P9_TA(2023)0469 - Stosunki między UE a Chinami - Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. dla Rady oraz Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków między UE a Chinami (2023/2127(INI))

P9_TA(2023)0469

Stosunki między UE a Chinami

Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. dla Rady oraz Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków między UE a Chinami (2023/2127(INI))

(C/2024/4188)

(Dz.U.UE C z dnia 2 sierpnia 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej w sprawie Chin z 30 czerwca 2023 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z 12 marca 2019 r. pt. "UE-Chiny - perspektywa strategiczna" (JOIN(2019)0005),

- uwzględniając strategię UE na rzecz współpracy w regionie Indo-Pacyfiku z 16 września 2021 r. oraz strategię UE wobec Azji Środkowej z 17 czerwca 2019 r.,

- uwzględniając Ramową konwencję ONZ w sprawie zmian klimatu (UNFCCC) i porozumienie klimatyczne z Paryża, które weszło w życie 4 listopada 2016 r.,

- uwzględniając wspólną deklarację chińsko-brytyjską z 1984 r. oraz wspólną deklarację chińsko-portugalską z 1987 r.,

- uwzględniając konkluzje Rady z 28 lipca 2020 r. w sprawie Hongkongu,

- uwzględniając przemówienia przewodniczącej Ursuli von der Leyen na temat ograniczania ryzyka wygłoszone w Centrum Polityki Europejskiej 30 marca 2023 r. oraz w Parlamencie Europejskim 18 kwietnia 2023 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 20 czerwca 2023 r. pt. "Europejska strategia bezpieczeństwa gospodarczego" (JOIN(2023)0020),

- uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka (PDPC) oraz inne międzynarodowe traktaty i instrumenty dotyczące praw człowieka, w szczególności przyjętą przez ONZ w 1948 r. Konwencję w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa,

- uwzględniając Protokół z 2014 r. do Konwencji dotyczącej pracy przymusowej z 1930 r. Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), którego Chiny nie podpisały,

- uwzględniając swoje stanowisko z 3 października 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony Unii i jej państw członkowskich przed stosowaniem wymuszenia ekonomicznego przez państwa trzecie 1 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie poszanowania praw człowieka w Chinach, w szczególności z 17 grudnia 2020 r. w sprawie pracy przymusowej i sytuacji Ujgurów w Regionie Autonomicznym Sinciang- Ujgur 2 , z 18 kwietnia 2019 r. w sprawie Chin, w szczególności sytuacji mniejszości religijnych i etnicznych 3 , a także z 4 października 2018 r. w sprawie masowych arbitralnych zatrzymań Ujgurów i Kazachów w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur 4 ,

- uwzględniając swoje rezolucje z 19 grudnia 2019 r. w sprawie sytuacji Ujgurów w Chinach (wyciek dokumentów China Cables) 5 , z 5 maja 2022 r. w sprawie doniesień o nieustającym procederze pozyskiwania narządów w Chinach 6 , z 9 czerwca 2022 r. w sprawie poszanowania praw człowieka w Sinciangu 7  oraz z 15 grudnia 2022 r. w sprawie tłumienia przez rząd chiński pokojowych protestów w Chińskiej Republice Ludowej 8 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje i zalecenia w sprawie Hongkongu, zwłaszcza rezolucję z 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustawy Chińskiej Republiki Ludowej o bezpieczeństwie narodowym Hongkongu i konieczności obrony wysokiego stopnia autonomii Hongkongu przez UE 9  oraz zalecenie z 13 grudnia 2017 r. dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącej Komisji / Wysokiej Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa dotyczące Hongkongu 20 lat po jego przekazaniu Chińskiej Republice Ludowej 10 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 20 maja 2021 r. w sprawie chińskich kontrsankcji wobec podmiotów z UE oraz posłów do PE i do parlamentów państw członkowskich 11 ,

- uwzględniając zalecenie Komisji z 3 października 2023 r. w sprawie obszarów technologii krytycznych dla bezpieczeństwa gospodarczego UE, na potrzeby pogłębionej oceny ryzyka z udziałem państw członkowskich (C(2023) 6689),

- uwzględniając swoją rezolucję z 16 września 2021 r. w sprawie nowej strategii UE-Chiny 12 ,

- uwzględniając podpisaną 16 lipca 2018 r. dwustronną umowę między UE a Chińską Republiką Ludową., znaną jako partnerstwo oceaniczne UE-Chiny, w sprawie współpracy w zakresie globalnego zarządzania oceanami,

- uwzględniając swoją rezolucję z 1 czerwca 2023 r. w sprawie obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji 13 ,

- uwzględniając Konwencję ONZ w sprawie prawa morza (UNCLOS),

- uwzględniając swoje rezolucje z 18 lipca 2019 r. w sprawie sytuacji w Hongkongu 14 , z 21 stycznia 2021 r. w sprawie represji wobec opozycji demokratycznej w Hongkongu 15 , z 8 lipca 2021 r. w sprawie Hongkongu, w szczególności dziennika Apple Daily 16 , z 20 stycznia 2022 r. w sprawie naruszeń podstawowych wolności w Hongkongu 17 , z 7 lipca 2022 r. w sprawie aresztowania kardynała Zena i powierników Funduszu Pomocy Humanitarnej 612 w Hongkongu 18  oraz z 15 czerwca 2023 r. w sprawie pogorszenia się sytuacji w zakresie podstawowych wolności w Hongkongu, w szczególności w sprawie Jimmy'ego Laia 19 ,

- uwzględniając swoje rezolucje z 1 czerwca 2023 r. w sprawie obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji 20  oraz z 13 lipca 2023 r. w sprawie zaleceń dotyczących reformy przepisów Parlamentu Europejskiego dotyczących przejrzystości, uczciwości, rozliczalności i zwalczania korupcji 21 ,

- uwzględniając swoje zalecenie z 21 października 2021 r. dla Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków politycznych i współpracy między UE a Tajwanem 22  oraz swoją rezolucję z 15 września 2022 r. w sprawie sytuacji w Cieśninie Tajwańskiej 23 ,

