SPIS TREŚCIWPROWADZENIE
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2023 R
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2023 R
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
B. Zobowiązania i płatności
C. Przeniesienia z 2023 na 2024 r
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r
E. Dochody
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
G. Anulowanie środków bieżących
H. Przesunięcia
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK I - Zestawienie przesunięć "C" w roku budżetowym 2023
ZAŁĄCZNIK II - Zestawienie przesunięć "P" w roku budżetowym 2023
ZAŁĄCZNIK III - Wykorzystanie środków w 2023 r
ZAŁĄCZNIK IV - Wykorzystanie środków przeniesionych z poprzedniego roku
ZAŁĄCZNIK V - Wykorzystanie środków pochodzących z wewnętrznych dochodów przeznaczonych na określony cel.
ZAŁĄCZNIK VI - Dochody w 2023 r
ZAŁĄCZNIK VII - Projekt ADENAUER II - najważniejsze dane liczbowe
WYKAZ TABEL I WYKRESÓW
Tabela 1 - Wykorzystanie środków
Tabela 2 - Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2023 i 2022 r.(fundusz 4 przeniesiony i fundusz)
Tabela 3 - Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Tabela 4 - Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2023 i 2022
WPROWADZENIE
1. W niniejszym sprawozdaniu przeanalizowano zarządzanie budżetem i finansami w Parlamencie w roku budżetowym 2023. Przedstawiono w nim wykorzystanie środków finansowych oraz wydarzenia, które miały znaczący wpływ na działalność w omawianym roku. Sprawozdanie sporządzono zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym"). Analiza opiera się na wstępnym sprawozdaniu finansowym sporządzonym przez księgowego.
2. Trwająca rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie wywarła istotny wpływ na rok 2023 r. Ponadto ataki terrorystyczne na Izrael w październiku 2023 r. i późniejsza inwazja na Strefę Gazy jeszcze bardziej pogorszyły ogólną sytuację geopolityczną pod koniec roku.
3. Inflacja w strefie euro osiągnęła w październiku 2022 r. szczytowy poziom 10,6 %, po czym stopniowo spadała i w 2023 r. roczna stopa inflacji wyniosła 5,4 % 2 .
4. W 2023 r. rozpoczęły się przygotowania do przejścia do nowej kadencji w 2024 r.
5. W 2023 r. Parlament otrzymał przydział środków budżetowych w wysokości 2 247 mln EUR, co stanowi wzrost
o 3,95 % w porównaniu z poprzednim rokiem. Przydział ten stanowił 19,7 % działu 7 wieloletnich ram finansowych (WRF). Rok 2023 był trzecim rokiem obowiązywania obecnych WRF na lata 2021-2027.
6. Parlament zaciągnął w omawianym roku zobowiązania w wysokości 2 238 mln EUR z przydzielonego budżetu, dokonał płatności w wysokości 1 890 mln EUR (84,4 %) i przeniósł ponad 348,3 mln EUR (15,6 %) na 2024 r. W tym okresie nie dokonano żadnych nieautomatycznych przeniesień na 2024 r.
I. PRZEGLĄD DZIAŁALNOŚCI PARLAMENTU W 2023 R.
Parlament jako niezależny organ UE
7. 18 stycznia 2023 r. Konferencja Przewodniczących zatwierdziła zaproponowany przez przewodniczącą mandat
polityczny grupy roboczej. Grupie tej powierzono zadanie skupienia się na roli i procedurach ustawodawczych Parlamentu, a także zbadania, jak można poprawić jego rolę i zdolności jako organu władzy budżetowej i jedynego organu udzielającego absolutorium.
8. 7 grudnia 2023 r. Konferencja Przewodniczących zatwierdziła pakiet reform opartych na zaleceniach grupy robo
czej "Parlament 2024", które mają zostać wdrożone do końca kadencji parlamentarnej. Środki te obejmują pięć kluczowych obszarów określonych w mandacie grupy roboczej: prawodawstwo, nadzór, funkcje budżetowe i kontrola budżetowa, posiedzenia plenarne i stosunki zewnętrzne. Propozycje reform mają na celu usprawnienie funkcjonowania Parlamentu jako współprawodawcy, wzmocnienie jego zdolności w zakresie demokratycznego nadzoru oraz zapewnienie rozliczalności, w szczególności jeśli chodzi o inne instytucje, zwłaszcza Komisję.
9. 8 lutego 2023 r. Konferencja Przewodniczących przyjęła zaproponowany przez przewodniczącą 14-punktowy plan
koncentrujący się na przejrzystości, uczciwości, rozliczalności i zwalczaniu korupcji. Ponadto 13 lipca 2023 r. zgromadzenie plenarne zatwierdziło zalecenia dotyczące reformy przepisów Parlamentu z myślą o zwalczaniu zagranicznych ingerencji politycznych, szpiegostwa i prób korupcji. Obejmuje to ustanowienie międzyinstytucjonalnego unijnego organu ds. etyki oraz przyjęcie bardziej zdecydowanych środków w celu przeciwdziałania konfliktom interesów.
