P9_TA(2023)0283 - Stosunki z Palestyńską Władzą Narodową - Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie stosunków z Palestyńską Władzą Narodową (2021/2207(INI))

P9_TA(2023)0283

Stosunki z Palestyńską Władzą Narodową

Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie stosunków z Palestyńską Władzą Narodową (2021/2207(INI))

(C/2024/4015)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Deklarację zasad dotyczących przejściowych ustaleń w sprawie samodzielnego sprawowania rządów z dnia 13 września 1993 r. (porozumienia z Oslo),

- uwzględniając Protokół w sprawie stosunków gospodarczych między Państwem Izrael a Organizacją Wyzwolenia Palestyny reprezentującą naród palestyński z 29 kwietnia 1994 r. (protokół paryski) oraz izraelsko-palestyńskie porozumienie przejściowe w sprawie Zachodniego Brzegu Jordanu i Strefy Gazy z dnia 28 września 1995 r. (porozumienie z Oslo II),

- uwzględniając IV konwencję genewską,

- uwzględniając plan działania UE-Palestyńska Władza Narodowa, zatwierdzony w maju 2013 r.,

- uwzględniając wspólną europejską strategię na rzecz wsparcia Palestyny na lata 2021-2024 - W kierunku demokratycznego, odpowiedzialnego i trwałego państwa palestyńskiego,

- uwzględniając Eurośródziemnomorski przejściowy układ stowarzyszeniowy w sprawie wymiany handlowej i współpracy między Wspólnotą Europejską z jednej strony a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) na rzecz Autonomii Palestyńskiej Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy z drugiej strony z 1997 r. 1 ,

- uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Państwem Izrael, z drugiej strony 2  (Układ o stowarzyszeniu między UE a Izraelem),

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 14 maja 2012 r., 12 maja 2014 r., 22 lipca 2014 r., 20 lipca 2015 r. i 20 czerwca 2016 r.,

- uwzględniając oświadczenie Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 22 sierpnia 2022 r. w sprawie izraelskich nalotów na sześć palestyńskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 14/2013 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Bezpośrednie wsparcie finansowe Narodowej Władzy Palestyńskiej przez Unię Europejską",

- uwzględniając wspólną deklarację UE i Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA) z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia dla UNRWA ze strony UE (2021-2024),

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 9 lutego 2021 r. pt. "Odnowione partnerstwo z południowym sąsiedztwem - nowy program na rzecz regionu śródziemnomorskiego" (JOIN(2021)0002),

- uwzględniając Zawiadomienie interpretujące Komisji z dnia 12 listopada 2015 r. w sprawie oznaczania pochodzenia towarów z terytoriów okupowanych przez Izrael od czerwca 1967 r. 3 ,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 listopada 2019 r. 4  w sprawie produktów pochodzących z osiedli izraelskich na okupowanych terytoriach palestyńskich,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 15 maja 2023 r. pt. "Sprawozdanie z 2022 r. w sprawie osiedli izraelskich na okupowanym Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie",

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 28 marca 2023 r. pt. "Sprawozdanie roczne w sprawie wyburzania i zajęć mienia na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie",

- uwzględniając Uaktualnione wytyczne Unii Europejskiej w sprawie promowania przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego 5  i Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka,

- uwzględniając ramową umowę koalicyjną nowego rządu Izraela i wytyczne rządu,

- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie przełożenia wyborów w Palestynie,

- uwzględniając arabską inicjatywę pokojową z 2002 r.,

- uwzględniając krajową strategię zdrowia państwa Palestyna na lata 2017-2022 z października 2016 r.,

- uwzględniając odnośne rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i Zgromadzenia Ogólnego ONZ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalnej sprawozdawczyni ONZ ds. sytuacji praw człowieka na terytoriach palestyńskich okupowanych od 1967 r. z dnia 21 września 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet z 2022 r. pt. "Women's Role in Local Peacebuilding - Recommendations to better support the work of Palestinian women-led grassroots organizations" [Rola kobiet w budowaniu pokoju na szczeblu lokalnym - zalecenia dotyczące lepszego wspierania pracy palestyńskich organizacji oddolnych kierowanych przez kobiety],

- uwzględniając sprawozdanie niezależnej grupy zadaniowej ONZ ds. wzmocnienia palestyńskich instytucji publicznych z kwietnia 2004 r. pt. "Reforming the Palestinian Authority: An Update" [Aktualne informacje dotyczące reformy Palestyńskiej Władzy Narodowej],

- uwzględniając wyniki posiedzenia komitetu łącznikowego ad hoc w ramach ONZ, które odbyło się 18 września 2011 r.,

- uwzględniając sprawozdanie dyrektora generalnego Światowej Organizacji Zdrowia z dnia 17 maja 2023 r. pt. "Health conditions in the occupied Palestinian territory, including east Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan" [Warunki zdrowotne na okupowanych terytoriach palestyńskich, w tym we Wschodniej Jerozolimie, oraz na okupowanych syryjskich Wzgórzach Golan],

- uwzględniając sprawozdanie Banku Światowego z dnia 22 grudnia 2021 r. pt. "Palestinian Digital Economy Assessment" [Ocena palestyńskiej gospodarki cyfrowej],

- uwzględniając sprawozdanie Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD) z dnia 22 grudnia 2021 r. pt. "The Economic Costs of the Israeli Occupation for the Palestinian People: Arrested Development and Poverty in the West Bank" [Ekonomiczne koszty okupacji izraelskiej dla ludności Palestyny - aresztowany rozwój i ubóstwo na Zachodnim Brzegu] oraz sprawozdanie z dnia 8 sierpnia 2022 r. pt. "Report on UNCTAD assistance to the Palestinian people: Developments in the Economy of the Occupied Palestinian Territory" [Wsparcie UNCTAD dla ludności Palestyny - rozwój gospodarczy na okupowanych terytoriach palestyńskich],

- uwzględniając toczące się dochodzenie Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) w sprawie sytuacji w Palestynie, wszczęte 3 marca 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Centrum Cartera z dnia 15 kwietnia 2022 r. pt. "March 26, 2022 Municipal Elections in West Bank/Gaza" [Wybory samorządowe na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy z dnia 26 marca 2022 r.],

- uwzględniając oświadczenie rządu Szwecji z dnia 30 października 2014 r. w sprawie uznania państwa Palestyna,

- uwzględniając deklarację z Algieru, podpisaną 13 października 2022 r. w Algierii przez 14 frakcji palestyńskich, w której zobowiązano się do zorganizowania wyborów do października 2023 r.,

- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 14 września 2022 r. dla Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie odnowionego partnerstwa z południowym sąsiedztwem - nowy program dla regionu Morza Śródziemnego 6 ,

- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, w szczególności rezolucję z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie osiągnięcia rozwiązania dwupaństwowego na Bliskim Wschodzie 7  oraz rezolucję z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie perspektywy rozwiązania dwupaństwowego dla Izraela i Palestyny 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie uznania państwowości palestyńskiej 9 ,

- uwzględniając art. 118 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0226/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z konkluzjami Rady z lipca 2014 r. jedynym realnym rozwiązaniem tego konfliktu jest rozwiązanie dwupaństwowe, w ramach którego Państwo Izrael i Państwo Palestyna będą współistnieć obok siebie w pokoju i bezpieczeństwie, wzajemnie uznając swój status i granice z 1967 r., z Jerozolimą jako stolicą obu państw, w pełnej zgodności z prawem międzynarodowym;

B. mając na uwadze, że naród palestyński ma prawo do samostanowienia, zapisane w Karcie Narodów Zjednoczonych i wielokrotnie potwierdzane przez organy ONZ, w tym Zgromadzenie Ogólne, Radę Bezpieczeństwa i Komisję Praw Człowieka / Radę Praw Człowieka;

C. mając na uwadze, że przywódcy palestyńscy uznali Państwo Izrael, wzywając do utworzenia Państwa Palestyna w granicach sprzed 1967 r., co nie zostało odwzajemnione przez kolejne rządy Izraela; mając na uwadze, że przywódcy palestyńscy wielokrotnie wzywali do wznowienia rozmów pokojowych prowadzących do rozwiązania dwupaństwo- wego;

D. mając na uwadze, że w wyniku okupacji Palestyńska Władza Narodowa nie posiada zasadniczych kompetencji leżących u podstaw państwowości, takich jak kontrola graniczna i zdolność do pełnego poboru podatków;

E. mając na uwadze, że konstruktywne negocjacje są możliwe tylko w przypadku, gdy obie strony są sobie równe; mając na uwadze, że m.in. brak woli politycznej i uznania na arenie międzynarodowej w połączeniu z dekadami okupacji Palestyny stanowią w tym przypadku poważne przeszkody dla uczciwych negocjacji; mając na uwadze, że nadal istnieje potrzeba inwestowania w konstruktywne negocjacje między Izraelem a Palestyńską Władzą Narodową;

F. mając na uwadze, że państwa arabskie, takie jak Egipt i Jordania, które od lat utrzymują stosunki dyplomatyczne z Izraelem, odegrały znaczącą rolę w propagowaniu dialogu na temat procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, w tym na temat bezpieczeństwa i stabilności;

G. mając na uwadze, że izraelska okupacja terytorium palestyńskiego trwa od 56 lat; mając na uwadze, że UE nadal zdecydowanie stoi na stanowisku, że stała okupacja, osadnictwo, wyburzenia i eksmisje są nielegalne w świetle prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że od czasu podpisania porozumień z Oslo i porozumienia z Oslo II liczba osadników na Zachodnim Brzegu i we Wschodniej Jerozolimie dramatycznie wzrosła oraz nasiliła się budowa odnośnej infrastruktury, co stanowi rażące naruszenie prawa międzynarodowego i poważną przeszkodę dla wypracowania rozwiązania dwupaństwowego oraz zapewnienia sprawiedliwego, trwałego i kompleksowego pokoju; mając na uwadze, że doprowadziło to do głębokich zmian społecznych i demograficznych na Zachodnim Brzegu oraz rozdrobnienia obszarów palestyńskich;

H. mając na uwadze, że specjalna sprawozdawczyni ONZ ds. sytuacji praw człowieka na terytoriach palestyńskich okupowanych od 1967 r. 10 , a także różne izraelskie, palestyńskie i międzynarodowe organizacje praw człowieka wydały niedawno sprawozdania, w których stwierdzono, że rząd Izraela systematycznie represjonuje i instytucjonalnie dyskryminuje Palestyńczyków w wielu obszarach, takich jak egzekwowanie prawa, wydawanie pozwoleń na budowę, swoboda przemieszczania się i działalność gospodarcza; mając na uwadze, że Palestyńczycy i izraelscy osadnicy odpowiadają za te same wykroczenia przed różnymi sądami na podstawie różnych przepisów; mając na uwadze, że zbudowany przez Izrael na Zachodnim Brzegu mur graniczny jest nielegalny;

I. mając na uwadze, że Izrael nie pozwala Palestyńskiej Władzy Narodowej na działalność w zaanektowanej Wschodniej Jerozolimie; mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa tylko w pewnym stopniu kontroluje nieciągłe strefy A i B na Zachodnim Brzegu, otoczone przez strefę C, która znajduje się pod pełną kontrolą Izraela i stanowi 60 % Zachodniego Brzegu; mając na uwadze, że wobec tego nie można odnosić się do relacji między UE a Palestyńską Władzą Narodową bez odniesienia się do polityki izraelskiej;

J. mając na uwadze, że nowy rząd Izraela przedstawił w ramowej umowie koalicyjnej i w wytycznych rządowych plany rozbudowy i rozwoju osiedli na Zachodnim Brzegu; mając na uwadze, że pierwsze zdanie ramowej umowy koalicyjnej stanowi, że "naród żydowski ma wyłączne i niezbywalne prawo do wszystkich części terytorium Izraela, takich jak Galilea, Negew, Golan oraz Judea i Samaria";

K. mając na uwadze, że rywalizacja między palestyńskimi ugrupowaniami politycznymi oraz brak jednolitej narodowej wizji lub strategii, które mają zasadnicze znaczenie dla wynegocjowanego rozwiązania politycznego, pozostają jednymi z głównych wyzwań palestyńskiej polityki; mając na uwadze, że rozdrobnienie ruchu Fatah, konsolidacja władzy przez urząd prezydenta Palestyńskiej Władzy Narodowej, kurcząca się przestrzeń dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego oraz tłumienie sprzeciwu politycznego i demonstracji poparcia dla reform demokratycznych wskazują na niektóre z wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć Palestyńska Władza Narodowa; mając na uwadze, że UE uznała palestyński Hamas za organizację terrorystyczną;

