Stosunki z Palestyńską Władzą NarodowąZalecenie Parlamentu Europejskiego dla Rady, Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie stosunków z Palestyńską Władzą Narodową (2021/2207(INI))
(C/2024/4015)
(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając Deklarację zasad dotyczących przejściowych ustaleń w sprawie samodzielnego sprawowania rządów z dnia 13 września 1993 r. (porozumienia z Oslo),
- uwzględniając Protokół w sprawie stosunków gospodarczych między Państwem Izrael a Organizacją Wyzwolenia Palestyny reprezentującą naród palestyński z 29 kwietnia 1994 r. (protokół paryski) oraz izraelsko-palestyńskie porozumienie przejściowe w sprawie Zachodniego Brzegu Jordanu i Strefy Gazy z dnia 28 września 1995 r. (porozumienie z Oslo II),
- uwzględniając IV konwencję genewską,
- uwzględniając plan działania UE-Palestyńska Władza Narodowa, zatwierdzony w maju 2013 r.,
- uwzględniając wspólną europejską strategię na rzecz wsparcia Palestyny na lata 2021-2024 - W kierunku demokratycznego, odpowiedzialnego i trwałego państwa palestyńskiego,
- uwzględniając Eurośródziemnomorski przejściowy układ stowarzyszeniowy w sprawie wymiany handlowej i współpracy między Wspólnotą Europejską z jednej strony a Organizacją Wyzwolenia Palestyny (OWP) na rzecz Autonomii Palestyńskiej Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy z drugiej strony z 1997 r. 1 ,
- uwzględniając Układ eurośródziemnomorski ustanawiający stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Państwem Izrael, z drugiej strony 2 (Układ o stowarzyszeniu między UE a Izraelem),
- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z dnia 14 maja 2012 r., 12 maja 2014 r., 22 lipca 2014 r., 20 lipca 2015 r. i 20 czerwca 2016 r.,
- uwzględniając oświadczenie Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 22 sierpnia 2022 r. w sprawie izraelskich nalotów na sześć palestyńskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego,
- uwzględniając sprawozdanie specjalne nr 14/2013 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego pt. "Bezpośrednie wsparcie finansowe Narodowej Władzy Palestyńskiej przez Unię Europejską",
- uwzględniając wspólną deklarację UE i Agencji Narodów Zjednoczonych do spraw Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie (UNRWA) z dnia 17 listopada 2021 r. w sprawie wsparcia dla UNRWA ze strony UE (2021-2024),
- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 9 lutego 2021 r. pt. "Odnowione partnerstwo z południowym sąsiedztwem - nowy program na rzecz regionu śródziemnomorskiego" (JOIN(2021)0002),
- uwzględniając Zawiadomienie interpretujące Komisji z dnia 12 listopada 2015 r. w sprawie oznaczania pochodzenia towarów z terytoriów okupowanych przez Izrael od czerwca 1967 r. 3 ,
- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 12 listopada 2019 r. 4 w sprawie produktów pochodzących z osiedli izraelskich na okupowanych terytoriach palestyńskich,
- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 15 maja 2023 r. pt. "Sprawozdanie z 2022 r. w sprawie osiedli izraelskich na okupowanym Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie",
- uwzględniając sprawozdanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 28 marca 2023 r. pt. "Sprawozdanie roczne w sprawie wyburzania i zajęć mienia na Zachodnim Brzegu, w tym we Wschodniej Jerozolimie",
- uwzględniając Uaktualnione wytyczne Unii Europejskiej w sprawie promowania przestrzegania międzynarodowego prawa humanitarnego 5 i Wytyczne UE w sprawie obrońców praw człowieka,
- uwzględniając ramową umowę koalicyjną nowego rządu Izraela i wytyczne rządu,
- uwzględniając oświadczenie Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie przełożenia wyborów w Palestynie,
- uwzględniając arabską inicjatywę pokojową z 2002 r.,
- uwzględniając krajową strategię zdrowia państwa Palestyna na lata 2017-2022 z października 2016 r.,
- uwzględniając odnośne rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ i Zgromadzenia Ogólnego ONZ,
- uwzględniając sprawozdanie specjalnej sprawozdawczyni ONZ ds. sytuacji praw człowieka na terytoriach palestyńskich okupowanych od 1967 r. z dnia 21 września 2022 r.,
- uwzględniając sprawozdanie Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet z 2022 r. pt. "Women's Role in Local Peacebuilding - Recommendations to better support the work of Palestinian women-led grassroots organizations" [Rola kobiet w budowaniu pokoju na szczeblu lokalnym - zalecenia dotyczące lepszego wspierania pracy palestyńskich organizacji oddolnych kierowanych przez kobiety],
- uwzględniając sprawozdanie niezależnej grupy zadaniowej ONZ ds. wzmocnienia palestyńskich instytucji publicznych z kwietnia 2004 r. pt. "Reforming the Palestinian Authority: An Update" [Aktualne informacje dotyczące reformy Palestyńskiej Władzy Narodowej],
- uwzględniając wyniki posiedzenia komitetu łącznikowego ad hoc w ramach ONZ, które odbyło się 18 września 2011 r.,
- uwzględniając sprawozdanie dyrektora generalnego Światowej Organizacji Zdrowia z dnia 17 maja 2023 r. pt. "Health conditions in the occupied Palestinian territory, including east Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan" [Warunki zdrowotne na okupowanych terytoriach palestyńskich, w tym we Wschodniej Jerozolimie, oraz na okupowanych syryjskich Wzgórzach Golan],
- uwzględniając sprawozdanie Banku Światowego z dnia 22 grudnia 2021 r. pt. "Palestinian Digital Economy Assessment" [Ocena palestyńskiej gospodarki cyfrowej],
- uwzględniając sprawozdanie Konferencji Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju (UNCTAD) z dnia 22 grudnia 2021 r. pt. "The Economic Costs of the Israeli Occupation for the Palestinian People: Arrested Development and Poverty in the West Bank" [Ekonomiczne koszty okupacji izraelskiej dla ludności Palestyny - aresztowany rozwój i ubóstwo na Zachodnim Brzegu] oraz sprawozdanie z dnia 8 sierpnia 2022 r. pt. "Report on UNCTAD assistance to the Palestinian people: Developments in the Economy of the Occupied Palestinian Territory" [Wsparcie UNCTAD dla ludności Palestyny - rozwój gospodarczy na okupowanych terytoriach palestyńskich],