- uwzględniając "Strategiczny kompas na rzecz bezpieczeństwa i obrony - dla Unii Europejskiej, która chroni swoich obywateli, swoje wartości i interesy oraz przyczynia się do międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa", zatwierdzony przez Radę 21 marca 2022 r. i poparty przez Radę Europejską 25 marca 2022 r.,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2557 z 14 grudnia 2022 r. w sprawie odporności podmiotów krytycznych i uchylającą dyrektywę Rady 2008/114/WE 24 ,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 1 grudnia 2021 r. w sprawie strategii Global Gateway (JOIN(2021)0030),

- uwzględniając deklarację wersalską przyjętą na nieformalnym posiedzeniu szefów państw i rządów 11 marca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych w sprawie wpływu Chin na infrastrukturę krytyczną w Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i obrony,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji i Wysokiej Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 22 czerwca 2016 r. w sprawie elementów nowej strategii UE wobec Chin (JOIN(2016)0030),

- uwzględniając rezolucje przyjęte przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w sprawie wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, w szczególności rezolucję z 23 lutego 2023 r. zatytułowaną "Zasady Karty Narodów Zjednoczonych leżące u podstaw wszechstronnego, sprawiedliwego i trwałego pokoju w Ukrainie" oraz rezolucję z 1 marca 2022 r. w sprawie agresji przeciwko Ukrainie,

- uwzględniając zalecenia Rady z 8 grudnia 2022 r. w sprawie ogólnounijnego skoordynowanego podejścia do kwestii wzmocnienia odporności infrastruktury krytycznej 25 ,

- uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy na potrzeby zapewnienia bezpiecznych i zrównoważonych dostaw surowców krytycznych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1724 i (UE) 2019/1020 (COM(2023)0160),

- uwzględniając unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G z 29 stycznia 2020 r.,

- uwzględniając wniosek z 14 września 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej na rynku unijnym (COM(2022)0453),

- uwzględniając wniosek z 23 lutego 2022 r. dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie należytej staranności przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz zmieniającej dyrektywę (UE) 2019/1937, COM(2022)0071,

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0375/2023),

A. mając na uwadze, że Chińska Republika Ludowa (ChRL) jest jednocześnie partnerem, a także w coraz większym stopniu konkurentem i rywalem systemowym UE; mając na uwadze, że w stosunkach z nami Chiny z własnej woli ewidentnie przechodzą do rywalizacji systemowej; mając na uwadze, że UE nie dąży do takiej konkurencji i rywalizacji; mając na uwadze, że w swojej polityce UE kierowała się i powinna nadal kierować się zasadą współpracy tam, gdzie to możliwe, konkurowania tam, gdzie to potrzebne, i konfrontacji tam, gdzie to konieczne; mając na uwadze, że Chiny szybko stają się dominującą potęgą regionalną i globalną; mając na uwadze, że ma to fundamentalny wpływ na rolę UE w globalnej gospodarce i bezpieczeństwo UE; mając na uwadze, że wspólna polityka UE wobec Chin zdecyduje o przyszłości UE w sprawach globalnych;

B. mając na uwadze, że rząd chiński wzmacnia swoją rolę i wpływ w instytucjach międzynarodowych oraz ma zarówno zamiar, jak i środki gospodarcze, technologiczne i wojskowe, aby zmienić międzynarodowy porządek oparty na zasadach; mając na uwadze, że jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ Chiny muszą przyjąć na siebie odpowiedzialność i stać na straży międzynarodowego porządku opartego na zasadach, multilateralizmu i globalnego ładu;

C. mając na uwadze, że zarówno Unia Europejska, jak i Chiny mają interes w utrzymywaniu stabilnych stosunków; mając na uwadze, że UE pragnie, aby stosunki te opierały się na filarach poszanowania prawa międzynarodowego i na zasadzie wyważonego, wzajemnego zaangażowania i wspólnej globalnej odpowiedzialności; mając na uwadze, że współpraca z Chinami ma istotne znaczenie dla sprostania globalnym wyzwaniom;

D. mając na uwadze, że rządząca Komunistyczna Partia Chin (KPCh) nie podziela tych samych wartości co europejskie demokracje, staje się coraz bardziej autorytarna w polityce wewnętrznej i promuje na arenie międzynarodowej modele sprawowania rządów, które są sprzeczne z wartościami UE; mając na uwadze, że propagowanie i ochrona praw człowieka, demokracji i praworządności powinny pozostać zasadniczym elementem stosunków między UE a Chinami, zgodnie z zobowiązaniem UE do przestrzegania tych podstawowych zasad we wszystkich obszarach jej działań zewnętrznych; mając na uwadze, że w Chinach kontynentalnych sytuacja pod względem wolności religii i przekonań ulega dalszemu pogorszeniu, a KPCh wymaga od wszystkich religii, by przestrzegały ideologii, doktryn i nauk partii;

E. mając na uwadze, że Chiny zobowiązały się do przestrzegania zasady "jeden kraj, dwa systemy", podpisując wspólną deklarację chińsko-brytyjską i wspólną deklarację chińsko-portugalską dotyczącą zarządzania specjalnymi regionami administracyjnymi Hongkongu i Makau; mając na uwadze, że w 2021 r. ChRL zlikwidowała demokrację w Hongkongu i Makau oraz prześladuje opozycję polityczną i działaczy prodemokratycznych oraz członków ich rodzin w Hongkongu, Makau i za granicą; mając na uwadze, że od czasu wprowadzenia przez ChRL ustawy o bezpieczeństwie narodowym 30 czerwca 2020 r. podstawowe wolności, praworządność i niezawisłość sądownictwa w Hongkongu uległy niepokojącemu pogorszeniu; mając na uwadze, że ChRL całkowicie pogwałciła zasadę "jeden kraj, dwa systemy", wspólną deklarację chińsko-brytyjską i chińsko-portugalską oraz Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych;

F. mając na uwadze, że Chiny wkraczają w nową erę bezpieczeństwa i kontroli, charakteryzującą się coraz bardziej asertywną polityką gospodarczą i zagraniczną, prowadzą działania w szarej strefie, obejmujące ćwiczenia wojskowe, wymuszenia ekonomiczne, cyberwojnę i manipulowanie informacjami, a także dążą do zmiany międzynarodowego porządku opartego na zasadach;

G. mając na uwadze, że UE może w wiarygodny sposób bronić swoich interesów i wartości przed coraz bardziej asertywnymi Chinami tylko wtedy, gdy będzie działać w oparciu o jednolite, zjednoczone i zdeterminowane podejście i zachowa zgodność ze swoim przesłaniem; mając na uwadze, że podejmowane przez niektóre państwa członkowskie działania, które mogą być sprzeczne z postanowieniami art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej, budzą zaniepokojenie;

