RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANI W RADZIE,1. PRZYWOŁUJĄC art. 6 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), według którego sport jest dziedziną, w której działania na szczeblu Unii Europejskiej (UE) powinny służyć wspieraniu, koordynowaniu i uzupełnianiu działań państw członkowskich.
2. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 1 TFUE, zgodnie z którym Unia przyczynia się do wspierania europejskich przedsięwzięć w zakresie sportu, uwzględniając jego szczególny charakter, jego struktury oparte na zasadzie dobrowolności oraz uwzględniając jego funkcję społeczną i edukacyjną.
3. PRZYPOMINAJĄC art. 165 ust. 2 TFUE, zgodnie z którym działanie Unii zmierza do rozwoju europejskiego wymiaru sportu przez popieranie uczciwości i dostępności we współzawodnictwie sportowym oraz współpracy między podmiotami odpowiedzialnymi za sport, jak również przez ochronę integralności fizycznej i psychicznej sportowców, w szczególności tych najmłodszych.
4. UZNAJĄC, że sport mógłby pomóc w realizacji ogólnych priorytetów politycznych UE, szczególnie celów realizowanych w ramach innych obszarów polityki, na przykład w dziedzinie edukacji, zdrowia, młodzieży, kultury, spraw społecznych, włączenia społecznego, równości, równouprawnienia płci, rozwoju obszarów miejskich i wiejskich, transportu, środowiska, turystyki, zatrudnienia, innowacji, zrównoważoności, cyfryzacji i gospodarki, i że te obszary polityki mogłyby wspierać promowanie sportu w oparciu o współpracę międzysektorową.
5. PODKREŚLAJĄC, że zgodnie z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 sport jest kolejnym ważnym bodźcem zrównoważonego rozwoju 1 i dlatego może przyczynić się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju.
6. UZNAJĄC zmienioną Europejską kartę sportu Rady Europy, której celem jest umożliwienie każdej osobie uczestnictwa w sporcie, a w szczególności zapewnienie wszystkim możliwości uprawiania sportu w bezpiecznym i zdrowym środowisku 2 .
7. PRZYPOMINAJĄC rezolucje Rady w sprawie planów prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20112014 3 , 2014-2017 4 , 2017-2020 5 i 2021-2024 6 .
8. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wyniki realizacji planu prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu na lata 20212024, a także sprawozdanie Komisji na temat realizacji i przydatności tego planu.
9. ODNOTOWUJĄC wyniki specjalnego badania Eurobarometr nr 525 na temat sportu i aktywności fizycznej 7 , zalecenia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Równości Płci w Sporcie 8 , wyniki prac grup ekspertów ds. sportu ekologicznego oraz wzmocnienia odbudowy i odporności sektora sportu na kryzys podczas pandemii COVID-19 i w jej następstwie, a także prowadzone obecnie prace nad harmonizacją statystyk i danych dotyczących sportu w Unii Europejskiej.
10. PODKREŚLAJĄC globalne wyzwania, które mają wpływ również na sport, takie jak niedawna pandemia COVID-19, rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie oraz napięcia geopolityczne wpływające na zawody sportowe.
11. ODNOTOWUJĄC sprawy wniesione przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości, które zwiększają zauważalność i znaczenie europejskiego wymiaru sportu.
12. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC wprowadzenie Akcji Kluczowej 1 w ramach działań sportowych programu Erasmus+ związanych z mobilnością personelu pracującego w organizacjach sportowych, przede wszystkim w sporcie masowym, który ma możliwość podnoszenia swoich kompetencji i kwalifikacji oraz nabywania nowych umiejętności poprzez pobyt za granicą.
