united kingdom
ukraine

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

P9_TA(2023)0440
Niepodjęcie działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

(C/2024/4226)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i zasadę lojalnej współpracy,

- uwzględniając porozumienie ramowe z dnia 20 listopada 2010 r. w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 1 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie lepszego stanowienia prawa 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie z dnia 22 maja 2023 r. sporządzone przez parlamentarną komisję śledczą ds. zbadania stosowania oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego służącego inwigilacji (A9-0189/2023),

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 15 czerwca 2023 r. dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego 3 ,

- uwzględniając art. 208 ust. 13 Regulaminu,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 15 czerwca 2023 r. Parlament przyjął zalecenie dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego, które to zalecenie zawierało wnioski dotyczące działań legislacyjnych i nielegislacyjnych na szczeblu UE w celu uregulowania stosowania oprogramowania szpiegującego, co miało chronić prawa Unii i prawa zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej;

B. mając na uwadze, że porozumienie ramowe i porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa zobowiązują Komisję do udzielenia odpowiedzi na wnioski dotyczące działań Unii złożone przez Parlament w terminie trzech miesięcy, wraz z określeniem działań następczych, jakie zamierza podjąć w związku z tymi wnioskami;

C. mając na uwadze, że ponad pięć miesięcy po przyjęciu zalecenia Komisja nie przekazała Parlamentowi formalnej odpowiedzi przedstawiającej podjęte działania i plany na przyszłość;

D. mając na uwadze, że od czasu przyjęcia zalecenia Parlamentu w UE zgłoszono nowe przypadki nadużyć związanych z oprogramowaniem szpiegującym, na które nie zareagowały ani władze krajowe, ani Komisja;

E. mając na uwadze, że afera "Predator files" ujawniła, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego, w tym przewodnicząca Roberta Metsola i Pierre Karleskind, a także urzędnicy Komisji i inne osoby, byli celem ataków z wykorzystaniem oprogramowania szpiegującego Predator; mając na uwadze, że doniesienia medialne wskazują, iż ataki nastąpiły z państw trzecich;

F. mając na uwadze, że ujawniono, iż telefon rosyjskiej dziennikarki Galiny Timczenko, która przebywa na wygnaniu, został zainfekowany oprogramowaniem szpiegującym Pegasus podczas jej pobytu w Niemczech;

G. mając na uwadze doniesienia, że telefon egipskiego kandydata na prezydenta Ahmeda Tantawy'ego był wielokrotnie hakowany przy użyciu oprogramowania szpiegującego Predator, sprzedawanego przez europejską firmę Intellexa;

H. mając na uwadze, że Grecki Urząd ds. Bezpieczeństwa Komunikacji i Prywatności (ADAE) oraz Urząd Ochrony Danych zidentyfikowały 92 osoby inwigilowane w Grecji, prokuratorzy prowadzący sprawę zwrócili się o porównanie tej listy z osobami objętymi nadzorem przez greckie służby wywiadowcze (EYP), prokuratorzy postawili zarzuty karne dwóm urzędnikom EYP, a następnie zarząd ADAE stanął w obliczu nagłych zmian i akta zostały przekazane innemu prokuratorowi;

I. mając na uwadze, że sędzia prowadzący sprawę w Hiszpanii tymczasowo zawiesił dochodzenie w sprawie domniemanych ataków szpiegowskich Maroka na premiera i ministrów rządu z powodu braku współpracy ze strony władz Izraela;

J. mając na uwadze, że ujawniono, iż francuska firma Nexa Technologies sprzedała oprogramowanie szpiegujące Predator represyjnym reżimom, w tym Egiptowi, Wietnamowi i Madagaskarowi;

K. mając na uwadze, że żadne ze sprawozdań, częściowo udokumentowanych w zaleceniach Parlamentu, zarzucających Intellexie i innym przedsiębiorstwom możliwe naruszenie rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania 4  nie doprowadziło do podjęcia wiarygodnych działań następczych przez organy krajowe lub Komisję; mając na uwadze, że brak kontroli może nadal stwarzać sprzyjające warunki dla podmiotów działających w złym zamiarze w tej dziedzinie;

L. mając na uwadze, że 6 września 2023 r. komisja nadzwyczajna Senatu RP do spraw wyjaśnienia przypadków nielegalnej inwigilacji i ich wpływu na proces wyborczy przyjęła sprawozdanie końcowe, w którym stwierdziła, że w Polsce program Pegasus był wykorzystywany przeciwko osobom, przeciwko którym nie toczyło się postępowanie karne, a ofiary inwigilacji były szpiegowane z powodów politycznych;

M. mając na uwadze, że zwrócono się do irlandzkiej Komisji Sprawiedliwości Oireachtas o zbadanie roli Intellexa Group w sprzedaży oprogramowania szpiegującego;

N. mając na uwadze, że 18 lipca 2023 r. Departament Handlu Stanów Zjednoczonych dodał Intellexa S.A. w Grecji, Intel- lexa Limited w Irlandii, Cytrox Holdings Zrt. na Węgrzech i Cytrox AD w Macedonii Północnej do listy podmiotów, które dopuściły się handlu programami exploit wykorzystywanymi do uzyskiwania dostępu do systemów informatycznych, co zagraża prywatności i bezpieczeństwu osób fizycznych i organizacji na całym świecie;

O. mając na uwadze, że duża liczba spraw dobitnie pokazała, iż istniejące ramy prawne - zarówno w niektórych państwach członkowskich, jak i na szczeblu europejskim - nie są wystarczające, aby zapobiegać nadużyciom i karać niewłaściwe wykorzystywanie szpiegowskiego oprogramowania do nadzoru;

P. mając na uwadze, że te doniesienia wskazują na pilną potrzebę podjęcia działań przez Unię;

1. wyraża głębokie ubolewanie z powodu braku środków egzekwowania prawa i działań legislacyjnych ze strony Komisji w odpowiedzi na zalecenie Parlamentu z 15 czerwca 2023 r.; ostrzega przed lekceważeniem zagrożeń dla obywateli i demokracji w UE wynikających z nadużywania oprogramowania szpiegującego;

2. wzywa Komisję do poszanowania zasady lojalnej współpracy między instytucjami Unii oraz do przestrzegania zobowiązań określonych w porozumieniu ramowym i porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa; wzywa pilnie Komisję, aby bez zbędnej zwłoki przedstawiła plan środków mających na celu zapobieganie nadużywaniu oprogramowania szpiegującego w UE, przy pełnym wykorzystaniu wszystkich dostępnych środków ustawodawczych i nieustawodawczych przewidzianych w traktatach europejskich;

3. przypomina swój apel do Komisji, by do 30 listopada 2023 r. oceniła spełnienie określonych w zaleceniu warunków szczegółowych dotyczących Cypru, Grecji, Węgier, Polski i Hiszpanii;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
2 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0244.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4226

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))
Data aktu: 23/11/2023
Data ogłoszenia: 24/07/2024