Parlament Europejski,- uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2022)0703),
- uwzględniając art. 113 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0023/2023),
- uwzględniając art. 82 Regulaminu Parlamentu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0324/2023),
1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;
2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 293 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;
3. zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do wniosku Komisji;
5. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.
Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw -1 (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(-1) Obecny unijny system VAT, który wprowadzono w 1993 r, jest podobny do europejskiego systemu celnego. Brakuje jednak równoważnych kontroli, co sprawia, że jest on podatny na transgraniczne oszustwa. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
1a) Obecny system VAT działałby lepiej, gdyby dostawy wew- nątrzwspólnotowe były opodatkowane tak, jakby były transakcjami krajowymi. Opublikowany w 2018 r. wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie wprowadzenia szczegółowych środków technicznych dotyczących funkcjonowania docelowego systemu VAT dotyczącego opodatkowania wymiany handlowej między państwami członkowskimi wciąż jest przedmiotem dyskusji. Przepisy zawarte w zmienionym rozporządzeniu Rady (UE) nr 904/2010 wzmacniają zarówno obecny system, jak i docelowy system VAT. |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(2) Dyrektywą Rady (UE) XX/XXX (15) [Urząd Publikacji: proszę wstawić numer i rok dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, przyjętej tego samego dnia co niniejsze rozporządzenie] wprowadzono do dyrektywy Rady 2006/112/WE (16) wymogi w zakresie sprawozdawczości cyfrowej. Wymogi te zobowiązują podatników zidentyfikowanych do celów VAT do przekazywania państwom członkowskim informacji na temat każdej wewnątrz- wspólnotowej dostawy towarów, każdego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz każdego świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu w państwie członkowskim innym niż to, w którym dostawca lub usługodawca ma siedzibę. Państwa członkowskie muszą wymieniać i przetwarzać te informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych w celu kontrolowania prawidłowego stosowania VAT i wykrywania oszustw. |
(2) Dyrektywą Rady (UE) XX/XXX (15) [Urząd Publikacji: proszę wstawić numer i rok dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, przyjętej tego samego dnia co niniejsze rozporządzenie] wprowadzono do dyrektywy Rady 2006/112/WE (16) wymogi w zakresie sprawozdawczości cyfrowej. Wymogi te zobowiązują podatników zidentyfikowanych do celów VAT do przekazywania państwom członkowskim informacji na temat każdej wewnątrz- wspólnotowej dostawy towarów, każdego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz każdego świadczenia usługi podlegającej opodatkowaniu w państwie członkowskim innym niż to, w którym dostawca lub usługodawca ma siedzibę. Państwa członkowskie muszą wymieniać i przetwarzać te informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych w celu kontrolowania prawidłowego stosowania VAT i wykrywania oszustw. Wymogi te nie mają zastosowania do zakupów związanych z obronnością, które są zwolnione na mocy art. 143 i 151 dyrektywy 2006/112/WE. |
(15) Dyrektywa Rady (UE) XXX/XXXX z dnia (Dz.U. L z dd.mm.rrrr, s. X). [Urząd Publikacji: proszę wstawić pełne odesłanie.]
(16) Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
|
(15) Dyrektywa Rady (UE) XXX/XXXX z dnia (Dz.U. L z dd.mm.rrrr, s. X). [Urząd Publikacji: proszę wstawić pełne odesłanie.]
(16) Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1).
|
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(3) Dotychczasowa współpraca organów podatkowych państw członkowskich opiera się na wymianie zagregowanych informacji między krajowymi systemami elektronicznymi. Wprowadzenie wymogów w zakresie sprawozdawczości cyfrowej ma na celu zwiększenie poboru podatku poprzez niezwłoczne dostarczanie administracjom podatkowym danych o poszczególnych transakcjach. W celu zapewnienia dostępności tych danych dla innych administracji podatkowych w efektywny sposób oraz ułatwienia wspólnego prowadzenia analiz i kontroli krzyżowych, jak również wspól- nejinterpretacji tych analiz i kontroli krzyżowych, niezbędny jest centralny system, w którym wymieniane będą informacje o VAT. |
(3) Dotychczasowa współpraca organów podatkowych państw członkowskich opiera się na wymianie zagregowanych informacji między krajowymi systemami elektronicznymi. Wprowadzenie wymogów w zakresie sprawozdawczości cyfrowej ma na celu zwiększenie skuteczności procedur poboru podatku poprzez niezwłoczne dostarczanie administracjom podatkowym danych o poszczególnych transakcjach. W celu zapewnienia dostępności tych danych dla innych administracji podatkowych w efektywny sposób oraz ułatwienia wspólnego prowadzenia analiz i kontroli krzyżowych, j ak również wspólnej interpretacji tych analiz i kontroli krzyżowych, niezbędny jest bezpieczny i aktualny centralny system, w którym wymieniane będą odpowiednie informacje o VAT. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
4) Aby umożliwić państwom członkowskim skuteczniejsze zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT, należy ustanowić centralny elektroniczny system wymiany informacji o VAT ("centralny VIES") służący do wymiany informacji o VAT. System ten powinien otrzymywać z krajowych systemów elektronicznych państw członkowskich informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych zgłoszonych przez odpowiednich dostawców lub usługodawców i nabywców w różnych państwach członkowskich. Ponadto system ten powinien otrzymywać od państw członkowskich informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych. Co więcej, w każdym przypadku, w którym dokonuje się zmiany danych, w centralnym VIES należy zamieścić także metadane pozwalające śledzić czas wprowadzenia modyfikacji. |