Informatyka i cyberbezpieczeństwo
10. Aby podkreślić pilną potrzebę zwiększenia zdolności Parlamentu w zakresie cyberobrony oraz po zatwierdzeniu przez Prezydium środków budowania zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa, w styczniu 2023 r. do planu zatrudnienia DG ITEC dodano 40 stanowisk specjalisty ds. bezpieczeństwa ICT. Obsadzono 24 z tych stanowisk pomimo trudnego konkurencyjnego rynku dla specjalistów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa i znacznych opóźnień w ogłaszaniu wyników konkursów EPSO.
11. W związku z decyzją Prezydium z lutego 2021 r. w sprawie konieczności umieszczenia centrum danych Parlamentu w pomieszczeniach odpowiadających najwyższym standardom branżowym (poziom IV) DG ITEC udzieliła zamówienia w 2022 r., umożliwiając utworzenie i uruchomienie centrum danych w 2023 r.
12. W 2023 r. DG ITEC przyjęła nowe ramy ryzyka korporacyjnego, które dodatkowo wzmacniają zarówno wewnętrzne zarządzanie ryzykiem DG ITEC, jak i zarządzanie ryzykiem korporacyjnym w Parlamencie. Ta odnowiona praktyka ma kluczowe znaczenie dla proaktywnego przewidywania zagrożeń i szybkiego wykorzystywania potencjalnych możliwości. Ponadto w 2023 r. opublikowano nowy przewodnik dotyczący ochrony danych zawierający wytyczne dotyczące zarówno prawnych, jak i technicznych aspektów ochrony danych.
Budynki
13. Przez cały 2023 r. administracja kontynuowała wdrażanie strategii Parlamentu w zakresie nieruchomości na okres po 2019 r., zatwierdzonej przez Prezydium w kwietniu 2018 roku.
14. Sytuacja w odniesieniu do dużych projektów budowlanych w 2023 r. przedstawia się następująco:
Luksemburg
a) W 2023 r. postępy w budowie skrzydła zachodniego budynku ADENAUER II osiągnęły 90 %, a jego inaugurację zaplanowano na wiosnę 2024 r.
b) W tym samym budynku postępy w budowie centrum Europa Experience osiągnęły 46 %, przy czym oddanie do użytku spodziewane jest do końca marca 2024 r., natomiast udostępnienie sali konferencyjnej ma nastąpić pod koniec lipca 2024 r.
Strasburg:
c) Istotnym wydarzeniem było podpisanie długoterminowej umowy najmu budynku VEIL. Jesienią 2023 r. rozpoczęto wstępne prace adaptacyjne niezbędne do ułatwienia użytkowania budynku. Ponieważ projekt rozpoczęto po zakończeniu procedury sporządzania rocznego budżetu, finansowanie zapewniono poprzez realokację środków w ramach budżetu DG INLO.
d) Na koniec 2023 r. poziom ukończenia prac mających na celu zabezpieczenie wejścia do budynku WEISS osiągnął 84 %.
e) Zakończono prace związane z remontem restauracji w budynku CHURCHILL i utworzeniem wielofunkcyjnej przestrzeni w budynku DE MADARIAGA, a w grudniu 2023 r. odbyła się ceremonia otwarcia.
Bruksela:
f) Na posiedzeniu 12 czerwca 2023 r. Prezydium omówiło następne kroki w zakresie renowacji budynku SPAAK. Prezydium opowiedziało się za kompleksowym remontem środowiskowym i zatwierdziło projekt 11 grudnia 2023 r. Remont skupi się na odnowieniu i modernizacji budynku bez wprowadzania zasadniczych zmian w odniesieniu do jego funkcji lub projektu architektonicznego.
g) Prace remontowe w sali posiedzeń plenarnych w budynku SPAAK są zgodne z wnioskami z badań przepływu powietrza przeprowadzonych po kryzysie związanym z COVID-19 w celu oceny wentylacji najczęściej uczęszczanych obszarów. Na koniec 2023 r. poziom ukończenia tych prac wyniósł 80 %, a ostateczny etap zaplanowano na maj 2024 r.
h) Zakończono prace remontowe w wielofunkcyjnym obiekcie restauracyjnym w budynku SPINELLI, a restauracja została otwarta 24 kwietnia 2023 r.
i. W lutym 2023 r. władze lokalne wydały pozwolenie na projekt remontu Domu Obywateli. Szacuje się, że prace rozpoczną się w połowie 2024 r., a zakończą do końca 2025 r.
j) Przez cały rok kontynuowano prace remontowe w Parlamentarium, a sala seminarium zaczęła funkcjonować.
15. Przy wdrażaniu Europa Experience przez cały 2023 rok nadal stosowano strategiczne podejście zakładające działanie na poziomie lokalnym i bliżej obywateli.
16. W ciągu roku otwarto dla publiczności trzy centra Europa Experience w Sztokholmie, Wiedniu i Warszawie. Do końca roku otwarto 50 % planowanych centrów Europa Experience.
17. Jednocześnie zakończono prace adaptacyjne w Domach Europejskich zlokalizowanych w Pradze, Dublinie i Paryżu. Ponadto trzy biura w Paryżu, Wiedniu i Helsinkach oraz trzy obiekty Europa Experience w Wiedniu, Lublanie i Sztokholmie wyposażono w wybrane meble, aby zapewnić wyróżniającą się identyfikację wizualną.
