Konkluzje Rady w sprawie promowania polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody, z myślą o urzeczywistnieniu europejskiego obszaru edukacji

Konkluzje Rady w sprawie promowania polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody, z myślą o urzeczywistnieniu europejskiego obszaru edukacji
(C/2024/3642)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

powołując się na teksty przyjęte w Unii w dziedzinie edukacji i nauki dotyczące kwestii politycznych,

ŚWIADOMA

1. Wysiłków podejmowanych przez państwa członkowskie Unii na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym oraz przez ich instytucje edukacyjne w celu zapewnienia wszystkim wysokiej jakości i włączającego kształcenia i szkolenia.

2. Wielu wyzwań, przed którymi stoją obecnie kształcenie i szkolenie i którym muszą sprostać decydenci i kadra edukacyjna, w tym nauczyciele, trenerzy, edukatorzy, członkowie kadry kierowniczej instytucji edukacyjnych oraz kadra szkolnictwa wyższego.

3. Wkładu badań i danych w wiedzę i wysokiej jakości informacje o polityce i praktyce w dziedzinie kształcenia i szkolenia oraz w analizę wyzwań edukacyjnych, społecznych i gospodarczych.

4. Że, zważywszy na zakres i złożoność systemów kształcenia i szkolenia, osiągnięcie absolutnej pewności przy podejmowaniu decyzji jest bardzo trudne.

UZNAJĄC, ŻE

5. Kształcenie i szkolenie jest kluczową i wysoce widoczną dziedziną w sferze publicznej ze względu na jej istotny wpływ na społeczeństwo jako takie oraz na rozwój zawodowy, samorealizację i dobrostan poszczególnych osób.

6. Pojęcie "dowody" odnosi się do informacji, które są w sposób systematyczny i naukowy gromadzone, analizowane i oceniane w celu wykorzystania na potrzeby opracowywania i rozwijania polityki oraz wdrażania, oceny i praktycznej realizacji programów. Dowody te mogą pochodzić z różnych źródeł i przybierać różne formy - mogą obejmować badania, monitorowanie, oceny, systematyczne przeglądy, zweryfikowane dane ilościowe i jakościowe, praktyczne doświadczenie i konsensus ekspercki. Do celów niniejszych konkluzji nacisk kładzie się na dowody czerpane z badań i danych.

7. Koncepcję "polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody" można zatem zdefiniować jako gromadzenie, łączenie i ocenę wielu wiarygodnych źródeł informacji, w tym najlepszych dostępnych i najistotniejszych dowodów z badań lub danych, służące udoskonaleniu polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia.

8. Chociaż dowody z badań lub danych powinny odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu polityki i praktyce w dziedzinie kształcenia i szkolenia, pod uwagę należy brać również zróżnicowane wzajemnie oddziaływające na siebie inne kluczowe czynniki. Obejmuje to doświadczenia osobiste i zawodowe, wartości, normy, praktyczne rozumowanie, perspektywę poszczególnych interesariuszy, wiedzę techniczną, wiedzę kontekstową oraz uwarunkowania polityczne, społeczne i gospodarcze. Zatem przymiotnik "wykorzystujące dowody" trafniej opisuje kształtowanie polityki i praktykę w dziedzinie kształcenia i szkolenia niż termin "oparte na dowodach".

9. Wykorzystanie dowodów w politykach i praktykach w dziedzinie kształcenia i szkolenia musi być rozpatrywane w szerszym kontekście. Powinno być dostosowane do konkretnych potrzeb, doświadczeń, kultur i okoliczności na danym szczeblu zarządzania oraz do środowiska uczenia się i nauczania w dziedzinie kształcenia i szkolenia. To, co jest skuteczne i istotne w jednym kontekście, nie musi koniecznie przynosić tych samych rezultatów w innym. Kluczową rolę w tym względzie odgrywa profesjonalny osąd decydentów i kadry edukacyjnej.

ZGADZAJĄC SIĘ, ŻE

10. Wysokiej jakości, istotne i dostępne dowody zapewniane przez solidny ekosystem badawczy i infrastrukturę danych w dziedzinie kształcenia i szkolenia są ważnym warunkiem wstępnym polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody.

