Sprawa T-106/24: Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting International/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 22 lutego 2024 r. - Corporate & Public Management Consulting Internatio- nal/Komisja
(Sprawa T-106/24)

(C/2024/2772)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 29 kwietnia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Corporate & Public Management Consulting International OÜ (Tallin, Estonia) (przedstawiciel: adwokat C. Ginter)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- uznanie niniejszej skargi za dopuszczalną i uzasadnioną;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. odrzucającej ofertę przedłożoną przez stronę skarżącą w ramach postępowania przetargowego NEAR/TBS/2023/EA-RP/0125;

- stwierdzenie nieważności wszystkich późniejszych, zamierzonych lub związanych z nią środków, w tym nawet nieznanych jeszcze środków podjętych przez Komisję Europejską w ramach postępowania o udzielenie zamówienia NEAR/ TBS/2023/EA-RP/0125, a w szczególności o stwierdzenie nieważności sprawozdań z oceny ofert, decyzji o udzieleniu zamówienia i wszelkich umów zawartych ze zwycięskim oferentem;

- obciążenie strony pozwanej kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący okoliczności, że Komisja popełniła oczywisty błąd w ocenie, gdy odrzuciła ofertę strony skarżącej (zwaną dalej "ofertą") i tym samym naruszyła art. 168 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 :

- należy stwierdzić nieważność decyzji Komisji z dnia 13 lutego 2024 r. (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), gdyż odrzucając ofertę, Komisja naruszyła w tym przypadku art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i dokumenty przetargowe;

- art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 stanowi, że oferty, które nie spełniają wszystkich minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, zostają odrzucone. Strona pozwana uznała, że oferta strony skarżącej nie spełnia minimalnych wymagań określonych w dokumentach zamówienia, które mają zastosowanie do kluczowego eksperta nr 2 (zwanego dalej "KE"), co nie jest prawdą;

- z przedłożonych dokumentów wynika, że KE2 ma wymagane ogólne doświadczenie zawodowe, które przekracza minimalne wymagania;

- Komisja naruszyła tym samym art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046 i należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji.

2. Zarzut drugi dotyczący okoliczności, że Komisja narusza art. 41 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), odrzucając ofertę i nie żądając uprzednio wyjaśnień:

- należy stwierdzić nieważność zaskarżonej decyzji, ponieważ Komisja, poza art. 168 ust. 6 rozporządzenia 2018/1046, naruszyła Kartę z powodu naruszenia obowiązku dobrej administracji;

- w niniejszym przypadku strona skarżąca nie działała z wymaganą starannością, gdy stwierdziła niedopuszczalność oferty. Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty;

- prawo do dobrej administracji obejmuje między innymi obowiązek staranności, obowiązek uzasadnienia i prawo do bycia wysłuchanym w postępowaniu administracyjnym. Komisja nie dochowała wszystkich tych zasad w stosunku do strony skarżącej;

- w zaskarżonej decyzji nie wyjaśniono, dlaczego KE2 nie spełnia wymagań przetargowych. Dopiero po skontaktowaniu się z Komisją, instytucja ta sprecyzowała, że uważa, iż doświadczenie KE2 nie spełnia wymogu ogólnego doświadczenia zawodowego. Niemniej Komisja nie wyjaśniła, dlaczego uważa, iż większość doświadczenia KE2 nie jest zgodna z wymaganiami przetargowymi;

- Komisja nie zbadała w profesjonalny sposób dokumentacji przedłożonej przez stronę skarżącą;

- co więcej, Komisja nie przeprowadziła koniecznych weryfikacji, a w szczególności nie zażądała dodatkowych informacji od strony skarżącej dotyczących oferty przed podjęciem zaskarżonej decyzji. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że prawo do niebycia pozbawionym możliwości bycia wysłuchanym w postępowaniach administracyjnych jest także nadzwyczaj ważne w postępowaniach o udzielenie zamówienia. Komisja pozbawiła stronę skarżącą tego prawa;

- strona skarżąca zauważa, biorąc pod uwagę powyższe, że w niniejszym przypadku jasne jest, iż Komisja naruszyła zasadę dobrej administracji.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lutego 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. 2018, L 193, s. 1).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024