- uwzględniając toczące się dochodzenie Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) w sprawie sytuacji w Palestynie, wszczęte 3 marca 2021 r.,
- uwzględniając sprawozdanie Centrum Cartera z dnia 15 kwietnia 2022 r. pt. "March 26, 2022 Municipal Elections in West Bank/Gaza" [Wybory samorządowe na Zachodnim Brzegu i w Strefie Gazy z dnia 26 marca 2022 r.],
- uwzględniając oświadczenie rządu Szwecji z dnia 30 października 2014 r. w sprawie uznania państwa Palestyna,
- uwzględniając deklarację z Algieru, podpisaną 13 października 2022 r. w Algierii przez 14 frakcji palestyńskich, w której zobowiązano się do zorganizowania wyborów do października 2023 r.,
- uwzględniając swoje zalecenie z dnia 14 września 2022 r. dla Komisji i Wiceprzewodniczącego Komisji / Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa w sprawie odnowionego partnerstwa z południowym sąsiedztwem - nowy program dla regionu Morza Śródziemnego 6 ,
- uwzględniając swoje poprzednie rezolucje w sprawie procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, w szczególności rezolucję z dnia 18 maja 2017 r. w sprawie osiągnięcia rozwiązania dwupaństwowego na Bliskim Wschodzie 7 oraz rezolucję z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie perspektywy rozwiązania dwupaństwowego dla Izraela i Palestyny 8 ,
- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 17 grudnia 2014 r. w sprawie uznania państwowości palestyńskiej 9 ,
- uwzględniając art. 118 Regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych (A9-0226/2023),
A. mając na uwadze, że zgodnie z konkluzjami Rady z lipca 2014 r. jedynym realnym rozwiązaniem tego konfliktu jest rozwiązanie dwupaństwowe, w ramach którego Państwo Izrael i Państwo Palestyna będą współistnieć obok siebie w pokoju i bezpieczeństwie, wzajemnie uznając swój status i granice z 1967 r., z Jerozolimą jako stolicą obu państw, w pełnej zgodności z prawem międzynarodowym;
B. mając na uwadze, że naród palestyński ma prawo do samostanowienia, zapisane w Karcie Narodów Zjednoczonych i wielokrotnie potwierdzane przez organy ONZ, w tym Zgromadzenie Ogólne, Radę Bezpieczeństwa i Komisję Praw Człowieka / Radę Praw Człowieka;
C. mając na uwadze, że przywódcy palestyńscy uznali Państwo Izrael, wzywając do utworzenia Państwa Palestyna w granicach sprzed 1967 r., co nie zostało odwzajemnione przez kolejne rządy Izraela; mając na uwadze, że przywódcy palestyńscy wielokrotnie wzywali do wznowienia rozmów pokojowych prowadzących do rozwiązania dwupaństwo- wego;
D. mając na uwadze, że w wyniku okupacji Palestyńska Władza Narodowa nie posiada zasadniczych kompetencji leżących u podstaw państwowości, takich jak kontrola graniczna i zdolność do pełnego poboru podatków;
E. mając na uwadze, że konstruktywne negocjacje są możliwe tylko w przypadku, gdy obie strony są sobie równe; mając na uwadze, że m.in. brak woli politycznej i uznania na arenie międzynarodowej w połączeniu z dekadami okupacji Palestyny stanowią w tym przypadku poważne przeszkody dla uczciwych negocjacji; mając na uwadze, że nadal istnieje potrzeba inwestowania w konstruktywne negocjacje między Izraelem a Palestyńską Władzą Narodową;
F. mając na uwadze, że państwa arabskie, takie jak Egipt i Jordania, które od lat utrzymują stosunki dyplomatyczne z Izraelem, odegrały znaczącą rolę w propagowaniu dialogu na temat procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie, w tym na temat bezpieczeństwa i stabilności;
G. mając na uwadze, że izraelska okupacja terytorium palestyńskiego trwa od 56 lat; mając na uwadze, że UE nadal zdecydowanie stoi na stanowisku, że stała okupacja, osadnictwo, wyburzenia i eksmisje są nielegalne w świetle prawa międzynarodowego; mając na uwadze, że od czasu podpisania porozumień z Oslo i porozumienia z Oslo II liczba osadników na Zachodnim Brzegu i we Wschodniej Jerozolimie dramatycznie wzrosła oraz nasiliła się budowa odnośnej infrastruktury, co stanowi rażące naruszenie prawa międzynarodowego i poważną przeszkodę dla wypracowania rozwiązania dwupaństwowego oraz zapewnienia sprawiedliwego, trwałego i kompleksowego pokoju; mając na uwadze, że doprowadziło to do głębokich zmian społecznych i demograficznych na Zachodnim Brzegu oraz rozdrobnienia obszarów palestyńskich;
H. mając na uwadze, że specjalna sprawozdawczyni ONZ ds. sytuacji praw człowieka na terytoriach palestyńskich okupowanych od 1967 r. 10 , a także różne izraelskie, palestyńskie i międzynarodowe organizacje praw człowieka wydały niedawno sprawozdania, w których stwierdzono, że rząd Izraela systematycznie represjonuje i instytucjonalnie dyskryminuje Palestyńczyków w wielu obszarach, takich jak egzekwowanie prawa, wydawanie pozwoleń na budowę, swoboda przemieszczania się i działalność gospodarcza; mając na uwadze, że Palestyńczycy i izraelscy osadnicy odpowiadają za te same wykroczenia przed różnymi sądami na podstawie różnych przepisów; mając na uwadze, że zbudowany przez Izrael na Zachodnim Brzegu mur graniczny jest nielegalny;
I. mając na uwadze, że Izrael nie pozwala Palestyńskiej Władzy Narodowej na działalność w zaanektowanej Wschodniej Jerozolimie; mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa tylko w pewnym stopniu kontroluje nieciągłe strefy A i B na Zachodnim Brzegu, otoczone przez strefę C, która znajduje się pod pełną kontrolą Izraela i stanowi 60 % Zachodniego Brzegu; mając na uwadze, że wobec tego nie można odnosić się do relacji między UE a Palestyńską Władzą Narodową bez odniesienia się do polityki izraelskiej;
J. mając na uwadze, że nowy rząd Izraela przedstawił w ramowej umowie koalicyjnej i w wytycznych rządowych plany rozbudowy i rozwoju osiedli na Zachodnim Brzegu; mając na uwadze, że pierwsze zdanie ramowej umowy koalicyjnej stanowi, że "naród żydowski ma wyłączne i niezbywalne prawo do wszystkich części terytorium Izraela, takich jak Galilea, Negew, Golan oraz Judea i Samaria";
