Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

(C/2024/3672)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2024 r.)

Sprawozdawczyni: Magali ALTOUNIAN (FR/RE), radna regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże
Dokument źródłowy: Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym

COM(2023) 790 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1. Przywołuje opinię KR-u "Europejski mechanizm transgraniczny 2.0", przyjętą na sesji plenarnej KR-u 10 października 2023 r. 1 , i dziękuje Komisji Europejskiej za przyjęcie znacznej większości zaleceń zawartych w tej opinii - zmienione rozporządzenie odzwierciedla obecnie zdanie KR-u na temat najlepszego sposobu dalszego postępowania z tym aktem prawnym w interesie regionów przygranicznych Unii Europejskiej oraz miast i obywateli na tych terenach.

2. Uważa, że rozwiano już pewne obawy niektórych państw członkowskich dotyczące pierwotnego wniosku z 2018 r. i jasno wskazano, że narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych jest dobrowolne i nie narusza suwerenności państw członkowskich, gdyż umożliwia im usuwanie barier granicznych według ich uznania za pomocą proponowanego narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych albo za pomocą narzędzia krajowego czy międzynarodowego.

3. Podkreśla, że zmienione rozporządzenie doprecyzowuje również, w odniesieniu od jakich barier transgranicznych można je wykorzystać, i dzięki temu będzie mogło być stosowane w poszczególnych przypadkach, a nie na stałe na każdej granicy.

4. Z zadowoleniem przyjmuje uproszczenie rozporządzenia i proponowane narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych, które wprowadza bardzo jasną procedurę.

5. Akcentuje znaczenie krajowych lub regionalnych transgranicznych punktów koordynujących, o których mowa w rozporządzeniu, i wzywa te państwa członkowskie i regiony posiadające uprawnienia ustawodawcze - które ustanowią te punkty - by przyznały im rzeczywiste uprawnienia pozwalające im pomagać w usuwaniu barier transgranicznych w największym możliwym stopniu lub ściśle powiązały je z istniejącymi gremiami czy też organizacjami współpracy transgra- nicznej w celu uniknięcia powielania struktur.

6. Sądzi, że punkty koordynujące powinny zostać włączone do struktur odpowiedniego ministerstwa w każdym państwie członkowskim lub w regionie posiadającym uprawnienia ustawodawcze, aby zmaksymalizować wpływ tych punktów i jednocześnie utrzymać obciążenia administracyjne i finansowe na jak najniższym poziomie.

7. Podkreśla, że znaczną liczbę barier transgranicznych można wyeliminować za pomocą prostych odstępstw lub zmiany procedur administracyjnych i mogą to być najszybsze, najbardziej opłacalne, najmniej obciążające pod względem administracyjnym i najskuteczniejsze rozwiązania.

8. Proponuje, aby z myślą o ograniczaniu biurokracji zrezygnować z wszelkich sztywnych wymogów w zakresie sprawozdawczości i informowania.

9. Zwraca uwagę, że konieczne jest utworzenie transgranicznych punktów koordynujących we wszystkich państwach członkowskich - lub stosownie do przypadku we wszystkich regionach przygranicznych, które posiadają uprawnienia ustawodawcze - oraz zadbanie o to, by wszyscy mieszkańcy regionów transgranicznych mogli łatwo zidentyfikować te punkty. Z aprobatą przyjmuje to, że zgodnie z rozporządzeniem w przypadku usuwania bariery transgranicznej zgłoszonej danemu punktowi koordynującemu państwa członkowskie mogą zdecydować się na stosowanie własnych narzędzi zamiast narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych. Jeśli chodzi o finansowanie punktów koordynujących, wzywa Komisję Europejską do znalezienia innych źródeł finansowania oprócz Interreg, zwłaszcza z wykorzystaniem środków na pomoc techniczną w ramach polityki spójności.

10. Podkreśla, że transgraniczne punkty koordynujące, gdy będą pracować nad usuwaniem barier na granicach, powinny działać na każdej granicy jako sieć - i w razie potrzeby konsultować się ze swoimi odpowiednikami z sąsiednich państw członkowskich - lub od razu przyjąć strukturę z udziałem obu krajów.

11. Wzywa Komisję Europejską do utworzenia stałej grupy roboczej obejmującej krajowe i regionalne punkty kontaktowe na szczeblu europejskim, w której będą mogły uczestniczyć europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT). Dzięki temu mogłyby prowadzić wymianę doświadczeń i współpracę nad wspólnymi rozwiązaniami, a jednocześnie korzystać ze wsparcia Komisji Europejskiej, zwłaszcza za pośrednictwem europejskiego transgranicznego punktu koordynującego utworzonego w ramach DG REGIO.

12. Proponuje, by transgraniczne punkty koordynujące starały się również zapobiegać nowym barierom prawnym i administracyjnym, które mogłyby wynikać z nowych przepisów krajowych lub z nieskoordynowanej transpozycji dyrektyw UE do prawa krajowego, a także by zwiększały świadomość prawodawców na temat transgranicznych skutków przepisów.

13. Apeluje do państw członkowskich, by przyjęły świeże podejście do negocjacji w sprawie rozporządzenia, ponieważ usunięcie barier transgranicznych może doprowadzić do bardzo znacznego wzrostu gospodarczego 2  w regionach przygranicznych, które często osiągają gorsze wyniki gospodarcze, i w ten sposób może zapewnić obywatelom i przedsiębiorstwom taki sam poziom życia i działania jak w innych częściach ich państw.

Bruksela, dnia 17 kwietnia 2024 r

1 Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski mechanizm transgraniczny 2.0 (Dz.U. C, C/2023/1326, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1326/oj).
2 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE", (COM(2017) 534 final).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3672

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych
Data aktu: 26/06/2024
Data ogłoszenia: 26/06/2024