Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 lipca 2024 r. - 31 grudnia 2027 r.)

Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 lipca 2024 r. - 31 grudnia 2027 r.)
(C/2024/3527)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,

1. PRZYWOŁUJĄC art. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), według którego sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu Unii Europejskiej (UE) powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.

2. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 1 TFUE, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.

3. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 2 TFUE, zgodnie z którym działanie Unii zmierza do rozwoju europejskiego wymiaru sportu przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym oraz współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za sport, jak również przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych.

4. UZNAJĄC, że sport mógłby pomóc w realizacji ogólnych priorytetów politycznych UE, szczególnie celów realizowanych w ramach innych obszarów polityki, na przykład w dziedzinie edukacji, zdrowia, młodzieży, kultury, spraw społecznych, włączenia społecznego, równości, równouprawnienia płci, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich, transportu, środowiska, turystyki, zatrudnienia, innowacji, zrównoważoności, cyfryzacji i gospodarki, i że te obszary polityki mogłyby wspierać promowanie sportu w oparciu o współpracę międzysektorową.

5. PODKREŚLAJĄC, że zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 sport jest kolejnym ważnym bodźcem zrównoważonego rozwoju 1  i dlatego może przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.

6. UZNAJĄC zmienioną Europejską kartę sportu Rady Europy, której celem jest umożliwienie każdej osobie uczestnictwa w sporcie, a w szczególności zapewnienie wszystkim możliwości uprawiania sportu w bezpiecznym i zdrowym środowisku 2 .

7. PRZYPOMINAJĄC rezolucje Rady w sprawie planów prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20112014 3 , 2014-2017 4 , 2017-2020 5  i 2021-2024 6 .

8. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wyniki realizacji planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20212024, a także sprawozdanie Komisji na temat realizacji i przydatności tego planu.

9. ODNOTOWUJĄC wyniki specjalnego badania Eurobarometr nr 525 na temat sportu i aktywności fizycznej 7 , zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Równości Płci w Sporcie 8 , wyniki prac grup ekspertów ds. sportu ekologicznego oraz wzmocnienia odbudowy i odporności sektora sportu na kryzys podczas pandemii COVID-19 i w jej następstwie, a także prowadzone obecnie prace nad harmonizacją statystyk i danych dotyczących sportu w Unii Europejskiej.

10. PODKREŚLAJĄC globalne wyzwania, które mają wpływ również na sport, takie jak niedawna pandemia COVID-19, rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie oraz napięcia geopolityczne wpływające na zawody sportowe.

11. ODNOTOWUJĄC sprawy wniesione przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości, które zwiększają zauważalność i znaczenie europejskiego wymiaru sportu.

12. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wprowadzenie Akcji Kluczowej 1 w ramach działań sportowych programu Erasmus+ związanych z mobilnością personelu pracującego w organizacjach sportowych, przede wszystkim w sporcie masowym, który ma możliwość podnoszenia swoich kompetencji i kwalifikacji oraz nabywania nowych umiejętności poprzez pobyt za granicą.

13. UZNAJĄC potrzebę ciągłej współpracy z innymi instytucjami i organami UE, ruchem sportowym i odpowiednimi interesariuszami oraz z właściwymi międzynarodowymi organizacjami rządowymi i pozarządowymi, w tym z Radą Europy, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Biurem Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC), Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz Światową Agencją Antydopingową (WADA),

USTANAWIAJĄ PLAN PRAC UNII EUROPEJSKIEJ W DZIEDZINIE SPORTU NA OKRES OD DNIA

1 LIPCA 2024 R. DO 31 GRUDNIA 2027 R.

14. Plan prac UE dotyczy następujących obszarów priorytetowych:

- uczciwość i wartości w sporcie;

- społeczno-gospodarczy i środowiskowy wymiar sportu;

- uprawianie sportu i prozdrowotnej aktywności fizycznej.

Konkretne kluczowe zagadnienia, tematy, cele, formaty prac, możliwe wyniki, terminy i obowiązki zostały określone i wyjaśnione w załącznikach I i II do niniejszego dokumentu.