13. UZNAJĄC potrzebę ciągłej współpracy z innymi instytucjami i organami UE, ruchem sportowym i odpowiednimi interesariuszami oraz z właściwymi międzynarodowymi organizacjami rządowymi i pozarządowymi, w tym z Radą Europy, Światową Organizacją Zdrowia (WHO), Biurem Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków i Przestępczości (UNODC), Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) oraz Światową Agencją Antydopingową (WADA),
USTANAWIAJĄ PLAN PRAC UNII EUROPEJSKIEJ W DZIEDZINIE SPORTU NA OKRES OD DNIA
1 LIPCA 2024 R. DO 31 GRUDNIA 2027 R.
14. Plan prac UE dotyczy następujących obszarów priorytetowych:
- uczciwość i wartości w sporcie;
- społeczno-gospodarczy i środowiskowy wymiar sportu;
- uprawianie sportu i prozdrowotnej aktywności fizycznej.
Konkretne kluczowe zagadnienia, tematy, cele, formaty prac, możliwe wyniki, terminy i obowiązki zostały określone i wyjaśnione w załącznikach I i II do niniejszego dokumentu.
15. Niniejszy plan prac Unii Europejskiej w dziedzinie sportu (zwany dalej "planem prac UE") służy realizacji następujących CELÓW PRZEWODNICH:
W ramach polityki UE w dziedzinie sportu,
- wzmocnienie w UE bezpiecznego sportu opartego na uczciwości i wartościach,
- wsparcie zrównoważonej i opartej na dowodach polityki sportowej,
- zwiększenie uczestnictwa w sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej we wszystkich grupach wiekowych oraz poprawa ich dostępności dla grup szczególnie wrażliwych, w celu promowania aktywnego i przyjaznego dla środowiska stylu życia, spójności społecznej i aktywności obywatelskiej,
- wspieranie dobrowolnego sportu masowego w celu zwiększenia uczestnictwa w takim sporcie i prozdrowotnej aktywności fizycznej,
- wspieranie, dalsze analizowanie i kontynuowanie odbywających się obecnie dyskusji na temat kluczowych cech europejskiego modelu sportu,
- wzmocnienie i propagowanie dobrego zarządzania w sporcie,
- zachęcanie do inwestowania w sektor sportu, w tym w zrównoważoną i dostępną infrastrukturę sportową i rekreacyjną, między innymi w celu ograniczenia śladu węglowego tego sektora,
- propagowanie - poprzez współpracę międzysektorową - wiedzy na temat turystyki sportowej, która może odegrać kluczową rolę dla zrównoważonego rozwoju tego sektora i budowania jego odporności,
- wspieranie prac nad innowacjami i cyfryzacją w sporcie jako sile napędowej zdrowia, wyników, rozwoju gospodarczego i zrównoważonego sektora sportu,
- wzmocnienie odporności sektora sportu na przyszłe wyzwania i kryzysy, w oparciu o doświadczenia związane z pandemią COVID-19,
- zapewnianie, poprzez współpracę międzysektorową, istnienia świadomości w innych dziedzinach polityki UE co do ważnego wkładu, jaki sport może w Europie wnosić w zrównoważony rozwój i rozwój społeczny, zdrowie obywateli europejskich oraz w osiągnięcie celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu, jaki inne polityki UE mogą wywierać na sektor sportu,
- wspieranie i umożliwianie, w stosownych przypadkach, pełnej realizacji programu Erasmus+ w dziedzinie sportu.
W zakresie zarządzania i współpracy,
- wzmocnienie stosowania i wdrażania zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu, zgodnie z rezolucją Rady z 2017 r. i jego głównymi strukturami 9 , którymi są:
a) Forum Sportu UE;
b) zorganizowany dialog wysokiego szczebla w obrębie UE, odbywający się przy okazji posiedzenia Rady UE;
c) zorganizowany dialog w obrębie UE na temat sportu na poziomie operacyjnym, odbywający się przy okazji posiedzenia unijnych dyrektorów ds. sportu lub innych nieformalnych wydarzeń prezydencji;
- wzmocnienie międzynarodowego wymiaru unijnej polityki sportowej, zwłaszcza poprzez wymianę i współpracę w zakresie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, również z rządami i interesariuszami spoza UE, a także poprzez ściślejszą współpracę z Radą Europy,
- zapewnienie ciągłości i określenie działań następczych w stosunku do czterech poprzednich planów prac UE w dziedzinie sportu oraz w stosunku do innych dotyczących sportu dokumentów UE, takich jak konkluzje i rezolucje Rady,
- pogłębienie wymiany wiedzy i doświadczeń między państwami członkowskimi UE a Komisją.
