Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2025/01) - WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH

Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2025/01)
"WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH"
(C/2024/3258)

SPIS TREŚCI

A. Wprowadzenie i ramy prawne

B. Cel zaproszenia do składania wniosków

C. Cel, kategoria i forma finansowania

D. Dostępny budżet

E. Wymogi dotyczące dopuszczalności wniosków o finansowanie

F. Kryteria oceny wniosków o finansowanie

F.1 Kryteria wykluczenia

F.2 Kryteria kwalifikowalności

F.3 Kryteria przyznawania i rozdzielanie finansowania

G. Wspólna kontrola ze strony parlamentu europejskiego i urzędu

H. Warunki

I. Harmonogram

J. Ujawnianie i przetwarzanie danych osobowych

K. Inne informacje

Formularz wniosku o finansowanie

A. WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE

1. Zgodnie z art. 10 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej partie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii.

2. Na podstawie art. 224 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski i Rada ustanawiają przepisy regulujące partie polityczne na poziomie europejskim, w szczególności zasady dotyczące ich finansowania. Zasady te określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , z późniejszymi zmianami.

3. Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejska partia polityczna zarejestrowana zgodnie z warunkami i procedurami przedmiotowego rozporządzenia, reprezentowana w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego ze swych członków i nieznajdująca się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego, może ubiegać się o finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zgodnie z warunkami określonymi przez urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego w zaproszeniu do składania wniosków o przyznanie wkładu.

4. W związku z tym Parlament Europejski ogłasza niniejsze zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu w celu przyznania wkładów europejskim partiom politycznym ("zaproszenie").

5. Podstawowe ramy prawne określono w następujących aktach prawnych:

a) rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014;

b) decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z 1 lipca 2019 r. ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2  (zwana poniżej "decyzją Prezydium z 1 lipca 2019 r.");

c) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3  ("rozporządzenie finansowe");

d) rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 z dnia 2 października 2015 r. w sprawie zawartości i funkcjonowania rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 4 ;

e) rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2246 z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu nadawania numerów rejestrowych, mającego zastosowanie do rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz informacji zawartych w standardowych odpisach z rejestru 5 ;

f) Regulamin Parlamentu Europejskiego 6 .

B. CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW

6. Celem niniejszego zaproszenia jest zaproszenie zarejestrowanych europejskich partii politycznych do składania wniosków o finansowanie z budżetu Unii ("wnioski o finansowanie") oraz określenie charakteru wydatków podlegających zwrotowi zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia nr 1141/2014 i art. 224 ust. 5 rozporządzenia finansowego.

C. CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA

7. Celem finansowania jest wsparcie statutowej działalności i celów europejskich partii politycznych w roku budżetowym obejmującym okres od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r., zgodnie z warunkami określonymi w umowie o przyznanie wkładu, zawieranej między europejską partią polityczną jako beneficjentem a Parlamentem Europejskim.

8. Kategorią finansowania jest wkład na rzecz europejskich partii politycznych zgodnie z tytułem XI rozporządzenia finansowego ("wkład"). Wkład przybiera formę zwrotu odsetka faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.

9. Maksymalna kwota wypłacona beneficjentowi przez Parlament Europejski nie może przekraczać 90 % wydatków podlegających zwrotowi, wyszczególnionych w szacunkowym budżecie, ani 90 % faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.

D. DOSTĘPNY BUDŻET

10. Przewidywane środki finansowe na rok budżetowy 2025, zgodnie z art. 402 budżetu Parlamentu Europejskiego "Finansowanie europejskich partii politycznych", wynoszą 46 000 000 EUR. Dostępne środki do rozdzielenia zostaną określone przez władzę budżetową w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na rok 2025.