15. Niniejszy plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (zwany dalej "planem prac UE") służy realizacji następujących CELÓW PRZEWODNICH:

W ramach polityki UE w dziedzinie sportu,

- wzmocnienie w UE bezpiecznego sportu opartego na uczciwości i wartościach,

- wsparcie zrównoważonej i opartej na dowodach polityki sportowej,

- zwiększenie uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej we wszystkich grupach wiekowych oraz poprawa ich dostępności dla grup szczególnie wrażliwych, w celu promowania aktywnego i przyjaznego dla środowiska stylu życia, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej,

- wspieranie dobrowolnego sportu masowego w celu zwiększenia uczestnictwa w takim sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej,

- wspieranie, dalsze analizowanie i kontynuowanie odbywających się obecnie dyskusji na temat kluczowych cech europejskiego modelu sportu,

- wzmocnienie i propagowanie dobrego zarządzania w sporcie,

- zachęcanie do inwestowania w sektor sportu, w tym w zrównoważoną i dostępną infrastrukturę sportową i rekreacyjną, między innymi w celu ograniczenia śladu węglowego tego sektora,

- propagowanie - poprzez współpracę międzysektorową - wiedzy na temat turystyki sportowej, która może odegrać kluczową rolę dla zrównoważonego rozwoju tego sektora i budowania jego odporności,

- wspieranie prac nad innowacjami i cyfryzacją w sporcie jako sile napędowej zdrowia, wyników, rozwoju gospodarczego i zrównoważonego sektora sportu,

- wzmocnienie odporności sektora sportu na przyszłe wyzwania i kryzysy, w oparciu o doświadczenia związane z pandemią COVID-19,

- zapewnianie, poprzez współpracę międzysektorową, istnienia świadomości w innych dziedzinach polityki UE co do ważnego wkładu, jaki sport może w Europie wnosić w zrównoważony rozwój i rozwój społeczny, zdrowie obywateli europejskich oraz w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu, jaki inne polityki UE mogą wywierać na sektor sportu,

- wspieranie i umożliwianie, w stosownych przypadkach, pełnej realizacji programu Erasmus+ w dziedzinie sportu.

W zakresie zarządzania i współpracy,

- wzmocnienie stosowania i wdrażania zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu, zgodnie z rezolucją Rady z 2017 r. i jego głównymi strukturami 9 , którymi są:

a) Forum Sportu UE;

b) zorganizowany dialog wysokiego szczebla w obrębie UE, odbywający się przy okazji posiedzenia Rady UE;

c) zorganizowany dialog w obrębie UE na temat sportu na poziomie operacyjnym, odbywający się przy okazji posiedzenia unijnych dyrektorów ds. sportu lub innych nieformalnych wydarzeń prezydencji;

- wzmocnienie międzynarodowego wymiaru unijnej polityki sportowej, zwłaszcza poprzez wymianę i współpracę w zakresie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, również z rządami i interesariuszami spoza UE, a także poprzez ściślejszą współpracę z Radą Europy,

- zapewnienie ciągłości i określenie działań następczych w stosunku do czterech poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu oraz w stosunku do innych dotyczących sportu dokumentów UE, takich jak konkluzje i rezolucje Rady,

- pogłębienie wymiany wiedzy i doświadczeń między państwami członkowskimi UE a Komisją.

16. Niniejszy plan prac UE to elastyczny instrument. Na późniejszym etapie może zaistnieć potrzeba wprowadzenia zmian lub poprawek, aby w terminowy sposób reagować na nadchodzące lub nieoczekiwane wydarzenia i pilne kwestie w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej, przy uwzględnieniu priorytetów przyszłych prezydencji Rady.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:

17. Angażowały się w realizację niniejszego planu prac UE i - w stosownych przypadkach - wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosiły wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.

18. Uwzględniały wiedzę i wyniki uzyskane w ramach realizacji niniejszego planu prac UE przy opracowywaniu na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy polityk sportowych i innych odnośnych polityk, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości i autonomii sportu.

19. Informowały krajowy ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o postępach w realizacji niniejszego planu prac UE, a w stosownych przypadkach współpracowały z nimi w tym zakresie, oraz rozpowszechniały wyniki w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.

20. Rozpowszechniały istotne aspekty prac Rady związanych z ruchem sportowym i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności działań Rady, a także w celu poprawy działań następczych w związku z zaleceniami lub zaproszeniami skierowanymi przez Radę do ruchu sportowego i innych zainteresowanych stron.

ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:

21. Uwzględniały ten plan prac UE przy opracowywaniu swojego programu, umożliwiały w ramach Grupy Roboczej ds. Sportu wymianę informacji na temat postępów w jego realizacji i opierały się na już osiągniętych wynikach.