16. Niniejszy plan prac UE to elastyczny instrument. Na późniejszym etapie może zaistnieć potrzeba wprowadzenia zmian lub poprawek, aby w terminowy sposób reagować na nadchodzące lub nieoczekiwane wydarzenia i pilne kwestie w dziedzinie sportu i aktywności fizycznej, przy uwzględnieniu priorytetów przyszłych prezydencji Rady.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
17. Angażowały się w realizację niniejszego planu prac UE i - w stosownych przypadkach - wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosiły wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
18. Uwzględniały wiedzę i wyniki uzyskane w ramach realizacji niniejszego planu prac UE przy opracowywaniu na szczeblu krajowym i niższym niż krajowy polityk sportowych i innych odnośnych polityk, przy jednoczesnym poszanowaniu zasady pomocniczości i autonomii sportu.
19. Informowały krajowy ruch sportowy i innych odpowiednich interesariuszy o postępach w realizacji niniejszego planu prac UE, a w stosownych przypadkach współpracowały z nimi w tym zakresie, oraz rozpowszechniały wyniki w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.
20. Rozpowszechniały istotne aspekty prac Rady związanych z ruchem sportowym i odpowiednimi zainteresowanymi stronami w celu zagwarantowania praktycznej przydatności i widoczności działań Rady, a także w celu poprawy działań następczych w związku z zaleceniami lub zaproszeniami skierowanymi przez Radę do ruchu sportowego i innych zainteresowanych stron.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW SPRAWUJĄCYCH PREZYDENCJĘ W RADZIE, BY:
21. Uwzględniały ten plan prac UE przy opracowywaniu swojego programu, umożliwiały w ramach Grupy Roboczej ds. Sportu wymianę informacji na temat postępów w jego realizacji i opierały się na już osiągniętych wynikach.
22. Rozważyły - na podstawie zorganizowanego dialogu w obrębie UE na temat sportu - organizowanie posiedzeń z odpowiednimi przedstawicielami ruchu sportowego i innymi zainteresowanymi podmiotami sportowymi. Można to osiągnąć na przykład poprzez wymianę informacji na temat realizacji niniejszego planu prac UE, w tym na temat przyszłych prac Rady (np. możliwych sposobów wniesienia wkładu w przyszłe dokumenty Rady), omawianie bieżących kwestii i wyzwań związanych z polityką sportową, a także analizowanie wspólnych ambicji i dostarczanie informacji na temat planowanych priorytetów przyszłych prezydencji Rady.
23. Wykorzystywały, w stosownych przypadkach, wyniki i zalecenia wynikające z formatów roboczych określonych w niniejszym planie prac, aby wspierać ich prace i lepiej wyeksponować działania Rady i Komisji w dziedzinie sportu.
24. Pod koniec okresu, którego dotyczy niniejsza rezolucja, zaproponowały w stosownym przypadku - na podstawie sprawozdania opracowanego przez Komisję - nowy plan prac UE na kolejny okres.
ZWRACAJĄ SIĘ DO KOMISJI, BY:
25. Angażowała się - wraz z państwami członkowskimi, ruchem sportowym i innymi odpowiednimi interesariuszami - w realizację niniejszego planu prac UE oraz wspierała państwa członkowskie wiedzą fachową i doświadczeniem z zakresu wszystkich odnośnych sektorów polityki, w miarę możliwości zapewniając synergie, zgodnie z załącznikami I i II do niniejszej rezolucji.