E. WYMOGI DOTYCZĄCE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

11. Aby wniosek o finansowanie został dopuszczony, musi on:

a) zostać złożony w formie pisemnej na formularzu wniosku o finansowanie załączonym do niniejszego zaproszenia i zawierać wszelkie wymagane dokumenty potwierdzające;

b) zawierać pisemne zobowiązanie (podpisany formularz oświadczenia zawarty w dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie, o której mowa w ust. 12), że wnioskodawca zgadza się na warunki, a także kryteria wykluczenia określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.;

c) zawierać pismo pełnomocnika, potwierdzające upoważnienie do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu wnioskodawcy;

d) zostać wysłany do Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego do 30 września 2024 r., w formie kopii elektronicznej lub oryginału elektronicznego (zawierającego kwalifikowany podpis elektroniczny 7 ) na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu. Dokumenty uzupełniające (zwłaszcza tabele) należy składać w formacie edytowalnym, najlepiej w formacie Excel.

12. Wnioskodawcy proszeni są o skorzystanie z dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie udostępnionej na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego oraz o przestrzeganie zawartych w niej instrukcji (https://www.europarl.europa.eu/contracts-and-grants/pl/list-of-notices/).

Jeżeli wymagany jest podpis, musi to być podpis odręczny lub kwalifikowany podpis elektroniczny, przy czym ten ostatni musi być zgodny z rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania (eIDAS) 8 .

Wnioski należy składać drogą elektroniczną; w przypadku gdy niektóre dokumenty są opatrzone odręcznymi podpisami, wnioskodawca przechowuje i przedstawia oryginały na żądanie Parlamentu Europejskiego.

F. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE

F.1 Kryteria wykluczenia

13. Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury finansowania, jeżeli:

a) znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 lub art. 141 ust. 1 rozporządzenia finansowego;

b) są zarejestrowani jako wykluczeni w bazie danych, o której mowa w art. 142 rozporządzenia finansowego;

c) podlegają jakimkolwiek karom przewidzianym w art. 27 ust. 1 oraz w art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

F.2 Kryteria kwalifikowalności

14. Aby kwalifikować się do finansowania przez Unię, wnioskodawcy muszą spełniać warunki określone w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, tj. wnioskodawca:

a) musi być zarejestrowany przez Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych 9  ("Urząd") zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014;

b) musi być reprezentowany w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego posła do Parlamentu Europejskiego;

c) musi przestrzegać obowiązków wymienionych w art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przekazać roczne sprawozdania finansowe 10 , sprawozdanie z audytu zewnętrznego oraz wykaz darczyńców i ofiarodawców, jak określono w tym artykule;

d) musi wypełnić zobowiązania wymienione w art. 18 ust. 2a rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przedstawić dowody na to, że w okresie od 1 października 2023 r. do 30 września 2024 r. jego unijne partie członkowskie zasadniczo publikowały na swoich stronach internetowych, w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej.

F.3 Kryteria przyznawania i rozdzielanie finansowania

15. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 odnośne dostępne środki rozdziela się co roku. Środki rozdziela się pomiędzy europejskie partie polityczne, których wnioski o finansowanie zostały zatwierdzone w świetle kryteriów kwalifikowalności i wykluczenia, według następującego klucza:

a) 10 % rozdziela się w równych częściach między europejskie partie polityczne będące beneficjentami;

b) 90 % rozdziela się między europejskie partie polityczne będące beneficjentami proporcjonalnie do liczby ich członków wybranych do Parlamentu Europejskiego; zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia 1141/2014 posła do Parlamentu Europejskiego uważa się za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.

G. WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU

16. W art. 24 ust. 1 i 2 11  rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 przewiduje się wspólną kontrolę ze strony Parlamentu Europejskiego i Urzędu.

17. Jeżeli zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 do kompetencji Urzędu należy kontrola przestrzegania postanowień przedmiotowego rozporządzenia, Parlament Europejski przekazuje wnioski o finansowanie Urzędowi.

18. Na wszystkich etapach procedury przyznania wnioskodawcy są nadal zobowiązani na mocy art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 do dostarczenia, na wniosek urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i Urzędu, wszelkich informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, za które jest on odpowiedzialny, w wymaganym formacie.

2. Urząd sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w związku z art. 3, art. 4 ust. 1 lit. a), b) i d)-f), art. 5 ust. 1 lit. a)-e) i g), art. 9 ust. 5 i 6 oraz art. 20, 21 i 22.

Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne obowiązków związanych z finansowaniem unijnym, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Przy sprawowaniu takiej kontroli Parlament Europejski podejmuje niezbędne środki w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających skutki dla interesów finansowych Unii i zapobiegania im".

H. WARUNKI

19. Wnioskodawcy są zobowiązani do zgłaszania Parlamentowi Europejskiemu wszelkich zmian odnośnie do przedłożonych dokumentów oraz wszelkich innych informacji zawartych we wniosku w terminie dwóch tygodni od takiej zmiany. W przypadku braku takiego powiadomienia urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego może podjąć decyzję na podstawie przedłożonych informacji, niezależnie od wszelkich informacji przedstawionych na późniejszym etapie lub opublikowanych w innych źródłach.

20. Ciężar dowodu, że wnioskodawca w dalszym ciągu spełnia kryteria finansowania, spoczywa na nim samym.

21. Warunki dotyczące finansowania unijnego, które ma zostać przyznane w ramach niniejszego zaproszenia, są określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z dnia 1 lipca 2019 r. oraz w umowie o przyznanie wkładu. Zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia nr 1141/2014, art. 160 ust. 1 i 2 oraz art. 226 ust. 2 rozporządzenia finansowego niniejsze zaproszenie do składania wniosków wyjaśnia te warunki w następujący sposób: wydatki, które mają zostać pokryte z finansowania przyznanego w ramach niniejszego zaproszenia, muszą spełniać następujące wymogi:

a) polityka kadrowa:

i. całkowite koszty personelu powinny być racjonalnie zrównoważone z kosztami operacyjnymi;

ii. plan zatrudnienia jest dostosowany do potrzeb organizacyjnych i operacyjnych;

iii. decyzje w sprawie rekrutacji i wynagrodzeń podejmowane są przez właściwe organy zarządzające, zgodnie ze statutem beneficjenta i szczegółowymi przepisami wewnętrznymi, w oparciu o najlepsze praktyki i ogólne zasady, takie jak przejrzystość, równe traktowanie i brak konfliktu interesów;

iv. stawki wynagrodzenia i inne świadczenia dodatkowe (jeżeli występują) uwzględniają średnie stawki na danym rynku pracy;

b) postępowania o udzielenie zamówienia w przypadku zamówień o wartości powyżej 60 000 EUR na dostawcę:

i. pisemne zaproszenia do składania ofert (zaproszenie do składania ofert) muszą zawierać m.in. kryteria wykluczenia, kryteria wyboru (np. minimalna zdolność finansowa i techniczna), kryteria udzielenia zamówienia (cena i jakość lub tylko cena) oraz specyfikacje techniczne (oczekiwane rezultaty itp.), na podstawie których beneficjenci muszą oceniać oferty; zaproszenie do składania ofert musi wymagać od oferentów złożenia ofert opatrzonych datą, podpisanych i zawierających ceny jednostkowe (w stosownych przypadkach) oraz innych dokumentów potwierdzających umożliwiających porównanie ofert;

ii. zaproszenie do składania ofert należy wysyłać lub publikować za pośrednictwem odpowiednich kanałów, aby zapewnić odpowiednie rozpowszechnianie i jak największą konkurencję; muszą one zawierać rozsądne terminy (najlepiej przynajmniej 10 dni) na składanie wniosków/ofert i unikać wszelkich konfliktów interesów;

iii. ocena ofert musi opierać się na kryteriach określonych w zaproszeniu do składania ofert; sprawozdanie z oceny musi podkreślać przewagę komparatywną wybranej oferty zgodnie z tymi kryteriami; musi być podpisane i opatrzone datą przez przedstawiciela (przedstawicieli) beneficjenta w ramach procedury zapobiegającej wystąpieniu jakiegokolwiek konfliktu interesów;

iv. umowy muszą być podpisane i opatrzone datą przez obie strony oraz muszą zawierać takie same warunki jak w ofercie; okres ich obowiązywania może obejmować ewentualne przedłużenia, ale jest ograniczony do łącznie pięciu lat;

v. sztuczny podział zamówień nie może być wykorzystywany w celu obejścia przepisów dotyczących zamówień publicznych;

vi. podwykonawstwo powinno być utrzymywane na jak najniższym poziomie, a kwoty fakturowane przez podwykonawcę muszą być przejrzyste.