22. Rozważyły - na podstawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu - organizowanie posiedzeń z odpowiednimi przedstawicielami ruchu sportowego i innymi zainteresowanymi podmiotami sportowymi. Można to osiągnąć na przykład poprzez wymianę informacji na temat realizacji niniejszego planu prac UE, w tym na temat przyszłych prac Rady (np. możliwych sposobów wniesienia wkładu w przyszłe dokumenty Rady), omawianie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, a także analizowanie wspólnych ambicji i dostarczanie informacji na temat planowanych priorytetów przyszłych prezydencji Rady.

23. Wykorzystywały, w stosownych przypadkach, wyniki i zalecenia wynikające z formatów roboczych określonych w niniejszym planie prac, aby wspierać ich prace i lepiej wyeksponować działania Rady i Komisji w dziedzinie sportu.

24. Pod koniec okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały w stosownym przypadku - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac UE na kolejny okres.

ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:

25. Angażowała się - wraz z państwami członkowskimi, ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami - w realizację niniejszego planu prac UE oraz wspierała państwa członkowskie wiedzą fachową i doświadczeniem z zakresu wszystkich odnośnych sektorów polityki, w miarę możliwości zapewniając synergie, zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji.

26. Opracowała do końca 2026 r. nowy długoterminowy dokument strategiczny dotyczący przyszłości unijnej polityki sportowej, w tym promowania kluczowych cech europejskiego modelu sportu 10  oraz włączenia sportu do innych polityk unijnych.

27. W stosownych przypadkach zaproponowała zmianę istniejących dokumentów programowych, takich jak zalecenie Rady z 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (HEPA) 11 .

28. Wnosiła wkład w oparte na dowodach polityki na szczeblu UE i na szczeblu jej państw członkowskich, zwłaszcza poprzez wspieranie organizacji działań w zakresie partnerskiego uczenia się, tworzenie innych narzędzi wymiany dobrych praktyk i danych między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami oraz, w stosownych przypadkach, poprzez badania i ankiety.

29. Kontynuowała regularne informowanie państw członkowskich, ruchu sportowego i innych odpowiednich zainteresowanych stron oraz konsultowanie się z nimi na temat bieżących i planowanych inicjatyw oraz istniejących możliwości finansowania w dziedzinie sportu, a także w innych obszarach polityki unijnej mających znaczenie dla sportu.

30. Dostarczała państwom członkowskim, w miarę możliwości, aktualnych informacji na temat innych polityk i programów unijnych oraz ich potencjalnego wpływu na sektor sportu, a także ogólnego przeglądu projektów Erasmus+ związanych z kluczowymi tematami niniejszego planu prac.

31. W stosownych przypadkach konsultowała się z państwami członkowskimi przed rozpoczęciem realizacji konkretnych inicjatyw w ramach planu prac UE, w szczególności w celu monitorowania postępów w realizacji tych inicjatyw.

32. Rozważyła wspólne metody, na podstawie których państwa członkowskie, Komisja Europejska i odpowiednie zainteresowane strony mogą zwoływać i nadzorować realizację planu prac UE, a także monitorować postępy i omawiać kluczowe kwestie w ramach polityki sportowej.

33. Propagowała uwzględnianie aspektu sportu i aktywności fizycznej w innych obszarach polityki UE oraz nadal propagowała synergie między sportem a innymi politykami unijnymi.

34. Rozpowszechniała wiedzę i wyniki osiągnięte w ramach realizacji niniejszego planu prac UE w celu zapewnienia praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.

35. Rozważyła udostępnienie platformy internetowej umożliwiającej dostęp do sprawozdań, wymianę dobrych praktyk lub stosownych dokumentów oraz nadal ułatwiała wymianę informacji i tworzenie sieci kontaktów między państwami członkowskimi, w tym poprzez wykorzystanie istniejących narzędzi informatycznych służących współpracy.

36. Przedłożyła, w pierwszej połowie 2027 r. - na podstawie dobrowolnych wkładów państw członkowskich, ruchu sportowego i zainteresowanych stron - sprawozdanie z realizacji i przydatności niniejszego planu prac UE. Sprawozdanie to posłuży za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac UE w drugiej połowie 2027 r.

ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, BY:

37. Angażowali się wraz z państwami członkowskimi i Komisją w realizację niniejszego planu prac UE i, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosili wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.