Ekologiczny Parlament
18. Prezydium ustanowiło system zarządzania środowiskowego (EMS) dla instytucji zgodnie z europejską normą systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) na mocy rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 3 ("EMAS III"). Trzy miejsca pracy Parlamentu figurują w europejskim rejestrze EMAS od 2007 r. W 2023 r. Parlament pomyślnie zaktualizował rejestrację i uwzględnił budynek ADENAUER II w Luksemburgu.
19. Integralnym elementem systemu zarządzania środowiskowego w ramach EMAS jest przyjęcie polityki ochrony środowiska i planu działania, który przekłada cele środowiskowe instytucji na konkretne cele szczegółowe. 16 grudnia 2019 r. Prezydium przyjęło najnowsze cele w zakresie kluczowych wskaźników skuteczności działania na kadencję parlamentarną wraz z jednolitymi celami na 2024 r. 16 października 2023 r. Prezydium zatwierdziło szereg dodatkowych środków mających na celu poprawę efektywności środowiskowej Parlamentu, a pod koniec 2023 r. Parlament był na dobrej drodze do realizacji dziewięciu z jedenastu celów.
20. Przez cały rok Parlament w dalszym ciągu oferował wzmocniony system dotacji finansowych dla pracowników i zwracał do 90 % kosztu zakupu biletów okresowych w transporcie publicznym w zamian za ograniczenie dostępu do parkingów.
21. Kontynuowano proces stopniowego rejestrowania biur kontaktowych Parlamentu Europejskiego w EMAS. Biura kontaktowe PE w Wiedniu i Valletcie zostały zarejestrowane w EMAS we wrześniu 2023 r. Biura kontaktowe PE w Budapeszcie i Nikozji pomyślnie przeszły w 2023 r. pierwszy zewnętrzny audyt weryfikacyjny i oczekuje się, że zostaną zarejestrowane w pierwszej połowie 2024 r. Rozpoczęto działania przygotowawcze, w tym kontrole zgodności prawnej i wewnętrzne audyty EMAS, w odniesieniu do biur kontaktowych PE w Kopenhadze, Sofii i Hadze.
22. Na początku 2023 r. forum ds. przetargów przyjęło przewodnik Parlamentu dotyczący społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych. Forum to zarządza również centrum informacyjnym ds. ekologicznych zamówień publicznych, we współpracy z 23 innymi uczestniczącymi instytucjami i agencjami UE. Powołano grupę roboczą ds. zrównoważonych zamówień publicznych, której zadaniem jest stałe monitorowanie i wymiana najlepszych praktyk w zakresie metod udzielania zrównoważonych zamówień.
II. ZMIANY WYSOKOŚCI ŚRODKÓW W BUDŻECIE PARLAMENTU W PORÓWNANIU Z WIELOLETNIMI RAMAMI FINANSOWYMI
Zmiany wysokości środków w budżecie Parlamentu w porównaniu z wieloletnimi ramami finansowymi |
Rok |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
Budżet PE (w mln EUR) |
1 910 |
1 951 |
1 997 |
2 039 |
2 064 |
2 162 |
2 247 |
A% |
3,9 |
2,2 |
2,4 |
2,1 |
1,2 |
4,7 |
3,9 |
Dział 5/7 WRF (1) (w mln EUR) |
9 918 |
10 346 |
10 786 |
11 254 |
10 635 |
11 058 |
11 419 |
A% |
4,6 |
4,3 |
4,2 |
4,3 |
- 5,5 |
4,0 |
3,3 |
Udział PE w dziale 5/7 |
19,3 % |
18,9 % |
18,5% |
18,1 % |
19,4% |
19,5% |
19,7% |
(1) Dane liczbowe za lata 2017-2020 odnoszą się do WRF na lata 2014-2020, dział 5; dane liczbowe za lata 2021-2023 odnoszą się do WRF na lata 2021-2027, dział 7. |
III. WYKONANIE BUDŻETU W 2023 R.
23. Środki Parlamentu na 2023 r. wyniosły 2 247 134 550 EUR, co stanowi 19,7 % działu 7 WRF 4 . Poniższa tabela 1 przedstawia wykonanie budżetu Parlamentu w roku budżetowym 2023.
