(C/2024/4237)(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2023 przyjęty przez Komisję 11 października 2023 r. (COM(2023) 0530),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2023 przyjęte przez Radę dnia 9 listopada 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 13 listopada 2023 r. (14622/2023 - C9-0410/2023),
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0363/2023),
A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2023 jest aktualizacja budżetu po stronie wydatków, m.in. obniżenie środków na projekt międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER) o 280 000 000 EUR w środkach na zobowiązania i 264 000 000 EUR w środkach na płatności ze względu na opóźnienia w realizacji, a także obniżenie środków na płatności na program "Cyfrowa Europa", Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny Plus, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Fundusz Azylu, Migracji i Integracji o łączną kwotę 3 000 000 000 EUR;
B. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 4/2023 na wydatki sprowadza się do obniżenia środków na zobowiązania o 247 500 000 EUR i środków na płatności o 3 254 800 000 EUR;
1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2023 przedstawiony przez Komisję;
2. szczególną uwagę zwraca na cięcia zaproponowane w projekcie ITER, które mają charakter dodatkowy po cięciach dokonanych podczas negocjacji w sprawie budżetu na 2023 r. i cięciach zaproponowanych przez Komisję w projekcie budżetu na 2024 r.; wyraża poważne zaniepokojenie, jeżeli chodzi o postępy we wdrażaniu ITER, a także wzywa Komisję do pełnego informowania Parlamentu o rozwoju sytuacji i wpływie na wkład finansowy Unii oraz do bardziej szczegółowego wyjaśnienia przyczyn znacznych opóźnień w realizacji programu;
3. wyraża poważne zaniepokojenie opóźnieniami w realizacji programów w obecnych wieloletnich ramach finansowych i wynikającym stąd obniżeniem środków na płatności; wzywa państwa członkowskie do przyspieszenia wdrażania, przy wsparciu Komisji, w celu pełnej absorpcji dostępnych środków; podkreśla potrzebę uniknięcia kryzysu płatności pod koniec obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych; w związku z tym przypomina o swoim wniosku dotyczącym zmiany jednolitego marginesu w celu zniesienia rocznego pułapu środków na płatności na potrzeby korzystania z tego instrumentu w ramach przeglądu wieloletnich ram finansowych oraz wzywa Radę i Komisję do poparcia wniosku Parlamentu;
4. wskazuje w szczególności na zaproponowane przez Komisję cięcia środków na płatności na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji ze względu na fakt, że wiele faktur o wysokiej wartości jest nadal analizowanych, a niektóre wymogi dotyczące warunków płatności nie zostały jeszcze spełnione w przypadku niektórych projektów; uważa, że takie opóźnienia są wysoce problematyczne, ponieważ Fundusz Azylu, Migracji i Integracji musi być elastyczny i podejmować działania w odpowiedzi na przepływy migracyjne; wzywa Komisję do przyspieszenia tego procesu, aby możliwe było udzielanie państwom członkowskim pełnego wsparcia, kiedy borykają się one z wysokimi przepływami migracyjnymi;
5. z zadowoleniem przyjmuje propozycję podwyższenia środków na bezpieczeństwo budynku i na systemy informatyczne Prokuratury Europejskiej oraz propozycję przyznania jej ośmiu dodatkowych pracowników zatrudnionych na czas określony; przypomina, że od dawna stoi na stanowisku, iż konieczne jest zadbanie o to, aby agencje, których mandaty rozszerzono, otrzymały odpowiednio więcej personelu i środków z budżetu;
6. odnotowuje zmiany zaproponowane przez Komisję w odniesieniu do działu 7; podkreśla, że instytucje Unii potrzebują niezbędnych zasobów, aby móc wypełniać swoje zobowiązania prawne i umowne oraz wypełniać swój mandat; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez instytucje w celu pokrycia niemal wszystkich kwot wymaganych ze względu na wyższy wskaźnik waloryzacji wynagrodzeń w drodze przesunięć i poprzez odroczenie nieobowiązkowych inwestycji; odnotowuje niewielki wzrost wydatków na emerytury i kwotę potrzebną szkołom europejskim na pokrycie kosztów związanych z wysokimi cenami energii;
7. uważa, że Unia powinna zdecydowanie reagować na szybko rosnące potrzeby, w szczególności w odniesieniu do pomocy humanitarnej, w tym na Bliskim Wschodzie i na Kaukazie; wzywa Komisję do oceny możliwości budżetowych z myślą o udzieleniu wsparcia już w 2023 r. w drodze innego projektu budżetu korygującego lub przesunięcia środków;
8. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2023;
9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.