(Odesłanie prejudycjalne - Transport lotniczy - Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 - Artykuł 7 ust. 3 - Artykuł 8 ust. 1 lit. a) - Prawo do zwrotu kosztu biletu lotniczego w przypadku odwołania lotu - Zwrot w formie bonów podróżnych - Pojęcie "pisemnej zgody pasażera" - Procedura zwrotu przy użyciu formularza dostępnego na stronie internetowej obsługującego przewoźnika lotniczego)Język postępowania: niemiecki
(C/2024/3137)
(Dz.U.UE C z dnia 21 maja 2024 r.)
Sąd odsyłający
Landgericht Frankfurt am Main
Strony w postępowaniu głównym
Strona powodowa: Cobult UG
Strona pozwana: TAP Air Portugal SA
Sentencja
Artykuł 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91 w związku z art. 8 ust. 1 lit. a) tego rozporządzenia, w świetle jego motywu 20
należy interpretować w ten sposób, że:
w przypadku odwołania lotu przez obsługującego przewoźnika lotniczego przyjmuje się, że pasażer udzielił "pisemnej zgody" na zwrot kosztów biletu w formie bonu podróżnego, gdy wypełnił formularz online na stronie internetowej tego przewoźnika lotniczego, w którym zdecydował się na tego rodzaju formę zwrotu wyłączając tym samym zwrot w formie kwoty pieniężnej, jeżeli ów pasażer był w stanie dokonać skutecznego wyboru w oparciu o odpowiednie informacje, a tym samym wyrazić w sposób świadomy zgodę na zwrot kosztów biletu w formie bonu podróżnego, a nie w formie kwoty pieniężnej, co wymaga, by wspomniany przewoźnik lotniczy udzielił temu pasażerowi w sposób rzetelny jasnych i wyczerpujących informacji na temat różnych dostępnych mu sposobów zwrotu kosztów.