L. mając na uwadze, że według Biura ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ONZ rok 2022 był dla Palestyńczyków mieszkających na okupowanym Zachodnim brzegu rokiem o najwyższej liczbie ofiar śmiertelnych od 2006 r.; mając na uwadze, że od początku 2023 r. nasila się fala przemocy, która poważnie dotyka ludność cywilną na okupowanych terytoriach palestyńskich, a także w Izraelu, oraz prowadzi do wzrostu napięć i instrumentalizacji konfliktu przez ugrupowania ekstremistyczne i terrorystyczne;

M. mając na uwadze, że europejscy partnerzy na rzecz rozwoju (UE, jej państwa członkowskie, Norwegia, Szwajcaria i Zjednoczone Królestwo) są zdecydowanie największymi darczyńcami i wypłacają rocznie 1,2 mld EUR na oficjalną pomoc rozwojową dla ludności Palestyny; mając na uwadze, że pomoc międzynarodowa ma kluczowe znaczenie dla stabilności Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, a zatem jest korzystna dla Izraela; mając na uwadze, że międzynarodowe prawo humanitarne zobowiązuje Izrael do zaspokojenia podstawowych potrzeb i zapewnienia dobrostanu ludności cywilnej znajdującej się pod jego okupacją;

N. mając na uwadze, że władze izraelskie zajmują lub wyburzają finansowane przez UE obiekty, aktywa i budynki w Palestynie; mając na uwadze, że w 2022 r. zburzono lub przejęto łącznie 101 budynków sfinansowanych przez UE lub państwa członkowskie UE (o wartości 337 019 EUR); mając na uwadze, że UE wielokrotnie zwracała się do Izraela o zrekompensowanie strat pieniędzy podatników UE;

O. mając na uwadze, że unijna pomoc zapewnia Palestyńskiej Władzy Narodowej istotne wsparcie budżetowe za pośrednictwem programu PEGASE; mając na uwadze, że od początku obecnych wieloletnich ram finansowych pomoc UE dla Palestyny udzielana jest tylko w ramach rocznych planów działania; mając na uwadze, że wspólna strategia na lata 2021-2024 stanowi podstawę do przyjęcia wieloletnich programów działania, jednak nadal brakuje wieloletnich perspektyw na konkretne finansowanie; mając na uwadze, że konieczne jest dalsze wdrażanie skutecznego procesu przydziału, przeglądu i kontroli funduszy UE;

P. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa i OWP nadal dokonują "płatności za męczeństwo" na rzecz rodzin Palestyńczyków, którzy zostali zabici, gdy uczestniczyli w aktach przemocy wobec Izraelczyków, lub zginęli w wyniku izraelskich działań wojskowych; mając na uwadze, że nadal zapewniają one również osobne stypendia dla Palestyńczyków przebywających w izraelskich więzieniach, w tym skazanych za akty terroru przeciwko żydowskim celom;

Q. mając na uwadze, że wśród 21 organizacji umieszczonych na unijnej liście terrorystów jest siedem organizacji palestyńskich; mając na uwadze, że Hamas i inne palestyńskie organizacje terrorystyczne znajdujące się na liście UE stosują taktykę terroru hybrydowego, w tym ataki z użyciem noży i ataki bombowe na izraelskich cywilów, a także ataki rakietowe ze Strefy Gazy w kierunku Izraela, i umyślnie biorą za cel obszary cywilne;

R. mając na uwadze, że UNRWA, która pozostaje podstawowym źródłem wsparcia dla milionów palestyńskich uchodźców, nadal boryka się z poważnymi wyzwaniami i ciągłymi niedoborami funduszy, które osłabiają jej dążenia do wypełnienia jej podstawowego mandatu; mając na uwadze, że Parlament Europejski, z uwagi na kluczową rolę, jaką agencja ta odgrywa w promowaniu stabilności i rozwoju w regionie oraz utrzymaniu perspektyw trwałego pokoju, stale wspiera jej podstawowe działania humanitarne i rozwojowe oraz opowiada się za ich kontynuacją, kładąc silny nacisk na promowanie edukacji opartej na budowaniu pokoju, pojednaniu, tolerancji, współistnieniu i niestosowaniu przemocy; mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ głosowało nad przedłużeniem mandatu UNRWA do 30 czerwca 2026 r.; mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie są największymi darczyńcami na rzecz agencji, a finansowanie unijne obejmuje wieloletni wkład zapewniający przewidywalne wsparcie zgodnie ze wspólną deklaracją UE-UNRWA z dnia 17 listopada 2021 r.;

S. mając na uwadze, że w 2011 r. komitet łącznikowy ad hoc w ramach ONZ stwierdził, że instytucje palestyńskie są gotowe do państwowości; mając na uwadze, że od tego czasu demokratyczny status Palestyńskiej Władzy Narodowej uległ pogorszeniu ze względu na zewnętrzną okupację i problemy wewnętrzne, a także pogarszającą się sytuację pod względem praworządności i korupcji; mając na uwadze, że w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego okupacja terytorium podczas wojny stanowi sytuację przejściową i nie pozbawia okupowanego państwa państwowości ani suwerenności;

T. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa stoi w obliczu utraty legitymacji; mając na uwadze, że ostatnie wybory parlamentarne w Palestynie odbyły się w 2006 r.; mając na uwadze, że ostatnie wybory prezydenckie w Palestynie odbyły się w 2005 r.; mając na uwadze, że termin wyborów parlamentarnych i prezydenckich wyznaczono na maj 2021 r., lecz zostały one odwołane przez prezydenta Abbasa dekretem prezydenckim; mając na uwadze, że na wniosek Palestyńskiej Władzy Narodowej UE zwróciła się w lutym 2021 r. do władz Izraela o pozwolenie na misję rozpoznawczą w celu obserwacji głosowania, lecz nie uzyskała dostępu;

U. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa przyjmuje coraz bardziej represyjne praktyki, polegające m.in. na tłumieniu pokojowych protestów przy użyciu nielegalnych środków siłowych, atakowaniu dziennikarzy, działaczy społeczeństwa obywatelskiego i prawników, a także na arbitralnych aresztowaniach i torturowaniu zatrzymanych; mając na uwadze, że według organizacji Human Rights Watch władze palestyńskie systematycznie poddają niewłaściwemu traktowaniu i torturom zatrzymanych Palestyńczyków, w tym krytyków i przeciwników; mając na uwadze, że Komitet ONZ przeciwko Torturom zaapelował o sprawiedliwość i wyraził ubolewanie, że władze palestyńskie nie doprowadziły do rozliczenia za zabójstwo palestyńskiego aktywisty Nizara Banata;