K. mając na uwadze, że rywalizacja między palestyńskimi ugrupowaniami politycznymi oraz brak jednolitej narodowej wizji lub strategii, które mają zasadnicze znaczenie dla wynegocjowanego rozwiązania politycznego, pozostają jednymi z głównych wyzwań palestyńskiej polityki; mając na uwadze, że rozdrobnienie ruchu Fatah, konsolidacja władzy przez urząd prezydenta Palestyńskiej Władzy Narodowej, kurcząca się przestrzeń dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego oraz tłumienie sprzeciwu politycznego i demonstracji poparcia dla reform demokratycznych wskazują na niektóre z wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć Palestyńska Władza Narodowa; mając na uwadze, że UE uznała palestyński Hamas za organizację terrorystyczną;
L. mając na uwadze, że według Biura ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ONZ rok 2022 był dla Palestyńczyków mieszkających na okupowanym Zachodnim brzegu rokiem o najwyższej liczbie ofiar śmiertelnych od 2006 r.; mając na uwadze, że od początku 2023 r. nasila się fala przemocy, która poważnie dotyka ludność cywilną na okupowanych terytoriach palestyńskich, a także w Izraelu, oraz prowadzi do wzrostu napięć i instrumentalizacji konfliktu przez ugrupowania ekstremistyczne i terrorystyczne;
M. mając na uwadze, że europejscy partnerzy na rzecz rozwoju (UE, jej państwa członkowskie, Norwegia, Szwajcaria i Zjednoczone Królestwo) są zdecydowanie największymi darczyńcami i wypłacają rocznie 1,2 mld EUR na oficjalną pomoc rozwojową dla ludności Palestyny; mając na uwadze, że pomoc międzynarodowa ma kluczowe znaczenie dla stabilności Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, a zatem jest korzystna dla Izraela; mając na uwadze, że międzynarodowe prawo humanitarne zobowiązuje Izrael do zaspokojenia podstawowych potrzeb i zapewnienia dobrostanu ludności cywilnej znajdującej się pod jego okupacją;
N. mając na uwadze, że władze izraelskie zajmują lub wyburzają finansowane przez UE obiekty, aktywa i budynki w Palestynie; mając na uwadze, że w 2022 r. zburzono lub przejęto łącznie 101 budynków sfinansowanych przez UE lub państwa członkowskie UE (o wartości 337 019 EUR); mając na uwadze, że UE wielokrotnie zwracała się do Izraela o zrekompensowanie strat pieniędzy podatników UE;
O. mając na uwadze, że unijna pomoc zapewnia Palestyńskiej Władzy Narodowej istotne wsparcie budżetowe za pośrednictwem programu PEGASE; mając na uwadze, że od początku obecnych wieloletnich ram finansowych pomoc UE dla Palestyny udzielana jest tylko w ramach rocznych planów działania; mając na uwadze, że wspólna strategia na lata 2021-2024 stanowi podstawę do przyjęcia wieloletnich programów działania, jednak nadal brakuje wieloletnich perspektyw na konkretne finansowanie; mając na uwadze, że konieczne jest dalsze wdrażanie skutecznego procesu przydziału, przeglądu i kontroli funduszy UE;
P. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa i OWP nadal dokonują "płatności za męczeństwo" na rzecz rodzin Palestyńczyków, którzy zostali zabici, gdy uczestniczyli w aktach przemocy wobec Izraelczyków, lub zginęli w wyniku izraelskich działań wojskowych; mając na uwadze, że nadal zapewniają one również osobne stypendia dla Palestyńczyków przebywających w izraelskich więzieniach, w tym skazanych za akty terroru przeciwko żydowskim celom;
Q. mając na uwadze, że wśród 21 organizacji umieszczonych na unijnej liście terrorystów jest siedem organizacji palestyńskich; mając na uwadze, że Hamas i inne palestyńskie organizacje terrorystyczne znajdujące się na liście UE stosują taktykę terroru hybrydowego, w tym ataki z użyciem noży i ataki bombowe na izraelskich cywilów, a także ataki rakietowe ze Strefy Gazy w kierunku Izraela, i umyślnie biorą za cel obszary cywilne;
R. mając na uwadze, że UNRWA, która pozostaje podstawowym źródłem wsparcia dla milionów palestyńskich uchodźców, nadal boryka się z poważnymi wyzwaniami i ciągłymi niedoborami funduszy, które osłabiają jej dążenia do wypełnienia jej podstawowego mandatu; mając na uwadze, że Parlament Europejski, z uwagi na kluczową rolę, jaką agencja ta odgrywa w promowaniu stabilności i rozwoju w regionie oraz utrzymaniu perspektyw trwałego pokoju, stale wspiera jej podstawowe działania humanitarne i rozwojowe oraz opowiada się za ich kontynuacją, kładąc silny nacisk na promowanie edukacji opartej na budowaniu pokoju, pojednaniu, tolerancji, współistnieniu i niestosowaniu przemocy; mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ głosowało nad przedłużeniem mandatu UNRWA do 30 czerwca 2026 r.; mając na uwadze, że UE i jej państwa członkowskie są największymi darczyńcami na rzecz agencji, a finansowanie unijne obejmuje wieloletni wkład zapewniający przewidywalne wsparcie zgodnie ze wspólną deklaracją UE-UNRWA z dnia 17 listopada 2021 r.;
S. mając na uwadze, że w 2011 r. komitet łącznikowy ad hoc w ramach ONZ stwierdził, że instytucje palestyńskie są gotowe do państwowości; mając na uwadze, że od tego czasu demokratyczny status Palestyńskiej Władzy Narodowej uległ pogorszeniu ze względu na zewnętrzną okupację i problemy wewnętrzne, a także pogarszającą się sytuację pod względem praworządności i korupcji; mając na uwadze, że w świetle międzynarodowego prawa humanitarnego okupacja terytorium podczas wojny stanowi sytuację przejściową i nie pozbawia okupowanego państwa państwowości ani suwerenności;
T. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa stoi w obliczu utraty legitymacji; mając na uwadze, że ostatnie wybory parlamentarne w Palestynie odbyły się w 2006 r.; mając na uwadze, że ostatnie wybory prezydenckie w Palestynie odbyły się w 2005 r.; mając na uwadze, że termin wyborów parlamentarnych i prezydenckich wyznaczono na maj 2021 r., lecz zostały one odwołane przez prezydenta Abbasa dekretem prezydenckim; mając na uwadze, że na wniosek Palestyńskiej Władzy Narodowej UE zwróciła się w lutym 2021 r. do władz Izraela o pozwolenie na misję rozpoznawczą w celu obserwacji głosowania, lecz nie uzyskała dostępu;
U. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa przyjmuje coraz bardziej represyjne praktyki, polegające m.in. na tłumieniu pokojowych protestów przy użyciu nielegalnych środków siłowych, atakowaniu dziennikarzy, działaczy społeczeństwa obywatelskiego i prawników, a także na arbitralnych aresztowaniach i torturowaniu zatrzymanych; mając na uwadze, że według organizacji Human Rights Watch władze palestyńskie systematycznie poddają niewłaściwemu traktowaniu i torturom zatrzymanych Palestyńczyków, w tym krytyków i przeciwników; mając na uwadze, że Komitet ONZ przeciwko Torturom zaapelował o sprawiedliwość i wyraził ubolewanie, że władze palestyńskie nie doprowadziły do rozliczenia za zabójstwo palestyńskiego aktywisty Nizara Banata;
V. mając na uwadze, że w październiku 2022 r. prezydent Abbas wydał dekret o utworzeniu najwyższej rady organów i jednostek sądownictwa, podporządkowujący mu wszystkie organy władz palestyńskich i eliminujący ostatni filar niezależności sądownictwa w Palestynie;
W. mając na uwadze, że kobiety na terytoriach palestyńskich są dyskryminowane i nadal mają mniej praw niż mężczyźni, np. w odniesieniu do rozwodu, opieki nad dziećmi i dziedziczenia; mając na uwadze, że chociaż akty seksualne między osobami tej samej płci zostały na Zachodnim Brzegu zdepenalizowane, osoby należące do społeczności LGBTQI+ nadal spotykają się z nękaniem i dyskryminacją;
X. mając na uwadze, że 84 % uczestników sondażu przeprowadzonego w marcu 2022 r. przez Palestyńskie Centrum Polityki i Badań Naukowych stwierdziło, że w instytucjach Palestyńskiej Władzy Narodowej doszło do korupcji;
Y. mając na uwadze, że w styczniu 2006 r. ustanowiono misję UE na rzecz wspierania palestyńskiej policji i praworządności, która ma pomagać Palestyńskiej Władzy Narodowej w budowie państwa palestyńskiego;
Z. mając na uwadze, że Palestyńska Władza Narodowa konsekwentnie utrzymywała koordynację w dziedzinie bezpieczeństwa z Izraelem, przyczyniając się do bezpieczeństwa zarówno Izraela, jak i Palestyny; mając na uwadze, że w styczniu 2023 r. Palestyńska Władza Narodowa w odpowiedzi na ostatnie wydarzenia zerwała współpracę z Izraelem w wielu obszarach, w tym w dziedzinie bezpieczeństwa;
AA. mając na uwadze, że w wyniku ciągłego konfliktu warunki społeczno-gospodarcze i warunki zatrudnienia w Palestynie uległy znacznemu pogorszeniu; mając na uwadze, że okupacja izraelska nakłada znaczne ograniczenia na gospodarkę palestyńską, takie jak brak kontroli nad gruntami, wodą, barierami fizycznymi, dochodami i mobilnością; mając na uwadze, że ograniczenia te blokują palestyński handel, osłabiają dochody budżetowe Palestyńskiej Władzy Narodowej i zwiększają jej zależność od międzynarodowych darczyńców; mając na uwadze, że reformy gospodarcze podejmowane przez władze palestyńskie są niezbędne, jednak same w sobie nie są wystarczające dla zapewnienia trwałego wzrostu gospodarczego i rozwoju sektora prywatnego na terytoriach palestyńskich; mając na uwadze, że uniemożliwia to Palestynie prowadzenie eksportu do UE na mocy przejściowego układu stowarzyszeniowego między UE a OWP i podważa skuteczność unijnej pomocy;
AB. mając na uwadze, że blokada i trwający z przerwami konflikt zrujnowały gospodarkę w Strefie Gazy, a 63 % mieszkańców tego obszaru wymaga jakiejś formy pomocy humanitarnej;
AC. mając na uwadze, że w grudniu 2022 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło rezolucję, w której wzywa Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości (MTS) do wydania opinii w sprawie prawnych konsekwencji trwającej okupacji terytoriów palestyńskich przez Izrael; mając na uwadze, że w odpowiedzi na tę rezolucję ONZ Izrael zajął 39 mln USD dochodów podatkowych pobranych w imieniu Palestyńskiej Władzy Narodowej; mając na uwadze, że ponad 90 krajów wyraziło "głębokie zaniepokojenie" zastosowanymi przez Izrael środkami karnymi;
AD. mając na uwadze, że wykorzystanie izraelskiego oprogramowania szpiegowskiego, w tym Pegasusa, na okupowanych terytoriach palestyńskich ma wpływ na Palestyńczyków, pozbawiając ich prawa do prywatności, wolności wypowiedzi oraz otwartego, bezpiecznego i wolnego internetu;
AE. mając na uwadze, że nowa "procedura wjazdu i pobytu cudzoziemców na obszarze Judei i Samarii", wprowadzona przez izraelską koordynację działań rządowych na terytoriach (COGAT), zobowiązuje obywateli państw trzecich, w tym obywateli UE, do ubiegania się o zezwolenie na wjazd na Zachodni Brzeg od 20 października 2022 r.; mając na uwadze, że nowe przepisy COGAT ograniczają możliwości wjazdu na Zachodni Brzeg cudzoziemcom będącym małżonkami Palestyńczyków, a także nakładają podobne ograniczenia na wolontariuszy, naukowców lub biznesmenów pracujących na Zachodnim Brzegu, osłabiając relacje między UE a Palestyną;
AF. mając na uwadze, że art. 2 układu o stowarzyszeniu UE-Izrael stanowi, iż "stosunki między Stronami, jak również wszystkie postanowienia samego Układu opierają się na poszanowaniu praw człowieka i na zasadach demokracji, którymi Strony kierują się w swojej polityce wewnętrznej i zagranicznej i które stanowią istotny element niniejszego Układu";
1. zaleca Radzie, Komisji oraz Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa następujące działania w ramach stosunków UE z Palestyńską Władzą Narodową:
a) przypominanie o niesłabnącym poparciu UE dla rozwiązania dwupaństwowego, będącego jedynym realnym rozwiązaniem tego konfliktu, w ramach którego Państwo Izrael i Państwo Palestyna będą demokratycznie współistnieć obok siebie w pokoju i gwarantowanym bezpieczeństwie, wzajemnie uznając swój status i granice z 1967 r., po wspólnym uzgodnieniu zamian równoważnych terytoriów, z Jerozolimą jako stolicą obu państw oraz w oparciu o parametry określone w konkluzjach Rady z lipca 2014 r.; tym samym wspieranie co do zasady uznania państwowości palestyńskiej zgodnie z tymi parametrami; dalsze opowiadanie się za pełnym poszanowaniem prawa międzynarodowego; przypominanie o zaangażowaniu UE na rzecz równouprawnienia wszystkich Izraelczyków i Palestyńczyków;