Tabela 1
Wykorzystanie środków
Rodzaj środków |
Środki w 2023 r. (EUR lub %)
|
Środki w 2022 r. (EUR lub %)
|
A 2023/2022 (%) |
Środki bieżące (fundusz 0) Środki początkowe
|
2 247 134 550 |
2 112 904 198 |
6 |
Środki ostateczne |
2 247 134 550 |
2 161 651 286 |
4 |
Operacje bieżące Zobowiązania
|
2 238 344 831 |
2 151 485 224 |
4 |
jako % środków ostatecznych |
99,6 |
99,5 |
- |
Płatności |
1 890 024 503 |
1 800 590 086 |
5 |
jako % zobowiązań |
84,4 |
83,7 |
- |
Przeniesienia na następny rok Automatyczne przeniesienia na następny rok (1)
|
348 320 328 |
350 895 139 |
- 1 |
jako % środków ostatecznych |
15,5 |
16,2 |
- |
jako % zobowiązań |
15,6 |
16,3 |
- |
Przeniesienia nieautomatyczne (niezaangażowane środki przeniesione na następny rok) (2) |
0 |
0 |
- |
jako % środków ostatecznych |
0,0 |
0,0 |
- |
Rodzaj środków |
Środki w 2023 r. (EUR lub %)
|
Środki w 2022 r. (EUR lub %)
|
A 2023/2022 (%) |
Anulowanie środków |
|
|
|
Środki anulowane |
8 789 719 |
10 166 062 |
- 14 |
jako % środków ostatecznych |
0,4 |
0,5 |
- |
Przeniesienia z poprzedniego roku (fundusze 1 i 2) |
|
|
|
Automatyczne przeniesienia z roku poprzedniego |
350 895 139 |
380 099 195 |
- 8 |
Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych |
330 637 103 |
344 407 898 |
- 4 |
jako % przeniesień |
94,2 |
90,6 |
|
Kwota środków anulowanych |
20 258 035 |
35 691 297 |
- 43 |
Przeniesienia nieautomatyczne z roku poprzedniego (2) |
20 891 669 |
22 007230 |
- 5 |
Zobowiązania |
20 891 669 |
20 891 669 |
- |
Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych |
20 891 669 |
0 |
- |
jako % przeniesień |
100,0 |
0,0 |
- |
Kwota środków anulowanych |
0 |
1 155 561 |
- |
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku (fundusz 7) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel w danym roku |
50 186 995 |
61 267 620 |
- 18 |
Zobowiązania |
25 560 440 |
22 478 879 |
14 |
jako % środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
50,9 |
36,7 |
- |
Płatności |
21 518 923 |
15 063 328 |
43 |
jako % zaciągniętych zobowiązań pochodzących z dochodów przeznaczonych na określony cel |
84,2 |
67,0 |
- |
Przeniesienie środków, na które nie zaciągnięto zobowiązań, na następny rok |
24 626 556 |
38 788 741 |
- 37 |
Przeniesienie środków, na które zaciągnięto zobowiązania, na następny rok |
4041517 |
7415 551 |
- 46 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel i pochodzących z innych źródeł niż najem i sprzedaż budynków i gruntów (3) przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5 z wyjątkiem pozycji 2 0 0 0 - 2 0 0 3) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
22 477 102 |
19 181207 |
17 |
Zobowiązania |
22 330 488 |
19 069 113 |
17 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
99,4 |
99,4 |
- |
Płatności |
20 163 605 |
15 510 929 |
30 |
Rodzaj środków |
Środki w 2023 r. (EUR lub %)
|
Środki w 2022 r. (EUR lub %)
|
Д 2023/2022 (%) |
jako % zobowiązań |
90,3 |
81,3 |
- |
Anulowanie środków |
146 614 |
112 094 |
31 |
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
2 166 882 |
3 558 184 |
- 39 |
Środki w ramach dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel, pochodzących z najmu i sprzedaży budynków i gruntów (4), przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 5, pozycje 2 0 0 0-2 0 0 3) |
|
|
|
Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
23 301 080 |
10 639 362 |
119 |
Zobowiązania |
10 817 622 |
3 649 922 |
196 |
jako % przeniesionych środków w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
46,4 |
34,3 |
- |
Płatności |
10 475 072 |
3 362 370 |
212 |
jako % zobowiązań |
96,8 |
92,1 |
- |
Przeniesienie dostępnych środków na następny rok |
12 483 457 |
6989440 |
79 |
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel |
342 550 |
287 552 |
19 |
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego (fundusz 3) |
|
|
|
Zobowiązania w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesione z roku poprzedniego |
11 261 288 |
9 782 698 |
15 |
Płatności |
9 038 989 |
7 700 625 |
17 |
jako % zobowiązań |
80,3 |
78,7 |
- |
Przeniesienie na następny rok zobowiązań w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel (dochody pochodzące z najmu) |
530 000 |
0 |
- |
Anulowanie zobowiązań |
1 692 299 |
2082073 |
- 19 |
(1) Art. 12 ust. 1 i 7 rozporządzenia finansowego. (2) Art. 12 ust. 1, art. 12 ust. 2 lit. a) i art. 12 ust. 3 rozporządzenia finansowego.
(3) Z wyjątkiem dochodów wewnętrznych przeznaczonych na określony cel pochodzących z najmu i sprzedaży budynków
i gruntów, które to dochody można przenosić aż do ich pełnego wykorzystania (art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego).
(4) Art. 12 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego.
|
A. Budżet początkowy i budżet ostateczny
24. Środki ostateczne w budżecie Parlamentu na rok 2023 wyniosły 2 247 134 550 EUR. Stanowiło to wzrost o 3,95 % w stosunku do ostatecznego budżetu na 2022 r. (2 161 651 286 EUR). Anulowano kwotę 8 789 719 EUR. Ta ostatnia kwota pozostaje marginalna (0,39 %) w porównaniu ze środkami dostępnymi w 2023 r.
B. Zobowiązania i płatności
25. Zobowiązania wyniosły 2 238 344 831 EUR, czyli 99,6 % środków ostatecznych (2022 r.: 99,5 %). Płatności wyniosły 1 890 024 503 EUR, czyli 84,4 % zaciągniętych zobowiązań (2022 r.: 83,7 %).