V. mając na uwadze, że w październiku 2022 r. prezydent Abbas wydał dekret o utworzeniu najwyższej rady organów i jednostek sądownictwa, podporządkowujący mu wszystkie organy władz palestyńskich i eliminujący ostatni filar niezależności sądownictwa w Palestynie;

W. mając na uwadze, że kobiety na terytoriach palestyńskich są dyskryminowane i nadal mają mniej praw niż mężczyźni, np. w odniesieniu do rozwodu, opieki nad dziećmi i dziedziczenia; mając na uwadze, że chociaż akty seksualne między osobami tej samej płci zostały na Zachodnim Brzegu zdepenalizowane, osoby należące do społeczności LGBTQI+ nadal spotykają się z nękaniem i dyskryminacją;

X. mając na uwadze, że 84 % uczestników sondażu przeprowadzonego w marcu 2022 r. przez Palestyńskie Centrum Polityki i Badań Naukowych stwierdziło, że w instytucjach Palestyńskiej Władzy Narodowej doszło do korupcji;

Y. mając na uwadze, że w styczniu 2006 r. ustanowiono misję UE na rzecz wspierania palestyńskiej policji i praworządności, która ma pomagać Palestyńskiej Władzy Narodowej w budowie państwa palestyńskiego;

Z. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa konsekwentnie utrzymywała koordynację w dziedzinie bezpieczeństwa z Izraelem, przyczyniając się do bezpieczeństwa zarówno Izraela, jak i Palestyny; mając na uwadze, że w styczniu 2023 r. Palestyńska Władza Narodowa w odpowiedzi na ostatnie wydarzenia zerwała współpracę z Izraelem w wielu obszarach, w tym w dziedzinie bezpieczeństwa;

AA. mając na uwadze, że w wyniku ciągłego konfliktu warunki społeczno-gospodarcze i warunki zatrudnienia w Palestynie uległy znacznemu pogorszeniu; mając na uwadze, że okupacja izraelska nakłada znaczne ograniczenia na gospodarkę palestyńską, takie jak brak kontroli nad gruntami, wodą, barierami fizycznymi, dochodami i mobilnością; mając na uwadze, że ograniczenia te blokują palestyński handel, osłabiają dochody budżetowe Palestyńskiej Władzy Narodowej i zwiększają jej zależność od międzynarodowych darczyńców; mając na uwadze, że reformy gospodarcze podejmowane przez władze palestyńskie są niezbędne, jednak same w sobie nie są wystarczające dla zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego i rozwoju sektora prywatnego na terytoriach palestyńskich; mając na uwadze, że uniemożliwia to Palestynie prowadzenie eksportu do UE na mocy przejściowego układu stowarzyszeniowego między UE a OWP i podważa skuteczność unijnej pomocy;

AB. mając na uwadze, że blokada i trwający z przerwami konflikt zrujnowały gospodarkę w Strefie Gazy, a 63 % mieszkańców tego obszaru wymaga jakiejś formy pomocy humanitarnej;

AC. mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję, w której wzywa Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości (MTS) do wydania opinii w sprawie prawnych konsekwencji trwającej okupacji terytoriów palestyńskich przez Izrael; mając na uwadze, że w odpowiedzi na tę rezolucję ONZ Izrael zajął 39 mln USD dochodów podatkowych pobranych w imieniu Palestyńskiej Władzy Narodowej; mając na uwadze, że ponad 90 krajów wyraziło "głębokie zaniepokojenie" zastosowanymi przez Izrael środkami karnymi;

AD. mając na uwadze, że wykorzystanie izraelskiego oprogramowania szpiegowskiego, w tym Pegasusa, na okupowanych terytoriach palestyńskich ma wpływ na Palestyńczyków, pozbawiając ich prawa do prywatności, wolności wypowiedzi oraz otwartego, bezpiecznego i wolnego internetu;

AE. mając na uwadze, że nowa "procedura wjazdu i pobytu cudzoziemców na obszarze Judei i Samarii", wprowadzona przez izraelską koordynację działań rządowych na terytoriach (COGAT), zobowiązuje obywateli państw trzecich, w tym obywateli UE, do ubiegania się o zezwolenie na wjazd na Zachodni Brzeg od 20 października 2022 r.; mając na uwadze, że nowe przepisy COGAT ograniczają możliwości wjazdu na Zachodni Brzeg cudzoziemcom będącym małżonkami Palestyńczyków, a także nakładają podobne ograniczenia na wolontariuszy, naukowców lub biznesmenów pracujących na Zachodnim Brzegu, osłabiając relacje między UE a Palestyną;

AF. mając na uwadze, że art. 2 układu o stowarzyszeniu UE-Izrael stanowi, iż "stosunki między Stronami, jak również wszystkie postanowienia samego Układu opierają się na poszanowaniu praw człowieka i na zasadach demokracji, którymi Strony kierują się w swojej polityce wewnętrznej i zagranicznej i które stanowią istotny element niniejszego Układu";

1. zaleca Radzie, Komisji oraz Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa następujące działania w ramach stosunków UE z Palestyńską Władzą Narodową:

a) przypominanie o niesłabnącym poparciu UE dla rozwiązania dwupaństwowego, będącego jedynym realnym rozwiązaniem tego konfliktu, w ramach którego Państwo Izrael i Państwo Palestyna będą demokratycznie współistnieć obok siebie w pokoju i gwarantowanym bezpieczeństwie, wzajemnie uznając swój status i granice z 1967 r., po wspólnym uzgodnieniu zamian równoważnych terytoriów, z Jerozolimą jako stolicą obu państw oraz w oparciu o parametry określone w konkluzjach Rady z lipca 2014 r.; tym samym wspieranie co do zasady uznania państwowości palestyńskiej zgodnie z tymi parametrami; dalsze opowiadanie się za pełnym poszanowaniem prawa międzynarodowego; przypominanie o zaangażowaniu UE na rzecz równouprawnienia wszystkich Izraelczyków i Palestyńczyków;

b) wyrażanie zaniepokojenia nasilaniem się przemocy, które charakteryzuje konflikt izraelsko-palestyński od 2022 r. oraz ryzykiem dalszej eskalacji; apelowanie o natychmiastowe zaprzestanie wszelkich aktów przemocy między Izraelczykami a Palestyńczykami w celu powstrzymania tej spirali przemocy; angażowanie się w konstruktywne wysiłki na rzecz wznowienia negocjacji pokojowych; podkreślanie, że przemoc, terroryzm i podżeganie są zasadniczo nie do pogodzenia z pokojowym rozwiązaniem konfliktu izraelsko-palestyńskiego;

