(C/2024/3062)Język postępowania: polski
(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)
Strony
Strona skarżąca: Komisja Europejska (Przedstawiciele: U. Małecka, M. Mataija, pełnomocnicy)
Strona pozwana: Rzeczpospolita Polska
Żądania strony skarżącej
- stwierdzenie, że poprzez przyjęcie art. 94a ust. 1 Prawa Farmaceutycznego, Rzeczpospolita Polska uchybiła zobowiązaniom ciążącym na niej na mocy art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego 1 oraz art. 49 i 56 TFUE;
- obciążenie Rzeczypospolitej Polskiej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Z dniem 1 stycznia 2012 r. Rzeczpospolita Polska wprowadziła nowelizację ustawy Prawo Farmaceutyczne poprzez dodanie nowego przepisu - art. 94a ust. 1. Przepis ten przewiduje zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności.
W skardze Komisja podnosi, że zakaz ten narusza art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31, w zakresie, w jakim zakazuje wszelkich form handlowej komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem strony internetowej utworzonej przez farmaceutę pracującego w aptece lub punkcie aptecznym. Ponadto, Komisja podnosi, że zakaz ten ogranicza swobodę przedsiębiorczości i swobodę świadczenia usług, wykraczając poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celu ochrony zdrowia publicznego w Rzeczpospolitej Polskiej. Tak sformułowany zakaz utrudnia, między innymi, działalność aptek z innych państw członkowskich, które zamierzają świadczyć swoje usługi w Rzeczpospolitej Polskiej (ograniczenie swobody świadczenia usług) oraz ograniczają swobodę aptek w zakresie zakładania nowych jednostek gospodarczych lub kontynuowania działalności i oferowania swoich usług klientom w tym kraju (ograniczenie swobody przedsiębiorczości).
Komisja wystosowała do Rzeczypospolitej Polskiej wezwanie do usunięcia uchybienia w dniu 25 stycznia 2019 r., oraz uzasadnioną opinię w dniu 3 lipca 2020 r. Do dnia złożenia skargi Rzeczpospolita Polska nie zaprzestała zarzucanego jej przez Komisję naruszenia.