Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

P9_TA(2023)0440
Niepodjęcie działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2023 r. w sprawie niepodjęcia działań legislacyjnych przez Komisję w następstwie rezolucji w sprawie oprogramowania Pegasus (2023/2988(RSP))

(C/2024/4226)

(Dz.U.UE C z dnia 24 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 13 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i zasadę lojalnej współpracy,

- uwzględniając porozumienie ramowe z dnia 20 listopada 2010 r. w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską 1 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 13 kwietnia 2016 r. zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie lepszego stanowienia prawa 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie z dnia 22 maja 2023 r. sporządzone przez parlamentarną komisję śledczą ds. zbadania stosowania oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego służącego inwigilacji (A9-0189/2023),

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 15 czerwca 2023 r. dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego 3 ,

- uwzględniając art. 208 ust. 13 Regulaminu,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że 15 czerwca 2023 r. Parlament przyjął zalecenie dla Rady i Komisji w następstwie dochodzenia w sprawie zarzutów naruszenia prawa Unii i niewłaściwego administrowania w jego stosowaniu w odniesieniu do oprogramowania Pegasus i równoważnego oprogramowania szpiegowskiego, które to zalecenie zawierało wnioski dotyczące działań legislacyjnych i nielegislacyjnych na szczeblu UE w celu uregulowania stosowania oprogramowania szpiegującego, co miało chronić prawa Unii i prawa zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej;

B. mając na uwadze, że porozumienie ramowe i porozumienie międzyinstytucjonalne w sprawie lepszego stanowienia prawa zobowiązują Komisję do udzielenia odpowiedzi na wnioski dotyczące działań Unii złożone przez Parlament w terminie trzech miesięcy, wraz z określeniem działań następczych, jakie zamierza podjąć w związku z tymi wnioskami;

C. mając na uwadze, że ponad pięć miesięcy po przyjęciu zalecenia Komisja nie przekazała Parlamentowi formalnej odpowiedzi przedstawiającej podjęte działania i plany na przyszłość;

D. mając na uwadze, że od czasu przyjęcia zalecenia Parlamentu w UE zgłoszono nowe przypadki nadużyć związanych z oprogramowaniem szpiegującym, na które nie zareagowały ani władze krajowe, ani Komisja;

E. mając na uwadze, że afera "Predator files" ujawniła, iż posłowie do Parlamentu Europejskiego, w tym przewodnicząca Roberta Metsola i Pierre Karleskind, a także urzędnicy Komisji i inne osoby, byli celem ataków z wykorzystaniem oprogramowania szpiegującego Predator; mając na uwadze, że doniesienia medialne wskazują, iż ataki nastąpiły z państw trzecich;

F. mając na uwadze, że ujawniono, iż telefon rosyjskiej dziennikarki Galiny Timczenko, która przebywa na wygnaniu, został zainfekowany oprogramowaniem szpiegującym Pegasus podczas jej pobytu w Niemczech;

G. mając na uwadze doniesienia, że telefon egipskiego kandydata na prezydenta Ahmeda Tantawy'ego był wielokrotnie hakowany przy użyciu oprogramowania szpiegującego Predator, sprzedawanego przez europejską firmę Intellexa;

H. mając na uwadze, że Grecki Urząd ds. Bezpieczeństwa Komunikacji i Prywatności (ADAE) oraz Urząd Ochrony Danych zidentyfikowały 92 osoby inwigilowane w Grecji, prokuratorzy prowadzący sprawę zwrócili się o porównanie tej listy z osobami objętymi nadzorem przez greckie służby wywiadowcze (EYP), prokuratorzy postawili zarzuty karne dwóm urzędnikom EYP, a następnie zarząd ADAE stanął w obliczu nagłych zmian i akta zostały przekazane innemu prokuratorowi;

I. mając na uwadze, że sędzia prowadzący sprawę w Hiszpanii tymczasowo zawiesił dochodzenie w sprawie domniemanych ataków szpiegowskich Maroka na premiera i ministrów rządu z powodu braku współpracy ze strony władz Izraela;

J. mając na uwadze, że ujawniono, iż francuska firma Nexa Technologies sprzedała oprogramowanie szpiegujące Predator represyjnym reżimom, w tym Egiptowi, Wietnamowi i Madagaskarowi;

K. mając na uwadze, że żadne ze sprawozdań, częściowo udokumentowanych w zaleceniach Parlamentu, zarzucających Intellexie i innym przedsiębiorstwom możliwe naruszenie rozporządzenia w sprawie produktów podwójnego zastosowania 4  nie doprowadziło do podjęcia wiarygodnych działań następczych przez organy krajowe lub Komisję; mając na uwadze, że brak kontroli może nadal stwarzać sprzyjające warunki dla podmiotów działających w złym zamiarze w tej dziedzinie;

L. mając na uwadze, że 6 września 2023 r. komisja nadzwyczajna Senatu RP do spraw wyjaśnienia przypadków nielegalnej inwigilacji i ich wpływu na proces wyborczy przyjęła sprawozdanie końcowe, w którym stwierdziła, że w Polsce program Pegasus był wykorzystywany przeciwko osobom, przeciwko którym nie toczyło się postępowanie karne, a ofiary inwigilacji były szpiegowane z powodów politycznych;

M. mając na uwadze, że zwrócono się do irlandzkiej Komisji Sprawiedliwości Oireachtas o zbadanie roli Intellexa Group w sprzedaży oprogramowania szpiegującego;

N. mając na uwadze, że 18 lipca 2023 r. Departament Handlu Stanów Zjednoczonych dodał Intellexa S.A. w Grecji, Intel- lexa Limited w Irlandii, Cytrox Holdings Zrt. na Węgrzech i Cytrox AD w Macedonii Północnej do listy podmiotów, które dopuściły się handlu programami exploit wykorzystywanymi do uzyskiwania dostępu do systemów informatycznych, co zagraża prywatności i bezpieczeństwu osób fizycznych i organizacji na całym świecie;

O. mając na uwadze, że duża liczba spraw dobitnie pokazała, iż istniejące ramy prawne - zarówno w niektórych państwach członkowskich, jak i na szczeblu europejskim - nie są wystarczające, aby zapobiegać nadużyciom i karać niewłaściwe wykorzystywanie szpiegowskiego oprogramowania do nadzoru;

P. mając na uwadze, że te doniesienia wskazują na pilną potrzebę podjęcia działań przez Unię;

1. wyraża głębokie ubolewanie z powodu braku środków egzekwowania prawa i działań legislacyjnych ze strony Komisji w odpowiedzi na zalecenie Parlamentu z 15 czerwca 2023 r.; ostrzega przed lekceważeniem zagrożeń dla obywateli i demokracji w UE wynikających z nadużywania oprogramowania szpiegującego;

2. wzywa Komisję do poszanowania zasady lojalnej współpracy między instytucjami Unii oraz do przestrzegania zobowiązań określonych w porozumieniu ramowym i porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie lepszego stanowienia prawa; wzywa pilnie Komisję, aby bez zbędnej zwłoki przedstawiła plan środków mających na celu zapobieganie nadużywaniu oprogramowania szpiegującego w UE, przy pełnym wykorzystaniu wszystkich dostępnych środków ustawodawczych i nieustawodawczych przewidzianych w traktatach europejskich;

3. przypomina swój apel do Komisji, by do 30 listopada 2023 r. oceniła spełnienie określonych w zaleceniu warunków szczegółowych dotyczących Cypru, Grecji, Węgier, Polski i Hiszpanii;

4. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 304 z 20.11.2010, s. 47.
2 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0244.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z dnia 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania (Dz.U. L 206 z 11.6.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024