Sprawa C-204/24: Skarga wniesiona w dniu 15 marca 2024 r. - Komisja Europejska/Irlandia

Skarga wniesiona w dniu 15 marca 2024 r. - Komisja Europejska/Irlandia
(Sprawa C-204/24)

(C/2024/3314)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Komisja Europejska (przedstawiciele: L. Armati i E. Sanfrutos Cano, pełnomocnicy)

Strona pozwana: Irlandia

Żądania strony skarżącej

Skarżąca wnosi do Trybunału o:

- stwierdzenie, że nie dokonując prawidłowej i pełnej transpozycji art. 2 ust. 38, art. 4 ust. 2, art. 5 ust. 2, art. 7 ust. 3, art. 9 ust. 2, art. 11 ust. 3 lit. a), art. 11 ust. 3 lit. b), art. 11 ust. 3 lit. c), art. 11 ust. 3 lit. d), art. 11 ust. 3 lit. e), art. 11 ust. 3 lit. i), art. 11 ust. 3 lit. l) oraz załączników II i V, dyrektywy 2000/60/WE 1  Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (zwanej dalej "ramową dyrektywą wodną"), Irlandia uchybiła zobowiązaniom, które na niej ciążą na mocy tej dyrektywy;

- obciążenie Irlandii kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Ramowa Dyrektywa Wodna ustanawia ramy dla ochrony śródlądowych wód powierzchniowych, wód przejściowych, wód przybrzeżnych i wód podziemnych. Jej celem jest zapobieganie zanieczyszczeniom i ich ograniczanie, promowanie zrównoważonego korzystania z wód, ochrona i poprawa stanu ekosystemów wodnych oraz łagodzenie skutków powodzi i susz. Ogólnym celem jest osiągnięcie dobrego stanu środowiska dla wszystkich wód. W związku z tym wymaga się od państw członkowskich sporządzenie planów gospodarowania wodami w dorzeczach w oparciu o naturalne geograficzne dorzecza rzek, a także konkretnych programów działań służących osiągnięciu celów. W Irlandii w szczególności dwa obszary budzą nadal obawy ze względu na kluczową rolę, jaką odgrywają w zapewnieniu skuteczności dyrektywy jako całości:

1) ciągły brak jasności w prawie irlandzkim co do tego, czy zwrot kosztów jest odpowiednio uznawany za narzędzie gospodarki wodnej w odniesieniu do wszystkich usług wodnych, tj. również tych, które nie są świadczone przez Irish Water, oraz

2) niewystarczająca kontrola poboru wody i interwencji hydromorfologicznych, które zapewniają ciągłe monitorowanie wpływu na stan ekologiczny danych jednolitych części wód. W odniesieniu do punktu pierwszego Komisja zakwestionowała transpozycję art. 2 ust. 38, art. 5 ust. 2 i art. 9 ust. 2 dyrektywy. W odniesieniu do punktu drugiego, Komisja wyraziła zastrzeżenia co do ciągłego braku nacisku w prawie irlandzkim na ustrukturyzowane ramy monitorowania i kontrolowania działań, które mogą wpływać na stan ekologiczny jednolitych części wód, na który wpływ mają zarówno pobór, jak i zmiany hydromorfologiczne. Aby państwo członkowskie mogło zapewnić pełne i skuteczne wdrożenie dyrektywy, ważne jest, aby odpowiednie cele środowiskowe były właściwie określone (art. 4), aby wody wykorzystywane do poboru były właściwie zidentyfikowane (art. 7) oraz aby istniał program środków zapewniających osiągnięcie określonych celów (art. 11). Bez tych ram istnieje ryzyko, że monitorowanie stanu ekologicznego jednolitych części wód będzie niekompletne.

1 Dz.U. 2000 L 327, s. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024