1. PRZYWOŁUJĄC art. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), według którego sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu Unii Europejskiej (UE) powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
2. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 1 TFUE, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.
3. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 2 TFUE, zgodnie z którym działanie Unii zmierza do rozwoju europejskiego wymiaru sportu przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym oraz współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za sport, jak również przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych.
4. UZNAJĄC, że sport mógłby pomóc w realizacji ogólnych priorytetów politycznych UE, szczególnie celów realizowanych w ramach innych obszarów polityki, na przykład w dziedzinie edukacji, zdrowia, młodzieży, kultury, spraw społecznych, włączenia społecznego, równości, równouprawnienia płci, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich, transportu, środowiska, turystyki, zatrudnienia, innowacji, zrównoważoności, cyfryzacji i gospodarki, i że te obszary polityki mogłyby wspierać promowanie sportu w oparciu o współpracę międzysektorową.
5. PODKREŚLAJĄC, że zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 sport jest kolejnym ważnym bodźcem zrównoważonego rozwoju 1 i dlatego może przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.
6. UZNAJĄC zmienioną Europejską kartę sportu Rady Europy, której celem jest umożliwienie każdej osobie uczestnictwa w sporcie, a w szczególności zapewnienie wszystkim możliwości uprawiania sportu w bezpiecznym i zdrowym środowisku 2 .
7. PRZYPOMINAJĄC rezolucje Rady w sprawie planów prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20112014 3 , 2014-2017 4 , 2017-2020 5 i 2021-2024 6 .
8. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wyniki realizacji planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20212024, a także sprawozdanie Komisji na temat realizacji i przydatności tego planu.
9. ODNOTOWUJĄC wyniki specjalnego badania Eurobarometr nr 525 na temat sportu i aktywności fizycznej 7 , zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Równości Płci w Sporcie 8 , wyniki prac grup ekspertów ds. sportu ekologicznego oraz wzmocnienia odbudowy i odporności sektora sportu na kryzys podczas pandemii COVID-19 i w jej następstwie, a także prowadzone obecnie prace nad harmonizacją statystyk i danych dotyczących sportu w Unii Europejskiej.
10. PODKREŚLAJĄC globalne wyzwania, które mają wpływ również na sport, takie jak niedawna pandemia COVID-19, rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie oraz napięcia geopolityczne wpływające na zawody sportowe.
11. ODNOTOWUJĄC sprawy wniesione przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości, które zwiększają zauważalność i znaczenie europejskiego wymiaru sportu.
12. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wprowadzenie Akcji Kluczowej 1 w ramach działań sportowych programu Erasmus+ związanych z mobilnością personelu pracującego w organizacjach sportowych, przede wszystkim w sporcie masowym, który ma możliwość podnoszenia swoich kompetencji i kwalifikacji oraz nabywania nowych umiejętności poprzez pobyt za granicą.
13. UZNAJĄC potrzebę ciągłej współpracy z innymi instytucjami i organami UE, ruchem sportowym i odpowiednimi interesariuszami oraz z właściwymi międzynarodowymi organizacjami rządowymi i pozarządowymi, w tym z Radą Europy, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Biurem Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC), Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz Światową Agencją Antydopingową (WADA),
USTANAWIAJĄ PLAN PRAC UNII EUROPEJSKIEJ W DZIEDZINIE SPORTU NA OKRES OD DNIA
1 LIPCA 2024 R. DO 31 GRUDNIA 2027 R.
14. Plan prac UE dotyczy następujących obszarów priorytetowych:
- uczciwość i wartości w sporcie;
- społeczno-gospodarczy i środowiskowy wymiar sportu;
- uprawianie sportu i prozdrowotnej aktywności fizycznej.
Konkretne kluczowe zagadnienia, tematy, cele, formaty prac, możliwe wyniki, terminy i obowiązki zostały określone i wyjaśnione w załącznikach I i II do niniejszego dokumentu.