(4) Aby umożliwić państwom członkowskim, Prokuraturze Europejskiej (EPPO), Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), Eurofisc i Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) skuteczniejsze zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT, należy ustanowić centralny elektroniczny system wymiany informacji o VAT ("centralny VIES") służący do wymiany informacji o VAT. System ten powinien otrzymywać z krajowych systemów elektronicznych państw członkowskich informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych zgłoszonych przez odpowiednich dostawców lub usługodawców i nabywców w różnych państwach członkowskich. Ponadto system ten powinien otrzymywać od państw członkowskich informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych. Co więcej, w każdym przypadku, w którym dokonuje się zmiany danych, w centralnym VIES należy zamieścić także metadane pozwalające śledzić czas wprowadzenia modyfikacji. |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(5) Informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być automatycznie aktualizowane w centralnym VIES niezwłocznie po wystąpieniu zmiany informacji umożliwiających identyfikację, z wyjątkiem przypadków, w których państwa członkowskie uzgodnią, że taka aktualizacja nie jest istotna, niezbędna lub użyteczna. Aktualizacje takie są niezbędne, ponieważ ważność numerów identyfikacyjnych VAT podatników podlega weryfikacji pod kątem spełnienia warunku zwolnienia dostaw wewnątrzwspólnotowych, przewidzianego w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE. Aby zapewnić administracjom podatkowym rozsądny poziom pewności co do jakości i wiarygodności takich informacji, informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być automatycznie aktualizowane w centralnym VIES nie później niż w terminie 1 dnia po otrzymaniu przez państwo członkowskie informacji od podatnika. |
(5) Informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być automatycznie aktualizowane w centralnym VIES bez zbędnej zwłoki po wystąpieniu zmiany informacji umożliwiających identyfikację, z wyjątkiem przypadków, w których państwa członkowskie uzgodnią, że taka aktualizacja nie jest istotna, niezbędna lub użyteczna. Aktualizacje takie są niezbędne, ponieważ ważność numerów identyfikacyjnych VAT podatników podlega weryfikacji pod kątem spełnienia warunku zwolnienia dostaw wewnątrzwspólnotowych, przewidzianego w art. 138 dyrektywy 2006/112/WE. Aby zapewnić administracjom podatkowym rozsądny poziom pewności co do jakości i wiarygodności takich informacji, informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być automatycznie aktualizowane w centralnym VIES nie później niż w terminie trzech dni po otrzymaniu przez państwo członkowskie informacji od podatnika. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(8) Aby pomóc państwom członkowskim w zwalczaniu oszustw w dziedzinie VAT oraz w wykrywaniu oszustów, informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT oraz informacje o VAT dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być zatrzymywane przez 5 lat. Okres ten stanowi minimum niezbędne państwom członkowskim do skutecznego prowadzenia kontroli oraz prowadzenia dochodzeń w przypadku podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT lub wykrywania takich oszustw. Okres ten jest również proporcjonalny, biorąc pod uwagę ogromną ilość informacji na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz poufność tych informacji jako danych handlowych i osobowych. |
(8) Aby pomóc państwom członkowskim w zwalczaniu oszustw w dziedzinie VAT oraz w wykrywaniu oszustów, informacje umożliwiające identyfikację do celów VAT oraz informacje o VAT dotyczące transakcji wewnątrzwspólnotowych powinny być zatrzymywane przez 5 lat. Okres ten stanowi minimum niezbędne państwom członkowskim i, w stosownych przypadkach, EPPO do skutecznego prowadzenia kontroli oraz prowadzenia dochodzeń w przypadku podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT lub wykrywania takich oszustw. Okres ten jest również proporcjonalny, biorąc pod uwagę ogromną ilość informacji na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych oraz poufność tych informacji jako danych handlowych i osobowych. |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 8 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(8a) Unijne dane biznesowe gromadzone za pośrednictwem e-fakturowania i e-sprawozdawczości powinny, ze względów bezpieczeństwa i suwerenności gospodarczej, być fizycznie przechowywane w Unii. |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 9
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(9) Aby możliwe było niezwłoczne wykrywanie niezgodności, a tym samym zwiększenie zdolności w zakresie zwalczania oszustw w dziedzinie VAT, centralny VIES powinien umożliwiać automatyczną kontrolę krzyżową informacji zebranych zarówno od dostawcy lub usługodawcy, jak i nabywcy w ramach wymogów w zakresie sprawozdawczości cyfrowej wprowadzonych dyrektywą (UE) XX/XXX [Urząd Publikacji: proszę wstawić numer i rok dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, przyjętej tego samego dnia co niniejsze rozporządzenie (I7)]. Wyniki takiejkontroli krzyżowej należy udostępniać państwom członkowskim na potrzeby podjęcia odpowiednich działań następczych. |
(9) Aby możliwe było niezwłoczne wykrywanie niezgodności, a tym samym zwiększenie zdolności w zakresie zwalczania oszustw w dziedzinie VAT, centralny VIES powinien umożliwiać automatyczną kontrolę krzyżową informacji zebranych zarówno od dostawcy lub usługodawcy, jak i nabywcy w ramach wymogów w zakresie sprawozdawczości cyfrowej wprowadzonych dyrektywą (UE) XX/XXX [Urząd Publikacji: proszę wstawić numer i rok dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, przyjętej tego samego dnia co niniejsze rozporządzenie (17)]. Wyniki takiej kontroli krzyżowej należy udostępniać państwom członkowskim na potrzeby podjęcia odpowiednich działań następczych. Ze względów bezpieczeństwa wymogi w zakresie sprawozdawczości cyfrowej nie mają zastosowania do zamówień w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa narodowego. |
(17) Dyrektywa Rady (UE) XXX/XXXX z dnia (Dz.U. L z dd.mm.rrrr, s. X).
