Język postępowania: angielski
(Dz.U.UE C z dnia 3 stycznia 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Yavor Markov (Sofia, Bułgaria) (przedstawiciel: I. Stoynev, adwokat)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności decyzji komisji konkursowej z dnia 29 listopada 2022 r., decyzji komisji konkursowej z dnia 28 lutego 2023 r. oraz dorozumianej decyzji Europejskiego Urzędu Doboru Kadr (EPSO) z dnia 20 lipca 2023 r.;
- zasądzenie, na podstawie art. 270 TFUE, odszkodowania za szkodę, którą skarżący miał ponieść w wyniku/w konsekwencji konkursu EPSO/AD/383/21 na stanowiska prawników lingwistów języka bułgarskiego (AD 7) jako kandydat nr 4 657 756, w którym doszedł do ostatniego etapu, tj. etapu oceny zintegrowanej.
- obciążenie Komisji kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że EPSO nie mogło zgodnie z prawem zmienić struktury i zakresu egzaminów ustnych, a zatem należy stwierdzić nieważność decyzji z dnia 29 listopada 2022 r.
- Nieprawidłowości natury materialnej w procedurze konkursowej i przypadki nieprzestrzegania prawa doprowadziły do naruszenia uzasadnionych oczekiwań po stronie skarżącego co do struktury i zakresu egzaminu ustnego. EPSO nie mogło zgodnie z prawem zmienić struktury i zakresu tego egzaminu poprzez dodanie oddzielnej trzeciej części poświęconej wyłącznie znajomości prawa Unii.
2. Zarzut drugi dotyczący tego, że EPSO w sposób niezgodny z prawem udzieliło skarżącemu niedokładnych, nieprecyzyjnych, niejednoznacznych, niespójnych i sprzecznych informacji oraz że w związku z tym należy stwierdzić nieważność decyzji z dnia 29 listopada 2022 r.
- EPSO złożyło kilka ważnych oświadczeń, publicznie na swojej stronie internetowej i prywatnie w wiadomościach przekazanych skarżącemu. Oświadczenia te są wiążące dla EPSO zgodnie z prawem do dobrej administracji zapisanym w art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "kartą praw podstawowych") oraz zasadą "patere legem quam ipse fecisti". Skarżący oparł się na tych informacjach w swoim podejściu do egzaminu ustnego i posiadał odpowiadające temu uzasadnione oczekiwania. Wyżej wymienione informacje przekazane przez EPSO okazały się niedokładne, nieprecyzyjne, niejednoznaczne, niespójne i sprzeczne. Bezpośrednią konsekwencją tego było to, że skarżący uzyskał gorsze wyniki.
3. Zarzut trzeci dotyczący tego, że decyzja z dnia 28 lutego 2023 r. jest niezgodna z prawem i w związku z tym należy stwierdzić jej nieważność.
- Decyzja z dnia 28 lutego 2023 r. jest, po pierwsze, niezgodna z prawem, ponieważ nie uchyla decyzji z dnia 29 listopada 2022 r., pomimo argumentów przedstawionych we wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Po drugie, komisja konkursowa naruszyła prawo skarżącego do bycia wysłuchanym, ponieważ nie zbadała wszystkich argumentów zawartych w jego zażaleniu, a zbadała argumenty, których skarżący nie przedstawił, co stanowi naruszenie art. 41 ust. 2 lit. a) karty praw podstawowych. Po trzecie, argumenty, które faktycznie wzięła pod uwagę komisja konkursowa zostały rozpatrzone w tak skrótowy sposób, że decyzja jest jedynie ogólnikowym stwierdzeniem. W związku z tym, we wszystkich aspektach, komisja konkursowa nie uzasadniła swojej decyzji z dnia 28 lutego 2023 r., naruszając art. 296 akapit drugi TFUE, art. 41 ust. 2 lit. a) karty praw podstawowych oraz wynikający z kodeksu 1 obowiązek uzasadnienia swoich decyzji, mając na uwadze fakt, że decyzja nie określiła w jasny sposób podstaw, na których została oparta.
4. Zarzut czwarty dotyczący tego, że należy stwierdzić nieważność dorozumianej decyzji EPSO z dnia 20 lipca 2023 r.
- W zakresie, w jakim uznaje się, że potwierdza ona decyzję z dnia 28 lutego 2023 r., należy również w konsekwencji stwierdzić nieważność dorozumianej decyzji EPSO z dnia 20 lipca 2023 r. z powodów omówionych powyżej odnoszących się do tej decyzji z dnia 28 lutego 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.440 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-1050/23: Skarga wniesiona w dniu 19 października 2023 r. - Markov/Komisja |
Data aktu: | 03/01/2024 |
Data ogłoszenia: | 03/01/2024 |