Sprawa C-478/23: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Duisburg (Niemcy) w dniu 25 lipca 2023 r. - XK/Mercedes-Benz Group AG

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Duisburg (Niemcy) w dniu 25 lipca 2023 r. - XK/Mercedes-Benz Group AG
(Sprawa C-478/23)
(C/2024/2912)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 6 maja 2024 r.)

Sąd odsyłający

Landgericht Duisburg

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: XK

Strona pozwana: Mercedes-Benz Group AG

Pytania prejudycjalne

1) Czy element konstrukcyjny pojazdu mierzący temperaturę, szybkość pojazdu, prędkość obrotową silnika, przełożenie skrzyni biegów, podciśnienie w kolektorze lub wszelkie inne parametry, aby w zależności od wyniku pomiaru zmieniać parametry procesu spalania w silniku, może zmniejszać skuteczność działania urządzenia kontrolującego emisję zanieczyszczeń w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia (WE) nr 715/2007 1 , a w związku z tym stanowić urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007 również wtedy, gdy zmiana parametrów procesu spalania spowodowana wynikiem pomiaru dokonanego przez element konstrukcyjny z jednej strony zwiększa wprawdzie emisje jednej szkodliwej substancji lub większej liczby szkodliwych substancji, na przykład tlenków azotu, ale jednocześnie z drugiej strony zmniejsza emisje innej szkodliwej substancji lub większej liczby innych szkodliwych substancji, na przykład cząstek stałych, węglowodorów, tlenku węgla lub dwutlenku węgla?

2) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby element konstrukcyjny stanowił w takim wypadku urządzenie ograniczające skuteczność działania?

3) Czy układ przełączający lub system sterujący w pojeździe, który poprzez dokonaną przezeń zmianę parametrów procesu spalania zwiększa wprawdzie z jednej strony emisje jednej substancji szkodliwej lub większej liczby szkodliwych substancji, na przykład tlenków azotu, ale jednocześnie z drugiej strony zmniejsza emisje innej szkodliwej substancji lub większej liczby innych szkodliwych substancji, na przykład cząstek stałych, węglowodorów, tlenku węgla lub dwutlenku węgla, może być zabroniony w świetle prawa europejskiego z innego punktu widzenia niż istnienie urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007?

4) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie trzecie: Jakie przesłanki muszą być spełnione, aby taka sytuacja miała miejsce?

5) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: Czy zgodnie z art. 5 ust. 2 zdanie drugie lit. a) rozporządzenia nr 715/2007 urządzenie ograniczające skuteczność działania jest dopuszczalne także wtedy, gdy nie jest ono niezbędne dla zabezpieczenia silnika przed uszkodzeniem lub awarią, lecz jest jednak niezbędne ze względu na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu?

6) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze: Czy przepisy prawa krajowego, które w całości nakładają na nabywcę pojazdu obowiązek wykazania - w sporze sądowym między nim a producentem pojazdu - istnienia urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007, a ponadto braku okoliczności faktycznych, w świetle których urządzenie ograniczające skuteczność działania, które należałoby stwierdzić, jest wyjątkowo dopuszczalne na podstawie art. 5 ust. 2 zdanie drugie lit. a) rozporządzenia nr 715/2007, przy czym strona przeciwna nie musi dostarczyć informacji w tym względzie w ramach postępowania dowodowego, pozostają w sprzeczności z art. 18 ust. 1, art. 26 ust. 1 i art. 46 dyrektywy 2007/46/WE 2 , o których mowa w wyroku Mercedes-Benz Group 3 , w zakresie, w jakim z tych ostatnich przepisów wynika, że w przypadku gdy w pojeździe jest zainstalowane urządzenie ograniczające skuteczność działania, nabywcy pojazdu powinno przysługiwać prawo do odszkodowania od producenta tego pojazdu (zob. pkt 91 i 93 rzeczonego wyroku)?

7) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie szóste: Jaki rozkład ciężaru dowodu przewiduje prawo europejskie w sporze sądowym między nabywcą pojazdu a jego producentem dotyczącym roszczenia odszkodowawczego tego pierwszego przeciwko temu drugiemu w odniesieniu do istnienia urządzenia ograniczającego skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007 i istnienia okoliczności faktycznych, w świetle których jest ono wyjątkowo dopuszczalne na podstawie art. 5 ust. 2 zdanie drugie lit. a) rozporządzenia nr 715/2007? Czy stronom przysługują ułatwienia dowodowe, a jeśli tak, to jakie, czy też mają one ewentualne obowiązki, a jeśli tak, to jakie? Jeżeli zastosowanie mają obowiązki: Jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania?

8) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie trzecie: Czy przepisy prawa krajowego, które w całości nakładają na nabywcę pojazdu obowiązek wykazania - w sporze sądowym między nim a producentem pojazdu - istnienia układu przełączającego lub systemu sterującego, którego nie można wprawdzie uznać za urządzenie ograniczające skuteczność działania w rozumieniu art. 3 pkt 10 rozporządzenia nr 715/2007, ale które jest zabronione z innych powodów; przy czym strona przeciwna nie musi dostarczyć informacji w tym względzie w ramach postępowania dowodowego, pozostają w sprzeczności z art. 18 ust. 1, art. 26 ust. 1 i art. 46 dyrektywy 2007/46, o których mowa w wyroku Mercedes-Benz Group3, w zakresie, w jakim z tych ostatnich przepisów wynika, że w przypadku gdy w pojeździe jest zainstalowany zabroniony układ przełączający lub system sterujący, nabywcy pojazdu powinno przysługiwać prawo do odszkodowania od producenta tego pojazdu (zob. pkt 91 i 93 rzeczonego wyroku)?

9) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie ósme: Jaki rozkład ciężaru dowodu przewiduje prawo europejskie w sporze sądowym między nabywcą pojazdu a jego producentem dotyczącym roszczenia odszkodowawczego tego pierwszego przeciwko temu drugiemu w odniesieniu do istnienia zabronionego układu przełączającego lub systemu sterującego takiego rodzaju, o którym mowa w pytaniu ósmym? Czy stronom przysługują ułatwienia dowodowe, a jeśli tak, to jakie, czy też mają one ewentualne obowiązki, a jeśli tak, to jakie? Jeżeli zastosowanie mają obowiązki: Jakie są konsekwencje ich nieprzestrzegania?

10) Czy celem przepisów dyrektywy 2007/46, a w szczególności art. 18 ust. 1 i art. 3 pkt 36 tej dyrektywy, jest również konkretnie ochrona indywidualnego nabywcy pojazdu przed nabyciem pojazdu niezgodnego z wymogami prawa Unii Europejskiej, którego nie dokonałby on, wiedząc, że pojazd nie spełnia wymogów prawa Unii Europejskiej, ponieważ nie życzyłby on sobie takiej transakcji?

11) Niezależnie od odpowiedzi na poprzednie pytanie, czy zgodnie z prawem Unii Europejskiej w przypadku naruszenia przez producenta pojazdu przepisów dyrektywy 2007/46 lub przepisów prawa krajowego przyjętych na ich podstawie, w szczególności naruszenia przez producenta pojazdu zakazu wydania nieprawidłowego świadectwa zgodności, producent musi zawsze, a w każdym razie w określonych przypadkach, być zobowiązany do całkowitego zwolnienia nabywcy z konsekwencji opartego na tym naruszeniu nabycia pojazdu, który nie jest zgodny z wymogami prawa Unii Europejskiej, a tym samym, jeśli sobie tego życzy - w stosownym przypadku w zamian za wydanie i przeniesienie własności pojazdu oraz z uwzględnieniem wartości ewentualnych innych korzyści odniesionych przez nabywcę w związku z nabyciem pojazdu - do dokonania na jego rzecz zwrotu kosztów nabycia pojazdu? Jeżeli taki obowiązek miałby istnieć tylko w określonych przypadkach: W jakich przypadkach ma to miejsce?

12) W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie jedenaste lub udzielenia odpowiedzi twierdzącej w odniesieniu do określonych przypadków: Czy ograniczenie prawa do odszkodowania nabywcy pojazdu, który nie spełnia wymogów prawa Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin lub właściwości jego układu kontroli emisji zanieczyszczeń do tej części kwoty nabycia pojazdu, która jest zbyt wysoka ze względu na ryzyko związane z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania, jest zawsze zgodne z wymogami prawa Unii Europejskiej, jeżeli producent jedynie w wyniku niedbalstwa wystawił nieprawidłowe świadectwo zgodności pojazdu, z którego wynika jego zgodność ze wszystkimi aktami prawnymi w momencie jego wyprodukowania? Jeżeli nie zawsze tak jest: W jakich przypadkach nie ma to miejsca?

13) W przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie dwunaste: Czy ograniczenie prawa do odszkodowania nabywcy pojazdu, który nie spełnia wymogów prawa Unii Europejskiej dotyczących emisji spalin lub właściwości jego układu kontroli emisji zanieczyszczeń do tej części kwoty nabycia pojazdu, która jest zbyt wysoka ze względu na ryzyko związane z zabronionym urządzeniem ograniczającym skuteczność działania, nieprzekraczającej jednak 15 % ceny zakupu, jest zawsze zgodne z wymogami prawa Unii Europejskiej, jeżeli producent jedynie w wyniku niedbalstwa wystawił nieprawidłowe świadectwo zgodności pojazdu, z którego wynika jego zgodność ze wszystkimi aktami prawnymi w momencie jego wyprodukowania? Jeżeli nie zawsze tak jest: W jakich przypadkach nie ma to miejsca?

1 Rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. 2007, L 171, s. 1).
2 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa) (Dz.U. 2007, L 263, s. 1).
3 Wyrok z dnia 21 marca 2023 r., C-100/21, EU:C:2023:229.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024