Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2023 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022 (09682/2023 - C9-0208/2023 - 2023/0103(BUD))

P9_TA(2023)0254

Projekt budżetu korygującego nr 2/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r. - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2023 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022 (09682/2023 - C9-0208/2023 - 2023/0103(BUD))

(C/2024/4019)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2023 przyjęty przez Komisję 12 kwietnia 2023 r. (COM(2023) 0250),

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023 przyjęte przez Radę dnia 19 czerwca 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 20 czerwca 2023 r. (09682/2023 - C9-0208/2023),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. 6 ,

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0225/2023),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2023 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 nadwyżki z roku budżetowego 2022 wynoszącej 2 519 mln EUR;

B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 2 198,4 mln EUR oraz niewykorzystanie środków w wysokości 320,6 mln EUR;

C. mając na uwadze, że po stronie dochodów nadwyżka wynika głównie z wyższej niż oczekiwano kwoty należności celnych (niewiele ponad 2 mld EUR); mając na uwadze, że nadwyżkę w wysokości 170 mln EUR po stronie dochodów administracyjnych można w głównej mierze przypisać wyższemu niż pierwotnie prognozowano wskaźnikowi aktualizacji wynagrodzeń, który zwiększył poziom podatków, opłat i składek emerytalnych; mając na uwadze, że nadwyżka z tytułu dochodów finansowych, odsetek za zwłokę i grzywien wynosi 141 mln EUR;

D. mając na uwadze, że po stronie wydatków Komisja nie wykorzystała środków na płatności na 2022 r. o łącznej wysokości 247 mln EUR i kwoty 75 mln EUR ze środków przeniesionych z 2021 r.; mając na uwadze, że niepełne wykonanie i anulowanie środków przez pozostałe instytucje jest niskie w porównaniu z poziomem z poprzednich lat;

E. mając na uwadze, że roczne ryczałtowe obniżki wkładów opartych na DNB, przyznane Niemcom, Niderlandom, Danii, Szwecji i Austrii, wynoszą nieco ponad 5 mld EUR netto; mając na uwadze, że marginesy w budżecie Unii są bardzo ograniczone, a ograniczona elastyczność budżetu zostanie prawdopodobnie wykorzystana na potrzeby zwiększonych kosztów związanych ze spłatami w ramach EURI;

1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2023, który ma na celu wpisanie do budżetu nadwyżki środków budżetowych z 2022 r. wynoszącej 2 519 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego;

2. przypomina, że nadwyżka zmniejsza całkowity wkład państw członkowskich na rzecz finansowania budżetu na 2023 r.; przypomina również o wysokich potrzebach finansowych w celu sprostania licznym wyzwaniom, przed którymi stoi Unia, takim jak konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i zmiana klimatu oraz rosnące koszty finansowania zewnętrznego EURI; to wszystko może poważnie ograniczyć zdolność budżetu Unii do finansowania priorytetów i strategii politycznych Unii oraz do reagowania na pojawiające się potrzeby; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, by wykorzystały obniżkę wkładów opartych na DNB wynikającą z nadwyżki z 2022 r. do finansowania działań w tych dziedzinach lub by wykorzystały ją jako dodatkową elastyczność w odpowiedzi na powtarzające się wezwania do zapewnienia wystarczającej elastyczności i wystarczających marginesów w budżecie Unii, aby móc reagować na pilne sytuacje bez uszczerbku dla już uzgodnionych środków budżetowych;

3. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowy dochód dla budżetu Unii i nie powinny prowadzić do odpowiedniego obniżenia wkładów opartych na DNB;

4. przyjmuje do wiadomości obliczenie rocznych ryczałtowych obniżek wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich, wynoszących nieco ponad 5 mld EUR netto; podkreśla, że rabaty te są obliczane przy użyciu najbardziej aktualnego deflatora produktu krajowego brutto dla Unii, a nie standardowego deflatora w wysokości 2 %; zaznacza, że obecna wysoka stopa inflacji zwiększa zatem wysokość rabatów, a jednocześnie zmniejsza rzeczywistą wartość budżetu Unii, co zwiększa lukę w finansowaniu w budżecie Unii; przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym należy znieść rabaty i inne mechanizmy korekty;

5. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023;

6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz pozostałym zainteresowanym instytucjom i organom, a także parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 58 z 23.2.2023.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
6 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0194.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4019

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2023 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022 (09682/2023 - C9-0208/2023 - 2023/0103(BUD))
Data aktu: 11/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024