H. mając na uwadze, że aby bronić swoich podstawowych wartości i interesów oraz być traktowanym jako równorzędny partner, Europa potrzebuje nowego podejścia do Chin opartego europejskiej otwartej strategicznej autonomii, wzajemności i współpracy z partnerami o zbieżnych poglądach i wsparcia w postaci niezbędnych instrumentów ustawodawczych i innych umożliwiających jej obronę przed przymusem;

I. mając na uwadze, że UE nie może akceptować kluczowego wsparcia politycznego lub wojskowego ze strony Chin dla nielegalnej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie; mając na uwadze, że Chiny nadal nie uznały rosyjskiej inwazji na Ukrainę za wojnę napastniczą na pełną skalę i odgrywają kluczową rolę w obchodzeniu i łagodzeniu sankcji UE nałożonych na Rosję; mając na uwadze, że wspólne oświadczenie Federacji Rosyjskiej i Chińskiej Republiki Ludowej w sprawie stosunków międzynarodowych wkraczających w nową erę i zrównoważonego rozwoju na całym świe- cie zostało podpisane 4 lutego 2022 r., tuż przed rozpoczęciem nielegalnej rosyjskiej inwazji na Ukrainę; mając na uwadze, że sposób, w jaki Chiny współpracują z Rosją, będzie również kształtował przyszłość stosunków UE-Chiny;

J. mając na uwadze, że w swojej rezolucji z 23 lutego 2023 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ wezwało do zakończenia wojny w Ukrainie i zażądało natychmiastowego wycofania się Rosji z Ukrainy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych; mając na uwadze, że w głosowaniu nad tą rezolucją Chiny wstrzymały się od głosu; mając na uwadze, że 26 kwietnia 2023 r. Chiny głosowały za rezolucją ONZ, w której wyraźnie mówi się o "agresji Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie";

K. mając na uwadze, że UE sprzeciwia się wszelkim jednostronnym zmianom status quo w Cieśninie Tajwańskiej, w szczególności z użyciem siły, i musi współpracować ze swoimi partnerami w celu wzmocnienia zdolności odstraszania przed wszelkimi takimi próbami ze strony ChRL; mając na uwadze, że UE jest zaniepokojona działaniami w szarej strefie, takimi jak prowokacyjne zachowania sił zbrojnych, wymuszenia ekonomiczne i cyberataki, a także sprzeciwia się trwającym naruszeniom praw człowieka w Chinach, w szczególności w Sinciangu, Tybecie, Mongolii Wewnętrznej, Hongkongu i Makau, oraz musi być solidarna z ofiarami naruszeń praw człowieka;

L. mając na uwadze, że w 2018 r. UE i Chińska Republika Ludowa podpisały dwustronną umowę, zwaną "niebieskim partnerstwem", która ma na celu poprawę współpracy w zakresie globalnego zarządzania oceanami;

M. mając na uwadze, że Stały Komitet Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych dokonał przeglądu przepisów dotyczących ruchu morskiego (przegląd przepisów dotyczących ruchu morskiego z 2021 r.), które są egzekwowane od 1 września 2021 r.; mając na uwadze, że ekspansjonistyczna polityka Chin i prowadzone przez nie działania nękające na Morzu Południowochińskim świadczą o rażącym lekceważeniu Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza (UNCLOS) i wolności żeglugi; mając na uwadze, że jednostronne wysiłki Chin mające na celu kontrolowanie spornych obszarów Morza Południowochińskiego i Wschodniochińskiego są nieakceptowalne; mając na uwadze, że chińskie Ministerstwo Zasobów Naturalnych opublikowało tak zwaną "mapę standardową"; mając na uwadze, że na swojej "mapie standardowej" Chiny zmieniły nazwy rosyjskich lokalizacji;

N. mając na uwadze, że w ostatnich dziesięcioleciach Chiny zwiększyły swoją obecność w prawie każdym kraju afrykańskim, co wykorzystują w celu wzmacniania swoich wpływów międzynarodowych i zabezpieczenia swoich interesów gospodarczych, zwłaszcza dostępu do wielkich zasobów naturalnych Afryki i ogromnego rynku; mając na uwadze, że chińskie inwestycje i pożyczki w Afryce i poza nią nie podlegają zasadom dobrego zarządzania ani poszanowania praw człowieka;

O. mając na uwadze, że rząd chiński wdraża coraz bardziej represyjną politykę wewnętrzną, tłumiąc wszelkie formy sprzeciwu, ograniczając wszelkie swobody obywatelskie i polityczne oraz szczególnie surowo atakując mniejszości etniczne i religijne, takie jak Tybetańczycy i Ujgurzy;

P. mając na uwadze, że Komitet ONZ przeciwko Torturom oraz specjalny sprawozdawca ONZ ds. tortur i innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania wyrazili zaniepokojenie doniesieniami o przymusowym pobieraniu narządów od więźniów i wezwali rząd ChRL do poprawy rozliczalności i przejrzystości w systemie transplantacji, a także do ukarania osób winnych nadużyć;

Q. mając na uwadze, że w 2023 r. szereg wysokiej rangi delegacji UE spotkało się ze swoimi chińskimi odpowiednikami, w tym były wiceprzewodniczący Komisji Frans Timmermans, który uczestniczył w dialogu wysokiego szczebla UE-Chiny na temat środowiska i klimatu w Pekinie 4 lipca, wiceprzewodnicząca Komisji Věra Jourová, która uczestniczyła w dialogu cyfrowym wysokiego szczebla w Pekinie 18 września, komisarz Virginijus Sinkevičius, który wziął udział w pierwszym dialogu wysokiego szczebla na temat gospodarki o obiegu zamkniętym w Pekinie 22 września, wiceprzewodniczący Komisji Valdis Dombrovskis, który współprzewodniczył 10. dialogowi wysokiego szczebla UE-Chiny w dziedzinie gospodarki i handlu wraz z chińskim wiceprzewodniczącym Rady Państwa He Lifengiem 25 września, komisarz Kadri Simson, która uczestniczyła w 11. dialogu energetycznym UE-Chiny w Pekinie 12 października, Wiceprzewodniczący Komisji / Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa Josep Borrell, który spotkał się z dyrektorem Biura Centralnej Komisji Spraw Zagranicznych i ministrem spraw zagranicznych Chin Wangiem Yi podczas 12. dialogu strategicznego UE-Chiny 13 października w Pekinie oraz komisarz Thierry Breton, który spotkał się z chińskim wicepremierem Zhangiem Guoqingiem w Pekinie 10 listopada; mając na uwadze, że podczas tych spotkań omawiano między innymi zrównoważenie stosunków gospodarczych i handlowych między UE a Chinami oraz kwestie dostępu do rynku i łańcucha dostaw;