C. Przeniesienia z 2023 na 2024 r.
26. Przeniesienia automatyczne na rok budżetowy 2024 wyniosły 348 320 328 EUR, czyli 15,6 % łącznych środków, na które zaciągnięto zobowiązania (2022 r.: 16,3 %). W 2023 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień z roku 2023 na 2024.
D. Wykorzystanie środków przeniesionych z 2022 r. na 2023 r.
27. Automatyczne przeniesienia środków na 2023 r. wyniosły 350 895 139 EUR (2022 r.: 380 099 195 EUR). Płatności z wykorzystaniem tych środków przeniesionych wyniosły 330 637 103 EUR, czyli 94,2 % (2022 r.: 90,6 %). W 2023 r. anulowano środki w wysokości 20 258 035 EUR (2022 r.: 35 691 297 EUR).
28. Środki anulowano głównie w artykułach: 2 0 0 "Budynki", 2 0 2 "Koszty związane z budynkami", 2 1 0 "Informa- ormatyka i telekomunikacja", 2 1 4 "Wyposażenie i instalacje techniczne" oraz 3 2 4 "Produkcja i rozpowszechnianie". Kwoty anulowane w tych pięciu artykułach stanowią 71,5 % wszystkich anulowanych kwot.
E. Dochody
29. Całkowita kwota dochodów zaksięgowanych na dzień 31 grudnia 2023 r. wyniosła 255 205 473 EUR (2022 r.: 250 473 773 EUR). Zgodnie z art. 1 0 1 ust. 2-5 rozporządzenia finansowego odstąpiono od odzyskania łącznej kwoty 14 063 EUR.
30. W tabeli 2 przedstawiono, rozdział po rozdziale, jak zmieniła się wysokość dochodów w 2023 r. w porównaniu z rokiem budżetowym 2022.
Tabela 2
Dochody - płatności ogółem otrzymane w 2023 i 2022 r. (fundusz 4 przeniesiony i fundusz 8)
Rozdział |
Treść |
2023 (EUR) |
2022 (EUR) |
Różnica (EUR) |
A 2023/2022 (%) |
3 0 |
Dochody pochodzące od personelu |
201 325 496 |
188 269 676 |
13 055 820 |
7 |
3 1 |
Dochody związane z majątkiem |
5 108 120 |
17187 196 |
- 12 079 076 |
- 70 |
3 2 |
Dochody z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług i wykonania robót budowlanych - Dochody przeznaczone na określony cel |
22 027 029 |
19 401 357 |
2625672 |
14 |
3 3 |
Inne dochody administracyjne |
23 787 616 |
25493192 |
- 1 705 576 |
- 7 |
Tytuł 3 |
Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
252 248 261 |
250 351 421 |
1 896 840 |
0,76 |
4 0 |
Dochody z inwestycji i rachunków |
2957212 |
122 352 |
2 834 860 |
2 317 |
Tytuł 4 |
Dochody związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań |
2 957 212 |
122 352 |
2 834 860 |
2 317 |
Ogółem |
255 205 473 |
250 473 773 |
4 731 700 |
1,89 |
31. W odniesieniu do rozdziału 3 1 "Dochody związane z majątkiem" różnicę tę w dużej mierze wyjaśnia wyjątkowa wpłata w wysokości 11,4 mln EUR dokonana w 2022 r. przez Komisję Europejską jako wkład na zakup budynku biura kontaktowego PE w Wiedniu. W rozdziale 4 0 "Dochody z inwestycji i rachunków" różnica jest związana z ogólną sytuacją gospodarczą. W poprzednich latach Parlament zapłacił ujemne odsetki, natomiast w 2023 r. otrzymał dodatnie odsetki na swoich rachunkach na łączną kwotę 2,75 mln EUR.
F. Środki w ramach dochodów przeznaczonych na określony cel
32. Środki pochodzące z dochodów przeznaczonych na określony cel wyniosły w 2023 r. 50 186 995 EUR (w 2022 r.: 61 267 620 EUR). Zobowiązania wyniosły 25 560 440 EUR, co daje wskaźnik zobowiązań wynoszący 50,9 % (2022 r.: 36,7 %). Płatności wyniosły 21 518 923 EUR i stanowiły 84,2 % zaciągniętych zobowiązań (2022 r.: 67 %).
G. Anulowanie środków bieżących
33. Anulowano środki w wysokości 8 789 719 EUR (2022 r.: 10 166 062 EUR) stanowiące 0,39 % środków ostatecznych (2022 r.: 0,47 %).
H. Przesunięcia
34. W trakcie roku budżetowego zatwierdzono 19 przesunięć "C" na mocy art. 3 1 i 4 9 rozporządzenia finansowego. Przesunięcia "C" wyniosły 77 986 378 EUR, czyli 3,47 % środków ostatecznych. Dla porównania w 2022 r. zatwierdzono 21 przesunięć "C", co stanowiło 4,09 % środków ostatecznych.