b) wyrażanie zaniepokojenia nasilaniem się przemocy, które charakteryzuje konflikt izraelsko-palestyński od 2022 r. oraz ryzykiem dalszej eskalacji; apelowanie o natychmiastowe zaprzestanie wszelkich aktów przemocy między Izraelczykami a Palestyńczykami w celu powstrzymania tej spirali przemocy; angażowanie się w konstruktywne wysiłki na rzecz wznowienia negocjacji pokojowych; podkreślanie, że przemoc, terroryzm i podżeganie są zasadniczo nie do pogodzenia z pokojowym rozwiązaniem konfliktu izraelsko-palestyńskiego;
c) wezwanie do bezzwłocznego zaprzestania działalności przez terrorystów palestyńskich, w tym ataków rakietowych prowadzonych przez palestyńskie organizacje terrorystyczne znajdujące się na liście UE, w tym Hamas, Palestyński Islamski Dżihad oraz Ludowy Front Wyzwolenia Palestyny;
d) partnerska współpraca z Izraelem, Palestyńską Władzą Narodową, Stanami Zjednoczonymi i arabskimi partnerami w regionie na rzecz zapobiegania dozbrajaniu grup terrorystycznych w Strefie Gazy i na Zachodnim Brzegu oraz powstrzymania ich od przemytu broni, produkcji rakiet i budowy tuneli; podkreślanie bezwzględnej potrzeby rozbrojenia wszystkich grup terrorystycznych w Strefie Gazy; potępianie niedopuszczalnych działań Hamasu w Strefie Gazy oraz powtarzanie w tym kontekście, że Palestyńska Władza Narodowa powinna przejąć kontrolę nad Strefą Gazy;
e) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o potępienie wszystkich ekstremistycznych i grup terrorystycznych działających w regionie oraz o zerwanie wszelkich powiązań z nimi;
f) podkreślanie znaczenia bezpośrednich i szczerych negocjacji między przedstawicielami Izraela i Palestyny, opartych na parametrach uzgodnionych na szczeblu międzynarodowym i przypominanie obu stronom o znaczeniu udziału kobiet oraz mniejszości, m.in. religijnych, na wszystkich szczeblach negocjacji; ustanowienie wspólnej inicjatywy pokojowej pod kierownictwem UE i USA w celu odbudowy politycznych perspektyw sprawiedliwego, kompleksowego i trwałego pokoju między Izraelem a Palestyną; wyrażanie ubolewania UE z powodu jednostronnej decyzji części państw o uznaniu Jerozolimy za niepodzielną stolicę Izraela i o przeniesieniu tam swoich ambasad;
g) zapewnienie, aby odpowiednie organy UE uniemożliwiały przekierowywanie funduszy unijnych bezpośrednio lub pośrednio do organizacji terrorystycznych; przypominanie, że zgodnie ze Strategią UE w sprawie zwalczania antysemityzmu fundusze zewnętrzne UE nie mogą być niewłaściwie przeznaczane na działania podsycające nienawiść i przemoc;
h) podkreślanie, jak ważne jest potępienie i eliminacja wszelkich form nawoływania do nienawiści i brutalnego zachowania zarówno po stronie izraelskiej, jak i palestyńskiej, niezależnie od kontekstu; podkreślanie znaczenia edukacji dla tworzenia perspektyw rozwiązania dwupaństwowego; przypominanie stanowiska UE, zgodnie z którym wszystkie podręczniki i materiały szkolne obu stron muszą być zgodne z normami UNESCO dotyczącymi pokoju, tolerancji, współistnienia i niestosowania przemocy;
i) wyrażenie ubolewania, że nadal nie usunięto problematycznych i nienawistnych treści z palestyńskich podręczników i materiałów do nauczania; podkreślenie, że edukacja i dostęp uczniów do promujących pokój i bezstronnych podręczników ma zasadnicze znaczenie, zwłaszcza w kontekście rosnącego udziału nastolatków w atakach terrorystycznych; podkreślenie, że wsparcie finansowe UE dla Palestyńskiej Władzy Narodowej w dziedzinie edukacji powinno być udzielane jedynie pod warunkiem, że treść podręczników będzie zgodna ze standardami UNESCO, zgodnie z decyzją ministrów edukacji UE podjętą w Paryżu 17 marca 2015 r., oraz że wszystkie odniesienia antysemickie, a także przykłady podżegające do nienawiści i przemocy zostaną usunięte, jak wielokrotnie postulowano w rezolucjach towarzyszących decyzjom o udzieleniu absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za lata budżetowe 2016, 2018, 2019 i 2020; w związku z tym zwrócenie się do Komisji, by dokładnie kontrolowała, czy Palestyńska Władza Narodowa szybko zmieni program nauczania;
j) uznanie, że porozumienia abrahamowe stanowią czynnik reorganizacji stosunków międzypaństwowych w regionie; angażowanie się w dialog z krajami arabskimi, które podpisały porozumienia abrahamowe wraz z UE i USA, aby zbadać, w jaki sposób ich porozumienia w sprawie normalizacji stosunków z Izraelem mogłyby sprzyjać rozwiązaniu dwupaństwowemu, rozwojowi gospodarczemu Palestyny i ogólnemu rozwojowi regionu;
k) domaganie się, aby Izrael, jako siła okupacyjna, zaprzestał niszczenia podstawowej infrastruktury cywilnej oraz nielegalnej eksploatacji zasobów wody i ziemi na okupowanych terytoriach palestyńskich, w tym we Wschodniej Jerozolimie; podkreślanie pilnej potrzeby osiągnięcia postępów w projektach odbudowy i rozwoju w tym zakresie, w tym w Strefie Gazy, oraz apelowanie o niezbędne wysiłki zgodnie z zobowiązaniami podjętymi m.in. na kairskiej międzynarodowej konferencji w sprawie Palestyny w 2014 r.;
l) popieranie palestyńskich apeli o odnowioną i pluralistyczną reprezentację polityczną; zdecydowane apelowanie do palestyńskich przywódców politycznych o stworzenie warunków niezbędnych do przeprowadzenia wolnych, wiarygodnych, pluralistycznych, przejrzystych i uczciwych wyborów parlamentarnych i prezydenckich bez dalszej zwłoki w celu wzmocnienia ich legitymacji; propagowanie udziału młodzieży, kobiet i mniejszości w tym procesie oraz podkreślanie znaczenia niezależnego sądownictwa i poszanowania wolności słowa; podkreślanie, że niedopuszczalne jest, iż Palestyńska Władza Narodowa nie zorganizowała żadnych wyborów od ponad 16 lat; domaganie się, by Izrael wypełnił swoje zobowiązania i umożliwił przeprowadzenie tych wyborów we Wschodniej Jerozolimie;