|
(17) Dyrektywa Rady (UE) XXX/XXXX z dnia (Dz.U. L z dd.mm.rrrr, s. X).
|
Poprawka 10
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(10a) W celu zapewnienia sprawnego procesu konieczne jest, aby centralny VIES odzwierciedlał w czasie rzeczywistym aktualizacje statusu dotyczące zatwierdzania danych masowych oraz subskrypcji przedsiębiorstw u partnerów handlowych. Konieczne jest, aby takie aktualizacje statusu były wiarygodne pod względem jakości danych i stabilności systemu.
|
Poprawka 11
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(10b) Od 2002 r. Komisja udostępnia na swojej stronie internetowej funkcję weryfikacji numerów identyfikacyjnych VAT w bazie VIES, która umożliwia sprawdzenie ważności numeru identyfikacyjnego VAT online. Biorąc pod uwagę znaczny wzrost zapotrzebowania na tę funkcję od czasu jej powstania, konieczne jest jej znaczne unowocześnienie, aby umożliwić masowe weryfikacje, poprawić jakość zawartych w niej informacji, umożliwić aktualizację w czasie rzeczywistym oraz skrócić czas przestoju. W związku z tym, aby umożliwić niezawodne sprawdzanie numerów identyfikacyjnych VAT w czasie rzeczywistym oraz aby centralny Vies był w pełni skuteczny, Komisja musi poprawić działanie funkcji weryfikacji numerów identyfikacyjnych VAT w bazie VIES. |
Poprawka 12
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10 c (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(10c) W celu uproszczenia i ograniczenia kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, jak i administracji podatkowych, Komisja powinna opracować bezpieczne i niezawodne oprogramowanie łączące przedsiębiorstwa i administracje krajowe z centralnym VIES. |
Poprawka 13
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 11 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(11a) Do przetwarzania danych osobowych nadal mają zastosowanie zabezpieczenia przewidziane w rozdziale XV rozporządzenia (UE) nr 904/2010, w szczególności te przewidziane w jego art. 55. |
Poprawka 14
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 12
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(12) Dostęp do informacji w centralnym VIES powinien być udzielany zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu. Informacje te nie powinny być wykorzystywane do celów innych niż kontrolowanie prawidłowego stosowania VAT i zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT. Wszyscy użytkownicy powinni być związani zasadami poufności określonymi w niniejszym rozporządzeniu. |
(12) Dostęp do informacji w centralnym VIES powinien być udzielany zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu. Informacje te nie powinny być wykorzystywane do celów innych niż kontrolowanie prawidłowego stosowania VAT i zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT. Wszyscy użytkownicy powinni być związani zasadami poufności określonymi w niniejszym rozporządzeniu. Procedury wymiany informacji i dostępu do danych mają być realizowane zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (1a) i (UE) 2018/1725 (1b) oraz z poszanowaniem Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. (1a) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
(1b) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
|
Poprawka 15
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 13
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(13) Na potrzeby zwalczania oszustw w dziedzinie VAT urzędnicy łącznikowi Eurofisc z państw członkowskich, o których to urzędnikach mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, powinni mieć możliwość dostępu do informacji o VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych i ich analizowania. W celu kontrolowania prawidłowego stosowania przepisów dotyczących VAT urzędnicy państw członkowskich, którzy sprawdzają, czy zwolnienie z VAT w przypadku określonych towarów importowanych, ustanowione w art. 143 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112/WE, ma zastosowanie, również powinni mieć dostęp do informacji umożliwiających identyfikację do celów VAT przechowywanych w centralnym VIES. Ponadto, z tych samych powodów, właściwe organy państw członkowskich powinny wybrać innych urzędników, którzy muszą mieć bezpośredni dostęp do centralnego VIES, i w stosownych przypadkach udzielić im takiego dostępu. Co więcej, należycie akredytowane osoby z Komisji powinny mieć dostęp do informacji znajdujących się w centralnym VIES, ale wyłącznie w zakresie, w jakim dostęp ten jest niezbędny do opracowania i utrzymania tego systemu. |
(13) Na potrzeby zwalczania oszustw w dziedzinie VAT urzędnicy łącznikowi Eurofisc z państw członkowskich, o których to urzędnikach mowa w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 904/2010, a także EPPO, OLAF, Eurofisc i Europol, powinni mieć możliwość dostępu do informacji o VAT dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych i ich analizowania. W celu kontrolowania prawidłowego stosowania przepisów dotyczących VAT urzędnicy państw członkowskich, którzy sprawdzają, czy zwolnienie z VAT w przypadku określonych towarów importowanych, ustanowione w art. 143 ust. 1 lit. d) dyrektywy 2006/112/WE, ma zastosowanie, również powinni mieć dostęp do informacji umożliwiających identyfikację do celów vAt przechowywanych w centralnym VIES. Ponadto, z tych samych powodów, właściwe organy państw członkowskich powinny wybrać innych urzędników, którzy muszą mieć bezpośredni dostęp do centralnego VIES, i w stosownych przypadkach udzielić im takiego dostępu. Co więcej, należycie akredytowane osoby z Komisji powinny mieć dostęp do informacji znajdujących się w centralnym VIES, ale wyłącznie w zakresie, w jakim dostęp ten jest niezbędny do opracowania i utrzymania tego systemu. Akredytowane osoby z Komisji nie powinny w żadnym wypadku naruszać prawa podatników do poufności. Zgodnie ze sprawozdaniem rocznym EPPO za 2022 r. 47 % ogólnej szacunkowej kwoty, w odniesieniu do której EPPO przeprowadziła aktywne dochodzenie, wynikało z oszustw związanych z VAT. Z tego powodu konieczne jest przyznanie bezpośredniego dostępu do centralnego systemu VIES upoważnionym pracownikom EPPO. Zgodnie z tą samą logiką podobne upoważnienie należy przyznać upoważnionym urzędnikom OLAF-u. |
Poprawka 16
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 14