38. Rozpowszechniali wyniki uzyskane w trakcie realizacji niniejszego planu prac UE i uwzględniali je w prowadzeniu swoich własnych działań.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Obszar priorytetowy I: Uczciwość i wartości w sporcie
Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac (ewent.) Wyniki prac / termin Kierujący
Bezpieczne środowisko dla sportu (1) Zapobieganie molestowaniu, nadużyciom i przemocy, w tym przemocy seksualnej, i wszelkim formom dyskryminacji - Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Współpraca z Radą Europy: wspólny projekt UE "Balance S4: wzmocnienie dwóch filarów konwencji Saint Denis: bezpieczeństwa i obsługi" 2024-2025 Komisja, państwa członkowskie
Walka z nawoływaniem do nienawiści - Wpływ mediów społecznościo- wych i zapobieganie zniewagom słownym w internecie

- Przejawy przemocy werbalnej i fizycznej podczas imprez sportowych

- Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

grupa OMK Do rozstrzygnięcia państwa członkowskie, Komisja
Zwalczaniedopin- gu (2) Zapewnianie koordynacji i wymiany informacji, szczególnie w kontekście posiedzeń WADA i CAHAMA - Przygotowanie stanowiska UE i jej państw członkowskich na posiedzenia Europejskiego Komitet ad hoc ds. Światowej Agencji Antydopingowej (CAHAMA) i Światowej Agencji Antydopingowej (WADA) zgodnie z rezolucją przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zmiany reprezentacji państw członkowskich UE w Radzie Założycielskiej WADA oraz koordynowania stanowisk państw członkowskich przed posiedzeniami tej agencji (lub wszelkimi późniejszymi dokumentami dotyczącymi tej kwestii). Przy formułowaniu stanowiska należy dążyć do synergii z Radą Europy, aby uniknąć powielania prac lub tworzenia równoległych struktur (3). Rada (w razie potrzeby wspierana przez ekspertów) i CAHAMA (ewent.) Koordynacja i stanowisko UE Prezydencje, Komisja
- Przegląd stosowania rezolucji z 2023 r. i rozważenie, czy konieczne są jakiekolwiek dostosowania. Rada Druga połowa 2025 r. Prezydencja duńska
Sport i edukacja - Nowe podejście do roli sportu w systemie edukacji - Wymiana najlepszych praktyk

- Wymiana opinii

(ewent.) Konkluzje Rady i debata orientacyjna na forum Rady Pierwsza połowa 2025 r. Prezydencja polska
- Sport jako ramy dla umiejętności osobistych, społecznych i w zakresie uczenia się oraz dla promowania tolerancji, solidarności i inkluzyw- ności, a także innych wartości w sporcie i wartości UE (4) - Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się) na temat innowacyjnych sposobów propagowania sportu i aktywności fizycznej w szkołach 2025 FR
- Umiejętności i kwalifikacje w sporcie: sportowcy i personel, w szczególności trenerzy Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działanie partnerskie) na temat rozwoju kwalifikacji trenerskich, kształcenia i wielowymiarowego wpływu na społeczeństwo 2025-2027 (do potwierdzenia) EE
- Dwutorowa kariera sportowca (dostęp do edukacji i zatrudnienia, połączenia z karierą sportową) - Podnoszenie świadomości

- Wymiana najlepszych praktyk

Badanie

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się)

2024-2027

2026

Komisja

BE

Równość płci - Zwiększanie liczby kobiet, zwłaszcza wśród trenerów i na stanowiskach kierowniczych w organizacjach i klubach sportowych

- Równe warunki (w tym w zakresie wynagrodzenia) dla sportowców, trenerów, działaczy, personelu itd. obu płci

- Zwiększanie relacjonowania w mediach zawodów sportowych kobiet, zwalczanie stereotypów itp.

- Działania następcze w związku ze sprawozdaniem KE pt. "W kierunku większej równości płci w sporcie" oraz z zaleceniami i planem działania grupy wysokiego szczebla ds. równości płci w sporcie (5)

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kobiet i równości w dziedzinie sportu (2023) (6)

Współpraca z Rozszerzonym Porozumieniem Częściowym ws. Sportu (EPAS) Rady Europy: Wspólny projekt UE "All In Plus" 2023-2025 Komisja
Sporty tradycyjne Sporty tradycyjne podkreślają rolę sportu w europejskiej kulturze, historii i tradycji, a także wspierają spójność społeczną, integrację, wolontariat i aktywność obywatelską. - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości (np. podkreślanie sportów europejskich na liście UNESCO dotyczącej niematerialnego dziedzictwa kulturowego)

