Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2022 r. (2023/2046(INI))

P9_TA(2023)0287

Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2022 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2022 r. (2023/2046(INI))

(C/2024/4007)

(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2024 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) za 2022 r. zatytułowane "Secure Europe" [Bezpieczna Europa], opublikowane 2 lutego 2023 r.,

- uwzględniając dokument zatytułowany "Plan operacyjny grupy EBI na lata 2022-2024", opublikowany 27 stycznia 2022 r., oraz dokument zatytułowany "Plan operacyjny grupy EBI na lata 2023-2025", opublikowany 2 lutego 2023 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI dotyczące inwestycji za lata 2022/2023 zatytułowane "Resilience and Renewal in Europe" [Odporność i odnowa w Europie], opublikowane 28 lutego 2023 r.,

- uwzględniając ramy środowiskowe EBI przyjęte 14 listopada 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie zatytułowane "Climate action and environmental sustainability overview 2023" [Przegląd działań na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju środowiska w 2023 r.] opublikowane 2 lutego 2023 r.,

- uwzględniając dokument zatytułowany "Normy środowiskowe i społeczne Europejskiego Banku Inwestycyjnego", opublikowany 2 lutego 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie zatytułowane "Regional Cohesion in Europe 2021-2022 - Evidence from the EIB Investment Survey" [Spójność regionalna w Europie 2021-2022 - dowody z badania dotyczącego inwestycji EBI], opublikowane 12 lipca 2022 r.,

- uwzględniając plan działania banku klimatycznego na lata 2021-2025, przyjęty przez Radę Dyrektorów EBI 11 listopada 2020 r.,

- uwzględniając badanie EBI dotyczące klimatu w latach 2022-2023,

- uwzględniając dokument zatytułowany "Ramy PATH grupy EBI - wspieranie kontrahentów w ich dążeniu do dostosowania się do porozumienia paryskiego", wersja 1. 1. z października 2022 r., opublikowany 1 lutego 2023 r.,

- uwzględniając dokument zatytułowany "Sprawozdanie roczne za 2022 r. na temat działań dotyczących skarg w sprawie zamówień oraz na temat prac Komitetu rozpatrywania skarg w sprawie zamówień", opublikowany 17 marca 2023 r.,

- uwzględniając dokument zatytułowany "EIB Global - partnership, people, impact" [EBI Global - partnerstwo, ludzie, wpływ], opublikowany 10 lutego 2023 r.,

- uwzględniając sprawozdanie z oceny grupy EBI zatytułowane "Rapid assessment of the EIB Group's operational response to the COVID-19 crisis" [Szybka ocena reakcji operacyjnej grupy EBI na kryzys związany z COVID-19], opublikowane 22 kwietnia 2022 r.,

- uwzględniając informator EBI zatytułowany "Evaluation of EIB support for urban public transport in the European Union (2007-2019)" [Ocena wsparcia EBI na rzecz miejskiego transportu publicznego w Unii Europejskiej (2007-2019)], opublikowany 31 maja 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2021 r., opublikowane 6 lipca 2022 r., oraz ramy grupy EBI dotyczące zrównoważonego ekologicznie i społecznie rozwoju, przyjęte 2 lutego 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania roczne Komitetu Kontroli i Audytu EBI za 2021 r., opublikowane 21 lipca 2022 r.,

- uwzględniając informator EBI zatytułowany "EIB evaluation of the EIB's special activities" [Ocena EBI dotycząca działań specjalnych], opublikowany 30 maja 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EIB zatytułowane "EIB Group activities in EU cohesion regions in 2021" [Działania grupy EBI w regionach spójności UE w 2021 r.], opublikowane 27 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie zatytułowane "EIB Investment Survey 2022 - European Union overview" [Badanie EBI dotyczące inwestycji 2022 - podsumowanie sytuacji w Unii Europejskiej], opublikowane 8 listopada 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie zatytułowane "EIB Diversity and Inclusion - 2021 Progress Report" [Różnorodność i włączenie społeczne w EBI - sprawozdanie z postępów w 2021 r.], opublikowane 9 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając dokument EBI zatytułowany "Health Overview 2023" [Przegląd sytuacji w zakresie zdrowia w 2023 r.], opublikowany 2 lutego 2023 r.,

- uwzględniając wspólny komunikat Komisji oraz Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa z 18 maja 2022 r. w sprawie analizy luk inwestycyjnych w zakresie obronności i dalszych działań (JOIN(2022)0024),

- uwzględniając sprawozdanie EBI w sprawie działań związanych z przestrzeganiem przepisów za 2021 r., opublikowane 25 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, opublikowaną 5 sierpnia 2021 r.,

- uwzględniając roczne sprawozdanie Komisji ds. Etyki i Zgodności EBI z 2020 r., opublikowane 8 kwietnia 2022 r., oraz jej regulamin przyjęty w styczniu 2016 r.,

- uwzględniając kodeksy postępowania pracowników grupy EBI, a także członków Komitetu Kontroli i Audytu oraz Komitetu Zarządzającego EBI, opublikowane 3 lutego 2023 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI za 2021 r. dotyczące ujawniania informacji na temat zarządzania ryzykiem, opublikowane 9 sierpnia 2022 r.,

- uwzględniając regulamin EBI,

- uwzględniając porozumienie trójstronne między Komisją, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (porozumienie trójstronne), które weszło w życie w listopadzie 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI z wdrażania polityki przejrzystości grupy EBI za 2021 r., opublikowane 7 listopada 2022 r.,

- uwzględniając politykę grupy EBI dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości, opublikowaną 24 listopada 2021 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z 8 marca 2022 r. pt. "REPowerEU: Wspólne europejskie działania w kierunku bezpiecznej i zrównoważonej energii po przystępnej cenie" (COM(2022)0108),

- uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 15 grudnia 2022 r.,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie T-299/20 1 ,

- uwzględniając uwagi wydane przez Biuro Wysokiego Komisarza ONZ ds. Praw Człowieka w sierpniu 2021 r. w sprawie projektu ram zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego grupy EBI,

- uwzględniając sprawy 1065/2020/PB, 1251/2020/PB i 1252/2020/PB dotyczące EBI, które zostały rozpatrzone przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich 21 kwietnia 2022 r., oraz sprawę 1016/2021/KR, rozpatrzoną przez Rzecznika 27 lipca 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdanie z kontroli Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich z dnia 6 grudnia 2022 r. w sprawie OI/1/2021/KR dotyczące sposobu, w jaki Komisja zajmuje się problemem występowania tzw. efektu drzwi obrotowych w sytuacjach z udziałem jej (byłych) pracowników,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając pismo przesłane przez Komisję Rozwoju,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0212/2023),

A. mając na uwadze, że w skład grupy EBI wchodzą Europejski Bank Inwestycyjny oraz Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI) oraz że jest ona największą wielostronną instytucją finansową na świecie, której głównym zadaniem jest zwiększanie potencjału Europy pod względem zatrudnienia i wzrostu gospodarczego; mając na uwadze, że EBI jest jednocześnie jednym z największych podmiotów zapewniających finansowanie działań związanych ze zmianą klimatu, prowadzącym działalność na międzynarodowych rynkach kapitałowych, oferującym klientom konkurencyjne warunki oraz korzystne warunki wspierania polityki i projektów UE;

B. mając na uwadze, że EBI jest związany postanowieniami Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a zasady dotyczące praw człowieka muszą być włączone do jego procedur i standardów w zakresie należytej staranności, co obejmuje również publicznie dostępne oceny ex ante oparte na prognozach; mając na uwadze, że inwestycje EBI mogą wspierać sektor społeczny, w tym w takich dziedzinach jak zdrowie, mieszkalnictwo i edukacja, przeciwdziałając bezrobociu, ubóstwu i wykluczeniu społecznemu;

C. mając na uwadze, że kluczowymi priorytetami EBI są zapewnianie finansowania projektów służących zwiększeniu integracji europejskiej oraz promowanie i wspieranie strategii politycznych UE, zarówno w UE, jak i poza nią, takich jak zrównoważone inwestycje w obszarach klimatu i środowiska, rozwoju, innowacji i umiejętności, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), infrastruktury i spójności;

D. mając na uwadze, że EBI ściśle współpracuje z innymi instytucjami UE oraz krajowymi bankami prorozwojowymi i instytucjami finansującymi rozwój, w porozumieniu z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych (ESDZ) i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR), aby osiągnąć swoje cele i wspierać politykę UE w ponad 140 krajach na całym świecie przez specjalne instrumenty inwestycyjne, takie jak kredyty, kapitał własny, gwarancje, programy finansowania zgodnie z systemem podziału ryzyka oraz usługi doradcze;

E. mając na uwadze, że EBI jest zobowiązany na mocy traktatu do przyczyniania się do integracji UE, spójności gospodarczej i społecznej oraz rozwoju regionalnego, a także zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego, do rozwiązywania problemu nierówności poprzez zapewnianie lepszych warunków dostępu do miejsc pracy i możliwości kształcenia, infrastruktury i usług publicznych oraz zdrowego i trwałego środowiska naturalnego;

F. mając na uwadze, że EBI odgrywa kluczową rolę w walce ze zmianą klimatu i degradacją środowiska oraz zobowiązał się do dostosowania wszystkich swoich działań do porozumienia paryskiego, aby zwiększyć roczne finansowanie działań w dziedzinie klimatu i zrównoważenia środowiskowego do ponad 50 % łącznej kwoty pożyczek do 2025 r.;