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(14) W celu prowadzenia dochodzeń w sprawie podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT oraz wykrywania takich oszustw systemy informacyjne wspomagające sieć Eurofisc w walce z oszustwami w dziedzinie VAT, w tym system narzędzi do analizy sieci transakcji oraz centralny elektroniczny system informacji o płatnościach ("CESOP"), powinny mieć bezpośredni dostęp do centralnego VIES. |
(14) W celu prowadzenia dochodzeń w sprawie podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT oraz wykrywania takich oszustw systemy informacyjne wspomagające sieć Eurofisc w walce z oszustwami w dziedzinie VAT, w tym system narzędzi do analizy sieci transakcji oraz centralny elektroniczny system informacji o płatnościach ("CESOP"), EPPO, OLAF i Europol powinny mieć bezpośredni dostęp do centralnego VIES. |
Poprawka 17
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 14 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(14a) EPPO powinna mieć również bezpośredni dostęp do centralnego VIES w zakresie niezbędnym do wykonywania swoich zadań, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 (Ia) i zgodnie z art. 43 tego rozporządzenia. (1a) Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października
2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
|
Poprawka 18
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 16
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(16) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania rozporządzenia (UE) nr 904/2010, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do zadań, które Komisja będzie wykonywać w związku z zarządzaniem centralnym VIES pod względem technicznym, szczegółów technicznych dotyczących identyfikacji i dostępu urzędników i systemów elektronicznych do centralnego VIES, szczegółów technicznych i formatu informacji przekazywanych do centralnego VIES oraz ról i obowiązków państw członkowskich i Komisji w przypadku pełnienia funkcji administratora i podmiotu przetwarzającego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (18) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (19). Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 (20). |
(16) Aby zapewnić jednolite warunki wykonania rozporządzenia (UE) nr 904/2010, należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do zadań, które Komisja będzie wykonywać w związku z zarządzaniem centralnym VIES pod względem technicznym, szczegółów technicznych dotyczących identyfikacji i dostępu urzędników i systemów elektronicznych do centralnego VIES, szczegółów technicznych i formatu informacji przekazywanych do centralnego VIES oraz ról i obowiązków państw członkowskich i Komisji w przypadku pełnienia funkcji administratora i podmiotu przetwarzającego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (18) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 (19). Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 (20). Każdy projekt aktu wykonawczego ma być przedłożony Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
|
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
|
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(19) 19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
|
(19) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
|
(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
|
(20) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
|
Poprawka 19
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 17
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(17) Oszustwa w dziedzinie VAT są wspólnym problemem wszystkich państw członkowskich. Państwa członkowskie same nie dysponują informacjami niezbędnymi do zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów dotyczących VAT oraz do zwalczania oszustw w dziedzinie VAT. Ponieważ cel rozporządzenia (UE) nr 904/2010, a mianowicie zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie ze względu na transgraniczny charakter rynku wewnętrznego, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. |
(17) Oszustwa w dziedzinie VAT są wspólnym problemem wszystkich państw członkowskich. Państwa członkowskie same nie dysponują informacjami niezbędnymi do zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów dotyczących VAT oraz do zwalczania oszustw w dziedzinie VAT. Ponieważ cel rozporządzenia (UE) nr 904/2010, a mianowicie zwalczanie oszustw w dziedzinie VAT, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie ze względu na transgraniczny charakter rynku wewnętrznego, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Poziom gromadzenia, centralizacji i automatycznego przetwarzania danych dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych, który pozwala organom podatkowym państwa członkowskiego na przeprowadzenie pełnego mapowania przepływów między przedsiębiorstwami w Unii, wymaga ustanowienia procesu kontroli na poziomie Unii w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania systemu i uniknięcia wszelkich odchyleń w wykorzystywaniu tych danych. |
Poprawka 20
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 17 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(17a) Mechanizm funkcjonowania oszustw karuzelowych został jasno określony przez Komisję w jej sprawozdaniu z dnia 16 kwietnia 2004 r. dla Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczącym uzgodnień w zakresie współpracy administracyjnej w zwalczaniu nadużyć finansowych związanych z VAT. |
Poprawka 21
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 21
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(21) Nadużywanie numerów identyfikacyjnych VAT stosowanych na potrzeby punktu kompleksowej obsługi importu ("IOSS") zostało uznane przez zainteresowane strony za potencjalne ryzyko. Aby lepiejzabezpieczyć prawidłowe stosowanie i proces weryfikacji numerów identyfikacyjnych VAT stosowanych na potrzeby IOSS, należy rozszerzyć art. 47h rozporządzenia (UE) nr 904/2010 poprzez przyznanie organom celnym dostępu do informacji o przedsiębiorcy zarejestrowanym w IOSS, co poprawi zarządzanie ryzykiem i zwiększy możliwości kontrolne tych organów celnych. |