R. mając na uwadze, że obecna strategia dotycząca stosunków między UE a Chinami pochodzi z 2016 r. i została ostatnio zaktualizowana w 2019 r., w związku z czym należałoby dokonać jej przeglądu i aktualizacji w świetle nowego kontekstu geopolitycznego;

1. zaleca Radzie i Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, aby:

Angażowanie Chin w rozwiązywanie globalnych wyzwań

a) kontynuować pragmatyczną współpracę z Chinami w celu sprostania globalnym wyzwaniom, takim jak zmiana klimatu, ochrona różnorodności biologicznej, wyzwania w zakresie zdrowia ludzkiego i gotowości na wypadek pandemii, bezpieczeństwo żywnościowe, zmniejszenie ryzyka klęsk żywiołowych, redukcja zadłużenia globalnego Południa, stabilność finansowa i pomoc humanitarna, a także zintensyfikować skuteczny dialog z Chinami i partnerami o podobnych poglądach na temat kwestii bezpieczeństwa z uwagi na coraz bardziej kluczową rolę Chin w zapewnieniu pokoju i stabilności na świecie, zwłaszcza w świetle niczym niesprowokowanej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, ale również w innych regionach objętych konfliktem, takich jak Półwysep Koreański czy Bliski Wschód;

b) domagać się od Chin przestrzegania międzynarodowego porządku opartego na zasadach, w szczególności uniwersalnych zasad praw człowieka, Karty Narodów Zjednoczonych, w tym poszanowania integralności terytorialnej i niezależności politycznej wszystkich państw oraz poszanowania prawa międzynarodowego, organizacji i traktatów;

c) utrzymać zaangażowanie dyplomatyczne przy jednoczesnym zwiększeniu asertywności UE wobec Chin, tak aby wzięły na siebie odpowiedzialność jako stały członek Rady Bezpieczeństwa ONZ; w tym kontekście kontynuować angażowanie Chin w celu wstrzymania chińskiego wsparcia dla rosyjskiej agresji wojskowej i pomocy Chin w obchodzeniu sankcji UE wobec Rosji, a także przypominać Chinom o ich deklarowanym zobowiązaniu do odgrywania konstruktywnej roli w zakończeniu nielegalnej agresji Rosji na Ukrainę, co obejmuje natychmiastowe, pełne i bezwarunkowe wycofanie wojsk Rosji z Ukrainy;

d) przypomnieć, że Chiny, jako największy na świecie emitent dwutlenku węgla, muszą dotrzymać własnych obietnic i działać zgodnie z porozumieniem paryskim, ograniczając swoje emisje CO2 przed 2030 r. oraz uczestnicząc, proporcjonalnie do swojej siły ekonomicznej, w wysiłkach na rzecz finansowego wsparcia biedniejszych krajów dotkniętych negatywnymi skutkami zmiany klimatu w kontekście funduszu strat i szkód; zachęcać państwa członkowskie UE do współpracy z Chinami w celu dostosowania swoich wzajemnych polityk do ich międzynarodowych zobowiązań i podkreślić, że do rozwiązania globalnego problemu potrzebne są wysiłki podejmowane wspólnie z globalnymi partnerami;

e) zintensyfikować, wspólnie z Chinami, dialog i ścisłą współpracę w zakresie zwalczania nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów oraz, bardziej ogólnie, w zakresie zrównoważonego wykorzystania żywych zasobów morza i zarządzania oceanami;

f) nalegać, aby Chiny odgrywały konstruktywną rolę w organizacjach wielostronnych, gdzie Chiny wzmacniają swoją rolę i aktywnie dążą do przekształcenia norm, takich jak Światowa Organizacja Handlu, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i Organizacja Narodów Zjednoczonych;

g) odpowiednio reagować na coraz większe wysiłki Chin zmierzające do zmiany wielostronnego porządku opartego na zasadach za pomocą narzędzi takich jak grupa krajów BRICS, inicjatywa Pasa i Szlaku itp., przez zapewnienie lepszej koordynacji między państwami członkowskimi UE, opracowanie realnej strategii wobec krajów globalnego Południa oraz przez współpracę z partnerami na całym świecie, w oparciu o multilateralizm i wartości Karty Narodów Zjednoczonych, a także przez zwiększenie obecności UE na globalnym Południu, a mianowicie za pośrednictwem strategii Global Gateway, w celu stworzenia alternatywnej, bezpiecznej infrastruktury dla chińskiej inicjatywy Pasa i Szlaku;

Sprzeciw wobec łamania praw człowieka przez Chiny

h) nalegać, aby Chiny, jako członek ONZ i sygnatariusz dziewięciu traktatów ONZ dotyczących praw człowieka, zostały pociągnięte do odpowiedzialności za nasilające się naruszenia praw człowieka i wysiłki na rzecz podważenia porządku opartego na zasadach oraz wypełniły swoje obowiązki i zobowiązania wynikające z prawa międzynarodowego poprzez poszanowanie powszechnych praw człowieka i praworządności, zgodnie z międzynarodowymi normami; umożliwić niezależne monitorowanie sytuacji w zakresie praw człowieka, w tym przez Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka; w tym celu poważnie wziąć pod uwagę zobowiązania dotyczące biznesu i praw człowieka wynikające z prawa międzynarodowego, w szczególności Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, a także europejskie przepisy dotyczące należytej staranności i zakazu produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej; zintensyfikować dialog na temat praw człowieka z Chinami w celu osiągnięcia rzeczywistej poprawy sytuacji i zaangażowania posłów do Parlamentu Europejskiego w ten dialog; ponadto opracować ukierunkowaną na wyniki strategię UE na rzecz praw człowieka w Chinach, w oparciu o wykorzystanie wszystkich obszarów i instrumentów działań zewnętrznych UE; podkreślić, że Europejska Służba Działań Zewnętrznych (ESDZ) i państwa członkowskie UE powinny zająć się rosnącym relatywizmem Chin w zakresie praw człowieka i wykorzystywaniem ich wpływu w organizacjach wielostronnych do zmiany paradygmatu w zakresie podstawowych praw człowieka; wyrazić ubolewanie z powodu członkostwa Chin w Radzie Praw Człowieka ONZ;