c) wezwanie do bezzwłocznego zaprzestania działalności przez terrorystów palestyńskich, w tym ataków rakietowych prowadzonych przez palestyńskie organizacje terrorystyczne znajdujące się na liście UE, w tym Hamas, Palestyński Islamski Dżihad oraz Ludowy Front Wyzwolenia Palestyny;

d) partnerska współpraca z Izraelem, Palestyńską Władzą Narodową, Stanami Zjednoczonymi i arabskimi partnerami w regionie na rzecz zapobiegania dozbrajaniu grup terrorystycznych w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu oraz powstrzymania ich od przemytu broni, produkcji rakiet i budowy tuneli; podkreślanie bezwzględnej potrzeby rozbrojenia wszystkich grup terrorystycznych w Strefie Gazy; potępianie niedopuszczalnych działań Hamasu w Strefie Gazy oraz powtarzanie w tym kontekście, że Palestyńska Władza Narodowa powinna przejąć kontrolę nad Strefą Gazy;

e) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o potępienie wszystkich ekstremistycznych i grup terrorystycznych działających w regionie oraz o zerwanie wszelkich powiązań z nimi;

f) podkreślanie znaczenia bezpośrednich i szczerych negocjacji między przedstawicielami Izraela i Palestyny, opartych na parametrach uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym i przypominanie obu stronom o znaczeniu udziału kobiet oraz mniejszości, m.in. religijnych, na wszystkich szczeblach negocjacji; ustanowienie wspólnej inicjatywy pokojowej pod kierownictwem UE i USA w celu odbudowy politycznych perspektyw sprawiedliwego, kompleksowego i trwałego pokoju między Izraelem a Palestyną; wyrażanie ubolewania UE z powodu jednostronnej decyzji części państw o uznaniu Jerozolimy za niepodzielną stolicę Izraela i o przeniesieniu tam swoich ambasad;

g) zapewnienie, aby odpowiednie organy UE uniemożliwiały przekierowywanie funduszy unijnych bezpośrednio lub pośrednio do organizacji terrorystycznych; przypominanie, że zgodnie ze Strategią UE w sprawie zwalczania antysemityzmu fundusze zewnętrzne UE nie mogą być niewłaściwie przeznaczane na działania podsycające nienawiść i przemoc;

h) podkreślanie, jak ważne jest potępienie i eliminacja wszelkich form nawoływania do nienawiści i brutalnego zachowania zarówno po stronie izraelskiej, jak i palestyńskiej, niezależnie od kontekstu; podkreślanie znaczenia edukacji dla tworzenia perspektyw rozwiązania dwupaństwowego; przypominanie stanowiska UE, zgodnie z którym wszystkie podręczniki i materiały szkolne obu stron muszą być zgodne z normami UNESCO dotyczącymi pokoju, tolerancji, współistnienia i niestosowania przemocy;

i) wyrażenie ubolewania, że nadal nie usunięto problematycznych i nienawistnych treści z palestyńskich podręczników i materiałów do nauczania; podkreślenie, że edukacja i dostęp uczniów do promujących pokój i bezstronnych podręczników ma zasadnicze znaczenie, zwłaszcza w kontekście rosnącego udziału nastolatków w atakach terrorystycznych; podkreślenie, że wsparcie finansowe UE dla Palestyńskiej Władzy Narodowej w dziedzinie edukacji powinno być udzielane jedynie pod warunkiem, że treść podręczników będzie zgodna ze standardami UNESCO, zgodnie z decyzją ministrów edukacji UE podjętą w Paryżu 17 marca 2015 r., oraz że wszystkie odniesienia antysemickie, a także przykłady podżegające do nienawiści i przemocy zostaną usunięte, jak wielokrotnie postulowano w rezolucjach towarzyszących decyzjom o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za lata budżetowe 2016, 2018, 2019 i 2020; w związku z tym zwrócenie się do Komisji, by dokładnie kontrolowała, czy Palestyńska Władza Narodowa szybko zmieni program nauczania;

j) uznanie, że porozumienia abrahamowe stanowią czynnik reorganizacji stosunków międzypaństwowych w regionie; angażowanie się w dialog z krajami arabskimi, które podpisały porozumienia abrahamowe wraz z UE i USA, aby zbadać, w jaki sposób ich porozumienia w sprawie normalizacji stosunków z Izraelem mogłyby sprzyjać rozwiązaniu dwupaństwowemu, rozwojowi gospodarczemu Palestyny i ogólnemu rozwojowi regionu;

k) domaganie się, aby Izrael, jako siła okupacyjna, zaprzestał niszczenia podstawowej infrastruktury cywilnej oraz nielegalnej eksploatacji zasobów wody i ziemi na okupowanych terytoriach palestyńskich, w tym we Wschodniej Jerozolimie; podkreślanie pilnej potrzeby osiągnięcia postępów w projektach odbudowy i rozwoju w tym zakresie, w tym w Strefie Gazy, oraz apelowanie o niezbędne wysiłki zgodnie z zobowiązaniami podjętymi m.in. na kairskiej międzynarodowej konferencji w sprawie Palestyny w 2014 r.;

l) popieranie palestyńskich apeli o odnowioną i pluralistyczną reprezentację polityczną; zdecydowane apelowanie do palestyńskich przywódców politycznych o stworzenie warunków niezbędnych do przeprowadzenia wolnych, wiarygodnych, pluralistycznych, przejrzystych i uczciwych wyborów parlamentarnych i prezydenckich bez dalszej zwłoki w celu wzmocnienia ich legitymacji; propagowanie udziału młodzieży, kobiet i mniejszości w tym procesie oraz podkreślanie znaczenia niezależnego sądownictwa i poszanowania wolności słowa; podkreślanie, że niedopuszczalne jest, iż Palestyńska Władza Narodowa nie zorganizowała żadnych wyborów od ponad 16 lat; domaganie się, by Izrael wypełnił swoje zobowiązania i umożliwił przeprowadzenie tych wyborów we Wschodniej Jerozolimie;

m) doprowadzenie do tego, by władze Izraela umożliwiły posłom do Parlamentu Europejskiego dostęp do okupowanych terytoriów palestyńskich, w tym do Strefy Gazy;