(21) Nadużywanie numerów identyfikacyjnych VAT stosowanych na potrzeby punktu kompleksowej obsługi importu ("IOSS"), umyślnie lub w wyniku zaniedbania, zostało uznane przez zainteresowane strony za potencjalne ryzyko. Aby lepiej zabezpieczyć prawidłowe stosowanie i proces weryfikacji numerów identyfikacyjnych VAT stosowanych na potrzeby IOSS, należy rozszerzyć art. 47h rozporządzenia (UE) nr 904/2010 poprzez przyznanie organom celnym dostępu do informacji o przedsiębiorcy zarejestrowanym w IOSS, co poprawi zarządzanie ryzykiem i zwiększy możliwości kontrolne tych organów celnych. |
Poprawka 22
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 22 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(22a) Zmiany związane z systemem IOSS wymagają realistycznego harmonogramu wdrożenia.. Dlatego rozszerzenie zakresu systemu IOSS powinno mieć zastosowanie od 1 stycznia 2026 r., aby uniknąć fragmentarycznego przestrzegania i wdrażania, które zwiększałoby obciążenie administracyjne przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, oraz platform ułatwiających sprzedaż między przedsiębiorstwami, w szczególności małych platform handlowych. |
Poprawka 23
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 24
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(24) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z prawami podstawowymi i zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. W szczególności niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie pełnego poszanowania prawa do ochrony danych osobowych określonego w art. 8 Karty. W związku z tym niniejsze rozporządzenie ściśle ogranicza ilość danych osobowych, które zostaną udostępnione organom podatkowym. Przetwarzanie informacji na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno odbywać się wyłącznie do celów niniejszego rozporządzenia. |
(24) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z prawami podstawowymi i zasadami uznanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej. W szczególności niniejsze rozporządzenie ma na celu zapewnienie pełnego poszanowania prawa do ochrony danych osobowych określonego w art. 8 Karty. W związku z tym niniejsze rozporządzenie ściśle ogranicza ilość danych osobowych, które zostaną udostępnione organom podatkowym, ponieważ dostęp organów podatkowych do informacji na temat zakupów dokonywanych przez osoby fizyczne stanowi poważne zagrożenie dla prywatności. Przetwarzanie informacji na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych na podstawie niniejszego rozporządzenia powinno zatem odbywać się wyłącznie do celów niniejszego rozporządzenia. |
Poprawka 24
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 24 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(24a) Zgodnie z zasadami proporcjonalności i ochrony praw podstawowych, przekazywanie danych przez przedsiębiorstwa ma być wykorzystywane wyłącznie w kontekście zwalczania oszustw związanych z VAT. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 (1a) zainteresowane organy mają przestrzegać tajemnic handlowych, a mianowicie know-how i wiedzy specjalistycznej związanej z produktami i usługami przedsiębiorstw unijnych, aby nie zagrażać konkurencyjności tych przedsiębiorstw. (1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943
z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego knowhow i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 1).
|
Poprawka 25
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 25
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia [...] |
(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 3 marca 2023 r. |
Poprawka 26
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 25 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(25a) Zgodnie z interesem publicznym i interesem finansowym Unii sygnaliści korzystają ze skutecznej ochrony prawnej na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 (1a). (1a) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937
z dnia 23 października 2019 r.w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17).
|
Poprawka 27
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 27 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(27a) Artykuł 36 rozporządzenia (UE) nr 904/2010 został zmieniony w celu uwzględnienia roli Europolu i OLAF-u. Powinien on również odzwierciedlać rolę EPPO. Jak określono w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1939, delegowani prokuratorzy europejscy EPPO działają w imieniu EPPO w swoich państwach członkowskich i mają takie same uprawnienia jak prokuratorzy krajowi, jeśli chodzi o prowadzenie postępowań przygotowawczych, wnoszenie i popieranie oskarżeń oraz doprowadzenie do osądzenia sprawcy. W tym zakresie mogą oni współpracować z urzędnikiem łącznikowym Eurofisc w swoim państwie członkowskim. Należy im przyznać takie same uprawnienia w ramach pełnienia funkcji delegowanych prokuratorów europejskich zgodnie z art. 43 rozporządzenia (UE) 2017/1939. W zakresie, w jakim jest to niezbędne do wykonywania zadań EPPO, należy zezwolić na bezpośrednią sprawozdawczość z Eurefisc do EPPO. Wybrany personel EPPO powinien mieć również możliwość zwracania się o informacje do Eurofisc.
|
Poprawka 28
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - nagłówek
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 904/2010 mające zastosowanie od 1 stycznia 2025 r. |
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 904/2010 mające zastosowanie od 1 stycznia 2026 r. |
Poprawka 29
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 1 a (nowy)
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 2 - ustęp 1 - litera v a (nowa), v b (nowa) i v c (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
1a) w art. 2 ust. 1 dodaje się następujące litery: "va) »delegowani prokuratorzy europejscy« oznaczają delegowanych prokuratorów europejskich, o których mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 (*);
vb) »personel EPPO« oznacza personel EPPO w rozumieniu art. 2 pkt 4 rozporządzenia (UE) 2017/1939;
vc) »urzędnicy OLAF-u« oznaczają urzędników zatrudnionych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ustanowiony decyzją Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom (**), którym dyrektor generalny przyznał uprawnienia do prowadzenia dochodzeń.
|
|
(*) Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (EPPO) (Dz.U. L 283 z 31.10.2017).
