Sprzeciw wobec aktu delegowanego: szczegółowe przepisy dotyczące produkcji ekologicznej soli morskiej i innych soli ekologicznych stosowanych w żywności i paszyRezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie rozporządzenia delegowanego Komisji z dnia 2 maja 2023 r. zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do szczegółowych przepisów dotyczących produkcji ekologicznej soli morskiej i innych soli ekologicznych stosowanych w żywności i paszy (C(2023)02781 - 2023/2676(DEA))
(C/2024/4023)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (C(2023)02781),
- uwzględniając art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 1 i art. 30 ust. 7 lit. a) oraz art. 54 ust. 6,
- uwzględniając art. 111 ust. 3 Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
A. mając na uwadze, że w rozporządzeniu (UE) 2018/848 ustanowiono szczegółowe wymogi dotyczące produkcji przetworzonej żywności i paszy;
B. mając na uwadze, że sól używana do produkcji żywności i paszy oraz woda pitna są wyłączone z tych wymogów;
C. mając na uwadze, że w uzasadnieniu rozporządzenia delegowanego Komisji uznano, że sól nie jest produktem rolnym;
D. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji ustanawiałoby jedyne zasady produkcji mające zastosowanie do minerału;
E. mając na uwadze, że Komisja zachęca do stosowania nowoczesnych technologii, ale w odniesieniu do produkcji oznakowanej jako ekologiczna soli kamiennej ograniczenia w dziedzinie nowoczesnych technologii górniczych są większe niż korzyści środowiskowe płynące z ich zastosowania, w związku z czym produkcja ekologicznej soli stołowej z soli kamiennej stałaby się nieatrakcyjna i doprowadziłoby to do bardzo ograniczonej dostępności ekologicznej soli kamiennej na rynku;
F. mając na uwadze, że nie ma uzasadnienia dla wprowadzenia co najmniej sześciomiesięcznego okresu konwersji dla soli kamiennej, ponieważ jakość produktu końcowego nie może zostać poprawiona w okresie konwersji;
G. mając na uwadze, że zgodnie z przepisami dotyczącymi ekologicznej produkcji alg i zwierząt akwakultury produkcja ta ma odbywać się w miejscach, które nie są zanieczyszczone produktami lub substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej lub zanieczyszczeniami, które zagrażałyby ekologicznemu charakterowi produktów; mając na uwadze, że stawy będące miejscem hodowli alg i zbiorniki akwakultury mogą być przemieszczane, tymczasem miejsca produkcji soli morskiej są stałe, co bardzo utrudnia wdrażanie tych zasad produkcji przez producentów soli morskiej;
H. mając na uwadze, że wymogi przewidziane dla produkcji ekologicznej soli morskiej mogą prowadzić - w szczególności ze względu na występowanie mikrodrobin plastiku w wodach morskich - do bardzo ograniczonej dostępności ekologicznej soli morskiej na rynku;
I. mając na uwadze, że rozporządzenie delegowane Komisji wymaga produkcji wolnej od zanieczyszczeń w przypadku produktów lub substancji niedopuszczonych do stosowania w produkcji ekologicznej i w odniesieniu do wszystkich rodzajów produkcji soli, co nie jest wymagane w przypadku produktów ekologicznych pochodzących z rolnictwa, a zatem zapis ten wyraźnie wykracza poza rozporządzenie (UE) 2018/848 i nie jest z nim zgodny;
1. wyraża sprzeciw wobec rozporządzenia delegowanego Komisji;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji i do powiadomienia jej, że rozporządzenie delegowane nie może wejść w życie;
3. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.