G. mając na uwadze, że mechanizm sprawiedliwej transformacji jest częścią planu działania banku klimatycznego EBI;

H. mając na uwadze, że EBI przyczynia się do osiągania politycznych i gospodarczych celów UE, wspierając priorytety działań zewnętrznych Unii we wszystkich regionach świata, w tym w krajach znajdujących się w trudnej sytuacji politycznej w regionach wschodniego sąsiedztwa i sąsiedztwa śródziemnomorskiego, na Bałkanach Zachodnich, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej;

I. mając na uwadze, że EBI jest największym wielostronnym kredytodawcą w regionach objętych europejską polityką sąsiedztwa i prowadzi swoje działania poza UE za pośrednictwem oddziału EBI Global, z wykorzystaniem sieci prawie 30 biur zewnętrznych zlokalizowanych w Afryce, Ameryce Łacińskiej i Azji;

J. mając na uwadze, że EBI podjął znaczne wysiłki w celu zaoferowania dodatkowego wsparcia po wybuchu pandemii COVID-19, ustanawiając ogólnoeuropejski fundusz gwarancyjny służący zapewnieniu kapitału dla MŚP;

K. mając na uwadze, że od światowego kryzysu finansowego między Europą a Stanami Zjednoczonymi wciąż utrzymuje się luka w inwestycjach produkcyjnych wynosząca od 1,5 do 2 punktów procentowych PKB, spowodowana głównie większymi inwestycjami Stanów Zjednoczonych w maszyny, sprzęt i innowacje, zwłaszcza w sprzęt z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych (w sektorze usług) oraz własność intelektualną (w sektorze publicznym i obronnym), a także mając na uwadze, że oczekuje się, iż EBI przyczyni się do zmniejszenia tej luki;

L. mając na uwadze, że w świetle kryzysu energetycznego w połączeniu z następstwami pandemii i innymi aspektami sytuacji międzynarodowej należy w odpowiednim czasie podjąć szereg ukierunkowanych działań w celu zwiększenia inwestycji i ochrony gospodarek przed potencjalnie negatywnymi skutkami zaostrzenia polityki pieniężnej;

M. mając na uwadze, że należy nieustannie zwracać uwagę na rozwój najlepszych praktyk dotyczących polityki i zarządzania EBI w zakresie realizacji celów, a także dobrego zarządzania i przejrzystości;

N. mając na uwadze, że UE nie może sobie pozwolić na opóźnienie działań niezbędnych do podjęcia długoterminowych, strukturalnych wyzwań, takich jak malejący odsetek populacji w wieku produkcyjnym, zmiana klimatu, cyfryzacja i innowacje;

O. mając na uwadze, że model biznesowy EBI wymaga najwyższego poziomu uczciwości, przejrzystości, rozliczalności i dobrego zarządzania oraz że należy przyjąć i stale aktualizować odpowiednie środki w celu skutecznego i efektywnego zwalczania wszelkich form prania pieniędzy, finansowania terroryzmu, przestępczości zorganizowanej i szkodliwych praktyk podatkowych, a także rodzajów zakazanych zachowań określonych w niedawno zmienionej polityce zwalczania nadużyć finansowych; mając na uwadze, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Prokuratura Europejska (EPPO) mogą prowadzić dochodzenia w sprawach dotyczących nadużyć finansowych, korupcji i innych przestępstw na szkodę interesów finansowych UE w ramach EBI;

Operacje finansowe i wyniki działalności EBI

1. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2022 r. całkowity bilans grupy EBI wynosił 547,3 mld EUR, co oznacza spadek o 20,7 mld EUR lub 3,6 % w stosunku do 31 grudnia 2021 r., kiedy równoważna kwota wynosiła 568 mld EUR;

2. uznaje znaczenie podstawowych wyników osiągniętych przez grupę EBI w 2022 r., przy łącznej kwocie finansowania w wysokości 72,5 mld EUR (w tym środki własne i pochodzące od osób trzecich, w porównaniu z 93,6 mld EUR w 2021 r. i 74,7 mld EUR w 2020 r.), które pomogą odblokować około 260 mld EUR na inwestycje w gospodarkę realną; odnotowuje wzrost celów na lata 2023 i 2024 (odpowiednio 80,4 mld EUR i 82,2 mld EUR); zauważa, że w 2022 r. finansowanie zostało rozdysponowane na główne priorytety w następujący sposób: 17,93 mld EUR na innowacje, cyfryzację i kapitał ludzki, 20,86 mld EUR na zrównoważoną energię i zasoby naturalne, 17,31 mld EUR na zrównoważone miasta i regiony oraz 16,35 mld EUR dla MŚP i przedsiębiorstw o średniej kapitalizacji;

3. zauważa, że w 2022 r. ogólne wyniki EBI utrzymywały się na wysokim poziomie, a portfel kredytowy nadal osiągał dobre wyniki, przy czym odsetek kredytów zagrożonych wynosił jedynie 0,4 % na koniec 2022 r. (w porównaniu z 0,3 % i 0,4 % na koniec 2021 r. i 2020 r.), a zgłoszony zysk netto na dzień 31 grudnia 2022 r. wyniósł 1,1 mld EUR (w porównaniu z 2,5 mld EUR, 1,7 mld EUR i 2,4 mld EUR odpowiednio w latach 2021, 2020 i 2019); zauważa, że ponieważ EBI zatrzymuje zyski z myślą o wspieraniu swojej działalności, niezachwiana rentowność Banku doprowadziła do zgromadzenia przez niego przez lata znacznych rezerw, wskutek czego środki własne EBI wzrosły z 76,1 mld EUR na koniec 2021 r. do 77,2 mld EUR na koniec 2022 r.;

4. zauważa, że na podstawie modelu ekonomicznego opracowanego wspólnie przez Departament Gospodarczy EBI i Wspólne Centrum Badawcze Komisji, wsparcie grupy EBI pozwoli na stworzenie około 950 000 nowych miejsc pracy w UE-27 do 2026 r., a jego wpływ na gospodarkę UE wyniesie +1,07 punktu procentowego PKB;

5. z zadowoleniem przyjmuje rolę doradczą banku, w szczególności w regionach, w których wysokoemisyjna produkcja łączy się z niestabilnością społeczno-gospodarczą, oraz wspieranie działań w zakresie adaptacji wyraźnie odpowiadających potrzebom grup ludności najbardziej narażonych na skutki zmiany klimatu;

6. zauważa, że w 2022 r. wartość nowych pożyczek udzielonych przez Bank wyniosła 65,15 mld EUR, czyli była zbliżona do wyników z lat poprzednich (65,4 mld EUR w 2021 r., 66,1 mld EUR w 2020 r., 63,3 mld EUR w 2019 r.);

7. podkreśla, że w 2022 r. największa część z tych środków trafiła do Włoch, Francji i Hiszpanii;

8. zauważa, że w 2022 r. EBI wyemitował obligacje na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju (CAB i SAB) w wysokości 19,9 mld EUR, czym potwierdził swoją rolę lidera na światowych rynkach zielonych obligacji i obligacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, po emisji produktów dłużnych związanych ze zrównoważonym rozwojem w kwocie 11,5 mld EUR i 10,5 mld EUR w latach 2021 i 2020; zauważa, że EBI zwiększył udział finansowania na rzecz zrównoważonego rozwoju (z CAB i SAB) w całkowitym finansowaniu do 45 % w 2022 r. w porównaniu z 21 % i 15 % w latach 2021 i 2020;

9. rozumie, że w latach 2021-2027 gwarancja InvestEU w wysokości 26,2 mld EUR, finansowana z wieloletnich ram finansowych (WRF) i NextGenerationEU, ma zmobilizować dodatkowe inwestycje prywatne i publiczne w Europie o wartości ponad 372 mld EUR, głównie w dziedzinie zrównoważonej infrastruktury, badań, innowacji i cyfryzacji, wsparcia dla MŚP oraz inwestycji społecznych i umiejętności;

10. z zadowoleniem przyjmuje zawarcie 7 marca 2022 r. umowy z Komisją dotyczącej InvestEU, na mocy której EBI i EFI stały się pierwszymi partnerami wykonawczymi, którzy podpisali umowę gwarancyjną; przypomina, że program InvestEU stanowi kontynuację Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych i jest realizowany na podstawie WRF UE na lata 2021-2027, a EBI jest kluczowym partnerem wykonawczym, co oznacza, że EBI ponosi odpowiedzialność za zarządzanie 75 % całkowitego budżetu w tym zakresie;

11. z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Dyrektorów "Planu operacyjnego grupy EBI na lata 2023-2025", opublikowanego 2 lutego 2023 r., potwierdzającego dostosowanie EBI do priorytetów politycznych UE oraz jego zobowiązanie do zwiększenia ambicji w zakresie transformacji cyfrowej i ekologicznej;

12. z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie, od czasu przyjęcia planu operacyjnego grupy EBI na lata 2022-2024, wskaźników skuteczności wartości dodanej dla nowych zatwierdzeń, po rozpoczęciu stosowania ram pomiaru dodatko- wości i wpływu (AIM) w 2021 r.; rozumie, że działalność EFI nie jest uwzględniana w ramach AIM, jednak zauważa, że wymogi dotyczące dodatkowości mają zastosowanie do mandatów, którymi zarządza EFI, w tym InvestEU, oraz produktów gwarancyjnych EFI;