Konkluzje Rady Druga połowa 2026 r. Prezydencja irlandzka
Europejski model sportu Otwartość zawodów, wartości sportowe, uczciwość, solidarność i wartości w sporcie - Budowanie wiedzy

- Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kluczowych cech europejskiego modelu sportu (2021) (7)

Działania następcze w związku z badaniem dotyczącym europejskiego modelu sportu (2022) (8)

Badanie na temat przyszłych zmian, zagrożeń i możliwości mających wpływ na europejski model sportu 2024-2027 Komisja, państwa członkowskie
Prawa sportowców Prawa sportowców i warunki pracy, szczególnie te związane z uczestnictwem w imprezach sportowych (m.in. prawa w zakresie marketingu, wolność wypowiedzi, ochrona prawna, niedyskryminacja) - Podnoszenie świadomości

- Budowanie wiedzy

- Analiza stanu faktycznego i sytuacji prawnej

- Działania następcze w związku z badaniem prowadzonym przez Komisję (które ma zostać opublikowane w pierwszej połowie 2024 r.)

grupa OMK - Do rozstrzygnięcia państwa członkowskie, Komisja
Rozwój i promowanie dobrego zarządzania w sporcie Rozpoznawanie przeszkód związanych z zarządzaniem, które należy wyeliminować w sporcie - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Zwalczanie manipulacji rozgrywkami sportowymi - Konwencja Rady Europy w sprawie zwalczania manipulacji rozgrywkami sportowymi (konwencja z Macolin)

- Zacieśnienie współpracy między państwami członkowskimi w zwalczaniu manipulacji rozgrywkami sportowymi

- Przeanalizowanie sposobów rozwiązania impasu w odniesieniu do konwencji z myślą o umożliwieniu UE i jej państwom członkowskim zakończenia odpowiednich procesów ratyfikacyjnych i przystąpienia do tej konwencji

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Rada i współpraca z Radą Europy

spotkanie dyrektorów generalnych

Druga połowa 2025 r.

Druga połowa 2025 r.

Prezydencja duńska

Komisja

Prezydencja duńska

(1) Art. 165 ust. 2 TFUE: "Działanie Unii zmierza do (...) rozwoju europejskiego wymiaru sportu (...) przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych."

(2) Art. 165 ust. 2 TFUE: "Działanie Unii zmierza do (...) rozwoju europejskiego wymiaru sportu, przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym (...)."

(3) Rezolucja przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie przeglądu reprezentacji państw członkowskich UE w Radzie Założycielskiej WADA oraz koordynowania stanowisk

państw członkowskich przed posiedzeniami tej agencji (Dz.U. C 185 z 26.5.2023, s. 29).

(4) Art. 165 ust. 1 TFUE: "Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając (...) jego funkcję społeczną i edukacyjną."

(5) Komisja Europejska, "Promowanie równości płci w sporcie. Zalecenia i plan działania grupy wysokiego szczebla ds. równości płci w sporcie", Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.

(6) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kobiet i równości w dziedzinie sportu (Dz.U. C C/2023/1362 z 1.12.2023).

(7) Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kluczowych cech europejskiego modelu sportu (Dz.U. C 501 z 13.12.2021, s. 1.)

(8) Komisja Europejska, Sennett, J., Le Gall, A., Kelly, G. i in., "Study on the European Sport Model - A report to the European Commission" [Badanie europejskiego modelu sportu - sprawozdanie dla Komisji

Europejskiej], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2022.

Obszar priorytetowy II: społeczno-gospodarczy i środowiskowy wymiar sportu

Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac (ewent.) Wyniki prac / termin Kierujący
Innowacje i cyfry- zacja - Innowacje w sporcie w każdym wymiarze i na wszystkich poziomach sektora sportu (w tym lokalnych klubów sportowych)

- Rozwój e-sportów

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie innowacji w sporcie (2021) (1)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działanie partnerskie) na temat cyfryzacji w polityce sportowej opartej na dowodach

(ewent.) Grupa zainteresowanych państw członkowskich lub wspólnota praktyków w ramach inicjatywy SHA

RE 2.0

Do rozstrzygnięcia

Do rozstrzygnięcia

EE

państwa człon

kowskie, Komisja

Zrównoważony sport - Edukacja na rzecz zrównoważonego sportu

- Przyjazne dla środowiska uprawianie sportu, obiekty i imprezy sportowe

- Rozwój sportu i jego uprawiania w świetle zmiany klimatu

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie sportu i aktywności fizycznej jako obiecujących czynników zmiany zachowań sprzyjającej zrównoważonemu rozwojowi (2022) (2)

