Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2023 na rok budżetowy 2023 - obniżenie środków na płatności, inne dostosowania i aktualizacje techniczne (14622/2023 - C9-0410/2023 - 2023/0367(BUD))

P9_TA(2023)0412
Projekt budżetu korygującego nr 4/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r.: zmniejszenie środków na płatności - inne dostosowania i aktualizacje techniczne Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2023 na rok budżetowy 2023 - obniżenie środków na płatności, inne dostosowania i aktualizacje techniczne (14622/2023 - C9-0410/2023 - 2023/0367(BUD))

(C/2024/4237)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4/2023 przyjęty przez Komisję 11 października 2023 r. (COM(2023) 0530),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2023 przyjęte przez Radę dnia 9 listopada 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 13 listopada 2023 r. (14622/2023 - C9-0410/2023),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0363/2023),

A. mając na uwadze, że głównym celem projektu budżetu korygującego nr 4/2023 jest aktualizacja budżetu po stronie wydatków, m.in. obniżenie środków na projekt międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER) o 280 000 000 EUR w środkach na zobowiązania i 264 000 000 EUR w środkach na płatności ze względu na opóźnienia w realizacji, a także obniżenie środków na płatności na program "Cyfrowa Europa", Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny Plus, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Fundusz Azylu, Migracji i Integracji o łączną kwotę 3 000 000 000 EUR;

B. mając na uwadze, że ogólny wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 4/2023 na wydatki sprowadza się do obniżenia środków na zobowiązania o 247 500 000 EUR i środków na płatności o 3 254 800 000 EUR;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 4/2023 przedstawiony przez Komisję;

2. szczególną uwagę zwraca na cięcia zaproponowane w projekcie ITER, które mają charakter dodatkowy po cięciach dokonanych podczas negocjacji w sprawie budżetu na 2023 r. i cięciach zaproponowanych przez Komisję w projekcie budżetu na 2024 r.; wyraża poważne zaniepokojenie, jeżeli chodzi o postępy we wdrażaniu ITER, a także wzywa Komisję do pełnego informowania Parlamentu o rozwoju sytuacji i wpływie na wkład finansowy Unii oraz do bardziej szczegółowego wyjaśnienia przyczyn znacznych opóźnień w realizacji programu;

3. wyraża poważne zaniepokojenie opóźnieniami w realizacji programów w obecnych wieloletnich ramach finansowych i wynikającym stąd obniżeniem środków na płatności; wzywa państwa członkowskie do przyspieszenia wdrażania, przy wsparciu Komisji, w celu pełnej absorpcji dostępnych środków; podkreśla potrzebę uniknięcia kryzysu płatności pod koniec obowiązywania obecnych wieloletnich ram finansowych; w związku z tym przypomina o swoim wniosku dotyczącym zmiany jednolitego marginesu w celu zniesienia rocznego pułapu środków na płatności na potrzeby korzystania z tego instrumentu w ramach przeglądu wieloletnich ram finansowych oraz wzywa Radę i Komisję do poparcia wniosku Parlamentu;

4. wskazuje w szczególności na zaproponowane przez Komisję cięcia środków na płatności na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji ze względu na fakt, że wiele faktur o wysokiej wartości jest nadal analizowanych, a niektóre wymogi dotyczące warunków płatności nie zostały jeszcze spełnione w przypadku niektórych projektów; uważa, że takie opóźnienia są wysoce problematyczne, ponieważ Fundusz Azylu, Migracji i Integracji musi być elastyczny i podejmować działania w odpowiedzi na przepływy migracyjne; wzywa Komisję do przyspieszenia tego procesu, aby możliwe było udzielanie państwom członkowskim pełnego wsparcia, kiedy borykają się one z wysokimi przepływami migracyjnymi;

5. z zadowoleniem przyjmuje propozycję podwyższenia środków na bezpieczeństwo budynku i na systemy informatyczne Prokuratury Europejskiej oraz propozycję przyznania jej ośmiu dodatkowych pracowników zatrudnionych na czas określony; przypomina, że od dawna stoi na stanowisku, iż konieczne jest zadbanie o to, aby agencje, których mandaty rozszerzono, otrzymały odpowiednio więcej personelu i środków z budżetu;

6. odnotowuje zmiany zaproponowane przez Komisję w odniesieniu do działu 7; podkreśla, że instytucje Unii potrzebują niezbędnych zasobów, aby móc wypełniać swoje zobowiązania prawne i umowne oraz wypełniać swój mandat; z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez instytucje w celu pokrycia niemal wszystkich kwot wymaganych ze względu na wyższy wskaźnik waloryzacji wynagrodzeń w drodze przesunięć i poprzez odroczenie nieobowiązkowych inwestycji; odnotowuje niewielki wzrost wydatków na emerytury i kwotę potrzebną szkołom europejskim na pokrycie kosztów związanych z wysokimi cenami energii;

7. uważa, że Unia powinna zdecydowanie reagować na szybko rosnące potrzeby, w szczególności w odniesieniu do pomocy humanitarnej, w tym na Bliskim Wschodzie i na Kaukazie; wzywa Komisję do oceny możliwości budżetowych z myślą o udzieleniu wsparcia już w 2023 r. w drodze innego projektu budżetu korygującego lub przesunięcia środków;

8. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 4/2023;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 4/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

10. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4237

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 4/2023 na rok budżetowy 2023 - obniżenie środków na płatności, inne dostosowania i aktualizacje techniczne (14622/2023 - C9-0410/2023 - 2023/0367(BUD))
Data aktu: 22/11/2023
Data ogłoszenia: 24/07/2024