13. docenia pracę wykonaną przez funkcję oceny grupy EBI, która promuje odpowiedzialność przez oparte na dowodach oceny wyników i osiągnięć grupy oraz przyczynia się do dzielenia się wiedzą, informowania o decyzjach grupy EBI dotyczących polityk, strategii, produktów, projektów i spraw organizacyjnych oraz poprawy wyników; odnotowuje oceny dotyczące pełnego i częściowego kapitału własnego oraz pomocy w spłacaniu długów, wskazując, że dostępność takiego finansowania eliminuje istotne luki rynkowe i wnosi znaczący wkład pod względem wielkości, rozwoju rynku i najlepszych praktyk; podkreśla, że zapewnienie stabilnego i przewidywalnego finansowania przez cały cykl gospodarczy ma stabilizujący wpływ na rynek, również w czasach kryzysu;

14. przyjmuje do wiadomości, że w 2022 r. wartość wsparcia EBI dla przemysłu lotniczego i cybernetycznego wyniosła ponad 1 mld EUR, co oznacza, że cel został przekroczony; uważa, że EBI ma do odegrania strategiczną rolę we wspieraniu finansowania obronności Europy w sektorach podwójnego zastosowania; przyjmuje do wiadomości, że w ramach nowej inicjatywy strategicznej na rzecz bezpieczeństwa w Europie EBI udostępni finansowanie w wysokości do 6 mld EUR do 2027 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI ma nadal wzmacniać partnerstwa instytucjonalne z Komisją (zwłaszcza z Dyrekcją Generalną ds. Przemysłu Obronnego i Przestrzeni Kosmicznej), Agencją UE ds. Programu Kosmicznego, Europejską Agencją Obrony i NATO;

15. zauważa, że w kontekście wyzwań związanych z odbudową po pandemii COVID-19 i rosyjską agresją na Ukrainę pogłębiła się luka między państwami członkowskimi pod względem ich sytuacji gospodarczej i zdolności; podkreśla, że należy zadbać o to, by najbardziej dotknięte regiony i kraje dostosowały się do nowych okoliczności, tak aby nikt nie pozostał w tyle;

16. wzywa Bank do dalszego odgrywania istotnej roli w wypełnianiu luk inwestycyjnych w sektorach takich jak budownictwo socjalne, małe przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, transport publiczny, zrównoważony transport, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i edukacja, przy jednoczesnym zapewnieniu dodatkowości i komplementarności w stosunku do innych środków publicznych i kredytodawców komercyjnych;

17. zaznacza, że inwestycje w MŚP, edukację, badania i rozwój, sprawną administrację i lokalną infrastrukturę należą do najskuteczniejszych sposobów wspierania wzrostu;

18. wzywa EBI, aby zwiększył finansowanie w celu pobudzenia transformacji technologicznej, zapewnienia MŚP funduszy na długoterminowe badania naukowe i innowacje, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do rzeczywistych potrzeb rynku pracy oraz promowania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców oraz w infrastrukturę cyfrową i budowanie zdolności w zakresie cyfryzacji;

19. wyraża zadowolenie, że EBI otrzymał od trzech głównych agencji ratingowych (Fitch, Moody's i S&P) ocenę AAA z perspektywą stabilną; przypomina, że rating AAA Banku jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania po jak najbardziej preferencyjnych stawkach i dlatego należy go koniecznie utrzymać;

Wsparcie EBI w kluczowych obszarach polityki - spójność, infrastruktura, cyfryzacja, MŚP, innowacje i umiejętności

20. zauważa, że w ramach obecnej polityki spójności UE na okres programowania 2021-2027 wkład grupy EBI w spójność gospodarczą, społeczną i terytorialną w dalszym ciągu służy pomocą krajom i regionom w całej UE, w których rozwój jest nierównomierny; zwraca uwagę, że w kontekście kryzysów, przez które przechodzą kraje UE, konsekwencje gospodarcze pogłębiły nierówności między państwami członkowskimi oraz w ich regionach, co sprawia, że jeszcze ważniejsze jest zapewnienie, by najbardziej dotknięte regiony i kraje mogły dostosować się do nowych okoliczności, tak aby nikt nie pozostał w tyle; z zadowoleniem przyjmuje decyzję Banku o rozpoczęciu śledzenia, począwszy od 2023 r., kluczowego wskaźnika efektywności w zakresie udzielania kredytów regionom słabiej rozwiniętym, z wyznaczonymi celami 21 % w 2023 r. i 23 % całkowitego finansowania UE do 2025 r.; ponawia swój apel o sprawiedliwy i przejrzysty rozkład geograficzny projektów i inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem regionów słabiej rozwiniętych, zwłaszcza w obszarze sektora zdrowia, innowacji, cyfryzacji i infrastruktury, w celu promowania wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konwergencji i spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej; w tym kontekście stwierdza również, że w dokumencie określającym podejście grupy EBI do kwestii spójności na lata 2021-2027 zwiększono finansowanie grupy EBI na cele spójności do około 40 % finansowania wewnątrzunijnego w 2022 r. (wzrost do 45 % do 2025 r.), przy czym 20 % powinno być przeznaczone dla regionów słabiej rozwiniętych; jest świadomy, że promując włączenie społeczne i rozwój, równe szanse i sprawiedliwe warunki pracy, grupa wspiera odpowiednie polityki społeczne UE i Europejski filar praw socjalnych; zauważa, że prawie połowę pożyczek udzielonych przez EBI w UE (46 %) przeznaczono na projekty w regionach spójności, co jest wyrazem wsparcia Banku dla sprawiedliwego wzrostu i konwergencji w całej UE; wzywa EBI do aktywniejszego usuwania powtarzających się niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom lub krajom pełne korzystanie z działalności finansowej EBI;

21. jest zdania, że innowacje są czynnikiem stymulującym konkurencyjność, łagodzenie zmian klimatu i rozwój społeczno-gospodarczy oraz że w inwestycjach w innowacje i cyfryzację w UE wciąż istnieje znaczna luka strukturalna; zachęca EBI do wspierania transformacji cyfrowej, utrzymania strategicznej autonomii w dziedzinie cyfrowej oraz wspierania projektów z zakresu infrastruktury cyfrowej, włączenia ich do standardów i protokołów wspierających bezpieczeństwo i odporność sieci, interoperacyjność oraz otwarty, pluralistyczny i bezpieczny internet; wzywa Bank do wspierania autonomii Europy w zakresie kluczowych technologii oraz do wspierania transformacji technologicznej europejskich przedsiębiorstw, która będzie miała znaczny pozytywny wpływ na miejsca pracy, przy jednoczesnym przyspieszeniu cyfryzacji; ponadto wzywa Bank, aby wspierał zwiększanie zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa w UE, aby uczynić Europę bardziej odporną i reaktywną wobec zagrożeń cyberbezpieczeństwa, przy jednoczesnym wzmocnieniu istniejących mechanizmów współpracy i ochronie krytycznych podmiotów i podstawowych usług, takich jak szpitale i zakłady użyteczności publicznej;

22. jest świadomy, że działania EBI łączą klimat, innowacje i rozwój, oraz uznaje, że innowacje i technologie są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi przejście na gospodarkę o zerowej emisji netto; jest zdania, że aby zrealizować ambitne cele w zakresie klimatu i cyfryzacji, EBI powinien kontynuować strategię wspierania działań opartych na wiedzy i obciążonych wyższym ryzykiem, które przyniosą większą dodatkowość, oraz że podejmowanie wyższego ryzyka poprzez "działa- iałania specjalne" umożliwi bankowi dotarcie do nowych klientów i sektorów oraz opracowanie produktów dostosowanych do zmieniającej się dynamiki rynku i jego potrzeb;

23. zwraca uwagę, że mechanizm sprawiedliwej transformacji jest kluczowym elementem Europejskiego Zielonego Ładu i odnosi się do społecznych i gospodarczych skutków dążenia do neutralności klimatycznej; zauważa, że wkład grupy EBI w mechanizm sprawiedliwej transformacji stanowi ważny łącznik między dwoma kluczowymi przekrojowymi celami politycznymi grupy, jakimi są działania na rzecz klimatu i spójność; podkreśla rolę, jaką EBI ma do odegrania we wspieraniu gospodarki UE za pośrednictwem mechanizmu sprawiedliwej transformacji; zaznacza, że EBI wspiera wszystkie trzy filary mechanizmu sprawiedliwej transformacji; rozumie, że w przypadku wszystkich trzech filarów działalność EBI opiera się na zapotrzebowaniu; z zadowoleniem przyjmuje podpisane we wrześniu 2022 r. porozumienie między Komisją a EBI w sprawie instrumentu pożyczkowego na rzecz sektora publicznego, stanowiącego trzeci filar mechanizmu sprawiedliwej transformacji, który to instrument będzie finansował inwestycje publiczne o wartości 10 mld EUR w postaci kredytów EBI w regionach najbardziej dotkniętych transformacją ekologiczną UE; wzywa EBI do zapewnienia potencjalnym beneficjentom z najbardziej dotkniętych obszarów wsparcia doradczego w zakresie przygotowania i realizacji projektów;