11. Uwzględnianie dowodów i ich skuteczne wykorzystanie jest jednym z elementów profesjonalnej postawy decydentów i kadry edukacyjnej.

WSKAZUJE, ŻE

12. Dowody uzyskane z wysokiej jakości danych i badań dotyczących tego, co jest skuteczne, dla kogo, w jakim kontekście i w odniesieniu do jakich celów, zapewniają solidniejszą podstawę polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia. W szczególności dowody:

a) zwiększają zaufanie do decydentów, naukowców, kadry edukacyjnej i w społeczeństwie jako takim, a także między nimi;

b) pomagają reagować na bieżące wyzwania i identyfikować potrzeby oraz podbudowują decyzje polityczne, ponieważ ułatwiają ocenę skutków na potrzeby opracowywania polityki i odnośnych reform;

c) mają zasadnicze znaczenie dla oceny skuteczności, efektywności, spójności i adekwatności wdrożonych środków i inwestycji z zakresu polityki. Wyniki oceny są uwzględniane w informacjach zwrotnych dotyczących polityki oraz pomagają ukierunkować finansowanie i zasoby na strategie, które mają większe szanse powodzenia, co maksymalizuje wpływ wyborów politycznych i inwestycji w dziedzinie kształcenia i szkolenia;

d) przyczyniają się do dalszego rozwoju zawodowego decydentów i kadry edukacyjnej.

13. Polityka i praktyka w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujące dowody stanowią wsparcie dla instytucji edukacyjnych oraz ich środowisk edukacyjnych oraz praktyki związanej z nauczaniem i uczeniem się, a także mają potencjał, by poprawić efekty uczenia się. Kadra edukacyjna jest w stanie nadawać kształt kształceniu i szkoleniu przez wykorzystanie m.in. metod, które dowiodły swojej skuteczności.

14. W kontekście charakteryzującym się różnorodnością opinii i szeroko zakrojonymi debatami publicznymi, polityka i praktyka w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujące dowody oferują jaśniejsze i obiektywnie udokumentowane informacje na temat potrzeb, wpływu i wykonalności, i przyczyniają się tym samym do zwiększenia świadomości i akceptacji społecznej.

WSKAZUJE NA NASTĘPUJĄCE CZTERY PRIORYTETY, MAJĄC NA WZGLĘDZIE PROMOWANIE POLITYKI I PRAKTYKI W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA WYKORZYSTUJĄCYCH DOWODY, Z MYŚLĄ O URZECZYWISTNIENIU EUROPEJSKIGO OBSZARU EDUKACJI, Z NALEŻYTYM UWZGLĘDNIENIEM KOMPETENCJI KRAJOWYCH, REGIONALNYCH I LOKALNYCH W KSZTAŁCENIU I SZKOLENIU

I. WSPIERANIE POZYTYWNEGO PODEJŚCIA DO POLITYKI I PRAKTYKI W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA WYKORZYSTUJĄCYCH DOWODY ORAZ DALSZE STYMULOWANIE BADAŃ EDUKACYJNYCH

Państwa członkowskie i Komisja, zgodnie z jej kompetencjami, powinny:

a) w dalszym ciągu promować rozwój solidnego ekosystemu badawczego zapewniającego istotne, dostępne i wysokiej jakości badania w dziedzinie kształcenia i szkolenia, przy jednoczesnym uwzględnieniu znaczenia bezpieczeństwa i rzetelności badań;

b) promować i stymulować aktywne zaangażowanie naukowców i kadry edukacyjnej w politykę i praktykę w dziedzinie kształcenia i szkolenia poprzez tworzenie możliwości i struktur wsparcia;

c) zachęcać kadrę edukacyjną do wnoszenia wkładu w badania edukacyjne i do udziału w nich;

d) zachęcać decydentów, naukowców i interesariuszy do jasnych i ukierunkowanych działań komunikacyjnych w kontekście rozpowszechniania wyników badań;

e) wykorzystywać przy opracowywaniu polityk wyniki badań, po to by oceniać skutki i wpływ środków lub reform w dziedzinie edukacji, w celu zwiększania efektywności i skuteczności tych środków i reform;

