Sprawa C-314/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 21 lutego 2024 r. w sprawie T-361/21, Papouis Dairies i in./Komisja, wniesione w dniu 29 kwietnia 2024 r. przez Papouis Dairies LTD i in

Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 21 lutego 2024 r. w sprawie T-361/21, Papouis Dairies i in./Komisja, wniesione w dniu 29 kwietnia 2024 r. przez Papouis Dairies LTD i in.
(Sprawa C-314/24 P)

(C/2024/3600)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 17 czerwca 2024 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Papouis Dairies LTD, Pagkyprios organismos ageladotrofon (POA) Dimosia LTD, Pagkypria Organosi Ageladotrofon, E. Gavrielides Oy, Neomax Sales SRL i FFF Fine Foods Pty Ltd (przedstawiciele: A. Pomares Caballero, M. Pomares Caballero, abogados, i N. Korogiannakis, dikigoros)

Druga strona postępowania: Komisja Europejska, Republika Cypryjska

Żądania wnoszących odwołanie

Wnoszący odwołanie zwracają się do Trybunału o:

- uchylenie zaskarżonego wyroku;

- wydanie rozstrzygnięcia w przedmiocie zarzutów nieważności;

- stwierdzenie nieważności rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/591 1  z dnia 12 kwietnia 2021 r. rejestrującego w rejestrze chronionych nazw pochodzenia i chronionych oznaczeń geograficznych nazwę ["ХаАХоир" (Hal- loumi)/"Hellim" (ChNP)] z uwzględnieniem trzech zmian;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania poniesionymi przez wnoszących odwołanie;

- ewentualnie, przekazanie sprawy Sądowi do ponownego rozpoznania.

Zarzuty i główne argumenty

1. Sąd naruszył art. 86 regulaminu postępowania przed Sądem, art. 263 TFUE, a także art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012 2  w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, w związku z art. 6b rozporządzenia delegowanego (UE) nr 664/2014 3  i art. 10a rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 668/2014 4 , stwierdzając, że przedstawione przez wnoszących odwołanie żądanie dostosowania zarzutów jest niedopuszczalne oraz stwierdzając, że Komisja nie może badać treści zmian standardowych chronionej nazwy pochodzenia (ChNP), o których powiadomiło ją państwo członkowskie, oraz że przysługują jej żadne uprawnienia decyzyjne w odniesieniu do ich publikacji, wobec czego publikacja zmian standardowych nie jest aktem Komisji, który może zostać zaskarżony przed sądami Unii.

2. Sąd naruszył art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, nie uznając, że w ujęciu bezwzględnym 10-letni termin na rejestrację ChNP jest nadmierny oraz stwierdzając, że jedynie w sytuacji, gdy istnieje prawdopodobieństwo, że upływ nadmiernie długiego okresu wpłynie na samą treść decyzji przyjętej na koniec postępowania administracyjnego, takie naruszenie zasady rozsądnego terminu wywiera wpływ na ważność tego postępowania.

3. Sąd naruszył 50 ust. 1, art. 51 i 52 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, jak też art. 296 TFUE i art. 41 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, stwierdzając, że Komisja nie jest zobowiązana do ustosunkowania się w sposób wyraźny do wszystkich argumentów podniesionych przez osoby, które zgłosiły uzasadniony sprzeciw od rejestracji ChNP, oraz uznając, że w ramach oceny dokonywanej po wniesieniu sprzeciwów na unijnym etapie postępowania uprawnienia dyskrecjonalne Komisji są ograniczone, tzn. może ona tyko sprawdzić, czy zawarte we wniosku o rejestrację ChNP informacje dotyczące stanu faktycznego nie są obarczone oczywistymi błędami.

4. Sąd naruszył art. 50 ust. 1 i art. 52 ust. 3 lit. b), w związku z art. 5 ust. 1 i art. 7 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, a także art. 263 TFUE, orzekając, że jeden uznany błąd w połączeniu z czterema możliwymi błędami, które w każdym razie nie zostałyby uznane za oczywiste, i które wszystkie odnoszą się do powiązania sekcji specyfikacji ChNP, nie wystarczą do wykazania, że Komisja nie przeprowadziła należytej analizy wniosku o rejestrację ChNP.

5. Sąd naruszył art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1, art. 10 i art. 50 rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, uznając, że fakt, iż w dniu, w którym Komisja podejmuje decyzję o rejestracji ChNP, jedynie pewna część produktów objętych nazwą zgłoszoną do rejestracji jest wytwarzana zgodnie ze specyfikacją, nie uzasadnia sam w sobie odmowy rejestracji tej nazwy.

6. Sąd naruszył zasadę dobrej administracji, uznając, że Komisja nie była zobowiązana do wstrzymania się z rejestracją ChNP do czasu zakończenia postępowania toczącego się przed sądem krajowym oraz uznając, że stwierdzenie przez sąd krajowy nieważności decyzji administracyjnej uwzględniającej wniosek o rejestrację ChNP nie prowadzi automatycznie do stwierdzenia nieważności późniejszego rozporządzenia wykonawczego Komisji nakazującego rejestrację tej ChNP.

1 Dz.U. 2021, L 125, s. 42.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. 2012, L 343, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 664/2014 z dnia 18 grudnia 2013 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w odniesieniu do ustanowienia symboli unijnych dotyczących chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz w odniesieniu do niektórych zasad dotyczących pochodzenia paszy i surowców, niektórych przepisów proceduralnych i niektórych dodatkowych przepisów przejściowych (Dz.U. 2014, L 179, s. 17).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 668/2014 z dnia 13 czerwca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. 2014, L 179, s. 36).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3600

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-314/24 P: Odwołanie od wyroku Sądu (dziesiąta izba) wydanego w dniu 21 lutego 2024 r. w sprawie T-361/21, Papouis Dairies i in./Komisja, wniesione w dniu 29 kwietnia 2024 r. przez Papouis Dairies LTD i in
Data aktu: 17/06/2024
Data ogłoszenia: 17/06/2024