(Dyrektywa 2009/138/WE - Rozporządzenie (UE) nr 1094/2010 - właściwość sądu - wytyczne wydane przez europejskie organy nadzoru - reputacja potencjalnego nabywcy - dobra kondycja finansowa potencjalnego nabywcy - ocena ostrożnościowa - uzasadnione powody)(C/2024/3640)
(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2024 r.)
W sprawie E-2/23 A Ltd/Finanzmarktaufsicht - WNIOSEK skierowany do Trybunału przez Komisję Odwoławczą Urzędu Nadzoru Rynku Finansowego (Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht) na podstawie art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, dotyczący wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych), Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Bernd Hammermann i Michael Reiertsen (sędziowie), wydał w dniu 25 stycznia 2024 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:
1. Termin "reputacja" w art. 59 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2009/138/WE w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) należy interpretować jako odnoszący się zarówno do uczciwości, jak i kompetencji zawodowych potencjalnego nabywcy.
2. Art. 59 ust. 1 dyrektywy 2009/138/WE należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie temu, by krajowy organ nadzoru w ocenie na podstawie kryterium określonego w lit. c) brał pod uwagę dowolny konieczny dopływ środków finansowych ze strony potencjalnego nabywcy do zakładu ubezpieczeń za pośrednictwem gwarancji bankowej lub przez korzystanie z rachunku powierniczego do udostępnienia środków, które mogą być wypłacone przez zakład ubezpieczeń w dowolnym momencie.
3. Termin "uzasadnione powody" w art. 59 ust. 2 dyrektywy 2009/138/WE należy interpretować jako niewymagający pewności niespełnienia kryteriów określonych w art. 59 ust. 1 tej dyrektywy.
4. Deklaracja właściwego organu na podstawie art. 16 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych) dotycząca dołożenia wszelkich starań, aby zastosować się do wytycznych, nie jest wiążąca dla sądów państwa EOG. Zadaniem sądów państwa EOG jest jednak wzięcie takich wytycznych pod uwagę w celu rozstrzygnięcia przedłożonych im sporów, zwłaszcza gdy wytyczne te mają na celu uzupełnienie wiążących przepisów prawa EOG.