f) promować wzajemne uczenie się w celu lepszej wymiany praktyk i doświadczeń w zakresie skutecznego wykorzystywania dowodów w kształtowaniu polityki i praktyce. Korzystać z istniejącej wiedzy fachowej państw członkowskich, a także wiedzy regionalnych, krajowych, europejskich i międzynarodowych organizacji, takich jak OECD, UNESCO, Międzynarodowe Towarzystwo Oceniania Osiągnięć Szkolnych (IEA), Bank Światowy i inne, oraz zbadać możliwość współpracy, wymiany i partnerstw;

g) rozważyć sporządzenie katalogu i dokonanie analizy skutecznych polityk i praktyk w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody, by identyfikować kluczowe czynniki skuteczności i stymulować synergie.

Państwa członkowskie powinny:

a) zachęcać decydentów, organy oświatowe, instytucje edukacyjne oraz interesariuszy, a także kadrę edukacyjną, by wykorzystywały dowody przy identyfikowaniu potrzeb edukacyjnych i określaniu działań służących zaspokojeniu tych potrzeb oraz do celów stałego oceniania i dostosowywania tych działań.

Komisja powinna, z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości:

a) tworzyć i stymulować tworzenie możliwości badań edukacyjnych, wzajemnego uczenia się, partnerstw i eksperymentów politycznych dla wszystkich państw członkowskich, interesariuszy i organizacji pośredniczących w zakresie polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody i powinna to czynić poprzez programy UE, takie jak Erasmus+, w tym jego akcja kluczowa 3, program "Horyzont Europa" wraz z przewidzianym w jego ramach narzędziem wspierania polityki, oraz poprzez Instrument Wsparcia Technicznego;

b) wzmacniać działania na szczeblu UE w celu stymulowania i wspierania polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody, w szczególności Monitor Kształcenia i Szkolenia, sieć Eurydice, działania stałej grupy ds. wskaźników i benchmarków, Wspólne Centrum Badawcze, Cedefop, Europejską Fundację Kształcenia, laboratorium edukacyjne w dziedzinie inwestowania w kształcenie i szkolenie wysokiej jakości, Europejskie Forum Doradców Naukowych, mechanizm doradztwa naukowego oraz platformę Knowledge4Policy.

II. WZMACNIANIE BUDOWANIA ZDOLNOŚCI WSZYSTKICH PODMIOTÓW ZAJMUJĄCYCH SIĘ KSZTAŁCENIEM I SZKOLENIEM, TAK ABY MOGŁY ONE WYKORZYSTYWAĆ DOWODY I STAWIAĆ CZOŁA WYZWANIOM ZWIĄZANYM Z TWORZENIEM I WYKORZYSTYWANIEM BADAŃ I MEDIACJĄ W BADANIACH.

Państwa członkowskie powinny:

a) propagować umiejętności korzystania z badań i danych wśród decydentów i kadry edukacyjnej, umożliwiając im dostęp do badań, które są istotne dla właściwych im kontekstów, zrozumienie takich badań, uczestnictwo w nich i ich skuteczne stosowanie;

b) zachęcać do kształcenia nauczycieli i ich stałego doskonalenia zawodowego w celu uwzględniania i wspierania praktyki wykorzystującej dowody, w tym takiej pedagogiki oraz takiego zarządzania klasami i szkołami, a także do kształcenia i rozwoju zawodowego kadry edukacyjnej we wszystkich sektorach;

c) zachęcać naukowców, by rozwijali wiedzę na temat "polityki i praktyki" poprzez angażowanie decydentów i kadry edukacyjnej w cały proces badawczy;

d) wspierać i wzmacniać struktury lub organizacje pośredniczące, które odgrywają kluczową rolę w niwelowaniu luki między badaniami, polityką i praktyką w dziedzinie edukacji a społeczeństwem jako takim;

e) zbadać możliwości utworzenia specjalnych jednostek administracji oświatowej, które będą promować i stymulować politykę i praktykę wykorzystujące dowody, lub wspierać działanie takich jednostek.