m) doprowadzenie do tego, by władze Izraela umożliwiły posłom do Parlamentu Europejskiego dostęp do okupowanych terytoriów palestyńskich, w tym do Strefy Gazy;
n) dalsze wspieranie prac Centralnej Komisji Wyborczej oraz współpraca z odpowiednimi podmiotami w celu posunięcia naprzód procesu wyborczego; udzielanie wszelkiego niezbędnego wsparcia politycznego i pomocy technicznej w celu ułatwienia przeprowadzenia wyborów na całym terytorium palestyńskim, w tym we Wschodniej Jerozolimie; aktywne proponowanie wysłania unijnej misji obserwacji wyborów na okupowane terytoria palestyńskie po ogłoszeniu wyborów powszechnych;
o) podkreślanie znaczenia wolnych, uczciwych i demokratycznych wyborów oraz poszanowania ich wyników przez wszystkie zaangażowane strony, a także oczekiwania, że wszyscy kandydaci startujący w wyborach odrzucą przemoc jako metodę realizacji celów politycznych;
p) stanowcze apelowanie o objęcie Wschodniej Jerozolimy, Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy jednolitymi, prawowitymi i demokratycznymi rządami Palestyńskiej Władzy Narodowej; ułatwianie narodowego dialogu, pojednania, bezpieczeństwa, pokoju i budowania konsensusu między wszystkimi podmiotami politycznymi i społecznymi w Palestynie; pochwalanie międzynarodowych wysiłków mediacyjnych na rzecz osiągnięcia porozumienia między poszczególnymi palestyńskimi frakcjami politycznymi;
q) dalsze wspieranie palestyńskiej obecności i rozwoju w strefie C oraz przejęcie przez Palestyńską Władzę Narodową pełnej kontroli nad strefą C, jak przewidziano w porozumieniach z Oslo i porozumieniu z Oslo II;
r) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by zagwarantowała poszanowanie zasad praworządności oraz potwierdziła podział władzy i niezawisłość sądownictwa przez uchylenie dekretu z października 2022 r. ustanawiającego najwyższą radę organów i jednostek sądownictwa, co ułatwiłoby również przywrócenie zaufania publicznego do instytucji; udzielanie wsparcia w podejmowaniu konkretnych działań na rzecz administracyjnej reformy Rady Legislacyjnej i sądownictwa, zwłaszcza Trybunału Konstytucyjnego; zachęcanie władz palestyńskich, by odstąpiły od blokowania przepisów oczekujących na przyjęcie, zwłaszcza przepisów rodzinnych, socjalnych oraz dotyczących prania pieniędzy i walki z terroryzmem;
s) zachęcanie do podejmowania działań na rzecz włączenia młodzieży i kobiet w proces podejmowania decyzji społecznych na wszystkich szczeblach; apelowanie o konkretne działania w celu zwalczania nękania i dyskryminacji dziewcząt i kobiet, np. zabójstw honorowych, a także wobec osób należących do społeczności LGBTQI+, obrońców praw człowieka, działaczy, dziennikarzy, artystów, przedstawicieli mniejszości, w tym religijnych, oraz innych zmarginalizowanych grup;
t) wyrażanie zaniepokojenia w związku z kurczeniem się przestrzeni dla społeczeństwa obywatelskiego i dążenie do zapewnienia, by UE traktowała tę kwestię priorytetowo w dialogu politycznym z Palestyńską Władzą Narodową; apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o wyeliminowanie represyjnych ograniczeń w finansowaniu i rejestracji organizacji pozarządowych oraz o powstrzymanie się od arbitralnych zatrzymań osób korzystających ze swoich praw podstawowych; dalsze apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o poszanowanie wolności zrzeszania się, pokojowego zgromadzania się i wolności wypowiedzi oraz prawa do uczestnictwa w życiu publicznym, zarówno w internecie, jak i poza nim, w zgodzie z prawem międzynarodowym i normami międzynarodowymi, w tym prawa pracowników do organizowania się w wolnych i niezależnych związkach zawodowych;
u) apelowanie do izraelskich władz wojskowych o skreślenie z listy organizacji terrorystycznych sześciu palestyńskich organizacji społecznych i organizacji praw człowieka, aby nie ograniczać jeszcze bardziej przestrzeni dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego;
v) domaganie się, aby Palestyńska Władza Narodowa ustanowiła niezależne i wiarygodne mechanizmy badania przypadków tortur lub brutalnego traktowania oraz innych naruszeń praw człowieka na kontrolowanym przez nią terytorium, zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z Protokołu fakultatywnego do Konwencji w sprawie zakazu stosowania tortur, do którego przystąpiła w 2017 r.; wspieranie niezależnego dochodzenia w sprawie śmierci Nizara Banata oraz apelowanie o pociągnięcie winnych do odpowiedzialności; apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej o rozliczenie sił bezpieczeństwa z arbitralnych aresztowań, nadużyć i tortur, a także o natychmiastowe uwolnienie wszystkich więźniów politycznych i wycofanie wszelkich stawianych im zarzutów; potępianie ciągłego stosowania tortur przez władze palestyńskie;
w) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by zmieniła przepisy krajowe i dostosowała je do międzynarodowych norm prawnych dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji, w tym przez uznanie orientacji seksualnej i tożsamości płciowej za cechy chronione w świetle prawa cywilnego, tak aby zagwarantować, że przestępstwa z nienawiści będą zakazane na mocy prawa, a także by starannie zbadała wszelkie motywy dyskryminacji;
x) apelowanie do Palestyńskiej Władzy Narodowej, by dostosowała ustawodawstwo krajowe do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, w szczególności przez uchylenie wszystkich zapisów w kodeksie karnym, które łagodzą karę za zabójstwo "honorowe", a także by włączyła do definicji gwałtu gwałt małżeński oraz zagwarantowała, że kary za przestępstwa związane z przemocą ze względu na płeć wobec kobiet i dziewcząt będą współmierne do ciężaru popełnionych wykroczeń;