15. Niniejszy plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (zwany dalej "planem prac UE") służy realizacji następujących CELÓW PRZEWODNICH:
W ramach polityki UE w dziedzinie sportu,
- wzmocnienie w UE bezpiecznego sportu opartego na uczciwości i wartościach,
- wsparcie zrównoważonej i opartej na dowodach polityki sportowej,
- zwiększenie uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej we wszystkich grupach wiekowych oraz poprawa ich dostępności dla grup szczególnie wrażliwych, w celu promowania aktywnego i przyjaznego dla środowiska stylu życia, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej,
- wspieranie dobrowolnego sportu masowego w celu zwiększenia uczestnictwa w takim sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej,
- wspieranie, dalsze analizowanie i kontynuowanie odbywających się obecnie dyskusji na temat kluczowych cech europejskiego modelu sportu,
- wzmocnienie i propagowanie dobrego zarządzania w sporcie,
- zachęcanie do inwestowania w sektor sportu, w tym w zrównoważoną i dostępną infrastrukturę sportową i rekreacyjną, między innymi w celu ograniczenia śladu węglowego tego sektora,
- propagowanie - poprzez współpracę międzysektorową - wiedzy na temat turystyki sportowej, która może odegrać kluczową rolę dla zrównoważonego rozwoju tego sektora i budowania jego odporności,
- wspieranie prac nad innowacjami i cyfryzacją w sporcie jako sile napędowej zdrowia, wyników, rozwoju gospodarczego i zrównoważonego sektora sportu,
- wzmocnienie odporności sektora sportu na przyszłe wyzwania i kryzysy, w oparciu o doświadczenia związane z pandemią COVID-19,
- zapewnianie, poprzez współpracę międzysektorową, istnienia świadomości w innych dziedzinach polityki UE co do ważnego wkładu, jaki sport może w Europie wnosić w zrównoważony rozwój i rozwój społeczny, zdrowie obywateli europejskich oraz w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu, jaki inne polityki UE mogą wywierać na sektor sportu,
- wspieranie i umożliwianie, w stosownych przypadkach, pełnej realizacji programu Erasmus+ w dziedzinie sportu.
W zakresie zarządzania i współpracy,
- wzmocnienie stosowania i wdrażania zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu, zgodnie z rezolucją Rady z 2017 r. i jego głównymi strukturami 9 , którymi są:
a) Forum Sportu UE;
b) zorganizowany dialog wysokiego szczebla w obrębie UE, odbywający się przy okazji posiedzenia Rady UE;
c) zorganizowany dialog w obrębie UE na temat sportu na poziomie operacyjnym, odbywający się przy okazji posiedzenia unijnych dyrektorów ds. sportu lub innych nieformalnych wydarzeń prezydencji;
- wzmocnienie międzynarodowego wymiaru unijnej polityki sportowej, zwłaszcza poprzez wymianę i współpracę w zakresie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, również z rządami i interesariuszami spoza UE, a także poprzez ściślejszą współpracę z Radą Europy,
- zapewnienie ciągłości i określenie działań następczych w stosunku do czterech poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu oraz w stosunku do innych dotyczących sportu dokumentów UE, takich jak konkluzje i rezolucje Rady,
- pogłębienie wymiany wiedzy i doświadczeń między państwami członkowskimi UE a Komisją.
16. Niniejszy plan prac UE to elastyczny instrument. Na późniejszym etapie może zaistnieć potrzeba wprowadzenia zmian lub poprawek, aby w terminowy sposób reagować na nadchodzące lub nieoczekiwane wydarzenia i pilne kwestie w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej, przy uwzględnieniu priorytetów przyszłych prezydencji Rady.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
17. Angażowały się w realizację niniejszego planu prac UE i - w stosownych przypadkach - wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosiły wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
18. Uwzględniały wiedzę i wyniki uzyskane w ramach realizacji niniejszego planu prac UE przy opracowywaniu na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy polityk sportowych i innych odnośnych polityk, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości i autonomii sportu.
19. Informowały krajowy ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o postępach w realizacji niniejszego planu prac UE, a w stosownych przypadkach współpracowały z nimi w tym zakresie, oraz rozpowszechniały wyniki w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.
20. Rozpowszechniały istotne aspekty prac Rady związanych z ruchem sportowym i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności działań Rady, a także w celu poprawy działań następczych w związku z zaleceniami lub zaproszeniami skierowanymi przez Radę do ruchu sportowego i innych zainteresowanych stron.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
21. Uwzględniały ten plan prac UE przy opracowywaniu swojego programu, umożliwiały w ramach Grupy Roboczej ds. Sportu wymianę informacji na temat postępów w jego realizacji i opierały się na już osiągniętych wynikach.
