Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych

(C/2024/3672)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2024 r.)

Sprawozdawczyni: Magali ALTOUNIAN (FR/RE), radna regionu Prowansja-Alpy-Lazurowe Wybrzeże
Dokument źródłowy: Zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie mechanizmu eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym

COM(2023) 790 final

ZALECENIA POLITYCZNE

EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW (KR),

1. Przywołuje opinię KR-u "Europejski mechanizm transgraniczny 2.0", przyjętą na sesji plenarnej KR-u 10 października 2023 r. 1 , i dziękuje Komisji Europejskiej za przyjęcie znacznej większości zaleceń zawartych w tej opinii - zmienione rozporządzenie odzwierciedla obecnie zdanie KR-u na temat najlepszego sposobu dalszego postępowania z tym aktem prawnym w interesie regionów przygranicznych Unii Europejskiej oraz miast i obywateli na tych terenach.

2. Uważa, że rozwiano już pewne obawy niektórych państw członkowskich dotyczące pierwotnego wniosku z 2018 r. i jasno wskazano, że narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych jest dobrowolne i nie narusza suwerenności państw członkowskich, gdyż umożliwia im usuwanie barier granicznych według ich uznania za pomocą proponowanego narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych albo za pomocą narzędzia krajowego czy międzynarodowego.

3. Podkreśla, że zmienione rozporządzenie doprecyzowuje również, w odniesieniu od jakich barier transgranicznych można je wykorzystać, i dzięki temu będzie mogło być stosowane w poszczególnych przypadkach, a nie na stałe na każdej granicy.

4. Z zadowoleniem przyjmuje uproszczenie rozporządzenia i proponowane narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych, które wprowadza bardzo jasną procedurę.

5. Akcentuje znaczenie krajowych lub regionalnych transgranicznych punktów koordynujących, o których mowa w rozporządzeniu, i wzywa te państwa członkowskie i regiony posiadające uprawnienia ustawodawcze - które ustanowią te punkty - by przyznały im rzeczywiste uprawnienia pozwalające im pomagać w usuwaniu barier transgranicznych w największym możliwym stopniu lub ściśle powiązały je z istniejącymi gremiami czy też organizacjami współpracy transgra- nicznej w celu uniknięcia powielania struktur.

6. Sądzi, że punkty koordynujące powinny zostać włączone do struktur odpowiedniego ministerstwa w każdym państwie członkowskim lub w regionie posiadającym uprawnienia ustawodawcze, aby zmaksymalizować wpływ tych punktów i jednocześnie utrzymać obciążenia administracyjne i finansowe na jak najniższym poziomie.

7. Podkreśla, że znaczną liczbę barier transgranicznych można wyeliminować za pomocą prostych odstępstw lub zmiany procedur administracyjnych i mogą to być najszybsze, najbardziej opłacalne, najmniej obciążające pod względem administracyjnym i najskuteczniejsze rozwiązania.

8. Proponuje, aby z myślą o ograniczaniu biurokracji zrezygnować z wszelkich sztywnych wymogów w zakresie sprawozdawczości i informowania.

9. Zwraca uwagę, że konieczne jest utworzenie transgranicznych punktów koordynujących we wszystkich państwach członkowskich - lub stosownie do przypadku we wszystkich regionach przygranicznych, które posiadają uprawnienia ustawodawcze - oraz zadbanie o to, by wszyscy mieszkańcy regionów transgranicznych mogli łatwo zidentyfikować te punkty. Z aprobatą przyjmuje to, że zgodnie z rozporządzeniem w przypadku usuwania bariery transgranicznej zgłoszonej danemu punktowi koordynującemu państwa członkowskie mogą zdecydować się na stosowanie własnych narzędzi zamiast narzędzia ułatwiającego usuwanie barier transgranicznych. Jeśli chodzi o finansowanie punktów koordynujących, wzywa Komisję Europejską do znalezienia innych źródeł finansowania oprócz Interreg, zwłaszcza z wykorzystaniem środków na pomoc techniczną w ramach polityki spójności.

10. Podkreśla, że transgraniczne punkty koordynujące, gdy będą pracować nad usuwaniem barier na granicach, powinny działać na każdej granicy jako sieć - i w razie potrzeby konsultować się ze swoimi odpowiednikami z sąsiednich państw członkowskich - lub od razu przyjąć strukturę z udziałem obu krajów.

11. Wzywa Komisję Europejską do utworzenia stałej grupy roboczej obejmującej krajowe i regionalne punkty kontaktowe na szczeblu europejskim, w której będą mogły uczestniczyć europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT). Dzięki temu mogłyby prowadzić wymianę doświadczeń i współpracę nad wspólnymi rozwiązaniami, a jednocześnie korzystać ze wsparcia Komisji Europejskiej, zwłaszcza za pośrednictwem europejskiego transgranicznego punktu koordynującego utworzonego w ramach DG REGIO.

12. Proponuje, by transgraniczne punkty koordynujące starały się również zapobiegać nowym barierom prawnym i administracyjnym, które mogłyby wynikać z nowych przepisów krajowych lub z nieskoordynowanej transpozycji dyrektyw UE do prawa krajowego, a także by zwiększały świadomość prawodawców na temat transgranicznych skutków przepisów.

13. Apeluje do państw członkowskich, by przyjęły świeże podejście do negocjacji w sprawie rozporządzenia, ponieważ usunięcie barier transgranicznych może doprowadzić do bardzo znacznego wzrostu gospodarczego 2  w regionach przygranicznych, które często osiągają gorsze wyniki gospodarcze, i w ten sposób może zapewnić obywatelom i przedsiębiorstwom taki sam poziom życia i działania jak w innych częściach ich państw.

Bruksela, dnia 17 kwietnia 2024 r

1 Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Europejski mechanizm transgraniczny 2.0 (Dz.U. C, C/2023/1326, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1326/oj).
2 Komunikat Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego "Zwiększanie wzrostu gospodarczego i spójności w regionach przygranicznych UE", (COM(2017) 534 final).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3672

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Regionów - Mechanizm eliminowania barier prawnych i administracyjnych w kontekście transgranicznym - narzędzie ułatwiające usuwanie barier transgranicznych
Data aktu: 26/06/2024
Data ogłoszenia: 26/06/2024