P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

P9_TA(2023)0392

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE)

Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) 1

(Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)

(C/2024/2854)

(Dz.U.UE C z dnia 8 maja 2024 r.)

Poprawka 1

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 4 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(4a) Trybunał doszedł również do wniosku-, że prawo Unii należy interpretować w taki sposób, że okoliczność, iż państwo członkowskie przyjęło przepisy sprzeczne z dyrektywą Unii przed przyjęciem tej dyrektywy, nie stanowi sama w sobie naruszenia prawa Unii, ponieważ osiągnięcie rezultatu przewidzianego w tej dyrektywie nie może zostać uznane za poważnie zagrożone, zanim dyrektywa ta nie stanie się częścią porządku prawnego Unii.

Poprawka 2

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 9 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(9a) Aby dochować zasady pewności prawa przy przyszłych zmianach dyrektywy 2012/19/UE, szczególną uwagę
należy zwrócić na uniknięcie przyjmowania, przepisów, które mogłyby mieć nieuzasadnioną moc wsteczną. Konieczne jest zapewnienie producentom EEE jasności i przewidywalności względem warunków prowadzenia działalności, które obowiązywały w momencie wprowadzania przez nich produktów do obrotu. Dzięki takiemu podejściu można uniknąć sytuacji, w której ponosiliby oni trudne do przewidzenia koszty związane z przyszłym gospodarowaniem WEEE. Ponadto takie zmiany muszą być zgodne z hierarchią postępowania z odpadami określoną w art. 2 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 3

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10a) Niewłaściwe przetwarzanie zużytych paneli fotowoltaicznych i WEEE objętego "otwartym zakresem stosowania" ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie i środowisko. Należy zatem zapewnić właściwe przetwarzanie paneli fotowoltaicznych i maksymalny odzysk odpadów z paneli fotowoltaicznych po zakończeniu ich eksploatacji. Bez uszczerbku dla zmian w obowiązkach finansowych niezbędnych do objęcia tymi obowiązkami zbierania i przetwarzania zużytych paneli fotowoltaicznych wprowadzonych do obrotu przed 13 sierpnia 2012 r. oraz całego zużytego EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" wprowadzonego do obrotu przed 15 sierpnia 2018 r., państwa członkowskie powinny zapewnić racjonalne ekologicznie gospodarowanie powiązanym WEEE. Do właściwego zbierania i przetwarzania powiązanego historycznego
WEEE z panelifotowoltaicznych i EEE objętego "otwartym zakresem stosowania" państwa członkowskie mogą zachęcać producentów za pośrednictwem indywidualnych lub zbiorowych systemów rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

Poprawka 4

Wniosek dotyczący dyrektywy

Motyw 10 b (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
(10b) Przy przeglądzie dyrektywy 2012/19/UE i przy eliminowaniu jej braków bardzo istotne jest zadbanie o to, by koszty gospodarowania WEEE nie zostały przeniesione na konsumentów ani na obywateli. Mowa tu również o uwzględnieniu zasady "zanieczyszczający płaci", o ujęciu ewentualnych przepisów dotyczących celów w zakresie zbierania WEEE i o przestrzeganiu hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE.

Poprawka 5

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt -1 (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 2 a (nowy)

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
-1) dodaje się art. 2a w brzmieniu:
"Artykuł 2a
1. Nie później niż do dnia [31 grudnia 2026 r.] Komisja zbada

potrzebę zmiany niniejszej dyrektywy i w stosownym przypadku przedstawi wniosek ustawodawczy dotyczący tej zmiany wraz z dogłębną oceną skutków społeczno-gospodarczych i środowiskowych.

2. W ocenie skutków Komisja zbada w szczególności następu

jące elementy:

a) konkretne przepisy zapewniające dochowanie zasady pewności prawa oraz zapobiegające przyjmowaniu w którymkolwiek państwie członkowskim przepisów, które miałyby nieuzasadnioną moc wsteczną;
b) przepisy zapewniające stosowanie hierarchii postępowania z odpadami określonej w art. 4 dyrektywy 2008/98/WE;
c) przepisy gwarantujące zgodnie z zasadą "zanieczyszczający płaci", że obywatele i konsumenci nie będą obciążani nieproporcjonalnymi kosztami;
d) przepisy zapewniające pełne wdrożenie i egzekwowanie niniejszej dyrektywy, w szczególności realizację odpowiednich celów w zakresie zbierania odpadów, oraz zapobiegające nielegalnemu handlowi WEEE;
e) utworzenie na mocy niniejszej dyrektywy nowej kategorii "Panele fotowoltaiczne" w celu oddzielenia paneli fotowol- taicznych od istniejącej kategorii WEEE nr 4 "Sprzęt wielkogabarytowy", o której mowa w załącznikach III i IV, oraz obliczanie celów w zakresie zbierania odpadów na podstawie zużytych paneli fotowoltaicznych dostępnych do zbiórki na podstawie ich przewidywanego okresu użytkowania., a nie liczby produktów wprowadzonych do obrotu;
f) ustanowienie mechanizmu gwarantującego, że w przypadku upadłości lub likwidacji producenta zostaną pokryte przyszłe koszty zbierania, przetwarzania, odzysku i przyjaznego dla środowiska unieszkodliwiania odpadów z paneli fotowol- taicznych pochodzących zarówno z gospodarstw domowych, jak i od użytkowników innych niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 6

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 2

Tekst obowiązujący Poprawka
2a) art. 13 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do odpadów historycznych, zastępowanych przez nowe odpowiadające im produkty lub przez nowe produkty spełniające te same funkcje, finansowanie kosztów zapewnione jest przez producentów tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części. "Koszty związane z historycznym WEEE ("odpady historyczne") - powstałym z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innym niż panele fotowoltaiczne - który zastępują nowe odpowiadające im produkty lub nowe produkty spełniające te same funkcje, ponoszą producenci tych produktów przy ich dostawie. Alternatywnie, państwa członkowskie mogą ustalić, iż użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe również odpowiadają za finansowanie tego WEEE, w całości lub w części.";

Poprawka 7

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 b (nowy)

Dyrektywa 2012/19/UE

Artykuł 13 - ustęp 1 - akapit 3

Tekst obowiązujący Poprawka
2b) art. 13 ust. 1 akapit trzeci otrzymuje brzmienie:
W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych finansowanie kosztów zapewniają użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe. "W odniesieniu do pozostałych odpadów historycznych powstałych z EEE, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), innego niż panele fotowoltaiczne, koszty ponoszą użytkownicy inni niż gospodarstwa domowe.";

Poprawka 8

Wniosek dotyczący dyrektywy

Artykuł 2 - ustęp 1 - akapit 1

Tekst proponowany przez Komisję Poprawka
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [jeden rok po jej wejściu w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów. Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia [18 miesięcy od jej wejścia w życie] r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.
1 Sprawa została odesłana do komisji właściwej w celu przeprowadzenia negocjacji międzyinstytucjonalnych na podstawie art. 59 ust. 4 akapit czwarty Regulaminu (A9-0311/2023).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2854

Rodzaj: Informacja
Tytuł: P9_TA(2023)0392 - Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny (WEEE) - Poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w dniu 9 listopada 2023 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (WEEE) (COM(2023)0063 - C9-0016/2023 - 2023/0025(COD)) (Zwykła procedura ustawodawcza: pierwsze czytanie)
Data aktu: 08/05/2024
Data ogłoszenia: 08/05/2024