. 10 ust. 6 lit. a) dyrektywy odnosi się do całego włoskiego systemu bankowego. Ponadto decyzja opiera się na metodzie, która nie jest jawna. W konsekwencji skarżący nie są w stanie pojąć argumentacji decyzji.

3. Zarzut trzeci dotyczący naruszenia zasady dobrej administracji i związanego z nim obowiązku starannego i bezstronnego zbadania wszystkich istotnych okoliczności

W decyzji nie zbadano żadnego z elementów przedstawionych przez władze włoskie we wniosku, kierując analizę w sposób niezróżnicowany do włoskiego systemu bankowego.

4. Zarzut czwarty dotyczący naruszenia prawa przy wykładni art. 10 ust. 6 dyrektywy.

Przepis art. 10 ust. 6 lit. b) w związku z innymi przepisami dyrektywy opiera się na analizie na poziomie konkretnego rynku/sektora, do którego należą instytucje kredytowe. We Włoszech wszystkie banki będące członkami funduszu stanowią jednocześnie część bardzo odrębnego sektora wyposażonego w mechanizmy zabezpieczenia ryzyka, które całkowicie oddzielają je od zdarzeń mogących mieć wpływ na inne banki. W związku z tym Komisja błędnie zinterpretowała omawiany przepis w zakresie, w jakim nie uwzględniła analizy poszczególnych rynków/sektorów, pomijając fakt, że utworzenie odrębnego sektora dla spółdzielczych banków kredytowych było zamierzone przez włoskiego ustawodawcę i bez jakiejkolwiek podstawy tekstowej lub systemowej ocenia na szczeblu państwa członkowskiego istnienie warunków wymaganych przez art. 10 ust. 6 dyrektywy.

1 Dz.U. 2014, L 173, s. 149.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024