24. podkreśla znaczenie MŚP dla gospodarki europejskiej i zwraca uwagę, że 23 mln MŚP w Unii stanowią 99 % wszystkich przedsiębiorstw i wytwarzają ponad połowę europejskiego PKB, odgrywając kluczową rolę w tworzeniu wartości dodanej we wszystkich sektorach gospodarki i zapewniając około dwie trzecie wszystkich miejsc pracy; uważa, że MŚP mają do odegrania ważną rolę w sprzyjającym włączeniu społecznemu przejściu w kierunku neutralności klimatycznej, cyfrowej transformacji przemysłu europejskiego i konkurencyjności unijnych przedsiębiorców; zwraca uwagę, że należy unikać wszelkich nowych nadmiernych wymogów, które powodowałyby większą biurokrację dla MŚP;

25. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. EBI zapewnił finansowanie na łączną kwotę inwestycji w wysokości 16,35 mld EUR dla MŚP i spółek o średniej kapitalizacji; podkreśla, że w 2022 r. wsparcie finansowe grupy EBI otrzymało około 430 000 MŚP i przedsiębiorstw o średniej kapitalizacji, które zapewniły 5,3 mln miejsc pracy;

26. podkreśla rolę ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego we wspieraniu przedsiębiorstw, głównie europejskich MŚP, i zauważa, że do 31 grudnia 2022 r. organy zarządzające EBI zatwierdziły projekty o łącznej wartości 23,54 mld EUR (w porównaniu z 23,2 mld EUR w 2021 r.), z czego 11,07 mld EUR pochodziło z finansowania EBI, a 12,47 mld EUR ze środków EFI, oraz że kwota zatwierdzonych projektów osiągnęła pod koniec 2022 r. wartość 20,9 mld EUR (z czego na EBI przypada 10,3 mld EUR, a na EFI 10,6 mld EUR); zwraca uwagę, że oczekuje się, iż działania te uruchomią inwestycje o łącznej wartości 187,3 mld EUR (w porównaniu do 174,4 mld EUR na dzień 31 grudnia 2021 r.); jest świadomy tymczasowego charakteru tego instrumentu oraz faktu, że okres przydziału środków na produkty EFG został przedłużony jedynie do 31 grudnia 2022 r. w kontekście środków wspierających odbudowę Unii po pandemii COVID-19, a także pochwala terminowość EFG, który pomaga złagodzić skutki gospodarcze pandemii dla przedsiębiorstw; odnotowuje obawy wyrażone w związku z brakiem przejrzystości w zakresie wdrażania EFG (w szczególności procesu decyzyjnego, terminowej publikacji finansowanych projektów i identyfikacji ostatecznych odbiorców); z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ocena EFG została uwzględniona w programie prac działu ds. oceny EBI na 2024 r., i oczekuje, że będzie ona zawierać wyczerpującą analizę rzeczywistej wartości dodanej i wpływu wdrażania EFG;

27. uważa, że zajęcie się głównymi brakami w zakresie inwestycji strukturalnych w UE wymaga pokonania zarówno finansowych, jak i niefinansowych barier inwestycyjnych oraz mobilizacji na wielką skalę i koordynacji zasobów i zdolności, w połączeniu z budową zdolności technicznych i administracyjnych oraz ograniczeniem przeszkód regulacyjnych; apeluje o wzmocnienie wsparcia technicznego i wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów władz lokalnych i regionalnych, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, przed zatwierdzeniem projektu, w celu poprawy dostępności finansowania EBI;

28. przyznaje, że ukierunkowanie i realizacja inwestycji transformacyjnych za pośrednictwem funduszy z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności wymaga poprawy zdolności technicznych i administracyjnych; zauważa, że jako główne problemy wstrzymujące projekty inwestycyjne analiza operacyjna EBI wskazała fragmentację rynków wzdłuż granic państwowych, rozdrobnione regulacje, ograniczony potencjał promotorów z sektora publicznego oraz krajowe ograniczenia budżetowe; wzywa grupę EBI do wspierania zwiększenia zdolności administracyjnych przez wykorzystanie swojego doświadczenia operacyjnego;

29. wzywa grupę EBI, aby przyczyniła się do zapewnienia jasności i zachowania zachęt do przyspieszenia transformacji w Europie, do wzmocnienia efektu katalitycznego inwestycji publicznych w celu pobudzenia inwestycji sektora prywatnego, do ułatwienia dostępu do instrumentów finansowych absorbujących ryzyko, aby pomóc w zabezpieczeniu strategicznych inwestycji sektora prywatnego, do zmniejszenia niepotrzebnych barier administracyjnych i rozwiązania problemu braku umiejętności technicznych, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw i gmin w regionach spójności i w przypadku bardziej złożonych celów ekologicznych i cyfrowych;

30. podkreśla, że rolnicy w UE stoją przed coraz większymi wyzwaniami, takimi jak konieczność dostosowania się do celów Europejskiego Zielonego Ładu, a także zakłócenia spowodowane skutkami kryzysu energetycznego, rosnącą inflacją i wojną w Ukrainie; podkreśla, że sektory rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa mają zasadnicze znaczenie dla wzrostu i rozwoju na obszarach wiejskich; wzywa EBI do zapewnienia lepszej pomocy, by wesprzeć te istotne sektory;

31. ponownie wzywa EBI do przeprowadzenia analizy due diligence w fazie przygotowawczej wszystkich projektów, aby obejmowały one staranne uwzględnienie i poszanowanie praw człowieka i społeczności tubylczych, a także do opracowania wyraźnej strategii na rzecz praw człowieka, obejmującej oceny zagrożeń i wpływu w zakresie praw człowieka;

EBI a klimat i środowisko

32. twierdzi, że wszystkie przepływy finansowe EBI powinny być w pełni spójne z celem zerowej emisji netto najpóźniej do 2050 r. oraz z ambitniejszym celem klimatycznym UE na rok 2030; przypomina, że transformacja klimatyczna musi sprzyjać włączeniu społecznemu i być sprawiedliwa, inwestycje ekologiczne muszą być rentowne oraz że oczekuje się, iż EBI wykorzysta swoje pożyczki, instrumenty finansowe, pomoc techniczną i usługi doradcze do wspierania obywateli i przedsiębiorstw stojących przed wyzwaniami społeczno-gospodarczymi wynikającymi z przejścia na gospodarkę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla;

33. jest zaniepokojony faktem, że chociaż inwestycje mające na celu przeciwdziałanie zmianom klimatu zwiększają się, są one nadal znacznie niższe od tych, które są niezbędne do osiągnięcia celu Europy, jakim jest zerowa emisja netto do 2050 r.; zauważa, że zgodnie z analizami EBI, nawet jeśli liczba inwestycji UE w dziedzinie klimatu ponownie zwiększyła się po spadku w czasie pandemii, poziom inwestycji musi znacznie wzrosnąć, aby Unia osiągnęła swoje cele, oraz że potrzebne jest dodatkowo 356 mld EUR rocznie w porównaniu z latami 2010-2020, aby osiągnąć poziom inwestycji w wysokości 1 bln EUR i zrealizować cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 % do 2030 r.;

34. zauważa, że poziom zielonego finansowania z EBI wzrósł w 2022 r. do 36,5 mld EUR (58 % całości), przekraczając cel polegający na przeznaczeniu co najmniej 50 % całkowitego finansowania na działania na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego znacznie przed 2025 r.; zauważa, że w ciągu ostatnich dwóch lat EBI wsparł już takie inwestycje o wartości 222 mld EUR, i zachęca grupę EBI do dalszego zaangażowania w realizację celu, jakim jest wsparcie kwotą 1 bln EUR w ramach zielonego finansowania w tej dekadzie;

35. ubolewa nad słabnącym znaczeniem UE w dziedzinie zielonych technologii, w której wcześniej była liderem; uważa, że UE powinna zwiększyć swoje inwestycje w bardziej nowatorskie technologie, takie jak technologie wodorowe, oraz wzmóc wysiłki w dziedzinie zrównoważonej mobilności, inteligentnych sieci, energii wiatrowej i słonecznej oraz magazynowania energii;

36. stwierdza, że w 2022 r. grupa EBI zatwierdziła rekordowo wysoką kwotę nowego finansowania na rzecz odnawialnych źródeł energii, efektywności, magazynowania i sieci, przy czym łączna kwota finansowania EBI dla projektów dotyczących zrównoważonej energii w UE osiągnęła bezprecedensowy poziom 17,06 mld EUR;

37. docenia ogłoszenie przez EBI na 27. konferencji ONZ w sprawie zmiany klimatu (COP27) w Szarm el-Szejk w Egipcie w dniach 6-18 listopada 2022 r., że grupa wesprze plan Komisji Europejskiej REPowerEU dodatkowymi pożyczkami i finansowaniem kapitałowym w wysokości 30 mld EUR do 2027 r., które zostaną przeznaczone głównie na odnawialne źródła energii, efektywność energetyczną, sieci i magazynowanie, infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych oraz przełomowe technologie, takie jak wodór niskoemisyjny;

38. z zadowoleniem przyjmuje pakiet ukierunkowanego finansowania zatwierdzony przez Radę Dyrektorów EBI 26 października 2022 r., który ma zmobilizować do 115 mld EUR nowych inwestycji do 2027 r., co będzie stanowić znaczny wkład w realizację celu REPowerEU, jakim jest zakończenie zależności od rosyjskich paliw kopalnych, w połączeniu z bieżącym wsparciem udzielanym przez EBI dla sektora energetycznego w UE, które wynosi średnio około 10 mld EUR wkładu finansowego rocznie w ciągu ostatniej dekady;