n) dalsze wspieranie prac Centralnej Komisji Wyborczej oraz współpraca z odpowiednimi podmiotami w celu posunięcia naprzód procesu wyborczego; udzielanie wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego i pomocy technicznej w celu ułatwienia przeprowadzenia wyborów na całym terytorium palestyńskim, w tym we Wschodniej Jerozolimie; aktywne proponowanie wysłania unijnej misji obserwacji wyborów na okupowane terytoria palestyńskie po ogłoszeniu wyborów powszechnych;

o) podkreślanie znaczenia wolnych, uczciwych i demokratycznych wyborów oraz poszanowania ich wyników przez wszystkie zaangażowane strony, a także oczekiwania, że wszyscy kandydaci startujący w wyborach odrzucą przemoc jako metodę realizacji celów politycznych;

p) stanowcze apelowanie o objęcie Wschodniej Jerozolimy, Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy jednolitymi, prawowitymi i demokratycznymi rządami Palestyńskiej Władzy Narodowej; ułatwianie narodowego dialogu, pojednania, bezpieczeństwa, pokoju i budowania konsensusu między wszystkimi podmiotami politycznymi i społecznymi w Palestynie; pochwalanie międzynarodowych wysiłków mediacyjnych na rzecz osiągnięcia porozumienia między poszczególnymi palestyńskimi frakcjami politycznymi;

q) dalsze wspieranie palestyńskiej obecności i rozwoju w strefie C oraz przejęcie przez Palestyńską Władzę Narodową pełnej kontroli nad strefą C, jak przewidziano w porozumieniach z Oslo i porozumieniu z Oslo II;

r) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by zagwarantowała poszanowanie zasad praworządności oraz potwierdziła podział władzy i niezawisłość sądownictwa przez uchylenie dekretu z października 2022 r. ustanawiającego najwyższą radę organów i jednostek sądownictwa, co ułatwiłoby również przywrócenie zaufania publicznego do instytucji; udzielanie wsparcia w podejmowaniu konkretnych działań na rzecz administracyjnej reformy Rady Legislacyjnej i sądownictwa, zwłaszcza Trybunału Konstytucyjnego; zachęcanie władz palestyńskich, by odstąpiły od blokowania przepisów oczekujących na przyjęcie, zwłaszcza przepisów rodzinnych, socjalnych oraz dotyczących prania pieniędzy i walki z terroryzmem;

s) zachęcanie do podejmowania działań na rzecz włączenia młodzieży i kobiet w proces podejmowania decyzji społecznych na wszystkich szczeblach; apelowanie o konkretne działania w celu zwalczania nękania i dyskryminacji dziewcząt i kobiet, np. zabójstw honorowych, a także wobec osób należących do społeczności LGBTQI+, obrońców praw człowieka, działaczy, dziennikarzy, artystów, przedstawicieli mniejszości, w tym religijnych, oraz innych zmarginalizowanych grup;

t) wyrażanie zaniepokojenia w związku z kurczeniem się przestrzeni dla społeczeństwa obywatelskiego i dążenie do zapewnienia, by UE traktowała tę kwestię priorytetowo w dialogu politycznym z Palestyńską Władzą Narodową; apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o wyeliminowanie represyjnych ograniczeń w finansowaniu i rejestracji organizacji pozarządowych oraz o powstrzymanie się od arbitralnych zatrzymań osób korzystających ze swoich praw podstawowych; dalsze apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o poszanowanie wolności zrzeszania się, pokojowego zgromadzania się i wolności wypowiedzi oraz prawa do uczestnictwa w życiu publicznym, zarówno w internecie, jak i poza nim, w zgodzie z prawem międzynarodowym i normami międzynarodowymi, w tym prawa pracowników do organizowania się w wolnych i niezależnych związkach zawodowych;

u) apelowanie do izraelskich władz wojskowych o skreślenie z listy organizacji terrorystycznych sześciu palestyńskich organizacji społecznych i organizacji praw człowieka, aby nie ograniczać jeszcze bardziej przestrzeni dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego;

v) domaganie się, aby Palestyńska Władza Narodowa ustanowiła niezależne i wiarygodne mechanizmy badania przypadków tortur lub brutalnego traktowania oraz innych naruszeń praw człowieka na kontrolowanym przez nią terytorium, zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z Protokołu fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur, do którego przystąpiła w 2017 r.; wspieranie niezależnego dochodzenia w sprawie śmierci Nizara Banata oraz apelowanie o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności; apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o rozliczenie sił bezpieczeństwa z arbitralnych aresztowań, nadużyć i tortur, a także o natychmiastowe uwolnienie wszystkich więźniów politycznych i wycofanie wszelkich stawianych im zarzutów; potępianie ciągłego stosowania tortur przez władze palestyńskie;

w) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by zmieniła przepisy krajowe i dostosowała je do międzynarodowych norm prawnych dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji, w tym przez uznanie orientacji seksualnej i tożsamości płciowej za cechy chronione w świetle prawa cywilnego, tak aby zagwarantować, że przestępstwa z nienawiści będą zakazane na mocy prawa, a także by starannie zbadała wszelkie motywy dyskryminacji;

x) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by dostosowała ustawodawstwo krajowe do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, w szczególności przez uchylenie wszystkich zapisów w kodeksie karnym, które łagodzą karę za zabójstwo "honorowe", a także by włączyła do definicji gwałtu gwałt małżeński oraz zagwarantowała, że kary za przestępstwa związane z przemocą ze względu na płeć wobec kobiet i dziewcząt będą współmierne do ciężaru popełnionych wykroczeń;

y) ciągłe podkreślanie, że osiedla izraelskie na okupowanych terytoriach palestyńskich są nielegalne w świetle prawa międzynarodowego; apelowanie o natychmiastowe zakończenie polityki osadnictwa, planów ekspansji, eksmisji rodzin palestyńskich i burzenia ich domów, które stanowią główną przeszkodę w realizacji rozwiązania dwupaństwowego i osiągnięciu trwałego pokoju i bezpieczeństwa w regionie oraz stanowią naruszenia czwartej konwencji genewskiej;

z) apelowanie o przerwanie spirali przemocy i rozważenie ukierunkowanych środków UE dotyczących w szczególności ekspansji osiedli na Zachodnim Brzegu;