y) ciągłe podkreślanie, że osiedla izraelskie na okupowanych terytoriach palestyńskich są nielegalne w świetle prawa międzynarodowego; apelowanie o natychmiastowe zakończenie polityki osadnictwa, planów ekspansji, eksmisji rodzin palestyńskich i burzenia ich domów, które stanowią główną przeszkodę w realizacji rozwiązania dwupaństwowego i osiągnięciu trwałego pokoju i bezpieczeństwa w regionie oraz stanowią naruszenia czwartej konwencji genewskiej;
z) apelowanie o przerwanie spirali przemocy i rozważenie ukierunkowanych środków UE dotyczących w szczególności ekspansji osiedli na Zachodnim Brzegu;
aa) wypełnienie zobowiązania do pełnego i skutecznego wdrożenia obowiązujących przepisów unijnych i ustaleń dwustronnych mających zastosowanie do produktów pochodzących z osiedli izraelskich, w tym zapewnienie ich wykluczenia z preferencyjnego systemu celnego oraz poprawy jego skuteczności; doprowadzenie do tego, by zasada prawnego rozróżnienia między terytorium Państwa Izrael a terytoriami okupowanymi od 1967 r. była stosowana konsekwentnie do pełnego zakresu dwustronnych stosunków UE z Izraelem, a także by była odpowiednio monitorowana, zgodnie z obowiązującymi strategiami politycznymi UE oraz z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE i rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2334 (2016) z 23 grudnia 2016 r.; sporządzenie niezależnego sprawozdania na temat dodatkowych środków UE mających zastosowanie do produktów pochodzących z osiedli;
ab) współpraca z Palestyńską Władzą Narodową w celu wspólnego nawiązania bardziej regularnego dialogu politycznego na szczeblu ministerialnym, ze szczególnym naciskiem na prawa człowieka, praworządność i walkę z terroryzmem; podkreślanie znaczenia przejściowego układu stowarzyszeniowego między UE a OWP; powtarzanie, że UE jest zaangażowana w zwalczanie wszelkich form dyskryminacji, w tym antysemityzmu, i podkreślanie tego zobowiązania w relacjach z Palestyńską Władzą Narodową; podkreślanie znaczenia pracy politycznej Biura Przedstawiciela UE (ds. Zachodniego Brzegu i Strefy Gazy, UNRWA) i wzywanie do jego wzmocnienia;
ac) dążenie do ponownego otwarcia palestyńskich instytucji w anektowanej Wschodniej Jerozolimie; organizowanie regularnych spotkań z urzędnikami palestyńskimi we Wschodniej Jerozolimie i wspieranie ich zaangażowania w rozwój polityczny, gospodarczy, społeczny i kulturalny Wschodniej Jerozolimy; sprzeciwianie się wysiłkom zmierzającym do narzucenia palestyńskim szkołom izraelskich programów nauczania; szanowanie prawa Palestyńczyków do wyboru własnych materiałów edukacyjnych;
ad) dążenie do natychmiastowego zakończenia blokady Strefy Gazy oraz dopilnowanie, by Izraelczycy i Palestyńczycy respektowali prawo drugiej strony do pokoju i bezpieczeństwa, w tym umożliwienie Palestyńczykom wyjazdów do pracy, na studia, w celach medycznych lub w odwiedziny do krewnych na Zachodnim Brzegu i w innych miejscach, a także obiegu towarów; dalsze wspieranie wysiłków zmierzających do złagodzenia kryzysu humanitarnego w Strefie Gazy oraz aktywne działanie na rzecz wypracowania rozwiązania politycznego kończącego szesnastoletnią blokadę, w tym gwarancji bezpieczeństwa dla obu stron, respektowanych przez wszystkie strony;
ae) zwiększenie finansowania, w tym pomocy humanitarnej i rozwojowej na rzecz transformacji ekologicznej, zaangażowania młodzieży, demokratyzacji, dobrych rządów i wdrożenia działań i środków antykorupcyjnych, takich jak reforma zarządzania finansami publicznymi; rozszerzenie pomocy dla palestyńskiego społeczeństwa obywatelskiego, w tym dla atakowanych obrońców praw człowieka; zagwarantowanie, by stosowano zasady należytego zarządzania finansami, oraz podkreślanie, że nie można zawieszać finansowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub Palestyńskiej Władzy Narodowej w sposób arbitralny lub bez dowodów na nadużycia; zapewnianie ciągłego finansowania podstawowych usług, w tym edukacji i opieki zdrowotnej;
af) kontynuowanie i rozszerzanie unijnego finansowania i programów w obszarach szczególnie zagrożonych w pobliżu Wschodniej Jerozolimy i na obszarach wiejskich Zachodniego Brzegu, a także występowanie w obronie praw Palestyńczyków mieszkających w strefie C;
ag) apelowanie do Izraela o zmniejszenie fizycznych i administracyjnych restrykcji nałożonych na palestyńską działalność gospodarczą i handel oraz o zaprzestanie faworyzowania przedsiębiorstw osadników izraelskich w stosunku do Palestyńczyków w odniesieniu do pozwoleń budowlanych, zezwoleń na działalność i dostępu do zasobów naturalnych w strefie C; domaganie się, aby Izrael wnosił finansowy wkład w zaspokojenie podstawowych potrzeb i dobrostanu Palestyńczyków pod jego okupacją, zgodnie z zobowiązaniami wynikającymi z międzynarodowego prawa humanitarnego, zamiast przerzucania tego ciężaru na międzynarodowych darczyńców;
ah) wdrożenie wytycznych UE w sprawie obrońców praw człowieka, podejmowanie konkretnych działań, gdy obrońcy praw człowieka oraz organizacje społeczeństwa obywatelskiego stają się celem ataków; konsekwentne konsultowanie się z palestyńskimi organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i obrońcami praw człowieka, aby pomóc kształtować politykę i stanowisko UE w sprawie sytuacji w Izraelu i Palestynie;
ai) wyrażanie ubolewania z powodu uderzającej różnicy między usługami zdrowotnymi dostępnymi dla Izraelczyków i Palestyńczyków, która skutkuje wyższą umieralnością Palestyńczyków; domaganie się od władz izraelskich, by zapewniły palestyńskim pacjentom swobodny dostęp do opieki medycznej;
aj) monitorowanie wdrażania wspólnej strategii dla Palestyny na lata 2021-2024 i prowadzenie politycznych konsultacji z Parlamentem z odpowiednim wyprzedzeniem przed opracowaniem i przyjęciem kolejnej wspólnej strategii wsparcia Palestyny na lata 2024-2027; skuteczniejsze monitorowanie wykorzystania funduszy europejskich przez Palestyńską Władzę Narodową i wszystkich beneficjentów;