39. podkreśla, że polityka środowiskowa i społeczna grupy EBI wzmacnia zaangażowanie na rzecz promowania i wdrażania celów Konwencji o różnorodności biologicznej i globalnych ram różnorodności biologicznej na okres po 2020 r., a normy środowiskowe i społeczne EBI zapewniają, że finansowane projekty nie powodują poważnych szkód dla różnorodności biologicznej i ekosystemów; z zadowoleniem przyjmuje przejście od zasady "zerowej utraty netto" do zasady "zerowej utraty" różnorodności biologicznej, zgodnie z polityką UE;

EBI a bezpieczeństwo energetyczne

40. podkreśla, że nielegalna, nieusprawiedliwiona i niesprowokowana inwazja Rosji na Ukrainę i kryzys energetyczny spotęgowały istniejące ograniczenia dostaw oraz że konsekwencje wzrostu cen energii wykraczają poza bezpośrednie skutki dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw, napędzając inflację i zmniejszając popyt, a koszty te ponoszą europejskie gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa i rządy;

41. wyraża wdzięczność za potępienie przez EBI inwazji wojskowej oddziałów rosyjskich na Ukrainę; zauważa, że od rozpoczęcia inwazji EBI uruchomił i wypłacił 1,7 mld EUR w ramach pomocy w sytuacjach nadzwyczajnych dla Ukrainy przy wsparciu Komisji;

42. jest świadomy, że fiskalne skutki pandemii blokują zdolność gospodarek europejskich do absorpcji nowych wstrząsów; przyznaje, że zdecydowana polityka fiskalna przyjęta w odpowiedzi na pandemię w latach 2020 i 2021 ochroniła gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa przed znaczną utratą dochodów oraz że środki te chroniły zdolności produkcyjne gospodarki w sposób, który umożliwił jej szybkie ożywienie po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią COVID-19; zwraca uwagę, że wspomniane wsparcie fiskalne spowodowało przesunięcie dużej części majątku netto z sektora publicznego do prywatnego, co zwiększyło dług publiczny i oszczędności prywatne, oraz że w następstwie takich działań rządy mają mniejsze pole manewru fiskalnego w celu złagodzenia wpływu wysokich cen energii na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa;

43. przypomina, że EBI może odegrać ważną rolę w zwiększaniu rozwoju potencjału przemysłowego UE przez stworzenie odpowiednich warunków inwestycyjnych służących zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw w całym łańcuchu wartości, a także w przyczynianiu się do osiągnięcia przez Europę przyszłej wiodącej pozycji w przemyśle, wzmacniając tym samym znaczenie geopolityczne UE;

44. odnotowuje, że w ciągu ostatniego dziesięciolecia grupa EBI przekazała ponad 100 mld EUR na rzecz sektora energetycznego UE, inwestując w efektywność energetyczną, odnawialne źródła energii, sieci i magazynowanie; zauważa, że obecnie udziela się wsparcia, aby pomóc państwom członkowskim w reagowaniu na kryzys wywołany nagłym odcięciem dostaw gazu z Rosji;

45. odnotowuje decyzję Rady Dyrektorów EBI z października 2022 r. o zwiększeniu wolumenu finansowania czystej energii przez grupę w ramach wsparcia celu planu REPowerEU, jakim jest zakończenie uzależnienia Europy od importu rosyjskich paliw kopalnych, i zauważa, że zgodnie z tą decyzją do 2027 r. zainwestowana zostanie dodatkowa kwota 30 mld EUR; uważa, że decyzja ta nie powinna prowadzić do trwałego rozluźnienia kryteriów klimatycznych, które przedsiębiorstwa muszą spełnić, aby kwalifikować się do wsparcia; przypomina, że ramy PATH mają zapewnić, aby finansowane projekty były zgodne z porozumieniem paryskim oraz by operatorzy przestrzegali jego przepisów poprzez dekarbonizację swojej ogólnej działalności gospodarczej i wzmocnienie odporności na zmianę klimatu, zgodnie z planem działania banku klimatycznego EBI; wskazuje na potrzebę wzmocnienia inwestycji o wartości dodanej dla UE przez wspieranie projektów współpracy transnarodowej w zakresie produkcji energii i infrastruktury;

46. podkreśla, że wszystkie inwestycje dotyczące kryzysu energetycznego, wraz z inwestycjami w zakresie transformacji ekologicznej i cyfrowej, należy realizować w sposób skuteczny i przejrzysty;

Działania EFI

47. odnotowuje, że EFI jest częścią grupy EBI, a jego główną misją jest wspieranie europejskich mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (MMŚP) poprzez ułatwianie im dostępu do finansowania; jest świadomy, że EFI przygotowuje i rozwija kapitał podwyższonego ryzyka i wzrostu, gwarancje i instrumenty mikrofinansowania, które są przeznaczone specjalnie dla tego segmentu rynku, i w ten sposób EFI przyczynia się do realizacji kluczowych celów polityki UE, takich jak konkurencyjność i wzrost, innowacje i cyfryzacja, skutki społeczne, umiejętności i kapitał ludzki oraz działania w dziedzinie klimatu i zrównoważenie środowiskowe;

48. zauważa, że w najnowszym programie finansowania EFI zwiększa się kwotę środków z 9,2 mld EUR w 2022 r. do 13,0 mld EUR i 13,5 mld EUR odpowiednio w 2023 i 2024 r.; rozumie, że EFI planuje w pełni wykorzystać potencjał przedpłaconego mandatu InvestEU w 2022 i 2023 r., zatwierdzając do końca 2023 r. 60 % budżetu InvestEU wspieranego w ramach NextGenerationEU oraz finalizując odpowiednie podpisy do końca 2024 r.;

49. zauważa, że w ciągu 2022 r. 30 % wsparcia finansowego EFI było ukierunkowane na zrównoważony rozwój i zieloną transformację, a zgodnie z ambitnymi celami planu działania banku klimatycznego grupy EBI 21 % - około 2 mld EUR - zostało przekazane na realizację horyzontalnych celów działań na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego; podkreśla, że EFI wspierał innowacyjne przedsiębiorstwa w dziedzinie agrotechniki, niebieskiej gospodarki, obiegu zamkniętego i zrównoważonej mobilności, a także tradycyjne przedsiębiorstwa i osoby fizyczne w zakresie finansowania ich inwestycji w dziedzinie klimatu;

50. zwraca uwagę, że w 2022 r. EFI dofinansował małe przedsiębiorstwa i projekty ekologiczne kwotą ponad 9 mld EUR, dążąc do uruchomienia około 97 mld EUR na inwestycje wspierające neutralność klimatyczną, transformację cyfrową przemysłu UE oraz konkurencyjność przedsiębiorców w UE;

51. zauważa, że EFI nadal koncentrował się również na horyzontalnym celu spójności, głównie przez wspólne programy inwestycyjne w związku z platformą EFI i krajowych instytucji prorozwojowych dotyczącą kapitału własnego, oraz przekierowując 39 % środków do podmiotów w regionach spójności UE;

Oddziaływanie poza UE

52. ma świadomość, że w ramach działalności poza obszarem UE grupa EBI wspiera cele i priorytety działań zewnętrznych UE oraz wykorzystuje swoją wiedzę i doświadczenie poza UE w obszarach priorytetowych, takich jak działania na rzecz klimatu, zdrowie i cyfryzacja, wartości UE i zasady dobrego zarządzania;

53. wzywa UE do zmaksymalizowania potencjału EBI jako narzędzia służącego wzmocnieniu strategicznej autonomii UE, zwłaszcza w dziedzinie energii i surowców, oraz do promowania priorytetów polityki zewnętrznej UE w stosunkach z państwami spoza UE, w pełnej zgodności z procesem należytej staranności w zakresie ochrony środowiska i kwestii społecznych, a także w ścisłej koordynacji między Komisją a ESDZ i delegaturami UE w celu ułatwienia dyskusji i współpracy z odpowiednimi podmiotami w terenie w celu określenia projektów, które najlepiej służą celom w zakresie skuteczności rozwoju;

54. docenia wzmożenie wysiłków od czasu utworzenia EBI Global, ale zachęca EBI do aktywniejszego wspierania ogólnej komunikacji i widoczności UE, zwłaszcza w odniesieniu do działalności na globalnym Południu; ostrzega jednak, że w dążeniu do widoczności projekty oddolne nie powinny być wypierane przez duże projekty, i podkreśla, że podmioty lokalne muszą być wystarczająco zaangażowane;

55. z zadowoleniem przyjmuje rozpoczęcie 1 stycznia 2022 r. działalności operacyjnej przez EBI Global, utworzony na podstawie decyzji Rady Dyrektorów EBI z września 2021 r., któremu powierzono wszystkie działania EBI w regionie rozszerzenia, w krajach wschodniego i południowego sąsiedztwa UE, w Afryce Subsaharyjskiej, Azji, Ameryce Łacińskiej, na Karaibach i Pacyfiku; przyjmuje, że EBI Global ma być główną strukturą finansową Drużyny Europy, prowadzącą działalność poza UE, łączącą możliwości EBI, państw członkowskich UE i innych instytucji inwestycyjnych współpracujących z UE; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje otwarcie biur EBI w Pretorii, Kijowie i Belgradzie, co ułatwi realizację misji EBI Global; uważa, że EBI Global będzie stanowił kluczowy wkład w realizację celów wzmocnienia autonomii strategicznej UE i wzmocnienia współpracy wielostronnej;