22. Rozważyły - na podstawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu - organizowanie posiedzeń z odpowiednimi przedstawicielami ruchu sportowego i innymi zainteresowanymi podmiotami sportowymi. Można to osiągnąć na przykład poprzez wymianę informacji na temat realizacji niniejszego planu prac UE, w tym na temat przyszłych prac Rady (np. możliwych sposobów wniesienia wkładu w przyszłe dokumenty Rady), omawianie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, a także analizowanie wspólnych ambicji i dostarczanie informacji na temat planowanych priorytetów przyszłych prezydencji Rady.
23. Wykorzystywały, w stosownych przypadkach, wyniki i zalecenia wynikające z formatów roboczych określonych w niniejszym planie prac, aby wspierać ich prace i lepiej wyeksponować działania Rady i Komisji w dziedzinie sportu.
24. Pod koniec okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały w stosownym przypadku - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac UE na kolejny okres.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
25. Angażowała się - wraz z państwami członkowskimi, ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami - w realizację niniejszego planu prac UE oraz wspierała państwa członkowskie wiedzą fachową i doświadczeniem z zakresu wszystkich odnośnych sektorów polityki, w miarę możliwości zapewniając synergie, zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji.
26. Opracowała do końca 2026 r. nowy długoterminowy dokument strategiczny dotyczący przyszłości unijnej polityki sportowej, w tym promowania kluczowych cech europejskiego modelu sportu 10 oraz włączenia sportu do innych polityk unijnych.
27. W stosownych przypadkach zaproponowała zmianę istniejących dokumentów programowych, takich jak zalecenie Rady z 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (HEPA) 11 .
28. Wnosiła wkład w oparte na dowodach polityki na szczeblu UE i na szczeblu jej państw członkowskich, zwłaszcza poprzez wspieranie organizacji działań w zakresie partnerskiego uczenia się, tworzenie innych narzędzi wymiany dobrych praktyk i danych między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami oraz, w stosownych przypadkach, poprzez badania i ankiety.
29. Kontynuowała regularne informowanie państw członkowskich, ruchu sportowego i innych odpowiednich zainteresowanych stron oraz konsultowanie się z nimi na temat bieżących i planowanych inicjatyw oraz istniejących możliwości finansowania w dziedzinie sportu, a także w innych obszarach polityki unijnej mających znaczenie dla sportu.
30. Dostarczała państwom członkowskim, w miarę możliwości, aktualnych informacji na temat innych polityk i programów unijnych oraz ich potencjalnego wpływu na sektor sportu, a także ogólnego przeglądu projektów Erasmus+ związanych z kluczowymi tematami niniejszego planu prac.
31. W stosownych przypadkach konsultowała się z państwami członkowskimi przed rozpoczęciem realizacji konkretnych inicjatyw w ramach planu prac UE, w szczególności w celu monitorowania postępów w realizacji tych inicjatyw.
32. Rozważyła wspólne metody, na podstawie których państwa członkowskie, Komisja Europejska i odpowiednie zainteresowane strony mogą zwoływać i nadzorować realizację planu prac UE, a także monitorować postępy i omawiać kluczowe kwestie w ramach polityki sportowej.
33. Propagowała uwzględnianie aspektu sportu i aktywności fizycznej w innych obszarach polityki UE oraz nadal propagowała synergie między sportem a innymi politykami unijnymi.
34. Rozpowszechniała wiedzę i wyniki osiągnięte w ramach realizacji niniejszego planu prac UE w celu zapewnienia praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.
35. Rozważyła udostępnienie platformy internetowej umożliwiającej dostęp do sprawozdań, wymianę dobrych praktyk lub stosownych dokumentów oraz nadal ułatwiała wymianę informacji i tworzenie sieci kontaktów między państwami członkowskimi, w tym poprzez wykorzystanie istniejących narzędzi informatycznych służących współpracy.
36. Przedłożyła, w pierwszej połowie 2027 r. - na podstawie dobrowolnych wkładów państw członkowskich, ruchu sportowego i zainteresowanych stron - sprawozdanie z realizacji i przydatności niniejszego planu prac UE. Sprawozdanie to posłuży za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac UE w drugiej połowie 2027 r.
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, BY:
37. Angażowali się wraz z państwami członkowskimi i Komisją w realizację niniejszego planu prac UE i, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosili wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
38. Rozpowszechniali wyniki uzyskane w trakcie realizacji niniejszego planu prac UE i uwzględniali je w prowadzeniu swoich własnych działań.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2024.3527 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 lipca 2024 r. - 31 grudnia 2027 r.) |
Data aktu: | 03/06/2024 |
Data ogłoszenia: | 03/06/2024 |