Sprawa T-148/24: Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust

Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust
(Sprawa T-148/24)

(C/2024/3175)

Język postępowania: niderlandzki

(Dz.U.UE C z dnia 21 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: CW (przedstawiciel: J. Reisinger, adwokat)

Strona pozwana: Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) i Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust)

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- zasądzenie, zgodnie z art. 268 TFUE w związku z art. 340 TFUE, odszkodowania w wysokości 10 000 EUR za szkodę poniesioną w wyniku podpisanego w dniu 10 kwietnia 2020 r. porozumienia w sprawie utworzenia wspólnego zespołu dochodzeniowo-śledczego Francja - Niderlandy oraz powiązanych z nim działań Europolu i Eurojustu;

- obciążenie pozwanych kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skierowanej przeciwko działaniom Europolu i Eurojustu w ramach operacji EncroChat strona skarżąca podnosi trzy zarzuty.

1. Zarzut pierwszy: dane osobowe są pozyskiwane i przetwarzane w sposób niezgodny z prawem i nieproporcjonalny.

- Podczas pozyskiwania i przetwarzania (w szczególności przechowywania, analizowania i rozpowszechniania) danych EncroChat naruszone zostały prawa podstawowe użytkowników, w tym strony skarżącej. W szczególności naruszone zostały art. 18, 28 i 38 rozporządzenia 2016/794 1 , art. 9, 26 i 27 rozporządzenia 2018/1727 2  oraz art. 71 i 72 rozporządzenia 2018/1725 3 .

- Naruszone zostały art. 7, 8 i 10-12 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") w związku z jej art. 51 i 52, a także art. 8 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (EKPC) oraz art. 17 Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP).

- Skarżący uważa, że poniósł szkodę, ponieważ zhakowanie wszystkich użytkowników EncroChat nie było ani konieczne, ani proporcjonalne, ponieważ zamiast tego można było podjąć ukierunkowane i zindywidualizowane działania. Ponadto ani z wyprzedzeniem, ani a posteriori nie przedstawiono żadnego uzasadnienia takiego podejścia.

2. Zarzut drugi: brak możliwości zweryfikowania przydatności dowodu w sprawach karnych lub co najmniej brak gwarancji formalnych i materialnych

- Strona skarżąca uważa, że dane EncroChat, w tym dane osobowe strony skarżącej, nie zostały - z punktu widzenia celu polegającego na wykorzystaniu tych danych w postępowaniu karnym - odpowiednio pozyskane i przetworzone. Z tego względu naruszone zostały przepisy wymienione w ramach zarzutu pierwszego, jak również art. 28 rozporządzenia 2016/794, art. 71 i 74 rozporządzenia 2018/1725, art. 47 i 48 Karty, art. 6 EKPC oraz art. 14 i 15 MPPOiP.

3. Zarzut trzeci: brak odpowiedniego bezpieczeństwa podczas pozyskiwania i przetwarzania danych EncroChat.

- Strona skarżąca uważa, że z uwagi na charakter, objętość i złożoność pozyskanych danych nie można racjonalnie mówić o odpowiednim bezpieczeństwie określonym w wyżej wymienionych rozporządzeniach. Ponadto strona skarżąca uważa, że administrator musi ocenić skutki planowanego przetwarzania. Nie jest jasne, czy tak było. Jeżeli okaże się, że do tego nie doszło, może to spowodować dodatkową szkodę.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. 2016, L 135, s. 53).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. 2018, L 295, s. 138).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. 2018, L 295, s. 39).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3175

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-148/24: Skarga wniesiona w dniu 8 marca 2024 r. - CW/Europol i Eurojust
Data aktu: 21/05/2024
Data ogłoszenia: 21/05/2024