(**) Decyzja Komisji 1999/352/WE, EWWiS, Euratom z dnia
28 kwietnia 1999 r. ustanawiająca Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 20).";
|
Poprawka 30
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 a (nowy)
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 17 - ustęp 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
3a) w art. 17 dodaje się ustęp w brzmieniu: "1a. Informacje, o których mowa w ust. 1, zgromadzone za pośrednictwem e-fakturowania i e-sprawozdawczości, nie mogą być przechowywane poza terytorium Unii.";
|
Poprawka 31
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 b (nowy)
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 33 - ustęp 1
Tekst obowiązujący |
Poprawka |
|
3b) artykuł 33 ust. 1 otrzymuje brzmienie: |
1. Aby propagować i ułatwiać wielostronną współpracę w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT, w niniejszym rozdziale ustanawia się sieć służącą sprawnej wymianie, przetwarzaniu i analizie między państwami członkowskimi ukierunkowanych informacji na temat oszustw transgranicznych, a także koordynacji wszelkich działań następczych (zwaną dalej »Eurofisc«). |
"1. Aby propagować i ułatwiać wielostronną współpracę w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT, a także współpracy między państwami członkowskimi a EPPO, Europolem i OLAF-em, w niniejszym rozdziale ustanawia się sieć służącą sprawnej wymianie, przetwarzaniu i analizie między państwami członkowskimi ukierunkowanych informacji na temat oszustw transgranicznych, a także koordynacji wszelkich działań następczych (zwaną dalej »Eurofisc«). "; |
Poprawka 32
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 c (nowy)
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 33 - ustęp 2 - litera d a (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
3c) w art. 33 ust. 2 dodaje się literę w brzmieniu.: "da) współpracują z EPPO, Europolem i OLAF-em, zgodnie z ich odpowiednimi mandatami i kompetencjami, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 (■ ).
(*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1)";
|
Poprawka 33
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 3 d (nowy)
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 36 - ustęp 5 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
3d) w art. 36 dodaje się akapit w brzmieniu: "5a) W zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych im zadań delegowani prokuratorzy europejscy mogą zwracać się o stosowne informacje do każdego koordynatora dziedziny roboczej Eurofisc znajdującego się w tym samym państwie członkowskim. W zakresie niezbędnym do wykonywania powierzonych im zadań odpowiedni pracownicy EPPO mogą zwrócić się o informacje do każdego koordynatora dziedziny roboczej Eurofisc znajdującego się w państwie członkowskim, które uczestniczy we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia EPPO, o której mowa w art. 120 rozporządzenia (UE) 2017/1939. W tym celu Eurofisc może zawrzeć z EPPO porozumienie robocze określające szczegóły współpracy między Eurofisc a EPPO.";
|
Poprawka 34
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47b - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
3. Jeżeli podatnik korzystający z jednej z procedur szczególnych określonych w tytule XII rozdział 6 sekcje 2, 3 i 5 dyrektywy 2006/112/WE jest wykluczony ze stosowania procedury szczególnej, państwo członkowskie identyfikacji niezwłocznie informuje o tym drogą elektroniczną właściwe organy pozostałych państw członkowskich."; |
3. Jeżeli podatnik korzystający z jednej z procedur szczególnych określonych w tytule XII rozdział 6 sekcje 2, 3 i 5 dyrektywy 2006/112/WE jest wykluczony ze stosowania procedury szczególnej, państwo członkowskie identyfikacji tak szybko jak to możliwe i w każdym przypadku przed dziesiątym dniem następnego miesiąca informuje o tym drogą elektroniczną właściwe organy pozostałych państw członkowskich."; |
Poprawka 35
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47d - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Państwo członkowskie identyfikacji przekazuje informacje, o których mowa w ust. 1, drogą elektroniczną właściwemu organowi państwa członkowskiego konsumpcji lub państw członkowskich, z których towary są wysyłane lub transportowane i do których towary są wysyłane lub transportowane, nie później niż 20 dni od końca miesiąca, w którym upłynął termin złożenia deklaracji."; |
2. Państwo członkowskie identyfikacji przekazuje informacje, o których mowa w ust. 1, drogą elektroniczną właściwemu organowi państwa członkowskiego konsumpcji lub państw członkowskich, z których towary są wysyłane lub transportowane i do których towary są wysyłane lub transportowane, nie później niż 10 dni od końca miesiąca, w którym upłynął termin złożenia deklaracji."; |
Poprawka 36
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 7 - litera b
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47i - ustęp 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
5. W przypadku gdy państwo członkowskie konsumpcji lub państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane lub do którego towary są wysyłane lub transportowane, |
5. W przypadku gdy państwo członkowskie konsumpcji lub państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane lub do którego towary są wysyłane lub transportowane, |
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
występujące z wnioskiem nie otrzyma ewidencji w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, państwo to może podjąć wszelkie działania zgodnie ze swoim ustawodawstwem krajowym w celu uzyskania takiej ewidencji."; |
występujące z wnioskiem nie otrzyma ewidencji w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, państwo to może podjąć konieczne i uzasadnione działania administracyjne zgodnie ze swoim ustawodawstwem krajowym w celu uzyskania takiej ewidencji."; |
Poprawka 37
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 8
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47j - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"2. Bez uszczerbku dla art. 7 ust. 4, jeżeli państwo członkowskie konsumpcji lub państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane lub do którego towary są wysyłane lub transportowane, stwierdzi, że konieczne jest postępowanie administracyjne, konsultuje się ono najpierw z państwem członkowskim identyfikacji co do konieczności takiego postępowania."; |
"2. Bez uszczerbku dla art. 7 ust. 4, jeżeli państwo członkowskie konsumpcji lub państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane lub do którego towary są wysyłane lub transportowane, stwierdzi, że konieczne jest postępowanie administracyjne, konsultuje się ono najpierw z państwem członkowskim identyfikacji co do konieczności takiego postępowania i przeprowadza takie postępowanie w odniesieniu do ram prawnych zaangażowanych państw członkowskich."; |
Poprawka 38
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 10