Tabela 3
Analiza przesunięć "C" według kategorii wydatków i celu przesunięcia
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia |
Cel |
Przesunięcie |
Kwota przesunięcia (EUR) |
jako % kwot przesuniętych |
Polityka w zakresie nieruchomości |
Wyposażenie budynku VEIL |
C7 |
3 500 000 |
4,49 |
Dodatkowe koszty Adenauer II (indeksacja) + mobilność |
C16 |
13 322 813 |
17,08 |
Polityka w zakresie nieruchomości - Ogółem |
16 822 813 |
21,57 |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne |
Remont instalacji konferencyjnych w Brukseli i nowe sale konferencyjne w budynku ADENAUER II w Luksemburgu |
C10, C19 |
4 400 000 |
5,64 |
Sieci Wi-Fi/przełączniki + sprzęt indywidualny (posłowie i pracownicy) |
C12, C17 |
11 455 670 |
14,69 |
Projekty V Pass (dostęp dla odwiedzających) i PSIM (sytuacja kryzysowa) |
C15 |
1 145000 |
1,47 |
Sprzęt IT i inne wyposażenie i usługi techniczne - Ogółem |
17 000 670 |
21,80 |
Personel i inni pracownicy |
Wynagrodzenia pracowników i dodatki |
C2, C13 |
35 407 000 |
45,40 |
Posiedzenia grup politycznych poza trzema miejscami pracy PE |
C1 |
225 000 |
0,29 |
Podróże służbowe pracowników |
C8 |
1 325 895 |
1,70 |
Dodatkowe koszty bieżące biura podróży |
C11 |
130000 |
0,17 |
Personel i inni pracownicy - Ogółem |
37 087 895 |
47,56 |
Wielojęzyczność |
Zewnętrzne tłumaczenie ustne |
C4, C14 |
2 800 000 |
3,59 |
Tłumaczenia zewnętrzne |
C3, C5, C18 |
2955000 |
3,79 |
Kategoria wydatków, do której dokonuje się przesunięcia |
Cel |
Przesunięcie |
Kwota przesunięcia (EUR) |
jako % kwot przesuniętych |
Wielojęzyczność - Ogółem |
5 755 000 |
7,38 |
Inne wydatki |
Zakup certyfikatów emisji CO2 |
C6 |
1 020 000 |
1,31 |
Odzież służbowa dla pracowników ochrony |
C9 |
300 000 |
0,38 |
Inne wydatki - Ogółem |
1 320 000 |
1,69 |
Razem |
77 986 378 |
100 |
35. W 2023 r. przewodnicząca zatwierdziła osiem przesunięć "P" środków na mocy art. 2 9 rozporządzenia finansowego 5 na łączną kwotę 9 835 982 EUR, tj. 0,4 % ostatecznych środków bieżących (w 2022 r.: jedenaście przesunięć "P" w kwocie stanowiącej 1,6 % ostatecznych środków bieżących).
I. Wykonanie budżetu według rozdziałów
36. W niniejszej części omówiono wykorzystanie środków w poszczególnych rozdziałach budżetu, ich udział w ogólnym budżecie oraz zmiany w wykorzystaniu środków w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym.
37. Sześć rozdziałów stanowiło 84,5 % wszystkich zobowiązań. Są to następujące rozdziały: Rozdział 1 0 "Członkowie instytucji"; Rozdział 1 2 "Urzędnicy i pracownicy tymczasowi"; Rozdział 1 4 "Inni pracownicy i usługi zewnętrzne"; Rozdział 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" Rozdział 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" oraz rozdział 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów".
38. W tabeli 4 przedstawiono, rozdział po rozdziale, zobowiązania zaciągnięte w 2023 r. w porównaniu z zobowiązaniami w 2022 r.
Tabela 4
Porównanie zaciągniętych zobowiązań w latach 2023 i 2022
Rozdział |
Treść |
2023 (EUR) |
2022 (EUR) |
Różnica (EUR) |
Д 2023/2022 (%)
|
1 0 |
Członkowie instytucji |
217 433 354 |
207 212 602 |
10 220 752 |
5 |
1 2 |
Urzędnicy i pracownicy tymczasowi |
798 650 569 |
750 055 310 |
48 595 259 |
6 |
1 4 |
Inni pracownicy i usługi zewnętrzne |
206 794 921 |
203 931 535 |
2 863 386 |
1 |
1 6 |
Inne wydatki dotyczące osób pracujących dla instytucji |
23 492 602 |
21 327074 |
2 165 528 |
10 |
Tytuł 1 - |
Osoby pracujące dla instytucji |
1 246 371 445 |
1 182 526 521 |
63 844 924 |
5 |
2 0 |
Budynki i koszty dodatkowe |
219 649 182 |
269 840 182 |
- 50 191 000 |
- 19 |
2 1 |
Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy |
221 088 935 |
191 654 646 |
29 434 289 |
15 |
Rozdział |
Treść |
2023 (EUR) |
2022 (EUR) |
Różnica (EUR) |
A 2023/2022 (%) |
2 3 |
Bieżące wydatki administracyjne |
7 347 550 |
5 449 839 |
1 897 711 |
35 |
Tytuł 2 - Budynki, meble, wyposażenie i różne wydatki operacyjne |
448 085 666 |
466 944 667 |
- 18 859 001 |
- 4 |
3 0 |
Posiedzenia i narady |
30 661 900 |
25 579 477 |
5 082 423 |
20 |
3 2 |
Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie |
171 634 855 |
140 803 944 |
30 830 911 |
22 |
Tytuł 3 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję jej zadań zwyczajowych |
202 296 756 |
166 383 421 |
35 913 335 |
22 |
4 0 |
Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów |
114 095 415 |
120 249 570 |
- 6154155 |
- 5 |
4 2 |
Wydatki związane z asystentami posłów |
226 692 521 |
214 861 044 |
11 831 477 |
6 |
4 4 |
Posiedzenia i inna działalność posłów oraz byłych posłów |
523 756 |
520 000 |
3 756 |
1 |
Tytuł 4 - Wydatki związane z wykonywaniem przez instytucję szczególnych zadań |
341 311 693 |
335 630 614 |
5 681 079 |
2 |
5 0 |
Wydatki Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitetu Niezależnych Wybitnych Osobistości |
279271 |
0 |
279271 |
100 |
Tytuł 5 - Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych oraz Komitet Niezależnych Wybitnych Osobistości |
279 271 |
0 |
279 271 |
100 |
X101 |
Rezerwa na nieprzewidziane wydatki |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tytuł 10 - Inne wydatki |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ogółem |
2 238 344 831 |
2 151 485 224 |
86 859 607 |
4 |
39. Wzrost zobowiązań w rozdziale 1 0 "Członkowie instytucji" o 10,2 mln EUR (5 %) wynika po części z rocznej indeksacji wynagrodzeń i dodatków dla posłów w 2023 r. (zob. pkt 41 poniżej) mającej bezpośredni wpływ na pozycję 1 0 0 0 "Wynagrodzenia", w przypadku której zobowiązania wzrosły w 2023 r. o 3,6 mln EUR, a także z wyższych kosztów podróży. Wzrost o 9,3 mln EUR w ramach pozycji 1 0 0 4 "Zwykłe koszty podróży" wynika zarówno z braku ograniczeń w podróżowaniu w 2023 r. (w kwietniu 2022 r. zniesiono ograniczenia związane z pandemią COVID-19, co umożliwiło posłom podróżowanie w normalnych warunkach, jak przed pandemią COVID-19), jak i ze zwiększonych kosztów transportu i zakwaterowania, ponieważ w 2023 r. zarejestrowano wyższe ceny paliwa/nafty w następstwie rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie.
40. W 2023 r. odnotowano zmniejszenie środków na zobowiązania o 3,3 mln EUR w pozycji 1 0 3 0 "Emerytury z tytułu wysługi lat (ZKDP)" w porównaniu z 2022 r. Dla przypomnienia, w 2022 r. wypłacono rekompensaty z mocą wsteczną w następstwie decyzji jurysdykcyjnej w sprawie przyjęcia nowych przepisów i zmiany metody obliczania emerytur dla byłych posłów włoskich począwszy od 1 stycznia 2019 r.
41. Zobowiązania w rozdziale 1 2 "Wydatki na urzędników i pracowników tymczasowych" wyniosły w 2023 r. 798,6 mln EUR, co stanowi wzrost o 48,6 mln EUR w porównaniu z 2022 r. (6 %) i oznacza, że jest to największa kategoria wydatków (36 % wszystkich zobowiązań w 2023 r.). Wynika to ze zwiększenia o 1,7 % w styczniu 2023 r. wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej ze względu na wysoką stopę inflacji odnotowaną w poprzednim półroczu, a także z drugiego zwiększenia o 1 % w grudniu 2023 r., z mocą wsteczną od 1 lipca 2023 r.
42. Oprócz indeksacji wynagrodzeń także inne czynniki wyjaśniają wzrost zobowiązań w pozycji 1 2 0 0 "Wynagrodze- odzenia i dodatki" o 47,4 mln EUR w 2023 r. w porównaniu z 2022 r.: przy sporządzaniu budżetu na 2023 r. trudno było przewidzieć zmniejszenie liczby pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze godzin po wprowadzeniu telepracy, szybsze tempo obsadzania wakatów, wyższe wydatki na dodatki mieszkaniowe dla urzędników pełniących służbę w państwie trzecim oraz wyższe wydatki na dodatki z tytułu podróży.
43. Zobowiązania w rozdziale 2 0 "Budynki i koszty dodatkowe" zmniejszyły się o 50,2 mln EUR (- 19 %). W artykule 2 0 0 "Budynki" odnotowano spadek o 20,9 mln EUR. Zwłaszcza środki w pozycji 2 0 0 0 "Czynsze" zmniejszyły się o 4,2 mln EUR, głównie ze względu na oszczędności w czynszach możliwe dzięki nabyciu budynków dla biur kontaktowych PE. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 1 "Opłaty za użytkowanie wieczyste" wzrosły o 13,0 mln EUR ze względu na wyższą niż oczekiwano indeksację kosztów budowy budynku ADENAUER II w Luksemburgu. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 3 "Zakup nieruchomości" zmniejszyły się o 37,9 mln EUR. Inaczej niż w 2022 r., kiedy zakupiono budynek Domu Europejskiego w Dublinie, w 2023 r. nie zakupiono żadnych nieruchomości. Zobowiązania w ramach pozycji 2 0 0 7 "Budowa budynków i zagospodarowanie pomieszczeń służbowych" wzrosły w 2023 r. o 8,4 mln EUR. Wzrost ten wynika częściowo z konieczności pokrycia kosztów wstępnego zagospodarowania budynku VEIL w Strasburgu, a częściowo z większej liczby pierwszych prac adaptacyjnych przeprowadzonych na potrzeby centrów Europa Experience.
