Sprawa T-148/24: Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust

Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust
(Sprawa T-148/24)

(C/2024/3175)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 21 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: CW (przedstawiciel: J. Reisinger, adwokat)

Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- zasądzenie, zgodnie z art. 268 TFUE w związku z art. 340 TFUE, odszkodowania w wysokości 10 000 EUR za szkodę poniesioną w wyniku podpisanego w dniu 10 kwietnia 2020 r. porozumienia w sprawie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego Francja - Niderlandy oraz powiązanych z nim działań Europolu i Eurojustu;

- obciążenie pozwanych kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skierowanej przeciwko działaniom Europolu i Eurojustu w ramach operacji EncroChat strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: dane osobowe są pozyskiwane i przetwarzane w sposób niezgodny z prawem i nieproporcjonalny.

- Podczas pozyskiwania i przetwarzania (w szczególności przechowywania, analizowania i rozpowszechniania) danych EncroChat naruszone zostały prawa podstawowe użytkowników, w tym strony skarżącej. W szczególności naruszone zostały art. 18, 28 i 38 rozporządzenia 2016/794 1 , art. 9, 26 i 27 rozporządzenia 2018/1727 2  oraz art. 71 i 72 rozporządzenia 2018/1725 3 .

- Naruszone zostały art. 7, 8 i 10-12 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") w związku z jej art. 51 i 52, a także art. 8 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC) oraz art. 17 Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP).

- Skarżący uważa, że poniósł szkodę, ponieważ zhakowanie wszystkich użytkowników EncroChat nie było ani konieczne, ani proporcjonalne, ponieważ zamiast tego można było podjąć ukierunkowane i zindywidualizowane działania. Ponadto ani z wyprzedzeniem, ani a posteriori nie przedstawiono żadnego uzasadnienia takiego podejścia.

2. Zarzut drugi: brak możliwości zweryfikowania przydatności dowodu w sprawach karnych lub co najmniej brak gwarancji formalnych i materialnych

- Strona skarżąca uważa, że dane EncroChat, w tym dane osobowe strony skarżącej, nie zostały - z punktu widzenia celu polegającego na wykorzystaniu tych danych w postępowaniu karnym - odpowiednio pozyskane i przetworzone. Z tego względu naruszone zostały przepisy wymienione w ramach zarzutu pierwszego, jak również art. 28 rozporządzenia 2016/794, art. 71 i 74 rozporządzenia 2018/1725, art. 47 i 48 Karty, art. 6 EKPC oraz art. 14 i 15 MPPOiP.

3. Zarzut trzeci: brak odpowiedniego bezpieczeństwa podczas pozyskiwania i przetwarzania danych EncroChat.

- Strona skarżąca uważa, że z uwagi na charakter, objętość i złożoność pozyskanych danych nie można racjonalnie mówić o odpowiednim bezpieczeństwie określonym w wyżej wymienionych rozporządzeniach. Ponadto strona skarżąca uważa, że administrator musi ocenić skutki planowanego przetwarzania. Nie jest jasne, czy tak było. Jeżeli okaże się, że do tego nie doszło, może to spowodować dodatkową szkodę.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. 2016, L 135, s. 53).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. 2018, L 295, s. 138).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3175

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-148/24: Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust
Data aktu: 21/05/2024
Data ogłoszenia: 21/05/2024