- Działania następcze w związku ze sprawozdaniem dotyczącym wkładu sportu w Europejski Zielony Ład (podręcznik dla sektora sportu) (2023) (3)

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się) Do rozstrzygnięcia BG
Zrównoważone obiekty sportowe i planowanie przestrzenne Zrównoważone i uwzględniające dostępność planowanie, budowa i utrzymanie - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

- Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie zrównoważonej i dostępnej infrastruktury sportowej (4)

Wspólnota praktyków w ramach SHARE 2.0 2024-2027 państwa członkowskie, Komisja
Turystyka sportowa Turystyka sportowa jako siła napędowa zrównoważonego rozwoju - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Podnoszenie świadomości

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się)

(ewent.) Konkluzje Rady lub konferencja lub dyskusja na posiedzeniu dyrekcji generalnej

2026

Pierwsza połowa 2026 r.

AT

Prezydencja cypryjska

Duże imprezy sportowe Przyszłość Europy jako gospodarza dużych imprez sportowych, zrównoważone planowanie i realizacja oraz spuścizna dużych imprez sportowych dla miast i regionów Wymiana najlepszych praktyk Konkluzje Rady w sprawie spuścizny dużych imprez sportowych

spotkanie dyrektorów generalnych

Konferencja wysokiego szczebla

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (jeżeli organizacja igrzysk olimpijskich zostanie przyznana Francji: od Albertville 1992 r. po zimowe igrzyska olimpijskie we francuskich Alpach w 2030 r., ilustracja zrównoważonej spuścizny wielkiej imprezy sportowej)

Druga połowa 2024 r.

Lipiec 2024 r.

Wrzesień 2024 r.

2027

Prezydencja węgierska

Prezydencja węgierska

Prezydencja węgierska

FR

Kształtowanie polityki i inwestycje w sporcie - Wkład sportu w rozwój regionalny

- Możliwości wykorzystania unijnych programów finansowania

- - Społeczny zwrot z inwestycji w sport (SROI)

- Polityka oparta na dowodach

Badania i statystyki w dziedzinie sportu

- Analiza sytuacji

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Wymiana najlepszych praktyk w zakresie rachunków satelitarnych sportu w oparciu o sprawozdanie Komisji (5)

- Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się dotyczące zachęcania do sportu poprzez system podatkowy)

W pełni dobrowolne sprawozdania krajowe

Konferencja lub seminarium

Druga połowa 2025 r.

2024-2027

Pierwsza połowa 2025 r.

HR

Państwa członkowskie

Prezydencja polska

Wzmocnienie odporności sektora sportu - Odporność sportu masowego: zrównoważenie finansowe i środowiskowe, wspieranie wolontariatu, zarządzanie ryzykiem.

- Rola administracji publicznej

- Możliwości finansowania (SHARE 2.0)

- Analiza sytuacji

- Wymiana najlepszych praktyk

- Opracowanie strategii

Badanie 2024-2027 Komisja
(1) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie innowacji w sporcie (Dz.U. C 212 z 4.6.2021, s. 2).

(2) Konkluzje Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie sportu i aktywności fizycznej jako obiecujących czynników zmiany zachowań sprzyjającej zrównoważonemu

rozwojowi (Dz.U. C 170 z 25.4.2022, s. 1).

(3) Komisja Europejska, "Sport's contribution to the European Green Deal - a sport sector playbook" [Wkład sportu w Zielony Ład - podręcznik dla sektora sportu], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, pełne

sprawozdanie, wrzesień 2023 r.

(4) Konkluzje Rady w sprawie zrównoważonej i dostępnej infrastruktury sportowej (Dz.U. C 494 z 28.12.2022, s. 1).

(5) Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Edukacji, Młodzieży, Sportu i Kultury, "Study on the economic impact of sport through sport satellite accounts" [Studium gospodarczych skutków sportu na

podstawie rachunków satelitarnych sportu], Urząd Publikacji, 2018 r. zbliżające się badanie Komisji Europejskiej mające na celu harmonizację istniejących metod i definicji w statystyce dotyczącej sportu, które ma utorować drogę do ewentualnego przyszłego europejskiego rachunku satelitarnego sportu, oczekiwanego w 2025 r.