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47la - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
3. Państwa członkowskie wprowadzaj ą przepisy, zgodnie z którymi podatnik przekazuje, na wniosek, żądaną ewidencję drogą elektroniczną państwu członkowskiemu, w którym ten podatnik jest zidentyfikowany do celów VAT. Państwa członkowskie akceptują możliwość przedkładania ewidencji przy użyciu standardowego formularza. |
3. Państwa członkowskie wprowadzają przepisy, zgodnie z którymi podatnik przekazuje, na wniosek, żądaną ewidencję drogą elektroniczną państwu członkowskiemu, w którym ten podatnik jest zidentyfikowany do celów VAT. Państwa członkowskie akceptują przedkładanie ewidencji jedynie przy użyciu standardowego, obligatoryjnego formularza. |
Poprawka 39
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 10
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47la - ustęp 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
5. W przypadku gdy występujące z wnioskiem państwo członkowskie, w którym te dostawy towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, nie otrzyma ewidencji w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, państwo to może podjąć wszelkie działania zgodnie ze swoim ustawodawstwem krajowym w celu uzyskania takiej ewidencji. |
5. W przypadku gdy występujące z wnioskiem państwo członkowskie, w którym te dostawy towarów lub świadczenie usług podlegają opodatkowaniu, nie otrzyma ewidencji w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, państwo to może podjąć konieczne i uzasadnione działania administracyjne zgodnie ze swoim ustawodawstwem krajowym w celu uzyskania takiej ewidencji. |
Poprawka 40
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 10
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 47
lb - ustęp 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2.". |
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. Projekty tych aktów wykonawczych przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw.". |
Poprawka 41
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 2 - nagłówek
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 904/2010 mające zastosowanie od 1 stycznia 2026 r. |
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 904/2010 mające zastosowanie od 1 stycznia 2027 r. |
Poprawka 42
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24g - ustęp 1
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Do celów, o których mowa w art. 1, Komisja opracowuje elektroniczny centralny system wymiany informacji o VAT (»centralny VIES«), utrzymuje go i prowadzi oraz zarządza nim pod względem technicznym. |
1. Do celów, o których mowa w art. 1, Komisja opracowuje elektroniczny centralny system wymiany informacji o VAT (»centralny VIES«), utrzymuje go i prowadzi oraz zarządza nim pod względem technicznym. Komisja nie ma bezpośredniego dostępu do danych indywidualnych podatników. Komisja zapewnia wsparcie techniczne w zakresie bezpiecznego połączenia z centralnym VIES przez urzędników, którym przyznano zautomatyzowany dostęp do centralnego VIES zgodnie z art. 24k ust. 1. |
Poprawka 43
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24
g - ustęp 1 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
1a. Centralny VIES instaluje się z zastosowaniem najodpowiedniejszej dostępnej technologii w celu ochrony praw obywateli jako podatników, a mianowicie prawa do prywatności, ochrony danych i tajemnic handlowych, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 (*). Komisja regularnie ocenia skuteczność centralnego VIES i wartość dodaną stosowania nowych technologii, w pełnej współpracy z krajowymi organami podatkowymi. (*) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943
z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego knowhow i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (Dz.U. L 157 z 15.6.2016, s. 1).
|
Poprawka 44
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24
g - ustęp 2 - akapit 1 - wprowadzenie
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Każde państwo członkowskie opracowuje krajowy system elektroniczny do automatycznego przekazywania poniższych informacji do centralnego VIES, utrzymuje go i prowadzi oraz zarządza nim pod względem technicznym: |
Każde państwo członkowskie opracowuje przy wsparciu technicznym Komisji krajowy system elektroniczny do automatycznego przekazywania poniższych informacji do centralnego VIES, utrzymuje go i prowadzi oraz zarządza nim pod względem technicznym: |
Poprawka 45
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24g - ustęp 2 - akapit 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Komisja określa w drodze aktu wykonawczego szczegóły i format informacji wymienionych w niniejszym ustępie. Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. |
Komisja określa w drodze aktu wykonawczego szczegóły i format informacji wymienionych w niniejszym ustępie. Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. Projekt tego aktu wykonawczego przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
Poprawka 46
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24
g - ustęp 3 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
3a. Do celów współpracy i wymiany na mocy ust. 2 Komisja opracowuje bezpieczne i niezawodne oprogramowanie łączące przedsiębiorstwa i administracje krajowe z centralnym VIES. |
Poprawka 47
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24
g - ustęp 3 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
3b. Komisja wspiera krajowe organy podatkowe zasobami finansowymi i ludzkimi oraz doradztwem technicznym, aby zagwarantowania pełną operacyjność krajowych systemów elektronicznych do 1 stycznia 2030 r. W okresie przejściowym do dnia 1 stycznia 2030 r. Komisja ocenia skuteczność centralnego VIES i procedur wymiany informacji. |
Poprawka 48
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24h - ustęp 1 - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Komisja ustanawia w drodze aktu wykonawczego kryteria określające, które zmiany nie są na tyle istotne, niezbędne lub użyteczne, aby były przekazywane do centralnego VIES. Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. |
Komisja ustanawia w drodze aktu wykonawczego kryteria określające, które zmiany nie są na tyle istotne, niezbędne lub użyteczne, aby były przekazywane do centralnego VIES. Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. Projekt tego aktu wykonawczego przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
Poprawka 49
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24h - ustęp 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
5. W drodze odstępstwa od ust. 4 niniejszego artykułu, informacje, o których mowa w art. 24g ust. 2 lit. a), wprowadza się do centralnego VIES najpóźniej przed upływem jednego dnia po zgromadzeniu informacji przekazanych przez podatnika właściwym organom. |
