Projekt budżetu korygującego nr 2/2023 do budżetu ogólnego na 2023 r. - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2023 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 2/2023 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - zapisanie nadwyżki z roku budżetowego 2022 (09682/2023 - C9-0208/2023 - 2023/0103(BUD))
(C/2024/4019)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 2 ,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 (rozporządzenie w sprawie WRF),
- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,
- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,
- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2/2023 przyjęty przez Komisję 12 kwietnia 2023 r. (COM(2023) 0250),
- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023 przyjęte przez Radę dnia 19 czerwca 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu w dniu 20 czerwca 2023 r. (09682/2023 - C9-0208/2023),
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wpływu zwiększenia kosztów finansowania zewnętrznego w ramach Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy na budżet UE na 2024 r. 6 ,
- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0225/2023),
A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 2/2023 ma na celu wprowadzenie do budżetu na rok 2023 nadwyżki z roku budżetowego 2022 wynoszącej 2 519 mln EUR;
B. mając na uwadze, że główne czynniki tej nadwyżki to dodatni wynik po stronie dochodów w wysokości 2 198,4 mln EUR oraz niewykorzystanie środków w wysokości 320,6 mln EUR;
C. mając na uwadze, że po stronie dochodów nadwyżka wynika głównie z wyższej niż oczekiwano kwoty należności celnych (niewiele ponad 2 mld EUR); mając na uwadze, że nadwyżkę w wysokości 170 mln EUR po stronie dochodów administracyjnych można w głównej mierze przypisać wyższemu niż pierwotnie prognozowano wskaźnikowi aktualizacji wynagrodzeń, który zwiększył poziom podatków, opłat i składek emerytalnych; mając na uwadze, że nadwyżka z tytułu dochodów finansowych, odsetek za zwłokę i grzywien wynosi 141 mln EUR;
D. mając na uwadze, że po stronie wydatków Komisja nie wykorzystała środków na płatności na 2022 r. o łącznej wysokości 247 mln EUR i kwoty 75 mln EUR ze środków przeniesionych z 2021 r.; mając na uwadze, że niepełne wykonanie i anulowanie środków przez pozostałe instytucje jest niskie w porównaniu z poziomem z poprzednich lat;
E. mając na uwadze, że roczne ryczałtowe obniżki wkładów opartych na DNB, przyznane Niemcom, Niderlandom, Danii, Szwecji i Austrii, wynoszą nieco ponad 5 mld EUR netto; mając na uwadze, że marginesy w budżecie Unii są bardzo ograniczone, a ograniczona elastyczność budżetu zostanie prawdopodobnie wykorzystana na potrzeby zwiększonych kosztów związanych ze spłatami w ramach EURI;
1. odnotowuje przedstawiony przez Komisję projekt budżetu korygującego nr 2/2023, który ma na celu wpisanie do budżetu nadwyżki środków budżetowych z 2022 r. wynoszącej 2 519 mln EUR zgodnie z art. 18 ust. 3 rozporządzenia finansowego;
2. przypomina, że nadwyżka zmniejsza całkowity wkład państw członkowskich na rzecz finansowania budżetu na 2023 r.; przypomina również o wysokich potrzebach finansowych w celu sprostania licznym wyzwaniom, przed którymi stoi Unia, takim jak konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie i zmiana klimatu oraz rosnące koszty finansowania zewnętrznego EURI; to wszystko może poważnie ograniczyć zdolność budżetu Unii do finansowania priorytetów i strategii politycznych Unii oraz do reagowania na pojawiające się potrzeby; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, by wykorzystały obniżkę wkładów opartych na DNB wynikającą z nadwyżki z 2022 r. do finansowania działań w tych dziedzinach lub by wykorzystały ją jako dodatkową elastyczność w odpowiedzi na powtarzające się wezwania do zapewnienia wystarczającej elastyczności i wystarczających marginesów w budżecie Unii, aby móc reagować na pilne sytuacje bez uszczerbku dla już uzgodnionych środków budżetowych;
3. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym grzywny i opłaty powinny być wykorzystywane jako dodatkowy dochód dla budżetu Unii i nie powinny prowadzić do odpowiedniego obniżenia wkładów opartych na DNB;
4. przyjmuje do wiadomości obliczenie rocznych ryczałtowych obniżek wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich, wynoszących nieco ponad 5 mld EUR netto; podkreśla, że rabaty te są obliczane przy użyciu najbardziej aktualnego deflatora produktu krajowego brutto dla Unii, a nie standardowego deflatora w wysokości 2 %; zaznacza, że obecna wysoka stopa inflacji zwiększa zatem wysokość rabatów, a jednocześnie zmniejsza rzeczywistą wartość budżetu Unii, co zwiększa lukę w finansowaniu w budżecie Unii; przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym należy znieść rabaty i inne mechanizmy korekty;
5. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023;
6. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 2/2023 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz pozostałym zainteresowanym instytucjom i organom, a także parlamentom narodowym.