III. PROMOWANIE WYKORZYSTANIA DANYCH W POLITYCE I PRAKTYCE W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA WYKORZYSTUJĄCYCH DOWODY

Państwa członkowskie i Komisja, zgodnie z jej kompetencjami, powinny:

a) rozważyć uwzględnianie wymogów dotyczących danych od samego początku uruchamiania wszelkich polityk/ działań edukacyjnych, aby zdobyć jak najwięcej informacji co do realizacji i wartości tych polityk/działań, oraz zachęcać do tworzenia dowodów;

b) dążyć do tego, by dane były możliwe do znalezienia, dostępne, interoperacyjne i nadające się do ponownego wykorzystania (dane FAIR). Promować dostępność danych FAIR i otwartych danych, dostęp do nich i ich wykorzystywanie w celu wspierania polityki i praktyki wykorzystujących dowody;

c) zapewnić, by gromadzenie i analiza danych w dziedzinie kształcenia i szkolenia zapewniały wartość dodaną proporcjonalną do zainwestowanych zasobów;

d) badać możliwości sztucznej inteligencji w zakresie przetwarzania, analizy i wykorzystywania danych, z uwzględnieniem kwestii jakości, obiektywności i zaufania.

Państwa członkowskie powinny:

a) rozważyć zbadanie strategii w zakresie danych FAIR w dziedzinie kształcenia i szkolenia, która to strategia dotyczyłaby gromadzenia, dostarczania i rozpowszechniania danych i uwzględniała:

(i) solidne środki ochrony danych w celu zabezpieczenia informacji szczególnie chronionych, w tym informacji dotyczących osób uczących się, a także aspekty prywatności i bezpieczeństwa danych w dziedzinie kształcenia i szkolenia;

(ii) znaczenie wysokiej jakości instrumentów badawczych służących zapewnieniu pozyskiwania wiarygodnych danych istotnych dla kształtowania polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia;

(iii) rozproszenie danych dotyczących kształcenia i szkolenia między wszystkimi dziedzinami publicznymi i prywatnymi;

(iv) znaczenie ułatwiania dostępności i możliwości przenoszenia danych, w tym znaczenie jakości metadanych.

b) kontynuować wysiłki na rzecz wspólnego gromadzenia danych w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Rozważyć możliwość prowadzenia inwestycji na rzecz racjonalnego pod względem kosztów dostępu do danych administracyjnych i ich jednolitego wykorzystania;

c) w dalszym ciągu inwestować w solidną infrastrukturę danych, najnowocześniejszą analizę danych, tworzenie wartości danych i innowacje w zakresie danych. Polityka i praktyka w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujące dowody wymagają wysokiej jakości danych FAIR na poziomie indywidualnym i systemowym.

Komisja powinna, z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości:

a) promować i wspierać wymianę danych i najlepszych praktyk w dziedzinie kształcenia i szkolenia między państwami członkowskimi oraz, w stosownych przypadkach, między dziedzinami publicznymi i prywatnymi. Dzielić się dowodami oraz zapewniać państwom członkowskim wskazówki i wsparcie we wdrażaniu skutecznych praktyk w zakresie danych, metod i unijnych przepisów o prywatności w odniesieniu do danych dotyczących kształcenia i szkolenia.

IV. DALSZE ROZWIJANIE LABORATORIUM EDUKACYJNEGO W DZIEDZINIE INWESTOWANIA W KSZTAŁCENIE I SZKOLENIE WYSOKIEJ JAKOŚCI JAKO WARTOŚCIOWEGO UNIJNEGO NARZĘDZIA SŁUŻĄCEGO DO WZMACNIANIA POLITYKI W DZIEDZINIE KSZTAŁCENIA I SZKOLENIA WYKORZYSTUJĄCEJ DOWODY, Z MYŚLĄ O URZECZYWISTNIENIU EUROPEJSKIEGO OBSZARU EDUKACJI