22. Każdy wnioskodawca akceptuje warunki, o których mowa w ust. 19-21 powyżej, podpisując formularz oświadczenia zawarty w dokumentacji dotyczącej wniosku o finansowanie, o której mowa w ust. 12.

23. Partie członkowskie europejskich partii politycznych zachęca się do podawania na swoich stronach internetowych informacji na temat równowagi płci.

24. Wszelkie zmiany ram prawnych, o których mowa w ust. 5, które weszłyby w życie, mogą prowadzić do wymagania od wnioskodawców spełnienia dodatkowych wymogów.

I. HARMONOGRAM

25. Termin składania wniosków o finansowanie upływa 30 września 2024 r.

26. Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego podejmuje decyzję w ciągu trzech miesięcy od dnia zamknięcia zaproszenia do składania wniosków o przyznanie wkładu. W następstwie tej decyzji wnioskodawców powiadamia się o indywidualnych decyzjach podpisanych przez Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.

27. Oczekuje się, że w styczniu 2025 r. wybrani wnioskodawcy otrzymają do podpisu projekt umowy o przyznanie wkładu. Na wniosek umowę o przyznanie wkładu można podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Po podpisaniu umowy płatność zaliczkowa odbywa się zgodnie z harmonogramem określonym w art. I.5 umowy.

J. UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

28. Parlament Europejski i Urząd publikują, w tym również na stronach internetowych, informacje wymagane na mocy art. 32 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

29. Wszelkie dane osobowe zgromadzone w związku z niniejszym zaproszeniem przetwarza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 12  oraz zgodnie z art. 33 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

30. Dane te przetwarza się do celów oceny wniosków o finansowanie oraz ochrony interesów finansowych Unii. Nie wpływa to na ewentualne przekazanie tych danych organom odpowiedzialnym za kontrolę i audyt zgodnie z prawodawstwem Unii, takim jak służby audytu wewnętrznego Parlamentu Europejskiego, Urząd, Prokuratura Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).

31. Na pisemny wniosek każda osoba fizyczna powiązana z beneficjentem może uzyskać dostęp do swoich danych osobowych w celu poprawienia wszelkich błędnych lub niekompletnych informacji. Wniosek dotyczący przetwarzania danych osobowych można złożyć w Dyrekcji Generalnej ds. Finansów Parlamentu Europejskiego lub u inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego. Osoba zainteresowana może w każdej chwili wnieść skargę do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych.

32. Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Parlament Europejski w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 i art. 141 rozporządzenia finansowego.

K. INNE INFORMACJE

33. Wszelkie pytania dotyczące niniejszego zaproszenia należy kierować pocztą elektroniczną, z podaniem numeru referencyjnego zaproszenia, na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu

34. Podstawowe akty prawne określone w ust. 5 lit. b) niniejszego zaproszenia oraz dokumentacja dotycząca wniosku o finansowanie są dostępne na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego (http://www.europarl.europa.eu/ten- ders/invitations.htm).

ZAŁĄCZNIK

FORMULARZ WNIOSKU O FINANSOWANIE

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1. Dwie poprawki opublikowano w Dz.U. L 114 I z 4.5.2018 r., s. 1 oraz w Dz.U. L 85 I z 27.3.2019 r., s. 7.
2 Dz.U. C 249 z 25.7.2019, s. 2.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Dz.U. L 333 z 19.12.2015, s. 50.
5 Dz.U. L 318 z 4.12.2015, s. 28.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE, Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 73.
8 Rozporządzenie (UE) nr 910/2014.
9 Ustanowiony na podstawie art. 6 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
10 Chyba że wnioskodawca nie podlegał kontroli zgodnie z art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 (np. nowo utworzony podmiot itp.).
11 Art. 24 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 - ogólne przepisy dotyczące kontroli: "1. Kontrola nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, jest sprawowana we współpracy przez Urząd, urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i właściwe państwa członkowskie.
12 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3258

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2025/01) - WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH
Data aktu: 24/06/2024
Data ogłoszenia: 24/06/2024