Obszar priorytetowy III: Uprawianie sportu i prozdrowotnej aktywności fizycznej

Kluczowe zagadnienie Temat Cel Format prac (ewent.) Wyniki prac / termin Kierujący
Tworzenie na rzecz wszystkich grup wiekowych odpowiednich możliwości uprawiania sportu i aktywności fizycznej - Współczesne wyzwania i zagrożenia, które są przyczyną spadku sprawności wśród dzieci i młodzieży - Wymiana najlepszych praktyk

- Budowanie wiedzy

- Działania następcze w związku z konkluzjami Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie na temat aktywności fizycznej przez całe życie (2021) (1)

Debata podczas posiedzenia dyrektorów generalnych Pierwsza połowa 2025 r. Prezydencja polska
- Rozwój sportu w miejscu pracy Grupa zainteresowanych państw członkowskich (działania w zakresie partnerskiego uczenia się) 2025 BE
- Aktywne starzenie się (ewent.) Konkluzje Rady lub debata podczas posiedzenia dyrektorów generalnych lub debata na forum Rady Pierwsza połowa 2026 r. Prezydencja cypryjska
Promowanie

aktywności fizycznej

- Aktywność fizyczna przez całe życie

- Współpraca międzysektorowa z odpowiednimi instytucjami (np. ze szkołami)

- Rola mediów i mediów społecz- nościowych

- Wspieranie wolontariatu

- Podnoszenie świadomości

- Budowanie wiedzy

- Wymiana najlepszych praktyk

(ewent.) Debata podczas posiedzenia dyrektorów generalnych

(ewent.) Zmiana zalecenia Rady w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (HEPA) (2013) (2)

Lipiec 2024 r.

Do rozstrzygnięcia

Prezydencja węgierska

Komisja, prezy- dencje, sieć punktów kontaktowych ds. prozdrowotnej aktywności fizycznej

Zdrowie psychiczne i dobros- tan w sporcie Promowanie korzyści płynących ze sportu dla zdrowia psychicznego i do- brostanu oraz profilaktyka wśród sportowców grupa OMK Do rozstrzygnięcia państwa członkowskie, Komisja
(ewent.) Debata podczas posiedzenia dyrektorów generalnych lub konferencja lub debata na forum Rady Pierwsza połowa 2026 r. Prezydencja cypryjska
(1) Konkluzje Rady na temat aktywności fizycznej przez całe życie (Dz.U. C 501 I z 13.12.2021, s. 1).

(2) Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1).

ZAŁĄCZNIK  II

Zasady odnoszące się do formatów prowadzenia prac i składania sprawozdań

1. Plan prac UE w dziedzinie sportu będzie realizowany w szczególności za pośrednictwem działań grup OMK, grup zainteresowanych państw członkowskich (lub działań w zakresie partnerskiego uczenia się), poprzez spotkania klastrów tematycznych, konkluzje Rady, konferencje i badania.

2. Uczestnictwo państw członkowskich we wdrażaniu unijnego planu prac i jego formatów jest dobrowolne.

3. Grupy ds. otwartej metody koordynacji (OMK) zapewnią ramy współpracy i wymiany dobrych praktyk między państwami członkowskimi w zakresie wspólnych kluczowych zagadnień, wyrażonych w ramach trzech obszarów priorytetowych niniejszego planu prac UE i odpowiadających im kluczowych zagadnień wymienionych w załączniku I 12 , a także umożliwią opracowanie niewiążących zaleceń.

W odniesieniu do metody pracy,

- mandat zostanie sfinalizowany na forum Grupy Roboczej ds. Sportu na podstawie projektu mandatu zaproponowanego przez Komisję;

- każda grupa OMK będzie odpowiedzialna za wyznaczenie na pierwszym posiedzeniu przewodniczącego lub współprzewodniczących spośród swoich członków;

- w ramach mandatu można zaproponować, aby osoby trzecie, w tym państwa trzecie 13 , przedstawiciele społeczeństwa obywatelskiego i ruchu sportowego, byli zapraszani do grupy OMK w charakterze członków lub obserwatorów;

- zależnie od tematu grupa OMK może być w stosownym przypadku zachęcana do utworzenia mniejszych grup mających zająć się bardziej szczegółowymi tematami i do korzystania z metod partycypacyjnych;

- Komisja zapewni wiedzę ekspercką i wsparcie logistyczne dla prac każdej z grup OMK;

- niewiążące zalecenia przedstawione przez grupę OMK będą omawiane przez Grupę Roboczą ds. Sportu oraz, w stosownych przypadkach, przez inne właściwe organy przygotowawcze i, o ile to właściwe, przedstawiane Radzie.