44. Jeśli chodzi o art. 2 0 2 "Koszty związane z budynkami", w 2023 r. zobowiązania zmniejszyły się o 29,3 mln EUR. Zobowiązania w pozycji 2 0 2 2 "Utrzymanie, konserwacja, administracja i sprzątanie budynków" wzrosły o 5,5 mln EUR ze względu na różne indeksacje w umowach odnowionych na 2023 r., natomiast w pozycji 2 0 2 4 "Zuży- Zużycie energii" zobowiązania zmniejszyły się o 34,8 mln EUR ze względu na szereg czynników: środki na rzecz oszczędzania energii, spadające ceny energii, środki przeniesione z 2022 r. - pozwoliło to zmniejszyć wydatki w 2023 r.
45. W ramach rozdziału 2 1 "Informatyka, sprzęt i majątek ruchomy" zobowiązania zwiększono o 29,4 mln EUR (15 %). W artykule 2 1 0 "Informatyka i telekomunikacja" zobowiązania zwiększyły się o 26,3 mln EUR. Związane jest to głównie z pozycją 2 1 0 4 "Informatyka i telekomunikacja - Inwestycje w infrastrukturę", gdzie nastąpił wzrost o 10,8 mln EUR. Wynika to z tego, że zakupiono po cenach wyższych niż w 2022 r. indywidualny sprzęt informatyczny dla grup politycznych i administracji, a także sprzęt informatyczny, który ma zostać przydzielony nowo wybranym posłom i ich asystentom w 2024 r. Ponadto zwiększenie to uzasadnia również modernizacja sieci Wi-Fi i wymiana pierwszej partii przełączników, która przestaje być objęta okresem wsparcia. W pozostałej części artykułu 2 1 0 odnotowano wzrost o 15,5 mln EUR związany z wyższymi cenami zapłaconymi w 2023 r. za licencji na aplikacje informatyczne i odnowienie tych licencji, a także z indeksacją umów i zakresem droższej pomocy zewnętrznej.
46. W rozdziale 3 0 "Posiedzenia i narady" odnotowano wzrost zobowiązań o 5,1 mln EUR (19,9 %), głównie ze względu na artykuł 3 0 0 "Koszty podróży służbowych pracowników i przejazdów pomiędzy trzema miejscami pracy" (4,8 mln EUR). Zmiany te wynikają z braku ograniczeń w podróżowaniu w 2023 r. oraz ze zwiększonych kosztów podróży (wyższe koszty transportu i zakwaterowania) generujących wyższe koszty podróży służbowych personelu.
47. Ogólne zobowiązania w rozdziale 3 2 "Doradztwo i informacja: zakup, archiwizacja, produkcja i rozpowszechnianie" zwiększono o 30,8 mln EUR (21,9 %). W szczególności zobowiązania w pozycji 3 2 4 2 "Wydatki na informację publiczną oraz udział w imprezach i akcjach o charakterze publicznym" znacznie zwiększono o 26,4 mln EUR w celu zwiększenia wydatków na komunikację związanych z wyborami europejskimi w 2024 r. Jeżeli chodzi o pozycję 3 2 4 3 "Centra dla zwiedzających Parlamentu Europejskiego", zobowiązania wzrosły o 10,3 mln EUR, głównie w odniesieniu do realizacji projektów Europa Experience w państwach członkowskich i związanych z nimi kosztów operacyjnych. Zobowiązania w pozycji 3 2 4 8 "Wydatki na informację audiowizualną" wykazały jednak gwałtowny spadek o 6,3 mln EUR ze względu na koncentrację wydatków na wstępie, która miała miejsce w 2022 r. Ta koncentracja wydatków na wstępie, związana z przewidywanym wysokim zapotrzebowaniem na usługi audiowizualne i znacznym wzrostem cen tych usług, złagodziła presję na budżet na 2023 r.
48. Ograniczenie zobowiązań o 6,2 mln EUR (-5 %) w odniesieniu do rozdziału 4 0 "Wydatki szczególne niektórych instytucji i organów" wynika z artykułu 4 0 0 "Wydatki administracyjne związane z działalnością polityczną i informacyjną grup politycznych i posłów niezrzeszonych" (- 2,8 mln EUR) oraz z art. 4 0 2 "Finansowanie europejskich partii politycznych" (- 3,8 mln EUR). Ten niższy poziom zobowiązań wynika z wykorzystania większej kwoty dochodów przeznaczonych na określony cel w 2023 r.
49. Wzrost zobowiązań o 11,8 mln EUR (5,5 %) w ramach rozdziału 4 2 "Wydatki związane z asystentami posłów" w porównaniu z 2022 r. wynika nie tylko z rocznej indeksacji wynagrodzeń asystentów posłów (zob. pkt 41 powyżej), ale również ze wzrostu kosztów podróży (wyższe koszty transportu i zakwaterowania).