Sprawa C-251/24, Axpo Energy Romania: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Rumunia) w dniu 9 kwietnia 2024 r. - Axpo Energy Romania SA/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Guvernul României

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureș ti (Rumunia) w dniu 9 kwietnia 2024 r. - Axpo Energy Romania SA/Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, Guvernul României
(Sprawa C-251/24, Axpo Energy Romania)

(C/2024/4443)

Język postępowania: rumuński

(Dz.U.UE C z dnia 22 lipca 2024 r.)

Sąd odsyłający

Curtea de Apel Bucureș ti

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Axpo Energy Romania SA

Druga strona postępowania: Agenț ia Naț ională de Administrare Fiscală, Guvernul României

przy udziale: Ministerul Energiei

Pytania prejudycjalne

1) Czy przepisy art 3 ust. 1, 3 i 4 i art. 9 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/944 1  w związku z art. 101 ust. 1 TFUE, zgodnie z którymi państwa członkowskie muszą zagwarantować uczestnikom rynku energii elektrycznej warunki jednakowe i wolne od dyskryminacji, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie ustanowiło dodatkowy obowiązek podatkowy taki jak składka z tytułu działalności handlowej uregulowana przez OUG nr 27/2022 w sposób zróżnicowany, obciążający jedynie określonych uczestników dokonujących transakcji na hurtowych rynkach energii, takich jak dostawcy prowadzący działalność handlową, z wyłączeniem innych kategorii uczestników, takich jak wytwórcy energii elektrycznej i cieplnej w kogeneracji oraz wytwórcy, których zdolności produkcyjne zostały oddane do użytku po 1 kwietnia 2022 roku?

2) Czy postanowienia art. 101 i art. 102 TFUE, zgodnie z którymi państwa członkowskie nie mogą przyjmować środków, które zapobiegają, ograniczają lub zakłócają konkurencję na rynku wewnętrznym lub ograniczają lub kontrolują produkcję, rynki lub stosują wobec partnerów handlowych nierówne warunki do świadczeń równoważnych, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie nałożyło dodatkowy obowiązek podatkowy taki jak składka z tytułu działalności handlowej uregulowana przez OUG nr 27/2022, obciążający jedynie określonych uczestników dokonujących transakcji na hurtowych rynkach energii, takich jak dostawcy prowadzący działalność handlową, z wyłączeniem innych kategorii uczestników, takich jak wytwórcy energii elektrycznej i cieplnej w kogeneracji oraz wytwórcy, których zdolności produkcyjne zostały oddane do użytku po 1 kwietnia 2022 roku, co powoduje niekorzystną sytuację konkurencyjną dla podmiotów objętych składką?

3) Czy postanowienia art. 107 ust. 1 i art. 108 ust. 3 TFUE dotyczące obowiązku zgłaszania przez państwa członkowskie pomocy państwa należy interpretować w ten sposób, że uregulowanie krajowe takie jak składka z tytułu działalności handlowej uregulowana przez OUG nr 27/2022, stanowi pomoc państwa przyznaną podmiotom zwolnionym z obowiązku uiszczania składki, podlegającą obowiązkowi zgłoszenia?

4) Czy przepisy art. 3 lit a), b), h) i p) i art. 10 ust. 1, 4 i 5 rozporządzenia 2019/943 2  w związku z [motywami] 22 i 23 preambuły tego rozporządzenia, art. 5 ust. 1, 3 i 4 dyrektywy 2019/944, a także art. 8 rozporządzenia 2022/1854 3 , regulujące zasady kształtowania cen na hurtowym rynku energii, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie wprowadziło dodatkowy obowiązek podatkowy taki jak składka z tytułu działalności handlowej uregulowana w OUG nr 27/2022? Czy przy interpretacji tych przepisów składkę można uznać za proporcjonalną w kontekście, w którym nie uwzględnia ona kosztów funkcjonowania uczestników rynku prowadzących działalność handlową? Czy przy interpretacji tych przepisów składkę można uznać za wolną od

dyskryminacji w kontekście, w którym ma zastosowanie jedynie do części uczestników rynku hurtowego, którzy prowadzą działalność w zakresie zakupu i odsprzedaży energii?

5) Czy przepisy art. 28, 30 i 35 TFUE, art. 3 rozporządzenia 2019/943 i art. 3 dyrektywy 2019/944, które przewidują zakaz wprowadzania przeszkód prawnych w transgranicznym przepływie energii elektrycznej między państwami członkowskimi, należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie ustanowieniu przez państwo członkowskie dodatkowego obowiązku podatkowego takiego jak składka z tytułu działalności handlowej regulowana przez OUG nr 27/2022, która w okresie pomiędzy 1 września a 16 grudnia 2022 r. przewidywała bardziej uciążliwą formułę w odniesieniu do transakcji związanych z eksportem i która nie uznawała żadnego zysku, podczas gdy w przypadku sprzedaży krajowej uznawano teoretyczny zysk w wysokości 2 %? Czy przy interpretacji tych przepisów prawo Unii Europejskiej stoi na przeszkodzie ustanowieniu takiej składki, która od dnia 16 grudnia 2022 r. przewiduje pobieranie składki wyłącznie w przypadku sprzedaży ilości energii przeznaczonych na eksport, ale nie w przypadku importu energii?

6) Czy przepisy art. 401 dyrektywy 2006/112 4 , które zabraniają państwom członkowskim wprowadzania, obok podatku od wartości dodanej, opłat lub podatków obrotowych, stoją na przeszkodzie temu, aby państwo członkowskie nałożyło dodatkowy obowiązek podatkowy na uczestników rynku prowadzących działalność handlową, taki jak składka od działalności handlowej regulowana przez OUG nr 27/2022?

1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. 2019, L 158, s. 125).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie rynku wewnętrznego energii elektrycznej (Dz.U. 2019, L 158, s. 54).
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1854 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie interwencji w sytuacji nadzwyczajnej w celu rozwiązania problemu wysokich cen energii (Dz.U. 2022, L 261I, s. 1).
4 Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. 2006, L 347, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4443

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-251/24, Axpo Energy Romania: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (Rumunia) w dniu 9 kwietnia 2024 r. - Axpo Energy Romania SA/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Guvernul României
Data aktu: 22/07/2024
Data ogłoszenia: 22/07/2024