Sprawa C-270/24, Granulines Invest: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 17 kwietnia 2024 r. - Granulines Invest Kft./Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék
(Węgry) w dniu 17 kwietnia 2024 r. - Granulines Invest Kft/Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
(Sprawa C-270/24, Granulines Invest)

(C/2024/3900)

Język postępowania: węgierski

(Dz.U.UE C z dnia 1 lipca 2024 r.)

Sąd odsyłający

Fővárosi Törvényszék Granulines

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: Granulines Invest Kft.

Strona pozwana: Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága

Pytania prejudycjalne

1) Czy jest zgodna z art. 167, art. 168 lit. a), art. 178 lit. a) i art. 226 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1  (zwanej dalej "dyrektywą VAT") oraz z prawem do rzetelnego procesu sądowego uznanym za ogólną zasadę prawa przez art. 47 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") w związku z zasadami neutralności podatkowej, proporcjonalności, skuteczności i pewności prawa praktyka organu podatkowego polegająca na odmawianiu podatnikowi prawa do zwrotu VAT ze względu na to, że pomimo rzeczywistego dokonania dostawy towarów i istnienia faktury oraz innych dokumentów księgowych potwierdzających tę dostawę, faktura ta jest fikcyjna, ponieważ transakcje gospodarcze w niej wykazane nie miały miejsca, a w konsekwencji transakcje te nie zostały zrealizowane pomiędzy stronami wymienionymi na tej fakturze, ponieważ:

a) to podatnik negocjował wszystkie kwestie z producentami, a dopiero po jego wycofaniu się z transakcji, wystawca faktury, mający siedzibę na terytorium kraju, zaangażował się w transakcję w celu spełnienia wymogów kredytu,

b) maszyny zostały dostarczone bezpośrednio przez producenta do siedziby podatnika,

c) data realizacji wskazana na fakturze jest nieprawdziwa,

d) cena na fakturze była zawyżona,

e) wystawca faktury jedynie częściowo i z opóźnieniem wywiązał się z obowiązku zapłaty [VAT]?

2) Czy art. 178 lit. a) dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie temu, by krajowy organ podatkowy odmówił prawa do zwrotu VAT wyłącznie na tej podstawie, że podatnik posiada fakturę niespełnia- jącą warunków przewidzianych w art. 226 pkt 6 i 7 tej dyrektywy, mimo że organ ten dysponuje wszelką dokumentacją i informacjami niezbędnymi do tego, by na podstawie tych faktur zweryfikować, czy zostały spełnione materialne przesłanki przewidziane prawem dla skorzystania z tego prawa?

a) W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie drugie, czy nakazanie podatnikowi skorygowania faktury stanowi w takim przypadku przesłankę zwrotu VAT?

b) W przypadku odpowiedzi przeczącej na pytanie drugie, a także mając na uwadze zasady neutralności podatkowej i proporcjonalności, czy w takim przypadku proporcjonalne jest nałożenie na podatnika grzywny podatkowej w wysokości 200 %, czyli w wysokości grzywny, która może zostać nałożona w przypadku zatajenia przychodów lub sfałszowania i zniszczenia dokumentów potwierdzających, dokumentów księgowych i ewidencji?

3) Czy jest zgodna z ww. przepisami dyrektywy VAT, z prawem do rzetelnego procesu sądowego uznanym w art. 47 Karty oraz z zasadami skuteczności, proporcjonalności i neutralności podatkowej praktyka organu podatkowego polegająca na odmawianiu podatnikowi prawa do zwrotu VAT na tej podstawie, że pomimo tego, że transakcja gospodarcza wskazana na fakturze rzeczywiście miała miejsce, i z uwagi na to, że faktura ma charakter fikcyjny - z przyczyn wskazanych w pytaniu pierwszym i uznanych przez organ podatkowy za obiektywne - organ podatkowy automatycznie ocenia, bez badania żadnych innych okoliczności faktycznych, że zachowanie podatnika jest sprzeczne z wymogami zgodnego z prawem wykonywania tego prawa i na podstawie tego zachowania oraz bez wyraźnego zbadania elementu wiedzy [podatnika], że podatnik celowo uniknął zapłaty podatku za pomocą fałszywych transakcji wykazanych w fakturze?

1 Dz.U. 2006, L 347, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3900

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-270/24, Granulines Invest: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (Węgry) w dniu 17 kwietnia 2024 r. - Granulines Invest Kft./Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebbviteli Igazgatósága
Data aktu: 01/07/2024
Data ogłoszenia: 01/07/2024