26. Opracowała do końca 2026 r. nowy długoterminowy dokument strategiczny dotyczący przyszłości unijnej polityki sportowej, w tym promowania kluczowych cech europejskiego modelu sportu 10 oraz włączenia sportu do innych polityk unijnych.
27. W stosownych przypadkach zaproponowała zmianę istniejących dokumentów programowych, takich jak zalecenie Rady z 2013 r. w sprawie propagowania we wszystkich sektorach prozdrowotnej aktywności fizycznej (HEPA) 11 .
28. Wnosiła wkład w oparte na dowodach polityki na szczeblu UE i na szczeblu jej państw członkowskich, zwłaszcza poprzez wspieranie organizacji działań w zakresie partnerskiego uczenia się, tworzenie innych narzędzi wymiany dobrych praktyk i danych między państwami członkowskimi a odpowiednimi zainteresowanymi stronami oraz, w stosownych przypadkach, poprzez badania i ankiety.
29. Kontynuowała regularne informowanie państw członkowskich, ruchu sportowego i innych odpowiednich zainteresowanych stron oraz konsultowanie się z nimi na temat bieżących i planowanych inicjatyw oraz istniejących możliwości finansowania w dziedzinie sportu, a także w innych obszarach polityki unijnej mających znaczenie dla sportu.
30. Dostarczała państwom członkowskim, w miarę możliwości, aktualnych informacji na temat innych polityk i programów unijnych oraz ich potencjalnego wpływu na sektor sportu, a także ogólnego przeglądu projektów Erasmus+ związanych z kluczowymi tematami niniejszego planu prac.
31. W stosownych przypadkach konsultowała się z państwami członkowskimi przed rozpoczęciem realizacji konkretnych inicjatyw w ramach planu prac UE, w szczególności w celu monitorowania postępów w realizacji tych inicjatyw.
32. Rozważyła wspólne metody, na podstawie których państwa członkowskie, Komisja Europejska i odpowiednie zainteresowane strony mogą zwoływać i nadzorować realizację planu prac UE, a także monitorować postępy i omawiać kluczowe kwestie w ramach polityki sportowej.
33. Propagowała uwzględnianie aspektu sportu i aktywności fizycznej w innych obszarach polityki UE oraz nadal propagowała synergie między sportem a innymi politykami unijnymi.
34. Rozpowszechniała wiedzę i wyniki osiągnięte w ramach realizacji niniejszego planu prac UE w celu zapewnienia praktycznej przydatności i widoczności prowadzonych działań.
35. Rozważyła udostępnienie platformy internetowej umożliwiającej dostęp do sprawozdań, wymianę dobrych praktyk lub stosownych dokumentów oraz nadal ułatwiała wymianę informacji i tworzenie sieci kontaktów między państwami członkowskimi, w tym poprzez wykorzystanie istniejących narzędzi informatycznych służących współpracy.
36. Przedłożyła, w pierwszej połowie 2027 r. - na podstawie dobrowolnych wkładów państw członkowskich, ruchu sportowego i zainteresowanych stron - sprawozdanie z realizacji i przydatności niniejszego planu prac UE. Sprawozdanie to posłuży za podstawę do przygotowania kolejnego planu prac UE w drugiej połowie 2027 r.
ZWRACAJĄ SIĘ DO RUCHU SPORTOWEGO I INNYCH ODPOWIEDNICH INTERESARIUSZY, BY:
37. Angażowali się wraz z państwami członkowskimi i Komisją w realizację niniejszego planu prac UE i, wykorzystując swoją wiedzę fachową i doświadczenie, wnosili wkład w prace prowadzone w ramach różnych formatów.
38. Rozpowszechniali wyniki uzyskane w trakcie realizacji niniejszego planu prac UE i uwzględniali je w prowadzeniu swoich własnych działań.