56. ponownie wzywa EBI Global do skupienia się na programie sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju w krajach otrzymujących pomoc przy jednoczesnym wykazaniu wyraźnego rozwoju;

57. z dużym zadowoleniem przyjmuje wysiłki i zaangażowanie EBI w krajach Bałkanów Zachodnich i jego inwestycje w tych krajach w 2022 r. w kwocie 835,2 mln EUR za pośrednictwem EBI Global, które przyczyniły się do realizacji planu gospodarczo-inwestycyjnego UE dla tego regionu; odnotowuje, że ponad 80 % podpisanych inwestycji w 2022 r. przeznaczono na projekty zrównoważone pod względem środowiskowym; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2020 r. inwestycje EBI w tym regionie wspierające zrównoważoną, zieloną i cyfrową transformację lokalnych gospodarek wynoszą łącznie 2,5 mld EUR; zachęca EBI Global do dalszego zapewniania dostępu do finansowania na korzystnych warunkach przedsiębiorstwom z Bałkanów Zachodnich inwestującym w przyspieszenie transformacji cyfrowej i infrastrukturę cyfrową, rozbudowę sieci telekomunikacyjnych 5G, zrównoważony rozwój miast, przyspieszenie transformacji energetycznej oraz zapewnienie efektywności energetycznej, w tym projektów związanych z energią odnawialną oraz projektów neutralnych dla klimatu; z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie instrumentu gwarancyjnego na rzecz odporności MŚP w ramach instrumentu rozwoju przedsiębiorczości i innowacji dla Bałkanów Zachodnich, w celu zapewnienia dostępu do finansowania na korzystnych warunkach dla około 4 000 małych przedsiębiorstw w regionie; podkreśla znaczenie procedury kontroli budżetowej, ponieważ według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego wsparcie finansowe UE w wysokości około 700 mln EUR w latach 2014-2020 na rzecz promowania praworządności na Bałkanach Zachodnich miało niewielki wpływ na podstawowe reformy;

58. odnotowuje wysiłki EBI dotyczące procesu należytej staranności w odniesieniu do norm społecznych i środowiskowych w jego działaniach; zachęca EBI do dalszego wzmacniania konstruktywnych konsultacji z lokalną ludnością w trakcie realizacji projektów, do włączenia solidnych mechanizmów rozliczalności w stosunku do społeczności, na które działalność banku wywiera wpływ, oraz do ścisłego monitorowania niedociągnięć w jego zaangażowaniu i roli jego pośredników w projektach, które miały negatywny wpływ na lokalną ludność w krajach rozwijających się, a także do składania sprawozdań na ten temat;

59. oczekuje, że EBI Global i jego mechanizmy koordynacji z innymi instytucjami finansowania rozwoju będą w pełni przejrzyste; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje regularną wymianę informacji z Parlamentem Europejskim w Brukseli, a ostatnio w Luksemburgu, a także trwający otwarty dialog Banku z wszystkimi zainteresowanymi stronami, w szczególności organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i podmiotami lokalnymi;

60. zachęca EBI do dalszego czynnego angażowania się w opracowanie metod i praktyk planowania, monitorowania i oceny na szczeblu krajowym, we współpracy z delegaturami UE oraz podmiotami krajowymi i lokalnymi, a także przez współfinansowanie z instytucjami finansowania rozwoju;

61. wyraża uznanie dla szybkiego działania EBI na rzecz wsparcia Ukrainy bezpośrednio po rozpoczęciu przez Rosję wojny napastniczej poprzez wypłatę w 2022 r. środków w wysokości 1,7 mld EUR w bardzo trudnych okolicznościach; zauważa, że w miarę postępów w realizacji konkretnych projektów do wypłacenia pozostaje 540 mln EUR; zachęca EBI, by poprzez inicjatywę "UE na rzecz Ukrainy" zapewnił wkład w podtrzymywanie gospodarki Ukrainy, aby wesprzeć wysiłki na rzecz odbudowy kraju, zgodnie z mandatem otrzymanym od Rady Europejskiej 15 grudnia 2022 r.;

62. wzywa EBI do zapewnienia ścisłej warunkowości w odniesieniu do pomocy finansowej udzielanej Ukrainie, w tym jasnego i kompleksowego nadzoru nad wydatkowaniem funduszy UE przeznaczonych na odbudowę i pomoc humanitarną; przypomina w związku z tym o potrzebie systemowego podejścia UE w celu poprawy koordynacji wypłaty funduszy oraz monitorowania ich wydatkowania;

63. jest świadomy, że zgodnie z dekretem prezydenta Ukrainy nr 64/2022 od 24 lutego 2022 r. organy administracji wojskowej są odpowiedzialne za wykonywanie uprawnień odpowiednich lokalnych organów administracji państwowej, w tym także na obszarach uwolnionych spod okupacji, rozstrzyganie kwestii związanych z przygotowaniem, zatwierdzeniem, zmianą i wykonaniem budżetu lokalnego, zarządzanie mieniem stanowiącym własność komunalną danej wspólnoty terytorialnej oraz, przez krótkie okresy, podejmowanie decyzji dotyczących zagospodarowania przestrzennego i wykorzystania zasobów naturalnych o znaczeniu lokalnym; uważa, że w obecnej sytuacji krajowe organy zarządzające i kontrolne dysponują ograniczonymi zasobami i uprawnieniami, aby zapewnić odpowiedni poziom przejrzystości i odpowiednią kontrolę nad wykorzystywanymi środkami finansowymi; apeluje do EBI o zapewnienie zaangażowania ludności lokalnej i demokratycznie wybranych przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz o zwiększenie nadzoru nad działaniami wykonawczymi i pełnienie znaczącej roli kontrolnej nad przyznanymi środkami, aby zapobiec ich sprzeniewierzeniu lub niewłaściwemu wykorzystaniu; wzywa EBI do utworzenia własnych zespołów ds. monitoringu i audytu na Ukrainie, które zapewniłyby dokładność danych z audytu dotyczących wszystkich projektów finansowanych przez UE;

64. wzywa EBI do koordynowania i nadzoru nad koordynacją funduszy z inicjatywy "UE na rzecz Ukrainy" z Komisją, Bankiem Światowym i innymi podmiotami w ramach platformy koordynacji darczyńców G-7 na rzecz Ukrainy oraz z ukraińskimi władzami regionalnymi i gminnymi, tak aby zapewnić wdrożenie wspólnego podejścia do zaspokojenia pilnych potrzeb Ukrainy;

65. przypomina, że w 2022 r. - oprócz wsparcia dla Ukrainy - EBI Global przyznał 9,1 mld EUR nowego finansowania, zwiększając do 10,8 mld EUR całkowitą wartość działalności tej jednostki zależnej EBI, która została uruchomiona w styczniu 2022 r. w celu rozwoju działalności poza UE;

66. z zadowoleniem przyjmuje finansowe i techniczne wsparcie EBI dla Republiki Mołdawii, biorąc pod uwagę zależność energetyczną tego kraju i podatność na zagrożenia w obecnym kontekście geopolitycznym; wzywa EBI do dalszego wspierania Mołdawii w przyspieszeniu jej przystąpienia do UE oraz postępów w zapewnieniu jej długoterminowej autonomii energetycznej i dywersyfikacji źródeł energii;

67. zachęca EBI Global do dążenia do silniejszej obecności na szczeblu lokalnym, dostosowywania produktów i modeli biznesowych do lokalnych potrzeb oraz do ściślejszej współpracy z instytucjami partnerskimi w celu zwiększenia wpływu UE na rozwój w "Drużynie Europy" w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy";

68. z zadowoleniem przyjmuje pierwsze porozumienie finansowe podpisane między EBI a Międzynarodowym Funduszem Rozwoju Rolnictwa ONZ (IFAD), które zapewni IFAD 500 mln EUR na wsparcie jego programu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa żywnościowego i ograniczenie ubóstwa na obszarach wiejskich oraz pomoc małym gospodarstwom rolnym w przystosowaniu się do zmiany klimatu;

69. zwraca uwagę na rozbieżne poglądy państw członkowskich na temat sposobu zapewnienia wymaganego finansowania i pokrycia z budżetu UE, aby umożliwić dalsze zaangażowanie Banku w Ukrainie, które może się zakończyć, jeżeli nie zostanie znalezione rozwiązanie; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę EBI "UE na rzecz Ukrainy", której celem jest pomoc w odbudowie infrastruktury oraz wspieranie priorytetowych potrzeb inwestycyjnych i działalności gospodarczej; zachęca państwa członkowskie, by zapewniły dalsze udzielanie temu krajowi solidnego wsparcia zgodnie z jego potrzebami; apeluje o bieżącą uważną analizę wymagań finansowych związanych z odbudową i zrównoważonym rozwojem Ukrainy, z naciskiem na potrzeby lokalne, w tym wpływ wojny na środowisko;