aa) wypełnienie zobowiązania do pełnego i skutecznego wdrożenia obowiązujących przepisów unijnych i ustaleń dwustronnych mających zastosowanie do produktów pochodzących z osiedli izraelskich, w tym zapewnienie ich wykluczenia z preferencyjnego systemu celnego oraz poprawy jego skuteczności; doprowadzenie do tego, by zasada prawnego rozróżnienia między terytorium Państwa Izrael a terytoriami okupowanymi od 1967 r. była stosowana konsekwentnie do pełnego zakresu dwustronnych stosunków UE z Izraelem, a także by była odpowiednio monitorowana, zgodnie z obowiązującymi strategiami politycznymi UE oraz z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE i rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2334 (2016) z 23 grudnia 2016 r.; sporządzenie niezależnego sprawozdania na temat dodatkowych środków UE mających zastosowanie do produktów pochodzących z osiedli;

ab) współpraca z Palestyńską Władzą Narodową w celu wspólnego nawiązania bardziej regularnego dialogu politycznego na szczeblu ministerialnym, ze szczególnym naciskiem na prawa człowieka, praworządność i walkę z terroryzmem; podkreślanie znaczenia przejściowego układu stowarzyszeniowego między UE a OWP; powtarzanie, że UE jest zaangażowana w zwalczanie wszelkich form dyskryminacji, w tym antysemityzmu, i podkreślanie tego zobowiązania w relacjach z Palestyńską Władzą Narodową; podkreślanie znaczenia pracy politycznej Biura Przedstawiciela UE (ds. Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, UNRWA) i wzywanie do jego wzmocnienia;

ac) dążenie do ponownego otwarcia palestyńskich instytucji w anektowanej Wschodniej Jerozolimie; organizowanie regularnych spotkań z urzędnikami palestyńskimi we Wschodniej Jerozolimie i wspieranie ich zaangażowania w rozwój polityczny, gospodarczy, społeczny i kulturalny Wschodniej Jerozolimy; sprzeciwianie się wysiłkom zmierzającym do narzucenia palestyńskim szkołom izraelskich programów nauczania; szanowanie prawa Palestyńczyków do wyboru własnych materiałów edukacyjnych;

ad) dążenie do natychmiastowego zakończenia blokady Strefy Gazy oraz dopilnowanie, by Izraelczycy i Palestyńczycy respektowali prawo drugiej strony do pokoju i bezpieczeństwa, w tym umożliwienie Palestyńczykom wyjazdów do pracy, na studia, w celach medycznych lub w odwiedziny do krewnych na Zachodnim Brzegu i w innych miejscach, a także obiegu towarów; dalsze wspieranie wysiłków zmierzających do złagodzenia kryzysu humanitarnego w Strefie Gazy oraz aktywne działanie na rzecz wypracowania rozwiązania politycznego kończącego szesnastoletnią blokadę, w tym gwarancji bezpieczeństwa dla obu stron, respektowanych przez wszystkie strony;

ae) zwiększenie finansowania, w tym pomocy humanitarnej i rozwojowej na rzecz transformacji ekologicznej, zaangażowania młodzieży, demokratyzacji, dobrych rządów i wdrożenia działań i środków antykorupcyjnych, takich jak reforma zarządzania finansami publicznymi; rozszerzenie pomocy dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego, w tym dla atakowanych obrońców praw człowieka; zagwarantowanie, by stosowano zasady należytego zarządzania finansami, oraz podkreślanie, że nie można zawieszać finansowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub Palestyńskiej Władzy Narodowej w sposób arbitralny lub bez dowodów na nadużycia; zapewnianie ciągłego finansowania podstawowych usług, w tym edukacji i opieki zdrowotnej;

af) kontynuowanie i rozszerzanie unijnego finansowania i programów w obszarach szczególnie zagrożonych w pobliżu Wschodniej Jerozolimy i na obszarach wiejskich Zachodniego Brzegu, a także występowanie w obronie praw Palestyńczyków mieszkających w strefie C;

ag) apelowanie do Izraela o zmniejszenie fizycznych i administracyjnych restrykcji nałożonych na palestyńską działalność gospodarczą i handel oraz o zaprzestanie faworyzowania przedsiębiorstw osadników izraelskich w stosunku do Palestyńczyków w odniesieniu do pozwoleń budowlanych, zezwoleń na działalność i dostępu do zasobów naturalnych w strefie C; domaganie się, aby Izrael wnosił finansowy wkład w zaspokojenie podstawowych potrzeb i dobrostanu Palestyńczyków pod jego okupacją, zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z międzynarodowego prawa humanitarnego, zamiast przerzucania tego ciężaru na międzynarodowych darczyńców;

ah) wdrożenie wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka, podejmowanie konkretnych działań, gdy obrońcy praw człowieka oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego stają się celem ataków; konsekwentne konsultowanie się z palestyńskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i obrońcami praw człowieka, aby pomóc kształtować politykę i stanowisko UE w sprawie sytuacji w Izraelu i Palestynie;

ai) wyrażanie ubolewania z powodu uderzającej różnicy między usługami zdrowotnymi dostępnymi dla Izraelczyków i Palestyńczyków, która skutkuje wyższą umieralnością Palestyńczyków; domaganie się od władz izraelskich, by zapewniły palestyńskim pacjentom swobodny dostęp do opieki medycznej;

aj) monitorowanie wdrażania wspólnej strategii dla Palestyny na lata 2021-2024 i prowadzenie politycznych konsultacji z Parlamentem z odpowiednim wyprzedzeniem przed opracowaniem i przyjęciem kolejnej wspólnej strategii wsparcia Palestyny na lata 2024-2027; skuteczniejsze monitorowanie wykorzystania funduszy europejskich przez Palestyńską Władzę Narodową i wszystkich beneficjentów;

ak) zapewnianie palestyńskim partnerom długoterminowego bezpieczeństwa i przewidywalności planowania poprzez dołączenie wieloletniego planu działania do wspólnej strategii na lata 2024-2027;

al) wyrażanie zaniepokojenia z powodu podważania polityki UE i skuteczności unijnej pomocy finansowej na okupowanych terytoriach palestyńskich przez nielegalne osiedla, izraelską okupację i związane z tym ograniczenia dla palestyńskiej gospodarki; podkreślanie potrzeby rozliczalności i apelowanie do wszystkich stron o poszanowanie polityki UE; domaganie się odszkodowania za zburzenie wszystkich obiektów sfinansowanych przez UE na okupowanych terytoriach palestyńskich; dostosowanie polityki wobec Izraela do unijnego celu przewidującego powstanie niezależnego, demokratycznego i zdolnego do funkcjonowania państwa palestyńskiego w ramach rozwiązania dwupaństwowego oraz sprzeciwianie się strategiom utrudniającym utworzenie takiego państwa;