i) zapewnić zjednoczoną europejską reakcję w sytuacji, gdy Chiny wykorzystują swój wpływ gospodarczy do uciszenia sprzeciwu wobec łamania praw człowieka; koordynować swoją odpowiedź z międzynarodowymi partnerami o zbieżnych poglądach;

j) wezwać władze chińskie do podjęcia niezbędnych działań w celu powstrzymania poważnych naruszeń praw człowieka, wskazanych w sprawozdaniu Biura Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka z 2022 r., a także do zaprzestania stosowania innych środków dyskryminujących lub wyrządzających szkody grupom mniejszościowym, takich jak praca przymusowa i reedukacja polityczna, obejmujących arbitralne i dyskryminujące zatrzymania członków społeczności ujgurskiej i innych grup, w których przeważają muzułmanie; apelować o należyte wdrożenie zaleceń wydanych w wyniku niezależnej i bezstronnej oceny ONZ dotyczącej naruszeń praw człowieka w Chinach, w szczególności w Sinciangu; zaapelować do UE o nakłonienie Chin do umożliwienia ONZ przeprowadzenia dochodzenia w Tybecie i Hongkongu; wezwać władze chińskie do udzielenia rzeczywistego dostępu do odnośnych regionów oraz natychmiastowego i bezwarunkowego uwolnienia ujgurskiego uczonego i laureata Nagrody im. Sacharowa za 2019 r. Ilhama Tohtiego oraz wszystkich innych aktywistów uwięzionych i torturowanych ze względu na sprzeciw wobec reżimu; bardziej ogólnie - wezwać do zakończenia systemowych represji, zamknięcia wszystkich obozów detencyjnych oraz zniesienia sankcji i uwolnienia wszystkich więźniów politycznych i obrońców praw człowieka przetrzymywanych w Chinach; potępić stosowanie kary śmierci; przypomnieć, że w 2022 r. szacowana całkowita liczba egzekucji w Chinach była wyższa niż we wszystkich pozostałych krajach, w których orzeka się karę śmierci; wezwać Chiny do zapewnienia pełnej przejrzystości procesów sądowych i całkowitej liczby egzekucji; nadal intensyfikować wysiłki dyplomatyczne UE na rzecz zniesienia kary śmierci w Chinach; wezwać UE i państwa członkowskie do oferowania pomocy i wsparcia działaczom na rzecz praw człowieka i demokracji w Chinach;

k) domagać się poszanowania i zagwarantowania przez Chiny prawa do wolności religii i przekonań oraz powstrzymania się od monitorowania, nękania, zatrzymywania lub zastraszania w inny sposób przywódców i członków grup religijnych, zarówno w internecie, jak i poza nim; potępić ciągłe działania mające na celu ograniczanie działalności religijnej w Chinach, a w tym kontekście zwłaszcza nowe przepisy w sprawie środków administracyjnych dotyczących miejsc działalności religijnej, które mają na celu zwiększenie nadzoru państwa partyjnego nad taką działalnością i wprowadzenie elementów propagandowych do treści religijnych, a także wymuszanie na biskupach przynależności do kontrolowanego przez KPCh Patriotycznego Stowarzyszenia Katolików Chińskich;

l) wezwać władze chińskie do natychmiastowego zaprzestania praktyki rozdzielania rodzin w Tybecie i przymusowej asymilacji w szkołach z internatem, na co zwrócili uwagę eksperci ONZ w lutym 2023 r., oraz potępić asymilacyjną politykę władz chińskich w Tybecie, która narusza prawa edukacyjne, religijne, kulturowe i językowe Tybetańczyków i grozi ostatecznym wykorzenieniem tybetańskiej kultury i tożsamości, w szczególności obowiązkowy system szkół z internatem i przedszkoli, który oddziela ponad milion tybetańskich dzieci od ich rodzin i wymusza edukację w języku chińskim; wezwać Chiny do natychmiastowego zniesienia systemu szkół z internatem i przedszkoli narzuconego dzieciom tybetańskim, do umożliwienia zakładania prywatnych szkół tybetańskich i zagwarantowania, że mandaryński nie będzie jedynym językiem nauczania w Tybecie; rozważyć nałożenie sankcji na urzędników chińskich odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie systemu szkół i przedszkoli z internatem w Tybecie; wezwać władze chińskie do udzielenia informacji na temat dziewięciu obrońców praw człowieka zajmujących się ochroną środowiska, którzy zostali aresztowani w ostatnich latach po tym, jak protestowali przeciwko nielegalnej działalności wydobywczej; wezwać władze chińskie do umożliwienia międzynarodowym i niezależnym obserwatorom dostępu do Tybetu;

m) domagać się od Chin realizacji zaleceń Komitetu Praw Człowieka ONZ, Komitetu Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych ONZ oraz Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet dotyczących naruszeń praw i wolności oraz pogwałcenia międzynarodowych zobowiązań prawnych w Chinach, w szczególności w Sinciangu, Tybecie i Hongkongu;

n) interweniować w związku z systematycznym wykorzystywaniem pracy przymusowej przez Chiny w Sinciangu i Tybecie poprzez współpracę z sektorem prywatnym w celu dywersyfikacji łańcuchów dostaw oraz przyjąć wniosek Komisji w sprawie rozporządzenia zakazującego produktów wytwarzanych z wykorzystaniem pracy przymusowej, w tym pracy dzieci, na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej; wezwać współprawodawców UE do przyspieszenia procesu porozumienia w trybie pilnym i przed końcem obecnej kadencji Parlamentu;

o) potwierdzić swoje stanowisko, że wiarygodne dowody świadczące o zapobieganiu ciążom i oddzielaniu ujgurskich dzieci od ich rodzin wskazują na zbrodnie przeciwko ludzkości; wezwać władze chińskie do natychmiastowego porzucenia wszelkich środków mających na celu zapobieganie porodom wśród ludności ujgurskiej; przyjąć dodatkowe sankcje wobec wysokich rangą urzędników ChRL, oraz innych osób i podmiotów zaangażowanych w systematyczne łamanie praw człowieka i zbrodnie przeciwko ludzkości w Regionie Autonomicznym Sinciang-Ujgur;

