Sprawa T-105/24: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA

Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA
(Sprawa T-105/24)

(C/2024/3071)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Airbus Defence and Space SAS (Tuluza, Francja), Marlink Events SAS (Choisy-le-Roi, Francja) (przedstawiciele: F. Salat-Baroux i M. Lordonnois, adwokaci)

Strona pozwana: Europejska Agencja Obrony

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Obrony: (i) z dnia 12 grudnia 2023 r. odrzucającej ofertę konsorcjum składającego się ze spółek Airbus Defence and Space SAS i Marlink Events SAS złożoną w ramach postępowania przetargowego 23.ISE.JP.001 dotyczącego zamówienia na świadczenie usług łączności satelitarnej w pasmach C, Ku, (civ)Ka, L i UHF, sprzętu w pasmach (mil)Ka & X oraz usług powiązanych, i udzielającej wspomnianego zamówienia spółce Telespazio France SAS; (ii) z dnia 23 stycznia 2024 r. w sprawie zniesienia wstrzymania podpisania umowy w sprawie zamówienia 23.ISE.JP.001, o którym zadecydowano w dniu 8 stycznia 2024 r. w następstwie uwag spółki Airbus Defence and Space SAS, oraz w sprawie potwierdzenia wyniku postępowania przetargowego 23.ISE.JP.001 zakończonego udzieleniem zamówienia spółce Telespazio France SAS; a także (iii) z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie podpisania umowy w sprawie zamówienia 23.ISE.JP.001 ze spółką Telespazio France SAS;

- zasądzenie od Europejskiej Agencji Obrony na rzecz spółki Airbus Defence and Space kwoty 21 650 734 EUR odpowiadającej szkodzie poniesionej w wyniku przyjęcia zaskarżonych decyzji oraz zasądzenie na rzecz spółki Marlink kwoty 2 552 350 EUR odpowiadającej szkodzie poniesionej w wyniku przyjęcia zaskarżonych decyzji, wraz z odsetkami za zwłokę i odsetkami skapitalizowanymi;

- obciążenie Europejskiej Agencji Obrony całością kosztów postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący niewystarczającego uzasadnienia i naruszenia prawa w odniesieniu do podstaw odmowy podania do wiadomości szczegółów oceny finansowej otrzymanej przez każdego kandydata, podczas gdy zwykła informacja dotycząca tej oceny, wymagana na podstawie art. 170 rozporządzenia 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r., nie stanowi naruszenia poufności ofert każdego kandydata.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie w ramach analizy zgodności oferty wybranego oferenta, podczas gdy instytucja zamawiająca nie upewniła się w pełni, że wybrany oferent szczegółowo uzasadnił spełnienie wszystkich wymogów określonych w dokumentacji przetargowej zgodnie z przepisami art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE.

3. Zarzut trzeci, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania ofert dwóch kandydatów w odniesieniu do fakultatywnego podpodkryterium O-007 podkryterium 4 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że jest w stanie spełnić to podpodkryterium, ponieważ na rynku nie była dostępna żadna zdolność UHF, a cechy usługi UHF zaproponowanej przez skarżące powinna była doprowadzić do przyznania jej maksymalnej oceny.

4. Zarzut czwarty, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty wybranego oferenta w odniesieniu do podkryterium "Scenariusz C" podkryterium 3 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że posiada umowę zawartą przed rozpoczęciem przetargu z jednym z operatorów satelitarnych oferujących żądaną usługę LEO w ramach tego podpodkryterium.

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia prawa, oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty wybranego oferenta w odniesieniu do fakultatywnych podpodkryteriów O-003 i O-004 podkryterium 4 kryterium "Tech- Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że posiada umowy zawarte przed rozpoczęciem przetargu z pewnymi operatorami satelitarnymi oferującymi usługi wymagane w ramach tych dwóch fakultatywnych podpod- kryteriów.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia prawa, oczywistego błędu w ocenie, naruszenia zasady równego traktowania i przeinaczenia w ramach badania oferty skarżących w odniesieniu do podpodkryterium "Equipmenet" podkryterium 2 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ skarżące dostarczyły przedłużenie gwarancji oraz wymagane certyfikaty dla terminali, a instytucja zamawiająca powinna była w każdym razie skierować do skarżących żądanie udzielenia wyjaśnień, skoro miała wątpliwości co do dostarczonych certyfikatów.

7. Zarzut siódmy, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty skarżących w odniesieniu do podpodkryterium "Scenariusz B" podkryterium 3 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ odpowiedzi udzielone przez skarżące wpisywały się w ramy specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3071

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-105/24: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 13/05/2024