am) dokonanie przeglądu mandatu misji UE na rzecz wspierania palestyńskiej policji i praworządności, a tym samym zwiększenie jej wkładu w wykonalność rozwiązania dwupaństwowego w terenie;

an) zamówienie opinii prawnej na temat skutków przeniesienia izraelskiej administracji cywilnej i COGAT z zakresu kompetencji dowództwa wojskowego pod pieczę cywilnego ministra w Ministerstwie Obrony dla współpracy UE z tymi oficjalnymi organami;

ao) wyrażanie zaniepokojenia negatywnym wpływem, jaki wywierają nowe przepisy ograniczające wjazd cudzoziemców na Zachodni Brzeg i ich pobyt tam zarówno na społeczeństwo palestyńskie, jak i na obywateli UE, którzy chcą pracować, studiować lub mieszkać na Zachodnim Brzegu; podkreślanie, że ograniczenia te poważnie zakłócają realizację programu Erasmus+; domaganie się, aby władze Izraela zniosły wszelkie środki niosące takie konsekwencje; ułatwianie obywatelom palestyńskim wjazdu do UE, w tym przez port lotniczy Ben Guriona;

ap) przypominanie o silnym poparciu UE dla pracy MTK oraz jego bezstronności i neutralności; wyrażanie ubolewania ze względu na ograniczone postępy w dochodzeniach MTK w sprawie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych na okupowanych terytoriach palestyńskich, a także zobowiązanie się do udzielenia MTK i jego prokuratorowi pomocy w dalszym dochodzeniu i ściganiu;

aq) odnotowanie inicjatywy Palestyńskiej Władzy Narodowej, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, dotyczącej wystąpienia do MTS o opinię doradczą w sprawie konsekwencji prawnych okupacji terytoriów palestyńskich przez Izrael; wyrażanie zaniepokojenia w związku z podjętą przez rząd Izraela decyzją o wprowadzeniu środków karnych przeciwko palestyńskiej ludności, przywódcom i społeczeństwu obywatelskiemu, takich jak wstrzymanie funduszy i wprowadzenie moratorium na plany budowy w strefie C, w odpowiedzi na złożenie wniosku o opinię doradczą do MTS przez Zgromadzenie Ogólne; wspieranie wysiłków na rzecz położenia kresu bezkarności za przestępstwa popełnione na okupowanych terytoriach palestyńskich;

ar) opowiadanie się za przeglądem protokołu paryskiego w celu zapewnienia Palestyńskiej Władzy Narodowej większej autonomii w zarządzaniu gospodarczym i fiskalnym, na przykład poprzez umożliwienie jej określania własnej polityki fiskalnej (np. stawek VAT) i poboru podatków; apelowanie do władz Izraela, aby przestały wstrzymywać w celach politycznych dochody podatkowe należne władzom palestyńskim;

as) dalsze stosowanie podejścia opartego na zachętach i prowadzenie dialogu politycznego w ramach programu PEGASE, między innymi poprzez częstsze i bardziej systematyczne spotkania oraz wdrożenie konkretnych wskaźników, aby pomóc Palestyńskiej Władzy Narodowej we wzmacnianiu skutecznych i rozliczalnych instytucji gotowych do państwowości i umożliwianiu inkluzywnego rozwoju społecznego; pogłębianie dialogu politycznego i wzywanie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Palestyńskiej Władzy Narodowej oraz organów przez nią nadzorowanych do położenia kresu arbitralnym aresztowaniom i stosowaniu tortur oraz przeprowadzenia dochodzeń i ścigania osób odpowiedzialnych za nadużycia; w przypadku braku postępów rozważenie tymczasowego zawieszenia pomocy finansowej UE dla ministerstwa w ramach PEGASE i przekierowanie tych środków do palestyńskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji monitorujących przestrzeganie praw człowieka do czasu, gdy ministerstwo spełni określone kryteria, przy jednoczesnym utrzymaniu ogólnego poziomu wsparcia finansowego dla Palestyńskiej Władzy Narodowej;

at) dalsza współpraca z Palestyńską Władzą Narodową i UNRWA w celu zapewnienia stałego i dodatkowego wsparcia finansowego, tak aby palestyńscy uchodźcy na okupowanych terytoriach palestyńskich i w sąsiednich krajach przyjmujących nadal otrzymywali pomoc i ochronę, do których udzielania upoważniona jest agencja; zachęcanie do dalszej współpracy z regionalnymi i międzynarodowymi darczyńcami w celu zagwarantowania, że poparciu politycznemu dla UNRWA towarzyszą odpowiednie zasoby finansowe, a także apelowanie do społeczności międzynarodowej o zapewnienie agencji stabilnego modelu finansowania; przypominanie, że w porozumieniu w sprawie budżetu UE na 2023 r. obydwa organy władzy budżetowej wspólnie postanowiły o zwiększeniu linii budżetowej przeznaczonej na Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Południowe Sąsiedztwo, którą ma zostać częściowo objęta również UNRWA; przeznaczenie dodatkowych środków na budżet podstawowego programu UNRWA, który wspiera świadczenie podstawowych usług, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i opieki zdrowotnej;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, komisarzowi ds. sąsiedztwa i rozszerzenia, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz Palestyńskiej Władzy Narodowej i Palestyńskiej Radzie Legislacyjnej.

1 Dz.U. L 187 z 16.7.1997, s. 3.
2 Dz.U. L 147 z 21.6.2000, s. 3.
3 Dz.U. C 375 z 12.11.2015, s. 4.
4 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z 12 listopada 2019 r., Organisation juive européenne i Vignoble Psagot Ltd przeciwko Ministre de l'Économie et des Finances, C-363/18, ECLI:EU:C:2019:954.
5 Dz.U. C 303 z 15.12.2009, s. 12.
6 Dz.U. C 125 z 5.4.2023, s. 154.
7 Dz.U. C 307 z 30.8.2018, s. 113.
8 Dz.U. C 177 z 17.5.2023, s. 73.
9 Dz.U. C 294 z 12.8.2016, s. 9.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4015

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0283 - Stosunki z Palestyńską Władzą Narodową - Zalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie stosunków z Palestyńską Władzą Narodową (2021/2207(INI))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024