Sprawa T-105/24: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA

Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA
(Sprawa T-105/24)

(C/2024/3071)

Język postępowania: francuski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Airbus Defence and Space SAS (Tuluza, Francja), Marlink Events SAS (Choisy-le-Roi, Francja) (przedstawiciele: F. Salat-Baroux i M. Lordonnois, adwokaci)

Strona pozwana: Europejska Agencja Obrony

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Europejskiej Agencji Obrony: (i) z dnia 12 grudnia 2023 r. odrzucającej ofertę konsorcjum składającego się ze spółek Airbus Defence and Space SAS i Marlink Events SAS złożoną w ramach postępowania przetargowego 23.ISE.JP.001 dotyczącego zamówienia na świadczenie usług łączności satelitarnej w pasmach C, Ku, (civ)Ka, L i UHF, sprzętu w pasmach (mil)Ka & X oraz usług powiązanych, i udzielającej wspomnianego zamówienia spółce Telespazio France SAS; (ii) z dnia 23 stycznia 2024 r. w sprawie zniesienia wstrzymania podpisania umowy w sprawie zamówienia 23.ISE.JP.001, o którym zadecydowano w dniu 8 stycznia 2024 r. w następstwie uwag spółki Airbus Defence and Space SAS, oraz w sprawie potwierdzenia wyniku postępowania przetargowego 23.ISE.JP.001 zakończonego udzieleniem zamówienia spółce Telespazio France SAS; a także (iii) z dnia 24 stycznia 2024 r. w sprawie podpisania umowy w sprawie zamówienia 23.ISE.JP.001 ze spółką Telespazio France SAS;

- zasądzenie od Europejskiej Agencji Obrony na rzecz spółki Airbus Defence and Space kwoty 21 650 734 EUR odpowiadającej szkodzie poniesionej w wyniku przyjęcia zaskarżonych decyzji oraz zasądzenie na rzecz spółki Marlink kwoty 2 552 350 EUR odpowiadającej szkodzie poniesionej w wyniku przyjęcia zaskarżonych decyzji, wraz z odsetkami za zwłokę i odsetkami skapitalizowanymi;

- obciążenie Europejskiej Agencji Obrony całością kosztów postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi siedem zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący niewystarczającego uzasadnienia i naruszenia prawa w odniesieniu do podstaw odmowy podania do wiadomości szczegółów oceny finansowej otrzymanej przez każdego kandydata, podczas gdy zwykła informacja dotycząca tej oceny, wymagana na podstawie art. 170 rozporządzenia 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r., nie stanowi naruszenia poufności ofert każdego kandydata.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia prawa i oczywistego błędu w ocenie w ramach analizy zgodności oferty wybranego oferenta, podczas gdy instytucja zamawiająca nie upewniła się w pełni, że wybrany oferent szczegółowo uzasadnił spełnienie wszystkich wymogów określonych w dokumentacji przetargowej zgodnie z przepisami art. 56 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE.

3. Zarzut trzeci, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania ofert dwóch kandydatów w odniesieniu do fakultatywnego podpodkryterium O-007 podkryterium 4 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że jest w stanie spełnić to podpodkryterium, ponieważ na rynku nie była dostępna żadna zdolność UHF, a cechy usługi UHF zaproponowanej przez skarżące powinna była doprowadzić do przyznania jej maksymalnej oceny.

4. Zarzut czwarty, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty wybranego oferenta w odniesieniu do podkryterium "Scenariusz C" podkryterium 3 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że posiada umowę zawartą przed rozpoczęciem przetargu z jednym z operatorów satelitarnych oferujących żądaną usługę LEO w ramach tego podpodkryterium.

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia prawa, oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty wybranego oferenta w odniesieniu do fakultatywnych podpodkryteriów O-003 i O-004 podkryterium 4 kryterium "Tech- Technical Award Criteria", ponieważ wybrany oferent nie wykazał, że posiada umowy zawarte przed rozpoczęciem przetargu z pewnymi operatorami satelitarnymi oferującymi usługi wymagane w ramach tych dwóch fakultatywnych podpod- kryteriów.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia prawa, oczywistego błędu w ocenie, naruszenia zasady równego traktowania i przeinaczenia w ramach badania oferty skarżących w odniesieniu do podpodkryterium "Equipmenet" podkryterium 2 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ skarżące dostarczyły przedłużenie gwarancji oraz wymagane certyfikaty dla terminali, a instytucja zamawiająca powinna była w każdym razie skierować do skarżących żądanie udzielenia wyjaśnień, skoro miała wątpliwości co do dostarczonych certyfikatów.

7. Zarzut siódmy, dotyczący oczywistego błędu w ocenie i przeinaczenia w ramach badania oferty skarżących w odniesieniu do podpodkryterium "Scenariusz B" podkryterium 3 kryterium "Technical Award Criteria", ponieważ odpowiedzi udzielone przez skarżące wpisywały się w ramy specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.3071

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa T-105/24: Skarga wniesiona w dniu 21 lutego 2024 r. - Airbus Defence and Space i Marlink Events/EDA
Data aktu: 13/05/2024
Data ogłoszenia: 13/05/2024