p) interweniować w indywidualnych przypadkach obywateli europejskich, w tym osób posiadających podwójne obywatelstwo, uwięzionych w Chinach, takich jak szwedzki wydawca Gui Minhai, oraz wykorzystać wszystkie kanały dyplomatyczne do wywierania nacisku w sprawie ich uwolnienia;

q) w pełni wdrożyć konkluzje Rady na temat Hongkongu przyjęte 24 lipca 2020 r.; zapewnić odpowiednie zasoby dla Biura Unii Europejskiej w Hongkongu (Biuro UE), dzięki którym będzie mogło nadal przeprowadzać wizyty w więzieniach, obserwować procesy i monitorować przestrzeganie praw człowieka, wydając publiczne oświadczenia, wyznaczając spośród swojego personelu punkt kontaktowy ds. praw człowieka dla obrońców praw człowieka oraz poruszając ich sprawy w kontaktach z władzami na wszystkich szczeblach; wezwać ESDZ i Biuro UE do regularnego składania sprawozdań na temat najważniejszych procesów, a także ogólnie na temat rozwoju sytuacji w zakresie praw człowieka w Hongkongu;

r) ściśle monitorować procesy więźniów politycznych w Hongkongu i wezwać do ich uwolnienia, w tym byłych wybranych ustawodawców, aresztowanych i uwięzionych za prowadzenie kampanii prawyborczej w 2020 r.;

s) okazać solidarność ze społeczeństwem obywatelskim w Chinach kontynentalnych, Hongkongu i Makau oraz przyspieszyć wdrażanie europejskich ram w zakresie praw człowieka za pomocą globalnego systemu sankcji UE za naruszenia praw człowieka w ścisłej współpracy z partnerami międzynarodowymi, m.in. zamrożenia aktywów zagranicznych i ograniczeń wizowych wobec osób dopuszczających się naruszeń praw człowieka, w tym decydentów politycznych w Sinciangu, Tybecie i Hongkongu;

t) zidentyfikować i zlikwidować wszelkie możliwości, które obecnie ułatwiają ponadnarodowe represje, w tym środki cyfrowe, ze strony Chin, w tym w Unii Europejskiej, a w szczególności te wymierzone w społeczności diaspory, w postaci tzw. posterunków policji, we współpracy i koordynacji z partnerami o zbieżnych poglądach;

u) aktywnie przeciwdziałać obcym ingerencjom oraz wdrażać zalecenia i sugerowane inicjatywy, o których mowa w poszczególnych rezolucjach Parlamentu Europejskiego dotyczących obcych ingerencji we wszystkie procesy demokratyczne w Unii Europejskiej, w tym dezinformacji;

v) dokonać oceny autonomicznego statusu Hongkongu i Makau w świetle ustawy o bezpieczeństwie narodowym, która powinna zostać uchylona, i naruszenia przez ChRL jej zobowiązań międzynarodowych, naruszenia przez nią wspólnej deklaracji chińsko-brytyjskiej i wspólnej deklaracji chińsko-portugalskiej, Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych, zasady "jeden kraj, dwa systemy", ustawy zasadniczej Hongkongu oraz represji skierowanych przeciwko autonomii specjalnych regionów administracyjnych i przywódcom opozycji, w tym członkom społeczeństwa obywatelskiego i członkom ich rodzin; podejmować działania na rzecz zapewnienia wolności mediów w Hongkongu, która jest zagrożona po wprowadzeniu ustawy o bezpieczeństwie narodowym; dokonać przeglądu umowy między UE a Hongkongiem/Chinami o współpracy i wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach celnych, statusu Biura Gospodarczego-Handlowego Hongkongu w Brukseli oraz członkostwa Hongkongu w Światowej Organizacji Handlu;

w) potępić podejmowane przez władze chińskie próby ataków na społeczności diaspory chińskiej w UE za pośrednictwem tzw. chińskich zagranicznych posterunków policji w UE, które powinny zostać bezwarunkowo zamknięte, oraz wezwać państwa członkowskie, które jeszcze tego nie zrobiły, do zawieszenia wszystkich umów o ekstradycji z ChRL, Hongkongiem i Makau, a także chronienia osób nękanych i prześladowanych w UE oraz zagrożonych ekstradycją, jak również o rozważenie możliwości wprowadzenia programów ratunkowych i innych programów wizowych dla diaspory Hongkongu;

x) potępić praktykę władz chińskich polegającą na odsyłaniu osób do kraju, w którym grożą im tortury, w szczególności w odniesieniu do przymusowego odsyłania ludzi do Korei Północnej, w świetle dyskusji w Radzie Bezpieczeństwa ONZ na temat łamania praw człowieka w Korei Północnej; przypomnieć partnerom chińskim, że ONZ zobowiązuje ich prawnie do powstrzymania się od takich działań;

y) zapewnić jednolite europejskie podejście do współpracy kulturalnej i akademickiej z Chinami, przy jednoczesnym zapobieganiu nadmiernemu wpływowi chińskich źródeł finansowania, w tym poprzez przeanalizowanie statusu współpracy badawczej między instytucjami unijnymi a chińskimi, oraz zagwarantowanie, że współpraca ta nie będzie wykorzystywana jako mechanizm obcej ingerencji ze strony ChRL; wyrazić poważne zaniepokojenie oskarżeniami o nadużywanie Instytutów Konfucjusza jako platform szerzenia propagandy, cenzurowania wszelkiej debaty na tematy uznane przez rząd chiński za politycznie wrażliwe oraz do szpiegowania studentów i diaspory chińskiej za granicą; ocenić wpływ ingerencji rządu chińskiego w korzystanie z wolności akademickiej w europejskich instytucjach edukacyjnych i na kampusach;

z) zachęcać do większej koordynacji międzyparlamentarnej z parlamentami państw członkowskich UE w sprawie Chin i w pełni wykorzystywać dyplomację parlamentarną, zwłaszcza z krajami globalnego Południa, oraz wzmacniać partnerstwo parlamentarne UE z partnerami o zbieżnych poglądach; zapewnić wiarygodny i regularny przepływ informacji między różnymi instytucjami UE na temat spotkań z przedstawicielami Chin, zarówno na szczeblu administracyjnym, jak i politycznym;