70. zachęca EBI (EBI Global) - w oparciu o utworzenie pierwszego regionalnego centrum w Kenii - do dalszego wzmacniania swojej obecności w tej dziedzinie w krajach spoza UE, przy jednoczesnym łączeniu zasobów, w miarę możliwości, oraz zacieśnianiu współpracy z innymi podmiotami europejskimi i pozaeuropejskimi, zwłaszcza z instytucjami finansowania rozwoju; apeluje o konkretny i silny mandat rozwojowy dla EBI Global, zakorzeniony w zmniejszaniu nierówności i eliminowaniu ubóstwa, a także wspierający cele zrównoważonego rozwoju; popiera zwiększenie gwarancji udzielanych EBI z budżetu UE, aby umożliwić bankowi rozszerzenie działalności na globalnym Południu;

71. zachęca do dalszej współpracy i dostosowania metod i narzędzi pracy EBI, a zwłaszcza EBOR, w odniesieniu do potrzeb inwestycyjnych w Afryce w celu ułatwienia inwestycji na dużą skalę w przyszłości, a jednocześnie do utrzymania wsparcia UE dla projektów lokalnych na mniejszą skalę, co ostatecznie przyczyni się do osiągnięcia celów Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;

72. wzywa EBI do ściślejszej współpracy z Afrykańskim Bankiem Rozwoju oraz do analizy ewentualnych korzyści płynących z utworzenia wspólnej spółki zależnej; podkreśla potrzebę finansowania długoterminowych inwestycji, które sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi; zachęca do tworzenia wspólnych ośrodków zajmujących się projektami i doradztwem, aby stworzyć skuteczne punkty kontaktowe dla podmiotów lokalnych, zwiększyć lokalną odpowiedzialność za wspólne projekty rozwojowe i tym samym zmaksymalizować wydajność i wpływ na rozwój; wzywa w związku z tym do wspierania rozwoju lokalnego sektora prywatnego w Afryce, zwłaszcza poprzez finansowanie afrykańskich mikroprzedsiębiorstw oraz MŚP; zachęca również do ściślejszej współpracy z innymi regionalnymi bankami rozwoju;

Działania EBI związane z pandemią COVID-19

73. zauważa, że w 2022 r. EBI kontynuował wysiłki na rzecz wsparcia działań mających na celu przeciwdziałanie pandemii; podkreśla, że w 2022 r. EBI przeznaczył 5,1 mld EUR na projekty w dziedzinie zdrowia i nauk o życiu, z których skorzystało około 980 mln ludzi na całym świecie; docenia wsparcie EBI dla światowej inicjatywy na rzecz szczepionek COVAX - międzynarodowego instrumentu mającego na celu zapewnienie sprawiedliwego i powszechnego dostępu do szczepionek przeciwko COVID-19, w ramach którego EBI udostępnił do marca 2022 r. łączną kwotą 900 mln EUR, a następnie, w kwietniu 2022 r. zobowiązał się do przekazania dodatkowego 1 mld EUR na wsparcie COVAX;

74. zauważa, że pandemia COVID-19 nie wywarła negatywnego wpływu na jakość portfela kredytowego EBI dzięki strategii zarządzania ryzykiem kredytowym oraz że EBI nadal utrzymuje dobry poziom płynności pomimo powszechnej niepewności na światowych rynkach finansowych;

75. zauważa, że jeśli chodzi pandemię, grupa EBI udowodniła swoją elastyczność przy dostarczaniu rozwiązań finansowych w sytuacjach kryzysowych oraz zdolność do działania w sposób uzupełniający zakrojoną na szeroką skalę, długoterminową reakcję UE poprzez NextGenerationEU i krajowe wsparcie inwestycji publicznych;

Przestrzeganie przepisów przez EBI oraz jego przejrzystość i rozliczalność

76. zauważa, że zgodnie z dobrymi praktykami innych międzynarodowych instytucji finansowych Komitet ds. skarg w zakresie zamówień EBI jest wyspecjalizowanym, niezależnym komitetem upoważnionym do rozpatrywania skarg dotyczących zamówień, które kwestionują decyzje banku w sprawie procedur udzielania zamówień w ramach projektu finansowanego przez EBI poza UE; zauważa, że w 2022 r. do Komitetu wpłynęło 18 skarg dotyczących zamówień publicznych, w porównaniu z 23 w 2021 r. i 31 w 2020 r., oraz że spośród tych 18 skarg 13 stanowiły skargi dotyczące zamówień wniesione przed wydaniem przez Bank decyzji/braku sprzeciwu (w porównaniu z 18 takimi skargami w 2021 r.), które Sekretariat Komitetu przekierował do służb Banku odpowiedzialnych za odpowiednie projekty w celu podjęcia dalszych działań, natomiast pozostałych pięć skarg dotyczących zamówień wniesiono do Komitetu po wydaniu przez Bank braku sprzeciwu wobec udzielenia zamówienia (taka sama liczba jak w 2021 r.) i poddano je przeglądowi oraz podjęto w ich sprawie decyzję; zauważa, że Komitet głosował za podtrzymaniem braku sprzeciwu Banku w odniesieniu do dwóch skarg oraz za wycofaniem braku sprzeciwu Banku w pozostałych trzech sprawach;

77. docenia fakt, że Komitet, Wydział Dochodzeń oraz mechanizm rozpatrywania skarg pełnią uzupełniające się role w ramach Inspektoratu Generalnego, co ułatwia współpracę i komunikację w celu objęcia wszystkich możliwych zarzutów dotyczących niedozwolonych zachowań oraz skarg związanych lub niezwiązanych z zamówieniami; zauważa, że w 2022 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 54 nowe sprawy (w porównaniu z 64 w 2021 r. i 77 w 2020 r.), rozpatrzono 97 spraw (w porównaniu ze 107 i 137 odpowiednio w 2021 i 2020 r.) i zamknięto 53 sprawy (w porównaniu z 64 i 94 w 2021 i 2020 r.); zauważa, że 68 % skarg zarejestrowanych w 2022 r. dotyczyło skutków środowiskowych i społecznych, a 20 % dotyczyło kwestii związanych z zarządzaniem i administracją EBI;

78. wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był dostępny, skuteczny i niezależny, w celu wykrywania wszelkich ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach; zauważa, że w 2022 r. Wydział Dochodzeń EBI otrzymał 180 zarzutów (w porównaniu z 174 i 183 w 2021 r. i 2020 r.), zamknął 147 takich spraw (w porównaniu z 204 w 2021 r. i 195 w 2020 r.) oraz wydał 36 zaleceń i opinii (45 w 2021 r. i 52 w 2020 r.); podkreśla, że do OLAF zgłoszono 42 przypadki, z których 11 skierowano również do Prokuratury Europejskiej; zauważa, że liczba spraw, w przypadku których zarzuty zostały potwierdzone po dochodzeniu, wciąż spadała (17 potwierdzonych spraw z 70 dochodzeń wszczętych w 2022 r. w porównaniu z 17 potwierdzonymi sprawami z 67 dochodzeń wszczętych w 2021 r. i 37 potwierdzonymi sprawami z 91 dochodzeń wszczętych w 2020 r.);

79. zgadza się z opinią Komitetu Kontroli i Audytu EBI, że istnieje potrzeba lepszego monitorowania ryzyka operacyjnego i technologicznego, w tym ryzyka w cyberprzestrzeni i innego ryzyka niefinansowego, a także lepszego zarządzania takim ryzykiem i nadzoru nad nim;

80. odnotowuje, że 11 listopada 2021 r. EBI, Komisja i Europejski Trybunał Obrachunkowy zawarły nowe porozumienie trójstronne; ubolewa nad faktem, że zmienione porozumienie nie oferuje szeroko zakrojonego rozwiązania, o które apelował Parlament; z zadowoleniem przyjmuje jednak fakt, że nowe porozumienie umożliwia lepszy dostęp do skontrolowanych dokumentów EBI i sprawniejszy przepływ tych dokumentów oraz wyjaśnia harmonogram otrzymywania niezbędnej dokumentacji audytowej, jej format oraz przepisy dotyczące poufności, ochrony danych, metod gromadzenia dowodów i dostępu do informacji; przypomina, że Europejski Trybunał Obrachunkowy powinien mieć pełny dostęp do wszystkich informacji związanych z operacjami EBI, którego jedynym celem jest wdrażanie polityki UE;

81. podkreśla potrzebę regularnego, zorganizowanego dialogu między Parlamentem Europejskim a EBI, który mógłby zostać wzmocniony dzięki porozumieniu międzyinstytucjonalnemu między Parlamentem a EBI, w celu poprawy dostępu do dokumentów i danych EBI na warunkach gwarantujących poufność i, w razie potrzeby, zgodność z wymogami prawnymi; odnotowuje decyzje Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczące praktyki EBI w zakresie ujawniania informacji o środowisku (związanych z projektami, które finansuje bezpośrednio, tak jak w sprawie 1065/2020/PB, albo przez pośredników, jak w sprawie 1251/2020/PB), które powinno być zgodne z obowiązkami w zakresie przejrzystości określonymi w konwencji z Aarhus w odniesieniu do systematycznego i aktywnego publikowania i ujawniania na żądanie; zauważa, że Rzecznik zasugerował zmiany pod względem kompleksowości treści, terminowości publikacji oraz widoczności informacji i wymogów poufności; rozumie, że EBI zgodził się jedynie na wdrożenie niektórych sugestii Rzecznika; podziela opinię Rzecznika, że pełne wdrożenie proponowanych zmian leżałoby w interesie publicznym EBI;