5. Informacje, o których mowa w art. 24g ust. 2 lit. a), wprowadza się do centralnego VIES najpóźniej przed upływem trzech dni po zgromadzeniu informacji przekazanych przez podatnika właściwym organom. W przypadku późniejszego wprowadzenia informacji państwo członkowskie przedstawia Komisji powody uzasadniające opóźnienie. |
Poprawka 50
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24j - akapit 1 - litera a
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
a) przechowywanie informacji, o których mowa w lit. b), c) i d) niniejszego artykułu oraz w art. 24g ust. 2 niniejszego rozporządzenia; |
a) przechowywanie informacji, o których mowa w lit. b), c) i d) niniejszego artykułu oraz w art. 24g ust. 2 niniejszego rozporządzenia, w bezpiecznej, odpornej i solidnej infrastrukturze; |
Poprawka 51
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24j - akapit 1 - litera c - wprowadzenie
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
c) agregowanie informacji dotyczących osób, którym nadano numer identyfikacyjny VAT, i zgromadzonych zgodnie z art. 213 dyrektywy 2006/112/WE oraz udostępnianie poniższych danych szczegółowych urzędnikom lub systemom elektronicznym, o których mowa w art. 24k: |
c) agregowanie informacji dotyczących osób, którym nadano numer identyfikacyjny VAT, i zgromadzonych zgodnie z art. 213 dyrektywy 2006/112/WE oraz udostępnianie poniższych danych szczegółowych urzędnikom lub systemom elektronicznym, o których mowa w art. 24k, w bezpiecznym systemie zapewniającym poufność: |
Poprawka 52
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24j - akapit 1 - litera e
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
e) udostępnianie informacji, o których mowa w art. 24g ust. 2 oraz w lit. b), c) i d) niniejszego artykułu, urzędnikom lub systemom elektronicznym, o których mowa w art. 24k. |
e) udostępnianie informacji, o których mowa w art. 24g ust. 2 oraz w lit. b), c) i d) niniejszego artykułu, urzędnikom lub systemom elektronicznym, o których mowa w art. 24k, w bezpiecznym systemie zapewniającym poufność. |
Poprawka 53
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 1 - wprowadzenie
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
1. Każde państwo członkowskie udziela zautomatyzowanego dostępu do centralnego VIES: |
1. Każde państwo członkowskie, za pośrednictwem bezpiecznego centralnego interfejsu zapewniającego poufność, udziela zautomatyzowanego dostępu do centralnego VIES: |
Poprawka 54
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 1 - litera b a (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
ba) delegowanym prokuratorom europejskim i odpowiednim pracownikom EPPO, którzy posiadają osobisty kod identyfikacyjny do centralnego VIES, jeżeli dostęp ten wiąże się z dochodzeniem w sprawie podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT lub mającym na celu wykrycie oszustwa w dziedzinie VAT; |
Poprawka 55
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 1 - litera b b (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
bb) odpowiednim urzędnikom OLAF-u, jeżeli dostęp ten wiąże się z dochodzeniem w sprawie podejrzenia popełnienia oszustwa w dziedzinie VAT lub mającym na celu wykrycie oszustwa w dziedzinie VAT;
|
Poprawka 56
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 1 - litera b c (nowa)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
bc) pracownikom Europolu, którzy współpracują z EPPO w ramach porozumienia roboczego ustanawiającego stosunki współpracy między Prokuraturą Europejską a Europolem, które weszło w życie w dniu 19 stycznia 2021 r., w przypadku gdy postępowanie przygotowawcze ma na celu zapobieganie wszelkim formom poważnej przestępczości zorganizowanej i międzynarodowej oraz cyberprzes- tępczości i ich zwalczanie, a także ma wpływ na interesy finansowe Unii; |
Poprawka 57
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 2 - wprowadzenie
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
2. Każde państwo członkowskie udziela zautomatyzowanego dostępu do centralnego VIES: |
2. Każde państwo członkowskie, za pośrednictwem bezpiecznego centralnego interfejsu zapewniającego poufność, udziela zautomatyzowanego dostępu do centralnego VIES: |
Poprawka 58
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 2 - litera d
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
d) elektronicznym systemom prowadzącym sprawną wymianę, przetwarzanie i analizę ukierunkowanych informacji na temat oszustw transgranicznych, obsługiwanym przez Eurofisc. |
d) elektronicznym systemom prowadzącym sprawną wymianę, przetwarzanie i analizę ukierunkowanych informacji na temat oszustw transgranicznych, obsługiwanym przez Eurofisc i EPPO. |
Poprawka 59
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24k - ustęp 3 - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. |
Ten akt wykonawczy przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. Projekt tego aktu wykonawczego przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
Poprawka 60
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 3 - akapit 1 - punkt 3
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 24m - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. |
Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 58 ust. 2. Projekty tych aktów wykonawczych przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
Poprawka 61
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 4 - akapit 1 - punkt 3 - litera a
Rozporządzenie (UE) nr 904/2010
Artykuł 21 - ustęp 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
3. Komisja określa w drodze aktów wykonawczych praktyczne rozwiązania dotyczące warunków przewidzianych w ust. 2a lit. d) niniejszego artykułu, aby umożliwić państwu członkowskiemu przekazującemu informacje wskazanie urzędnika łącznikowego Eurofisc mającego dostęp do informacji. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o którejmowa w art. 58 ust. 2. |
3. Komisja określa w drodze aktów wykonawczych praktyczne rozwiązania dotyczące warunków przewidzianych w ust. 2a lit. d) niniejszego artykułu, aby umożliwić państwu członkowskiemu przekazującemu informacje wskazanie urzędnika łącznikowego Eurofisc mającego dostęp do informacji. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o którejmowa w art. 58 ust. 2. Projekty tych aktów wykonawczych przedkłada się Parlamentowi Europejskiemu tytułem informacji, aby umożliwić mu wykonywanie jego praw. |
Poprawka 62
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - akapit 2
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Art. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. |
Art. 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r. |
Poprawka 63
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 5 - akapit 3
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Art. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2026 r. |
Art. 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2027 r. |