Ograniczanie ryzyka ze strony Chin w celu zapewnienia otwartej strategicznej autonomii Europy

aa) ściśle współpracować na rzecz wspierania jedności podejścia państw członkowskich do Chin i wzmocnienia strategicznej autonomii UE w celu zapewnienia, by Europa była w stanie bronić swoich wartości i interesów gospodarczych, a także globalnego ładu opartego na zasadach;

ab) działać na rzecz odnowionego, asertywnego i spójnego podejścia UE do Chin, które kształtuje stosunki z ChRL w interesie całej UE i w pełni uwzględnia wyzwania wynikające ze wzrostu znaczenia ChRL jako globalnego podmiotu oraz jej coraz bardziej represyjną politykę wewnętrzną, asertywną politykę zagraniczną, wykorzystanie wymuszeń ekonomicznych jako środka służącego osiąganiu jej celów, w tym wobec państw członkowskich, jak w przypadku Litwy, oraz wyzwanie, jakie stanowi to dla demokracji na całym świecie;

ac) wspierać deklarowany przez Unię Europejską cel, jakim jest zmniejszenie ryzyka przepływów handlowych z ChRL, aby wzmocnić otwartą strategiczną autonomię UE, przy jednoczesnym unikaniu wycofania się lub izolacji; podkreślać znaczenie wzajemnych i zrównoważonych stosunków handlowych, w ramach których dyplomacja gospodarcza zajmuje się strukturalnymi niedociągnięciami chińskiego rynku, takimi jak brak ochrony danych i przymusowy transfer technologii, w celu poprawy sprawiedliwych warunków i dostępu do rynku dla europejskich przedsiębiorstw; interweniować w związku z zagrożeniami wynikającymi z przejęcia przez Chiny infrastruktury krytycznej w państwach członkowskich i w sąsiedztwie UE; skutecznie wdrażać narzędzia zapobiegające wyciekowi wrażliwych technologii i ich wykorzystywaniu do celów wojskowych oraz zwiększać świadomość na temat chińskiej strategii fuzji wojskowo-cywilnej;

ad) wdrożyć szybko, w tym kontekście, europejską strategię bezpieczeństwa gospodarczego wspierającą odporność gospodarczą w oparciu o solidne narzędzie oceny ryzyka i lepiej wykorzystać istniejące instrumenty handlowe w celu zminimalizowania szkodliwych skutków zmniejszania ryzyka dla gospodarki europejskiej, zniechęcać Chiny do stosowania nieuczciwych praktyk oraz zapewnić ścisłą współpracę z partnerami o zbieżnych poglądach na całym świecie, takimi jak nasi partnerzy transatlantyccy i partnerzy w Azji Południowo-Wschodniej;

ae) działać na rzecz bardziej skoordynowanego podejścia do ochrony infrastruktury krytycznej na szczeblu UE w celu ograniczenia kontroli ze strony Chin, przeciwdziałać aktom taktyk hybrydowych, takich jak cyberataki, kampanie dezinformacyjne, nadzór nad diasporą chińską i szpiegostwo ze strony Chin, mającym miejsce w Unii Europejskiej, myśleć o bezpieczeństwie wykraczającym poza interesy gospodarcze, jak również współpracować z partnerami w celu zapewnienia globalnej, otwartej, wolnej, stabilnej i bezpiecznej cyberprzestrzeni, a także nadal przeciwdziałać nieprzyjaznym zachowaniom poprzez poprawę cyberbezpieczeństwa; zwiększyć zasoby dla UE i jej państw członkowskich na obronę przed działaniami ChRL w zakresie cyberszpiegostwa przeciwko państwom członkowskim UE oraz zażądać od Chin zaprzestania tych działań; współpracować z NATO i partnerami o zbieżnych poglądach w celu zmniejszenia ryzyka szpiegostwa i ingerencji w infrastrukturę krytyczną, w szczególności w infrastrukturę o funkcji wojskowej; wezwać instytucje UE do zaprzestania wszelkiego finansowania badań chińskich przedsiębiorstw działających w obszarach o krytycznym i strategicznym znaczeniu dla UE;

af) zapewnić większą koordynację i współpracę między partnerami o zbieżnych poglądach w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, aby sprostać wielowymiarowemu wyzwaniu, jakie stanowią Chiny, w szczególności między innymi w kwestiach takich jak zależność strategiczna, wymuszenie ekonomiczne, ingerencje polityczne i dezinformacja, oraz promować oparty na zasadach multilateralizm i solidarność strategiczną między demokracjami;

ag) podkreślać pozytywne skutki i strategiczne znaczenie pogłębiania więzi między UE a Tajwanem, który jest wiarygodnym i cenionym partnerem odgrywającym niezastąpioną rolę jako partner w dziedzinie technologii i handlu; koordynować działania w tym zakresie z globalnymi partnerami UE;

ah) podtrzymać politykę zaangażowania UE wobec Tajwanu w celu pogłębiania współpracy i dalszego wspierania tamtejszej demokracji; zachęcać w tym kontekście do dalszej wymiany informacji między Parlamentem Europejskim a jego tajwańskimi interlokutorami, a także do współpracy między UE, państwami członkowskimi i Tajwanem w kwestiach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania; wspierać kroki umożliwiające Tajwanowi istotny udział w posiedzeniach, mechanizmach i działaniach odpowiednich instytucji międzynarodowych, takich jak WHO, Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i Ramowa konwencja ONZ w sprawie zmian klimatu;

ai) zapewnić, by UE i państwa członkowskie w sposób jasny i spójny sygnalizowały, że stanowisko UE w odniesieniu do jej polityki "jednych Chin" nie uległo zmianie i że wszelkie próby dokonania jednostronnej zmiany status quo w Cieśninie Tajwańskiej, zwłaszcza przy użyciu siły lub przymusu, są nie do przyjęcia i będą wiązać się z wysokimi kosztami; wspierać inicjatywy mające na celu promowanie dialogu, współpracy i budowania zaufania między obiema stronami; przygotować opartą na scenariuszach strategię stawienia czoła potencjalnym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa w Cieśninie Tajwańskiej oraz współpracować z partnerami regionalnymi w celu zapobieżenia wszelkim jednostronnym zmianom status quo poprzez podjęcie konkretnych kroków mających na celu zniechęcenie Chin do eskalowania napięć w regionie, w tym przez zwiększenie skoordynowanej obecności na morzu w Cieśninie Tajwańskiej, zwiększenie odporności Tajwanu w zakresie bezpieczeństwa oraz rozważenie pakietów sankcji gospodarczych w przypadku agresji Chin;