Komisja powinna, z należytym uwzględnieniem zasady pomocniczości:

a) rozszerzać, w porozumieniu z państwami członkowskimi oraz, w stosownych przypadkach, organami regionalnymi i lokalnymi, zakres działania laboratorium edukacyjnego w dziedzinie inwestowania w kształcenie i szkolenie wysokiej jakości na szerszą dziedzinę polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystującej dowody. Zadbać o to, by uczestnictwo w działaniach laboratorium edukacyjnego pozostało dobrowolne;

b) tworzyć nowe dowody i uczynić istniejące dowody bardziej dostępnymi dla decydentów z dziedziny kształcenia i szkolenia w UE. Utworzyć repozytorium informacji wyposażone w narzędzia ułatwiające dostęp do wiedzy o polityce i praktyce wykorzystujących dowody, w podziale na odnośne obszary wpływu i potencjał w zakresie rozwiązywania problemów. Lepiej identyfikować przykłady racjonalnych pod względem kosztów inwestycji w kształcenie i szkolenie. Zbadać synergie z siecią Eurydice;

c) organizować działania w zakresie budowania zdolności w celu poprawy umiejętności i kompetencji decydentów zaangażowanych w politykę w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystującą dowody. Narzędzia szkoleniowe powinny być dostosowane do różnych szczebli kształtowania polityki oraz do różnych poziomów zaawansowania państw członkowskich w kształtowaniu polityki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystującym dowody;

d) wspierać tworzenie partnerstw między środowiskami badawczymi zajmującymi się edukacją, decydentami z tej dziedziny i kadrą edukacyjną. Wspierać unijną sieć organizacji pośredniczących, które odgrywają kluczową rolę w niwelowaniu luki między badaniami, polityką i praktyką w dziedzinie edukacji a społeczeństwem jako takim;

e) angażować się w kontakty i współpracować z organizacjami międzynarodowymi, takimi jak OECD, UNESCO, IEA i Bank Światowy, w celu ustanowienia i wykorzystania synergii przy jednoczesnym unikaniu powielania prac na rzecz wzmacniania polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody;

f) wspierać stały dialog i wymianę informacji między państwami członkowskimi na temat polityki i praktyki w dziedzinie kształcenia i szkolenia wykorzystujących dowody, w tym poprzez wspólnotę praktyk ds. opartej na metodach kontrfaktycznych ewaluacji wpływu strategii edukacyjnych;

g) przedstawić Komitetowi ds. Edukacji plan prac laboratorium edukacyjnego w dziedzinie inwestowania w kształcenie i szkolenie wysokiej jakości w celu uzyskania uwag służących optymalizacji tego planu pod kątem potrzeb i obaw państw członkowskich. Składać sprawozdania do Komitetu ds. Edukacji i regularnie współpracować z nim w tej sprawie;

h) przewidzieć wystarczające zasoby w celu zapewnienia znaczącego wpływu działań laboratorium edukacyjnego.

Państwa członkowskie powinny:

a) rozważyć udział w działaniach oferowanych przez laboratorium edukacyjne. Dzielić się swoimi spostrzeżeniami podczas poświęconych tym kwestiom dyskusji Komitetu ds. Edukacji, aby stale zwiększać skuteczność i jakość działań laboratorium edukacyjnego.

WZYWA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I KOMISJĘ, ZGODNIE Z JEJ KOMPETENCJAMI, BY:

współpracowały w zakresie działań następczych w związku z niniejszymi konkluzjami w kontekście bieżących prac prowadzonych na podstawie strategicznych ram europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia w celu urzeczywistnienia europejskiego obszaru edukacji.

APELUJE DO KOMISJI, ABY:

poparła te konkluzje poprzez zastosowanie podejścia wykorzystującego dowody podczas opracowywania i proponowania nowych inicjatyw w dziedzinie kształcenia i szkolenia. Prowadziła prace nad wnioskami w oparciu o opinię ekspertów ze stałej grupy ds. wskaźników i benchmarków; priorytetowo traktowała i uwzględniała opinie i obawy państw członkowskich wyrażane przez Radę i jej specjalny organ przygotowawczy - Komitet ds. Edukacji.

ZOBOWIĄZUJE KOMITET DS. EDUKACJI DO:

a) zwracania szczególnej uwagi na wykorzystanie dowodów w analizie wniosków przedkładanych Radzie przez Komisję lub projektów konkluzji i rezolucji Rady

b) wydawania opinii, w stosownych przypadkach, na temat wszelkich propozycji dotyczących unijnych wskaźników lub celów mających wpływ na dziedzinę kształcenia i szkolenia.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024