4. Grupy zainteresowanych państw członkowskich (ministerstwa, organy rządowe lub inne organy publiczne) zostaną zorganizowane przez jedno lub kilka państw członkowskich, między innymi w celu wymiany informacji na konkretne tematy. Udział w grupach zainteresowanych państw członkowskich jest otwarty dla wszystkich państw członkowskich. Państwa członkowskie mogą również tworzyć grupy zainteresowanych państw członkowskich w związku z zagadnieniami niewymienionymi w załączniku I.

5. Grupy zainteresowanych państw członkowskich mogą określać, jeśli uznają to za konieczne, swoje własne procedury i struktury robocze, w zależności od konkretnych potrzeb i oczekiwanych rezultatów. Komisja uczestniczy w pracach tych grup, a w przypadku spełnienia warunków budżetowych może zapewnić wsparcie finansowe dla prowadzonych przez te grupy prac (jako działań stanowiących partnerskie uczenie się w kontekście mającego zastosowanie rocznego programu prac Erasmus+).

6. Komisja organizuje spotkania klastrów poświęcone konkretnemu tematowi w celu przedstawienia realizacji i wyników odpowiednich projektów finansowanych w ramach działań sportowych programu "Erasmus+" lub w ramach innych unijnych programów finansowania.

7. W stosownych przypadkach posiedzenia grup OMK, grup zainteresowanych państw członkowskich, konferencje i spotkania klastrów mogą również w stosownych przypadkach odbywać się w formie wirtualnej.

8. Komisja będzie składać Radzie sprawozdania z postępów prac w grupach OMK i z konferencji / spotkań klastrów / badań oraz przedstawiać odnośne wyniki. Prezydencje Rady będą robić to samo w odniesieniu do organizowanych przez siebie wydarzeń. Grupy zainteresowanych państw członkowskich mogą wyznaczyć przedstawicieli do przygotowywania takich sprawozdań.

9. Porządki posiedzeń, wyniki i sprawozdania wszystkich grup będą dostępne dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od stopnia ich zaangażowania w daną dziedzinę. Wyniki prac grup będą publikowane i rozpowszechniane na szczeblu unijnym i krajowym za pośrednictwem odpowiednich kanałów.

1 ONZ, Zgromadzenie Ogólne, rezolucja A/RES/70/1 "Przekształcamy nasz świat: agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030", pkt 37, 25 września 2015 r.
2 Zmienione zalecenie w sprawie Europejskiej karty sportu CM/Rec(2021)5. Przyjęte przez Komitet Ministrów w dniu 13 października 2021 r. na 1414. posiedzeniu delegatów ministrów, art. 1 ust. 1 lit. b).
3 Dz.U. C 162 z 1.06.2011, s. 1.
4 Dz.U. C 183 z 14.06.2014, s. 12.
5 Dz.U. C 189 z 15.06.2017, s. 5.
6 Dz.U. C 419 z 4.12.2020, s. 1.
7 Komisja Europejska, specjalne badanie Eurobarometr nr 525, "Sport and Physical Activity [Sport i aktywność fizyczna] (2022)", 2268/SP525, pełne sprawozdanie, wrzesień 2022 r.
8 Komisja Europejska, "Promowanie równości płci w sporcie. Zalecenia i plan działania grupy wysokiego szczebla ds. równości płci w sporcie" (2022).
9 Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zgromadzonych w Radzie w sprawie dalszego rozwoju zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu (Dz.U. C 425 z 12.12.2017, s. 1).
10 Kluczowe cechy europejskiego modelu sportu zostały przedstawione w rezolucji Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie kluczowych cech europejskiego modelu sportu (Dz.U. C 501 z 13.12.2021, s. 1).
11 Zalecenie Rady z dnia 26 listopada 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (Dz.U. C 354 z 4.12.2013, s. 1).
12 Wstępnie określone kluczowe zagadnienia to "walka z nawoływaniem do nienawiści", "prawa sportowców i propagowanie dobrego zarządzania w sporcie" oraz "zdrowie psychiczne i dobrostan w sporcie".
13 Do celów niniejszego planu prac "państwa trzecie" to państwa, o których mowa w przepisach art. 19 i 20 programu Erasmus+ (rozporządzenie (UE) 2021/817 - Dz.U. L 189 z 28.5.2021, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3527

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady i przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (na okres 1 lipca 2024 r. - 31 grudnia 2027 r.)
Data aktu: 03/06/2024
Data ogłoszenia: 03/06/2024