ak) zapewnianie palestyńskim partnerom długoterminowego bezpieczeństwa i przewidywalności planowania poprzez dołączenie wieloletniego planu działania do wspólnej strategii na lata 2024-2027;
al) wyrażanie zaniepokojenia z powodu podważania polityki UE i skuteczności unijnej pomocy finansowej na okupowanych terytoriach palestyńskich przez nielegalne osiedla, izraelską okupację i związane z tym ograniczenia dla palestyńskiej gospodarki; podkreślanie potrzeby rozliczalności i apelowanie do wszystkich stron o poszanowanie polityki UE; domaganie się odszkodowania za zburzenie wszystkich obiektów sfinansowanych przez UE na okupowanych terytoriach palestyńskich; dostosowanie polityki wobec Izraela do unijnego celu przewidującego powstanie niezależnego, demokratycznego i zdolnego do funkcjonowania państwa palestyńskiego w ramach rozwiązania dwupaństwowego oraz sprzeciwianie się strategiom utrudniającym utworzenie takiego państwa;
am) dokonanie przeglądu mandatu misji UE na rzecz wspierania palestyńskiej policji i praworządności, a tym samym zwiększenie jej wkładu w wykonalność rozwiązania dwupaństwowego w terenie;
an) zamówienie opinii prawnej na temat skutków przeniesienia izraelskiej administracji cywilnej i COGAT z zakresu kompetencji dowództwa wojskowego pod pieczę cywilnego ministra w Ministerstwie Obrony dla współpracy UE z tymi oficjalnymi organami;
ao) wyrażanie zaniepokojenia negatywnym wpływem, jaki wywierają nowe przepisy ograniczające wjazd cudzoziemców na Zachodni Brzeg i ich pobyt tam zarówno na społeczeństwo palestyńskie, jak i na obywateli UE, którzy chcą pracować, studiować lub mieszkać na Zachodnim Brzegu; podkreślanie, że ograniczenia te poważnie zakłócają realizację programu Erasmus+; domaganie się, aby władze Izraela zniosły wszelkie środki niosące takie konsekwencje; ułatwianie obywatelom palestyńskim wjazdu do UE, w tym przez port lotniczy Ben Guriona;
ap) przypominanie o silnym poparciu UE dla pracy MTK oraz jego bezstronności i neutralności; wyrażanie ubolewania ze względu na ograniczone postępy w dochodzeniach MTK w sprawie zbrodni wojennych i zbrodni przeciwko ludzkości popełnionych na okupowanych terytoriach palestyńskich, a także zobowiązanie się do udzielenia MTK i jego prokuratorowi pomocy w dalszym dochodzeniu i ściganiu;
aq) odnotowanie inicjatywy Palestyńskiej Władzy Narodowej, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, dotyczącej wystąpienia do MTS o opinię doradczą w sprawie konsekwencji prawnych okupacji terytoriów palestyńskich przez Izrael; wyrażanie zaniepokojenia w związku z podjętą przez rząd Izraela decyzją o wprowadzeniu środków karnych przeciwko palestyńskiej ludności, przywódcom i społeczeństwu obywatelskiemu, takich jak wstrzymanie funduszy i wprowadzenie moratorium na plany budowy w strefie C, w odpowiedzi na złożenie wniosku o opinię doradczą do MTS przez Zgromadzenie Ogólne; wspieranie wysiłków na rzecz położenia kresu bezkarności za przestępstwa popełnione na okupowanych terytoriach palestyńskich;
ar) opowiadanie się za przeglądem protokołu paryskiego w celu zapewnienia Palestyńskiej Władzy Narodowej większej autonomii w zarządzaniu gospodarczym i fiskalnym, na przykład poprzez umożliwienie jej określania własnej polityki fiskalnej (np. stawek VAT) i poboru podatków; apelowanie do władz Izraela, aby przestały wstrzymywać w celach politycznych dochody podatkowe należne władzom palestyńskim;
as) dalsze stosowanie podejścia opartego na zachętach i prowadzenie dialogu politycznego w ramach programu PEGASE, między innymi poprzez częstsze i bardziej systematyczne spotkania oraz wdrożenie konkretnych wskaźników, aby pomóc Palestyńskiej Władzy Narodowej we wzmacnianiu skutecznych i rozliczalnych instytucji gotowych do państwowości i umożliwianiu inkluzywnego rozwoju społecznego; pogłębianie dialogu politycznego i wzywanie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Palestyńskiej Władzy Narodowej oraz organów przez nią nadzorowanych do położenia kresu arbitralnym aresztowaniom i stosowaniu tortur oraz przeprowadzenia dochodzeń i ścigania osób odpowiedzialnych za nadużycia; w przypadku braku postępów rozważenie tymczasowego zawieszenia pomocy finansowej UE dla ministerstwa w ramach PEGASE i przekierowanie tych środków do palestyńskich organizacji społeczeństwa obywatelskiego i organizacji monitorujących przestrzeganie praw człowieka do czasu, gdy ministerstwo spełni określone kryteria, przy jednoczesnym utrzymaniu ogólnego poziomu wsparcia finansowego dla Palestyńskiej Władzy Narodowej;
at) dalsza współpraca z Palestyńską Władzą Narodową i UNRWA w celu zapewnienia stałego i dodatkowego wsparcia finansowego, tak aby palestyńscy uchodźcy na okupowanych terytoriach palestyńskich i w sąsiednich krajach przyjmujących nadal otrzymywali pomoc i ochronę, do których udzielania upoważniona jest agencja; zachęcanie do dalszej współpracy z regionalnymi i międzynarodowymi darczyńcami w celu zagwarantowania, że poparciu politycznemu dla UNRWA towarzyszą odpowiednie zasoby finansowe, a także apelowanie do społeczności międzynarodowej o zapewnienie agencji stabilnego modelu finansowania; przypominanie, że w porozumieniu w sprawie budżetu UE na 2023 r. obydwa organy władzy budżetowej wspólnie postanowiły o zwiększeniu linii budżetowej przeznaczonej na Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - Południowe Sąsiedztwo, którą ma zostać częściowo objęta również UNRWA; przeznaczenie dodatkowych środków na budżet podstawowego programu UNRWA, który wspiera świadczenie podstawowych usług, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i opieki zdrowotnej;
2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszego zalecenia Radzie, Komisji, Wiceprzewodniczącemu Komisji / Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, komisarzowi ds. sąsiedztwa i rozszerzenia, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz Palestyńskiej Władzy Narodowej i Palestyńskiej Radzie Legislacyjnej.