82. wzywa Trybunał Obrachunkowy, by dokładnie nadzorował działania wspierane gwarancjami z budżetu UE, w tym również operacje EBI, i by regularnie składał sprawozdania na ten temat, a także by zajął się wszelkimi niedociągnięciami w jego metodach pracy, które uniemożliwiają mu to obecnie;

83. z zadowoleniem przyjmuje politykę i praktyki EBI oraz ich przejrzystość, a także wzywa do dalszych usprawnień, w szczególności poprzez wdrożenie zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczących "podjęcia szeregu działań na rzecz przejrzystości, aby umożliwić społeczeństwu łatwiejsze zrozumienie potencjalnego wpływu finansowanych przezeń projektów na środowisko";

84. z zadowoleniem przyjmuje zapowiedziane w 2021 r. ustanowienie nowego systemu monitorowania i sprawozdawczości w związku z zaleceniami i opiniami wydawanymi przez Wydział Dochodzeń EBI; ponawia swój apel, by przyszłe roczne sprawozdania obejmowały finansowe skutki spraw badanych przez ten wydział i by wykraczały poza zwykły opis danej sprawy, aby zapewnić cenne informacje do wykorzystania przy ocenie zakresu zabezpieczenia interesów finansowych; przypomina, jak ważne jest dokonanie przez EBI jasnej oceny ryzyka finansowego, operacyjnego i ryzyka utraty reputacji przy podejmowaniu decyzji o tym, czy dochodzenie jest właściwe;

85. ponownie wyraża ubolewanie, że EBI nadal nie ujawnia w pełni szczegółów dotyczących rzeczywistych beneficjentów swoich klientów; ponawia apele o większą przejrzystość operacji EBI z udziałem pośredników finansowych, takich jak banki komercyjne i fundusze inwestycyjne, we właściwych ramach prawnych, obejmujących ogólne rozporządzenie o ochronie danych, oraz o ustanowienie definicji standardowych obowiązków sprawozdawczych, które mogą zapewnić odpowiedni poziom danych i informacji; wzywa EBI do włączenia klauzul umownych dotyczących obowiązkowego ujawniania informacji przez pośredników finansowych na temat udzielania pożyczek;

86. wzywa EBI do korzystania z systemu wczesnego wykrywania i wykluczania oraz do uwzględnienia decyzji o wykluczeniu w odniesieniu do osoby lub podmiotu ubiegających się o środki unijne, wybranych do ich otrzymania lub otrzymujących je, przy zatwierdzaniu inwestycji objętych finansowaniem z budżetu UE;

87. przyjmuje do wiadomości zaktualizowane kodeksy postępowania Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów EBI z sierpnia 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie dłuższego okresu czasowego zakazu pełnienia określonych funkcji przez członków Komitetu Zarządzającego (24 miesiące zamiast 12) oraz dla członków Rady Dyrektorów (12 miesięcy zamiast 6); ubolewa jednak, że nie istnieje przepis wykluczający wiceprezesów z nadzoru nad operacjami i z podejmowania decyzji w sprawie operacji w ich krajach pochodzenia, i nalega, aby kwestia ta została uwzględniona w następnym przeglądzie; odnotowuje wnioski i decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie 1016/2021/KR dotyczące sposobu, w jaki EBI rozpatrzył wniosek byłego wiceprezesa o zajęcie w ciągu trzech miesięcy od zakończenia kadencji stanowiska w przedsiębiorstwie użyteczności publicznej w sektorze energetycznym, które otrzymało pożyczki EBI; jest zaniepokojony ryzykiem konfliktu interesów oraz nieadekwatnością środków przyjętych przez EBI w celu ograniczenia ryzyka w tym przypadku; z zadowoleniem przyjmuje przegląd przez EBI kodeksu postępowania członków jego Komitetu Zarządzającego, w którym odniesiono się do niektórych obaw dotyczących ryzyka konfliktu interesów w związku z przyszłym zatrudnieniem członków lub niedawnych byłych członków; ponawia swój apel o zajęcie się pozostałymi niedociągnięciami dotyczącymi unikania konfliktu interesów w następnym przeglądzie kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego; zwraca się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich o monitorowanie wdrażania nowego kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego;

88. rozumie, że EBI stosuje się do zaleceń wydanych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) przy zamknięciu kilku dochodzeń dotyczących dodatków edukacyjnych nienależnie przyznanych pracownikom EBI; oczekuje, że nienależne płatności zostaną w pełni odzyskane, i ponownie zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi sprawozdania z wyników działań naprawczych;

89. odnotowuje kroki podjęte przez EBI w ostatnich latach na rzecz poprawy równowagi płci wśród pracowników, w szczególności wśród kadry kierowniczej i urzędników wyższego szczebla; zachęca Bank, by kontynuował działania mające na celu osiągnięcie wyraźniejszej równowagi płci w swojej organizacji; zauważa, że pod koniec 2022 r. w EBI kobiety stanowiły 44,5 % pracowników szczebla kierowniczego (D/6; E/5; F/4), a w ramach tej grupy kobiety stanowiły 35,6 % pracowników na poziomie starszego urzędnika (D/6) i 44,3 % pracowników na poziomie urzędnika (E/5), natomiast na poziomie analityka/młodszego urzędnika (F/4) kobiety stanowiły 64,4 %; zauważa, że pod koniec 2022 r. kobiety stanowiły 33 % personelu zarządzającego (30,6 % na poziomie grupy EBI), co oznacza, że osiągnięto cel określony w strategii na rzecz różnorodności i włączenia społecznego na lata 2018-2021;

90. ponawia apel do Banku o zniwelowanie różnic w wynagrodzeniach pomiędzy kategoriami administracyjnymi i zawodowymi pracowników; wskazuje, że obecna sytuacja i rosnące koszty życia w Luksemburgu wywierają znaczną presję na personel administracyjny i w dłuższej perspektywie mogą negatywnie wpłynąć na dobrostan pracowników i konkurencyjność EBI w zakresie przyciągania najlepiej wykwalifikowanych pracowników;

91. wyraża zaniepokojenie doniesieniami o nieprzejrzystych wewnętrznych procedurach mianowania wśród kadry kierowniczej w centrali i w biurach zewnętrznych; wzywa Bank do zapewnienia, aby wszystkie procedury rekrutacji i mobilności wewnętrznej były przeprowadzane z zachowaniem najwyższych standardów przejrzystości i etyki;

92. przyjmuje do wiadomości, że EBI czyni postępy w wewnętrznej dyskusji nad nowym podejściem do różnorodności, równości, włączenia i przynależności, które zastąpi strategię obowiązującą w latach 2018-2021, i zachęca Bank do jego niezwłocznego przyjęcia; ponownie apeluje do EBI, by zapewnił właściwą reprezentację geograficzną, w tym wśród kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, oraz wzywa EBI do corocznego publikowania informacji o płci i narodowości osób zajmujących stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla;

93. ponownie podkreśla, że potrzebna jest większa przejrzystość, gdy projekty są realizowane przez pośredników finansowych; przypomina o znaczeniu przejrzystości także w odniesieniu do wewnętrznych procedur decyzyjnych oraz wpływu projektów na środowisko i prawa człowieka w trakcie ich realizacji;

94. przyjmuje do wiadomości dochodzenie wszczęte przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w marcu 2023 r. w sprawie przejrzystości, terminowego publikowania informacji i udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji środowiskowych i społecznych przez EBI; przypomina, że w kwietniu 2022 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich wydał jasne zalecenia dla EBI dotyczące przyjęcia ambitniejszej polityki ujawniania informacji, w odniesieniu do której nadal nie podjęto działań;

95. z zadowoleniem przyjmuje strategię grupy EBI na rzecz równouprawnienia płci i upodmiotowienia ekonomicznego kobiet oraz plan działania w sprawie równości płci; dostrzega, że równouprawnienie płci, a w szczególności wzmocnienie pozycji gospodarczej kobiet, jest częścią modelu biznesowego EBI; wzywa EBI do dalszego uwzględniania aspektu płci we wszystkich działaniach, aby wspierać równouprawnienie płci i rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu;

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

96. ponawia apel do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i wyników osiągniętych w zakresie przyczyniania się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii;

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zwalczania uchybień i konfliktów interesów, unikania opodatkowania, nadużyć finansowych i korupcji;

c) nowych środków mających na celu zwiększenie przejrzystości i należytej staranności w zakresie praw człowieka;

d) środków mających na celu zwiększenie wsparcia dla MŚP i kwalifikujących się podmiotów gospodarczych w toku wdrażania polityki UE;

e) działań następczych w odpowiedzi na wezwania i wnioski przyjęte na mocy niniejszej rezolucji;

°

°°

97. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz zwraca się do Rady i do Rady Dyrektorów EBI o przeprowadzenie debaty na temat stanowisk przedstawionych przez Parlament w niniejszym dokumencie.

1 Wyrok Sądu (pierwsza izba) z dnia 30 marca 2022 r., KF przeciwko Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu, T-299/20, ECLI:EU:T:2022:171.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.4007

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lipca 2023 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2022 r. (2023/2046(INI))
Data aktu: 12/07/2023
Data ogłoszenia: 17/07/2024