Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 27 marca 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjörvar, Catherine Howdle i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze pełnomocni- czek Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, 1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 7 Porozumienia EOG poprzez niewłą- czenie do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 10ga załącznika XXII do Porozumienia (rozpo- rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1212 z dnia 3 września 2018 r. ustanawiające minimalne wymogi w celu wykonania przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/36/WE w odniesieniu do identyfikacji akcjonariuszy, przekazywania informacji i ułatwiania wykonywania praw akcjonariuszy), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 10ga załącznika XXII do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- W odpowiedzi z dnia 15 października 2023 r. na uzasadnioną opinię Urzędu z dnia 19 kwietnia 2023 r. Islandia oznajmiła, że wdrożenie aktu nastąpiło z opóźnieniem.
- Gdy termin zastosowania się przez Islandię do uzasadnionej opinii upłynął dnia 19 czerwca 2023 r., Islandia nie poinformowała Urzędu o żadnych środkach, które przyjęła, aby włączyć akt do krajowego porządku prawnego.
- W momencie składania niniejszego wniosku Urząd zauważa, że Islandia nie włączyła aktu do krajowego porządku prawnego ani nie poinformowała o tym Urzędu.