aj) potępić nasilające się prowokacje militarne Chin wokół Cieśniny Tajwańskiej i sprzeciwić się ciągłemu zniekształcaniu przez Chiny rezolucji ONZ 2758 (XXVI), które żądają, aby posiadacze tajwańskich paszportów, w tym dziennikarze, pracownicy organizacji pozarządowych i działacze polityczni nie mieli dostępu do zwiedzania i wydarzeń w ONZ;

ak) zwiększyć obecność gospodarczą i dyplomatyczną UE w całym regionie Indo-Pacyfiku i przypomnieć, że strategiczny i gospodarczy środek ciężkości na świecie przenosi się do tego regionu, w związku z czym w interesie UE wyraźnie leży wypracowanie wiarygodnego podejścia do regionu Indo-Pacyfiku na szczeblu ogólnounijnym; podkreślić znaczenie wolności żeglugi, która powinna być respektowana przez Chiny, w tym na Morzu Południowo- chińskim i Morzu Wschodniochińskim; współpracować z Chinami i regionalnymi partnerami UE w celu zapewnienia wolności żeglugi oraz otwartych szlaków żeglugowych wolnych od ograniczeń i zachęcać państwa członkowskie UE do rozważenia formy współpracy, w tym wojskowej, z partnerami regionalnymi i globalnymi w celu zapewnienia wolności żeglugi na Morzu Południowochińskim i Wschodniochińskim oraz powstrzymania wszelkich prób ograniczania tej wolności; podkreślić, że ESDZ, wraz z państwami członkowskimi UE, powinna odrzucić bezprawne i nieuzasadnione roszczenia Chin na Morzu Południowochińskim i Wschodniochińskim oraz wszelkie jednostronne próby kontrolowania spornych obszarów i terytoriów;

al) odnieść się do zwiększonej obecności Chin w Arktyce oraz ich polityki i celów w regionie, w tym ich ambicji dotyczących uruchomienia polarnego jedwabnego szlaku, zwiększenia dostaw energii i dostępu do zasobów Arktyki; przeanalizować wpływ tych czynników na bezpieczeństwo, ład regionalny i środowisko;

am) zintensyfikować działania działu ds. komunikacji strategicznej ESDZ w zakresie przeciwdziałania zagranicznym manipulacjom informacjami i ingerencjom ze strony podmiotów państwowych, takich jak Chiny; zaznaczyć, że na te działania należy przydzielić wystarczające zasoby, biorąc pod uwagę skalę problemu i jego szkodliwy wpływ na systemy polityczne UE i jej państw członkowskich; współpracować z Komisją z myślą o wspieraniu i koordynowaniu działań mających na celu przeciwdziałanie zagranicznemu finansowaniu naszych procesów demokratycznych i wrogim wpływom chińskim, w tym strategii przechwytywania elit i technice pozyskiwania urzędników najwyższego szczebla i byłych polityków unijnych; wzmacniać wiedzę specjalistyczną i zdolności językowe w odniesieniu do Chin w ESDZ, w państwach członkowskich i ogólnie w instytucjach UE w celu wykorzystania danych wywiadu ze źródeł jawnych;

an) wykorzystać w pełni strategię Global Gateway jako narzędzie służące zintensyfikowaniu zaangażowania UE w globalne wysiłki rozwojowe i stosunków biznesowych z partnerami z krajów rozwijających się z myślą o zapewnieniu alternatywy dla chińskiej strategii inwestycji zagranicznych; zintensyfikować współpracę z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i sektorem prywatnym w celu zmobilizowania niezbędnego finansowania;

ao) wzmacniać współpracę między krajowymi agencjami wywiadowczymi w identyfikowaniu i zwalczaniu chińskiego szpiegostwa i innych działań wywrotowych mających na celu wywieranie wpływu na nasze demokracje, a także w pełni wdrożyć wszystkie wytyczne i środki UE w celu złagodzenia zagrożeń dla bezpieczeństwa w całej europejskiej infrastrukturze łączności;

ap) zacieśnić współpracę z partnerami o podobnych poglądach w zakresie ustanawiania norm międzynarodowych w odpowiednich organach międzynarodowych, aby zapewnić konkurencyjność gospodarczą Europy i zapobiec jednostronnej dominacji Chin;

aq) w pełni wdrożyć wytyczne UE dotyczące "unijnego zestawu narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G" w celu ograniczenia zagrożeń dla bezpieczeństwa sieci oraz zaproponować dodatkowe normy bezpieczeństwa w odniesieniu do chińskich dostawców sieci 5G; z zadowoleniem przyjmuje decyzję instytucji Unii i instytucji w szeregu państw członkowskich UE o zawieszeniu aplikacji TikTok na urządzeniach służbowych, a także urządzeniach osobistych zarejestrowanych w usługach aplikacji mobilnych instytucji;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, a także, tytułem informacji, rządowi Chińskiej Republiki Ludowej.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0333.
2 Dz.U. C 445 z 29.10.2021, s. 114.
3 Dz.U. C 158 z 30.4.2021, s. 2.
4 Dz.U. C 11 z 13.1.2020, s. 25.
5 Dz.U. C 255 z 29.6.2021, s. 60.
6 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 117.
7 Dz.U. C 493 z 27.12.2022, s. 96.
8 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 95.
9 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 71.
10 Dz.U. C 369 z 11.10.2018, s. 156.
11 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 17.
12 Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 40.
13 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0219.
14 Dz.U. C 165 z 4.5.2021, s. 2.
15 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 242.
16 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 178.
17 Dz.U. C 336 z 2.9.2022, s. 2.
18 Dz.U. C 47 z 7.2.2023, s. 202.
19 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0242.
20 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0219.
21 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0292.
22 Dz.U. C 184 z 5.5.2022, s. 170.
23 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 149.
24 Dz.U. L 333 z 27.12.2022, s. 164.
25 Dz.U. C 20 z 20.1.2023, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4188

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0469 - Stosunki między UE a Chinami - Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 13 grudnia 2023 r. dla Rady oraz Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie stosunków między UE a Chinami (2023/2127(INI))
Data aktu: 13/12/2023
Data ogłoszenia: 02/08/2024